USD 2.8378
EUR 2.9317
RUB 2.8576
Тбилиси
მირიან ხოსიტაშვილი: თბილისში მუდმივად არსებობდა ქალაქური ცხოვრების წესი
дата:  255

თბილისის ეთნოკულტურას მისი დაარსებიდან განსაზღვრავდა  მისი მრავალეთნიკურობა, რითიც დედაქალაქი მრავალი საუკუნის განმავლობაში იყო გამორჩეული. ეთნოკულტურული მრავალფეროვნება აისახა თბილისის არქიტექტურაზე, ხელოვნებაზე, ცხოვრების წესზე, რაც დასტურდება მკვლევართა მოსაზრებებით და არტეფაქტებით. რა სპეციფიკით ხასიათდებოდა მრავალი ეთნოსის თანაცხოვრება თბილისში ამის შესახებ ეროვნული ბიბლიოთეკის დირექტორის მოადგილეს, ეთნოლოგ  მირიან ხოსიტაშვილს გავესაუბრეთ.

- რა სპეციფიკით ხასიათდებოდა თბილისის  ეთნოკულტურა, რაც ის ქალაქის ტიპის დასახლება გახდა და რა ახდენდა გავლენას მის ჩამოყალიბებაზე?

- თბილისი მისი არსებობის მრავალი საუკუნის განმავლობაში არასდროს ყოფილა მონოეთნიკური ქალაქი.ამ ხნის მანძილზე თბილისში მხოლოდ ეთნიკურ ქართველებს არ უცხოვრიათ. იქიდან გამომდინარე, რომ თბილისის  დედაქალაქად გახდომა განაპირობა მისმა სტრატეგიულმა ადგილმა და დანიშნულებამ, გარკვეულწილად თავდაცვის ზღუდეების სტრატეგიულმა დანიშნულებამ, მრავალი ეთნიკური უმცირესობისთვის იყო კარგი საცხოვრებელი ადგილი და გარდა ამისა, სავაჭრო-ეკონომიკური გზაჯვარედინი. თბილისი მიმზიდველი იყო მრავალი ეთნოსისთვის.  მათი უდიდესი ნაწილი თბილისში მოდიოდა საქართველოს სამეზობლო რეგიონებიდან, ესენი იყვნენ  როგორც სომხები, ასევე მახლობელ აღმოსავლეთში მცხოვრები ხალხები. ცოტა გვიან პერიოდში, როცა რამდენიმე საუკუნე თბილისს ფლობდნენ არაბები და თბილისში იჯდა არაბი ამირა, პოლიტიკური თვალსაზრისით, თბილისი წარმოადგენდა ქალაქ-სახელმწიფოს. როდესაც ქართლში ქართველი ფეოდალები ფლობდნენ თბილისის მიმდებარე ტერიტორიას, ზოგადად ქართლს და საქართველოს სხვა კუთხეებს, არაბი ამირები თბილისში იჯდნენ როგორც ცალკე  ქალაქ-სახელმწიფოში, რასაც წერტილი დაუსვა დავით აღმაშენებელმა.

არაბებთან ერთად თბილისში ცხოვრობდა მუსლიმური საზოგადოება - სპარსები, რომლებიც მრავალი საუკუნის განმავლობაში, თბილისის დაარსებიდან ცხოვრობდნენ თბილისში, ეწეოდნენ ვაჭრობას, ხელოსნობას. თბილისის დაარსებად არ უნდა ვიგულისხმოთ ვახტანგ გორგასალი და მისი ლეგენდა. არქეოლოგიური გათხრები მოწმობენ, რომ თბილისში ქრისტეშობამდე, ძველი წელთაღრიცხვით დაახლოებით მე-7- მე-6 საუკუნიდან აღმოჩენილია საზოგადოების ცხოვრების კვალი. შემდგომ ეს პროცესი მუდმივად ვითარდება. თბილისი, როგორც სატახტო ქალაქი  და მთავარი სახელისუფლებო ცენტრი ხდება ვახტანგ გორგასალის პერიოდში, ეს პროცესი დაასრულა მისმა შვილმა, რაც უკავშირდებოდა მათ შორის სხვა ქალაქების დაარსებას, როგორიც იყო უჯარმა, არტანუჯი და სხვა. სპარსელები თბილისში შემდეგ უკვე  ქრისტეშობის შემდეგ ჩნდებიან.  ასევე  საინტერესოა, რომ გარდა სპარსელებისა, თბილისში ჩანს  ჩრდილოეთ კავკასიელი ტომების ცხოვრების კვალი. მაგალითად, დღევანდელი რუსეთის ტერიტორიაზე, სტეპებში ცხოვრობდნენ ხაზარები, მათ რამდენჯერმე ილაშქრეს საქართველოში, ამ ლაშქრობების  დროს მთავარი  დარტყმის ობიექტი იყო თბილისი, როგორც იმ პერიოდში ყველაზე მდიდარი ქალაქი. თბილისში საკმაოდ ბევრი მათი მომხრე და ინტერესების გამტარებელი რჩებოდა, როგორც ვაჭრობის სფეროში, ასევე სამხედრო პოლიტიკური თვალსაზრისით, რათა მათ შეენარჩუნებით  ძალაუფლება ამ ტერიტორიაზე. თბილისი, დაარსებიდან დაახლოებით 18-ჯერ იქნა დანგრეული და ხელახლა აშენებული გარე მტრების და შემოსევების შედეგად.

მოგვიანო პერიოდში, იწყება დიდი თურქობა და ქალაქი გადადის ხელიდან ხელში. შემდგომ მოდის მონღოლების ყველაზე მძიმე უღელი, რომელიც ქვეყანამ, პირველ რიგში კი თბილისმა დაიდო, რადგან პირველი დარტყმა ყოველთვის დედაქალაქზე მოდიოდა.თბილისში რჩებოდნენ მონღოლებიც. შემდეგ უკვე ქალაქისთვის გამანადგურებელი გახდა ჯალალედინის ლაშქრობა და თემურ ლენგის შემოსევები. ხშირ შემთხვევაში ნადგურდებოდა სწორედ ის ნაწილი, რაზედაც არაერთი არაბი, სპარსი თუ  სომეხი ისტორიკოსი გვაწვდის საინტერესო ცნობებს  ჩვენს ქალაქზე, მის კულტურაზე, არქიტექტურაზე, ქუჩების მოწყობაზე და ა.შ. როდესაც საქართველო სამეფო-სამთავროებად იშლება, თბილისი აღარ რჩება, როგორც ქართლის ოფიციალური ცენტრი. თბილისი ხელიდან ხელში გადადიოდა ოსმალებთან, სპარსელებთან, აქ გარკვეული პერიოდის მანძილზე მუდმივმაცხოვრებელი ქართველები წარმოადგენდნენ უმცირესობას. როდესაც აღა მაჰმად ხანი 1793 წლის 11 სექტემბერს შემოვიდა, მან პრაქტიკულად დაანგრია ერეკლეს პერიოდში აყვავებული თბილისი თავისი სასახლეებით, მუზეუმებით, სტამბით, იარაღის საწყობებით, ქარვასლებით. ერეკლეს მეფობის დროს დამყარდა მშვიდობა, რამაც შეუწყო ხელი ქალაქის კულტურულ-ეკონომიკურ განვითარებას და თბილისი გახდა საკმაოდ წარმატებული ქალაქი იმ ხანად. აქ თავს იყრიდნენ ევროპელი და მახლობელი აღმოსავლეთის ვაჭრები.  

- როგორ აისახებოდა მრავალი ეთნოსის  ცხოვრება ქალაქზე?  

- ეს პირველ რიგში აისახებოდა არქიტექტურაში, ძალიან ბევრ ნაგებობას, რომელიც გადარჩა ან აღმოჩენილია არქეოლოგიური გათხრების შემდეგ, ეტყობა აზიური კვალი, იგივე ეხება მატერიალურ კულტურულ ძეგლებსაც, ეკლესია-მონასტრებს, ეს არის კარიბჭეები, კარის გასასვლელები, რომლებიც სპარსული სტილის კამარას ქმნიან. თუ ნახავთ მე-19 საუკუნის ფოტოებს, აბანოთუბნის აბანოებს მკვეთრად დაჰკრავს სპარსული იერი. ამას გარდა თბილისში არსებობდა რამდენიმე მეჩეთი, ასევე სინაგოგა, სომხური ეკლესიები, რომლებიც აგებული იყო ამ კულტურების გავლენით.

- რატომ იყო მცირე თბილისში მუდმივმცხოვრები ქართველების რაოდენობა?

- ქართველების უდიდესი ნაწილი საუკუნეების მანძილზე დამოკიდებული იყო სოფლის მეურნეობაზე. ჩვენი განვითარების შიდა კულტურა იყო მეურნეობის განვითარება, პრაქტიკულად მოსახლეობის დიდი ნაწილი ცხოვრობდა ქალაქგარეთ, მამულებში. თავადაზნაურობა ცხოვრობდა  საკუთარ მამულებში, მათი ყმა-გლეხობა თან ახლდა მუდმივად. ასე ხდებოდა მე-19 საუკუნის შუა პერიოდამდე. საინტერესოა ის, რომ თბილისში ვაჭრობა, ხელოსნობა ძირითადად იყო არაქართველების - სომხების, სპარსელების, მათ შორის არაბების ხელში. ამის გარდა ხაზგასასმელია, რომ თბილისში ცხოვრობდნენ დიდი რაოდენობით ქურთებიც, რომლებიც შემოდიოდნენ სირიიდან. ასევე ცხოვრობდნენ  ასირიელები, ე. წ. აისორები, მათ ჰქონდათ დაკავებული ხელოსნობის ნიშა. მცირე გამონაკლისები იყო, როდესაც ქართველები ხელოსნობდნენ და ვაჭრობდნენ, მაგრამ ეს იყო მცირე ჯგუფები სხვა ეთნიკურ ჯგუფებთან შედარებით. ეს ხალხი მუდმივად ცხოვრობდა თბილისში. ძალიან საინტერესო ჩანაწერი აქვს ზაქარია ჭიჭინაძეს, ის ამბობს: დღეს რომ გადახედოთ სოლოლაკელ სომხებს მათი უწინდელი გვარები ბარათაშვილები და ორბელიანები იყოო. როგორც ჩანს, ქართველების გარკვეულმა ნაწილმა გადაიკეთა გვარები სომხურად, არა მარტო თბილისში, არამედ საგარეუბნო ზონაში, მიმდებარე სოფლებში, რადგანაც სპარსელების და ოსმელების ბატონობის დროს, შემდეგ უკვე რუსეთის იმპერიის შემოსვლის პერიოდში, სომხები იყვნენ წახალისებულები სავაჭრო მიმართულებით არა მარტო თბილისში. ირანის დედაქალაქის თეირანის ცენტრში მთლიანად სომხური კვარტალია, ასევე  არის სომხური ეკლესია და სასაფლაოც. რადგან მათი საქმე იყო  ვაჭრობა და ამ მხრივ განვითარებული ეკონომიკა, სომხები თბილისშიც ხელშეწყობით სარგებლობდნენ, გააჩნდათ გარკვეული პრივილეგიები ეთნიკური ნიშნით. ამიტომაც იყო რომ ქართველების გარკვეულმა ნაწილმა, რომელმაც გადაწყვიტა ხელი მოეკიდა ამ საქმისთვის, პრივილეგიების მოსაპოვებლად გადაიკეთა გვარი და გახდა მონოფიზიტი, მიიღო გრიგორიანობა. მე-19 საუკუნის დასაწყისიდან, წყაროების მიხედვით და ჩვენი ლიტერატურაც ამაზე მეტყველებს, ქართველ თავადაზნაურთა ბოჰემური ცხოვრების გამო, ძალიან ბევრმა დაკარგა საკუთარი ადგილები, ბევრმა ვალში წააგო მამულები. ხშირად ისინი საკუთარ მამულებში დგებოდნენ მოჯამაგირეებად. როდესაც  ქვეყანაში დაიწყო ინდუსტრიალიზაცია, შემოვიდა ეკონომიკა, გაჩნდა სათამაშო ბიზნესი, აზარტული თამაშები, რაც ბოჰემურ ცხოვრებასთან ერთად იყო თავად-აზნაურობის გატაცება. ნიკოლოზ ბარათაშვილის მამა სწორედ ასე გაღარიბდა და ქვემო ქართლის ერთ-ერთი მსხვილი თავადი გაბანკროტდა.  

462230548_8404689792899521_6335459860020058314_n  

მე-19 საუკუნის 50 იანი წლებიდან თბილისში ფეხს იკიდებს წარმოება, ჩნდება საკმაოდ დიდი საწარმოები, ქარხნები, მათ შორის გაჩნდნენ გერმანული, პოლონური კოლონიები. ქართველი გლეხები ბატონყმობის გაუქმების შემდეგ, დარჩნენ პატრონის გარეშე. მათი ცოდნის საუკუნოვანი ტრადიცია იყო ის, რომ გარკვეულწილად იცოდნენ რა უნდა ეკეთებინათ მიწაზე, როგორც თავადის ყმებს, მაგრამ როგორც კი განთავისუფლდნენ, არ იცოდნენ როგორ ერჩინათ თავი დამოუკიდებლად. ამ მდგომარეობაში მყოფმა ძალიან ბევრმა ყოფილმა ყმამ გადაწყვიტა ქალაქში წამოსვლა თავის სარჩენად და აქ ბედის ძიება. ნელ-ნელა იწყება თბილისში ე.წ. ნაძალადევის, ნახალოვკების ტერიტორიების თვითნებურად დაკავება და დასახლებების შექმნა, ასეთი დასახლებები ჩნდებოდა ძირითადად იმ ადამიანებისგან, ვინც ფაბრიკებში, ქარხნებში, ქარვასლებში იწყებდნენ მუშაობას. თბილისში არსებობდა მინის დიდი საწარმო, აგურის საწარმო ვერის ტერიტორიაზე, რომელიც მაშინ სოფელი იყო. არსებობდა გერმანელების გაკეთებული ლუდის და მაკარონის საწარმოები დღევანდელი დიდუბის ტერიტორიაზე, ასევე  საპნის და სხვადასხვა საჭირო საყოფაცხოვრებო საგნების საწარმოები. მოგვიანებით, როდესაც შემოვიდა რკინიგზა გაჩნდა ვაგონშემკეთებელი საწარმო, მართალია პრიმიტიული სახით,  მაგრამ  გაჩნდა უამრავი მუშა-ხელის საჭიროება. სწორედ ამან განაპირობა ქართველების მიგრაცია დედაქალაქში. ასევე საჭირო გახდა ფიზიკური მუშა-ხელი, ე.წ. კურტნის მუშები, რომლებიც იყვნენ გადამზიდავები, მათ ადამიანებიც კი გადაჰყავდათ. დიუმას თბილისში ყოფნის დროს, ის სწორედ კურტნის მუშამ გადაიყვანა მხრებზე შესმული ერევნის მოედანიდან  ოპერაში, რომელიც მაშინ საკრებულოს ტერიტორიაზე მდებარეობდა. დიუმა გაოცებული იყო და მოგონებებში წერდა, ასეთი ოპერის წინ ასეთი ტალახი როგორ შეიძლება იყოსო.

-საინტერესოა დღევანდელი თავისუფლების მოედნის ისტორიაც, რომელსაც მაშინ ერევნის მოედანი ერქვა. რა დანიშნულების იყო ეს მოედანი საუკუნეების განმავლობაში?    

- დღევანდელი თავისუფლების მოედანს ერევანსკის მოედანი ეწოდა არა ქალაქ ერევნის, არამედ გენერალ პასკევიჩ ერევანსკის საპატივცემულოდ, რომელმაც რუსეთ-ოსმალეთის ომის დროს  აიღო ერევანი. ვინაიდან საქართველო რუსეთის იმპერიის ნაწილი იყო, იმპერიამ გადაწყვიტა ცნობილი გენერლის სახელი დაერქვა ჩვენი ქალაქის მთავარი მოედნისთვის. იქამდე მოედნებს სახელი არ ჰქონდა, მოედნის ნაწილს სალაყბოს უწოდებდნენ, სადაც ადამიანები იკრიბებოდნენ და საუბრობდნენ. ერევნის მოედანზე იყო საქონლის ბაზარი, იქვე ხდებოდა საქონლის დაკვლა, ხორცის გაყიდვა. მე-19 საუკუნის 30 იან წლებში, როდესაც მოსახლეობა სოლოლაკისკენ ავიდა საცხოვრებლად, გაზეთში გამოქვეყნდა ცნობა, რომ მოსახლეობა აპროტესტებს აქ ბაზრის არსებობას და მის გატანას ითხოვს, რადგან ზაფხულობით სუნი და ანტისანიტარიააო. მოსახლეობის მოთხოვნის საფუძველზე ბაზარი გადაიტანეს ვერის ბაღში, ვერის ბაზარი ძალიან დიდხანს საბჭოთა პერიოდშიც კი არსებობდა.  

თბილისისთვის განსაკუთრებით საინტერესო პერიოდი იყო 1918–1921 წლები, როდესაც  საქართველომ მოიპოვა დამოუკიდებლობა. რუსეთის იმპერიის რევოლუციის დროს თბილისში ჩამოვიდა ბევრი ხელოვანი და კულტურის მოღვაწე, მათ შორის პოლონეთიდან და სხვა ქვეყნებიდან. ისინი თავს აფარებდნენ დამოუკიდებელ საქართველოს, კონკრეტულად  კი თბილისს. იხსნება უამრავი ლიტერატურული კაფე, რესტორანი, კინოთეატრები, იდგმება ბევრი სპექტაკლი. რეალურად თბილისი ხდება არა მხოლოდ საქართველოს, სამხრეთ კავკასიისა და აღმოსავლეთ ევროპის კულტურული დედაქალაქიც. ამას ადასტურებს უამრავი მწერალი და პოეტი, როგორც ქართველი, ასევე არაქართველი. თბილისში იყო ძალიან საინტერესო კულტურული ცხოვრება, უფრო და უფრო მატულობს ქართველების რაოდენობა, რადგან კიდევ უფრო მეტი მუშა-ხელის რაოდენობა გახდა საჭირო. პირველი რესპუბლიკის მთავრობა ხელოვნურადაც ცდილობს, რომ თბილისში მოსახლეობა ჩამოასახლოს, რათა მუშა -ხელით შეავსოს ახალშექმნილ საწარმოები. მერე უკვე მყარდება საბჭოთა პერიოდი, როცა მოსახლეობის ჩამოსახლება ხდება საბჭოთა სტანდარტით და არსებული გეგმით.

- როგორ ყალიბდება მაშინდელი თბილისის ცხოვრების წესი?

- თბილისში მუდმივად არსებობდა ქალაქური ცხოვრების  წესი. ეს არ იყო კუთხური, ქართლის ან კახეთისთვის დამახასიათებელი ეთნოგრაფიული წესი, არამედ სუფთა ქალაქური ტიპაჟის ცხოვრება. მაგალითად, ყველა რელიგიის წარმომადგენელი ულოცავდა ერთმანეთს სხვადასხვა რელიგიურ დღესასწაუულებს, აღდგომას, ახალ წელს, რომელიც მუსლიმებისთვის გაზაფხულზე დგებოდა, იყო დღესასწაულები, რომლებსაც ერთად იხდიდნენ და აღნიშნავდენენ. ძალიან ხშირი იყო დღესასწაულების  ქუჩაში აღნიშვნა, ქალაქში გამოსვლა, სხვადასხვა ჰამქრების წარმომადგენელების მიერ. ხშირად აღნიშნავენ, რომ თბილისი იყო აივნიანი ქალაქი, რეალურად თბილისი აივნიანი ქალაქი გახდა მე-19 საუკუნის მეორე ნახევარში, იქამდე  ქალაქი იყო დარბაზული ტიპის, ტერასებზე შეფენილი. ერთი სახლის სახურავი, იყო მეორე სახლის ეზო. ამ მჭირდოდ დასახლებულ ქალაქში შეიქმნა უცნაური კულტურა. ყველაზე გამორჩეული პერიოდი ქალაქისთვის არის დამოუკიდებლობის პერიოდი, როდესაც თბილისი დამოუკიდებელი საქართველოს დედაქალაქია, ჰყავს ქალაქის თავი, ის  ვინც მართვდა ქალაქს, ჰყავს  საკრებულოს თავმჯდომარე, ქალაქის მოურავი. დამოუკიდებელ საქართველოში თბილისის თავი იყო ბენია ჩხკვიშვილი. მასთან შედიოდა მიმდებარე სოფლები, თბილისის მაზრის ნაწილი. ბენია ჩხიკვიშვილი იყო ძალიან საინტერესო ბიოგრაფიის ადამიანი, მან მონაწილეობა მიიღო საგანმანათლებლო რეფორმაში. ის იყო დამფუძნებელი კრების  წვერი, ასევე მას ექვემდებარებოდა ქალაქის პოლიცია, წესრიგის დამყარების, ეპიდემიასთან ბრძოლის, გარე ვაჭრობის მიმართულებით. მის სახელს თბილისში ბევრი რეფორმა უკავშირდებოდა. ბენია ჩხიკვიშვილი იყო გამორჩეული თავი ქალაქის, ისევე როგორც პირველი ქართველი ქალაქის თავი- დიმიტრი ყიფიანი, მანამდე თბილისს ყველა ეთნიკურად სომეხი ხელმძღვანელი ჰყავდა.   

იმ პერიოდში ქალაქში აზიურ სამოსთან ერთად შემოდის ევროპული სამოსიც. რუსეთის იმპერიის ცნობილი ოფიცერი, რომელმაც დაწერა კავკასიაში მოგზაურობის შესახებ, ამბობდა: თბილისში შეხვდებით როგორც აზიურად ჩაცმულ ადამიანებს, ასევე ევროპული სტილის  ფრაკიანებს,  ასე ჩაცმულმა ადამიანმა შეიძლება პარიზი მოგაგონოთო. თბილისური იერსახის ნაწილი იყო როგორც ზოგადი კავკასიური სამოსი, ასევე  ქართული  ტრადიციული კოსტუმი. აზიური სტილი კი ევროპულ სტილს იმდენად ერწყმოდა გარკვეულ ფერთა პალიტრით, რაც ძალიან საინტერესო იყო და არ ქმნიდა დოსკომფორტს თანაარსებობის  პროცესში. ადგილობრივები იჩენდნენ  მიმბაძველობას უცხოელების მიმართ  და თავადაც ემსგავსებოდნენ ქალაქში ჩამოსულ ადამიანებს ჩაცმის სტილით თუ სხვა დეტალებით.

იმ პერიოდის თბილისში სხვადასხვა ქვეყნებიდან შემოდიოდა სავაჭრო ქარავნები, რომლებიც შემოდიოდნენ, როგორც პროდუქტების, ნივთების სავაჭროდ, ასევე ქალაქს იყენებდნენ  სატრანზიტო  დანიშნულებით. სხვადასხვა კულტურების მუდმივი თავმოყრა აისახებოდა თბილისზე,  შემოდიოდა ახალ-ახალი ნივთები, საყოფაცხოვრებო დანიშნულების საგნები. შემოვიდა ბევრი ევროპული ნივთი, მათ შორის ავეჯი, ასევე ელექტრო ნივთები, რაც გაჩნდა ელექტროენერგიის შემოსვლის შემდეგ. 

რუსეთის იმპერიის გავლენით და გარკვეულწილად ქართველების მონდომებით შემოდის თბილისში პრესა. იბეჭდება ბევრი სტატია ტექნოლოგიების განვითარების, ევროპის და მსოფლიო ამბების შესახებ. თბილისური საზოგადოება ეცნობა ევროპულ საკითხებს, სიახლეებს,  შესაბამისად ჩნდება დიდი ინტერესი. მატულობს აქედან სწავლის მსურველთა ევროპაში გაგზავნა, ამ გზით საქართველო უფრო აქტიურად უკავშირდება გარე სამყაროს, ვიდრე ოდესმე. სამწლიანი დამოუკიდებლობის მქონე ქვეყანა, ამ მოკლე ხანში ინტეგრირდება ევროპულ ცივილიზაციასთან, განსაკუთრებით გათამამებული იყო გერმანიის მხარდაჭერით. გარკვეული პერიოდის განმავლობაში ქვეყანაზე გერმანული გავლენა იყო უზარმაზარი. ქვეყანაში შემოდიოდა დიდი ცოდნა, შეიცვალა ცხოვრების წესი, თბილისს მეტად დაეტყო ევროპული ელფერი, გადმოტანილი იქნა ბევრი სიახლე, რაც აისახა როგორც არქიტექტურაში, ასევე კულტურასა და ხელოვნებაში.

თამუნა ნიჟარაძე

Неизвестный Известный
გურამ ახალაია - კაცი, რომლის სახელთანაც არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის გაცემა და XXI საუკუნეში გაკეთებული ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნი“

გურამ ახალაიას ქართული საზოგადოება „ვეფხისტყაოსნის“ უნიკალური კოლექციით და ასევე „ვეფხისტყაოსანთან“ დაკავშირებული პროექტით - 21 საუკუნეში გაკეთებული  ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნით“ იცნობს, რომლის გადაწერაც მოხდა 300 ცნობილი ადამიანის  მიერ, თუმცა  საინტერესო და მრავალმხრივია  ბატონი გურამის   შრომითი ბიოგრაფია. ის წლების განმავლობაში მუშაობდა საპასუხისმგებლო თანამდებობზე შინაგან საქმეთა სამინისტოში, საპასპორტო სამსახურში - მის სახელთან არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის და პირადობის მოწმობების გაცემა.

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში თავადაც იყო ჩართული. მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ  გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს  გვიზიარებს.     

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში  თავადაც იყო ჩართული.  მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და  პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს გვიზიარებს.     

გურამ ახალაია:  ჩემი „შრომის წიგნაკი“ საქართველოს პოლიტექნიკურ ინსტიტუტში, მაშინდელ გეპეიში გაიხსნა. წარჩინებით  დავამთავრე ენერგეტიკის ფაკულტეტი და ჩავაბარე ასპირანტურაში, დამტოვეს კათედრაზე, რაც  მაშინ იშვიათი  იყო.  თბილისში არ ვიყავი ჩაწერილი,  მუშაობის დაწყება არათბილისელისთვის იოლი არ იყო. არასდროს  დამვიწყებია ის სიკეთე, რასაც ჩემ მიმართ იჩენდნენ ადამიანები.  მახსოვს  როგორ შემიწყვეს ხელი რაიონიდან  ჩამოსულ სტუდენტს, რომ თბილისში დამეწყო მუშაობა. კათედრაზე ჩემი  დატოვება და ასპირანტურაში ჩარიცხვა აკადემიკოსმა  ვახტანგ გომელაურმა და  მალხაზ ყიფშიძემ გადაწყვიტეს.  ჩემი გულისთვის მინისტრთა საბჭომდე მივიდნენ, სპეციალური  დადგენილება მიაღებინეს,  რომ განაწილებით  თბილისში დავრჩენილიყავი და  სამსახურში ავეყვანე. იმდენი ადამიანი იდგა ჩემს გვერდით და იმდენჯერ გამიმართეს ხელი, მათი წყალობით გამოვიარე  ცხოვრების არც თუ  იოლი გზა. ყველას ღვაწლი და წვლილი მახსოვს,  ალბათ ამიტომაც, მეც ყოველთვის ვცდილობდი ხელი გამემართა ადამიანებისთვის, დავხმარებოდი ახალგაზრდებს, რათა მათ  გზა გახსნოდათ.  ცხოვრება ასეთია  - მადლიერების გრძნობა დიდი  მადლია. დღეს ყველაზე მეტად მიხარია,  როცა მხვდებიან ადამიანები  და ჩემ გაკეთებულ საქმეებს იხსენებენ. ისეთ ადამიანებს  უთქვამთ, არ გვავიწყდება, როგორ დაგვეხმარეთ სამსახურში მოწყობაშიო,  რომ მე არც კი მახსოვს.  

ინსტიტუტის დამთავრებიდან ორ წელიწადში უკვე ლექციებს ვკითხულობდი. ახალგაზრდა ასაკში დავიწყე ურთიერთობა სტუდენტებთან. თითქოს სამეცნიერო საქმიანობას უნდა გავყოლოდი, მაგრამ დავიწყე კომკავშირული კარიერა. უნივერსიტეტიდან გადამიყვანეს  თბილისის ერთ-ერთ  ცენტრალურ- დღევანდელ მთაწმინდის,  მაშინდელ კალინინის რაიონში, სადაც ყველა საფეხური გავიარე და  გავხდი  კომკავშირის რაიომის  პირველი მდივანი. სამწუხაროდ, ამას ახლა აღარ  ახსენებენ, მაგრამ ჩვენს თაობას, ვინც ვმუშაობდით კომკავშირში არაფერი ცუდი არ გაუკეთებია. კალინინის  რაიონში გატარებულმა პერიოდმა ბევრი რამ მასწავლა, დიდი ცხოვრებისეული გამოცდილება  მომცა. ვმუშაობდი ავთანდილ საყვარელიძესთან, ლევან მგალობლიშვილთან,  ზურაბ ლომიძესთან, ნელი გურგენიძესთან ერთად. კალინინის რაიონი ძირითადად  შემოქმედებითი ინტელიგენციის რაიონი იყო, ბიუროში ჩვენთან ერთად  იყვნენ  ზურაბ ანჯაფარიძე, ჯანსუღ ჩარკვიანი, მორის ფოცხიშვილი, ვახტანგ ბერიძე და სხვები. ჩვენს რაიონში სამი ინსტიტუტი იყო, თეატრალური, სამხატვრო აკადემია და კონსერვატორია, სადაც გამორჩეული ახალგაზრდობა იყო თავმოყრილი, არანაკლებ ნიჭიერი და ლაღი, ვიდრე ახლანდელი  ნიჭიერი ახალგაზრდობაა.

Screenshot 2025-01-21 000004   

- კომკავშირში თქვენი წარმატებული კარიერა ედუარდ შევარდნაძეს უკავშირდება?

-  არა, იმ დროს კომკავშირის ცეკას პირველი მდივანი იყო ჟიული შარტავა.  ეს იყო ფენომენალური ადამიანი  დიდი გამოცდილებით, იმ პერიოდისთვის   სრულიად  განსხვავებული ჩინოვნიკი,  მისგან  ყველამ  ბევრი რამ  ვისწავლეთ.   ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  ჩვენთან შემოდიოდა 53-ე სკოლა, რომლის დირექტორიც იყო  ლამარა მარგველაშვილი. ერთხელ მე-7 კლასის მოსწავლეები შატალოზე წავიდნენ. გაბრაზებულმა  დირექტორმა  დაშალა  კლასი და მოსწავლები  დანარჩენ ოთხ კლასში გადაანაწილა. ასე დასაჯა ბავშვები. მოსწავლეებმა პროტესტი გამოაცხადეს და არ შევიდნენ გაკვეთილებზე. იმ დროისთვის ეს ძალიან ხმაურიანი  ამბავი იყო.  შევიკრიბეთ განათლების სამინისტროს და კომკავშირის რაიკომის წარმომადგენლები გამოსავლის მოსაძებნად. ბავშვები ჩემთან მოვიდნენ და მთხოვეს, დაგვაბრუნოს ჩვენს კლასში და არასდროს გაკვეთილს აღარ გავაცდენთო. ძალიან გაგვიჭირდა ლამარა მარგველაშვილის დარწმუნება. მითხრა: თუ შენ აიღებ პასუხისმგებლობას, კი ბატონო, დავაბრუნებ ძველ კლასშიო.  გავბედე და ვუთხარი, რომ პასუხისმგებლობას ვიღებდი. იმ დღიდან ჩემსა და იმ ბავშვებს შორის საოცარი მეგობრობა ჩამოყალიბდა. ამ ჯგუფში იყვნენ სესილი გოგიბერიძე, გეგა კობახიძე, თამრიკო კარტოზია,  ყველამ წარჩინებით დაამთავრა სკოლა. კლასიდან 12 ოქროს მედალი გავიდა.  გეგასთან ბოლომდე  ვმეგობრობდი. იმ ტრაგედიიდან  2-3 თვით ადრე მოვიდა ჩემთან, დიდხანს ვისაუბრეთ. მერე ბევრჯერ მიკითხავს ჩემი თავისთვის, იქნებ რაიმეს თქმა უნდოდა და ვერც  გაბედა, რადგან   ჩვენ შორის დიდი ასაკობრივი სხვაობა  იყო.    

როცა ეს  ბავშვები მე-9 კლაში გადავიდნენ, მე კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი. ერთ საღამოს  რამდენიმე ბავშვი მოვიდა ჩემთან სამსახურში - სააღდგომო ლიტურგიაზე გვინდა წასვლა და დირექტორმა გვითხრა, მე ამის გამო საყვედურს  მივიღებ,  თქვენს „მეგობართან“ შეათანხმეთო.  რა უნდა მექნა? ბავშვები სამსახურში მომადგნენ და უარს როგორ ვეტყვი, არა და ხომ ვიცი, რომ ამას  დიდი  ამბავი მოჰყვება. ავდექი და ვუთხარი, მეც თქვენთან ერთად წამოვალ -მეთქი. მართლაც  შევხვდით რუსთაველის თეატრთან  და ერთად  მივედით ქაშუეთში.  ბავშვები  20 -25 წუთი გაჩერდნენ, შემდეგ  ჩავაბარე მშობლებს და წამოვედით. მიიტანეს ეს ამბავი  ჟიული შარტავამდე. ერთ დღეს მირეკავს მისი მდივანი, ჟიულის უნდა შენთან საუბარიო. ვიფიქრე, ალბათ, საყვედურს მეტყვის - მეთქი. მოსკოვიდან სპეციალურად  იყო ჩამოსული ცეკას ინსპექტორი,  რომელსაც დავალებული ჰქონდა გაეკონტროლებინა, თუ  რა ხდებოდა თბილისში, დადიოდნენ  თუ არა  სააღდგომო ლიტურგიაზე ახალგაზრდები. ეს კაცი თბილისშია და ამ დროს კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ლიტურგიას სკოლის  მოსწავლეებთან ერთად დაესწრო (იცინის)  ჟიულიმ გამოიკითხა დაგეგმილი ღონისძიებები, მესაუბრება ყველაფერზე, მაგრამ ლიტურგიაზე დასწრებას არ ახსენებს.  ის იყო   გავიფიქრე,  ალბათ არაფერი იცის  მომხდარზეო, რომ უცებ მკითხა: კი მაგრამ, როგორაა რაიკომის მდივანი თავის კომკავშირელეებთან ერთად ეკლესიაში რომ დადისო?!  - ისე უცებ მოხდა ყველაფერი, თქვენთან შეთანხმება  ვერ მოვასწარი, უარსაც ვერ ვეტყოდი, მაინც წავიდოდნენ და მერჩია მეც მათთან ერთად ვყოფილიყავი -მეთქი - ვუპასუხე. ჟიულიმ პაუზა გააკეთა და მითხრა: მე ის მომწონს, რომ შენ ასე  გენდობიან ახალგაზრდები და  ასე გააგრძელე. საყვედურს ველოდი და მადლობა მითხრა, ისიც კი იხუმრა: ჩემთან და მოსკოვთან თუ შეათანხმებდი, მეც კი წამოვიდოდიო (იცინის) 

- კომკავშირიდან პოლიციის მაღალჩინოსნამდე გზა მარტივად გაიარეთ?  

- პოლიციამდე  იყო „ტრესტინჟმშენი“.  ეს იყო გაერთიანება, რომელიც ქალაქის მშენებლობაზე მუშაობდა, ვაშენებდით სახლებს, წყალსადენებს, კომუნიკაციებს. ტრესტის ერთ-ერთ ხელმძღვანელად დამნიშნეს. სამი წელი ვიმუშავე ამ ტრესტში. ძალიან საინტერესო ობიექტები ავაშენეთ თბილისში.  სწორედ იმ პერიოდში მოეწყო პირველი თბილისობა. კარგად მახსოვს საორგანიზაციო სამუშაოები, რაც პირველი თბილისობისთვის  ჩავატარეთ.  დღემდე არის ზემელზე პატარა კაფე, რომელიც პირველი თბილისობის წინ ავაშენეთ. ახალი ობიექტის  გახსნა ყველა თბილისობის დღესასწაულზე  აუცილებლობა იყო. მახსოვს, მთელი ღამე ვიმუშავეთ, რომ კაფის გახსნა მოგვესწრო. როგორც ხელმძღვანელი, გახსნაზე აუცილებლად უნდა ვყოფილიყავი, მაგრამ დილის 6 საათზე მივედი სახლში და ვეღარ გავიღვიძე. მიხვდა თენგიზ მენთეშაშვილი, რაც დამემართა  და ერთი საყვედური არ უთქვამს ჩემთვის.    

თბილისობა მართლაც დიდი დღესასწაული იყო ქალაქში. როგორც გითხარით, პირველი თბილისობიდან მახსოვს ყველაფერი, რაც ამ დღესთან იყო დაკავშირებული. ვინაიდან კალინინის რაიონში ვმუშაობდი, ჩვენთან,  როგორც ქალაქის ცენტრალურ უბანში,  ბევრი ღონისძიებები ტარდებოდა, შესაბამისად,  მეც აქტიურად ვიყავი ხოლმე ჩართული მოსამზადებელ სამუშაოებში.  მახსოვს, როგორი ემოციები მქონდა, როდესაც თბილისის საპატიო მოქალაქეებს ასახელებდნენ. ვუყურებდი აკაკი შანიძეს, ნინო რამიშვილს, ილიკო სუხიშვილს და  ვფიქრობდი, რა უნდა დაიმსახურო, რომ  ასეთი გამორჩეული გახდე და საპატიო თბილისელის სტატუსი მოგანიჭონ. რას წარმოვიდგენდი, რომ გავიდოდა ათეული წლები  და მეც გავხდებოდი თბილისის საპატიო მოქალაქე. 2023 წელს ვახტანგ დავითაიამ, ლაშა თაბუკაშვილმა, ომარ ნაფეტვარიძემ, გია ჯაფარიძემ  წარადგინეს ჩემი კანდიდატურა თბილისის საპატიო მოქალაქეობაზე,  თავიდან  უარზე ვიყავი, მაგრამ  მაინც დამითანხმეს.

464220026_8350829438319921_3381772225890791679_n

- როგორ დაიწყო თქვენი და თბილისის ისტორია? 

- 18 წლის ვიყავი, როდესაც ზუგდიდის რაიონის სოფელ განმუხურიდან თბილისში სასწავლებლად ჩამოვედი. სკოლა იქ დავამთავრე. თბილისმა   კარგად მიმიღო. მე და ჩემი და  ნაქირავებ ბინაში ვცხოვრობდით, ჩვენს ოჯახს თავზე არ გადასდიოდა, გაჭირვებაც ბევრი იყო,  მაგრამ ის პერიოდი მაინც ტკბილად მახსენდება. თბილისი მაშინ სხვანაირი ქალაქი  იყო. ვცხოვრობდი შორეულ ნათესავებთან,  ქალბატონი ოლღა შენგელია-ჯალაღანია დამსახურებული მასწავლებელი იყო, მეც ისე მპატრონობდა როგორც საკუთარ შვილს.  როდესაც კომკავშირული კარიერა დავიწყე, რაიონმაც და იქ მცხოვრებმა  ინტელიგენციამაც ძალიან  კარგად  მიმიღო.   მაშინ  ადამიანური ურთიერთობები ძალიან ღირებული იყო.  ჩვენს წრეში მარტო მე ვიყავი პროვინციიდან ჩამოსული, მაგრამ  არ მახსოვს ამის გამო, ოდესმე ვინმეს რაიმე ეგრძნობინებინა, პირიქით, ჩემს პატარა ნაქირავებ ბინაში მოდიოდა ყველა. მაშინ არავინ უყურებდა ვის რამდენი ფული ჰქონდა, ვინ  რა სოციალური წრიდან  იყო.  ეტყობა საბაზრო ეკონომიკამ და კომუნიკაციებმა  შეცვალა ადამიანური ურთიერთობები. ჩვენს ახალგაზრდობაში  ტელეფონიც კი არ იყო, ამიტომ ერთმანეთთან  მისვლა-მოსვლა, თან ყოველგვარი გაფრთხილების გარეშე,  იყო კომუნიკაციის მთავარი საშუალება. 

შინაგან საქმეთა  სამინისტროში „ტრესტინჟმშენიდან“ გადამიყვანეს. ეს დაწინაურებად ითვლებოდა. ედუარდ შევარდნაძეს, რომელიც კორუფციას ებრძოდა, უნდოდა, შინაგან საქმეთა სამინისტროში გადაეყვანა წარმატებული პარტიული და კომკავშირული მუშაკები.  ცეკას სამდივნოს გადაწყვეტილებით გადამიყვანეს ძალიან საპასუხისმგებლო თანამდებობაზე. ეს იყო სოცსაკუთრების დატაცების წინააღმდეგ მებრძოლი განყოფილება,  დღევანდელი  ეკონომიკურ დანაშაულთან ბრძოლის სამსახური, რომელშიც  ჩვენ დროს  შემოდიოდა მექრთამეობა,  სპეკულაცია.  ჩემთვის ძალიან უცხო იყო ეს  სფერო. რთული სამუშაო იყო, ძალიან მიშლიდნენ ხელს, რასაც ბევრი მიზეზი ჰქონდა. გადავწყვიტე, რომ დამეწერა პატაკი და  წელიწადნახევრის შემდეგ ჩემივე განცხადებით წამოვედი, ეს იყო პირველი შემთხვევა, როდესაც  ადამიანი ამ პოსტს  საკუთარი სურვილით ტოვებდა. მაშინ მინისტრი იყო გვეტაძე, ძალიან კარგი ადამიანი, მან გადაწყვიტა გადავეყვანე ცენტრალურ აპარატში, ისევ პარტიულ სამუშაოზე, სადაც  აღარ მქონდა შეხება  ვინმეს დაკავებასთან, რაც  ნამდვილად არ იყო ჩემი საქმე.  90 იან წლებში ისევ ქალაქის მმართველობაში დავბრუნდი,  როდესაც კომუნისტური ეპოქა დასრულდა და ხელისუფლებაში მოვიდა ზვიად გამსახურდია, შინაგან საქმეთა  მაშინდელმა მინისტრმა დილარ ხაბულიანმა მომძებნა, უკვე კერძო სტრუქტურაში გადასული და დამაბრუნა შინაგან საქმეთა სამინისტროში, კადრების სამმართველოს უფროსად, სადაც წლების შემდეგ, კახა თარგამაძის მინისტრობის დროს ისევ დამაბრუნეს.  ცხონებული ზვიად  გამსახურდია  ცდილობდა ძველი კადრების ახლით ჩანაცვლებას, სამწუხაროდ, კადრები გვიჭირდა. რთული დრო და რთული წლები გავიარეთ.  როდესაც ახალი ხელისუფლება მოვიდა  მე გადამიყვანეს საპასპორტო სამსახურში, ერთ-ერთ მოადგილედ.  მაშინ  იწყებოდა  რეფორმა. მე  ჩამაბარეს კანონპროექტების მომზადება.  ურთულეს პირობებში ვმუშაობდით, ორად ორი კომპიუტერი გვქონდა, არც არანაირი  ბაზა არსებობდა,  არც პასპორტი, არც პირადობის მოწმობა. ამის მიუხედავად, ჩემი უშუალო მონაწილეობით  იურისტებთან ერთად ხუთი კანონპროექტი  მოვამზადეთ.  წლების განმავლობაში  მცირე კორექტირება  მოხდა,  თუმცა ისევ ეს კანონები მოქმედებს.  ჩვენ მაშინ  არ გვქონდა არანაირი გამოცდილება. ძალიან მეხმარებოდა საგარეო საქმეთა სამინისტროს საკონსულო დეპარტამენტი, მოვახერხეთ და ერთ წელიწადში 200 პასპორტის  ნიმუში ჩამოვიტანეთ   ყველა იმ ქვეყნიდან, სადაც საელჩო გვქონდა გახსნილი. ვთვლი,  რომ ამ დიდ  საქმეში მეც შევიტანე  ჩემი  წვლილი - პირველი ქართული პასპორტი და პირადობის მოწმობა ჩემი ხელმძღვანელობის დროს გაიცა. ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  როდესაც პირველი პასპორტების ეგზემპლარები ჩამოვიტანეთ საფრანგეთიდან, საგანგებოდ მოვემზადეთ, რომ სიმბოლურად  პირველი პასპორტი  პრეზიდენტ ედუარდ შევარდნაძისთვის გადაგვეცა.  მივედით გამზადებული პასპორტით, გვინდოდა მოგვწყო გადაცემის ცერემონიალი, მაგრამ ედუარდმა უარი  გვითხრა:  ვისაც რიგით ეკუთვნის, პირველი პასპორტი მას მიეცითო.  დავიწყეთ პასპორტების გაცემა, საპასპორტოებში რიგები იდგა,  ბევრი პრობლემები იყო, მაგრამ  პროცესი ბოლომდე მივიყვანეთ. კარგად ჩატარდა რეფორმა, თუმცა ქვეყანას არ ჰქონდა რესურსი  ბოლომდე მიგვეყანა ეს ყველაფერი. პასპორტების გაცემა დავიწყეთ უცხოეთშიც - პარიზში, ბრიუსელში, ამერიკაში, ქართველი ემიგრანტებისთვის საელჩოებში პასპორტების აღება დიდი შეღავათი იყო.  ჩვენ მიერ  მომზადდა პროექტი, პასპორტების გაცემის წესის გამარტივების შესახებ, რაც მოგვიანებით განხორციელდა მიხეილ სააკაშვილის პრეზიდენტობის დროს. მე წამოვედი ამ სამსახურიდან, თუმცა  მოგვიანებით ირაკლი ოქრუაშვილმა ისევ დამაბრუნა საპასპორტოში, სადაც ვიმუშავე  ოქრუაშვილის მინისტრობის დროს, უკვე იუსტიციის სამინისტროში იყო გაერთიანებული საპასპორტო სამსახური, როდესაც დავწერე განცხადება და საბოლოოდ წამოვედი.  დავაფუძნეთ  ფონდი „იავნანა“, რომლის დირექტორიც ვიყავი წლების განმავლობაში.  ამ ფონდმა დიდი  სამუშაოები გაწია ობოლი და მზრუნველობამოკლებული ბავშვების დასახმარებლად,  115 სახლი გაიცა  უბინაო, მრავალშვილიანი ოჯახებისთვის,  700 - მდე სტუდენტს დაუფინანსდა სწავლა, უამრავ სოციალურად დაუცველ ბავშვს  გაეწია დახმარება.  მერე იყო  რაღაც გაუგებრობები და  მე წამოვედი ფონდიდან,  ნამდვილად არ მინდოდა  პოლიტიკაში ჩართვა, პაატას იძულებით მოუწია, ვთხოვე,  თავადაც არ ჩართულიყო, ვემუდარებოდი. ვიცოდი, რაც მოჰყვებოდა ამ ყველაფერს, თუმცა ასეთ სიბინძურეს  მაინც არ ველოდი. პაატა არ იმსახურებდა იმას, რაც მოხდა. ჩვენ უახლოესი მეგობრები ვართ, მაგრამ პოლიტიკის გარეშე.  ამის შემდეგ დაიწყო მახათას ტაძრის მშენებლობა. პატრიარქმა დაგვიბარა და გვთხოვა, მიგვეხედა ამ საქმისთვის. სიმართლე გითხრათ, არ მჯეროდა, რომ თითო ლარის  შემოწირულობებით და შეგროვებით, ამხელა საქმე გაკეთდებოდა, მაგრამ პატრიარქს სჯეროდა. ღვთის წყალობით და პატრიარქის ლოცვა -კურთევით დიდებული ტაძარი აშენდა და კვლავ  გაგრძელდება განხორციელება იმ ყველაფრის, პირველ რიგში სამეცნიერო მუზეუმის, კელიების, სასტუმროების, რაც გეგმის მიხედვით არის  გაწერილი.

Screenshot 2025-01-21 000329       

როგორ დაიწყო თქვენი გატაცება „ვეფხისტყაოსნით“ და როგორ შეიქმნა თქვენი უნიკალური კოლექცია?

ვეფხისტყაოსნის 800 წლისთავი იყო იმ წელს, როდესაც  სკოლაში „ვეფხისტყაოსანს“ გავდიოდით. ჩემმა ქართულის მასწავლებელმა ღონისძიებაზე, სადაც  აფორიზმები ვთქვი ზეპირად,  მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ სასკოლო გამოცემა და მითხრა:  როდესაც  შეგხვდება  კარგი გამოცემები ყოველთვის შეიძინეო. ეს იყო ჩემს ცხოვრებაში პირველი „ვეფხისტყაოსანი“. კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი.  მეგობარი მოვიდა და მითხრა: მამაჩემი „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციონერია, მოსკოვში მიაქვს კოლექცია საინტერესო გამოფენაზე,  ძალიან უნდა მეგრული „ვეფხისტყაოსანი“, ხომ არ იცი ვინმეს ჰქონდეს,  რომ გვათხოვოსო. მე ვუთხარი, მე მაქვს მეთქი. ჩემი მამიდაშვილის საჩუქარი იყო. გავატანე ჩემი წიგნი მოსკოვში, სადაც წარმატებული გამოფენა გაიმართა. როგორც კი ჩამოვიდა მეგობრის მამა მოსკოვიდან,  შემხვდა და მადლობის ნიშნად მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ კატალოგი, სადაც  შესული იყო ყველა ენაზე გამოსული „ვეფხისტყაოსანი“. მე უკვე მქონდა 70 მდე გამოცემა, ძირითადად,  ქართულ და რუსულ ენებზე, ზოგი ჩემი ნაყიდი იყო, ზოგი -  საჩუქარი. ყველამ ვინც იცოდა, რომ  კოლექცია მქონდა, სადაც კი კარგ გამოცემას  გადააწყდებოდნენ, მჩუქნიდნენ ხოლმე. კატალოგის ჩუქების შემდეგ უფრო დავინტერესდი  გამოცემების შეგროვებით, როგორც კი ახალ გამოცემას  შევიძენდი, კატალოგში შემოვხაზავდი ხოლმე, ძალიან აზარტული პროცესი  იყო (იცინის)

დღეს ჩემს კოლექციაში „ვეფხისტყაოსნის“ 600 მდე გამოცემაა, მსოფლიოს 56 ენაზეა „ვეფხისტყაოსანი“ გამოცემული და ყველა მაქვს. მაქვს ვეფხისტყაოსნის გამოცემები, რომლებზეც  სხვადასხვა ქვეყნის პრეზიდენტებს აქვთ ხელმოწერები გაკეთებული,  21 პრეზიდენტის ავტოგრაფიანი „ვეფხისტყაოსანი“ მაქვს, მათ შორის იტალიის პრეზიდენტის, ასევე მაკრონის, რომელსაც ფრანგულ ენაზე თარგმნილი „ვეფხისტყაოსანი“  საფრანგეთში ჩვენი ყოფილი ელჩის გოჩა ჯავახიშვილის ხელით  გავუგზავნე. რაღაც პერიოდის მერე ერთ-ერთ მიღებაზე მაკრონს  გოჩა ჯავახიშვილისთვის უთქვამს: ამ პოემაზე ბევრი მსმენია, მაგრამ წაკითხულმა მოლოდინს გადააჭარბაო.

Gurami_0001   

- რომელია გამორჩეული გამოცემა  თქვენს კოლექციაში?

- გამორჩეულია 1712 წლის ვახტანგისეული გამოცემა, რომელიც მთელ მსოფლიოში 24 ეგზემპლარია შემორჩენილი და აქედან ერთ-ერთი მე მაქვს.  მსოფლიოს ნებისმიერი წიგნსაცავი და მუზეუმი დაეძებს დღემდე ამ გამოცემას. რამდენიმე საელჩოდან მოვიდნენ ჩემთან თხოვნით, რომ ეს გამოცემა შეესყიდათ, მაგრამ რა თქმა უნდა უარი ვთქვი. ეს გამოცემა  სრულიად შემთხვევით, საკმაოდ მოკრძალებულ ფასად,  ერთ-ერთი ჩემი  ახლობლისგან შევიძინე, რომელმაც იცოდა, რომ კოლექცია მქონდა. ამ გამოცემას 45  წელი ვეძებდი.  მე  1888 წლის „ვეფხისტყაოსანებიც“ მაქვს, რომელიც  შედარებით იოლად შევიძინე  „მშრალ ხიდზე“, რომელიც თავიდან წიგნის ბაზრობით დაიწყო.  მერე და მერე წიგნები განდევნეს და ახლა ყველაფერი იყიდება წიგნების გარდა. 1988 წელს ვეფხისტყაოსნის  გიორგი ქართველიშვილისეულ გამოცემას დიდი ისტორია აქვს.  ამ გამოცემაში მთელი ქართული საზოგადოება მონაწილეობდა. მუშაობა დაიწყეს 1880 წელს, უნდოდათ განსაკუთრებული გამოცემა ყოფილიყო.  გრიგოლ ორბელიანს სთხოვეს შეეგროვებინა ხელნაწერები. ილია, აკაკი, იონა მეუნარგია, ივანე მაჩაბელი,  იაკობ გოგებაშვილი ყველა მონაწილეობდა  გამოცემის მომზადებაში. ტექსტს  ივანე მაჩაბელი ხმამაღლა კითხულობდა და ერთად ასწორებდნენ. გაამზადეს ყველაფერი, მაგრამ აღმოჩნდა, რომ ფული არ ჰქონდათ გამოსაცემად. ამ დროს მაშინდელი ბიზნესმენი გიორგი ქართველიშვილი მივიდა ივანე მაჩაბელთან და  უთხრა:  ვანო, როგორც ბანკირმა მირჩიე, ფული დამიგროვდა და  არ ვიცი რაში ჩავდოო. მაჩაბელმა უთხრა, ქართლში ბევრი ხორბალი მოვიდა, გლეხები ვერ ჰყიდიან და თუ იყიდი, იქნებ მოგებაც ნახოო. იყიდა ქართველიშვილმა ხორბალი, დიდი მოგება ნახა, მოვიდა მაჩაბელთან და უთხრა, 1000 მანეთი გადამიდია თქვენთვისო, რაც იმ დროისთვის ძალიან დიდი თანხა იყო.  სწორედ  ამ თანხით გამოუშვეს 1888 წელს  „ვეფხისტყაოსანი“. იმის მიუხედავად, რომ მის შექმნაში მთელი ქართული ინტელიგენცია მონაწილეობდა, ამ გამოცემას დღემდე ყველა ქართველიშვილისეულ „ვეფხისტყაოსანს“ ეძახის. იმის მიუხედავად, რომ მას ბევრი ქველმოქმედება აქვს ჩადებული, ამ წიგნმა ბოლომდე უკვდავყო მისი სახელი.

მაქვს კიდევ ერთი  უნიკალური „ვეფხიტყაოსანი“, რომელიც გამოიცა ლონდონში 1912 წელს. ეს იყო პირველი ინგლისურ ენაზე გამოცემული „ვეფხისტყაოსანი“, მარჯორი უორდროპის თარგმანი, რომელიც ვერ მოესწო წიგნის გამოცემას და  მისმა ძმამ, ოლივერ უორდროპმა  გამოსცა წიგნი.  უორდროპები იმდენად დაუკავშირდნენ საქართველოს, კარგად იცოდნენ არა მარტო ქართული ენა,  ჩვენი ლიტერატურაც. ასეთი ისტორია არსებობს. ხელნაწერთა ინსიტუტში არის „ვეფხისტყაოსნის“ ე.წ. წერეთლისეული ნუსხა. ისტორია ასეთია. ამ ხელნაწერმა დიდი გზა გაიარა და ძმებ წერეთლებთან მოხვდა. მათ წამოიღეს ხელნაწერი თბილისში ყდის გასაკეთებლად. იქეიფეს და ხელნაწერი  დარჩათ ფაეტონში. ხელნაწერი  ცნობილი ვაჭრის  ფორაქიშვილის ხელში მოხვდა, მან ხელნაწერი მიუტანა  დავით სარაჯიშვილს, რომელიც მაშინვე მიხვდა რასთან ჰქონდა საქმე და ექვთიმე თაყაიშვილი მიიწვია.  ექვთიმემ „ვეფხისტყაოსანი“ წაიღო, კარგად შევისწავლიო. სარაჯიშვილი ხშირად აკითხავდა თაყაიშვილს,  წიგნი დამიბრუნეო, მერე სარაჯიშვილი სადღაც წავიდა და მისი ცოლი აკითხავდა ექვთიმეს, რომელმაც ასეთი ოსტატური რამ მოიფიქრა.  „ივერიაში“ გამოქვეყნა წერილი, სადაც მადლობას უხდიდად სარაჯიშვილს, წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას უნიკალური „ვეფხისტყაოსანი“  შემოწირაო. ამით არ დამთავრდა ეს ისტორია. წერეთლები ითხოვდნენ „ვეფხისტყაოსნის“ დაბრუნებას, ექვთიმემ განუცხადათ, რომ ეს საქართველოს კუთვნილება იყო და ჩააბარა წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას. როგორც მერე გაირკვა, წიგნის აქეთ-იქით ტარებაში ხელნაწერშიდან ამოჭრილი იყო 10 უნიკალური ილუსტრაცია.  ილუსტრაციები მოხვდა ლონდონში, სომეხი ვაჭრის ხელში, რომელიც  მათ დიდ ფასში  ჰყიდდა. ოლივერ უორდროპმა როგორც კი ილისტრაციები ნახა,  მიხვდა, რომ ისინი  „ვეფხისტყაოსნიდან“ იყო ამოჭრილი და  ამის შესახებ შეატყობინა ექვთიმეს. თაყაიშვილმა შეუთვალა  სომეხ  ვაჭარს,  ჩამოდი თბილისში და  ილუსტრაციებს ჩვენ ვიყიდითო. ჩამოიტანა სომეხმა თბილისში  ილუსტრაციები, ჯერ  ათასი მანეთი მოითხოვა, მერე -  ხუთასი. ექვთიმე დაემუქრა გუბერნატორით, ეს მოპარული გაქვთო და   250 მანეთად შეისყიდა. ილუსტრაციები დაუბრუნდა „ვეფხისტყაოსანს“.

Screenshot 2025-01-20 235609 (1)

- „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციამ მიგიყვანათ  პროექტამდე,  შეგექმნათ ხელნაწერი 21-ე საუკუნეში?   

- ამ პროექტის განხორციელება 2003 წელს დავიწყე. ორ წელიწადში ვაპირებდით გადაწერის დასრულებას, მაგრამ დავასრულეთ 2018 წელს. ხელნაწერთა ინსტიტუტში ბევრი ხელნაწერს გავეცანი, ვიფიქრე, ერთი თანამედროვე  ხელნაწერი რატომ არ უნდა იყოს?!  50 - მდე კალიგრაფისტის ნიმუში მომიტანეს,  მაგრამ არც ერთი არ მომეწონა.  როდესაც  ვნახე ლია სიხარულიძის ნამუშევრები, საზედაო ასოები, კამარები, რაც  საუცხოო  იყო, მივხვდი, რომ  ხელნაწერის გაფორმება მისთვის უნდა მიმენდო. ქალბატონი ლია საუცხოო მხატვარ-რესტავრატორია.  როგორც კი მან ჩემი იდეის შესახებ გაიგო, მაშინვე  დამთანხმდა, თუმცა  წარმოდგენაც არ გვქონდა რამხელა სამუშაოს მოვკიდეთ  ხელი.  ჩვიდმეტმა ცნობილმა  მხატვარმა გააკეთა ილისტრაციები. 300- მა ცნობილმა პიროვნებამ მიიღო მონაწილეობა გადაწერაში. დავიწყეთ უწმინდესით, მეორე გვერდი ჭაბუა ამირეჯიბმა გადაწერა, მესამე - ანა კალანდაძემ და ა.შ. მერაბ ბერძენიშვილი იყო ერთადერთი, რომელმაც ეპილოგის გადაწერა ითხოვა. დანარჩენ გვერდებს ჩვენ თვითონ  ვუმზადებდით  გადამწერებს.  გული მწყდება  რამდენიმე ადამიანზე, რომელთაც ვერ მოასწრეს ამ პროექტში მონაწილეობის მიღება, მათ შორის არის  ოთარ ჭილაძე,  გული მწყდება მუხრან მაჭავარიანზე, მასთან   შეთანხმებული ვიყავით, ჩავამთავროთ ღონისძიება და ერთ კვირაში გადავწეროთო და უცბად გარდაიცვალა,  ვერ მოვასწარით ვერც  დავით წერედიანიც, რომლის პოეზიასაც სამწუხაროდ გვიან გავეცანი. ყველა ენთუზიაზმით იყო ჩართული გადაწერაში, მათ შორის  არც ერთი პოლიტიკოსი არ არის, გარდა  გარდა ქვეყნის  პირველი პირებისა, 4 პრეზიდენტს აქვს  „ვეფხისტყაოსანი“ გადაწერილი.    

გადაწერა მოხდა სპეციალურ ქაღალდზე. მახსოვს ზინა კვერენჩხილაძეს, ჯანსუღ ჩარკვიანს და კახი კავსაძეს  მოუვიდათ შეცდომები გადაწერის დროს  და თავიდან მოუხდათ გადაწერა.  წარმოიდგინეთ, როგორი დიალოგები და ხალისი  იყო გადაწერის პროცესში, ყველა საოცარ პასუხისმგებლობას გრძნობდა. ოთარ მეღვინეთუხუცესმა და გურანდა გაბუნიამ სახლში გადავწერთ, სახლში მოგვიტანეო-მითხრეს, საოცარი ემოციები ჰქონდათ.  რამაზ ჩხიკვაძე,   იყო ერთ-ერთი პირველი, ვინც გადაწერა დაიწყო.  როდესაც ტექსტი მივუტანე,  მითხრა, გადავწერ, ხვალ მოდით და წაიღეთო. როგორც კი დავცილდი, მალევე  დამირეკა:  ამას ხვალისთვის ვერ გადავდებდი, უკვე გადავწერეო. სახალისო ისტორიებიც იყო. ჯამლეტ ხუხაშვილმა გადაწერა, როგორც სპორტულმა კომენტატორმა და ებრაელების წარმომადგენელმა. ამ დროს მეუღლე ურეკავს, ჯამლეტმა იხუმრა: ევა მაცადე, რუსთაველი ვარ და „ვეფხისტყაოსანს“ ვწერო. ევაც არდაიბნა, შენ თუ რუსთაველი ხარ, მე ვინ გამოვდივარო - ჰკითხა. შენ თამარ მეფე ხარო  - გაეხუმრა ჯამლეტი. ბევრი ასეთი ხალისიანი ისტორია იყო.  ძალიან მედგნენ გვერდით ჭაბუა ამირეჯიბი და რეზო გაბრიაძე, ჭაბუა  კვირაში ერთხელ მირეკავდა და მამხნევებდა, აბა როგორაა საქმეო?!  რეზო გაბრიაძეც  არ მეშვებოდა. 2007 წლის მოვლენების დროს, როდესაც ქვეყანაში რთული პროცესები იყო,  გავჩერდით,  ქაღალდიც დაგვაკლდა. არ მომასვენა რეზომ, გამუდმებით მირეკავდა,  გააგრძელე, არ გაჩერდე!  პატრიარქს  გადააწერინე და თუ არ დაამთავრებ, რას ეტყვი, რა  პასუხს გასცემო?!  თვითონ რეზო გაბრიაძემ ყველაზე ბოლოს გადაწერა. გამორჩეული გამოცემა გამოვიდა. მე ყოველთვის  კარგი ბიბლიოთეკა მქონდა, იშვიათი წიგნები, რასაც ვყიდულობდი სპეციალური ტალონებით.  ჩემი ბიბლიოთეკიდან 1200 მდე წიგნი ვაჩუქე საპატრიარქოს ბიბლიოთეკას, მათ შორისაა უნიკალური წიგნებიც. 

თამუნა ნიჟარაძე  

paata

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати