USD 2.7171
EUR 2.9516
RUB 2.7992
თბილისი
ზურაბ მაღრაძე - საფონდო ბირჟა & აბრეშუმის გზა... თან რჩევა უფასოდ 
თარიღი:  605
პოლონეთში, ნიდერლანდებში, გერმანიაში… ტრაილერს გადააქვს ტვირთი პორტებისკენ, რკინიგზის სადგურებისკენ. ამ ქვეყნებში ნორმატივია ასეთი, რომ ყოველ 30 კმ-ში უნდა იყოს TIR-პარკი. კანონია, რომ მძღოლმა ხანგრძლივი მგზავრობისას 6 საათი უნდა დაისვენოს. და უნდა გაჩერდეს სპეციალურ სივრცეებში. პოლიცია ამოწმებს ტრაილერში დამაგრებულ აპარატს, რომელიც აჩვენებს მოძრაობის საათებს. გზებზე ასეთი პარკები არის უფასოც, ფასიანიც. უფასო არის, მაგრამ ამ უფასო გასაჩერებელ ადგილებზე ასევე არის სასტუმრო, სასადილო, ფიტნესი და სხვა. ეს პარკები ყველა კერძოა.
ახლა გადმოვიდეთ საქართველოში. მოადგა კონტინენტური ტვირთები ქვეყანას, მერე?
დავუშვათ შენ გაქვს ნაკვეთი. მაგრამ ლოგისტიკური ინფრასტრუქტურის მოწყობას მოცულობითი ინვესტიცია ჭირდება. გარდა პარკებისა, გზებზე არის მოსაწყობი თანამედროვე საწყობები, შესაფუთი დანადგარები, შესაბამისი ლიცენზიები, ამწე ტექნიკა და სხვა.
შენ შეგიძლია ბირჟაზე განათავსო აქციები, რომელთაც მოქალაქეები შეიძენენ. ანუ ინვესტორები მოქალაქეები იქნებიან და ასეთი ცენტრებიდან მიღებულ მოგებებს, დივიდენდის სახით ისინიც მიიღებენ.
ან შეგიძლია ბანკიდან სესხი გამოიტანო და ყველა რისკი შენ თავზე აიღო.
ლიგისტიკური სივცრეების გარდა, საჭიროა სატრანსპორტო სერვისები. მოკლედ, მთელი ინფრასტქრუქტურა არის ასაგები თავიდან. ბირჟები კი გვეხმარება, რომ სატრანზიტო სიმძლავრეებში აქციების შეძენით საქართველოს მოქალაქეები თვითონ იყვნენ ინვესტორები და აქციებზე დივიდენდებიც თვითონ მიიღონ.
ბირჟა გვეხმარება ამ აქციების რეგისტრაციაში, რომ დაზუსტებული იყოს ვის რამდენი აქცია აქვს შეძენეილი ამა თუ იმ კომპანიაში, ანუ ამით ყოველი ინვესტორი მოქალაქე დაცულია.
 
ბირჟები რომ გვექნება, მერე ნახეთ თქვენ ემიგრანტები თანხებს რისთვის გადმორიცხავენ… მერე ნახეთ თქვენ როგორ გამოასწრებენ ემიგრანტები ერთიმეორეს საქართველოსკენ.
ახლა მეორე,
თუ თქვენ არ გინდათ რომ თქვენ კომპანიაში (თქვენ TIR პარკში) გყავდეთ აქციონერები (პარტნიორები), თქვენ შეგიძლიათ აქციების ნაცვლად გამოუშვათ ობლიგაციები. ეს ჩვეულებრივი მოკლევადიანი სესხია, რომლის მყიდველსაც ორი წლის შემდეგ გადაუხდით პროცენტს (დისკონტს).
ბირჟაზე გადაწყვეტენ ადამიანები მაგალითად, ფოთის პორტთან არსებული ტერმინალის გაფართოებისთვის გამოცემული 7%-იანი ობლიგაცია შეიძინოს თავისი 300 დოლარით, თუ ეს 300 დოლარი ბანკში დადოს 5%-იან ანაბარზე?
ბირჟებზე განთავსებული აქციების ფასები იცვლება. რაც უფრო მომგებიანად მუშაობს ესა თუ ის საწარმო, რაც უფრო ხარისხიანი მომსახურება აქვს, მით მეტია ასეთი საწარმოს აქციების ფასი. იმიტომ იცვლება აქციების ფასი, რომ ყველა ცდილობს მომგებიან საწარმოს ფასიან ქაღალდებში გააკეთოს ინვესტირება. შესაბამისად იზრდება ასეთი საწარმოს აქციების ფასიც.
დროთა მანძილზე იწყება ხალხის კაპიტალიზაცია, ანუ ფული ხალხში ჩნდება. ამის მერე იწყება ახალ-ახალი საწარმოების გახსნა, ახალი ბიზნეს იდეების განხორციელება. არის ჯანსაღი კონკურენცია. ქვეყანაში განათლებასაც ფასი ედება. ხალხი ფუტკრებივით დატრიალდება, ისე როგორც პოლონეთში, ნიდერლანდებსა და გერმანიაშია.
ნურავინ იფიქრებს, რომ ხეზე ასვლა უკვე ვიცით. ტექნოლოგიური ბირჟები კიდევ უფრო სხვანაირად მუშაობს. იქ უფრო მაღალია მოგებები.
ახლა ბირჟა არ გვაქვს. ამიტომ, კაბინეტებში მოისურვებენ და იქ გახსნიან TIR-პარკსაც, საწყობსაც და აეროპორტსაც, სადაც თვითონ მოესურვებათ. იქ მისცემენ “ინვესტორს” 1 ლარად ნაკვეთს, სადაც თვითონ ჩინოვნიკებს მოეპრიანებათ და იტყვიან სახელმწიფოს ჭირდება ასეო.
რამდენიმე წლის წინ, მთავრობამ გამოაცხადა საერთაშორისო ტენდერი თბილისისა და ქუთაისის ლოგისტიკური ცენტრების აშენების თაობაზე. მე მაშინათვე ვთქვი, რომ ამ ტენდერებს მომავალი არ აქვს.
ექსპერტებს რა დალევს ჩვენ ქვეყანაში. ნეტა გენახათ რა დღეში იყვნენ. არიქა ასე, არიქა ისეო.
არავინ შემოიტანა განცხადება ამ საერთაშორისო ტენდერში. რადგან საერთაშორისო ბრენდებმა იციან, რომ ბირჟაზე ჩანს საუკეთესოდ საინვესტიციო გადაწყვეტილების არსი და არა კაბინეტებში.
გავიდა ორი წელი, მთავრობამ მეორედ გამოაცხადა ეს ტენდერი. სათოფეზე არავინ მიეკარა პროექტს.
რაღაცას რომ ვამბობ დაჯერება ხომ არ არის მოკლედ არსაითგან. ამასობაში ხუთი წელი დაკარგა ქვეყანამ. აბრეშუმის გზის ფორუმები კარგია ნამდვილად, მაგრამ მე ფორუმი არ მინდა, მე აბრეშუმის გზა მინდა. და თქვენც აბრეშუმის გზა გჭირდებათ.
ანაკლიის პორტის პროექტი ჯერ აქამდე რომ არ დაიძრა ეს კარგია. ჯერ ბირჟა უნდა გაიხსნას, მერე ამ ბირჟაზე საქართველოს მოქალაქეების მიერ პორტის აქციების შეძენისთვის გადახდილი ფულით უნდა აშენდეს ის პორტიც. და ამ პორტისგან მიღებული მოგებებიც ქართველ აქციონერებზე უნდა განაწილდეს, რომლებმაც შემდეგ ბიუჯეტში უნდა გადაიხადონ გადასახადები. რაც მეტი აქციონერი ეყოლება ქვეყანას, მით მეტად ძლიერი ეკონომიკა ექნება ქვეყანას.
დღემდე არავინ საუბრობს ბირჟებზე. ახლა კი, სახელმწიფოს გადაწყვეტილებით ყველაზე გააფთრებული მუშაობა მიმდინარეობს კობი-გუდაურის გვირაბზე. როგორც ჩანს რუსებს კარგი ტრასა ჭირდებათ და ვუშენებთ.
მე ერთი რამ ვიცი, რომ ფედერაცია დაიშლება. მაგრამ მე ისიც ვიცი, რომ 1917 წლის რევოლუციის დროსაც დაიშალა ცარიზმის რუსეთი და აქ “თეთრგვარდიელებმა” წალეკეს მაშინ ყველაფერი. ახლა ვის ვუშენებთ ჩრდილოეთის გზას? გვინდა ახლა ახალი თეთრგვარდიელები თბილისში? თუ გონია ვინმეს იმ ველურ ურდოში წვრილ-წვრილი ვაგნერები ცოტაა?
ბირჟა როცა იქნება, ხალხი თვითონ მიხვდება, შავი ზღვის პორტების აქციები შეიძინოს, სამტრედია-ფოთის რკინიგზის აქციები შეიძინოს, ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის აქციები შეიძინოს თუ რუსული ტრანზიტის სიმძლავრებში მოახდინოს ინვესტირება!
12 პუნქტის შესრულება მოვითხოვოთ, მეტი არაფერი. ყველამ. ყველგან. სკოლაში. თეატრში. ბიბლიოთეკაში. რესტორანში. კლინიკაში. გადაცემაში. გაზეთში. ფეისბუქში. მესინჯერში…
ამის მერე ბირჟა დაადგენს, ლოგისტიკური ცენტრები თბილისში და ქუთაისში მოეწყოს თუ რუსთავში, გორში, ახალქალაქში, სენაკში და ა.შ.
მერე აქ იმდენი საქმე იქნება, მთელი ემიგრაციაც რომ დაბრუნდეს საქართველოში, ევროპულ, აზიურ და არაბული ტვირთების მომსახურებას უბრალოდ არ ვეყოფით. აქეთ მუშახელის და სპეციალისტების ჩამოყვანა დაგვჭირდება დამატებით უცხოეთიდან.

დაბოლოს, თქვენ რუკაზე ხედავთ საერთაშორისო სატრანზიტო არტერიებს და იმასაც ხედავთ, თუ სად იკვრება მათი კვანძი. რა საჭიროა ჩრდილოთისკენ, ეს დარიალის კარი და ქვეშეთი-კობის გზა, თუ კი ის ტაძრამდე არ მიგვიყვანს?

ბიზნესის ადმინისტრირების დოქტორი, აბრეშუმის გზის ასოციაციის მმართველი პარტნიორი  ზურაბ მაღრაძე

რეგიონი
კოკოითი - "გამიხარდა ივანიშვილის განცხადება.... გვაქვს პრეტენზიები. გუდაური და თრუსო ჩვენი ტერიტორიებია"

ოკუპირებული ცხინვალის ყოფილი დე ფაქტო ლიდერი, ედუარდ კოკოითი ბიძინა ივანიშვილის განცხადებას ოსი დებისა და ძმებისთვის ბოდიშის მოხდაზე კიდევ ერთხელ გამოეხმაურა და ამბობს, რომ ივანიშვილის განცხადებამ გაახარა. ის ამბობს, რომ "სამხრეთ ოსეთს საქართველოსთან ტერიტორიებზე პრეტენზიები აქვს".

"გამიხარდა ივანიშვილის განცხადება, რომ მოვისმინე. ვიფიქრე, რომ დიახ, არიან პროგრესული ძალები, რომლებიც მზად არიან რუსეთთან შეხვედრაზე წავიდნენ. რამდენიმე დღის შემდეგ, მისი პარტიის გენერალური მდივანი სხვა განცხადებას აკეთებს, რომ რუსეთმა უნდა გაიყვანოს სამხედრო ბაზები სამხრეთ ოსეთიდან და აფხაზეთიდან. დღეს საქართველო მტერია. ისინი ხელს არ აწერენ დოკუმენტებს არც სამხრეთ ოსეთთან და არც აფხაზეთთან. ჩვენ გვინდა მშვიდობა, მაგრამ სანამ მოლაპარაკების მაგიდასთან დავსხდებით, მანამდე ძალის გამოუყენებლობაზე შეთანხმებას ხელი მოვაწეროთ. ჩვენ გვაქვს პრეტენზიები. სერიოზულად დგას საკითხი გუდოსა და თრუსოს ხეობაზე, იმიტომ, რომ ეს ტერიტორიები ჩვენია", - განაცხადა კოკოითმა.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.