USD 2.8378
EUR 2.9317
RUB 2.8576
Тбилиси
რამაზ საყვარელიძე: როდესაც დემოკრატია ცუდი ხარისხისაა, მოდის დიქტატურა
дата:  398

„ ჩვენ არავის ვუტარებივართ 40 წელი. 30 წლიანი პერიოდი, რაც ჩვენ გავიარეთ თავისუფალ საქართველოში, ძალიან ცოტაა, პირდაპირ მოგვიწია შეჯახება იმ სიახლეებთან, რაც ახლავს ახალ ცხოვრებას, კიდევ კარგად ვართ, სადაც ვართ“  ასე აფასებს  პოლიტოლოგი და ფსიქოლოგი რამაზ საყვარელიძე 30 წლიან პერიოდს,  რომელიც  გაიარა ჩვენმა საზოგადოებამ მას შემდეგ, რაც საბჭოთა  ავტორიტარულ  რეჟიმს დააღწია თავი. თანამედროვე მსოფლიო დემოკრატიას და ავტოკრატიას  შორის ბრძოლის ახალ ეტაპს გადის.  როგორია ამ ორი სისტემის „ფსიქოლოგიური ანატომია“,  როდის გადადის  ერთი სისტემა მეორეში  და როგორ ირჩევს ლიდერს ავტოკრატიული რეჟიმიდან განთავისუფლებული საზოგადოება ამ თემებზე ბატონი რამაზ საყვარელიძე საკუთარ მოსაზრებებს გვიზიარებს.  

რამაზ საყვარელიძე: დემოკრატია ავტოკრატიის ანატომიაზე, უფრო ჩემს მოსაზრებებს გაგიზიარებთ, ვიდრე რაიმე აღიარებულ ჭეშმარიტებას, რადგან ეს არაა მარტივი  საკითხი, რაც შესაძლოა ქრესტომათიაში ამოვიკითხოთ. რა თქმა უნდა, დემოკრატია სჯობს  დიქტატურას და ავტორიტარიზმს, ოღონდ ჩვენ შეგვიძლია საკითხს შევხედოთ ამ კუთხიდანაც როდის სჯობია და რატომ? კლასიკოსი კურტ ლევინი  იყო გერმანიაში მცხოვრები ებრაელი ფსიქოლოგი, რომელიც  ჰიტლერის გამოჩენის შემდეგ გადავიდა ამერიკაში და იქ ფაქტიურად  შექმნა სოციალური ფსიქოლოგიის მთელი შტო, რომელიც სწორედ მართვის ავტორიტარულ, დემოკრატიულ და ანარქიულ ტიპებს  იკვლევდა.   ის სწავლობდა ამ საკითხებს წარმოების, ორგანიზაციების დონეზე, რაც გადადის და მოქმედებს დიდ სისტემებზეც.  ზოგადად ავტორიტარული მოდელი ყოველთვის ადვილი გასაკეთებელია ყველგან, მათ შორის ოჯახშიც, რომელზეც  ამავე  ტერმინებით შეიძლება მსჯელობა. როდესაც  გადაწყვეტილებას იღებს ერთი ადამიანი, რაც არ უნდა კარგი გადაწყვეტილებები იყოს მიღებული, ასეთი ოჯახი ავტორიტარულია. როცა გადაწყვეტილებებს იღებს ადამიანების ჯგუფი, ეს უკვე დემოკრატიაა.  როდესაც  გადაწყვეტილებას, რა გააკეთონ, ყველა იღებს თავისთვის, ერთმანეთთან  დისკუსიის, მსჯელობის გარეშე და  როდესაც ყველა იმას აკეთებს, რასაც ჩათვლის, რომ გასაკეთებელია, ეს არის ანარქიული მოდელი. ძალიან ხშირად ახალბედა დემოკრატიებში, რომელსაც ჩვენც ვეკუთვნით, და არა მარტო ახალბედაში, რაც ვნახეთ, ამერიკაშიც იგივე სიტუაცია იყო, ხშირად დემოკრატია და ანარქია ერთმანეთში მარტივად  გადადის. 

ლევინის დასკვნით და შემდეგ ჩატარებულმა სხვა კვლევებმაც აჩვენა, რომ სისტემა, სახელმწიფოდან დაწყებული ოჯახით დამთავრებული,  წამგებიანია ანარქიის დროს და ნებისმიერ ვარიანტში ინგრევა. პროდუქტიულობის, შედეგის თვალსაზრისით მომგებიანი არის ავტოკრატია, რაც გასაგები მიზეზების გამო, ძნელად მისაღებია ადამიანებისთვის. უფრო მისაღებ მაგალითებს მოვიყვან. ავტოკრატიული აღზრდის მაგალითია მოცარტი, რომელსაც მამამისი წკეპლის ქვეშ ზრდიდა. მოცარტი ფაქტიურად მოიშალა როგორც პიროვნება, რასაც შეეწირა კიდეც, მაგრამ შექმნა  გენიალური მუსიკა. ავტოკრატიული სისტემაა ჯარი, სადაც ერთი ადამიანი იღებს გადაწყვეტილებებს. ჯარში ვერ შემოიტან დემოკრატიას  რისკის მაღალი ხარისხის გამო, ამიტომ მოქმედებს ჯარი ავტოკრატიული პრინციპით. ჯარმა შეიძლება ძალიან მაგრად იბრძოლოს, მაგრამ მებრძოლების რაღაც ნაწილი ვერ უძლებს დაძაბულობას, რისკს, რაც ახლავს ჯარის ცხოვრებას და რაც ანგრევს პიროვნებას. ეს არის  საფასური იმის, რაც ხდება ავტოკრატიულ სისტემაში. ის შესაძლოა კარგი იყოს თუ გადაწყვეტილების მიმღები პიროვნება ჭკვიანია, მაგალითად, დავით აღმაშენებლი არ იყო დემოკრატი, ის იყო ტიპიური ავტოკრატი, ოღონდ იყო გენიალური პიროვნება და უდიდესი სიკეთეები მოუტანა ქვეყანას, ასე რომ ცალსახად ავტოკრატია ცუდია და დემოკრატია კარგი, ეს მხოლოდ იარლიყებია. დემოკრატია მსოფლიოში მართლაც უდიდესი მიღწევაა, თუმცა დემოკრატიასაც აქვს თავისი სისუსტეები.  

- რა არის დემოკრატიის ხარვეზები?  

- პირველი დემოკრატია იყო ათენის დემოკრატია,ოღონდ შედარებით ცოტა ხანს გაძლო და გადავიდა ავტოკრატიაში. ადრე პერიოდებში მართვის ძირითადი ფორმა იყო ავტოკრატიული  დიქტატორული და ასე მოდიოდა კაცობრიობა მთელი ამ ხნის განმავლობაში.  ერთადერთი რაც უჭირს დემოკრატიას, მერე და მერე  თავისი თავის შენარჩუნებაა,  რატომ?  იმიტომ რომ არაა მარტივი, როცა გადაწყვეტილებას იღებს ბევრი ადამიანი.  ეს ცალკე თემაა ფსიქოლოგიაში. არსებობს კითხვა, სწორია თუ არასწორი, ბევრი ადამიანის გადაწყვეტილებები?  როგორც წესი, ასეთი ტიპის გადაწყვეტილებებს გარკვეული ტენდენცია ახასიათებს. ის ან ძალიან გაბედულია და რისკიანი, ან ძალიან ფრთხილი, უმეტესწილად არის აგრესიული. მაგალითად, პირველი მსოფლიო ომის წინ, ქვეყნებში, რომლებიც მონაწილეობდნენ ამ ომში, აღლუმები ეწყობოდა საზეიმო სულისკვეთებით, რომ ომის დაწყება იყო კარგი.  ყველას მიაჩნდა, რომ გაიმარჯვებდნენ.  ჯგუფურ გადაწყვეტლებებს ახასიათებთ აგრესიულობა. ჯგუფური გადაწყვეტილების ერთერთი ყველაზე მკაფიო მაგალითია, ქრისტეს გაკვრა ჯვარზე.  როგორც ყველა გენიალურ ნაწარმოებში ქრისტეს ამბავშიც  დიდი ჭეშმარიტებებია ჩადებული, კერძოდ, შეაგულიანეს იუდაისტმა ღვთისმსახურებმა და წაჰყვა ხალხი მათ შეგულიანებას,  ესეც ჯგუფური გადაწყვეტილების დამახასიათებელი ნიშანია,  რომ შეიძლება ჯგუფი აჰყვეს რაღაცას. ეს  ერთერთი ხარვეზია. ანარქია ნებისმიერ შემთხვევაში ცუდია: არც საქმიან  შედეგს დებს და ადამიანებიც უკმაყოფილონი არიან. დიქტატურამ შეიძლება საქმისთვის კარგი შედეგი მოიტანოს, მაგრამ ადამიანებს აუბედურებს, ამიტომ პრაქტიკულად ვერასდროს ვერ ძლებს დიდხანს. ადამიანს თავისუფლება სჭირდება, დემოკრატიას, რომელიც კარგი სინთეზია თავისუფალი ადამიანის და პროდუქტიული, მიზანზე ორიენტირებული მუშაობის, აქვს თავისი სისუსტეები ვერ იცავს თავის თავს, ახლავს ცდუნებები, რადგან გადაწყვეტილებაში ბევრი ადამიანი მონაწილეობს. 

