USD 2.7428
EUR 2.8772
RUB 2.6387
Тбилиси
პროფესიონალ რკინიგზელთა კლუბი: კასპიის ზღვა- ჩვენი ქვეყნის უდიდესი პრობლემა "შუა დერეფანში"
дата:  1116
„შუა დერეფანი“ დღეს უკრაინაში და ღაზას სექტორში მიმდინარე ომების შემდეგ, ალბათ, ყველაზე „პოპულარული თემაა“, ყოველ შემთხვევაში, ჩვენთან. უამრავი სტატია და კვლევა ეძღვნება ამ თემას. იმდენი „ექსპერტი“ გამოჩნდა, რომ უკვე სათვალავი ამერია. ყველა აღნიშნავს ინფრასტრუქტურულ, სატარიფო, საინვესტიციო და ა.შ. პრობლემებს. და არავინ საუბრობს უმთავრეს პრობლემაზე - კასპიის ზღვაზე. რა მაქვს მხედველობაში:
საზღვაო გადაზიდვების მნიშვნელობა გლობალური ვაჭრობის უზრუნველყოფაში უდავოა, განსაკუთრებით ტონაჟის თვალსაზრისით, რადგან მასზე მოდის მსოფლიო ვაჭრობის მოცულობის დაახლოებით 90 %. მაშასადამე, გლობალიზაცია საზღვაო გადაზიდვების არეალია, ამასთან საკონტეინერო გადაზიდვები აღნიშნული პროცესის ავანგარდშია. გლობალური საზღვაო სატრანსპორტო სისტემა შედგება მთელი რიგი მთავარი გადაცლის პუნქტებისაგან (major gateways), რომლებიც უზრუნველყოფენ მთავარ წარმოების და მოხმარების რეგიონებთან წვდომას. აღნიშნულ გადაცლის პუნქტებს შორის განლაგებულია მთავარი კვანძები (major hubs), რომლებიც ფუნქციონირებენ როგორც საზღვაო-სანაოსნო სისტემებს შორის ურთიერთდაკავშირების და გადაცლის პუნქტები.
„შუა დერეფნის“ ერთ ბოლოში განლაგებულია ერთი „გადაცლის პუნქტი“, ანუ „major gateway“ - ლიანიუნკანგი (ჩინეთი), ხოლო მეორე ბოლოში - მეორე „გადაცლის პუნქტი“ - ფოთი ან ბათუმი (საქართველო). ლიანიუნკანგსა და ფოთს შორის განლაგებულია მთავარი კვანძები (major hubs) – ბაქო (აზერბაიჯანში), აქთაუ, კურიკი, ალმათი (ყაზახეთში), თურქმენბაში, აშხაბადი (თურქმენეთში) და ა.შ.
ცნობილია, რომ ქვეყნებს, რომელთაც აქვთ პირდაპირი გასასვლელი ღია ზღვაში (საქართველო, ჩინეთი) აქვთ უფრო ხელსაყრელი ადგილმდებარეობა იმ თვალსაზრისით, რომ მათ უწევთ ნაკლები რაოდენობის საზღვრის გადაკვეთა და ამასთან დაკავშირებული დაბრკოლებების გადალახვა. სიტუაცია ქვეყნებისთვის, რომლებსაც არ აქვთ გასასვლელი ზღვაზე (აზერბაიჯანი, ყაზახეთი, თურქმენეთი, უზბეკეთი, ტაჯიკეთი, ყირგიზეთი), სრულიად განსხვავებულია.
საერთაშორისო ბაზრებზე პორტების გავლით იმპორტირებულმა საქონელმა, ან სანაოსნო მარშრუტებით იმ ქვეყნებში იმპორტირებულმა საქონელმა, რომლებსაც არ აქვთ გასასვლელი ზღვაზე, უნდა გადაკვეთონ მეზობელი ქვეყნების საზღვრები. აღნიშნული ტერიტორიების გავლა ხმელეთით, ზოგადად, უფრო ხარჯიანია და მას შეიძლება თან ახლდეს ზედმეტი მოცდენები და ხარჯები. გამოანგარიშებები უჩვენებს, რომ ქვეყანა, რომელსაც არ აქვს გასასვლელი ზღვაზე, იხდის დაახლოებით 50 %-ით მეტ სატრანსპორტო ხარჯებს, ვიდრე ზღვისპირა ქვეყანა, ხოლო ვაჭრობის მოცულობა 60 %-ით ნაკლებია.
