ქრისტეშობის ღამეს, სამების საკათედრო ტაძარში გახმიანდა სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქის, უწმინდესისა და უნეტარესის ილია მეორის საშობაო ეპისტოლე. ამ სიტყვის ღეძი და ტონალობა შეუმცდარი სიზუსტით, ღრმა და ძლიერი აზრით არის აღბეჭდილი და ყოველმხრივ სანიმუშოა. ვფიქრობ, ეს მიმართვა სასკოლო სახელმძღვანელოებში უნდა იქნეს შეტანილი.
ილია მეორის კათოლოკოსად აღსაყდრების ორი თუ სამი თვის შემდეგ, სოლოლაკში ჩემი ბინის კიბესთან შევნიშნე მღვდელი, ვკითხე, ვინ გნებავთ-მეთქი. მე დამასახელა და შინ მოვიწვიე. მოსვლის მიზეზიც მამცნო: ხვალ 11 საათზე კათოლიკოსი გიბარებთო. შევშფოთდი, კათოლიკოსი? კი მაგრამ, მე არა ვარ ეკლესიური მორწმუნე და არც პირადად ვიცნობ უწმინდესს, რა საქმე უნდა ჰქონდეს-მეთქი ჩემთან? და აქ უცნაური პასუხი მივიღე: თქვენ არ იცნობთ, მაგრამ უწმინდესი გიცნობთო. ჩემი გაოცების და უხერხულობის გასაქარვებლად მშვიდად დასძინა: თქვენი წიგნების მეშვეობითო. მღვდლის შემოთავაზებაზე რა მეპასუხა, არ ვიცოდი. ერთხანს ვდუმდი, მერე შეცბუნებულმა ვუთხარი: მარტო ვერ მივალ, მერიდება, ერთი ღრმადმორწმუნე მეგობარი მყავს და თუ შეიძლება იმასთან ერთად მივიდე-მეთქი. გაეღიმა, კარგი, ხვალ დაგირეკავთ და პატრიარქის პასუხს შეგატყობინებთო. ასე და ამრიგად, დაბარებულ დღეს და საათზე მე და ზურაბ კიკნაძე ილია მეორესთან შევედით. იქ დაგვხვდა კოტე წერეთელი, რომელიც რაღაცას ცხარედ უმტკიცებდა პატრიარქს და ხშირად ახსენებდა შევარდნაძეს.
მარტონი რომ დავრჩით, წყნარ და ლმობიერ საუბარში კათოლოკოსმა გვითხრა: ახლა მაქვს შესაძლებლობა გამოვცე ბიბლიის ახალი თარგმანი და მინდა ამ საქმის შესასრულებლად მთარგმნელები მოვიხმოო. მე იქვე გავუმხილე პატრიარქს, რომ ზურაბ კიკნაძე ძველი ებრაულის მცოდნე იყო და დედანში კითხულობდა ძველ აღთქმას, რაც კათოლიკოსს დიდად ეამა.
იქიდან აღზნებულები გამოვედით. ზურაბისგან ვიცოდი, რომ ბიბლიის რუსულად თარგმნას ათი წელი მოანდომეს კიევის, პეტერბურგის და მოსკოვის სასულიერო ცენტრებმა, რომელთა ურთიერთშეჯერებას აგრეთვე ათი წელი დასჭირდა. ასეთი ხანგრძლივი და დაძაბული მუშაობის შედეგად გამოქვეყნდა რუსული ბიბლია. როგორც მერე გამოირკვა, ჩვენ უფრო მოკლე დროში უნდა ჩავტეულიყავით. დათქმულ დროს ილია მეორესთან გამოვცხადდით: ზურაბ კიკნაძე, ბაჩანა ბრეგვაძე, დათო წერედიანი, ვახუშტი კოტეტიშვილი, ნოდარ ებრალიძე და მე. ჩვენი წინასწარი მოლაპარაკების თანახმად, ექვსივეს უნდა გვეთარგმნა სახარების ერთ-ერთი თავი, რათა განსხვავებული ვარიანტების მეშვეობით შეგვეჯერებინა თარგმანის ენისა და სტილის სხვადასხვა ასპექტები. კათოლიკოსთან შეხვდერის შემდეგ უნდა ავსულიყავით ჩემთან და უნდა დაგვეზუსტებინა თარგმანზე ერთობლივად მუშაობის გარემოებანი. მაგრამ ვითარება სხვაგვარად წარიმართა. პატრიარქმა დრო მკაცრ ჩარჩოში მოაქცია, თარგმანი ერთ წელიწადში უნდა შესრულებულიყო, რასაც ბაჩანას შესაბამისი განცხადება მოჰყვა: სახარებას მე ვთარგმნიო. შესაბამისი გადაწყევტილება იქნა მიღებული ძველი აღთქმის თარგმანზეც.
საქმიანი საუბარი მოთავებული იყო. ჩვენ ავდექით და ამ დროს პატრიარქმა გვკითხა, ბიბლია თუ გაქვთო. არაო, ხუთივემ უპასუხა. თქვენო, მე მკითხა. მაქვს-მეთქი (ბიძაჩემის, სტეფანე ჩხენკელის ნაქონი ბიბლიის ძველი გამოცემა მისი გარდაცვალების შემდეგ მე მაჩუქეს, ხოლო ოთხთავის უძველეს ქართულ თარგმანებზე მისი ოცწლიანი ნამუშევარი, ბიძაჩემის ზეპირი ანდერძის თანახმად, მის მასწავლებელსა და მეგობარს, აკაკი შანიძეს გადასცეს). პატრიარქმა ხუთიივე ჩემს მეგობარს წარწერით უბოძა ახლად გამოცემული და მაშინ ძნელად საშოვნელი რუსული ბიბლია და მე ხახამშრალი დავრჩი. მაგრამ ღმერთი მაღალია. ილია მოერეს დავემშვიდობეთ. მან კარებამდე მოგვაცილა. უკანასკნელი მე გამოვდიოდი, გასვლისას ხელზე ვემთხვიე და მაშინ მითხრა: გაქვთ, მაგრამ მე მაინც გაჩუქებთო. გულდაწყვეტილი არ დამტოვა. ეზოში ბიჭებმა ჩემს ხელში რომ დაინახეს ბიბლია, ეგ საიდანო!.. და მე მათ „ურჯულოებაში“ ვამტყუნებდი, მოქცევა არ იცით-მეთქი, და ისინი - დიდი ოხერი ხარო...
კათოლიკოს პატრიარქს გამორჩეული ვყავდი. მისი მოწვევით ორ, თუ სამ ბანკეტს დავესწარი, რაც მნიშვნელოვანი სასულიერო ჩინის მქონე ევროპელი სტუმრის საპატივცემულოდ იმართებოდა. ამავე ბანკეტებს ესწრებოდა მარიკა ლორთქიფანიძე, და თუ არ მომეჩვენა, ერთხელ სახეზე გაოცება შევატყვე, რაც სულ არ იყო მოულოდნელი, რადგან საზოგადოების თვალში ჩემი იმიჯი პირწმინდად გამორიცხავდა საქართველოს უმაღლესი სასულიერო პირის გარემოცვაში ჩემს ყოფნას.
უკანასკნელი ბანკეტი, რომელზედაც მე ვიყავი მიწვეული, დიდად მნიშვნელოვანი იყო. ეს ასორმოცკაციანი თავყრილობა ფუნიკულიორის დიდ დარბაზში გაიმართა. როგორც შევიტყე, ამ შეკრებას საეკლესიო პოლიტიკა განაპირობებდა. საქმე შემდეგში ყოფილა: ამერიკის რუსული მართმადიდებელი ეკლესიის მეთაურს უარყვია კონსტანტინეპოლის მსოფლიო პატრიარქის უზენაესობა და უშუალოდ დაკავშირებია რუსეთის ეკლესიას. ამას გამოუწვევია სკანდალი. ამ სკანდალის ჩასაქრობად, თუ დაპირისპირებულ მხარეთა დასაშოშმინებლად ილია მეორისთვის უთხოვიათ შეესრულებინა არბიტრის როლი. თუ რა გზით მოგვარდა ეს საქმე, ჩემთვის, რა თქმა უნდა, უცნობია, მაგრამ ბანკეტი ცხადყოფდა, რომ საქმე მოგვარებული იყო. და აი, მთავარ სუფრას უსხდნენ ამერიკის მართმადიდებელი ეკლესიის უწვერულვაშო, ახალგაზრდა მეთაური, ილია მეორე, კონსტანტინეპოლის პატრიარქი, ბელორუსიის ელ;ესიის მეთაური და ანტიოქიის პატრიარქი, რომლის საწმყსო რამდენიმე ასეულ მართმადიდებელს ითვლის.. უნდა ვთქვა, რომ მათ შორის ჩვენი კათოლიკოსი ბრწყინავდა თავისი ახოვანებითა და სილამაზით. დამამახსოვრდა კონსტანტინეპოლის მოხუცი პატრიარქი, რომელიც კონიაკს სვამდა, შეთვრა და თავის სიტყვაში ორჯერ ახსენა ბრეჟნევი, რამაც ძალიან გამაოცა.
უსიამოვნო სხვა რამე იყო. დარბაზის გვერდითა კარებიდან გამოდიოდნენ და მერე ისევ უჩინარდებოდნენ ერთმანეთთან საიდუმლოდ მოჩურჩულე ახალგაზრდა შაოსანი რუსი მღვდლები, რომელთა ანაფორები ოდნავადაც ვერ ფარავდა მათ კაგებე-ურ წარმომავლობას. ილია მეორემ წმინდა ნინოს ორდენით დააჯილდოვა მაღალი სტუმრები და ამით დამთავრდა ეს თავყრილობა.
ჩემი ნაამბობი ალბათ სცოდავს ტერმინოლოგიური და შესაძლოა, სხვარიგის უზუსტობებითაც, მაგრამ საერთო სურათი ამით არ იცვლება და მე სწორედ მისი გადმოცემა მსურდა.
ამის შემდეგ კარგა ხანმა განვლო. ე.წ. ეროვნული მოძრაობის დროს უწმინდესი პოლიტიკური სიტუაციების ეპიცენტრში აღმოჩნდა. ეს ყველამ იხილა ტელევიზიის მეშვეობით. 8 აპრილს, მთავრობის სასახლესთან გამართულ მიტინგზე, მე შემაშფოთა მის პრეროგატივაში მოურიდებელმა ჩარევამ, რაც აშკარა იყო და რამაც გონიერ მაყურებელთა და დამსწრეთა სამართლიანი გაღიზიანება გამოიწვია. ხსენებულ პერიოდში და შემდეგაც განსაცვიფრებელი იყო ჩვენი კათოლიკოსის შეუმცდარი პოლიტიკური ალღო, ზომიერება და შეუდრეკლობა, მის ღრმა რელიგიურობასთან შერწყმული ეროვნული ცნობიერების სიღრმე და სიფართოვე. და ზოგჯერ გონებაში გამიელვებდა რაღაცნაირი ზმანება, რომელშიც მას, შუასაუკუნეების ჩვენი ეპისკოპოსების მსგავსად, ცხენზე ამხედრებულს და ხმალშემართულს ვხედადი. მე მახსოვს მისი აფხაზეთში ჩასვლა, სადაც მტრულად შეხვდნენ და სადაც მას აშკარა საშიშროების წინაშე წარბი არ შეუხრია.
უკვე სოხუმის დაცემის შემდეგ, „დურუჯის“ დარბაზში გამართულ მწერალთა ყრილობაზე, სადაც რეზო ჭეიშვილმა მწარედ გააკრიტიკა საქართველოში მიმდინარე პროცესები, ილია მეორეც ესწრებოდა. მან მშვიდი სიტყვით დააიმედა დამსწრე საზოგადოება. ყრილობა დამთავრდა და სკამებსა და კედელს შორის ვიწრო გასასვლელი ხალხით გაიჭედა. ცოტა ხანში ვიღაცამ შეგვძახა: კათოლიკოსი მობრძანდება, გზა დაუთმეთო. ამ ჭედვაში გზას როგორ დაუთმობენ-მეთქი, ვფიქრობდი და კარებისკენ ზლაზვნით მიმავალ ხალხს მივყვებოდი. ამ დროს ვიღაცამ მხარზე გადამხვია ხელი და თავისკენ მიმიხმო, კათოლიკოსი იყო. მან შინაურულად გამიღიმა და გზა განაგრძო. გახსოვარ-მეთქი, გამიელვა და რომ ნამდვილად ვახსოვდი, კარგა ხნის შემდეგ დადასტურდა.
შარშან, საგურამოში, ილია ჭავჭავაძს სახელობის პრემიებით ლიტერატორთა დაჯილდოვების შემდეგ, ილია მართლის ახლადაშენებულ მონასტერში გამართულ მცირე სერობაზე, კათოლიკოსმა, ჩემთვის და რაც მთავარია, საზოგადოებისთვის სრულიად მოულოდნელად, სუფრის წინამდგომად დამნიშნა. ხუთი თუ ექვსი აუცილებელი სადღეგრძელოს შემდეგ უწმინდესმა წასვლა ინება. გამოსამშვიდობებლად რომ მივეახლე, ხელზე ძლივს ვემთხვიე, რადგან გულში ჩამიკრა და ერთხანს ასე ვიდექით. უცნაური ის იყო, რომ ამ დროს თავს ბედნიერად ვგრძნობდი, როგორც დიდი ხნის უნახავ მამასთან შეხვედრილი შვილი, თუმცა მასზე ხუთი წლით უფროსი ვარ. ეს არასოდეს დამავიწყდება. ეს რაღაც ძე შეცდომილის მამის წიაღში დაბრუნებას ჰგავდა...
და ბოლოს: საქართველოს ვერცერთმა ხელისუფალმა ვერ შესძლო შეუსვრელად გაეარა ახლადშექმნილი ქვეყნის კლდოვანი ორწოხები. ეს შესძლო საქართველოს კათოლიკოსმა, დაბეჩავებული და გაღატაკებული ხალხის მწყემსმა. მე ვერ გავკადნიერდები და პირადად ვერ მივულოცავ ქართული ეკლესიის უმაღლეს საჭეთმპყრობელს დაბადების 75 და მოღვაწეობის 30 წლისთავს. ეს მცირე მოგონება ჩამეთვალოს მილოცვად.
2008 წ. ქრისტეშობის ღამე