USD 2.7136
EUR 3.0211
RUB 2.9547
თბილისი
მიხეილ რამიშვილი: მამას სიმღერები აკრძალული იყო, მახსოვს, როგორ ჩამოხსნეს მისი კონცერტის აფიშები
თარიღი:  411

ადვოკატ  მიხეილ რამიშვილს საზოგადოება გახმაურებული საქმეებით იცნობს,  რომელთა  შორის განსაკუთრებით რეზონანსული სანდრო გირგვლიანის, თამარ ბაჩალეიშვილის და ე.წ, ცინიდის საქმეები იყო. ყველა ამ საქმემი მიხეილ რამიშვილი, როგორც ადვოკატი, დაზარალებულთა ინტერესებს იცავდა, თუმცა მის მიერ გაკეთებული თამამი სამოქალაქო განცხადებებით, მისი გზა  ადვოკატობიდან პოლიტიკამდე მივიდა. ახლახან ის პოლიტიკური პარტიის „ჩვენ“ წევრი გახდა და  საკუთარ ძალებს უკვე  პოლიტიკურ ასპარეზზე მოსინჯავს.  

მიხეილ რამიშვილი ცნობილი ქართველი მომღერლის ოთარ რამიშვილის შვილია. მუსიკა მის ცხოვრებაშიც მთავარი ისტორია  იყო, თუმცა ადვოკატის საქმემ, რომელიც 25 წლის ასაკში დაიწყო, პროფესიულ მუსიკას მაინც ჩამოაშორა. დღეს   რამიშვილების დინასტიას აგრძელებს მიხეილ რამიშვილის შვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც ძალიან ცნობილი ჩელისტია და წარმატებული მუსიკალური კარიერა აქვს.  

საყვარელი საქმის, მუსიკის და ოჯახური ისტორიებით მიხეილ რამიშვილი  „თბილისი პოსტის“ სტუმარია.    

მიხეილ რამიშვილი: გარემო, რომელშიც გავიზარდე, იყო ძალიან ტრადიციული. ეს ტრადიციები  მოგვყვებოდა ჩემი ბებია -ბაბუადან,  რომელთაც გამორჩეული ოჯახი ჰქონდათ. ბაბუა მიხეილ რამიშვილი იყო კარგი პოეტი, ბებია იყო მარი მაისურაძე. დიდი ბებია მაშო მაყაშვილი და ქაქუცა ჩოლოყაშვილი ალალი ბიძაშვილ-მამიდაშვილი იყვნენ. ბებია ულამაზესი ქალი იყო, ძალიან დახვეწილი, ჩვენს ოჯახში იმ პერიოდიდან არსებობდა სიმღერა, პოეზია. ბაბუა კომუნისტებმა 17 წლის ასაკში გადაასახლეს, მან გადასახლებაში შეისწავლა ვოკალი, როცა თბილისში დაბრუნდა, ისეთი მონაცემები ჰქონდა ოპერის მომღერლობა შესთავაზეს, თუმცა ბაბუა ამაზე არ დათანხმდათ. ის წლები იყო მთავარი ბანკის რევიზორი.  კავსაძეზე, სახლში  სადაც დაიბადნენ მამა და მამიდა, ყოველდღე იმართებოდა პოეზიის, მუსიკის საღამოები.  მათთან იკრიბებოდნენ ინტელიგენციის წარმომადგენლები, რომლებიც ქალაქში ურთიერთობების, გემოვნების, ქცევის წესებს ამკვიდრებდნენ.   ეს ყველაფერი ძალიან აისახა მამაჩემზე და მამიდაჩემზე. მამა ძალიან ცელქი ყოფილა, პატარა იყო,  დაავლებდა თურმე ხელს მამამისის გიტარას და ვაკის ქუჩებში, ეზოდან ეზოში გიტარით დადიოდა, მთელი უბანი მას ეძებდა თურმე.  როდესაც  სამამულო ომი  დაიწყო,  ძმებმა მამაჩემი  და ბაბუას ერთ-ერთი ძმისშვილი გურიაში გაუშვეს, თითო -თითო შვილი კი  აქ, თბილისში დაიტოვეს. მამა ჩოხატაურის რაიონის სოფელ ზემო ფარცხმაში იზრდებოდა. იქ დაწერა თავისი პირველი სიმღერა“ მითხარ რად ხარ მოწყენილი“, სიმღერა მიუძღვნა გოგოს, რომელიც იქ ძალიან შეჰყვარებია. ომის დასრულების შემდეგ  ბიჭები დაბრუნდნენ თბილისში, მამამ, ცელქი ხასიათის გამო გურიიდან წამოიღო მეტსახელი „კვაჭიჭო“ ასე დააარქვა ბიოლოგიის მასწავლებელმა, რომელიც თურმე ვერ აჩერებდა გაკვეთილებზე (იცინის)

- რა გავლენა მოახდინა მამამ თქვენს ცხოვრებაზე და რა განსაზღვრა იმან, რომ პოპულარული მომღერლის შვილი იყავით?

- ყველაზე მძაფრად რაც მახსოვს ადრეული ბავშვობიდან, არის სტუმრები ჩვენს ოჯახში. დღე-ღამის რა დროც არ უნდა ყოფილიყო, ჩვენთან სულ იყო სტუმარი, სიმღერა, ქეიფი. მამასთან  მოდიოდნენ საოცარი ადამიანები. მათგან ვსწავლობდი, როგორ უნდა გყვარებოდა ქვეყანა, როგორ  უნდა მოქცეულიყავი ქალთან, როგორი უნდა ყოფილიყავი მტერთან, როგორ უნდა გეცხოვრა თბილისში, როგორი უნდა ყოფილიყავი  რაიონში, თუ სტუმრად ჩახვიდოდი, როგორ უნდა გამოგეხატა პატივისცემა ადამიანების მიმართ. ეს იყო  ნამდვილი აკადემია, შესაძლებლობა  - მესწავლა  ყველაფერი, რაც აუცილებელი იყო ცხოვრებაში. იმის მიუხედავად, რომ მამა აკრძალული იყო ანტისაბჭოური  სიმღერების გამო, ჩვენთან  სახლში  იკრიბებოდნენ სხვადასხვა რანგის ადამიანები, ცეკას მდივნები, კანონიერი ქურდები, მეცნიერები, ხელოვანები, ზოგი არც იცნობდნენ ერთმანეთს,   ყველას ერთმანეთი პროფესორი ეგონათ (იცინის) კაგებეს ერთ-ერთი პოლკოვნიკი მოგვიანებით თავის მოგონებებში წერდა, რომ უშიშროების თანამშრომელს ინაურისთვის შეუტანია მამას სიმღერების კასეტა, რომელიც  არალეგალურად ვრცელდებოდა. უკითხავს ინაურისთვის, რა მოვუხერხოთ ამ კაცსო. ინაურს მოუსმენია კასეტა, მერე მაგიდის უჯრაში ჩაუდია და უთქვამს: რას ერჩით ამ კაცს, დაანებეთ თავიო. მამას სიმღერები დიდხანს იყო აკრძალული. პირველად კონცერტზე იმღერა 1982 წელს, როდესაც გიზო ნიშნიანიძის საღამო  „პაემანი ვერაზე“  გაიმართა, რაზედაც ძალიან იბრძოლეს თავად გიზო ნიშნიანიძემ და დორიან კიტიამ. კომუნისტების ლიდერები, თურმე თავს იკლავდნენ, ოთარის ასე საჯაროდ სცენაზე გამოყვანა  არ შეიძლებაო. მაგრამ მათ მაინც თავისი გაიტანეს.  მამას მაინც იცნობდა მთელი ქვეყანა. მამიდაჩემი მღეროდა ტრიოში, სადაც მათ გიტარით აკომპანიმენტს მამა უწევდათ, დადიოდნენ გასტროლებზე საბჭოთა კავშირის მასშტაბით.  1985 წელს დაგეგმილი იყო მამას სოლო კონცერტი, მაგრამ არც ეს კონცერტი არ შედგა. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი, როგორ ჩამოხსნეს მამას კონცერტის  აფიშები.   

იმ დროს მე და ჩემი ორივე  ძმა პატარები ვიყავით, მაგრამ მაინც  ვგრძნობდით, რომ მამა განსხვავებული იყო, ხანდახან საუბრებსაც მოვკრავდით ხოლმე ყურს. მამას ცხოვრების გამო ყველასთვის მისაღებები არ ვიყავით, მაგრამ ეს არ იყო ჩვენთვის პრობლემა. ჩვენ ვაკეში გავიზარდეთ, სადაც მძიმე 90 იან წლებშიც კი, რომელიც გავიარეთ, სრულიად სხვა წესები იყო. ერთმანეთზე მტრად გადაკიდებული ადამიანებიც კი მარტივ წესებს იცადნენ, არ გაუსწორდებოდნენ დაპირისპირებულ ადამიანს, თუ ის ქალთან,  ბავშვთან, ოჯახთან  ერთად იყო. ეს არაა ლეგენდა. ეს იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც ქმნიდნენ ქართლოს კასრაძე, ნიაზ დიასამიძე, სხვები და სხვები. მამაც დიდი დამცველი იყო ამ წესების, რომელიც მაშინ ახასიათებდა თბილისს, მაგრამ სამწუხაროდ, დღეს აღარ არსებობს. მაშინ არ არსებობდა ჭორაობა, არ უნდა დაგეჩაგრა ადამიანი, არ უნდა გაგეყიდა მეგობარი. ადამიანებს არ ჰქონდათ დაუსჯელობის სინდრომი, ყველამ იცოდა, რომ თუ არასწორად მოიქცეოდა და რამეს დააშავებდა,  ჯერ ერთი მარტო რჩებოდა და მეორეც, აუცილებლად მიიღებდა  პასუხს  ადამიანებისგან, რომელთაც სიტყვაც ეთქმოდათ და ავტორიტეტი ჰქონდათ. ყველამ იცოდა, რომ თავისი ქცევით იყო პასუხისმგებელი  თავის  ღირსებაზე და  მომავალზე.  

ოთარი პედაგოგიურ საქმიანობასაც ეწეოდა, მოდიოდნენ  ბავშვები ჩვენთან  მამებთან ერთად, თუმცა შემდეგ გაირკვეოდა ხოლმე  რომ ეს „ყურადღებიანი“  მამები ჩვენს სახლში მამაჩემის ცხოვრების შესასწავლად დადიოდნენ კაგებეს დავალებით, ზოგი თვითონაც კაგებეს თანამშრომელი იყო. მიდიოდა შესწავლა, თუ როგორ ვცხოვრობდით, როგორები ვიყავით, რაზე ველაპარაკებოდით ბავშვებს. წლები რომ გადიოდა ალალად გვიყვებოდნენ  რაც ხდებოდა. მამას ეს წინააღმდეგობები ვერ აჩერებდა. ვერ იტანდა უსამართლობას და სასტიკად ებრძოდა, უსამართლოდ დაჩაგრული ადამიანის დასაცავად ცხრა მთას გადაივლიდა, ყველაფერს გააკეთებდა, ყველას შეაწუხებდა და მაინც დაეხმარებოდა. პირდაპირ შემიძლია ვთქვა, რომ უსამართლობასთან შეუგუებლობა და ბრძოლა მამაჩემისგან გადმომეცა „მემკვიდრეობით“  

228083213_4639187999447956_8272943878168240914_n

- როდესაც პროფესიული არჩევანი იურისტის პროფესიაზე გააკეთეთ, მამას როგორი რეაქცია ჰქონდა?   

- მე თავიდან  ნიჭიერთა ათწლედში ვსწავლობდი. ეს რა თქმა უნდა მამის გავლენაც იყო. ვიცოდი, რომ უნდა ვყოფილიყავი მუსიკოსი და შინაგანად დღესაც მუსიკოსი ვარ. ვწერ სიმღერებს, ლექსებსაც. 5 წლის ვიყავი, როდესაც უკვე გიტარაზე ვუკრავდი,  ფილარმონიაში გამიყვანეს კონცერტზე, რომელშიც მონაწილეობდნენ გიტარისტები საბჭოთა კავშირის სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან.  შემდეგ ჩავაბარე კონსერვატორიაში, საკმაოდ კარგი პოტენციალი მქონდა, ალტისტი ვიყავი. 90 იან წლებში კონსერვატორიაში  გამოცდაზე ჩელოს ფუტლიარით რომ მივდიოდი, პოლიცია  მაჩერებდა და იწყებდა გამოკითხვას, რა მედო ჩელოს ფუტლიარში. ვეუბნებოდი, კაცო ალტი დევს, გამოცდაზე მივდივარ, რა ალტი,  სად შენ და სად  კონსერვატორია, ავტომატი ხომ არ გიდევსო, არ მანებებდნენ თავს (იცინის)   ცუდი დრო იყო. პირადად მეც მეგობრებთან მიმართებაში ბევრ უსამართლობას წავაწყდი, იყო უკანონო დაკავებები და ადამიანის უფლებების  დარღვევები.  იმის მიუხედავად, რომ სულ ვმალავდი ჩემს სახელ-გვარს და არ მინდოდა, რომ მამაჩემის სახელით მესარგებლა,  ხან რას ვიგონებდი, ხან -რას, რომ ჩემი  ვინაობა არ გამემჟრავნებინა, დადგა დრო, რომ უნდა მეთქვა ვინ ვიყავი. ვიფიქრე, რომ  უსამართლობასთან ბრძოლა უფრო კარგად შემეძლო, თუ გავხდებოდი იურისტი. ჩავაბარე უნივერსიტეტში, იურდიულზე. იქამდე  ვუკრავდი ვასო გოძიაშვილის  სახელობის გალა - ორკესტრში, ტელევიზიის ორკესტრში, კვარტეტში, მაგრამ დავანებე ყველაფერს თავი და გავხდი იურისტი. მამა მიხვდა, რატომ მივიღე ასეთი  გადაწყვეტილება და  რატომ გავაკეთე ეს არჩევანი. 2000 წლიდან დავიწყე მუშაობა ადვოკატად. მამას მოწონდა ჩემი საქმიანობა, ხშირად მეუბნებოდა ხოლმე ხუმრობით, დათესე თხილი ამოვა თხილი, რაც მამა არის, ის არის შვილიო, თუმცა მამაჩემი ბევრად მაგარი კაცი იყო, მე მისნაირი ვერასდროს ვერ ვიქნები (იცინის)

-კარიერის განმავლობაში რამდენიმე გახმაურებულ საქმეზე მოგიწიათ მუშაობა, პროფესიულად რას ნიშნავდა თქვენთვის სანდრო გირგვლიანის და თამარ ბაჩალეიშვილის საქმეებზე, ასევე ე.წ. ციანიდის საქმეზე მუშაობა? 

- ყველა ეს საქმე იყო უმძიმესი,  როგორც პირადად  ჩემთვის, ასევე - საზოგადოებისთვის. პირველი იყო, სანდრო გირგვლიანის საქმე,  მე პირველი ადვოკატი ვიყავი, ვინც ამ საქმეზე მუშაობა დაიწყო, ვიცავდი ირინა ენუქიძის ინტერესებს. როდესაც სტრასბურგიდან ჩამოვიდა გადაწყვეტილება, რომელმაც მთელი სისტემა ამხილა სანდრო გირგვლიანის სიკვდილის ჩაფარცხვაში, ეს აღმოჩნდა წინა ხელისუფლების დასასრული. ამ საქმის გამო აღმოვჩნდი დაპირისპირებული ხელისუფლებასთან, რომელმაც 2011 წელს დამაკავა, პროვოკაცია მომიწყვეს და გამიშვეს ციხეში. მამაჩემი ისე გარდაიცვალა და ისე  დაკრძალეს, პანაშვიდზეც კი არ გამომიყვანეს, რომ  მამას დავმშვიდობებოდი. დიდი ბრძოლის შემდეგ გამოვედი ციხიდან. მოვიდა ახალი ხელისუფლება, მერე იყო ციანიდის საქმე, რომლის გამოც  დავუპირისპირდი სუსს, გოგაშვილს. მთელი სისტემა იყო ჩართული ამ საქმეში, მათ შორის საპატრიარქო. დეკანოზს უსამართლოდ მიუსაჯეს  ცხრა წელი და დააინვალიდეს. ამის შემდეგ იყო თამარ ბაჩალეიშვილის ამბავი, ყოველთვის ვამბობ,  რომ  ის მოკლეს და ყველაფერი გააკეთეს, რომ  საქმე  არ გახსნილიყო. სტატისტიკურად იმხელა რესურსი ჩადეს ამ საქმის არგახსნაში, რომ არც ერთ საქმეში არ ყოფილა ჩადებული ამხელა რესურსი, რაც კი საქართველოში საგამოძიებო სისტემა არსებობს. ერთხელ ვუთხარი ირაკლი შოთაძეს, მე არ გელაპარაკებით როგორც ადვოკატი, გელაპარაკებით, როგორც მამობილი, რომელსაც შვილობილი მოუკალით-მეთქი. მართლაც ამ საქმის მიმართ განსაკუთრებული ემოციები მქონდა. მე არ ვიცნობდი ამ ოჯახს, როგორც კი მშობლებმა  მოაწყვეს აქცია, სადაც განაცხადეს, რომ  დაკარგულ შვილს ეძებდნენ, წავედი  აქციაზე, როგორც 27 წლის გოგოს და 18 წლის ბიჭის მშობელი. ბაჩალეიშვილებმა მთხოვეს დახმარება, როგორც კი მოხდა ამ საქმეში ჩემი ჩართვა, მეორე დღესვე  მიიყვანეს მანქანა იმ ადგილზე. თამარ ბაჩალეიშვილის საქმე იმდენად რეზონანსული გახდა, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებდა, რომ ჩემი დისკრედიტაცია მომხდარიყო. თვალთვალს და მიყურადებას მარტო ჩემზე კი არა, ჩემი ოჯახის წევრებზე, მეუღლეზე, შვილებზე, ძმებზეც კი  ახორციელებდნენ. ერთხელ ჩემმა შვილმა, ლიზიკომ მითხრა: მამა თეთრი „შკოდა“ მომაშორე, 5 დღეა დამდევსო, თუმცა არც ერთ ჩემი ოჯახის წევრს  თვალთვალის არ შეშინებია, ერთი საყვედური არ უთქვამთ ჩემთვის, პირიქით, ლიზა სულ მეუბნებოდა, მიდი მამა მიაწექიო (იცინის) საბოლოდ ისე გამოვიდა, არც ერთი ხელისუფლებისთვის არ აღმოვჩნდი  მისაღები ჩემი პოზიციის გამო.   

435211472_7782050445140472_7456057324438343252_n

- ცოტა ხნის წინ პოლიტიკური პარტიის წევრი გახდით. საბოლოოდ გადაწყვიტეთ პოლიტიკაში ჩართვა? როგორც მახსოვს, წლების წინ   თბილისის მერის არჩევნებშიც აპირებდით კენჭისყრას.

- 2017 წელს, როდესაც თბილისის მერის არჩევნები ტარდებოდა, მე შევხვდი შალვა ნათელაშვილს, სადაც  ოპოზიციური სპექტრიც იყო შეკრებილი. მითხრეს, რომ თუ  ჩემი სურვილიც იქნებოდა, ოპოზიცია  წამოაყენებდა ჩემს  კანდიდატურას და მე  მექნებოდა მათი მხარდაჭერა თბილისის მერის არჩევნებში. მაშინ „ციანიდის საქმეში“ ისე  ვიყავი ჩართული, საქმეს ვერ მივატოვებდი და უარი ვთქვი. ძალიან კარგად ვიცი ქართული პოლიტიკის კულისები. სულ ვამბობ,  რა ღირსებითაც ვცხოვრობ საჯარო სივრცეში, იგივენაირად ვიცხოვრებდი, პოლიტიკაში რომ ვიყო. ვერაფერი შემიცვლიდა ღირებულებებს. არის წესები, რომელსაც მე არ ვემორჩილები. რომ ამბობენ, პოლიტიკა ბინძურიაო, სიბინძურე ყველგან შეიძლება იყოს, მათ შორის პოლიტიკაშიც, მაგრამ პოლიტიკაც შეიძლება აკეთო სიბინძურის გარეშე. გააჩნია, შენ როგორ უდგები შენს  ცხოვრებას და შენს საქმეს. მამაჩემს ჰქონდა ერთი კარგი ნათქვამი, სანამ ქართველები მარტო საკუთარ თავზე ფიქრს და ზრუნვას  და თხასავით „ მეე მეეს“ ძახილს არ გადავეჩვევით, მანამდე  ჩვენი საშველი არ იქნებაო. მართლაც ასეა.

პარტიაში „ჩვენ“ რომლის წევრიც ცოტა ხნის წინ გავხდი პატიოსანი, წესიერი, ქვეყნის მოყვარული  ადამიანები შედიან. მრავალი  წელია,  დავით ქაცარავა დიდ საქვეყნო საქმეს აკეთებს  საოკუპაციო ხაზთან. ამისი არდანახვა  შეუძლებელია.  მინდა ჩემი მსოფლმხედველობა, გამოცდილება გამოვიყენო  ჩემი ქვეყანის სასიკეთოდ. ძალიან მინდა, რომ ჩემი ქვეყანა იყო  ძლიერი, მდიდარი, სამართლიანი,  ვხედავდე  ისეთ საქართველოს,  როგორიც იყო  წარსულში, როცა ადამიანებს ჰქონდათ ბედნიერი, გაღიმებული  სახეები, უხაროდათ სახლში სტუმარი და არ ეშინოდათ მასპინძლობის. მე ასეთი საქართველო მინდა და არა გაღორებული, კორუმპირებული ადამიანების მიერ გაღატაკებული ქვეყანა,  რომლებსაც მხოლოდ    საკუთარი  ოჯახები აინტერესებთ და ატყუებენ  საკუთარ ხალხს. ცდილობენ, დაამონონ, „დააჩმორონ“ ადამიანები,  წაართვან  ღირსება და თავმოყვარეობა. მათ არ იციან, რომ ყველაფერი არ იყიდება, მით უმეტეს სამშობლო არ იყიდება. დღეს არჩევანი დგას ასე - ან თავისუფლება, ან 1921 წელი. რომ გაიძახის ხელისუფლება ომი, ომიო, ვის უნდა ომი?  ომი არავის არ უნდა. ომი მხოლოდ იარაღით ხომ არ ხდება, ავტობანიდან რამდენ მეტრით არის დაშორებული ოკუპანტი, ხელისუფლების რომელიმე წევრი ჩასულა იქ და  უნახავს როგორ ცხოვრობს ხალხი საოკუპაციო ხალხთან?!  სამწუხაროდ, ასეთ მძიმე სიტუაციაში ვართ. არის წითელი ხაზები, რომელიც არ უნდა გადალახო - არც საქმეში და არც ცხოვრებაში, ეს წითელი ხაზები, სამწუხაროდ  ჩვენს ქვეყანაში ბევრმა გადალახა.

-  ოჯახზე მინდა გკითხოთ, თქვენი ქალიშვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც თქვენი ოჯახური ტრადიციის გამგრძელებელია.  

- როდესაც ოთარმა პატარა ლიზას მოუსმინა, მითხრა, დაიმახსოვრე, ლიზა ისეთი მუსიკოსი  დადგება, ყველა რამიშვილს გადაგვიჯოკრავსო. მაშინ ლიზას ახალი დაწყებული ჰქონდა ჩელოზე დაკვრა.15 წლის იყო ლიზა როდესაც გავუშვით  კრონბერგის  აკადემიაში და დამოუკიდებლად ავიდა იმ მწვერვალებზე. გერმანიიდან შვეიცარიაში გადავიდა, როდესაც ჟენევის კონსერვატორიიდან მიიღო მოწვევა. წლები იყო ესპანეთში, დღეს საქართველოში ცხოვრობს, აქედან დადის მოწვევით  კონცერტებზე და ფესტივალებზე  მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყნებში. ლიზას  ისე უყვარს თავისი სამშობლო, სხვაგან  დიდხანს ცხოვრება,  ალბათ  გაუჭირდება. ჩვენი ოჯახის ყველა სიკეთე ლიზაზე  გადავიდა. ერთხელ გამომიცხადა, შენ აღარ ჩაერიო, ბაბუას შემოქმედებას მე მივხედავო და ყველაფერი გადაიბარა. მამაჩემის  90 წლისთავის გადახდას ვაპირებდით, მაგრამ როგორც ხდება ხოლმე, ვერ მოვიძიეთ კონცერტისთვის საჭირო რესურსები. დარწმუნებული ვარ, ლიზა მაინც მოაწყობს საოცარ საღამოს,  ეს არ იქნება მხოლოდ კონცერტი, ეს  იქნება ოთარის  საღამო და გახსენება, თუ  როგორ უნდა იცხოვრო სწორად და ღირსებით.   

თამუნა ნიჟარაძე   

1488687_770856473007661_3753533640783965303_n

უცნობი ნაცნობი
როგორ მიიღო „დათა თუთაშხიაში“ გუდუნას როლის შემსრულებელმა მამუკა ყუფარაძემ, ევროკავშირის სპეციალური პრიზი „მშვიდობის ჟურნალისტიკაში“ შეტანილი წვლილისთვის

ორ ათეულ წელზე მეტია „სტუდია  რეს“ დამფუძნებელი მამუკა ყუფარაძე სახალხო დიპლომატიაშია ჩართული და ქართულ - ოსურ  და ქართულ - აფხაზურ საზოგადოებებს შორის სამოქალაქო დიალოგის აქტიური მონაწილეა.  „მშვიდობის ჟურნალისტიკაში“  შეტანილი წვლილისთვის ის ორჯერ გახდა ევროკავშირის სპეციალური პრიზის მფლობელი. თამამ მოქალაქეობრივ პოზიციას არასდროს ერიდება.  იმის მიუხედავად, რომ ხელისუფლების მიერ მიღებულმა  ე.წ. „აგენტების  კანონმა“ იძულებული გახადა რეგისტრაცია გაევლო, ფიქრობს, რომ კანონი დისკრიმინაციულია და სამოქალაქო სექტორს, რომელშიც მრავალი წელი გაატარა, ქვეყნის დემოკრატიული  განვითარებისთვის განსაკუთრებული მნიშვნელობა აქვს. 

მამუკა ყუფარაძის მრავალმხრივ  ბიოგრაფიაში ბევრი საინტერესო ეპიზოდია: გეოფიზიკა და სპალეოლოგია,  კინო და თეატრი. წლების წინ   ცნობილ ქართულ კინოსა და სპეტაკლში შესრულებულმა როლებმა მართალია ბოლომდე  ვერ ჩაითრია, თუმცა, როგორც თავად ფიქრობს, სწორედ ეს აღმოჩნდა გადამწყვეტი - ცხოვრება დაუკავშირა  დოკუმენტურ  კინოს და რეჟისურას, რამაც მას საყვარელ საქმეში ბევრი წარმატება მოუტანა.    

- ბატონო მამუკა, მრავალი წელია ჩართული ხართ სამოქალაქო დიალოგში აფხაზებთან და ოსებთან. ახლა, როდესაც აფხაზეთის თემა გააქტიურდა, როგორ ფიქრობთ, რა რესურსი აქვს დღეს აფხაზებთან სახალხო დიპლომატიასა და დიალოგს?

- დაახლოებით 28 წელია ჩართული ვარ ქართულ - აფხაზურ და ქართულ -ოსურ დიალოგში. ამ წლებში ჩემს კოლეგა ჟურნალისტებთან, ერთად არაერთი პროექტი განვახორციელეთ, მოვამზადეთ ვიდეო ფილმები და სატელევიზიო გადაცემები, მათი განხორციელება მოვახერხეთ დასავლელი პარტნიორების, ფონდების და საერთაშორისო ორგანიზაციების მხარდაჭერით. არც მე და არც ჩემს კოლეგებს არასდროს გვქონია იმის ილუზია, რომ სახალხო დიპლომატია  კონფლიქტს მოაგვარებდა. თუმცა ეს დიალოგები ძალიან მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ ჩვენმა საზოგადოებებმა საბოლოოდ არ გაწყვიტოს კავშირი ერთმანეთთან. 1997 წელს, როდესაც დავიწყეთ სამოქალაქო დიალოგი, თავიდანვე ითქვა, რომ საჭირო იყო დაძლეულიყო გაუცხოვება, რაც არსებობდა ჩვენსა და აფხაზებს შორის. ჩვენ ვფიქრობდით, რომ ეს უფრო ადრე მოხდებოდა და გამოსავალს მოვძებნიდით, სამწუხაროდ, ასე არ მოხდა. აფხაზებს ეგონათ რომ, ჩვენ დაგვარწმუნებდნენ და დამოუკიდებლობას მიიღებდნენ, ჩვენ გვეგონა, მათ დავარწმუნებდით და უკან დაგვიბრუნდებოდნენ. ოსებთან უფრო გაუგებარი და რთული სიტუაცია იყო, მათ შეიარაღებული კონფლიქტის დროს დაისახეს მიზნად ჩვენგან გამოყოფა და მოძრაობა რუსეთისკენ. რუსეთმა, რომელიც იყო ამ კონფლიქტების ინსპირატორი მოირგო მედიატორის როლი და თან  დაარღვია ურთიერთობის ყველა „წესი“, როდესაც დაგვიწყო ომი 2008 წელს, 2014 წელს კი წამოიწყო აგრესია უკრაინაში. ცოტა ხნის წინ ამას დაემატა ყარაბაღის მაგალითიც. ამ ყველაფრიდან გამომდინარე აფხაზმა საზოგადოებამ დაინახა საფრთხე, რომ რუსეთი, როგორც პარტნიორი არ არის სანდო და მისი გარანტიები არის ყალბი. 30 წელი გავიდა და აფხაზებს ხელში შემოეცალათ ის ილუზიები, რაც ჰქონდათ რუსეთთან დაკავშირებით.

mamuka kuparadze

- ცოტა ხნის წინ რუსეთმა შეუწყვიტა დაფინანსება  დე ფაქტო მთავრობას  იმის გამო, რომ არ მოხდა კრემლის ინტერესებში არსებული კანონების მიღება. ესეც ალბათ მნიშვნელოვანი სიგნალია აფხაზური საზოგადოებისთვის.

- ეს არის რუსეთისთვის მანიპულირების საშუალება, იმის გამო, რომ აფხაზები არ არიან დამჯერები. რუსეთი სჯის აფხაზეთს, რადგან პარლამენტმა ვერ შეძლო ვაჭრობასთან, მშენებლობასთან და კერძო საკუთრებასთან დაკავშირებულ კანონების რატიფიცირება, რაც რუსეთისთვის მნიშვნელოვანი იყო. რუსეთი, რომელიც დაპირისპირებულია მთელ ცივილიზებულ სამყაროსთან, სჯის აფხაზებს იმ სიჯიუტისთვის, რასაც ისინი ავლენდნენ ბოლო ორი ათწლეული. მათ თან უნდათ რუსების მფარველობა, მათგან „სიკეთეების“ მიღება და თან ებღაუჭებიან თავის იდენტობას. ამ მხრივ აფხაზები მართლაც რთულ მდგომარეობაში არიან. მათ ძალიან აღელვებთ თავიანთი მცირერიცხოვნობა. ესეც იყო ერთ-ერთი მიზეზი, რის გამოც ჩვენ დაგვიპირისპირდნენ და რასაც მოჰყვა ჩვენ შორის სასტიკი ომი, ეს იყო მათი ფობია ეთნიკური სიმცირის გამო, თუმცა უნდა ვაღიაროთ, რომ ჩვენც არაადეკვატურად ვექცეოდით. ყურადღებას არ ვაქცევდით მათ შიშებს, შესაბამისად, იმაზე  რაც შეგვემთხვა, პასუხისმგებლობა ჩვენც გვაკისრია. საზოგადოებებს შორის დიალოგის ერთ-ერთი მიზანია ერთმანეთს დავანახოთ ჩვენი ადამიანური სახე და დავძლიოთ ფობიები. ჩვენ ყველა ვისწრაფვით ღირსეული ცხოვრებისკენ, ეს არის ამოსავალი. თუ აქ პრობლემები გვაქვს,  მაშინ თავს იჩენს ეთნიკური კუთვნილება, სახელმწიფოებრიობაზე  ჩაბღაუჭება  და ა.შ.

ბოლო ორი-სამი წელია აფხაზური საზოგადოების ინტელექტუალურმა ნაწილმა დაიწყო ფიქრი, რა გამოსავალი შეიძლება მოიძებნოს შექმნილ სიტუაციაში. ამ საზოგადოების ნაწილმა დაიწყო ჩვენსკენ გამოხედვა. ამაზე მესაუბრებიან ჩემი კოლეგები, როგორც აფხაზეთიდან, ასევე ცხინვალიდან. ისინი მეკითხებიან, თქვენთან კი გვაქვს დიალოგი, მაგრამ რას გვთავაზობს თქვენი მთავრობა?! ორი -სამი წელია ამ შეკითხვას აქტიურად სვამენ.

- ფორმალურად მაინც ევროკავშირის გზაზე მდგარი საქართველო და დასავლური სიკეთეები არ არის მათი ღირსეული ცხოვრებისთვის უკეთესი გარანტი, ვიდრე რუსეთი, რომელიც აბსოლუტურად არასაიმედო მოკავშირეა?

 - ეს აფხაზებს კარგად აქვთ გაცნობიერებული, ყველამ იცის, რომ ევროკავშირი არის ბევრად სანდო, დემოკრატიული და უსაფრთხო გარემო, ამის გაჟღერება აფხაზურ და ოსურ სივრცეში არ ხდება, თუმცა ადამიანებმა კარგად იციან ის სიკეთეები, რაც შეიძლება მათამდეც მივიდეს ჩვენი დახმარებით. ერთ მაგალითს მოვიყვან - ყველამ ვიცით, როგორი ეფექტური აღმოჩნდა და როგორ იმუშავა ხელისუფლების პროექტებმა ჯანდაცვასთან, განათლებასთან დაკავშირებით. ამ პროექტებით აფხაზეთსა და ცხინვალის რეგიონში მცხოვრებმა ბევრმა ადამიანმა ისარგებლა და სარგებლობენ დღემდე, თუმცა ამაზე ღიად საუბარს ვერ ბედავენ. რამდენიმე წლის წინ ჩვენმა  ხელისუფლებამ ამ რეგიონებთან დიალოგის სურვილზე უარი თქვა. საერთოდ აღარ ახსენებდა,  თუმცა ახლა თავიდან დაიწყო საუბარი კონფლიქტის მოგვარებაზე, ქარაგმებით და არც თუ გასაგები ტექსტებით. რაოდენ პარადოქსულიც არ უნდა იყოს, ამან იმოქმედა აფხაზ და ოს მოსახლეობაზე. მათ მართლაც დაიწყეს ფიქრი, თუ რა პირობებში შეიძლება ქართველებთან ურთიერთობა და მომავლის ჩარჩოების ყურება. რუსული მთავრობის სანქციებმა, ჩვენი მთავრობის ავანტიურისტულმა განცხადებებმა,  სავარაუდოდ  საარჩევნო კამპანიისთვის მოფიქრებულმა სლოგანებმა თითქოს რაღაც „შედეგი“ გამოიღო. მე მქონდა კულუარული საუბრები ოსებთან და აფხაზებთან, ამ საუბრებში მათგან იყო ნათქვამი ფრაზები: თუ რუსეთმა და საქართველომ მოილაპარაკეს, სხვა რა გზა გვექნება?! არის ასეთი არაპოპულარული  მოსაზრებაც, რომ რუსეთი მათ ცუდად იმიტომ ექცევათ, რომ ამით მათ საქართველოსკენ აჩოჩებს. აფხაზებმა დაიწყეს ამ ყველაფერზე ფიქრი, ოღონდ ძალიან ფრთხილად უდგებიან ამ საკითხებს. მთავარი გადაწყვეტილებები მაინც  პოლიტიკოსებმა უნდა მიიღონ. ადრე თუ გვიან ჩვენ ერთად და ცივილურად უნდა გადავწყვიტოთ ეს პრობლემა. ჩვენ ვერ გავიმეორებთ აზერბაიჯანის მაგალითს, ვერ დავხოცავთ აფხაზებს, მათ  სხვა სამშობლო არ აქვთ,  რომ იქ  გავყაროთ.  დრო მოვა და  აფხაზურ საზოგადოებასთან ერთად  მოლაპარაკების მაგიდას უნდა მივუსხდეთ. ჩვენ უნდა ვიცოდეთ მხარეებს რა სურვილები აქვთ და მოლაპარაკებით რისი მიღწევა შეიძლება. მთავარი მაინც დიალოგის დაწყებაა. 

 - თქვენ როგორ აღმოჩნდით ჩართული ამ პროცესში?

 - საკმაოდ მრავალფეროვანი ბიოგრაფია მაქვს. პროფესიით გეოფიზიკოსი ვარ, ვეძებდი ნავთობს და ვსწავლობდი მიწისქვეშა ბიძგებს. შემდეგ საბჭოთა კავშირი დაინგრა და ჩემი სამსახური- საქნავთობგეოფიზიკის ტრესტი გაუქმდა. სწორედ იმ პერიოდში წავედი ჟურნალისტიკაში და არასამთავრობო სექტორში. ბოლო წლებში კი უფრო მეტად ვფოკუსირდი კონფლიქტების გაშუქებაზე - ვაკეთებ გადაცემებს, ვიწერ ინტერვიუებს, ვიღებ დოკუმენტურ ფილმებს. ეს ჩემი ძირითადი საქმეა. ქედმაღლობაში არ ჩამომართვათ, მაგრამ მეამაყება, რომ წელს უკვე მეორედ დამაჯილდოვეს ევროკავშირის სპეციალური პრიზით „მშვიდობის ჟურნალისტიკაში“ შეტანილი წვლილისთვის, რომელიც მივიღე 2023 წელს გადაღებული ფილმისთვის „კონფლიქტის ჩრდილქვეშ“. ეს არის ორნაწილიანი ფილმი. ფილმის ერთი ნაწილი მოგვითხრობს სამხრეთ ოსეთში,  ცხინვალის რეგიონში მცხოვრებ ქართულ ოჯახზე, ხოლო ფილმის  მეორე ნაწილი კონფლიქტის ხაზის აქეთ მაცხოვრებელ ოსურ ოჯახზე. ფილმის წარმატების შემდეგ საინტერესო რამ მოხდა. ოსმა რეჟისორმა ვერ გაბედა გაემხილა თავისი ვინაობა. ხოლო პრიზის მიღებისას  მოიფიქრა ფსევდონიმი - მადინა გაგლოევა. ის იმედოვნებს რომ,  მოვა დრო და  სიამაყით განაცხადებს, რომ ევროკავშირის პრიზის მფლობელია. მინდა გითხრათ, რომ ეს ჩემთვის ევროკავშირის მეორე პრიზია. პირველი პრიზით უფრო ადრე, 2019 წელს დამაჯილდოვეს. ასევე მიღებული მაქვს კიდევ ორი ჯილდო: 2016 წელს -  ომბუდსმენის ოფისისაგან ტოლერანტული  ტელე-დისკუსიების ციკლისათვის. 2023 წელს კი დამაჯილდოვეს  ავსტრიის მთავრობის მხარდაჭერით დაარსებული  „ბერტა ფონ ზუტნერის მშვიდობის პრემით, ჟურნალისტიკაში“.

12

- თქვენს ბიოგრაფიაში არის კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ეპიზოდი - კინო და თეატრი. შეასრულეთ გუდუნას როლი ფილმში „დათა თუთაშხია“, როგორ მოხვდით გადასაღებ მოედანზე?

- ეს მოხდა შემთხვევით. ბავშვობიდან ძალიან მიყვარდა კინო, თეატრი. ბებია და ბაბუა ცხოვრობდნენ პლეხანოვზე, ლენინგრადის ქუჩაზე. ეს იყო ძველი თბილისური ქუჩა, არაჩვეულებრივი მეზობლობით, ლამაზი, თბილი ურთიერთობებით. მაშინ პლეხანოვი კინოთეატრების მექა იყო, ყველაფერი ერთად იყო თავმოყრილი:კინოთეატრები ოქტომბერი (შემდეგ დაერქვა „აპოლო“), ძველი „ამირანი“ „კომკავშირელი“, „კოლხიდა“, გორკის პარკის ღია და მრგვალი დარბაზი, განსაკუთრებით მიყვარდა „ნაკადული“ თავისი ორი დარბაზით,  ალბათ,  ამიტომაც იყო პლეხანოვი ჩემთვის საყვარელი ადგილი. ბაბუამ შემაყვარა კინოთეატრებში სიარული.  სანამ პატარა ვიყავი მას დავყავდი, მერე მეზობლის ბიჭებს დავრაზმავდი ხოლმე  ახალი ფილმების სანახავად.  არ ვაცდენდი არც ერთ სეანსს, ყოველ შაბათ -კვირას იქ ვიყავი. კინო მიყვარდა და  კინოში გადაღებაზე სულ ვოცნებობდი.  9 წლის ვიყავი, როდესაც იღებდნენ ფილმს „დათა თუთაშხია“. 7 ბავშვი ჰყავდათ შერჩეული დათას შვილის - გუდუნას როლზე, მაგრამ ფილმის რეჟისორი გიგა ლორთქიფანიძე მაინც უკმაყოფილო იყო კანდიდატებით.  როგორც ჩანს, ამ თემაზე თავის  წუხილს სახლში მეუღლეს - ქალბატონ ქეთევან კიკნაძეს უზიარებდა. ამ საუბარს შეესწრო გიგა ლორთქიფანიძის შუათანა ქალიშვილი, ნანა, რომელმაც მამას უთხრა: ჩემს კლასელ ვანიკო ყუფარაძეს ჰყავს პატარა ძმა, დაახლოებით ისეთია, როგორსაც ეძებთ: ცისფერთვალება და ქერათმიანი, ცოცხალი ბიჭია და შეიძლება გამოგადგეთო. დაგვირეკეს სახლში და ჩემს ძმას უთხრეს, რომ  ფილმში სათამაშოდ ჩემი ნახვა უნდოდათ. როდესაც ბატონ გიგასთან მივედით, კარი ნანამ და ცხონებულმა ქეთევანმა გაგვიღეს. როგორც კი ქეთევანმა დამინახა, ატეხა ყვირილი: გიგა, გიგა, ნახე როგორ ჰგავს ოთარსო,  მე ვერც მივხვდი რა ხდებოდა, მერე მივხვდი, რომ ოთარ მეღვინეთუხუცესს მიმასგავსა. ბატონი გიგაც გამოვიდა ოთახიდან, ხან იქით გამახედა, ხან - აქეთ და გადაწყვეტილია ეს ამბავიო, თქვა. რამდენიმე დღეში დამიბარეს გადასაღებ მოედანზე და დაიწყო გადაღებები. მაშინ არ იყო ურთიერთობების ისეთი კულტურა, რაც ახლაა, მაინც საბჭოთა ქვეყანა ვიყავით. წესიერად არც კი ვიცოდი, რა უნდა გამეკეთებინა, ჩემთვის არავის ეცალა, რომ რამე აეხსნათ. ფილმში იყო მომენტი, როდესაც ქეთევან კიკნაძის პერსონაჟი, პატარა გუდუნა და მასწავლებელი, რომელსაც დიდებული მსახიობი ლია ელიავა თამაშობდა, არიან ეზოში, სადაც შემორბის გიჟი ბარდღუნია და შემოჰყავს ბავშვების ჯგუფი. სცენარის მიხედვით, ის ჩვენ შეურაცყოფას გვაყენებს. მე ბავშვი ვიყავი და უცებ გამოვედი როლიდან. მთელი გულით ვიცინოდი ბარდღუნიაზე. გააჩერეს გადაღებები და ამიხსნეს, ნუ იცინი, გეჩხუბება, უნდა გაბრაზდეო (იცინის). მერე კი მოვიკრიბე ძალები.  ამას მოჰყვა მეორე ეპიზოდის გადაღება, როდესაც ოთარ მეღვინეთუხუცესის გმირი - დათა თუთაშხია თავის ნებით ციხეში მიდის და მდინარეში მობანავე შვილს „ემშვიდობება“. ეს კადრები მცხეთასთან გადავიღეთ, მტკვარში, ახლოს იმ ადგილთან, სადაც ავტობანის ორი დიდი ხიდია გადებული.   პატარა ბავშვისთვის ძალიან სახალისო და საინტერესო იყო გადაღების პროცესი. ყველას აინტერესებდა, როგორ მიდიოდა გადაღებები, მეკითხებოდნენ, რამდენს მიხდიდნენ. დღეში ვიღებდი 2,5 მანეთს, ეს მცირე თანხა იყო, თუმცა თანხა არაფერი იყო იმასთან შედარებით, რა გარემოშიც მე მიწევდა ყოფნა.

- როგორ გახსენდებათ უდიდეს მსახიობთან ოთარ მეღვინეთუხუცესთან გადაღებების პროცესი?

 - ოთარ მეღვინეთუხუცესი მახსოვდა ფილმებიდან „დიდოსტატის მარჯვენა“ და „მთვარის მოტაცება“. პატარა ვიყავი, მაგრამ მაინც ვხვდებოდი, რა მასშტაბის ადამიანთან მქონდა შეხება და მოწიწებით ვუყურებდი. მართალია გადაღებების პროცესში ყველა ისე იყო დაკავებული, რომ ჩემთვის არავის ეცალა.  ბატონი ოთარი უფრო ახლოს მოგვიანებით, მარჯანიშვილის თეატრში გავიცანი. ის  დიდებული ადამიანი იყო. ძალიან ღირსეული, ამაყი, მოწესრიგებული. მას უდიდეს პატივს ვცემდი. 11 წლის ვიყავი, როდესაც მარჯანიშვილის თეატრში ამიყვანეს როლზე - კიტა ბუაჩიძის სპექტაკლში „ ეზოში ავი ძაღლია“. ამ ტრაგიკომედიას რეჟისორი გოგი თოდაძე დგამდა. უამრავი ბავშვი გასინჯეს, მაგრამ ბიჭი ვერ შეარჩიეს და არაჩვეულებრივ გოგონას, ია ღამბაშიძეს შესთავაზეს ეს როლი. ერთ-ერთ რეპეტიციაზე მიწვეულ თეატრის სამხატვრო ხელმძღვანელს გიგა ლორთქიფანიძეს, როდესაც ბიჭის როლში გოგონა დაინახა, ეს რა თქმა უნდა, არ მოეწონა და გოგის უთხრა: ამისთანა რა გაჭირვებაა, გოგოს რომ ვათამაშოთ ბიჭის როლიო, მე მყავს კარგი ბიჭი და ის გასინჯეთო. ასე მოვხვდი ამ სპექტაკლში. ეს უკვე დიდი როლი იყო სამმოქმედებიან სპექტაკლში, თავისი დიალოგებით, მიზანსცენებით. ორი შემადგენლობა ჰქონდა ამ სპექტაკლს. ია ჩემი შემცვლელი იყო. აქ უკვე ერთ დღეში  2,5 მანეთს ნაცვლად  5 მანეთს მიხდიდნენ (იცინის).  ვთამაშობდი ისეთ ვარსკვლავებთან როგორებიც იყვნენ მედეა ჯაფარიძე, ელენე ყიფშიძე, სოფიკო ჭიაურელი, გივი ბერიკაშვილი, თენგიზ მაისურაძე, ნინო ჩხეიძე და  ლეო ანთაძე. ღმერთმა დიდხანს აცოცხლოს  ბატონი ლეო. ანშლაგებით მიდიოდა სპექტაკლები. იას უფრო მალე დაეტყო,  რომ გოგონა იყო და დაგვემშვიდობა. 4 წელი ვითამაშობდით ამ სპექტაკლს.  შემდეგ მეც გავიზარდე, ულვაში წამომივიდა. ეს იყო საოცარი პერიოდი, გვქონდა არაჩვეულებრივი გასტროლები,  მთელი საქართველო მოვიარეთ, რაც არასდროს მავიწყდება. ძალიან ახლო ურთიერთობა მქონდა ბატონ გივი ბერიკაშვილთან, ღამის 11 საათზე მთავრდებოდა სპექტაკლი, სახლში მოვყავდი ხოლმე ბატონ გივის, მომიყვანდა სახლთან და ასძახებდა დედაჩემს :ქეთო შვილი ჩაიბარეო. მე დიდუბეში ვარ დაბადებული, მაგრამ შემდეგ საცხოვრებლად გადავედით საბურთალოზე, წითელი პარტიზანების ქუჩაზე. ეს ქუჩა დღეს იპოლიტე ხვიჩიას სახელს ატარებს. იპოლიტე ჩემს კორპუსში ცხოვრობდა, ორი სართულით ზემოთ. ჩვენს ოჯახებს ძალიან ახლო ურთიერთობა, დიდი სითბო და სიყვარული ჰქონდა. მეზობლები ხშირად დავდიოდით მის პრემიერებზე. იპოლიტე ყველას ძალიან უყვარდა.

-ამ გარემომ და სცენამ ვერ ჩაგითრიათ, რომ პროფესიული არჩევანი მსახიობობაზე გაგეკეთებინათ? რატომ გახდით გეოფიზიკოსი?

-თეატრისა და კინოს მიმართ ჩემი დიდი სიყვარულის მიუხედავად,  მე კომაროვის ფიზიკა-მატემატიკურ სკოლაში ვსწავლობდი. ტექნიკური საგნები უფრო მიყვარდა, ვიდრე ჰუმანიტარული. მე რეჟისორობა მინდოდა, მაგრამ ახლობლებმა მირჩიეს,  ჯერ რაიმე სპეციალობას დავუფლებულიყავი, ცხოვრების ნიუანსებში უკეთ გავრკვეულიყავი და კინოზე მერე მეფიქრა. მე არჩევანი გეოფიზიკაზე გავაკეთე, თუმცა ვფიქრობდი, რომ ადრე თუ გვიან კინოს და თეატრს აუცილებლად დავუბრუნდებოდი. უნივერსიტეტში, გეოგრაფია-გეოლოგიის ფაკულტეტზე ძალიან საინტერესო სტუდენტობა მქონდა. დავდიოდით პრაქტიკებზე როგორც საქართველოში, ასევე რესპუბლიკის  ფარგლებს გარეთ. სტუდენტობისას გამორჩეული პრაქტიკა მქონდა ვოლგის სტეპებში, სადაც საინტერესო გამოცდილება შევიძინე. პირველ რიგში გავიცანი უბრალო, მშრომელი და ერთგვარად დაბეჩავებული რუსი ხალხი. დღეს ამიტომაც აღარ მიკვირს რუსული საზოგადოების პატრონყმური დამოკიდებულება მათი  პრეზიდენტის მიმართ. სტუდენტობის პერიოდს უკავშირდება ჩემი გატაცება წყალში ყვინთვასა და სპალეოლოგიაში. საბჭოეთის ბოლო წლებში  სპელეოლოგებისა და აკვალანგისტების საკავშირო შეკრებაზე ვიყავი ბაიკალის ტბაზე.  მერწმუნეთ ბაიკალის ტბა წყალქვეშ არანაკლებ ლამაზია. აქტიურად ვიყავი ჩართული საქრთველოს მღვიმეების გამოკვლევებში.  მათ შორის ყუმისთავის  უბანზე- პრომეთეს მღვიმეში. ამ კვლევას სათავეში ედგა ჯუმბერ ჯიშკარიანი - დიდი სპელეოლოგი და ჟურნალისტი. უნივერსიტეტის გეოფიზიკურ ექსპედიციას კი ხელმძღვანელობდა საოცრად საინტერესო ადამიანი - შიო ვასაძე. ასევე ნამყოფი ვარ საქართველოს ერთ - ერთ ყველაზე ღრმა მღვიმეში - „ვესენნაიაში“. ის აფხაზეთში,  ბზიფის ქედზე, 2000 მეტრზე  მდებარეობს. მისი სიღრმე 410 მეტრია, სიგრძე - კი 2 კილომეტრზე მეტი. ამ მღვიმეში მოგზაურობას, რომელსაც ურთულესი ტრაექტორია აქვს, 5 დღე მოვუნდით.  მთაში სიარული დღესაც მიყვარს, მეგობრებთან ერთად ბევრს დავდივარ არატურისტულ მარშუტებზე. ხან ფეხით, ხან მაღალი გამავლობის მანქანებით.  

უნივერსტეტის შემდეგ გეოფიზიკოსად ვმუშაობდი ჭაბურღილებზე  ნორიოში,  გარდაბანში, შიდა და ქვემო ქართლში. შემდეგ ნავთობს ვეძებდი სეისმოძიების მეთოდებით, ძირითადად კახეთში. პარალელურად ისევ უნივერსიტეტში ჩავაბარე - ზოგად სპეციალობათა ფაკულტეტზე. ძვირფასი ხალხი გვასწავლიდა ხელოვნებასა და კინომცოდნეობას -  რისმაგ გორდეზიანი, ოთარ სეფაშვილი, ტატა თვალჭრელიძე და გოგი გვახარია. პრინციპში რეჟისურას იქ დავეუფლე,  რაც შემდეგ პროფესიის შეცვლისას გამომადგა. როცა ქვეყანა აირია, საბჭოეთი დაინგრა, გაუქმდა ჩემი წარმოებაც. იმ დროს ბევრმა ახალგაზრდამ  მესამე ანუ არასამთავრობო სექტორს მივაშურეთ. მე ჩემს მეგობრებთან მიხეილ მირზიაშვილსა და დავით დარჩიაშვილთან ერთად, თავიდან „მშვიდობის, დემოკრატიისა და განვითარების  კავკასიურ ინსტიტუტს“ მივაშურე. პოლიტოლოგ გია ნოდიას ხელმძღვანელობით ჩვენ ვეზიარეთ ადამიანის უფლებებს, ტოლერანტობას, მოწყვლადი ჯგუფების თანადგომას, კონფლიქტების გაშუქებას. სხვადასხვა ტელევიზიებისათვის ვაკეთებდით გადაცემას - „მოდუს ვივენდი“.  მალე „სტუდია რეც“ დავაარსეთ და კავკასიურ ინსტიტუტსაც დავემშვიდობეთ.  ჩვენ, ჩვენი ნიშა არასამთავრობო სექტორში ვიპოვეთ. ძლიერი მესამე სექტორი სამოქალაქო საზოგადოების განვითარების აუცილებელი პირობაა. პერიოდულად, ყოველ აჩევნებზე ეს სექტორი  აწვდის კადრებს  ხელისუფლებას. მეც მქონდა შემოთავაზებები სხვადასხვა პოლიტიკური ჯგუფებისგან, თუმცა მე პოლიტიკაში ჩართვას მაინც სამოქალაქო სექტორში დარჩენა ვარჩიე.

14207815_1098390350208960_5762959324257506862_o

 - დღეს არასამთავრობო სექტორი რთულ მდგომარეობაში აღმოჩნდა, როგორია თქვენი დამოკიდებულება ე.წ. აგენტების  კანონის მიმართ?

 - ამ კანონით ხელისუფლებამ გადაწყვიტა, რომ ლაგამი ამოსდოს მესამე სექტორს და მის სურვილზე მართოს. მე არ მომწონს ეს კანონი და მიმაჩნია, რომ ის დისკრიმინაციულია არასამთავრობო სექტორისათვის. რა მოაქვს ამ კანონს ჩვენი ქვეყნისთვის? მხოლოდ და მხოლოდ საზოგადოებრივი დაპირისპირება, გაუცხოება დიპლომატიურ კორპუსთან, საერთაშორისო ორგანიზაციებთან, ჩვენს სანდო პარტნიორებთან.  ეს დამაზიანებელია ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისთვის. მე ვფიქრობ, რომ ამ გადაწყვეტილებით, ოცნების მთავრობამ საქართველოს ჩაუშალა ევროინტეგრაცია. ევროკავშირის ინსტიტუტების წარმომადგენლები  პირდაპირ გვეუბნებიან, რომ ამ კანონით ევროკავშირში ვერ შევალთ. თუმცა ოცნების მთავრობა ჯიუტად იძახის, რომ ეს ევროკავშირის გზაა.  მე ვეწინააღმდეგები ამ კანონს, თუმცა ჩემმა ორგანიზაციამ მაინც გაიარა რეგისტრაცია. ეს იყო იძულებითი ნაბიჯი, რაზეც კონფლიქტების თემაზე მომუშავე ათმა ორგანიზაციამ გავავრცელეთ განცხადება. შეურაცმყოფელი იარლიყის მიუხედავად, მინდა ვაკეთო ის რასაც ვაკეთებდი 30 წლის განმავლობაში. მინდა ვიმუშავო ლეგალურად, ჩვენი მიზნების განსახორციელებლად, მით უმეტეს არჩევნების წინ. მე ვფიქრობ, რომ ეს კანონი მთავრობას უკარგავს მხარდამჭერებს და მგონია, რომ ის უმრავლესობით ვერ გამარჯვებს ამ არჩევნებში. საზოგადოებამ დიდი გზა გაიარა, ჩვენ ვიცით თავისუფლებისა და  დემოკრატიის ფასი, ჩვენ ვიცით საით უნდა ვიმოძრავოთ. სწორედ ამ არჩევანით უნდა მივიდეს ხალხი არჩევნებზე და უარი უნდა უთხრას ძალას, რომელიც ამუხრუჭებს ევროინტეგრაციის პროცესს. მე გამოუსწორებელი ოპტიმისტი ვარ და მჯერა, სიტუაცია უკეთესობისკენ შეიცვლება.

თამუნა ნიჟარაძე

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.