- ზაპორიჟიას ოლქში უკრაინული შეტევა გრძელდება. მიმართულებები უცვლელია - მდინარე დნეპრის სიახლოვეს - ლობკოვეს მონაკვეთზე, ორიხივი-ტოკმაკის გზაზე - რობოტინეს სიახლოვეს, ტოკმაკი-პოლოჰის გზაზე და ველიკა ნოვოსილკას სამხრეთით რამდენიმე პოზიციაზე ერთდროულად. უკრაინელთა მხრიდან საბრძოლო მოქმედებების შესახებ ინფორმაცია პრაქტიკულად არ არსებობს ან მხოლოდ რამდენიმე ძალიან ზოგადი ვიდეოთი შემოიფარგლება. ეს ამ ეტაპზე სრულიად ლოგიკურია, რადგან რამდენიმე მონაკვეთზე ვითარდება კონტრშეტევა და ისიც სულ რამდენიმე დღეა. ახლა ნებისმიერი ინფორმაციის გაჟღერება მხოლოდ მათ პოზიციებსა და მდგომარეობას გაამხელს, რაც არასასურველია. ამასთან, რაიმე წერტილის აღების დაანონსება და შემდგომ მისი ვერ გათავისუფლება დემორალიზებასაც შეუწყობს ხელს. ამიტომაა, რომ იერიში მიმდინარეობს მრავალ ნაცნობ თუ უცნობ მონაკვეთზე - სხვადასხვა მასშტაბით (თუმცა ჯერჯერობით არცერთია განსაკუთრებით დიდი - ძალების დივერსიფიკაცია მნიშვნელოვანია).
რა ვიცით რუსული წყაროების მიხედვით?
ლობკოვე, რომელიც გუშინ უკრაინელებმა გაათავისუფლეს, წუხელ რუსული კონტრშეტევის შემდეგ კვლავ საბრძოლო მოქმედების ზონად იქცა. თუ ვინ აკონტროლებს დასახლებას - უცნობია. სავარაუდოდ, ისევ შეტაკებები მიმდინარეობს იქ.
რუსები ამბობენ რომ რობოტინეს სიახლოვეს და მალა ტოკმაჩკასთან უკრაინული ტექნიკა დაბომბეს. მათ შორის "ლეოპარდ 2" ტანკები და "ბრედლი" საბრძოლო მანქანა. სავარაუდოდ, სამხედროები გადარჩნენ. ტექნიკის ნაწილი განადგურდა, ნაწილი გარემონტებას ექვემდებარება. რა ოდენობაზე გვაქვს საუბარი? 1-4-მდე Leopard 2 ტანკზე, 4-6-მდე Bradley-ზე. არაფერი საგანგაშო ამ ტექნიკის დაკარგვაში არ არის. მთავარია მოწინააღმდეგის თავდაცვის სამშრიანი ზღუდის გარღვევა მოხდეს. რეალურად არც Leopard 2 არ არის გარდამტეხი და კრიტიკული მნიშვნელობის ტანკი და არც Bradley-ს საბრძოლო მანქანა ე.წ. "საოცარი იარაღი". მათი დაკარგვა ჩვეული მოვლენაა. ომია და ხან ტანკს დაკარგავ და ხან საბრძოლო მანქანას - მით უფრო თუკი ცოცხალი ძალა რჩება ცოცხალი. ერთადერთი პრობლემა ისაა, რომ ამ ეტაპზე ცოტა აქვთ ასეთი დასავლური შეიარაღება უკრაინელებს. მაგრამ აუფეთქებელი ტანკი არ არსებობს, ისევე როგორც გადაულახავი წინააღმდეგობა.
სხვა მხრივ თავად რუსი პროპაგანდისტებიც სიტუაციის შესაფასებლად იყენებენ ტერმინებს "რთული", "სერიოზული" და "პრობლემური". ამასთან, საინტერესოა რომ რუსები თავდაცვის პირველივე ხაზის შენარჩუნებაზე ძალიან დიდ ფსონს დებენ. ელიტური რაზმებიდან დაწყებული მობილიზებულებით დასრულებული იქ არიან განთავსებულნი. ამასთან, ვიცით ისიც, რომ რუსული თავდაცვის ზღუდეების შენარჩუნებაში არამხოლოდ არტილერია და ნაღმები, არამედ საბრძოლო შვეულმფრენებიც აქტიურად მონაწილეობენ. ეს კი მართლაც გამოწვევაა ამ ეტაპზე.
უკრაინელებისაგან მხოლოდ ის ვიცით, რომ წარმატებულად ვითარდება შეტევა ველიკა ნოვოსილკას სამხრეთით, სადაც რუსებმა პოზიციები მიატოვეს და გაიქცნენ.
ასევე ვიცით, რომ რუსების მხრიდან ზაპორიჟიას ოლქში რამდენიმე ადგილას მიატოვეს ფრონტის ხაზი და ქაოტურად დაიხიეს უკან.
ასევე ვიცით ისიც, რომ ორიხივის დაჯგუფების წინააღმდეგ დაძრული რუსული ჯავშანტექნიკის კოლონა უკრაინული არტილერიის ცეცხლქვეშ მოჰყვა და უკუიქცა. პროცესში ორი ერთეული ტექნიკა იქნა განადგურებული.
სხვა ნებისმიერი ინფორმაცია არის ძალიან შეზღუდული და ბუნდოვანი. ამასთან, რუსების მხრიდან 10+ უკრაინული ჯავშანტექნიკის განადგურების ზეიმად გამოცხადება უმწიფრობა და არასერიოზულია. ტექნიკის დაუკარგავად საბრძოლო მოქმედებები არ არსებობს. ასობით კილომეტრზე გადაჭიმულ საბრძოლო მოქმედებების ზონაში შეტევაზე მყოფი ძალა ტექნიკას რომ დაკარგავს ამაში უცნაურობა არაფერია - დაუკარგავად რომ ვითარდებოდეს იერიში ეს უფრო საოცარი იქნებოდა.
საინტერესოა ისიც, რომ აშკარაა უკრაინელები ფსონს ერთ მონაკვეთზე არ დებენ და რამდენიმე ადგილს ირჩევენ იერიშისათვის. მაღალი ალბათობით მუშაობენ უკრაინული დივერსიული და სპეციალური დანაყოფებიც, რომლებსაც მტრის ზურგში სწრაფად შეეძლებათ გადაადგილება. და შესაძლებელია ისიც, რომ უკრაინელების მხრიდან ზაპორიჟია არ იყოს შეტევის ძირითადი მიმართულება.
ახლა მთავარია დაველოდოთ საინფორმაციო ბურუსის გაფანტვას და ვნახოთ გაირღვევა თუ არა რუსული თავდაცვის ხაზი ისე, რომ რუსებს უკუსვლა მოუწიოთ ტოკმაკისაკენ. ზოგადად ომში საინფორმაციო ბურუსი - ე.წ. "ომის ბურუსი" (Fog of War/Nebel des Krieges) - სრულიადაც არაა გასაკვირი.
- უფრო ნათელი სიტუაციაა ბახმუტის მიმართულებით. უკრაინელები ბახმუტის სამხრეთით კურდიუმივკასა და კლიშჩიივკას სიახლოვეს შეტევას აგრძელებენ. არის ვერსიაც, რომ უკრაინული ძალების მოწინავე ჯგუფები ქალაქის სამხრეთით, ოპიტნესთანაც გამოჩნდნენ. ზუსტი ადგილმდებარეობების დადგენა საკმაოდ ცვალებად ვითარებაში ძალიან რთულია, მაგრამ ცხადია, რომ ამ მიმართულებით უკრაინელებს ინიციატივა აქვთ მოპოვებული. ეს კი უმნიშვნელო რამ არ არის.
- ჰენიჩესკი ყირიმიდან გამოსასვლელ ერთ-ერთ მონაკვეთში მდებარეობს, ხერსონის ოლქში, აზოვის ზღვაზე. დღეს უკრაინული რამდენიმე რაკეტა მიფრინდა რუსულ პოზიციებზე. ჰენიჩესკი რუსული მომარაგების ერთ-ერთი წერტილია და მასთან დაკავშირება არამარტო საგზაო და სარკინიგზო ინფრასტრუქტურითაა შესაძლებელი, არამედ ზღვითაც. ამასთან, ჰენიჩესკი რუსებმა ხერსონის ოლქის დროებით დედაქალაქად გამოაცხადეს.
ამასთან, საინტერესოა რომ ჰენიჩესკის გარდა ხერსონის ოლქის იმ მონაკვეთებზე, სადაც აპრილში პუტინი იმყოფებოდა და სამეთაურო პუნქტები მოინახულა ახლა უკრაინელები ზუსტი დარტყმებით ანადგურებენ მათ.
- ინტენსიურად იბომბება ბელგოროდის ოლქი, ქალაქი შებეკინო და მისი შემოგარენი. აფეთქებებია ოლქის სხვადასხვა ტერიტორიაზე, მათ შორის უშუალოდ ბელგოროდშიც. დაიბომბა ვორონეჟიც.
- დახმარების ახალი პაკეტი მზადდება აშშ-ს მხრიდან. ივლისში მეტი დეტალი გახდება ცნობილი. ამჯერად აშშ საარტილერიო ამუნიციის სწრაფ შევსებაზეა ორიენტირებული.
მიყევით ბმულს - გიორგი კობერიძე
თბილისის მერია გადასასვლელ ხიდთან, ცოტნე დადიანისა და სადგურის მოედნის დამაკავშირებელი ესტაკადის მშენებლობას გეგმავს. ახალი ინფრასტრუქტურული პროექტი 2026 წლის ბიუჯეტში უკვე გათვალისწინებულია და მასზე მომდევნო წელს 10 მილიონი ლარი დაიხარჯება, 2027 წელს კი დამატებით 87.5 მილიონი ლარი. მთლიანობაში 280-მეტრიანი ესტაკადის პროექტირება-მშენებლობის წინასწარი სავარაუდო ღირებულება 100 მილიონ ლარს შეადგენს. პროექტზე საგზაო მარშრუტის კვლევაზე 2025 წელს უკვე 2.5 მილიონი ლარი დაიხარჯა.
2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში მითითებულია, რომ სარკინიგზო მაგისტრალი ქალაქის ცენტრალურ მონაკვეთს ყოფს იმგვარად, რომ მოედნის პარალელურად არსებულ ქუჩებს შორის დაკავშირებადობა მინიმალურია და აუცილებელია საზოგადოებრივი ტრანსპორტისთვის ახალი ინფრასტრუქტურის შექმნით ქალაქის უბნების დაკავშირებადობა გაუმჯობესდეს.
"ქალაქ თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის კორიდორი და თანმდევი ინფრასტრუქტურა ქმნის 4-კილომეტრიან მონაკვეთს აღმოსავლეთ-დასავლეთ სატრანსპორტო კავშირის გარეშე, გარდა შეზღუდული რაოდენობის საფეხმავლო კავშირებისა. ეს ისტორიული დაბრკოლება ხელს უშლის თბილისის სატრანსპორტო გეგმის პრიორიტეტებისკენ მისწრაფებას. სადგურის მოედანი მდებარეობს აღნიშნულ ამ 4-კილომეტრიან მონაკვეთში. ის წარმოადგენს დედაქალაქის უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო „ჰაბს“, სადაც თავს იყრის 61 ავტობუსის მარშრუტი, მეტროს 2 ხაზი, ისევე როგორც საქართველოს რკინიგზის სერვისები. ტერიტორია ემსახურება საათში 330 ავტობუსის სერვისს, საიდანაც მომავალში 150 გამოიყენებს ხიდს. თბილისის სატრანსპორტო გეგმის თანახმად, სადგურის მოედანი ასევე იქნება თბილისის საგარეუბნო რკინიგზის სერვისების თავმოყრის წერტილი, რაც კიდევ უფრო მნიშვნელოვანს გახდის მისი, როგორც სატრანსპორტო ჰაბის ფუნქციას. ამჟამინდელი მდგომარეობით, აღმოსავლეთ-დასავლეთ კავშირის არარსებობა აფერხებს მაღალი ხარისხის ჰაბის განვითარებას, ხშირად 22 ავტობუსის მარშრუტის შეწყვეტა ხდება ვადაზე ადრე ან ახორციელებენ 1.5 კილომეტრიანი შემოვლითი მგზავრობას, რომელიც მნიშვნელოვნად ზრდის გადაადგილების დროს, ჰაერის დაბინძურებასა და ვიბრაციას, ისევე როგორც ამცირებს მარშრუტების ხარჯეფექტიანობას. თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევამ, რომელიც მსოფლიო ბანკის დახმარებით ჩატარდა, მულტიკრიტერიუმიანი ანალიზის საშუალებით, გამოავლინა თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის ხაზის ორ მხარეს (აღმოსავლეთ და დასავლეთ) შორის ახალი კავშირის შექმნის საუკეთესო ალტერნატივა - საზოგადოებრივი ტრანსპორტის პრიორიტეტის მქონე საავტომობილო ხიდი, დადიანის ქუჩასა და სადგურის მოედანს შორის. ქ. თბილისის მუნიციპალიტეტის მერია ფლობს თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევის საფუძველზე შექმნილ ანგარიშს, კონცეფციას. პროექტის მიზანი არის, ამ კონცეფციით განსაზღვრული, საავტომობილო ხიდის მშენებლობა.
აღნიშნული ობიექტი წარმოადგენს საავტომობილო ხიდს ქალაქ თბილისში, რომელიც დააკავშირებს სადგურის მოედანს დადიანის ქუჩასთან და იქნება 280 მეტრი სიგრძის, 8.5 მეტრი სიგანის სწორ მონაკვეთში, ხოლო 15 მეტრი სიგანის მოხვევის მონაკვეთში (ე.წ. სპირალი, რომელიც ეშვება სადგურის მოედანზე). ხიდი იქნება ორზოლიანი და დასავლეთით, სადგურის მოედანზე დაშვებისას, რამპას ექნება მარჯვნივ ჩამხვევი ზოლი. რკინიგზის დერეფნის კვეთისას აუცილებელია 7 მეტრიანი სხვაობა რკინიგზის ლიანდაგსა და ხიდის სტრუქტურას შორის. საავტომობილო ხიდი ითვალისწინებს 18 მეტრიანი ავტობუსების მართვის ტრაექტორიებს, მისი მაქსიმალური გრძივი ქანობი - 10.7%, ხოლო მინიმალური რადიუსი - 12 მეტრი. საავტომობილო ხიდის გამტარობა შერეული ნაკადების პირობაში იქნება 800 ავტომობილი ერთ საათში ერთი მიმართულებით", - ნათქვამია 2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში.
წყარო: https://bm.ge