2007 წლის 26 ივნისს, ნიუ-იორკში, 78 წლის ასაკში გარდაიცვალა ცნობილი ამერიკელი მოდელიორი ლიზ კლაიბორნი. სიკვდილის მიზეზი სიმსიმვნე გახდა, რისგანაც 10 წლის მანძილზე იტანჯებოდა.
"ეს იყო ბრძოლა, რომლის მოგებაც შეუძლებელი იყო"- განაცხადა კლაიბორნ არტ ორტენბერგმა, მისმა მეუღლემ და ძველმა ბიზნეს-პარტნიორმა პრესისთვის გაკეთებულ ოფიციალურ მიმართვაში.
ლიზ კლაიბორნმა 1979 წელს სამოდელო სახლი Liz Claiborne დააარსა. მან სახელი ოთხმოციან წლებში, თავისი უნიკალური დიზაინის მქონე, ყოველდღიური, სპორტული მიმართულების ტანსაცმლით გაითქვა და ლიზი ითვლება ადამიანად, რომელმაც ამერიკის მოდაში გადატრიალება მოახდინა. სწორედ მან განაცხადა ოდესღაც, რომ სამოსი აუცილებლად კომფორტული უნდა იყოს და სიამოვნება მოჰქონდს მისთვის, ვინც მას ატარებს.
ლიზ კლაიბორნი როკ-ვარსკვლავი იყო. ადამიანები მის მაღაზიებში გრძელ რიგებში დგებოდნენ, რათა გამოლაპარაკებოდნენ და ავტოგრაფი აეღოთ მისგან. მისი შემოქმედების ძლიერ მხარეს ფერი წარმოადგენდა. მან რევოლუცია მოახდინა ხასხასა ფერებითა და ქსოვილზე სხვადასხვა შეხამებების გამოყენების მეშვეობით.
ლიზ კლაიბორნის მუდმივი კლიენტები დარწმუნებულნი არიან, რომ მისი კომპანიის წარმატება დაკავშირებულია იმასთან, რომ მას ყოველთვის კარგად ესმოდა მომხმარებლის მოთხოვნილება.
1989 წელს ის პენსიაზე გავიდა, რათა თავი ქველმოქმედებისთვის მიეძღვნა. Liz Claiborne and Art Ortenberg Foundation-ის ფონდი, რომელიც 1984 წელს შეიქმნა, თავისი ისტორიის მანძილზე, ათეული საგანმათლებლო პროგრამის სპონსორი იყო მთელს მსოფლიოში.
არცერთ კომპანიას არ განუცდია ისეთი თავბრუდამხვევი აღმაფრენა, როგორც ლიზ კლაიბორნის კორპორაციას და არცერთ ქალს არ გამოუმუშავებია იმდენი ფული ტანსაცმლის ინდუსტრიაში, რამდენიც მან შეძლო: 200 მილიონი დოლარი ათ წელიწადში. ამის მიზეზი ისაა, რომ ლიზ კლაიბორნმა შეძლო საქმიანი ქალების მოთხოვნილებების დაკმაყოფილება ელეგანტური, იაფი ტანსაცმლით. მან შესთავაზა მათ გამოეყენებინათ ტანსაცმლის კომპლექტები, ელემენტების შეთავსებით, რაც მომსახურე ქალებს საშუალებას მისცემდა მრავალფეროვნება შეეტანათ საქმიან სტილში და მოხდენილად გამოჩენილიყვნენ ყოველდღიურ ცხოვრებაში.
ლიზ კლაიბორნი დაიბადა ბელგიაში, ბრიუსელის ბანკის მმართველის, ამერიკელი ემიგრანტის ოჯახში. 1939 წელს ოჯახი ახალ ორლეანში დაბრუნდა. დედა მას პატარაობიდანვე ასწვლიდა კერვას. მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ გოგონა ევროპაში, ერთ-ერთ სამხატვრო სკოლაში სასწავლებლად გაემგზავრა. მისი ოჯახი კატეგორიული წინააღმდეგი იყო, რომ მას მოდის ინდუსტრიაში ემუშავა. "მათთვის ეს ძალიან არადახვეწილი საქმიანობა იყო", - იხსენებდა ლიზი.
1950 წელს, საზაფხულო არდადეგებზე, საზრიანმა ლიზიმ დიზაინში ნაციონალური კონსკურსი მოიგო და მოგებული პრიზი მოდის სამყაროში შესასვლელ ბილეთად გამოიყენა – ის დიზაინერის კარიერის გასაკეთებლად ნიუ-იორკში გაემგზავრა. მისი საქმიანობის მწვერვალი -კომპანია ჯონათან ლოგანში მისი ახალგაზრდული ტანსაცმლის განყოფილებაში მთავარ დიზაინერად დანიშვნა გახდა. აქ მან 16 წელი იმუშავა. 1975 წელს მან დატოვა ახალგაზრდული მოდა, რათა თავისი ოცნება განეხორციელებინა - გამოეშვა იაფი ტანსაცმელი მომსახურე ქალბატონებისთვის.
კორპორაცია Liz Claiborne-ის შექმნაში 250 ათასი დოლარი იყო ჩადებული. 1976 წლის შემოდგომაზე, ლიზიმ პირველი 35 ესკიზი წარმოადგინა. მათი შექმნის დროს ხელმძღვანელობდა პრინციპით, რომელიც გახდა მისი მუშაობის მთავარი პრინციპი: "ჩავიცმევდი კი ამას მე თვითონ სამსახურში და ნეტა რამდენს გადავიხდიდი მასში?". მას სწამდა, რომ აუცილებელი იყო ყური დაეგდო დამკვეთისთვის, ხშირად გადიოდა სავაჭრო დარბაზში და ყურს უგდებდა, რა მოსწონთ ადამიანებს და რა – არა. ლიზი მთელი გულით თანაუგრძნობდა მოსამსახურე ქალებს: "ჩემი კლიენტი- მომსახურე ქალია. ქალები დღეს თავის თავში დარწმუნებულნი არიან და უნდათ ისეთი ტანსაცმლის ტარება, რომელსაც ამის ხაზგასმა შეეძლება".
მალე კორპორაცია სწრაფმზარდ და შემოსავლიან ტანსაცმლის მწარმოებელ საწარმოდ გადაიქცა. 1980 წელს ლიზ კლაიბორნი დაასახელეს მოდის ინდუსტრიის N1 მწარმოებლად. 1986 წელს კორპორაცია მოხვდა მსოფლიოს ხუთასი უმსხვილესი კომპანიის ჩამონათვალში, რომელიც ჟურნალმა "Fortune" შეადგინა. ამ პრესტიჟულ ჩამონათვალში ქალების დაფუძნებული მხოლოდ ორი კომპანია იყო, ერთ-ერთი მათგანი ლიზ კლაიბორნის.
1987 წელს ლიზ კლაიბორნი გახლდათ კორპორაციის პრეზიდენტი, მმართველობის თავმჯდომარე და მისი აღმასრულებელი დირექტორი. დარწმუნდა რა, რომ ყველა მისი ოცნება ასრულდა, 1989 წელს მან კომპანიის ხელმძღვანელობას თავი დაანება. 1990 წელს ლიზ კლაიბორნის ტანსაცმლის გაყიდვიდან შემოსული შემოსავალი ორჯერ აღემატებოდა მისი მთავარი კონკურენტის - კომპანია Leslie Fay-ის შემოსავალს.
ლიზ კლაიბორნი - მორიდებული ქალი იყო. ერთხელ, როდესაც “"Fortune"-ის რეპორტიორმა მას ჰკითხა, რა თანხებს ფლობდა, მან მორიდებით უპასუხა: "რამდენიმე მილიონი დოლარი". სინამდვილეში კი, იმ პერიოდში, სადღაც ასი მილიონზე მეტი ჰქონდა ანგარიშზე. ლიზი ყოველთვის აღწევდა თავისას. სანამ სასურველ შედეგს არ მიიღებდა არ ეშვებოდა დასახულ მიზანს, მიზნის მიღწევის შემდეგ კი, უფრო ინტენსიურად იწყებდა მუშაობას. ის ისეთ საქმიან თვისებებს ფლობდა, როგორებიც იყო ოპერატიულობა, თავდაჯერება, სტრესულ სიტუაციებში პრობლემების მშვიდად გადაჭრის უნარი. მან ერთერთმა პირველთაგანმა გააკეთა იმის დემონსტრირება, რომ მოდა უნდა დაფუძნებულიყო მასიური მომხმარებლის სურვილების მიმართ შემოქმედებით მიდგომაზე.
ლიზ კლაიბორნის ნოვატორობამ მნიშვნელოვან წილად შეცვალა მსოფლიო მოდა.