თუ დავეყრდნობით ფსიქოლოგიურ გამოკვლევებს, მათი მიხედვით, ყველაზე მყარი ვარიანტი არის დემოკრატია, ოღონდ იმ შემთხვევაში, თუ გადაწყვეტილების მიმღები ადამიანები არიან  მაღალი კვალიფიკაციის. ტერმინი ბრმო იხმარება უგნურ და ემოციურ ადამიანთა ერთობლიობა. გადაწყვეტილების მიმღებთა შორის  არ უნდა მოექცეს ბრბო, ეს უნდა იყოს  მაღალი კვალიფიკაცის და გონიერ ადამიანთა ერთობა, რომელიც ყოველთვის იღებს სწორ გამოსავალს. ასეთ დროს დემოკრატია პროდუქტიულია და ელასტიური, რაც განაპირობებს კიდეც მის სიმყარეს.

- რა  სპეციფიკა ახასიათებს დიქტატურიდან გამოსულ საზოგადოებას? რა პრობლემები ჰქონდა ქართულ საზოგადოებას, რომელმაც 70 წლიან საბჭოთა ავტორიტარიზმს  დააღწია თავი?

- ჩინელებმა თქვეს მაგისი პასუხი, არის ასეთი ჩინური წყევლა, ღმერთმა გარდამავალ პერიოდში გამყოფოსო. გარდამავლობა არ არის დიდი სიკეთე. ბიბლიურ მაგალითს მოვიყვან, რატომ ატარა მოსემ  ებრაელები  40 წელი? სწორედ იმიტომ, რომ აღთქმულ ქვეყანაში შესვლისას გარკვეული ნიადაგი შეემზადებინა. ძნელი სათქმელია კონკრეტულად იმ პერიოდში რა იყო ამოცანა და როგორი იყო თავისუფალ მოქალაქეთა თაობა, მაგრამ უეცარი გადახტომისას მოულოდნელობები ძალიან ბევრია. იმ პერიოდში, რაც ჩვენ გავიარეთ, პირდაპირ მოგვიწია შეჯახება იმ სიახლეებთან, რაც ახლავს ახალ ცხოვრებას. ჩვენ არავის ვუტარებივართ 40 წელი. 30 წელი კი, რაც  ჩვენ  გავიარეთ, ძალიან ცოტაა, ალბათ ამიტომაც  კიდევ კარგად ვართ, როგორც ვართ. ასეთი მასშტაბის გარდამავლობა იყო დასავლეთში, ეს იყო რევოლუციების ეპოქები, მათ შორის საფრანგეთის რევოლუცია, რომლის გამარჯვების შემდეგ გილიოტინები დადგეს ფრანგებმა. პრაქტიკულად დაანგრიეს საფრანგეთი უგნური მმართველობით. როდესაც დემოკრატია ცუდი ხარისხისაა, მერე მოდის დიქტატურა, რაც მოხდა კიდეც საფრანგეთში გამოჩნდა ბონაპარტე და მას ზეიმით შეხვდა ხალხი.  

- ჩვენ რის მიხედვით ვაკეთეთ არჩევანი ამ 30 წელში? რა იყო მთავარი, ლიდერის შერჩევისას?

- არ ვიცი, რამდენად ითვლება რომ ვაკეთებთ არჩევანს.  როგორც წესი, ეს დამოკიდებულია იმაზე,  თუ როგორია ფონი ლიდერის არჩევისას, რა უჭირს ხალხს იმ დროს და რამდენად ემთხვევა ლიდერის შესახებ  არსებული წარმოდგენა იმას, რომ ის ამ პრობლემებს მოაგვარებს. ადამიანებს სჭირდებათ პრობლემების მომგვარებელი. კომუნისტურ წყობაში მყოფმა საზოგადოებამ აირჩია ზვიად გამსახურდია იმ მიზნით, რომ ის გაგვიყვანდა საბჭოთა კავშირიდან.  ეს იყო წამყვანი ზვიად გამსახურდიასთან დამოკიდებულებაში. მიშა სააკაშვილის  შემთხვევაში ერთად ბევრი ფაქტორი მოქმედებდა. ერთი ის, რომ შევარდნაძის მმართველობა გაგრძელდა დიდხანს, რაც არ უყვარს პოლიტიკას. კიდევ იყო სხვა ძირითადი მიზეზი. ამერიკელ ბუშს უნდოდა 11 სექტემბრის ტრაგედიის გამოყენებით  ევრაზიის კონტინენტზე ბოლომდე გაეტანა ამერიკული გავლენა.  წამოაყენა გეგმა, ამ გეგმის ერთერთი პირველი ნაწილი გახდა საქართველო, თუმცა ჩვენზე უფრო ადრე იყო  სერბეთი. იქამდეც შემუშავებული იყო ხავერდოვანი რევოლუციების მოდელი, მაგრამ შემდეგ აკერმანმა უკვე თავისებურად განავითარა ეს ტექნოლოგია, რომელიც მიმართული  იყო მოდელზე, წყობა იყოს დემოკრატიული, არ იყოს გამოყენებული ძალა ფრანგული რევოლუციიდან დისტანცირებისთვის. გილიოტინის სისხლი აღარ იყო  საჭირო, ხავერდოვანი რევოლუციაც ეგ არის  უსისხლო რევოლუცია, რომელიც შეცვლის ხელისუფლებას. როგორც კი რევოლუცია მოხდა და ედუარდი წავიდა სახლში ( სხვათაშორის, რომ არ წასულიყო, ვერავინ ვერაფერს მოსთხოვდა) აქაც შეიცვალა მმართველობა.  ადამიანს, ვინც ჩაუდგა სათავეში პროცესს, ამერიკელებმა უწოდეს დემოკრატიის შუქურა, ხომ  გასაგებია, რა შეიძლება იგულისხმებოდეს დემოკრატიის ქვეშ. აი, ეს არის დემოკრატიის საფრთხე და მასში ჩადებული ნაღმები, რომ მან შეიძლება ვერ მოზომოს და უნებლიეთ, დაიწყოს  სხვა ტიპის პროცესები, ვიდრე ამას დემოკრატია გულისხმობს. ასე გამოყენებულმა დემოკრატიამ, შეიძლება გააჩინოს დიქტატურა, რაც ვნახეთ ჩვენს  საკუთარ მაგალითზე.   

ედუარდს ჰქონდა მართვის დიდი გამოცდილება, მაგრამ  სიახლეს ვერ აუღო ალღო და მაგიტომ წააგო. რაც შეეხება დიდხანს გაძლებას, მან ბევრი რამ გააკეთა და ამიტომ გაძლო. ვინ დაამარცხა მხედრიონი? ევროპისკენ  მიკაკუნება, ბაქო  ჯეიჰანის ნავთობსადენი, რომლის მერეც „დაგვინახა“ ევროპამ.  ეს ყველაფერი  ედუარდ შევარდნაძემ გაკეთა. თავისი, დავარქვათ კომუნისტური გამოცდილებით, მან ბევრი რამ  შეძლო, იმიტომ რომ იცოდა მართვა, საქმის ორგანიზება, მაგრამ სწორედ იგივე გამოცდილებით, ვერ შეამჩნია და ვერ მიხვდა იმას, რაშიც საუკეთესოდ შეასრულა თავისი როლი სააკაშვილმა. ერთერთი მნიშვნელოვანი მომენტი პოლიტიკაშიც და დემოკრატიულ მართვაშიც  არის იმიჯი, რასაც ქმნის მასმედია. სააკაშვილი დაეყრდნო  მასმედიას, „რუსთავი 2“ს , შექმნა იმიჯი  გმირის, თავისუფლების მოყვარულის, ახალგაზრდა მმართველის  და ეს იმიჯი გაიმყარა „რუსთავი 2 ის: დახმარებით. შევარდნაძეს ამ მხრივ არაფერი გაუკეთებია და დარჩა კიდეც ძველი იმიჯი. ედუარდი ვერ ხვდებოდა მასმედიის როლს. მე  მქონია მასთან კამათი ამ თემაზე, რომ პირველი არხი საზოგადოებრივ არხად გადაკეთებულიყო, მაგრამ ვერ უშვებდა, რომ არ ჰქონოდა კონტროლი პირველ არხზე. ფიქრობდა, თუ კონტროლი ექნებოდა, მასმედია მოგებული ჰქონდა. მაგასაც ვერ ხვდებოდა, რომ  კონტროლირებული მასმედიით იმიჯს ვერ შეიქმნი. ედუარდს  მოსდევდა კომუნისტური ჩვევები, მაგრამ  იოლად გარდაიქმნა დემოკრატ მმართველად. მაშინ მედია ბევრად უფრო თავისუფალი და დემოკრატიული იყო, ვიდრე შემდეგ პერიოდებში.  

- ბოლო პერიოდებში ქართველები თითქოს აღარ ვეძებთ ჩვენს მსგავსს ემოციურ ლიდერს, ქარიზმატული თვისებებით, უკვე რაციოც წამოვიდა წინა პლანზე.  

- ქარიზმატული ლიდერი არაა ჩვენი ცნება, გერმანელმა სოციოლოგმა შემოიტანა ეს ცნება. იმავე გერმანიამ აჩვენა ქარიზმატული ლიდერის უპრეცედენტო მაგალითი ჰიტლერი. ამ რაციონალურმა ერმა, ჰიტლერი აირჩია სწორედ ქარიზმის გამო, ასე რომ ის კუთხე, რომ ერი ირჩევს თავისნაირს, არ გამოგვადგება. ხალხი ყოველთვის ირჩევს ქარიზმატულ ლიდერს, რომელსაც გავლენა აქვს სხვა ადამიანებზე და ისინი მას მიჰყვებიან.

- ეს გაყოლა ფანატიზმამდეც მიდის, ჩვენ გვაქვს მსგავსი გამოცდილება. სამ მმართველს ჰყავდა ბოლო წუთამდე ერთგული   მხარდამჭერები,  ძირითადად ქალბატონებს  შორის, რომელთა დამოკიდებულება და  გადაჭარბებული ემოციები თავიანთი ლიდერის მიმართ სახიფათოც კი  გახდა.  

ჰიტლერის მხარდამჭერი ქალებიც ძალიან ძლიერი ფაქტორი იყო ჰიტლერის პოლიტიკაში, ხალხი მას ემხრობოდა, განსაკუთრებით ქალები.  ქარიზმატულ ლიდერს აქვს მიმზიდველობა მშვენიერი სქესის მხრიდან. ტექნოლოგიებიც გვეუბნება, მიაქციეთ ყურადღება ქალის ფაქტორსო. ქალი ლიდერზე ორიენტირებული არსებაა. კაცი ლიდერს რომ ხედავს, ის მისთვის კონკურენტია, ქალი ლიდერს რომ ხედავს, უყვარდება.   ეს ცხოვრებიდან მოდის. მამრები ერთმანეთს ეჭიდავებიან, რომ მდედრს მოაწონონ თავი, რომელიც გაიმარჯვებს, მდედრი იმისკენ იხრება. ფაქტია, რომ  ქალებში უფრო გავრცელებულია სიმპატიები და სიყვარული პოლიტიკური ლიდერის მიმართ, ვიდრე  მამაკაცების მხრიდან, თუმცა ხანდახან კაცების მხრიდანაც შეიძლება მივიდეს საქმე დამოკიდებულებაში ფსიქოზამდე. ეს არაა ძნელი წარმოსადგენი. ფსიქოზამდე ადამიანების მიყვანა სულაც არ არის რთული. ეს ეხება როგორც პოლიტიკურ ლიდერს, რომელიც სოციალური მასშტაბის ლიდერია, ასევე  სპორტულ თუ სახელოვნებო ლიდერს, რისი მაგალითიც არის „ბითლზის“ ისტორია. კიდევ უფრო რთულად არის საქმე სასულიერო ლიდერთან დაკავშირებით. 

კარგად დავიმახსოვროთ გერმანიის მაგალითი, უჭკვიანესი, განათლებული ერი აჰყვა იმ იდიოტობებს, რასაც იძახდა ჰიტლერი, და არა მარტო აჰყვა, სისხლი დაღვარა, უარი თქვა ზნეობაზე. ამ ხალხმა ისეთი საშინელებები აკეთა, რომ მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ, მკვლევარები დაინტერესებულები იყვნენ იმით, თუ რა ხალხი იყვნენ გერმანელები. პოლიტიკური ფსიქოლოგია, როგორც დარგი, გაჩნდა ამერიკის ფსიქიატრთა ასოციაციის ფარგლებში. ისინი იკვლევდნენ გერმანელებს. მეორე მსოფლიო ომი ახალდამთავრებული იყო და ყველგან ტრიალებდა კითხვა: გერმანელები სადისტები იყვნენ მთელი ნაცია თუ რაღაც  სხვა მოხდა. პოლიტიკურ ფსიქოლოგიას ბიძგს უკეთებდა  ის მოვლენები, რაც ხდებოდა მსოფლიოში. ავტორიტარიზმის ფსიქოლოგიის დანახვა აქტუალური გახდა ჰიტლერის შემდეგ. მკვლევარები მივიდნენ დასკვნამდე, რომ ავტორიტარიზმი, იგივე გერმანული, ჰიტლერის ბრალი კი არა, გერმანელი ხალხის ბრალი იყო, რის ჩამორეცხვასაც ათეული წლები დასჭირდა. ეს ის ბოროტებაა, რომლისგანაც არავინ არაა დაზღვეული.  

 - დემოკრატიას არ უყვარს  მმართველები დიდხანს, თუმცა ამ მხრივ ჩვენ  საინტერესო და უცნაური გამოცდილება დავაგროვეთ. რა განსაზღვრავს რამდენი ხნით არის ლიდერი ხალხის რჩეული?

- გააჩნია რასთან გვაქვს საქმე. ცხონებულმა გამსახურდიამ ვერ შეძლო ქვეყნის მართვა ერთ წელზე მეტხანს, შევარდნაძემ კი, ლამის 18 წელი გაძლო. სახელმწიფოს მართვა სხვა რამეა, ხელისუფლების სავარძელთან მისვლა სხვა. შეიძლება მიხვიდე და ჩაჯდე ამ სავარძელში, მაგრამ მერე უნდა მართო. ინდოელი ერის ცხოვრებაში უდიდესი როლი შესარულა მაჰათმა განდიმ, მაგრამ როდესაც საქმე მმართველობამდე მიდგა, ის არ მიუშვეს  მმართველობაში, რადგანაც კომუნისტური იდეები ჰქონდა. როდესაც გააგებინეს, კეთილი იდეები კი გაქვს, მაგრამ არარეალისტურიო, თვითონ თქვა უარი ქვეყნის მართვაში მონაწილეობაზე. განდისნაირი პერსონა იყო ზვიად გამსახურდია ჩვენთან. ის ქვეყნის მმართველი რომ არ გამხდარიყო  და სხვებისთვის ჩაებარებინა ქვეყნის მართვა, თვითონ შეენარჩუნებინა როგორც მაჰათმას ეძახიან „ერის მამის“ და გმირის სტატუსი, ხელისუფლობის გარეშე  ეზრუნა ქვეყანაზე, დარწმუნებული  ვარ, ახლაც ცოცხალი იქნებოდა და ქვეყნის ბედიღბალიც სხვანაირად წავიდოდა. თითქოს მცირე შეცდომაა, მაგრამ მნიშვნელოვანი. ხელისუფლებას სხვა  გამოცდილება სჭირდება,  ასეთ დროს ბევრი ფაქტორები შემოდის. განდისდროინდელ ინდოეთში იყვნენ ადამიანები, რომელთაც რეალური წარმოდგენა ჰქონდათ, იმაზე, თუ როგორ უნდა იმართებოდეს ქვეყანა, ნერუ იყო  ამისი მკაფიო მაგალითი, ვინც შემდეგ პრემიერ  მინისტრად აირჩიეს, თუმცა ხალხს მაშინაც განდი უნდოდა მმართველად.  არავინ იცის როგორ დამთავრდებოდა მისი მოღვაწეობა, მმართველის სკამში რომ ჩამჯდარიყო. თავისთავად საკითხი, ვინ ავირჩიოთ და ვინ  არა, არ უნდა იყოს ემოციური გადასაწყვეტი საზოგადოებისთვის, რაც ბევრი ხალხისთვის დიდ შეცდომაც იქცა.  

 - ჩვენ რა შეცდომებს ვუშვებთ ყველაზე ხშირად?

 - სწორედ ემოციურობაა ჩვენი მთავარი შეცდომაც. როგორც ვთქვით, დემოკრატიის ყველაზე კარგი საყრდენი და  გარანტია რაციონალურობა და კომპეტენციაა. ჩვენ რაციონალურობაშიც მოვიკოჭლებთ, ქვეეყნის მართვის და გაძღოლის კომპეტენციაშიც არ გვაქვს მთლად კარგად საქმე, თუმცა ღა არც ისე ცუდად ვართ, როგორც ზოგს ჰგონია. ჩვენზე  რთულ  მდგომარეობაშიც არის ხალხი. ჩინეთში ვიყავით, ერთმა განათლებულმა ფსიქოლოგმა შემოგვჩივლა, ჩვენი ტრაგედია ის არის, რომ ჩინელები ყოველთვის ელოდებიან, რას ეტყვიან ზემოდან, თავის თავს არ აძლევენ იმის უფლებას, დაფიქრდნენ, რა უნდათ, ეგეც არ იციან, ყველაფერზე ზემოდან  ელოდებიან, რას ეტყვიანო (იცინის)  

საქართველოში ყველას  ლიდერობა უნდა, ეს კარგი ნიადაგია საიმისოდ, რომ დემოკრატია გამყარდეს. ის, რომ ჩვენთან მონობა უნდოდეს ადამიანთა ნაწილს, ამდენი დაპირისპირება კი არ იქნებოდა, რაც არაა ცუდი. მთავარია მერე რა გამოსავალს იპოვის ქვეყანა. მთელი ამერიკა ერთმანეთთან ისე  იყო დაპირისპირებული, იარაღს  ესროდნენ ერთმანეთს. როგორც კი ასე დაპირისპირებული  ადამიანები მიხვდნენ, რომ  ეს კარგი შედეგის მომტანი არ იყო  არავისთვის, ამის შემდეგ შექმნეს დემოკრატია და ააწყვეს ქვეყანა. სწორედ იმიტომ, რომ მუდმივად ერთმანეთთან ძიძგილაობაში ვართ, ამ ძიძგილაობის ხასიათი მომწიფდება საიმისოდ, რომ ვიპოვოთ დემოკრატიული მექანიზმების შექმნის გზები.    

თამუნა ნიჟარაძე

 

 

 

 

 

 

 

Неизвестный Известный
გურამ ახალაია - კაცი, რომლის სახელთანაც არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის გაცემა და XXI საუკუნეში გაკეთებული ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნი“

გურამ ახალაიას ქართული საზოგადოება „ვეფხისტყაოსნის“ უნიკალური კოლექციით და ასევე „ვეფხისტყაოსანთან“ დაკავშირებული პროექტით - 21 საუკუნეში გაკეთებული  ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნით“ იცნობს, რომლის გადაწერაც მოხდა 300 ცნობილი ადამიანის  მიერ, თუმცა  საინტერესო და მრავალმხრივია  ბატონი გურამის   შრომითი ბიოგრაფია. ის წლების განმავლობაში მუშაობდა საპასუხისმგებლო თანამდებობზე შინაგან საქმეთა სამინისტოში, საპასპორტო სამსახურში - მის სახელთან არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის და პირადობის მოწმობების გაცემა.

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში თავადაც იყო ჩართული. მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ  გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს  გვიზიარებს.     

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში  თავადაც იყო ჩართული.  მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და  პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს გვიზიარებს.     

გურამ ახალაია:  ჩემი „შრომის წიგნაკი“ საქართველოს პოლიტექნიკურ ინსტიტუტში, მაშინდელ გეპეიში გაიხსნა. წარჩინებით  დავამთავრე ენერგეტიკის ფაკულტეტი და ჩავაბარე ასპირანტურაში, დამტოვეს კათედრაზე, რაც  მაშინ იშვიათი  იყო.  თბილისში არ ვიყავი ჩაწერილი,  მუშაობის დაწყება არათბილისელისთვის იოლი არ იყო. არასდროს  დამვიწყებია ის სიკეთე, რასაც ჩემ მიმართ იჩენდნენ ადამიანები.  მახსოვს  როგორ შემიწყვეს ხელი რაიონიდან  ჩამოსულ სტუდენტს, რომ თბილისში დამეწყო მუშაობა. კათედრაზე ჩემი  დატოვება და ასპირანტურაში ჩარიცხვა აკადემიკოსმა  ვახტანგ გომელაურმა და  მალხაზ ყიფშიძემ გადაწყვიტეს.  ჩემი გულისთვის მინისტრთა საბჭომდე მივიდნენ, სპეციალური  დადგენილება მიაღებინეს,  რომ განაწილებით  თბილისში დავრჩენილიყავი და  სამსახურში ავეყვანე. იმდენი ადამიანი იდგა ჩემს გვერდით და იმდენჯერ გამიმართეს ხელი, მათი წყალობით გამოვიარე  ცხოვრების არც თუ  იოლი გზა. ყველას ღვაწლი და წვლილი მახსოვს,  ალბათ ამიტომაც, მეც ყოველთვის ვცდილობდი ხელი გამემართა ადამიანებისთვის, დავხმარებოდი ახალგაზრდებს, რათა მათ  გზა გახსნოდათ.  ცხოვრება ასეთია  - მადლიერების გრძნობა დიდი  მადლია. დღეს ყველაზე მეტად მიხარია,  როცა მხვდებიან ადამიანები  და ჩემ გაკეთებულ საქმეებს იხსენებენ. ისეთ ადამიანებს  უთქვამთ, არ გვავიწყდება, როგორ დაგვეხმარეთ სამსახურში მოწყობაშიო,  რომ მე არც კი მახსოვს.  

ინსტიტუტის დამთავრებიდან ორ წელიწადში უკვე ლექციებს ვკითხულობდი. ახალგაზრდა ასაკში დავიწყე ურთიერთობა სტუდენტებთან. თითქოს სამეცნიერო საქმიანობას უნდა გავყოლოდი, მაგრამ დავიწყე კომკავშირული კარიერა. უნივერსიტეტიდან გადამიყვანეს  თბილისის ერთ-ერთ  ცენტრალურ- დღევანდელ მთაწმინდის,  მაშინდელ კალინინის რაიონში, სადაც ყველა საფეხური გავიარე და  გავხდი  კომკავშირის რაიომის  პირველი მდივანი. სამწუხაროდ, ამას ახლა აღარ  ახსენებენ, მაგრამ ჩვენს თაობას, ვინც ვმუშაობდით კომკავშირში არაფერი ცუდი არ გაუკეთებია. კალინინის  რაიონში გატარებულმა პერიოდმა ბევრი რამ მასწავლა, დიდი ცხოვრებისეული გამოცდილება  მომცა. ვმუშაობდი ავთანდილ საყვარელიძესთან, ლევან მგალობლიშვილთან,  ზურაბ ლომიძესთან, ნელი გურგენიძესთან ერთად. კალინინის რაიონი ძირითადად  შემოქმედებითი ინტელიგენციის რაიონი იყო, ბიუროში ჩვენთან ერთად  იყვნენ  ზურაბ ანჯაფარიძე, ჯანსუღ ჩარკვიანი, მორის ფოცხიშვილი, ვახტანგ ბერიძე და სხვები. ჩვენს რაიონში სამი ინსტიტუტი იყო, თეატრალური, სამხატვრო აკადემია და კონსერვატორია, სადაც გამორჩეული ახალგაზრდობა იყო თავმოყრილი, არანაკლებ ნიჭიერი და ლაღი, ვიდრე ახლანდელი  ნიჭიერი ახალგაზრდობაა.

Screenshot 2025-01-21 000004   

- კომკავშირში თქვენი წარმატებული კარიერა ედუარდ შევარდნაძეს უკავშირდება?

-  არა, იმ დროს კომკავშირის ცეკას პირველი მდივანი იყო ჟიული შარტავა.  ეს იყო ფენომენალური ადამიანი  დიდი გამოცდილებით, იმ პერიოდისთვის   სრულიად  განსხვავებული ჩინოვნიკი,  მისგან  ყველამ  ბევრი რამ  ვისწავლეთ.   ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  ჩვენთან შემოდიოდა 53-ე სკოლა, რომლის დირექტორიც იყო  ლამარა მარგველაშვილი. ერთხელ მე-7 კლასის მოსწავლეები შატალოზე წავიდნენ. გაბრაზებულმა  დირექტორმა  დაშალა  კლასი და მოსწავლები  დანარჩენ ოთხ კლასში გადაანაწილა. ასე დასაჯა ბავშვები. მოსწავლეებმა პროტესტი გამოაცხადეს და არ შევიდნენ გაკვეთილებზე. იმ დროისთვის ეს ძალიან ხმაურიანი  ამბავი იყო.  შევიკრიბეთ განათლების სამინისტროს და კომკავშირის რაიკომის წარმომადგენლები გამოსავლის მოსაძებნად. ბავშვები ჩემთან მოვიდნენ და მთხოვეს, დაგვაბრუნოს ჩვენს კლასში და არასდროს გაკვეთილს აღარ გავაცდენთო. ძალიან გაგვიჭირდა ლამარა მარგველაშვილის დარწმუნება. მითხრა: თუ შენ აიღებ პასუხისმგებლობას, კი ბატონო, დავაბრუნებ ძველ კლასშიო.  გავბედე და ვუთხარი, რომ პასუხისმგებლობას ვიღებდი. იმ დღიდან ჩემსა და იმ ბავშვებს შორის საოცარი მეგობრობა ჩამოყალიბდა. ამ ჯგუფში იყვნენ სესილი გოგიბერიძე, გეგა კობახიძე, თამრიკო კარტოზია,  ყველამ წარჩინებით დაამთავრა სკოლა. კლასიდან 12 ოქროს მედალი გავიდა.  გეგასთან ბოლომდე  ვმეგობრობდი. იმ ტრაგედიიდან  2-3 თვით ადრე მოვიდა ჩემთან, დიდხანს ვისაუბრეთ. მერე ბევრჯერ მიკითხავს ჩემი თავისთვის, იქნებ რაიმეს თქმა უნდოდა და ვერც  გაბედა, რადგან   ჩვენ შორის დიდი ასაკობრივი სხვაობა  იყო.    

როცა ეს  ბავშვები მე-9 კლაში გადავიდნენ, მე კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი. ერთ საღამოს  რამდენიმე ბავშვი მოვიდა ჩემთან სამსახურში - სააღდგომო ლიტურგიაზე გვინდა წასვლა და დირექტორმა გვითხრა, მე ამის გამო საყვედურს  მივიღებ,  თქვენს „მეგობართან“ შეათანხმეთო.  რა უნდა მექნა? ბავშვები სამსახურში მომადგნენ და უარს როგორ ვეტყვი, არა და ხომ ვიცი, რომ ამას  დიდი  ამბავი მოჰყვება. ავდექი და ვუთხარი, მეც თქვენთან ერთად წამოვალ -მეთქი. მართლაც  შევხვდით რუსთაველის თეატრთან  და ერთად  მივედით ქაშუეთში.  ბავშვები  20 -25 წუთი გაჩერდნენ, შემდეგ  ჩავაბარე მშობლებს და წამოვედით. მიიტანეს ეს ამბავი  ჟიული შარტავამდე. ერთ დღეს მირეკავს მისი მდივანი, ჟიულის უნდა შენთან საუბარიო. ვიფიქრე, ალბათ, საყვედურს მეტყვის - მეთქი. მოსკოვიდან სპეციალურად  იყო ჩამოსული ცეკას ინსპექტორი,  რომელსაც დავალებული ჰქონდა გაეკონტროლებინა, თუ  რა ხდებოდა თბილისში, დადიოდნენ  თუ არა  სააღდგომო ლიტურგიაზე ახალგაზრდები. ეს კაცი თბილისშია და ამ დროს კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ლიტურგიას სკოლის  მოსწავლეებთან ერთად დაესწრო (იცინის)  ჟიულიმ გამოიკითხა დაგეგმილი ღონისძიებები, მესაუბრება ყველაფერზე, მაგრამ ლიტურგიაზე დასწრებას არ ახსენებს.  ის იყო   გავიფიქრე,  ალბათ არაფერი იცის  მომხდარზეო, რომ უცებ მკითხა: კი მაგრამ, როგორაა რაიკომის მდივანი თავის კომკავშირელეებთან ერთად ეკლესიაში რომ დადისო?!  - ისე უცებ მოხდა ყველაფერი, თქვენთან შეთანხმება  ვერ მოვასწარი, უარსაც ვერ ვეტყოდი, მაინც წავიდოდნენ და მერჩია მეც მათთან ერთად ვყოფილიყავი -მეთქი - ვუპასუხე. ჟიულიმ პაუზა გააკეთა და მითხრა: მე ის მომწონს, რომ შენ ასე  გენდობიან ახალგაზრდები და  ასე გააგრძელე. საყვედურს ველოდი და მადლობა მითხრა, ისიც კი იხუმრა: ჩემთან და მოსკოვთან თუ შეათანხმებდი, მეც კი წამოვიდოდიო (იცინის) 

- კომკავშირიდან პოლიციის მაღალჩინოსნამდე გზა მარტივად გაიარეთ?  

- პოლიციამდე  იყო „ტრესტინჟმშენი“.  ეს იყო გაერთიანება, რომელიც ქალაქის მშენებლობაზე მუშაობდა, ვაშენებდით სახლებს, წყალსადენებს, კომუნიკაციებს. ტრესტის ერთ-ერთ ხელმძღვანელად დამნიშნეს. სამი წელი ვიმუშავე ამ ტრესტში. ძალიან საინტერესო ობიექტები ავაშენეთ თბილისში.  სწორედ იმ პერიოდში მოეწყო პირველი თბილისობა. კარგად მახსოვს საორგანიზაციო სამუშაოები, რაც პირველი თბილისობისთვის  ჩავატარეთ.  დღემდე არის ზემელზე პატარა კაფე, რომელიც პირველი თბილისობის წინ ავაშენეთ. ახალი ობიექტის  გახსნა ყველა თბილისობის დღესასწაულზე  აუცილებლობა იყო. მახსოვს, მთელი ღამე ვიმუშავეთ, რომ კაფის გახსნა მოგვესწრო. როგორც ხელმძღვანელი, გახსნაზე აუცილებლად უნდა ვყოფილიყავი, მაგრამ დილის 6 საათზე მივედი სახლში და ვეღარ გავიღვიძე. მიხვდა თენგიზ მენთეშაშვილი, რაც დამემართა  და ერთი საყვედური არ უთქვამს ჩემთვის.    

თბილისობა მართლაც დიდი დღესასწაული იყო ქალაქში. როგორც გითხარით, პირველი თბილისობიდან მახსოვს ყველაფერი, რაც ამ დღესთან იყო დაკავშირებული. ვინაიდან კალინინის რაიონში ვმუშაობდი, ჩვენთან,  როგორც ქალაქის ცენტრალურ უბანში,  ბევრი ღონისძიებები ტარდებოდა, შესაბამისად,  მეც აქტიურად ვიყავი ხოლმე ჩართული მოსამზადებელ სამუშაოებში.  მახსოვს, როგორი ემოციები მქონდა, როდესაც თბილისის საპატიო მოქალაქეებს ასახელებდნენ. ვუყურებდი აკაკი შანიძეს, ნინო რამიშვილს, ილიკო სუხიშვილს და  ვფიქრობდი, რა უნდა დაიმსახურო, რომ  ასეთი გამორჩეული გახდე და საპატიო თბილისელის სტატუსი მოგანიჭონ. რას წარმოვიდგენდი, რომ გავიდოდა ათეული წლები  და მეც გავხდებოდი თბილისის საპატიო მოქალაქე. 2023 წელს ვახტანგ დავითაიამ, ლაშა თაბუკაშვილმა, ომარ ნაფეტვარიძემ, გია ჯაფარიძემ  წარადგინეს ჩემი კანდიდატურა თბილისის საპატიო მოქალაქეობაზე,  თავიდან  უარზე ვიყავი, მაგრამ  მაინც დამითანხმეს.

464220026_8350829438319921_3381772225890791679_n

- როგორ დაიწყო თქვენი და თბილისის ისტორია? 

- 18 წლის ვიყავი, როდესაც ზუგდიდის რაიონის სოფელ განმუხურიდან თბილისში სასწავლებლად ჩამოვედი. სკოლა იქ დავამთავრე. თბილისმა   კარგად მიმიღო. მე და ჩემი და  ნაქირავებ ბინაში ვცხოვრობდით, ჩვენს ოჯახს თავზე არ გადასდიოდა, გაჭირვებაც ბევრი იყო,  მაგრამ ის პერიოდი მაინც ტკბილად მახსენდება. თბილისი მაშინ სხვანაირი ქალაქი  იყო. ვცხოვრობდი შორეულ ნათესავებთან,  ქალბატონი ოლღა შენგელია-ჯალაღანია დამსახურებული მასწავლებელი იყო, მეც ისე მპატრონობდა როგორც საკუთარ შვილს.  როდესაც კომკავშირული კარიერა დავიწყე, რაიონმაც და იქ მცხოვრებმა  ინტელიგენციამაც ძალიან  კარგად  მიმიღო.   მაშინ  ადამიანური ურთიერთობები ძალიან ღირებული იყო.  ჩვენს წრეში მარტო მე ვიყავი პროვინციიდან ჩამოსული, მაგრამ  არ მახსოვს ამის გამო, ოდესმე ვინმეს რაიმე ეგრძნობინებინა, პირიქით, ჩემს პატარა ნაქირავებ ბინაში მოდიოდა ყველა. მაშინ არავინ უყურებდა ვის რამდენი ფული ჰქონდა, ვინ  რა სოციალური წრიდან  იყო.  ეტყობა საბაზრო ეკონომიკამ და კომუნიკაციებმა  შეცვალა ადამიანური ურთიერთობები. ჩვენს ახალგაზრდობაში  ტელეფონიც კი არ იყო, ამიტომ ერთმანეთთან  მისვლა-მოსვლა, თან ყოველგვარი გაფრთხილების გარეშე,  იყო კომუნიკაციის მთავარი საშუალება. 

შინაგან საქმეთა  სამინისტროში „ტრესტინჟმშენიდან“ გადამიყვანეს. ეს დაწინაურებად ითვლებოდა. ედუარდ შევარდნაძეს, რომელიც კორუფციას ებრძოდა, უნდოდა, შინაგან საქმეთა სამინისტროში გადაეყვანა წარმატებული პარტიული და კომკავშირული მუშაკები.  ცეკას სამდივნოს გადაწყვეტილებით გადამიყვანეს ძალიან საპასუხისმგებლო თანამდებობაზე. ეს იყო სოცსაკუთრების დატაცების წინააღმდეგ მებრძოლი განყოფილება,  დღევანდელი  ეკონომიკურ დანაშაულთან ბრძოლის სამსახური, რომელშიც  ჩვენ დროს  შემოდიოდა მექრთამეობა,  სპეკულაცია.  ჩემთვის ძალიან უცხო იყო ეს  სფერო. რთული სამუშაო იყო, ძალიან მიშლიდნენ ხელს, რასაც ბევრი მიზეზი ჰქონდა. გადავწყვიტე, რომ დამეწერა პატაკი და  წელიწადნახევრის შემდეგ ჩემივე განცხადებით წამოვედი, ეს იყო პირველი შემთხვევა, როდესაც  ადამიანი ამ პოსტს  საკუთარი სურვილით ტოვებდა. მაშინ მინისტრი იყო გვეტაძე, ძალიან კარგი ადამიანი, მან გადაწყვიტა გადავეყვანე ცენტრალურ აპარატში, ისევ პარტიულ სამუშაოზე, სადაც  აღარ მქონდა შეხება  ვინმეს დაკავებასთან, რაც  ნამდვილად არ იყო ჩემი საქმე.  90 იან წლებში ისევ ქალაქის მმართველობაში დავბრუნდი,  როდესაც კომუნისტური ეპოქა დასრულდა და ხელისუფლებაში მოვიდა ზვიად გამსახურდია, შინაგან საქმეთა  მაშინდელმა მინისტრმა დილარ ხაბულიანმა მომძებნა, უკვე კერძო სტრუქტურაში გადასული და დამაბრუნა შინაგან საქმეთა სამინისტროში, კადრების სამმართველოს უფროსად, სადაც წლების შემდეგ, კახა თარგამაძის მინისტრობის დროს ისევ დამაბრუნეს.  ცხონებული ზვიად  გამსახურდია  ცდილობდა ძველი კადრების ახლით ჩანაცვლებას, სამწუხაროდ, კადრები გვიჭირდა. რთული დრო და რთული წლები გავიარეთ.  როდესაც ახალი ხელისუფლება მოვიდა  მე გადამიყვანეს საპასპორტო სამსახურში, ერთ-ერთ მოადგილედ.  მაშინ  იწყებოდა  რეფორმა. მე  ჩამაბარეს კანონპროექტების მომზადება.  ურთულეს პირობებში ვმუშაობდით, ორად ორი კომპიუტერი გვქონდა, არც არანაირი  ბაზა არსებობდა,  არც პასპორტი, არც პირადობის მოწმობა. ამის მიუხედავად, ჩემი უშუალო მონაწილეობით  იურისტებთან ერთად ხუთი კანონპროექტი  მოვამზადეთ.  წლების განმავლობაში  მცირე კორექტირება  მოხდა,  თუმცა ისევ ეს კანონები მოქმედებს.  ჩვენ მაშინ  არ გვქონდა არანაირი გამოცდილება. ძალიან მეხმარებოდა საგარეო საქმეთა სამინისტროს საკონსულო დეპარტამენტი, მოვახერხეთ და ერთ წელიწადში 200 პასპორტის  ნიმუში ჩამოვიტანეთ   ყველა იმ ქვეყნიდან, სადაც საელჩო გვქონდა გახსნილი. ვთვლი,  რომ ამ დიდ  საქმეში მეც შევიტანე  ჩემი  წვლილი - პირველი ქართული პასპორტი და პირადობის მოწმობა ჩემი ხელმძღვანელობის დროს გაიცა. ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  როდესაც პირველი პასპორტების ეგზემპლარები ჩამოვიტანეთ საფრანგეთიდან, საგანგებოდ მოვემზადეთ, რომ სიმბოლურად  პირველი პასპორტი  პრეზიდენტ ედუარდ შევარდნაძისთვის გადაგვეცა.  მივედით გამზადებული პასპორტით, გვინდოდა მოგვწყო გადაცემის ცერემონიალი, მაგრამ ედუარდმა უარი  გვითხრა:  ვისაც რიგით ეკუთვნის, პირველი პასპორტი მას მიეცითო.  დავიწყეთ პასპორტების გაცემა, საპასპორტოებში რიგები იდგა,  ბევრი პრობლემები იყო, მაგრამ  პროცესი ბოლომდე მივიყვანეთ. კარგად ჩატარდა რეფორმა, თუმცა ქვეყანას არ ჰქონდა რესურსი  ბოლომდე მიგვეყანა ეს ყველაფერი. პასპორტების გაცემა დავიწყეთ უცხოეთშიც - პარიზში, ბრიუსელში, ამერიკაში, ქართველი ემიგრანტებისთვის საელჩოებში პასპორტების აღება დიდი შეღავათი იყო.  ჩვენ მიერ  მომზადდა პროექტი, პასპორტების გაცემის წესის გამარტივების შესახებ, რაც მოგვიანებით განხორციელდა მიხეილ სააკაშვილის პრეზიდენტობის დროს. მე წამოვედი ამ სამსახურიდან, თუმცა  მოგვიანებით ირაკლი ოქრუაშვილმა ისევ დამაბრუნა საპასპორტოში, სადაც ვიმუშავე  ოქრუაშვილის მინისტრობის დროს, უკვე იუსტიციის სამინისტროში იყო გაერთიანებული საპასპორტო სამსახური, როდესაც დავწერე განცხადება და საბოლოოდ წამოვედი.  დავაფუძნეთ  ფონდი „იავნანა“, რომლის დირექტორიც ვიყავი წლების განმავლობაში.  ამ ფონდმა დიდი  სამუშაოები გაწია ობოლი და მზრუნველობამოკლებული ბავშვების დასახმარებლად,  115 სახლი გაიცა  უბინაო, მრავალშვილიანი ოჯახებისთვის,  700 - მდე სტუდენტს დაუფინანსდა სწავლა, უამრავ სოციალურად დაუცველ ბავშვს  გაეწია დახმარება.  მერე იყო  რაღაც გაუგებრობები და  მე წამოვედი ფონდიდან,  ნამდვილად არ მინდოდა  პოლიტიკაში ჩართვა, პაატას იძულებით მოუწია, ვთხოვე,  თავადაც არ ჩართულიყო, ვემუდარებოდი. ვიცოდი, რაც მოჰყვებოდა ამ ყველაფერს, თუმცა ასეთ სიბინძურეს  მაინც არ ველოდი. პაატა არ იმსახურებდა იმას, რაც მოხდა. ჩვენ უახლოესი მეგობრები ვართ, მაგრამ პოლიტიკის გარეშე.  ამის შემდეგ დაიწყო მახათას ტაძრის მშენებლობა. პატრიარქმა დაგვიბარა და გვთხოვა, მიგვეხედა ამ საქმისთვის. სიმართლე გითხრათ, არ მჯეროდა, რომ თითო ლარის  შემოწირულობებით და შეგროვებით, ამხელა საქმე გაკეთდებოდა, მაგრამ პატრიარქს სჯეროდა. ღვთის წყალობით და პატრიარქის ლოცვა -კურთევით დიდებული ტაძარი აშენდა და კვლავ  გაგრძელდება განხორციელება იმ ყველაფრის, პირველ რიგში სამეცნიერო მუზეუმის, კელიების, სასტუმროების, რაც გეგმის მიხედვით არის  გაწერილი.

Screenshot 2025-01-21 000329       

როგორ დაიწყო თქვენი გატაცება „ვეფხისტყაოსნით“ და როგორ შეიქმნა თქვენი უნიკალური კოლექცია?

ვეფხისტყაოსნის 800 წლისთავი იყო იმ წელს, როდესაც  სკოლაში „ვეფხისტყაოსანს“ გავდიოდით. ჩემმა ქართულის მასწავლებელმა ღონისძიებაზე, სადაც  აფორიზმები ვთქვი ზეპირად,  მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ სასკოლო გამოცემა და მითხრა:  როდესაც  შეგხვდება  კარგი გამოცემები ყოველთვის შეიძინეო. ეს იყო ჩემს ცხოვრებაში პირველი „ვეფხისტყაოსანი“. კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი.  მეგობარი მოვიდა და მითხრა: მამაჩემი „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციონერია, მოსკოვში მიაქვს კოლექცია საინტერესო გამოფენაზე,  ძალიან უნდა მეგრული „ვეფხისტყაოსანი“, ხომ არ იცი ვინმეს ჰქონდეს,  რომ გვათხოვოსო. მე ვუთხარი, მე მაქვს მეთქი. ჩემი მამიდაშვილის საჩუქარი იყო. გავატანე ჩემი წიგნი მოსკოვში, სადაც წარმატებული გამოფენა გაიმართა. როგორც კი ჩამოვიდა მეგობრის მამა მოსკოვიდან,  შემხვდა და მადლობის ნიშნად მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ კატალოგი, სადაც  შესული იყო ყველა ენაზე გამოსული „ვეფხისტყაოსანი“. მე უკვე მქონდა 70 მდე გამოცემა, ძირითადად,  ქართულ და რუსულ ენებზე, ზოგი ჩემი ნაყიდი იყო, ზოგი -  საჩუქარი. ყველამ ვინც იცოდა, რომ  კოლექცია მქონდა, სადაც კი კარგ გამოცემას  გადააწყდებოდნენ, მჩუქნიდნენ ხოლმე. კატალოგის ჩუქების შემდეგ უფრო დავინტერესდი  გამოცემების შეგროვებით, როგორც კი ახალ გამოცემას  შევიძენდი, კატალოგში შემოვხაზავდი ხოლმე, ძალიან აზარტული პროცესი  იყო (იცინის)

დღეს ჩემს კოლექციაში „ვეფხისტყაოსნის“ 600 მდე გამოცემაა, მსოფლიოს 56 ენაზეა „ვეფხისტყაოსანი“ გამოცემული და ყველა მაქვს. მაქვს ვეფხისტყაოსნის გამოცემები, რომლებზეც  სხვადასხვა ქვეყნის პრეზიდენტებს აქვთ ხელმოწერები გაკეთებული,  21 პრეზიდენტის ავტოგრაფიანი „ვეფხისტყაოსანი“ მაქვს, მათ შორის იტალიის პრეზიდენტის, ასევე მაკრონის, რომელსაც ფრანგულ ენაზე თარგმნილი „ვეფხისტყაოსანი“  საფრანგეთში ჩვენი ყოფილი ელჩის გოჩა ჯავახიშვილის ხელით  გავუგზავნე. რაღაც პერიოდის მერე ერთ-ერთ მიღებაზე მაკრონს  გოჩა ჯავახიშვილისთვის უთქვამს: ამ პოემაზე ბევრი მსმენია, მაგრამ წაკითხულმა მოლოდინს გადააჭარბაო.

Gurami_0001   

- რომელია გამორჩეული გამოცემა  თქვენს კოლექციაში?

- გამორჩეულია 1712 წლის ვახტანგისეული გამოცემა, რომელიც მთელ მსოფლიოში 24 ეგზემპლარია შემორჩენილი და აქედან ერთ-ერთი მე მაქვს.  მსოფლიოს ნებისმიერი წიგნსაცავი და მუზეუმი დაეძებს დღემდე ამ გამოცემას. რამდენიმე საელჩოდან მოვიდნენ ჩემთან თხოვნით, რომ ეს გამოცემა შეესყიდათ, მაგრამ რა თქმა უნდა უარი ვთქვი. ეს გამოცემა  სრულიად შემთხვევით, საკმაოდ მოკრძალებულ ფასად,  ერთ-ერთი ჩემი  ახლობლისგან შევიძინე, რომელმაც იცოდა, რომ კოლექცია მქონდა. ამ გამოცემას 45  წელი ვეძებდი.  მე  1888 წლის „ვეფხისტყაოსანებიც“ მაქვს, რომელიც  შედარებით იოლად შევიძინე  „მშრალ ხიდზე“, რომელიც თავიდან წიგნის ბაზრობით დაიწყო.  მერე და მერე წიგნები განდევნეს და ახლა ყველაფერი იყიდება წიგნების გარდა. 1988 წელს ვეფხისტყაოსნის  გიორგი ქართველიშვილისეულ გამოცემას დიდი ისტორია აქვს.  ამ გამოცემაში მთელი ქართული საზოგადოება მონაწილეობდა. მუშაობა დაიწყეს 1880 წელს, უნდოდათ განსაკუთრებული გამოცემა ყოფილიყო.  გრიგოლ ორბელიანს სთხოვეს შეეგროვებინა ხელნაწერები. ილია, აკაკი, იონა მეუნარგია, ივანე მაჩაბელი,  იაკობ გოგებაშვილი ყველა მონაწილეობდა  გამოცემის მომზადებაში. ტექსტს  ივანე მაჩაბელი ხმამაღლა კითხულობდა და ერთად ასწორებდნენ. გაამზადეს ყველაფერი, მაგრამ აღმოჩნდა, რომ ფული არ ჰქონდათ გამოსაცემად. ამ დროს მაშინდელი ბიზნესმენი გიორგი ქართველიშვილი მივიდა ივანე მაჩაბელთან და  უთხრა:  ვანო, როგორც ბანკირმა მირჩიე, ფული დამიგროვდა და  არ ვიცი რაში ჩავდოო. მაჩაბელმა უთხრა, ქართლში ბევრი ხორბალი მოვიდა, გლეხები ვერ ჰყიდიან და თუ იყიდი, იქნებ მოგებაც ნახოო. იყიდა ქართველიშვილმა ხორბალი, დიდი მოგება ნახა, მოვიდა მაჩაბელთან და უთხრა, 1000 მანეთი გადამიდია თქვენთვისო, რაც იმ დროისთვის ძალიან დიდი თანხა იყო.  სწორედ  ამ თანხით გამოუშვეს 1888 წელს  „ვეფხისტყაოსანი“. იმის მიუხედავად, რომ მის შექმნაში მთელი ქართული ინტელიგენცია მონაწილეობდა, ამ გამოცემას დღემდე ყველა ქართველიშვილისეულ „ვეფხისტყაოსანს“ ეძახის. იმის მიუხედავად, რომ მას ბევრი ქველმოქმედება აქვს ჩადებული, ამ წიგნმა ბოლომდე უკვდავყო მისი სახელი.

მაქვს კიდევ ერთი  უნიკალური „ვეფხიტყაოსანი“, რომელიც გამოიცა ლონდონში 1912 წელს. ეს იყო პირველი ინგლისურ ენაზე გამოცემული „ვეფხისტყაოსანი“, მარჯორი უორდროპის თარგმანი, რომელიც ვერ მოესწო წიგნის გამოცემას და  მისმა ძმამ, ოლივერ უორდროპმა  გამოსცა წიგნი.  უორდროპები იმდენად დაუკავშირდნენ საქართველოს, კარგად იცოდნენ არა მარტო ქართული ენა,  ჩვენი ლიტერატურაც. ასეთი ისტორია არსებობს. ხელნაწერთა ინსიტუტში არის „ვეფხისტყაოსნის“ ე.წ. წერეთლისეული ნუსხა. ისტორია ასეთია. ამ ხელნაწერმა დიდი გზა გაიარა და ძმებ წერეთლებთან მოხვდა. მათ წამოიღეს ხელნაწერი თბილისში ყდის გასაკეთებლად. იქეიფეს და ხელნაწერი  დარჩათ ფაეტონში. ხელნაწერი  ცნობილი ვაჭრის  ფორაქიშვილის ხელში მოხვდა, მან ხელნაწერი მიუტანა  დავით სარაჯიშვილს, რომელიც მაშინვე მიხვდა რასთან ჰქონდა საქმე და ექვთიმე თაყაიშვილი მიიწვია.  ექვთიმემ „ვეფხისტყაოსანი“ წაიღო, კარგად შევისწავლიო. სარაჯიშვილი ხშირად აკითხავდა თაყაიშვილს,  წიგნი დამიბრუნეო, მერე სარაჯიშვილი სადღაც წავიდა და მისი ცოლი აკითხავდა ექვთიმეს, რომელმაც ასეთი ოსტატური რამ მოიფიქრა.  „ივერიაში“ გამოქვეყნა წერილი, სადაც მადლობას უხდიდად სარაჯიშვილს, წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას უნიკალური „ვეფხისტყაოსანი“  შემოწირაო. ამით არ დამთავრდა ეს ისტორია. წერეთლები ითხოვდნენ „ვეფხისტყაოსნის“ დაბრუნებას, ექვთიმემ განუცხადათ, რომ ეს საქართველოს კუთვნილება იყო და ჩააბარა წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას. როგორც მერე გაირკვა, წიგნის აქეთ-იქით ტარებაში ხელნაწერშიდან ამოჭრილი იყო 10 უნიკალური ილუსტრაცია.  ილუსტრაციები მოხვდა ლონდონში, სომეხი ვაჭრის ხელში, რომელიც  მათ დიდ ფასში  ჰყიდდა. ოლივერ უორდროპმა როგორც კი ილისტრაციები ნახა,  მიხვდა, რომ ისინი  „ვეფხისტყაოსნიდან“ იყო ამოჭრილი და  ამის შესახებ შეატყობინა ექვთიმეს. თაყაიშვილმა შეუთვალა  სომეხ  ვაჭარს,  ჩამოდი თბილისში და  ილუსტრაციებს ჩვენ ვიყიდითო. ჩამოიტანა სომეხმა თბილისში  ილუსტრაციები, ჯერ  ათასი მანეთი მოითხოვა, მერე -  ხუთასი. ექვთიმე დაემუქრა გუბერნატორით, ეს მოპარული გაქვთო და   250 მანეთად შეისყიდა. ილუსტრაციები დაუბრუნდა „ვეფხისტყაოსანს“.

Screenshot 2025-01-20 235609 (1)

- „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციამ მიგიყვანათ  პროექტამდე,  შეგექმნათ ხელნაწერი 21-ე საუკუნეში?   

- ამ პროექტის განხორციელება 2003 წელს დავიწყე. ორ წელიწადში ვაპირებდით გადაწერის დასრულებას, მაგრამ დავასრულეთ 2018 წელს. ხელნაწერთა ინსტიტუტში ბევრი ხელნაწერს გავეცანი, ვიფიქრე, ერთი თანამედროვე  ხელნაწერი რატომ არ უნდა იყოს?!  50 - მდე კალიგრაფისტის ნიმუში მომიტანეს,  მაგრამ არც ერთი არ მომეწონა.  როდესაც  ვნახე ლია სიხარულიძის ნამუშევრები, საზედაო ასოები, კამარები, რაც  საუცხოო  იყო, მივხვდი, რომ  ხელნაწერის გაფორმება მისთვის უნდა მიმენდო. ქალბატონი ლია საუცხოო მხატვარ-რესტავრატორია.  როგორც კი მან ჩემი იდეის შესახებ გაიგო, მაშინვე  დამთანხმდა, თუმცა  წარმოდგენაც არ გვქონდა რამხელა სამუშაოს მოვკიდეთ  ხელი.  ჩვიდმეტმა ცნობილმა  მხატვარმა გააკეთა ილისტრაციები. 300- მა ცნობილმა პიროვნებამ მიიღო მონაწილეობა გადაწერაში. დავიწყეთ უწმინდესით, მეორე გვერდი ჭაბუა ამირეჯიბმა გადაწერა, მესამე - ანა კალანდაძემ და ა.შ. მერაბ ბერძენიშვილი იყო ერთადერთი, რომელმაც ეპილოგის გადაწერა ითხოვა. დანარჩენ გვერდებს ჩვენ თვითონ  ვუმზადებდით  გადამწერებს.  გული მწყდება  რამდენიმე ადამიანზე, რომელთაც ვერ მოასწრეს ამ პროექტში მონაწილეობის მიღება, მათ შორის არის  ოთარ ჭილაძე,  გული მწყდება მუხრან მაჭავარიანზე, მასთან   შეთანხმებული ვიყავით, ჩავამთავროთ ღონისძიება და ერთ კვირაში გადავწეროთო და უცბად გარდაიცვალა,  ვერ მოვასწარით ვერც  დავით წერედიანიც, რომლის პოეზიასაც სამწუხაროდ გვიან გავეცანი. ყველა ენთუზიაზმით იყო ჩართული გადაწერაში, მათ შორის  არც ერთი პოლიტიკოსი არ არის, გარდა  გარდა ქვეყნის  პირველი პირებისა, 4 პრეზიდენტს აქვს  „ვეფხისტყაოსანი“ გადაწერილი.    

გადაწერა მოხდა სპეციალურ ქაღალდზე. მახსოვს ზინა კვერენჩხილაძეს, ჯანსუღ ჩარკვიანს და კახი კავსაძეს  მოუვიდათ შეცდომები გადაწერის დროს  და თავიდან მოუხდათ გადაწერა.  წარმოიდგინეთ, როგორი დიალოგები და ხალისი  იყო გადაწერის პროცესში, ყველა საოცარ პასუხისმგებლობას გრძნობდა. ოთარ მეღვინეთუხუცესმა და გურანდა გაბუნიამ სახლში გადავწერთ, სახლში მოგვიტანეო-მითხრეს, საოცარი ემოციები ჰქონდათ.  რამაზ ჩხიკვაძე,   იყო ერთ-ერთი პირველი, ვინც გადაწერა დაიწყო.  როდესაც ტექსტი მივუტანე,  მითხრა, გადავწერ, ხვალ მოდით და წაიღეთო. როგორც კი დავცილდი, მალევე  დამირეკა:  ამას ხვალისთვის ვერ გადავდებდი, უკვე გადავწერეო. სახალისო ისტორიებიც იყო. ჯამლეტ ხუხაშვილმა გადაწერა, როგორც სპორტულმა კომენტატორმა და ებრაელების წარმომადგენელმა. ამ დროს მეუღლე ურეკავს, ჯამლეტმა იხუმრა: ევა მაცადე, რუსთაველი ვარ და „ვეფხისტყაოსანს“ ვწერო. ევაც არდაიბნა, შენ თუ რუსთაველი ხარ, მე ვინ გამოვდივარო - ჰკითხა. შენ თამარ მეფე ხარო  - გაეხუმრა ჯამლეტი. ბევრი ასეთი ხალისიანი ისტორია იყო.  ძალიან მედგნენ გვერდით ჭაბუა ამირეჯიბი და რეზო გაბრიაძე, ჭაბუა  კვირაში ერთხელ მირეკავდა და მამხნევებდა, აბა როგორაა საქმეო?!  რეზო გაბრიაძეც  არ მეშვებოდა. 2007 წლის მოვლენების დროს, როდესაც ქვეყანაში რთული პროცესები იყო,  გავჩერდით,  ქაღალდიც დაგვაკლდა. არ მომასვენა რეზომ, გამუდმებით მირეკავდა,  გააგრძელე, არ გაჩერდე!  პატრიარქს  გადააწერინე და თუ არ დაამთავრებ, რას ეტყვი, რა  პასუხს გასცემო?!  თვითონ რეზო გაბრიაძემ ყველაზე ბოლოს გადაწერა. გამორჩეული გამოცემა გამოვიდა. მე ყოველთვის  კარგი ბიბლიოთეკა მქონდა, იშვიათი წიგნები, რასაც ვყიდულობდი სპეციალური ტალონებით.  ჩემი ბიბლიოთეკიდან 1200 მდე წიგნი ვაჩუქე საპატრიარქოს ბიბლიოთეკას, მათ შორისაა უნიკალური წიგნებიც. 

თამუნა ნიჟარაძე  

paata

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати