USD 2.7563
EUR 3.0143
RUB 3.2162
Тбилиси
ნიკო ნიკოლაძე - ციკლიდან ყველაზე დიდი ქუთაისელები
дата:  857
1918 წლის მაისში, ბათუმში, საქართველოსთვის უმნიშვნელოვანეს გადაწყვეტილებების დროს, მოლაპარაკებების დარბაზის კარი გაიღო და ახალგაზრდა გერმანელი გენერალი ოტო ფონ ლოსოვი შემოვიდა. მან დარბაზში მყოფი პირები შეათვალიერა და მოულოდნელად პირდაპირ ქართულ დელეგაციაში მყოფ ნიკო ნიკოლაძისკენ გამოემართა.
თქვენ ხომ ნიკო ნიკოლაძე ბრძანდებით? თავაზიანად იკითხა გენერალმა.
დიახ, თქვენ საიდან იცით?!
თქვენ ჩემს სახლში ხშირად მინახიხართ გერმანიაში, იმიტომ რომ მამაჩემის მეგობარი ხართ - მიუგო გენერალმა.
ამ ნაცნობობამ და ოტო ფონ ლოსოვის კეთილგანწყობამ ჩვენი აზრით ერთ-ერთი გამორჩეული როლი ითამაშა მოლაპარაკების შემდეგ რაუნდებში.
მოგეხსენებათ ძვირფასო მკითხველო, რომ ამ დროისათვის თურქეთის ჯარმა 1878 წელს რუსეთ-თურქეთის ომის დროს დატოვებული ტაო-კლარჯეთისა და აჭარის ტერიტორიები კვლავ დაიკავა და ჩოლოქამდე მოვიდა. მაშინდელმა ახლადჩამოყალიბებულმა ამიერკავკასიის სეიმმა, რომელიც საქართველოს, სომხეთისა და აზებაიჯანისგან შეგდებოდა, ბათუმში მოსალაპარაკებლად სამივე ერის წარმომადგენლებით დაკომპლექტებული დელეგაცია გაგზავნა. დელეგაციას საგარეო საქმეთა მინისტრი აკაკი ჩხენკელი ხელმძღვანელობდა. აკაკი ჩხენკელის გარდა ქართველების მხრიდან დელეგაციაში კიდევ ორი წარმომადგენელი ზურაბ ავალიშვილი და ნიკო ნიკოლაძე იყვნენ. ნიკო ნიკოლაძე სწორედ იმიტომ იყო შერჩეული, რომ ის იმ დიდი თერგდალეულთაგან შემორჩენილი უკანასკნელი მოჰიკანი და XIX-XX საუკუნის მიჯნაზე მოღვაწე უპირველესი ევროპელი იყო, რომელმაც საუკუნეების შემდეგ ევროპა სიტყვით და საქმით ხელახლა შემოიტანა საქართველოში. ამიტომ დელეგაციაში ვინ უნდა ყოფილიყო თუ არა ის, რადგანაც ევროპულ გერმანიასთან აპირებდნენ მოლაპარაკებას. დელაგაციის მიზანი კი იყო გერმანული მხარე დაერწმუნებინათ, რათა მათ აეძულებინათ მოკავშირე თურქეთი შეეწყვიტა ექსპანსია და ჯარები უკან გაეყვანა - სწორედ გერმანიის წარმომადგენელი იყო ზემოთხსენებული გენერალი და ნიკო ნოლაძის მეგობრის შვილი - ოტო ფონ ლოსოვი.
ბევრი ბჭობისა და მსჯელობის შემდეგ ოტო ფონ ლოსოვმა ცალკე გამოყო ქართველები და მათ შესთავაზა, რომ მთლიანად ამიერავკასიის სამივე ქვეყნისთვის არა, მაგრამ შესაძლებელი შეიძლება ყოფილიყო საქართველოსთვის გაეწიათ მფარველობა და პროტექტორობა. მაგრამ ამისათვის საქართველო უნდა გამოსულიყო ამიერკავკასიის სეიმიდან, რადგან აზერბაიჯანი და თურქეთი ისედაც თანამოაზრეებად ითვლებოდნენ, სომხებს კი სხვა მიზნები ჰქონდათ. თუმცა მხოლოდ ეს არ იყო საკმარისი, ქართულ მხარეს უნდა დაესაბუთებინა თუ რითი შეიძლება ყოფილიყო საქართველო საინტერესო გერმანიისათვის. ოტო ფონ ლოსოვი დაჰპირდა ნიკო ნიკოლაძეს და ქართულ მხარეს, რომ საკმარისი დასაბუთების წარდგენის შემთხვევაში ის უშუამდგომლებდა საქართველოს გერმანიის მთავრობასთან.
როგორც დელეგაციაში მყოფი ზურაბ ავალიშვილი თავის წიგნში "საქართველოს დამოუკიდებლობა" წერს, დაჯდა ნიკო ნიკოლაძე და ერთ ღამეში ჩამოაყალიბა გეგმა, რომელშიც მრავალ ასპექტთან ერთად მთავარი აქცენტები გააკეთა სასარგებლო წიაღისეულსა და ბუნებრივ რესურსებზე - როგორიცაა ჭიათურის მანგანუმი, ტყიბულის ქვანახშირი, სვანეთის ხე-ტყე, ასევე მის მიერვე დაპროექტებული ამიერკავკასიის რკინიგზა და სხვა მრავალი. მაგრამ მთავარი და უპირველესი, მან როგორც საქართველოს საზღვაო კარიბჭის ფოთის ამშენებელმა, პირველმა გააჟღერა იდეა რომელზეც ჯერ კიდევ ნახევარი საუკუნის წინ 1871 წელს ზოგადად დაწერა - ეს იყო საქართველოზე გამავალი უძველესი და უმოკლესი სავაჭრო გზის აღდგენა ევროპიდან აზიამდე. მოცემულ დოკუმენტში კი ნიკო ნიკოლაძემ ამ გზას უწოდა ბერლინი - ფოთი - პეკინი.
ნიკო ნიკოლაძის თეზისებად ჩამოწერილი სახელმწიფოებრივი გეგმა ფონ ლოსოვმა მაშინვე გადაუგზავნა მის მთავრობას, საიდანაც იმავე დღის შუადღისთვის მოვიდა პასუხი, რომ გერმანია იღებდა პროტექტორობას საქართველოს სახელმწიფოზე, თუ კი საქართველო მიიღებდა დამოუკიდებლობას და გახდებოდა ცალკე სახელმწიფო. საგარეო საქმეთა მინისტრმა აკაკი ჩხენკელმა მაშინვე დარეკა თბილისში და მოითხოვა, რომ ვიდრე გვიან არ იყო საქართველოს სასწრაფოდ მიეღო დამოუკიდებლობა. და მართლაც, 1918 წლის 26 მაისს შეიკრიბა საქართველოს ეროვნული საბჭო და 5 საათსა და 10 წუთზე გამოცხადდა საქართველოს დამოუკიდებლობა.
ამის შემდეგ საქართველოსა და გერმანიის ურთიერთობა გაგრძელდა იმით, რომ საქართველომ როგორც უკვე დამოუკიდებელმა სახელმწიფომ ოფიციალურად გააგზავნა დელეგაცია გერმანიაში, სადაც ზემოთხსენებული გეგმის საფუძველზე გერმანიამ პირობა შეასრულა ხელი მოაწერა და პროტექტორობა აიღო საქართველოზე. რათქმაუნდა ამ დელეგაციაში იმყოფებოდა ამ გეგმის ავტორი - ნიკო ნიკოლაძე. ამ ყველაფრით კი საქართველომ მიიღო დამოუკიდებლობა და შეინარჩუნა სუვერენიტეტი. ასე რომ ძვირფასო მკითხველო თუ დააკვირდებით დამოუკიდებლობის აღდგენაში ნიკო ნიკოლაძის, ამ დიდი ქუთაისელის წვლილი განსაკუთრებულად დიდია.
კი მართალია, რომ ეს სუვერენიტეტი ქვეყანამ მხოლოდ 3 წელი შეინარჩუნა და 1921 წელს ბოლშევიკურმა რუსეთმა კვლავ დაგვიპყრო, მაგრამ 70 წლის შემდეგ, 1918 წლის საქართველოს დამოუკიდებლობის აქტზე დაყრდნობით ჩვენმა ქვეყანამ 1991 წლის წლის 9 აპრილს კვლავ გამოაცხადა დამოუკიდებლობა.
ამ დამოუკიდებელ ქვეყანაში ნელ-ნელა გაცოცხლდა იგივე ჩამონათვალი, რაც დიდმა ნიკომ გერმანიის სახელმწიფოს (ანუ ევროპას) ჩამოუწერა და მათ შორის უმთავრესი იდეა ევროპისა და აზიის უმოკლესი სავაჭრო გზა - ბერლინი - ფოთი - პეკინი კვლავ დაიძრა, რომელსაც 1993 წელს ედუარდ შევარდნაძემ ჯერ ტრანსეკას პროექტი და შემდეგ უძველესი სახელი - დიდი აბრეშუმის გზა უწოდა, თუმცა როგორც ნიკო ნიკოლაძის ირგვლივ ხშირად ხდება ხოლმე შევარდნაძეს არც კი უხსენებია ეს უდიდესი გენიალური ქართველი, რომელმაც საუკუნით ადრე დაწერა და ხელახლა გააჟღერა ამ უძველესი გზის აღდგენის იდეა.
რამოდენიმე დღის წინ, 14 დეკემბერს თვითონ ევროპამ ამ იდეას უკვე ოფიციალურად გაუხსნა გზა და მოგვანიჭა ევროკავშირის კანდიდატის ქვეყნის სტატუსი, რაც საქართველოს სძენს ორივე კონტინენტისთვის ზემოთხსენებული უმოკლესი სავაჭრო გზის ფუნქციას. აქედან გამომდინარე კი როგორც კარგად მოგვეხსენება, ეს ჩვენი ერისთვის და მისი სუვერენიტეტისთვის სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია!
ასე რომ ნელ-ნელა და წვალებ-წვალებით, ბევრი და იგივე ოკუპანტი სახელმწიფოს ხელშეშლის მიუხედავად, საქართველო ხელახლა იბრუნებს გეოსტრატეგიულ ფუნქციას და "უძღები შვილი" კვლავ უბრუნდება საკუთარ ოჯახს - რასაც ევროპა და ევროკავშირი ქვია. ამით კი სრულდება და ფრთები ესხმება დიდი და უპირველესი ქართველი ევროპელის, ნიკო ნიკოლაძის ოცნებას და მის გენიალურ იდეებს, რომლებსაც მისი შთამომავალნი ადრე თუ გვიან მაინც მიიყვანენ ბოლომდე!
культура
«Frankfurter Allgemeine Zeitung» (გერმანია): „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება: ტრადიციული სუფრის თავისებურებები“

„სუფრა - ასე ჰქვია ქართულ მოლხენა-დროსტარებას, რომელიც სტუმართმოყვარეობისა და მხიარულების განსახიერებას წარმოადგენს. რომელი კერძებს მიირთმევენ ქართველები სტუმრებთან ერთად? ჩვენი კორესპონდენტი შეეცადა ქართული სუფრის დიდებულება ეჩვენებინა და დარწმუნდებით, რომ ეს მართლაც კარგად გამოუვიდა“, - ასე იწყება გერმანულ გაზეთ „ფრანკფურტერ ალგემაინე ცაითუნგში“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung) გამოქვეყნებული სტატია სათაურით „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება“ (ავტორი - მაიკე ფონ გალენი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

„როცა მივედით, მაგიდა უკვე გაშლილი დაგვხვდა: თეფშებზე დაწყობილი ყველით და ლორით, ნიგვზის ფარშიანი ბადრიჯნით, მხალეულობით, მწვანილით, კიტრით და პომიდორით... მათ შორის ჩადგმულია გრაფინები მოცხარის წვენით და ტარხუნის ლიმონათის ბოთლებით. ოფიციანტი წითელ ღვინოს ბოკალებში ასხამს. გარეთ თბილისური საღამოა, რესტორან „რიგის“ დარბაზში გაშლილ გრძელ მაგიდაზე კი ქართული სუფრა - ქართული ქეიფი იწყება.

ისინი, რომლებიც ქართულ სამზარეულოს არ იცნობენ, მადააღძრულები სწრაფად მიირთმევენ სიმინდის ფქვილისაგან გამომცხვარ თბილ მჭადებს, სალათებს და ყველს. მაგრამ ვინც იცის, ის ნელ-ნელა ჭამს და მთავარს ელოდება...

ქართველი ქალბატონი თიკო ტუსკაძე, რომელიც ლონდონში ცხოვრობს, მაგრამ ახლა სამშობლოში იმყოფება, ჩვენი გიდის როლს ასრულებს და ქართულ სუფრას გვაცნობს როგორც „გემრიელი საჭმელების უსასრულო რიგს“. იგი კულინარული წიგნის ავტორია და გვიხსნის, თუ რომელი საჭმელი როგორ მივირთვათ.

ზოგიერთმა უკვე საკმაო რაოდენობის სალათა მიირთვა, რომ მაგიდაზე ახალი კერძები მოაქვთ - მოხრაკულ-მოთუშული სოკო, ხაჭაპური, ხორცით მომზადებული კერძები... საჭმლით სავსე თეფშები სულ უფრო მრავლდება და მაგიდაზე თავისუფალი სივრცე მცირდება, თუმცა ახალ-ახალი ნუგბარისათვის ადგილი მოიძებნება.

„სტუმართმოყვარეობა - ქართული კულტურის განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენს, რაც კარგად არის გამოხატული ქართულ სუფრაში, როცა მაგიდას ეროვნულ სამზარეულოს კერზები ამშვენებს“, - განმარტავს მაკა თარაშვილი. რა თქმა უნდა, იგი ახალბედა სუფრის წევრებისაგან განსხვავებით, შეცდომებს არ უშვებს და ყველაფერს ერთად არ მიირთმევს. მან კარგად იცის, რა როდის უნდა მიირთვას და უცხოელ სტუმრებს ჭამის საიდუმლოებას ასწავლის: როდის დგება მწვადის, „ჩაქაფულის და საჭმელების მიღების დრო...

ქართული ტრადიციის თანახმად, სუფრაზე იმდენი საჭმელი უნდა იყოს, რომ სტუმრების წასვლის შემდეგაც საკმაო რაოდენობით უნდა დარჩეს: „სუფრა, რომელზეც არაფერი აღარ რჩება, საქართველოში არ არსებობს“, - ამბობს მაკა თარაშვილი, - მასპინძლები იფიქრებენ, რომ სტუმრები მშივრები დარჩნენ. ამიტომ ყველაფერი უამრავია“.

რესტორანი „ქეთო და კოტე“ ძველი თბილისის უბანში, შემაღლებულ ადგილზე მდებარეობს. დარბაზში მყუდრო გარემოა შექმნილი. მაგიდები ყოველთვის მდიდრულადაა გაშლილი - ტრადიციული კერძები თანამედროვე სტილითაა გაფორმებული. თავდაპირველად თვენ მოგართმევენ ცივ და ვეგეტარიანულ კერძებს, ბოსტნეულს, შემდეგ გამომცხავარს, ცომეულს, ბოლოს კი ხორცით მომზადებულ საჭმელებს.

ქართული სუფრის ტრადიციაა თამადა, ანუ დროსტარების ხელმძღვანელი. იგი სუფრის თავში ზის და სადღეგრძელოებს ამბობს. რესტორან „შატო მუხრანში“, სადაც ჩვენ ვიყავით (თბილისიდან ერთი საათის სავალზე), მეღვინე პატრიკ ჰონეფმა ჩვენი სტუმრობის სადიდებელი სადღეგრძელო წარმოსთქვა. გერმანელი მეღვინე უკვე მრავალი წელია საქართველოში ცხოვრობს, ოჯახიც აქ ჰყავს. პატრიკი მადლობას გვიხდის სტუმრობისათვის, რომ გერმანელი ტურისტები საქართველოთი დაინტერესდნენ და კავკასიურ ქვეყანას ეწვივნენ.

მასპინძელი გვიხსნის, რომ სუფრის თამადა ყურადღებით ისმენს სტუმრების საუბარს  სადღეგრძელოებისათვის იმპულსის მისაცემად. იგი დისკუსიას ზომიერ მიმართულებას აძლევს და განწყობას ამაღლებს. ამიტომაც თამადა ისეთი პიროვნებაა, რომელიც ცნობილია თავისი კეთილი ხასიათით, გონებამახვილობით და ინტელექტით.

თუ როგორ მზადდება კლასიკური ქართული კერძები, ამას თქვენ თბილისიდან საკმაოდ მოშორებით, კახეთში გაიგებთ, სადაც ღვინის კომპანია „შუმის“ რესტორანი მდებარეობს. აქ სტუმარი საკუთარი თვალით ხედავს, თუ როგორ ცხვება ქართული თონის პური, როგორ კეთდება ხინკალი, რომელიც ქართული სამზარეულოს ერთ-ერთ დიდებულ და გემრიელ კერძს წარმოადგენს.

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати