საქართველოს ისტორიაში პირველად 2015 წელს შედგა და დაფუძნდა ეროვნული და დამოუკიდებელი მასონური ლოჟების ფედერაცია – დიადი ლოჟა, მისი სრული სახელწოდებაა „უძველესი თავისუფალი და მიღებული ქვისმთლელთა (მასონთა) ორდენი – საქართველოს დიადი ლოჟა“. ეს მოვლენა ისტორიულია იმდენად, რამდენადაც საქართველოს ისტორიაში თანამედროვე მასონობა არსებობდა მე-18 საუკუნის ბოლოდან, მე-19 საუკუნის დასაწყისიდან, გაძლიერდა მეოცე საუკუნის დასაწყისში, მაგრამ ვერ მოესწრო საქართველოს გასაბჭოებამდე დიადი ლოჟის დაფუძნება… 2015 წლიდან საქართველოს დიადმა ლოჟამ დაიწყო კვლევა ქართული მასონობის ისტორიული ფესვებისა, ამასთან, ეს მხოლოდ მცირედი პირველი ნაბიჯებია.
ოპერატიული მასონები, ანუ პრაქტიკოსი ქვისმთლელები, ჩვენს ისტორიაში მრავლად გვყავდა, მათი აგებულია მრავალი ციხე-სიმაგრე, ტაძარი, მათ შორის უნიკალური სვეტიცხოველი და გელათი. მაგრამ, მიღებული, ანუ არა-პრაქტიკოსი, ქვისმთლელების კვალი არ იძებნებოდა ჩვენი სამშობლოს ისტორიის ზედაპირზე. კვლევის დაწყებიდან მალევე აღმოჩნდა, რომ ეს კვალი არსებობს და მივყავართ მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში, ქალაქში და დაწესებულებაში გაბნეულ ისტორიულ მასალებთან. ჩვენს გვერდზე მითითებულია ქართველ მასონთა მხოლოდ მცირე რაოდენობა, რომელთა იდენტიფიკაცია გახდა შესაძლებელი სწორედ სხვადასხვა მასონურ არქივში. საქართველოს დიად ლოჟას მიაჩნია, რომ წარსულის გარეშე არ შეიძლება არსებობდეს აწმყო და მითუმეტეს – მომავალი. გადავწყვიტეთ სპეციალური კომისიის შექმნა, რომელიც საერთაშორისო მასონური კვლევითი ინსტიტუტის (IMRI) მხარდაჭერით განაგრძობს სპეციალურ კვლევას აღნიშნული მიმართულებით. ყველა ძმის შესახებ, ვინც ჩვენს ვებ გვერდზეა წარმოდგენილი, არსებობს, თუნდაც მწირი, მაგრამ უტყუარი დოკუმენტური მასალა, როგორც სხვადასხვა ისტორიულ წყაროში, ავტორიტეტულ მკვლევართა გამოცემებში, ასევე სხვადასხვა მასონურ არქივებში. გასათვალისწინებელია, რომ საქართველოს გასაბჭოების შემდგომ არქივების დიდი ნაწილი ან განადგურდა ან გატანილია რუსეთში და ინახება გრიფით „საიდუმლო“.
საქართველო მეცხრამეტე საუკუნეში რუსეთის იმპერიის მიერ იყო ანექსირებული და მასონობაც რეალურად ჩვენში რუსეთიდან შემოვიდა (ამ ეტაპზე სხვა ფაქტები არ გვაქვს). თბილისისა და ქუთაისის გუბერნიებში თითო-თითო ლოჟა არსებობდა, ასევე იყო ქართველების, (კავკასიელების) ლოჟა პეტერბურგში, ქართველები იყვნენ სხვადასხვა ლოჟის წევრები მთელი იმპერიის მასშტაბით. XIXს. ბოლოდან, რუსეთის იმპერიაში მძლავრობდა ე.წ. არა-რეგულარული მასონური ფრთაც, „რუსეთის ხალხთა დიადი აღმოსავლეთი“ (რხდა), ჩვენი თანამემამულეთა ნაწილი ამ დიადი ლოჟის იურისდიქციაშიც შედიოდა.
ქართველ ძმათაგან, გამოვყოფდით, ქართველ ბატონიშვილს, გრიგოლ იოანეს-ძეს, მეფე გიორგი XII-ის შვილიშვილს, რომელიც სავარაუდოდ 1816 წლამდე იქნა ინიცირებული პეტერბურგში. გრიგოლ ბაგრატიონი (1789 – 1830) იყო ქართველი მწერალი, მონაწილეობდა კახეთის 1812 წლის აჯანყებაში. აჯანყების პერიოდში გამოაცხადეს საქართველოს მეფედ, უწოდეს გრიგოლ I, მას როგორც მეფეს მოიხსენიებდნენ ეკლესიებში ღვთისმსახურების დროს. მისი მეფობის მცირე ვადის შემდგომ, იგი გადაასახლეს რუსეთში და ერთხანს პატიმრად ჰყავდათ პეტროზავოდსკის ციხეში. გადასახლებაში დაწერილი მისი ლექსები, სამშობლოდან გადახვეწილი კაცის გულისტკივილს გამოხატავს. ბატონიშვილი გრიგოლ იოანეს ძე ბაგრატიონი პეტერბურგში გაწევრიანდა ლოჟა „გაერთიანებულ მეგობრებში“, სადაც ის ოსტატის ხარისხში იქნა აყვანილი. ამ ისტორიულ პერიოდში, მოღვაწეობდა თავადი მიხეილ ბარათაევი (ბარათაშვილი), დეკაბრისტების მეგობარი და ციმბირში ლოჟის დამაარსებელი, ნიკოლოზ ბარათაშვილის ახლო ნათესავი. მიხეილ ბარათაშვილი 1784 წლის 25 იანვარს, ქალაქ სიმბირსკში დაიბადა (გარდაიცვალა 1856 წელს, ბარათაევკაში). იგი იყო ქართველი ისტორიკოსი, ქართული მეცნიერული ნუმიზმატიკის ფუძემდებელი, ქართული და აღმოსავლური მონეტების კოლექციონერი. სიმბირსკში დააარსა მასონთა ლოჟა “სათნოების გასაღები“, თავად კი, 1816 წელს იქნა ინიცირებული. საინტერესო და უნიკალური პიროვნება, ქართველი პატრიოტი გახლდათ ალექსანდრე ვლადიმერის ძე ამილახვარი, პოლკოვნიკი. დაიბადა 1879 წელს, გორში, – გარდაიცვალა 1968 წლის 21 აგვისტოს, ნიუ – იორკში. დაამთავრა თბილისის კადეტთა კორპუსი, 1901 წელს კი პაჟთა კორპუსი. იყო მის მიერვე ჩამოყალიბებული დრაგუნთა ქართული პოლკის მეთაური. 1914–1916 წლებში მსახურობდა ე.წ. „ველურ დივიზიაში“. დონის კაზაკებთან ერთად ებრძოდა ბოლშევიკებს. 1917 წლის სექტემბრიდან თბილისში მოღვაწეობს. გასაბჭოების შემდეგ, ემიგრაციაშია, ჯერ სტამბულში, შემდეგ პარიზში.1924 წელს სხვებთან ერთად აარსებს მასონურ ლოჟას „ოქროს საწმისი“, საფრანგეთის დიადი ლოჟის საფარველ ქვეშ, იყო ლოჟების „ლოტოსი“ და „პრომეთე“ -ს წევრიც. ელიზბარ ვაჩნაძესთან, მერაბ ჯორჯაძესთან და ნიკოლოზ ჩხოტუასთან ერთად ებრძოდა კომუნისტებს. მოგვიანებით, 1954 წლამდე, ცხოვრობდა პერუში, 1957 წლიდან კი იგი აშშ გადადის, სადაც მოგვიანებით აღესრულა.
ქუთაისის გუბერნიაში მუშაობდა მასონური ლოჟა „კავკასიური“, რომელიც 1915 წლიდან იქნა ინსტალირებული ქ. ქუთაისში. წევრებიდან გამოვყოფდით: კიტა აბაშიძეს, რომელიც ლოჟის დაფუძნების დროს იქნა ინიცირებული (სხვათა შორის, 1909 წელს იგი დააპატიმრეს. მიზეზი გახდა მისი გამოსვლა 1909 წლის 22 თებერვალს ქუთაისში შემდგარ თავადაზნაურთა შეკრებაზე, რომელზედაც საქართველოს ეკლესიის ავტოკეფალიის საკითხი დადგა. კიტა აბაშიძე დავით მიქელაძესთან და ნიკოლოზ თავდგირიძესთან ერთად ეკლესიის დამოუკიდებლობის მოთხოვნით გამოვიდა);
ლოჟა „პოლარული ვარსკვლავი“-ს წევრი იყო, ვარლამ გელოვანიც. იგი ქუთაისის გუბერნიიდან აირჩიეს რუსეთის იმპერიის მე-4-ე სახელმწიფო სათათბიროს წევრად, სოციალ – ფედერალისტი, რუსეთის სათათბიროს ქართული ლოჟის წევრი. ოცნებობდა საქართველოს დამოუკიდებლობის აღორძინებაზე, ის ამტკიცებდა: „ჯანმრთელი სახელმწიფოს მშენებლობის გზაა არა პატარა ერების ინტერესების უგულვებელყოფა, არამედ ამ ინტერესების შეთანხმება უზარმაზარი მთლიანობის ამოცანებთან“.
"კავკასიური ლოჟა" დააარსებული იყო ორი, იმდროინდელ რუსეთში ყველაზე გავლენიანი ქართველი მასონის - კარლო ჩხეიძისა და ევგენი გეგეჭკორის მიერ. მისი წევრები იყვნენ:
1) კარლო ჩხეიძე
2) ევგენი გეგეჭკორი
3) კიტა აბაშიძე
4) იასონ ბაქრაძე
5) პეტრე ყიფიანი
6) ალექსანდრე დიასამიძე
რუსეთის დიად აღმოსავლეთს ჰქონდა მმართველი ორგანო რომელსაც ერქვა "რუსეთის ხალხთა დიადი აღმოსავლეთის უმაღლესი საბჭო". ამ საბჭოში ორი ქართველი იყო - ევგენი გეგეჭკორი და კარლო ჩხეიძე. ასევე ამ ლოჟის ერთ-ერთი ფილიალის "ჩრდილოეთის ციალის" დიდი მაგისტრი იყო ევგენი გეგეჭკორი. ამ ლოჟას შემდგომში ეწოდა ლოჟა - "გეგეჭკორი".
ასევე ლოჟას დუმაში ჰქონდა ფილიალი ლოჟა "ვარდი", ამ დუმის ლოჟაში 4 ქართველი იყო, ესენი იყვნენ:
აკაკი ჩხენკელი
კარლო ჩხეიძე
ევგენი გეგეჭკორი
ვარლამ გელოვანი
საქართველოში მოღვაწეობდა 3 ძლიერი მასონური ლოჟა:
1) "რუსეთის ხალხთა დიადი აღმოსავლეთი" თბილისი,
2) "კავკასიური ლოჟა", ქუთაისი,
3) "ცეცხლოვანი მტრედის ორდენი", თბილისი.
ამ ქართველების ნაწილი, საქართველოს 1921 წლის ოკუპაციამდე იყვნენ მასონები, ქუთაისში, თბილისში, პეტერბურში, ციმბირში არსებულ ლოჟებში, ბევრი მათგანი, „არა რეგულარიც“ კი იყო, მიეკუთვნებოდნენ „რუსეთის ხალხთა დიად აღმოსავლეთს“, მაგრამ მათი უმეტესობა 1924 წლიდან შეურთდნენ რეგულარულ მასონობას, პარიზში, ვარშავაში, ლონდონში, ჩილეში, ნიუ იორკში და ა.შ.
აი ეს სიაც:
ამ ეტაპზე თბილისის ლოჟის შესახებ გაცილებით ნაკლებ ინფორმაციას ვფლობთ, ვიდრე ქუთაისის ლოჟაზე. კვლევის შედეგების და სხვა ქართველი მასონების თუ ქართული ლოჟების შესახებ, ქართულენოვან მკითხველს შეუძლია შეიტყოს ჩვენი სპეციალური გამოცემიდან, რომლის ავტორია მასონი ძმა სოლომონ ასურელი.
2017 წელს საქართველოს დიადმა ლოჟამ საფრანგეთიდან მიიღო მასონური ხელდასმის პატენტი, რომლის მეშვეობითაც აღდგა ისტორიული, სამართალმემკვიდრეობითი და კულტურული კავშირი ჩვენს ქართველ მასონ წინაპრებთან, ევროპულ მასონურ სივრცესთან და ტრადიციებთან.
„სუფრა - ასე ჰქვია ქართულ მოლხენა-დროსტარებას, რომელიც სტუმართმოყვარეობისა და მხიარულების განსახიერებას წარმოადგენს. რომელი კერძებს მიირთმევენ ქართველები სტუმრებთან ერთად? ჩვენი კორესპონდენტი შეეცადა ქართული სუფრის დიდებულება ეჩვენებინა და დარწმუნდებით, რომ ეს მართლაც კარგად გამოუვიდა“, - ასე იწყება გერმანულ გაზეთ „ფრანკფურტერ ალგემაინე ცაითუნგში“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung) გამოქვეყნებული სტატია სათაურით „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება“ (ავტორი - მაიკე ფონ გალენი).
გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:
„როცა მივედით, მაგიდა უკვე გაშლილი დაგვხვდა: თეფშებზე დაწყობილი ყველით და ლორით, ნიგვზის ფარშიანი ბადრიჯნით, მხალეულობით, მწვანილით, კიტრით და პომიდორით... მათ შორის ჩადგმულია გრაფინები მოცხარის წვენით და ტარხუნის ლიმონათის ბოთლებით. ოფიციანტი წითელ ღვინოს ბოკალებში ასხამს. გარეთ თბილისური საღამოა, რესტორან „რიგის“ დარბაზში გაშლილ გრძელ მაგიდაზე კი ქართული სუფრა - ქართული ქეიფი იწყება.
ისინი, რომლებიც ქართულ სამზარეულოს არ იცნობენ, მადააღძრულები სწრაფად მიირთმევენ სიმინდის ფქვილისაგან გამომცხვარ თბილ მჭადებს, სალათებს და ყველს. მაგრამ ვინც იცის, ის ნელ-ნელა ჭამს და მთავარს ელოდება...
ქართველი ქალბატონი თიკო ტუსკაძე, რომელიც ლონდონში ცხოვრობს, მაგრამ ახლა სამშობლოში იმყოფება, ჩვენი გიდის როლს ასრულებს და ქართულ სუფრას გვაცნობს როგორც „გემრიელი საჭმელების უსასრულო რიგს“. იგი კულინარული წიგნის ავტორია და გვიხსნის, თუ რომელი საჭმელი როგორ მივირთვათ.
ზოგიერთმა უკვე საკმაო რაოდენობის სალათა მიირთვა, რომ მაგიდაზე ახალი კერძები მოაქვთ - მოხრაკულ-მოთუშული სოკო, ხაჭაპური, ხორცით მომზადებული კერძები... საჭმლით სავსე თეფშები სულ უფრო მრავლდება და მაგიდაზე თავისუფალი სივრცე მცირდება, თუმცა ახალ-ახალი ნუგბარისათვის ადგილი მოიძებნება.
„სტუმართმოყვარეობა - ქართული კულტურის განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენს, რაც კარგად არის გამოხატული ქართულ სუფრაში, როცა მაგიდას ეროვნულ სამზარეულოს კერზები ამშვენებს“, - განმარტავს მაკა თარაშვილი. რა თქმა უნდა, იგი ახალბედა სუფრის წევრებისაგან განსხვავებით, შეცდომებს არ უშვებს და ყველაფერს ერთად არ მიირთმევს. მან კარგად იცის, რა როდის უნდა მიირთვას და უცხოელ სტუმრებს ჭამის საიდუმლოებას ასწავლის: როდის დგება მწვადის, „ჩაქაფულის და საჭმელების მიღების დრო...
ქართული ტრადიციის თანახმად, სუფრაზე იმდენი საჭმელი უნდა იყოს, რომ სტუმრების წასვლის შემდეგაც საკმაო რაოდენობით უნდა დარჩეს: „სუფრა, რომელზეც არაფერი აღარ რჩება, საქართველოში არ არსებობს“, - ამბობს მაკა თარაშვილი, - მასპინძლები იფიქრებენ, რომ სტუმრები მშივრები დარჩნენ. ამიტომ ყველაფერი უამრავია“.
რესტორანი „ქეთო და კოტე“ ძველი თბილისის უბანში, შემაღლებულ ადგილზე მდებარეობს. დარბაზში მყუდრო გარემოა შექმნილი. მაგიდები ყოველთვის მდიდრულადაა გაშლილი - ტრადიციული კერძები თანამედროვე სტილითაა გაფორმებული. თავდაპირველად თვენ მოგართმევენ ცივ და ვეგეტარიანულ კერძებს, ბოსტნეულს, შემდეგ გამომცხავარს, ცომეულს, ბოლოს კი ხორცით მომზადებულ საჭმელებს.
ქართული სუფრის ტრადიციაა თამადა, ანუ დროსტარების ხელმძღვანელი. იგი სუფრის თავში ზის და სადღეგრძელოებს ამბობს. რესტორან „შატო მუხრანში“, სადაც ჩვენ ვიყავით (თბილისიდან ერთი საათის სავალზე), მეღვინე პატრიკ ჰონეფმა ჩვენი სტუმრობის სადიდებელი სადღეგრძელო წარმოსთქვა. გერმანელი მეღვინე უკვე მრავალი წელია საქართველოში ცხოვრობს, ოჯახიც აქ ჰყავს. პატრიკი მადლობას გვიხდის სტუმრობისათვის, რომ გერმანელი ტურისტები საქართველოთი დაინტერესდნენ და კავკასიურ ქვეყანას ეწვივნენ.
მასპინძელი გვიხსნის, რომ სუფრის თამადა ყურადღებით ისმენს სტუმრების საუბარს სადღეგრძელოებისათვის იმპულსის მისაცემად. იგი დისკუსიას ზომიერ მიმართულებას აძლევს და განწყობას ამაღლებს. ამიტომაც თამადა ისეთი პიროვნებაა, რომელიც ცნობილია თავისი კეთილი ხასიათით, გონებამახვილობით და ინტელექტით.
თუ როგორ მზადდება კლასიკური ქართული კერძები, ამას თქვენ თბილისიდან საკმაოდ მოშორებით, კახეთში გაიგებთ, სადაც ღვინის კომპანია „შუმის“ რესტორანი მდებარეობს. აქ სტუმარი საკუთარი თვალით ხედავს, თუ როგორ ცხვება ქართული თონის პური, როგორ კეთდება ხინკალი, რომელიც ქართული სამზარეულოს ერთ-ერთ დიდებულ და გემრიელ კერძს წარმოადგენს.