მსოფლიოში ბევრი ქვეყანაა ისეთი, რომელსაც არ აქვს გასასვლელი ზღვაზე; მათგან სამი - აზერბაიჯანი, ყაზახეთი და თურქმენეთი - კასპიის ზღვის სანაპიროზეა, რომელიც წარმოადგენს ზღვაზე გასასვლელის უქონელ წყალსატევს. ცენტრალური აზიის სხვა სამი ქვეყნისთვის - უზბეკეთისთვის, ტაჯიკეთისთვის და ყირგიზეთისთვის, - კასპიის ზღვაზე გამავალი „შუა დერეფანი“ წარმოადგენს უმოკლეს გზას ღია ზღვაში გასვლისათვის. ფაქტობრივად, ზღვაზე გასასვლელი უქონელი ამ ექვს ქვეყანას და უახლოეს საზღვაო პორტს შორის დისტანციები ერთ-ერთი ყველაზე გრძელია და იცვლება 870 კმ-დან აზერბაიჯანისათვის, 2950 კმ-მდე - უზბეკეთისათვის. უზბეკეთი, ასე ვთქვათ, ორმაგად ჩაკეტილი ქვეყანაა, რადგან მას ნებისმიერი მიმართულებით, მინიმუმ, ორი ქვეყნის ტერიტორიის გავლა უწევს, ზღვამდე რომ მიაღწიოს.
ახლა უყურეთ რა ხდება: კასპიის ზღვა მის ნაპირზე განლაგებულმა ქვეყნებმა „დიდოსტატურად“ გამოიყენეს თავის სასიკეთოდ. ასე, მაგ., აზერბაიჯანის კასპიის სანაოსნო კომპანიის ASCO (Azerbaijan Caspian Shipping Company) მონაცემების თანახმად, კონტეინერის მიწოდების საფასური ბაქოს პორტიდან აქტაუს პორტამდე არის 1200 დოლარი. თუ გავითვალისწინებთ იმას, რომ კომპანია ASCO არ ამცირებს თავის გადაზიდვის ტარიფებს, საბორანო გადაზიდვების საფასურის წილი “შუა დერეფნის“ ინტეგრირებულ მულტიმოდალურ ტარიფში არის 49-დან 72 %-მდე, მიმართულებაზე დამოკიდებულებით.
მაშასადამე, „შუა დერეფნის“ „ცენტრში“ დომინანტია კასპიის ზღვაზე მოქმედი აზერბაიჯანული სანაოსნო კომპანია ASCO, რომელსაც მიაქვს გადაზიდვების საფასურის ნახევარი ან მეტი. ის იმ ბუნებრივ უპირატესობას, რომელიც საქართველოს აქვს ან, წესით, უნდა ჰქონდეს, როგორც საზღვაო ქვეყანას, სრულად უგულვებელყოფს.
კასპიის ზღვა - ეს არის ჩვენი ქვეყნის „უდიდესი პრობლემა“ „შუა დერეფანში“. ამიტომ, იმ მოცემულობით, რაც დღეს არის ამ მარშრუტის გაყოლებით, საქართველოს, როგორც სატრანზიტო ქვეყნის, მომავალი, რბილად რომ ვთქვათ, ბუნდოვანია, სანამ ეს პრობლემა არ გადაწყდება. საქართველოს სატრანსპორტო სისტემაში გადაზიდვებთან დაკავშირებული ყველა გადასახადი რომ გაანულო, ყველა ინფრასტრუქტურული პრობლემა რომ მოაგვარო, ჩვენ მაინც ვერ შევასრულებთ იმ როლს გლობალურ გადაზიდვებში, რაც წესით უნდა შევასრულოთ გეოგრაფიიდან გამომდინარე, თუ ეს პრობლემა არ გადაწყდა სამართლიანად... ან „შუა დერეფანს“ და მის უკიდეგანო რეკლამირებას თავი უნდა დავანებოთ და სხვა მარშრუტებზე ვიფიქროთ.
 
мир
«The Daily Telegraph» (დიდი ბრიტანეთი): „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“ (ავტორი - ტიმ სტენლი, ისტორიკოსი, პოლიტიკური მიმომხილველი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

კემბრიჯის უნივერსიტეტის ლექტორი ასეთ ისტორიას ჰყვება: ერთხელ სტუდენტ ქალიშვილისთვის გასაუბრება ჩაუტარებია რომაელ კლასიკოსებზე და, როგორც ხდება ხოლმე, გოგონას ვერაფერი ვერ უთქვამს. ბევრს ეცადა პროფესორი - ხან აქედან მიუდგა, ხან იქიდან, ხან მიანიშნა, მაგრამ ამაოდ. ბოლოს ლექტორი შეევედრა - „მითხარი, საერთოდ რაიმე თუ იცი რომაული სამყაროდან, არაფერმა არ დაგაინტერესა?“. პაუზა. სტუდენტი ფიქრობს და ბოლოს გახარებული ამბობს: „გლადიატორი“. ლექტორს იმედი მიეცა, იქნებ რაიმე ვრცლად იცის გლადიატორებზეო და ჰკითხა: „და რამ დაგაინტერესა „გლადიატორში“ - რომის პოლიტიკამ, კულტურამ, საზოგადოებამ?“. „რასელ ქროუმ“, - უპასუხა გოგონამ. ლექტორს უკანასკნელი იმედი გაუქრა...

გასულ კვირას ლონდონში, კინოთეატრ Imax-ში „გლადიატორი II“-ს ვუყურე. ვფიქრობ, მასში რასელ ქროუ რომ არ თამაშობს, ფილმისთვის ძალიან დიდი დანაკლისია, თუმცა რიდლი სკოტმა თავის ქმნილებაში საკუთარი სათქმელი მაინც თქვა.

კრიტიკოსების ნაწილი აღნიშნავს, რომ სიქველი უფრო ნიჰილისტურია, ვიდრე ორიგინალი, რომელიც ეკრანზე 2000 წელს გამოვიდა. პირველ ფილმში ნათქვამი იყო, რომ მარკ ავრელიუსის - იმპერატორისა და ფილოსოფოსის - რომის იმპერიის გარდაქმნის იდეა იმედიანად გამოიყურებოდა, მაგრამ მისი ვაჟის, იმპერატორ კომოდუსის მმართველობის დროს ყველაფერი წყალში ჩაიყარა. მართალია, გენერალ მაქსიმუს დეციმუს მირიდის მსგავს კარგ ადამიანებს სიტუაციის გამოსწორება შეეძლოთ, მაგრამ, სამწუხაროდ, ვერ მოხერხდა.

ამერიკა, როგორიც 2000 წლის 11 სექტემბრამდე [იგულისხმება მომხდარი ტერაქტების თარიღი] არსებობდა, შეიძლება იმდროინდელ რომად ჩავთვალოთ, როცა იმპერიის ხელისუფლების გეგმები „დიდი იმედების მომცემი“ იყო. ფილმში მარკ ავრელიუსის მმართველობიდან ორი ათეული წლის შემდეგ „გლადიატორი II“-ის სლოგანი გახდა „რომი უნდა დაეცეს“ - იმიტომ, რომ იმპერია შიგნიდან დალპა და გარდაქმნას საჭიროებდა. რომს მართავენ ტყუპი ძმები - იმპერატორები სეპტიმიუს გეტა და სეპტიმუს კარაკალა, ისინი გაუთავებლად ომობენ ბარბაროსებთან და რომის მოსახლეობას სპორტის სასტიკი სახეობით ართობენ, კონსულად კი მაიმუნს ნიშნავენ. იმპერატორების გარემოცვა, თანამედროვე გაგებით, ზელიბერალურია...

დღევანდელი ამერიკელი კონსერვატორები (ჩათვალე - რესპუბლიკელები) თვლიან, რომ ამერიკა ბოლო წლებში ლიბერალური რომის მიერ დაშვებულ შეცდომებს იმეორებს.

ნაციონალისტები მიუთითებენ, რომ ლიბერალურმა რომმა თავშესაფარი მისცა გოთებს (ბარბაროსებს), რომლებმაც საბოლოო ჯამში იმპერია გაძარცვეს და დაანგრიეს; ქრისტიანები რომაელ ლიბერალებს სექსუალურ თავაშვებულობაში ადანაშაულებენ, ხოლო მკაცრი ინდივიდუალისტები - საომარი სულის დაკარგვაში. „რომი დაეცა იმიტომ, რომ რომაელებმა რომაელების გაჩენა და აღზრდა შეწყვიტეს“, - თქვა ამას წინათ ილონ მასკმა ინტერვიუში. ტრადიციულად, მდიდრულ საზოგადოებაში უფრო ცოტა ბავშვი იბადება, რაც ამ საზოგადოების ელიტას აიძულებს სამუშაო ძალის იმპორტი განახორციელოს და დაქირავებულების იმედად იყოს. ამგვარ საზოგადოებაში ცენტრალური ადგილი უჭირავს კულტურული თვითმკვლელობის იდეას. ყველა დროის საზოგადოებებში ხდება ომები და ეპიდემიები, მაგრამ ძლიერებს ყველაფერს უძლებენ, სუსტები კი კრახს განიცდიან.

ამერიკას ერთი მუჭა არისტოკრატიული ოჯახები მართავენ. დონალდ ტრამპს, ისევე როგორც იულიუს კეისარს (ცეზარს), ხელისუფლებაში მოსვლა დიდწილად იმიტომაც სურდა, რომ თავისი ხელშეუხებლობა შეენარჩუნებინა და პატიმრობა თავიდან აეცილებინა. ერთი შეხედვით, თითქოსდა არაკეთილშობილური ქცევაა, მაგრამ ასე აკეთებდნენ ხალხები და პოლიტიკოსები ყველა დროში.

დონალდ ტრამპის ლოზუნგი - „დავუბრუნოთ ამერიკას ძველი დიდება“ - ეხმიანება როგორც მარკ ავრელიუსისა და გენერალ მაქსიმუს დეციმუსის („გლადიატორი - I“) ოცნებას, ასევე მაქსიმუსის ვაჟის ლუციუსის („გლადიატორი II“) სურვილს - რომისათვის ძველი დიდების დაბრუნების შესახებ.

საბოლოო ჯამში, „გლადიატორი II“ არ იძლევა პასუხებს იმ პრობლემებზე, რომლებიც მასშია ნაჩვენები. მართალია, დაგმობილია კოლიზეუმის არენაზე მიმდინარე ბრძოლები, მაგრამ ახლო რაკურსით ვხედავთ გლადიატორების ყველა ტრამვას, შეტაკებაში მიღებულს. რიდლი სკოტი სიქველში კვლავ იმეორებს ინგლისურ-ამერიკულ რწმენას ღმერთივით პიროვნების მიმართ, მაგრამ ხალხის ცხოვრება ნაკლებად არის წარმოჩენილი. ფილმში არსად არავინ ლაპარაკობს მონების მდგომარეობაზე, დევნილ ებრაელებზე თუ ქრისტიანებზე, მთავარ გმირს ლუციუსს არ აქვს შედგენილი გეგმა რომში რესპუბლიკური მმართველობის აღსადგენად. ლუციუსი მხოლოდ დადებითი გმირის როლს ასრულებს, მას ხალხი მაინცდამაინც არ აინტერესებს - იმიტომ, რომ იგი იმპერატორის შთამომავალია.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/11/24/trump-america-rome-gladiator-lawfare-concubines/

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати