USD 2.7276
EUR 3.1373
RUB 3.4814
თბილისი
მიხელ სარჯველაძე-გერმანიაში მცხოვრები პოლიტოლოგი
თარიღი:  602
გერმანიას თავდაპირველად 19 წლის ასაკში ვეწვიე — გერმანიის აკადემიური გაცვლითი სამსახურის (DAAD) სტიპენდიის ფარგლებში და ბევრ კულტურულ შოკთან ერთად, გადაწყვეტილებაც მივიღე, რომ აუცილებლად დავბრუნებულიყავი სასწავლებლად. ფინანსური მდგომარეობის და გერმანული ენის კარგად არცოდნის გამო, გერმანიაში Au-pair-ის პროგრამის მეშვეობით დავბრუნდი. აღნიშნული პროგრამა სასურველ ქვეყანაში მასპინძელ ოჯახში ცხოვრებას, ოჯახში მცხოვრები ბავშვების აღზრდაში და მსუბუქ საოჯახო საქმეებში დახმარების გაწევას გულისხმობს. ჩემი მასპინძელი ოჯახის და ენის ინტენსიური კურსის წყალობით, მალე შევძელი უცხოელი აბიტურიენტებისთვის საჭირო გამოცდის ჩაბარება გერმანულ ენაში. 2008 წელს გისენის უნივერსიტეტში სოციალური მეცნიერებების ფაკულტეტზე ჩავირიცხე, სადაც ერთი წლის განმავლობაში ვსწავლობდი, თუმცა, დღევანდელი გადმოსახედიდან, სიტყვა „სწავლა“ ხმამაღალი ნათქვამია. ოჯახში მუშაობის გამო, დროის დეფიციტი, გერმანული ენის ბარიერთან ერთად, ხელს მიშლიდა საგნების სათანადოდ მომზადებაში. რადგან გამოცდების ჩაბარება მიჭირდა, კონცენტრაცია ენის შესწავლაზე მოვახდინე და უნივერსიტეტიდან გარიცხვის შესახებ განცხადებაც თავად დავწერე, სანამ უნივერსიტეტი გამრიცხავდა. უნივერსიტეტში გატარებული ორი წარუმატებელი სემესტრი მაინც მნიშვნელოვანი გამოცდილება იყო. 2009 წელს საუნივერსიტეტო სტიპენდიის ფარგლებში სწავლა დავიწყე იენის ფრიდრიხ შილერის სახელობის უნივერსიტეტში სამაგისტრო პროგრამაზე „მეოცე საუკუნის პოლიტიკა და ისტორია“. მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში გერმანულ ენას და ლიტერატურას ვსწავლობდი, პოლიტიკა ყოველთვის უფრო მაინტერესებდა. ალბათ ამ ინტერესის გამო გავხდი გერმანიის ბუნდესტაგის სტიპენდიატი 2011 წელს და 5 დაუვიწყარი თვე გავატარე გერმანიის პარლამენტში და დედაქალაქ ბერლინში. იენაში სწავლის პერიოდში ჩემი კვლევის ძირითად საგანს აღმოსავლეთ ევროპის ისტორია წარმოადგენდა და სამაგისტრო ნაშრომიც საქართველოს პირველ დემოკრატიულ რესპუბლიკაზე დავწერე. სამაგისტრო პროგრამის დასრულების შემდგომ საქართველოში დავბრუნდი, სადაც კონრად ადენაუერის ფონდში და ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტში ვმუშაობდი გარკვეული დროის მანძილზე. დაბრუნების პროცესი გამიადვილა საერთაშორისო მიგრაციის ცენტრმა (CIM), რომელიც გერმანიაში სწავლის დასრულების შემდგომ საქართველოს მოქალაქეებს სამშობლოში დაბრუნების შემთხვევაში სამუშაო ბაზარზე ინტეგრაციაში ეხმარება.
გერმანიის განათლების სისტემა იყო ძირითადი მიზეზი, რატომაც გადავწყვიტე, რომ 2013 წელს კვლავ გერმანიაში დავბრუნებულიყავი. რადგან აკადემიურ სფეროში მსურდა კარიერის გაგრძელება, მივხვდი, რომ საქართველოში სრულ განაკვეთზე მუშაობის პარალელურად, ჩემთვის კვლევაზე ფოკუსირება შეუძლებელი იყო. კიოლნის უნივერსიტეტში კონრად ადენაუერის ფონდის სადოქტორო სტიპენდიის ფარგლებში 2018 წელს, ხუთწლიანი შრომის შემდეგ დავიცავი დისერტაცია „გერმანია და სამხრეთ კავკასია. საქართველო გერმანიის საგარეო პოლიტიკის ფოკუსში“ და მივიღე დოქტორის ხარისხი. დისერტაცია წიგნად 2019 წელს გამოსცა გამომცემლობა Springer-მა. გერმანია საქართველოსთვის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი პარტნიორია და ყოველთვის მაინტერესებდა გამომეკვლია ორმხრივი ურთიერთობები საქართველოს მიერ დამოუკიდებლობის აღდგენის და გერმანიის გაერთიანების შემდგომ პერიოდში. სადოქტორო პროგრამის ფარგლებში ხელმძღვანელ პროფესორთან ერთად ვხელმძღვანელობდი კვლევით პროექტს „ომები პოსტსაბჭოთა სივრცეში“ და ამავდროულად ოთხი წლის განმავლობაში ვიყავი კიოლნის უნივერსიტეტის ქართველ სტუდენტთა გაერთიანების თანადამაარსებელი და აქტიური წევრი. დისერტაციაზე მუშაობის დასრულების შემდგომ დავუბრუნდი ბერლინს, სადაც საქართველოს საელჩოში ვმუშაობდი 2020 წლის შემოდგომამდე. შედარებით მოკლე, თუმცა ინტენსიური პერიოდის დამსახურებით, მნიშვნელოვანი სამუშაო გამოცდილება შევიძინე, რადგან საელჩოში მიღებული პრაქტიკული გამოცდილება საგარეო პოლიტიკის შესახებ თეორიული ცოდნის შევსებაში დამეხმარა. 2021 წლიდან იენის უნივერსიტეტის პოსტდოკი ვარ და სამხრეთ კავკასიაში მიმდინარე გეოპოლიტიკურ პროცესებს ვიკვლევ. მესამე წელია, რაც საგარეო და უსაფრთხოების პოლიტიკის ინსტიტუტის მკვლევარი ვარ, გერმანიაში ეს ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კვლევითი ცენტრია. ცენტრის საქმიანობა გერმანიის ბიუჯეტიდან ფინანსდება, თუმცა ის სრულიად დამოუკიდებელი კვლევითი ორგანიზაციაა, რომლის უმთავრეს მოვალეობას, კვლევასთან ერთად, გერმანიის მთავრობის და პარლამენტის კონსულტაცია წარმოადგენს უსაფრთხოების და საგარეო პოლიტიკის საკითხებში. ჩემთვის მიუღებელია, მიკერძოებული და პოლიტიკური ზეგავლენის ქვეშ მოქცეული ანალიტიკური საქმიანობა, რადგან ის არ არის თავისუფალი და პროგრესზე ორიენტირებული. პოლიტიკური პროცესების ანალიზის მნიშვნელოვანი შემადგენელი ნაწილია რეკომენდაციები, რომლებიც გერმანულ რეალობაში ხშირად პოლიტიკური და აკადემიური ელიტების პროდუქტიულ თანამშრომლობას გულისხმობს. რეკომენდაციები და ზოგადად კონსულტაცია ვერ იქნება შედეგიანი და რეალობას მორგებული, თუ ის პოლიტიკურ კონიუნქტურას ემსახურება. დემოკრატიულ სახელმწიფოებში, როგორიც გერმანია, აღმასრულებელ თუ საკანონმდებლო ხელისუფლებას პოლიტიკის ექსპერტებისგან, უპირველეს ყოვლისა, განსხვავებული ხედვის, არსებული მდგომარეობის სასიკეთოდ შეცვლის შესახებ რჩევები აინტერესებს და არა საკუთარი პოლიტიკის ლეგიტიმაციის გაძლიერება.
დღეს თანამედროვე ტექნოლოგიების როლი საერთაშორისო პოლიტიკაში სულ უფრო იზრდება და შესაბამისად, იზრდება სახელმწიფოების ინტერესიც, ციფრული ტექნოლოგიების მეშვეობით საერთაშორისო პოლიტიკის ფორმირებაზე ზეგავლენა მოახდინონ. ციფრული ტექნოლოგიების განვითარების პროცესი, ბუნებრივია, დიპლომატიაზეც აისახება. ჩემი აზრით, ის ჯერჯერობით სახელმწიფოზე ფოკუსირებულ, ტრადიციულ დიპლომატიას განავრცობს და დიპლომატიის ერთ-ერთ ინსტრუმენტს წარმოადგენს. ციფრული ტექნოლოგიები სახელმწიფო აქტორებს აძლევს ამ დრომდე არარსებულ შესაძლებლობას, საკუთარი ინტერესების გატარების მიზნით, წვდომა ჰქონდეთ და ზეგავლენა მოახდინონ მაგ. გლობალურ სივრცეზე. შესაბამისად, ციფრული დიპლომატია საერთაშორისო პოლიტიკაში მნიშვნელოვან როლს თამაშობს რბილი ძალის ირგვლივ არსებული კონკურენციის კონტექსტში ძირითადად სტრატეგიული კომუნიკაციის მეშვეობით. ამავდროულად, ის ზრდის საფრთხეს, რომ აგრესიული სტრატეგიული კომუნიკაცია შესაძლოა ნეგატიურად აისახოს ორმხრივ თუ გლობალურ ურთიერთობებზე. შესაბამისად , ციფრული დიპლომატია საერთაშორისო პოლიტიკაში ქმნის ახალ, განუსაზღვრელ შესაძლებლობებს, თუმცა, ამავდროულად, რისკებს. მაგ. დეზინფორმაციის გავრცელება გლობალურ დონეზე, რაც ცალკეული სახელმწიფოებისთვის საგარეო პოლიტიკური მიზნების მიღწევის მნიშვნელოვან ინსტრუმენტს წარმოადგენს, გაცილებით გამარტივდა.
რაც შეეხება გლობალურ პოლიტიკას, კონფლიქტები უშუალოდაა დაკავშირებული საერთაშორისო წესრიგის ჩამოყალიბების პროცესთან, ამერიკის შეერთებულ შტატებს და ჩინეთს შორის თუ კოლექტიურ დასავლეთს და რუსეთს შორის. ცივი ომის დასრულების შემდეგ არსებული ეიფორია, რომ ორპოლუსიანი საერთაშორისო წესრიგის დასრულების შემდეგ , უპირველეს ყოვლისა, საერთაშორისო ორგანიზაციები განსაზღვრავდნენ მშვიდობიან თანაცხოვრებაზე დამყარებულ საერთაშორისო პოლიტიკას, არ გამართლდა. სახელმწიფოები, როგორიცაა ჩინეთი ან რუსეთი, არ არიან დაინტერესებული საერთაშორისო პოლიტიკაში ე.წ. მულტილატერალური მიდგომით, რომელიც გლობალიზაციის ეპოქაში სახელმწიფოებს შორის გლობალური პრობლემების გადაჭრის გზების შესახებ მჭიდრო თანამშრომლობას გულისხმობს გარკვეული ღირებულებების საფუძველზე. მაგალითისთვის რუსეთის ფედერაციისთვის მხოლოდ ისეთი მულტიპოლარული წესრიგია მისაღები, რომლის ფარგლებშიც სუპერსახელმწიფოები ზეგავლენის სფეროებს ინაწილებენ, მცირე სახელმწიფოების სუვერენიტეტი კი, როგორიც საქართველოა, შეზღუდულია ან საერთოდ უგულებელყოფილი. აღნიშნულ ფონზე საქართველოს მდგომარეობა განსაკუთრებით მძიმეა, მაშინ, როცა რეგიონში გეოპოლიტიკური ფონი უაღრესად დაძაბულია და საქართველო არ არის ალიანსის წევრი, რომელიც უზრუნველყოფს მის უსაფრთხოებას. მაშინ, როცა მულტილატერალიზმის მხარდამჭერი სახელმწიფოების დიდი ნაწილი უკრაინის წინააღმდეგ რუსეთის ომმა გააერთიანა, საქართველო აგრძელებს თამაშგარე მდგომარეობაში დარჩენის პოლიტიკას, რაც გრძელვადიან პერსპექტივაში ქვეყნის მომავალზე აუცილებლად აისახება ნეგატიურად. თუ ვინმეს აქვს ილუზია, რომ საქართველოს არც მწვადის და არც შამფურის დაწვის პოლიტიკა კრემლში მიღებულ გადაწყვეტილებებზე ზეგავლენას მოახდენს, სრული გულუბრყვილობაა. ამავდროულად, აღნიშნული პოლიტიკა ნეგატიურად აისახება ნატოში და ევროკავშირში საქართველოს ინტეგრაციის პროცესზე.
მიუხედავად იმისა, რომ ჩემი ცხოვრების ფაქტიურად ნახევარი საქართველოს ფარგლებს გარეთ გავატარე, ბუნებრივია, როგორც ჩვენი ქვეყნის ერთ-ერთ რიგით მოქალაქეს საქართველოზე გული განსაკუთრებით შემტკივა. არსებული გეოპოლიტიკური ფონის გათვალისწინებით, საქართველო სახიფათო მდგომარეობაშია და თუ ჩავთვლით, რომ რუსეთის აგრესია უკრაინის წინააღმდეგ სავარაუდოდ გრძელვადიანი პროცესია, სახელმწიფომ ევროკავშირში და ნატოში ინტეგრაციის პროცესი მაქსიმალურად უნდა დააჩქაროს. თუ საქართველოსთვის კანდიდატის სტატუსის მინიჭების საკითხს გადავხედავთ, მარტივად დავადგენთ, რომ ქვეყანამ უკრაინის მიერ შექმნილი ისტორიული შანსი უკრაინისა და მოლდოვასგან განსხვავებით ვერ და არ გამოიყენა. უსაფრთხოების პოლიტიკის თვალსაზრისით საქართველო ამჟამად სრულიად დაუცველი ქვეყანაა, რომელიც საფრთხეების მატების ფონზე თავდაცვის ხარჯებს არ ზრდის, არამედ ამცირებს, სტრატეგიულ პარტნიორებთან ხშირ შემთხვევაში ხისტ რიტორიკას ამჯობინებს და რუსული ნეოიმპერიალიზმის მსახურების ქებას იმსახურებს. ეს ყველაფერი შეუძლებელია ქვეყნის მომავალზე სასიკეთოდ აისახოს. სხვა საკითხია ქვეყანაში არსებული პოლიტიკური კულტურა და პარტიული ლანდშაფტი, რომელიც ძირითადად არის არა საზოგადოების, არამედ ვიწრო - საკუთარი დღის წესრიგის მქონე ჯგუფების ინტერესებზე ორიენტირებული, რაც ზრდის ამომრჩეველში ინდიფერენტულ დამოკიდებულებს. ამ სიტუაციიდან გამოსავალი ალბათ ახალი პოლიტიკური ჯგუფების ჩამოყალიბებაა, რომლებიც ორგანიზებული იქნება იდეოლოგიების და არა კონკრეტული ადამიანების და ჯგუფების ირგვლივ.
ახალგაზრდა კოლეგებს, რომლებიც სწავლის გაგრძელებას საზღვარგარეთ გეგმავენ, ვურჩევდი, რომ მაქსიმალური ყურადღება გაამახვილონ ენების და იმ ქვეყნების შესწავლაზე, სადაც სწავლას გეგმავენ. ასევე მნიშვნელოვანი საკითხია შესაბამისი სტიპენდიის მიღება, რადგან მუშაობის პარალელურად კარგად სწავლა რთული გამოწვევაა. რაც მთავარია, უნდა შეინარჩუნონ კრიტიკული დამოკიდებულება ზოგადად გარესამყაროს მიმართ, ისევე როგორც მაქსიმალური ობიექტურობა. მე, როგორც ჯერ კიდევ საბჭოთა კავშირში დაბადებული ადამიანი, კრიტიკული აზროვნების მნიშვნელობას გერმანულ უნივერსიტეტებში ჩავწვდი. ასევე მნიშვნელოვანია პროფესიული კონტაქტების დამყარება, რომელთა შენარჩუნება მნიშვნელოვანია და აუცილებელია ახალი იდეების თუ პროექტების განხორციელებისას. დღეს რომ კარიერას ვიწყებდე, ვიქნებოდი უფრო შრომისმოყვარე და მიზანდასახული, ვიდრე ვიყავი. უფრო კონკრეტულ გეგმებს დავუსახავდი საკუთარ თავს, თუ სად ვხედავ საკუთარ თავს მომავალში და რა ნაბიჯების გადადგმაა საჭირო დასახული მიზნების მისაღწევად. თემატური თვალსაზრისით ვეცდებოდი კვლევის არეალის გაფართოებას და ამ გზით ჩემი, როგორც ექსპერტის მნიშვნელობის გაზრდას.
გჯეროდეთ საკუთარი თავის და ნუ შეგაშინებთ დროებითი მარცხი თუ წარუმატებლობა. როგორც გერმანიაში ამბობენ: თუ დაეცემით, წამოდექით, კვლავ დაიხურეთ თავზე გვირგვინი და გზა გააგრძელეთ.
მიყევით ბმულს - Speech • სფიჩი
ანალიტიკა
«The Daily Telegraph» : „პუტინი დღეს ისეთი მოწყვლადია როგორც არასდროს: კრემლი ახლო აღმოსავლეთში კიდევ ერთ საკვანძო მოკავშირეს კარგავს“

ბრიტანული გაზეთის „დეილი ტელეგრაფის“ (The Daily Telegraph) 19 ივნისის ნომერში დაბეჭდილია სტატია სათაურით „პუტინი დღეს ისეთი მოწყვლადია როგორც არასდროს: კრემლი ახლო აღმოსავლეთში კიდევ ერთ საკვანძო მოკავშირეს კარგავს“ (ავტორი - კონ კოფლინი). პუბლიკაციაში განხილულია რუსეთის საგარეო პოლიტიკის მდგომარეობა ახლო აღმოსავლეთში, რომელიც კრემლისათვის ცუდი პერსპექტივის მომასწავებელია: რუსეთის ავტორიტეტი რეგიონში ეცემა.

გთავაზობთ სტატიას მცირე შემოკლებით:

ისრაელის ირანზე თავდასხმა არამარტო აიათოლებისათვის არის საზარალო: ირანის სამხედრო ინფრასტრუქტურის დანგრევა ცუდი ამბავია სხვა დეპოტური რეჟიმებისათვის - ისეთებისათვის, როგორსაც, ვთქვათ, რუსეთი წარმოადგენს. მათ ყოველთვის ჰქონდათ იმედი, რომ ირანი ნებისმიერ შემთხვევაში სრულად თუ არა, ნაწილობრად მაინც გაუწევდა დახმარებას.

მას შემდეგ, როცა ვლადიმერ პუტინმა გააცნობიერა, რომ მის მიერ უკრაინის წინააღმდეგ დაწყებული „სპეციალური სამხედრო ოპერაცია“ ორ კვირას კი არა (გახსოვთ მისი ტრაბახი?), უფრო მეტი ხნის განმავლობაშიც არ დასრულდებოდა, მოსკოვმა დიდი ძალისხმევა დახარჯა თეირანთან უფრო მჭიდრო კონტაქტების ჩამოსაყალიბებლად.

რუსეთი და ირანი ბუნებრივი მოკავშირეები არ არიან. ირანელი ხალხის ხსოვნაში შემონახულია მწარე მოგონებები საბჭოთა არმიის შეჭრის თაობაზე ქვეყნის ჩრდილოეთ ნაწილში, მეორე მსოფლიო ომის დროს. იგივეს აკეთებდა მეფის რუსეთიც მე-19 საუკუნეში და მე-20 საუკუნის დასაწყისში. ამის მიუხედავად, მოსკოვსა და თეირანს შორის მაინც ჩამოყალიბდა ურთიერთმომგებიანი კავშირი - რუსები აქტიურ მონაწილეობას იღებდნენ ირანის პირველი ატომური ელექტროსადგურის მშენებლობაში, რომელიც ქალაქ ბუშერთან ახლოს მდებარეობს.

მაგრამ რუსეთისა და ირანის ურთიერთობა უფრო მტკიცე და მეგობრული გახადა 2022 წლის აგვისტოდან, უკრაინასთან ომის დროს, როცა ვლადიმერ პუტინი თეირანს ეწვია და ხელი მოაწერა შეთახმებას, რომ თეირანს მოსკოვისათვის დრონები, რაკეტები, ნაღმები  და სხვა საბრძოლო მასალები მიეწოდებინა. მოგვიანებით კრემლმა ეს იარაღი უკრაინის სამხედრო ობიექტებისა და კრიტიკული ინფრასტრუქტურის დასაბომბად გამოიყენა.

უფრო მეტიც - რუსეთის მზარდი დამოკიდებულება ირანის მხრიდან გაწეულ სამხედრო მხარდაჭერაზე იმდენად აშკარა გახდა, რომ ვლადიმერ პუტინმა, თავისი ირანელი კოლეგის მასუდ პეზეშკიანის მოსკოვში ვიზიტის დროს, მიმდინარე წლის იანვარში, გააფორმა 20-წლიანი ხელშეკრულება „ყოვლისმომცველი სტრატეგიული პარტნიორობის შესახებ“ - სულ რაღაც სამი დღით ადრე დონალ ტრამპის ინაუგურაციამდე.

მოსკოვი დათანხმდა თეირანის თხოვნას - ირანული საბრძოლო ტექნიკითა და იარაღით (დრონებით, რაკეტებით...) კრემლისთვის მიწოდების სანაცვლოდ, რუსეთი დაეხმარებოდა ირანს ჰაერსაწინააღმდეგო დაცვისა და სამხედრო-საჰაერო ძალების გაძლიერებაში (თუმცა ისრაელისთვის ამ გარემოებას ირანზე თავდასხმაში ხელი არ შეუშლია).

სხვათა შორის, რუსეთ-ირანის სტრატეგიული პარტნიორობა მოიცავს აგრეთვე საკმაოდ დაუკონკრეტებელ დებულებებს ორმხრივი ვალდებულებების შესახებ - მათ ერთმანეთს დახმარება უნდა გაუწიონ რომელიმე მესამე მხარის თავდასხმის დროს, მაგრამ საეჭვოა ეს პირობა ვლადიმერ პუტინმა შეასრულოს - ბენიამინ ნეთანიაჰუსთან თავისი ახლო კავშირების გამო.

 მაგრამ დღეისათვის ვლადიმერ პუტინის ყველაზე მთავარი საზრუნავი არის ის, თუ როგორ გავლენას მოახდენს ისრაელის თავდასხმა ირანზე - გააგრძელებს თუ არა თეირანი მოსკოვის პრაქტიკულ მხარდაჭერას უკრაინასთან ომში, ანუ ძველებურად ექნება თუ არა ირანს დრონებისა და რაკეტების წარმოების და მიწოდების შესაძლებლობა?

როგორც ისრაელის ავიადარტყმების შედეგად ჩანს, ირანის სამხედრო-სამრეწველო კომპლექსმა საკმაო ზარალი განიცადა - დაიბომბა უპილოტო საფრენი აპარატების (დრონების) ამწყობი და რაკეტმშენებელი ქარხნები. აქედან გამომდინარე, ირანის პოტენციალი სამხედრო მრეწველობის მხრივ მნიშვნელოვნად შესუსტდა - ირანს დრონები და რაკეტები ისრაელისაკენ გასაშვებადაც არ ჰყოფნის, არათუ რუსეთისათვის მისაწოდებლად.

კიდევ ერთი გარემოება, რომელიც ვლადიმერ პუტინზე ძლიერ ზეწოლას ახდენს - ეს არის პერსპექტივა იმისა, რომ რუსეთი კარგავს თავის კიდევ ერთ ახლოაღმოსავლელ მოკავშირეს - ირანს, თანაც ძალიან სწრაფად: კრემლისადმი მეგობრულად განწყობილი სირიის რეჟიმის დაცემის შემდეგ მხოლოდ ექვსი თვეა გასული.

ვლადიმერ პუტინი რუსეთის გლობალური ავტორიტეტის ზრდას სწორედ ახლო აღმოსავლეთში კრემლის გავლენის გაფართოებით ცდილობდა. მას ასევე სურდა ეჩვენებინა რეგიონის ქვეყნებისათვის, რომ რუსეთი მათთვის უფრო საიმედო მოკავშირე და პარტნიორია, ვიდრე აშშ.

2015 წელს, როცა ვლადმერ პუტინი სირიის მმართველს ბაშარ ალ-ასადს დაეხმარა და იგი აჯანყებული საკუტარი ხალხისგან და ისლამისტებისაგან დამხობას გადაარჩინა, ამით მოსკოვის რეპუტაცია განმტკიცდა. მოსკოვს შესაძლებლობა მიეცა მნიშვნელოვანი სამხედრო-საზღვაო და სამხედრო-საჰაერო ბაზები შეექმნა აღმოსავლეთ ხმელთაშუაზღვისპირეთში (ტარტუსი და ხმეიმიმი, სირიის ტერიტორიაზე).

იმის გათვალისწინებით, რომ პრეზიდენტყოფილი ბაშარ ალ-ასადი დღეს მოსკოვში, დევნილობაში იმყოფება, ხოლო აიათოლები ისრაელთან ომში არიან ჩაბმულნი, ვლადიმერ პუტინის რეპუტაციასა და ავტორიტეტს, მის გავლენებს რეგიონში სწრაფი კრახი ემუქრება.

ირანის მძიმე მდგომარეობა კრემლს საკმაოდ რთულ სიტუაციაში აყენებს ისრაელის პრემიერ-მინისტრთან ბენიამინ ნეთანიაჰუსთან პირადი მჭიდრო კავშირების გამო. ადრე ვლადიმერ პუტინი ყურადღებას არ აქცევდა და თვალს ხუჭავდა ისრაელის ცალკეულ შეტევებზე ირანის წინააღმდეგ, როცა ეს მის ინტერესებში შედიოდა: იყო შემთხვევები, რომ როცა რუსული და ირანული სამხედრო ქვედანაყოფები სირიაში ბაშარ ალ-ასადის ხელისუფლებას იცავდნენ, რუსები ჩუმად თიშავდნენ თავიანთ ჰაერსაწინააღმდეგო დაცვის საშუალებებს, რათა ისრაელს ირანელების პოზიციები დაებომბა.

რასაკვირველია, რუსეთის გარდა, ირანის მძიმე მდგომარეობას თვალს ადევნებენ „დესპოტური ქვეყნების ღერძის“ წევრი სხვა ქვეყნები - ჩრდილოეთ კორეა და ჩინეთი.

ფხენიანს და თეირანს ერთმანეთთან დიდი ხნის წინ გაფორმებული ხელშეკრულება აკავშირებს: ორივე მხარე მჭიდროდ თანამშრომლობს ბირთვული კვლევების სფეროში, რაკეტმშენებლობაში და სხვა დარგებში. თავის მხრივ, პეკინსაც აქვს საკუთარი ინტერესები ირანში - ჩინეთი ცდილობს სრულყოფილად ისარგებლოს ირანის ბუნებრივი რესურსებით, თუმცა დღეს 2021 წელს დადებული ხელშეკრულების პირობების შესრულება კითხვის ნიშნის ქვეშ რჩება - ისრაელი განუწყვეტლივ ბომბავს ირანის ნავთობისა და გაზის მომპოვებელი ინფრასტრუქტურის ობიექტებს.

ისრაელის სამხედრო კამპანია ირანის წინააღმდეგ არამარტო აიათოლების სიკვდილ-სიცოცხლის და მათი გადარჩენა-არდგადარცენის საკითხს ეხება. ისრაელის თავდასხმას ირანზე სერიოზული შედეგები ექნება ყველა სხვა დესპოტური რეჟიმისათვის, რომლებმაც მცდარი ნაბიჯი გადადგეს, ბედი ირანს დაუკავშირეს და იფიქრეს, რომ მათ, დასავლეთთან შედარებით, უფრო მეტ სარგებელს თეირანთან ურთიერთობა მოუტანდა.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.