USD 2.7865
EUR 3.0470
RUB 3.4140
Тбилиси
დღეს იმ ფეხბურთელის დაბადების დღეა, რომელიც უსაზღვროდ მიყვარს, მაგრამ ამავდროულად ძალიან მეზიზღება - ნიკა შოშიტაიშვილი
дата:  

დღეს იმ ფეხბურთელის დაბადების დღეა, რომელიც უსაზღვროდ მიყვარს, მაგრამ ამავდროულად ძალიან მეზიზღება.

ჩვენი თაობის ბარსელონას გულშემატკივრისთვის, ნეიმარი ყველაზე წინააღმდეგობრივი პერსონაჟია. ერთი მხრივ ის არის ფეხბურთელი, რომელმაც ბარსელონას უამრავი ტკბილი მოგონება აჩუქა, მეორე მხრივ კი არის ადამიანი, რომელმაც თავისი ნიჭი და პოტენციალი ყველაზე უაზროდ გაანიავა.
2013 წელს, მთელი მსოფლიო იბრძოდა ბრაზილიური „სანტოსის“ ახალგაზრდა ვარსკვლავისთვის, საბოლოოდ კი სამხრეთ ამერიკული ფეხბურთის ყველაზე კაშკაშა ვარსკვლავი კატალონიის დედაქალაქში აღმოჩნდა. ბარსელონას და ბრაზილიელების ურთიერთობა კი მთელი საფეხბურთო სამყაროსთვისაა ცნობილი.
პირველი სეზონი ძალიან არაერთფეროვანი გამოვიდა. მადრიდის „ატლეტიკოსთან“ ნეიმარის გოლით მოგებული სუპერკოპა, თუმცა წარუმატებელი სეზონი ლა ლიგაში და „ატლეტიკოსთვის“ დათმობილი ტიტული, ხოლო ჩემპიონთა ლიგაზე მეოთხედფინალში იმავე „ატლეტიკოსთან“ გამოვარდნა, სადაც ნეიმარმა ასევე ერთი გოლი გაიტანა, თუმცა ეს საკმარისი არ გამოდგა მადრიდელების დასამარცხებლად.
სადებიუტო, გუნდისთვის არც თუ ისე წარმატებულ სეზონს მოჰყვა 2014/15 წლის ბარსელონა. მესისთან საერთო ენის გამონახვა ნეის პირველივე სეზონში არ გასჭირვებია, სუარესის გადმოსვლის შემდეგ კი ფეხბურთის ქომაგებმა მივიღეთ ისტორიაში ერთ-ერთი საუკეთესო, თუ არა საუკეთესო შემტევი ტრიო. „MSN“, მესი, სუარესი, ნეიმარი. არგენტინა, ურუგვაი, ბრაზილია. ამ სამხრეთ ამერიკულმა ტრიომ, რომლებიც ერთად ბარსელონაში შეიკრიბნენ, ერთად ტრიპლეტი მოიგეს, დაძაბულ ბრძოლაში მოგებული ლა ლიგა, ესპანეთის თასი და ჩემპიონთა ლიგა, რომლის ფინალშიც „იუვენტუსის“ წინააღმდეგ გოლი ბოლო წუთზე სწორედ ნეიმარმა გაიტანა, ამით მან თავისი ბავშვობის ოცნება აიხდინა და ჯანლუიჯი ბუფონის კარში გაიტანა გოლი, რითაც საბოლოო ანგარიში 3-1 დააფიქსირა.
2015 წლის პირველ ნახევარში, იმ დროს მსოფლიოს საუკეთესო ფეხბურთელი, ლიონელ მესი „ლას პალმასთან“ შეხვედრაში იღებს ტრავმას და 2 თვით ემშვიდობება მწვანე მინდორს. შეიძლება იმ მომენტში ბარსელონა ჩემპიონთა ლიგის მოქმედი გამარჯვებული იყო, თუმცა გუნდი არც თუ ისე კარგ ფორმაში იყო. „ლას პალსმასთან“ მატჩამდე ერთი ტურით ადრე კატალონიელებმა გასვლაზე ვიგოში ადგილობრივ „სელტასთან“ 4-1 დამარცხდნენ, სადაც ერთად ერთი გოლი სწორედ ნეიმ გაიტანა. ამ ყველაფერს გასვლაზე „სევილიასთანაც“ 2-1 მარცხი მოყვა, სიტუაციას კი ამძაფრებდა ის ფაქტი, რომ ლეო მესი „ელ კლასიკოსთვის“ დაბრუნებას ვერ ასწრებდა.
ამ დროს მართვის სადავეები ბრაზილიელის ხელში გადადის. მადრიდში გამგზავრებამდე ბარსელონამ ფორმაში შესვლა მოახერხა, „რეალთან“ მატჩამდე ერთი ტურით ადრე ნოუ კამპზე სათამაშოდ „ვილიარეალი“ ჩამოვიდა, ეს სურათიც იმ მატჩიდანაა აღებული, როდესაც ლუის სუარესის ფლანგიდან ჩაწოდებული ბურთი, ნეიმ მიიღო, ერთი შეხებით ხაუმე კოშტას ბურთი თავზე გადაუგდო და ბარსელონას ისტორიაში ერთ-ერთი საუკეთესო გოლი გაიტანა, იმ მატჩში ნეიმარმა დუბლი შეასრულა. ამას მოჰყვა კლასიკო, სანტიაგო ბერნაბეუზე განადგურებული მადრიდის რეალი, ნეიმარმა იმ მატჩში ანდრეს ინიესტას ასისტით ანგარიში 2-0 გახადა, მეორე ტაიმში კი იდეალური ქუსლით პასით ანდრესს ვალი დაუბრუნდა და საგოლე გადაცემა გაუკეთა. იმ მომენტში, ნეიმარი გუნდის აშკარა ლიდერი და მსოფლიოს საუკეთესო ფეხბურთელი იყო. შემდეგ მოედანს მესი დაუბრუნდა, ნეიმარმა კი გოლების გატანას ლუის სუარესის საგოლე პასებით მომარაგება არჩია და „ელ პისტოლეროს“ პიჩიჩის მოგებაში დაეხმარა, თავად ბრაზილიელმა იმ სეზონში „ლა ლიგაში“ 24 გოლი და 16 ასისტი მიითვალა.
2017 წლის მთავარი ბარსელონური მოგონება „რემონტადაა“. როდესაც ნოუ კამპზე ჩამოსული პარი სენ-ჟერმენი ბარსელონამ 6-1 გაანადგურა და ფეხბურთის ისტორიაში ერთ-ერთი მთავარი ქამბექი შემოგვთავაზა, მატჩის მთავარი გმირი სწორედ ნეიმარი იყო, რომელმაც თავის ანგარიშზე ორი გოლი, მოპოვებული პენალტი და სერხი რობერტოს გამარჯვების გოლზე ასისტი მიითვალა. შეგვიძლია ვთქვათ, რომ იმ მატჩში გუნდი შემდეგ ეტაპზე ნეიმარმა გაიყვანა, თუმცა მეორე დღეს, სოციალური ქსელი აჭრელებული იყო ლიონელ მესის ფოტოთი ბარსელონას გულშემატკივრებთან (რომელიც სხვათა შორის მეც დავაყენე პროფილის სურათზე). თუმცა იმ დღის მთავარი გმირი ნეიმარი იყო, მაგრამ ამ გამარჯვების სახე ისევ ლიონელ მესი გახდა.
არ მინდა იმის დაჯერება, რომ 2017 წლის ზაფხულში პარისში გადასვლა მხოლოდ ფულთან არის კავშირში. მინდა მჯეროდეს, რომ ნეიმარმა, თავისი საშინელი საახლობლო წრით, რომელიც ახასიათებთ ბრაზილიელ ფეხბურთელებს, მიიღო თავისი კარიერისთვის დამანგრეველი გადაწყვეტილება, გაცვალა ბარსელონა პარიზში.
საფრანგეთში ნეიმარი თავისიანი პარიზული კარიერის ბოლომდე ვერ გახდება, იქნება ჭორები ბარსელონაში დაბრუნებაზე, შემდეგ კიდე სასამართლოები ბარსელონას წინააღმდეგ. ბარსელონაში კი მასზე წყენა ჯერ კიდევ გულშემატკივარშია დარჩენილი. დღეს, ნეიმარი 32 წლის გახდა. ვინ იფიქრებდა 2015 წელს, რომ ნეიმარს 32 წლამდე არც ერთი ოქროს ბურთი არ ექნებოდა მოგებული კი არა, ახლოსაც არ იქნებოდა მის მოგებასთან. თუმცა უამრავმა არასწორმა ცხოვრებისეულმა გადაწყვეტილებებმა ნეიმარი მიიყვანა იქამდე, რომ 32 წლის ასაკში ოქროს ბურთისთვის ბრძოლის ნაცვლად, ის საუდის არაბეთის ლიგაში თამაშობს.
ნეიმარი ყოველთვის დარჩება ჩემს საყვარელ ფეხბურთელად ერთი დაბალი არგენტინელი ათიანის შემდეგ.

მისი ისტორია ჰგავს წიგნს, რომლის წერაც ნიჭიერმა ავტორმა მთელი მხატვრული სილამაზით დაიწყო, თუმცა იმ დროს როდესაც კვანძები უნდა გაეხსნა, მოტივაცია დაკარგა და უემოციო, უღიმღამო და უგულო ფინალით დაასრულა.

ავტორი - ნიკა შოშიტაშვილი

დამატებითი დრო

культура
„მამის მეგარმუნე ქალი“ – ლელა თათარაიძე

თუშური სიმღერებისა და მელოდიების განუმეორებელ ავტორ-შემსრულებელთან, ლელა თათარაიძესთან ინტერვიუს ჩაწერის იდეა მის 75 წლის იუბილეს უკავშირდება.

ალბათ ინტერვიუზე დათანხმება გაგვიჭირდებოდა, რომ არა ეთერ (ეთერო) თათარაიძე – პოეტი, ფოლკლორისტი, ლელა თათარაიძის და. იგი ესწრებოდა ინტერვიუს ჩაწერის პროცესსაც. ამიტომ, ვფიქრობთ, მკითხველისთვის საინტერესო იქნება მისი ჩართვებისა და კომენტარების გაცნობა.

ლელა თათარაიძის საიუბილეო საღამო 24 ოქტომბერს რუსთაველის თეატრის დიდ სცენაზე გაიმართება. აღსანიშნავია, რომ იუბილეს მიეძღვნა ფოლკლორის ცენტრის ფოტოპროექტიც „ლელა და ეთერო“.

– ვეცადე, თქვენთან ინტერვიუსთვის მაქსიმალურად მოვმზადებულიყავი, თუმცა თქვენი სხვა ინტერვიუ ვერსად ვიპოვე, არ იძებნება. ალბათ, შეიძლება ითქვას, ეს ექსკლუზიური ინტერვიუა, რისთვისაც, რა თქმა უნდა, დიდ მადლობას გიხდით.

– დიახ, შეიძლება ასეც ითქვას, რადგან არასოდეს არაფერზე არ ვლაპარაკობ.

– გვიამბეთ, როგორ ცხოვრობთ ახლა? როგორია თქვენი ყოველდღიურობა?

– ასაკი, ჯანმრთელობა – ყველაფერი წარმავალია, ასაკს მოაქვს ან ეს, ან – ის.

– მალე თქვენი 75 წლის იუბილეა. საინტერესოა, როგორ აფასებთ თქვენს განვლილ ცხოვრებას? წარსულზე როცა ფიქრობთ, პირველად რა გახსენდებათ? სად გაიმარჯვეთ და სად დამარცხდით?

– გამარჯვებისა და მარცხისა რა მოგახსენოთ, არაფერი მახსოვს, არც ჩავეძიები ხოლმე, როდის რა იყო, როდის რა შევქმენი და გავაკეთე. რაღაც სულ სხვანაირი განწყობა მაქვს ხოლმე. არც მილაპარაკია, არც მიყვირია, როდის რა გავაკეთე და რა ვერ გავაკეთე. რით მეტკინა გული და გამიხარდა. უფრო მდუმარება მიყვარს, ვიდრე ლაპარაკი. ფიქრი მიყვარს, ფიქრი ნისლია მთებისა...

– გაიხსენეთ, როდის იგრძენით პირველად სიმღერასთან კავშირი.

– სიმღერასთან ბავშვობიდან მქონდა შეხება, მაგრამ არასოდეს მიფიქრია, რომ პროფესიად გავიხდიდი, გავყვებოდი და გამოვჩნდებოდი. ასეთი სურვილი არასოდეს მქონია. სულ სხვა პროფესია მინდოდა, არ გამიშვეს და ამიტომ...

– რა პროფესია გინდოდათ?

– მფრინავობა, ფრენა მინდოდა და დედაჩემმა გაიგიჟა თავი, არაო. მამა ბევრს არ იტყოდა, ან ჰო, ან არა. დედამ, არაო. ვკითხე, რატომ-მეთქი? ახლა მე იქ შენ სად გისაგონოო (სად ვიფიქრო, შენ სად ხარ ცაშიო – რ.კ.), რაღაც რომ მოხდესო?! მე ვუთხარი, მიწაზე არა კვდებიან-მეთქი? არაო და გამზადებული საბუთებით დამტოვა ასე.

– პირველად როდის იმღერეთ?

– საშუალო სკოლა რომ დავამთავრე, გიორგი (ბუხუტი) დარახველიძე ჩამოვიდა ალვანში. ანსამბლი ჩამოაყალიბა. იქ წამყვანი სოლისტი ვიყავი, სხვათა შორის, ეს აზრიც ბუხუტისგან იყო, მან მითხრა, შენ ამ საქმეს უნდა გაჰყვე და ისწავლოო. რამდენიმე მეგარმონე ქალი იყო ბუხუტისთან. ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა იმართებოდა იმ დროს (იგულისხმება 1958 წელს მოსკოვში ჩატარებული ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა – რ.კ.). ბუხუტი ჩამოვიდა ახმეტის რაიონში, რომ სასწრაფოდ ჩამოეყალიბებინა ანსამბლი. ძალიან ნიჭიერი კაცი იყო, უნიჭიერესი ქორეოგრაფი. მოიფიქრა, რომ ფოლკლორი ყოფილიყო წინა ხაზზე, 65 გარმონიანი ქალი შეგვკრიბა, თან ვცეკვავდით. ცეკვის ნახაზი ისე იყო გაკეთებული, რომ 65 მეგარმონე ქალი ციფრ 50-ს ვწერდით. მოსკოვში, ყრილობათა სასახლის დარბაზში, ვიცეკვეთ. სამი ფერი ეცვათ შემსრულებლებს, თეთრი მარტო მე მეცვა, წამყვანი სოლისტი ვიყავი იმ ანსამბლისა.

– ეს იყო თქვენი დებიუტი დიდ სცენაზე?

– ქვეყნის გარეთ პირველი გასვლა იყო, ისე რაიონულ ოლიმპიადებზე, სკოლაში სულ ვმღეროდი გარმონით.

– თქვენს ბავშვობას რომ დავუბრუნდეთ, რა გახსენდებათ ყველაზე ხშირად?

– ალვანში და, მით უმეტეს, თუშეთში სხვა რა გასართობი გვქონდა, შევიკრიბებოდით ბავშვები, ვდგამდით რაღაცა ლხინს, ცეკვას, ნოველებს; მგელსა და კრავს და რაღაცებს ვასახიერებდით დეკორაციებით. სახლში ხომ ყველა ვმღეროდით. სულ მუსიკის ხმა ისმოდა ჩვენი სახლიდან.

საუბარში ერთვება ლელას და, ეთერო თათარაიძე:

– ჩავერთვები, რა. არ მამღერებდნენ. როგორც კი ამათთან სიმღერას ვიწყებდი, წკუპ და ჩემი სამივე და-ძმა წკაპუნით გაჩერდებოდა. დედა ეკითხებოდა, რად არ ამღერებთო. სამივე ერთდროულად წამოიძახებდა: „ურევს!“

– გარმონი თქვენს ცხოვრებაში რუსეთში წასვლის შემდეგ შემოვიდა?

– არა, იქამდეც. სკოლაში სულ ჩემი გარმონი იყო. ოლიმპიადებზე, სკოლის და რაიონის ღონისძიებებზე – ყველგან გარმონით სულ მე ვიყავი. თავიდან გარმონი არ მქონდა და თუშეთში თხელ ფიქალს (სიპი ქვა) გავხვრეტდი, კლავიატურას ნახშირით დავუხატავდი, ბაწარს გავუყრიდი და ვითომ გარმონზე ვუკრავდი, მელოდიას ხმით ვასრულებდი.

კვლავ ერთვება ეთერო:

– ეს ფიქალი ხომ ჭრიდა ბაწარს, ბაწარი არის თუშური დართული საქსოვი ძაფი. დედამ, სულ ფეხები ჰქონდა დალურჯებული და გაჭრილი, ის უცებ გაუწყდებოდა და ზედ ეცემოდა სიპი ქვა, მაგრამ არ ადარდებდაო. სახლს რომ ვაშენებდით, მეორე სართულზე ფანჯრები არ გვქონდაო; ლელა გადაყოფდა ფეხებს და ეს სიპი ქვა „გარმონი“ ეჭირა, დილიდან საღამომდე რომ არ ჩამოგეყვანა, საჭმელიც კი არ ახსოვდა, მღეროდა ამვლელ-ჩამვლელისთვისო. ვინ გამოხვალო, რომ ეკითხებოდა, მამის მეგარმუნე ქალიო.

– სხვა საგნებს როგორ სწავლობდით სკოლაში?

– ტექნიკური საგნები შორს ჩემგან, უფრო ჰუმანიტარული – ქართული, ისტორია. მასწავლებლებს გარმონისთვის ვუყვარდი და მიწერდნენ ნიშნებს.

– ბავშვობის სიმღერა რომელია? ყველაზე ხშირად რომელ სიმღერას ღიღინებდით?

– მაგალითად, მამასა და ბიძებისგან გვესმოდა „შირაქში ერთმა მეცხვარემ სიზმარი ნახა ზიანი, ადგა და ბიძას უამბო...“ (მღერის).

ისევ ეთერო საუბრობს:

– ისეთი ხმა ჰქონდა, ღამე სოფელი რომ ჩუმდებოდა, ნიავს მიჰქონდა ლელას სიმღერა, წარმოუდგენელი ხმა იყო.

– ბავშვობაში ოჯახში როგორი ურთიერთობა გქონდათ მშობლებთან?

– ბავშვობაში და შემდეგ ახალგაზრდობაშიც მშობლების ხათრი და რიდი გვქონდა ყველაფერში, დიდად არც შევეწინააღმდეგებოდით, მე ეს მინდა, ან არ მინდა. ამას ვერც გავბედავდით და ვიკადრებდით. ჩვენ სხვა მენტალიტეტით ვიზრდებოდით, მით უმეტეს, მთის ხალხი. მამა უფრო დამთმობი იყო. ჩვენს ახალგაზრდობაში არტისტი როგორ შეიძლებოდა ყოფილიყავი. სცენა, არტისტი – არ შეიძლებოდა, მით უფრო, სოფელში. არ მახსოვს, მამაჩემს ეთქვა, რომ არ წახვალ მაგ პროფესიაშიო. კონცერტები გვქონდა, ღამით გვიან ან გამთენიისას მოვიდოდი სახლში. არ მახსოვს, მამას ეთქვას, სად იყავი ამდენ ხანსო. დედა დიდად არ იტყოდა, მაგრამ იჯდა და ათენებდა ღამეს, მით უფრო, როცა ჩემი მანქანა მყავდა. დედას არასოდეს არ დაუძინია, სანამ არ მივიდოდი, თუნდაც გამთენიისას. რომ მოვიდოდი, დამშვიდდებოდა.

– ალვანის სკოლასა და ბაღში მუშაობდით მასწავლებლად და გუნდის ხელმძღვანელად. როგორც ლოტბარი და პედაგოგი, როგორი იყო თქვენი მიდგომა ბავშვებისა და სწავლების მიმართ?

– დიპლომი დავიცავი ოჟიოს სკოლაში, ახმეტის რაიონია. ერთი წელი იმ სკოლაში ვმუშაობდი, გაკვეთილებიც იქ მქონდა, გუნდიც და ყველაფერი. იმ დროს ახალგაზრდა ხარ და არ აქცევ ყურადღებას, მაგრამ წლები გადიოდა და შემხვდებოდნენ მოწაფეები ან მასწავლებლები. არც ვიცნობდი ბევრს, „ლელა მასწავლებელო!“ და „ლელა მასწავლებელო!“ – მხვდებოდნენ თბილად. დასკვნა გამოვიტანე, რომ სიყვარული დავტოვე იქ. გაკვეთილზე რომ შევდიოდი, ზარი რომ დაირეკებოდა, სადაც არ უნდა ყოფილიყვნენ, არცერთი გარეთ არ იყო, კლასში მელოდებოდნენ. ჩვენს მასწავლებლებს უკვირდათ, ჩვენ ვერაფრით მოვიხელთეთ ეს ბავშვები, გადარეული არიან, ნახევარი გაკვეთილის მერე შემოხსნიან კარებს ან ხმაურობენ, შენ როგორ ახერხებო. რომ მეკითხებოდნენ, ამას როგორ ვაკეთებდი, არ ვიცი, ეტყობა, სულ სხვა მიდგომა მქონდა. ამ სიმღერებზე, ტრადიციებზე ველაპარაკებოდი, ინტერესს ვუღვივებდი, მარტო სიმღერას არ ვასწავლიდი.

– ბავშვების ამბავი ერთია, მეორე კი უკვე ზრდასრულებთან რომ გიწევს მუშაობა და ანსამბლის, გუნდის ხელმძღვანელობა. თქვენი აზრით, რა გამოწვევებსა და სირთულეებთან არის დაკავშირებული ანსამბლის ხელმძღვანელობა?

– ტრიო, კვარტეტები, ანსამბლები... რა ვიცი, რთულია. უბრალოდ, დაგვიანებას ვერ ვეგუები. ერთი საათით რომ დააგვიანებს და მოვა, ვითომ არაფერი, აქ კი ამდენი ადამიანი ელოდება, არ ვიცი, ეს ჩემთვის რა არის. გარმონთან ძირითადად მეხით მოძრაობა მაქვს, პირველი მე შემოვიტანე ეს მოძრაობა. ჩარჩოში არაფერი მაქვს; სიმღერაა თუ ინსტრუმენტია, რა ხასიათზეც ვარ, ორთვლიანს ზოგჯერ რვაზე გავუშვებ და პირიქით.

– 1992 წლიდან მუშაობდით მერაბ კოსტავას სახელობის ეროვნულ თეატრში, იყავით მუსიკალური გამფორმებელი და მსახიობიც. ეს ახალი სფეროა. გვიამბეთ თქვენი ცხოვრების ამ ეპიზოდზეც, რამდენად საინტერესო იყო თქვენთვის, როგორც მსახიობისა და როგორც მუსიკალური გამფორმებლისათვის, თეატრის ეს მიმართულება?

– ეგ თეატრშიც მქონდა, კინოშიც და ყველგან. გოდერძი ჩოხელის ფილმები, იურა კვაჭაძის ფილმები. ვთამაშობდი კიდეც ორივე ფილმის ეპიზოდებში. ბევრი ფილმი მაქვს მუსიკალურად გახმოვანებული. „სურამის ციხისთვის“ ზურაბის დედის ტირილი მე ჩავუწერე. ფარაჯანოვი და დოდო აბაშიძე იყვნენ მაშინ.

– კოსტავას ეროვნულ თეატრში ვთამაშობდი სპექტაკლში „ნურც რა მოგშლია, არწივო, ბუდეი“, თუშების ცხოვრებაზე იყო. ნინუა, თეატრის ხელმძღვანელი, ერთი წელი მითვლიდა, მიბარებდა, ჩვენთან უნდა მოხვიდეო. კინო არ არის იმდენი სალაპარაკო, რა მაქვს ისეთი, არაფერი. „ადამიანთა სევდა“, „ექვსი თოვლიანი დღე“, „წიგნი ფიცისა“ – ამ ფილმებში ჩემი სიმღერაა გამოყენებული. „წიგნი ფიცისა“ რომ გადაიღეს, ბიძინამ (კომპოზიტორი ბიძინა კვერნაძე – რ.კ.) სიმღერა გააკეთა, გიგა ლორთქიფანიძე იყო რეჟისორი. მითხრეს, რომ იქ უნდა მემღერა ინგილო ქალის „ნანა“. ვუთხარი, ვიმღერებ, მაგრამ ისე, როგორი განწყობაც მოვა, მელიზმები, ჩახვევები უნდა ყოფილიყო ჩემი. მერე მითხრეს, რომ „დალაი“ – თუშური „ზარი“ გვჭირდებაო. ვუთხარი, რომ ეს კაცების „ზარი“ იყო და ამას თავისი განუყოფელი მელოდია ჰქონდა. იქვე შევასრულე, ძალიან მოეწონათ და მითხრეს, რომ ესეც მე უნდა შემესრულებინა. უარი ვუთხარი, რადგან ქალები არ ასრულებდნენ „ზარს“. მოიყვანეს ჰამლეტ გონაშვილი. ჰამლეტი სიმღერის დას მეძახდა, სახელით არ მომმართავდა. საოცარი ადამიანი იყო, ბუნების, მთების მოყვარული. ისწავლა, მაგრამ ხმის ტემბრი არ მიესადაგა, თვითონაც ასე ფიქრობდა. მოიყვანეს თემურ ქევხიშვილი და ჩაწერეს თემური.

ყველა ლექსს თავისი ისტორია აქვს, თუ ეს ისტორია არ იცი და შენს გულში არ ჯდება, შეიძლება ტკივილით, სიხარულით, იმას მე ვერ მივიღებ. მეუბნებიან, როგორ ძლიერ ლექსებს იღებ და ძლიერ ლექსებზე აკეთებო.

თუშური მელოდიები, რაც ბავშვობაში, ახალგაზრდობაში მესმოდა, რაც ჩემს მეხსიერებას შემორჩა, ყველაფერი ზეპირად ვიცი. ამ მელოდიებზე ტექსტებს მე ვადებ და მე ვარგებ, ყველაფერი ჩემი გაკეთებულია, რამდენიმეს გარდა. ლექსი არის ფშავ-ხევსურების, მით უმეტეს, ხევსურების. მელოდია-მუსიკა არის თუშების.

– თქვენი და თქვენი დის ვარსკვლავი ერთად გაიხსნა. თქვენს შემოქმედებაშიც არის ეთეროს პოეზია. საერთო ისტორია გაქვთ, ერთი ამბავი გადაგხდენიათ, ერთი გაგხარებიათ და გწყენიათ. როცა თქვენი დის ლექსს არჩევთ, მის ტექსტში თუ ხედავთ ხოლმე თქვენი ბავშვობის ემოციებს? აკავშირებთ საერთო მოგონებებს?

– ის, რაც ჩემია, ამისია... ტირილიც ერთია, სიხარულიც, ტკივილიც და ყველაფერი. ის ჩემში ისეთ ემოციებს იწვევს, რომ სხვებისგან შეიძლება ისე ვერ აღვიქვა და ვერ შევისისხლხორცო. ზოგჯერ მეუფლება განცდა, რომ არც ეს არის ლექსის ავტორი და არც მე ვარ სიმღერის ავტორი, თუშეთია ყველაფერი თავისი სილამაზით, თავისი ბრძოლებით, ემოციებით, სიხარულით, ყველაფრით, რაც ჰქონდათ და იყვნენ ჩვენი წინაპრები.

ადრე თუშეთში რომ სატვირთო მანქანებით დავდიოდით, ბარგზე ვისხედით ხოლმე მთელი ოჯახი. გამაძლიერებლები ედგათ ბიჭებს, ჩემი სიმღერები იყო ჩართული... მაშინაც კი ვფიქრობდი, რომ ის მე არ ვიყავი, მე არ ვმღეროდი. სულ სხვა სამყაროა იქ, თუშეთში.

კვლავ ეთერო ერთვება:

– ბოლო საღამოს ვიყავით დანოს (ეთეროს და ლელას სოფელი თუშეთში – რ.კ.) გორზე. ვისხედით და ხან მე მაკითხებდნენ ლექსს და ხან შენ გამღერებდნენ. ქალებმა თქვეს: „ვაიმე, არ გებრალებათა თუშეთ, ხვალ რო წახვალთად, ვეღარც თქვენ ლექსს გიგონებსად ვეღარც თქვენ ნამღერს?!“ – ეს ფრაზა ძალიან მოქმედებს ჩემზე, ეს დროც ხომ მოვა, სულ რომ წავალთ (საუბრისას თვალზე ცრემლი მოადგა).
– ბავშვობის წყენა? რა გაწყენინათ ეთერომ ბავშვობაში?

– არაფერი. დედას გაეკიდებოდა ხოლმე ხშირად, დედა თუ მიდიოდა საქმეზე, დედა მობრუნდებოდა. „ლელა!“ – დამიძახებდა და აბა, ნუ მოხვალ შინ! მობრუნდებოდა ეგრევე. სიმღერის და სიყვარულის მეტი, სხვა არაფერი გვქონია სახლში. სხვათა შორის, მამაც და დედაც მღეროდნენ, მაგრამ ვერ გამოჩნდნენ იმდროინდელი ცხოვრების გამო. მუსიკოსობა, კაცის სიმღერა სირცხვილი იყო და დამალულად მღეროდნენ ხოლმე.

– რას ურჩევდით ახალგაზრდებს?

– უყვარდეთ სამშობლო, ქართული, ეროვნული, წარსული... იფიქრონ მომავალზე და იყვნენ ისეთი ადამიანები, რომ უყვარდეს ყველას, თავის ერსა და სამშობლოს.

– რომ არა სიმღერა, რა იქნებოდა?

– რომ არა სიმღერა, იქნებოდა მფრინავობა.

ინტერვიუ დაიბეჭდა ფოლკლორის ცენტრის ელექტრონულ ჟურნალში და მიეძღვნა ლელა თათარაიძის 75 წლის იუბილეს.

ფოტო - ლაშა ღუღუნიშვილი

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати