USD 2.7384
EUR 2.8548
RUB 2.6619
Tbilisi
ირაკლი ღარიბაშვილის გამოსვლის სრული ტექსტი ბრატისლავაში, გლობალური უსაფრთხოების ფორუმის (GLOBSEC) ფარგლებში გამართულ თემატურ დისკუსიაში
Date:  245

მადლობა მოწვევისთვის. მინდა მადლობა გადავუხადო ორგანიზატორებს. მე გასულ წელსაც ვიყავი აქ, საკმაოდ საინტერესო შეხვედრა ჩატარდა. მადლობა კიდევ ერთხელ გლობსეკის ორგანიზატორებს. მადლობა და მოგესალმებით კიდევ ერთხელ.

იმედი მაქვს წლევანდელი საუბარიც საინტერესო იქნება. მადლობა, მე მგონი გამოგვივა. მარტივი კითხვით მინდა დავიწყო: უკრაინაში მიმდინარე ომი.
 
არ არის მარტივი.
 
ომი არა, მაგრამ კითხვაა მარტივი. ვნახოთ, პასუხი როგორი იქნება. თქვენი აზრით, რატომ გადაწყვიტა რუსეთმა სრულმასშტაბიანი ოპერაცია დაეწყო უკრაინაში გასულ წელს?
 

კიდევ ერთხელ მოგახსენებთ მადლობას. მიმაჩნია, რომ, ალბათ, ყველაზე გამოწვევებით აღსავსე დროა მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ. მიუხედავად იმისა, რომ ძალიან რთული დღეები გვქონდა 2008 წელს, მინდა ყველას შევახსენო, რომ პირველი ომი მიმდინარეობდა საქართველოში. დღეს შეიძლება ვიღაცას დაავიწყდა, რომ საქართველოს, ჩვენი ტერიტორიის 20% პროცენტი არის ოკუპირებული რუსეთის მიერ და 2008 წელს, ომის შემდეგ, რუსეთმა კი არ დატოვა ჩვენი ტერიტორია, პირიქით, დარჩა, ააშენეს 2 სამხედრო ბაზა ჩვენს მიწაზე, ჩვენს ტერიტორიაზე, და ეს არის შედეგი იმ დამანგრეველი ომისა.

თქვენი აზრით, ეს იყო აქტიური, არაპროვოცირებული აგრესია?
 

არ მინდა დეტალებზე საუბარი ამ ომთან დაკავშირებით, იმიტომ, რომ ჩვენ გვაქვს ჩვენ საკუთარი მოსაზრება. ჩვენ რომ მთავრობაში ვყოფილიყავით, ჩვენი მთავრობა რომ ყოფილიყო იმ დროს, მაშინ ყველაფერს გავაკეთებდით, რომ თავიდან აგვეცილებინა ის ომი. საქართველო პატარა ქვეყანაა, მხოლოდ 4 მილიონი მოსახლეობა ჰყავს, კარგად არის ჩვენი ჯარი გაწვრთნილი და აღჭურვილი, გამოცდილი ჯარი გვყავს, მაგრამ მაინც პატარაა ქვეყანა. ამიტომ მიმაჩნია, რომ ნებისმიერი მთავრობის ინტერესში უნდა იყოს, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც პატარა ქვეყანა არ არის არც ევროკავშირის, არც ნატოს წევრი, როდესაც არ გააჩნია უსაფრთხოების გარანტიები, არ მინდა დეტალებში შევიდე, მაგრამ ის ომი დამანგრეველი იყო ჩვენთვის. შედეგი ის არის, რომ ჩვენი ტერიტორიების 20% არის ოკუპირებული რუსეთის მიერ. კიდევ ერთხელ მინდა შევახსენო ყველას, რომ მსოფლიომ იმ დროს იმ ომს არ მიაქცია საკმარისი ყურადღება, იმ აგრესიას, რუსეთის აგრესიას არ მიექცა საკმარისი ყურადღება, არავინ არ დაუწესა რუსეთს სანქციები.

 უნდა დაეწესებინათ ქვეყნებს სანქციები რუსეთისთვის 2008 წელს?
 

 ასე ვფიქრობ, ასე მწამს. ჩვენთვის რა განსხვავება აქვს ხომ, ჩვენი ომი იყო ჩვენი ომი. ახლა რასაც ვხედავთ უკრაინაში, ეს კატასტროფულია, რა თქმა უნდა. ათასობით ადამიანი კვდება ყოველდღიურად და ვერ ვხედავთ იმის ნიშანს, რომ ეს ომი მალე დასრულდება.

 იმ ლოგიკით, რომ ქვეყნებს სანქციები უნდა დაეწესებინათ რუსეთისთვის 2008 წელს, მაშინ ამის უფლება 2022 წელსაც აქვთ. ასე არ არის?
 
მიმაჩნია, რომ მსოფლიო იმ დროს ვერ ფიქრობდა, რომ იმდენად სერიოზული იყო ის ომი ჩვენთან. მაგრამ 6 წლის მერე, რუსეთმა მოახდინა ყირიმის ანექსია. არავინ ფიქრობდა იმაზე, რომ ამას გააკეთებდა, მაგრამ მოხდა ეს. ეს არ გაგვკვირვებია, რადგან გამოცდილი გვაქვს ეს. ბოლო სამი ათწლეულის განმავლობაში სამი ომი გვქონდა, – ორი იყო 90-იანი წლებში, როდესაც საბჭოთა კავშირი დაიშალა, აფხაზეთსა და ცხინვალის რეგიონებში, მერე სამოქალაქო ომი და შემდეგ კიდევ ერთი, 2008 წელს. ამიტომ მიმაჩნია, რომ მსოფლიომ სერიოზულად ვერ მიიღო ეს საკითხი. ყველაფერი ჩვეულებრივ რეჟიმში გაგრძელდა. აი, მაგალითად, დღეს გვეკითხებიან საქართველოს სავაჭრო-ეკონომიკურ ურთიერთობებზე რუსეთთან, რომელიც გვაქვს რუსეთთან 2012 წლიდან მოყოლებული, მანამდეც გვქონდა. წინა მთავრობა ცდილობდა ომის შემდეგ, რომ აღედგინა სავაჭრო-ეკონომიკური ურთიერთობები, უვიზო რეჟიმიც მიანიჭეს, მიყიდეს სტრატეგიული ენერგოობიექტები რუსეთის სახელმწიფო საწარმოებს. ეს ყველაფერი ომის მერე იყო! ამის მიუხედავად, შედარებისთვის, მინდა შეგახსენოთ, რომ ომის შემდეგ პერიოდში ევროკავშირმა 2.5 ტრილიონი ევრო გადაუხადა რუსეთს 2008-2022 წლის პერიოდში. ეს არის რეალობა. მაგრამ ახლა, ჩვენ განსხვავებული რეალობა გვაქვს. ახლა ვხედავთ ამ ბრუტალურ ომს უკრაინაში და, როგორც ვახსენე, ვერ ვხედავთ რაიმე ძალისხმევას ან რაიმე ნებას რომელიმე მხრიდან, რომ ეს ომი გაჩერდეს.
 

რუსეთთან ეკონომიკურ ურთიერთობებზე მინდა გკითხოთ. თქვენ განმარტეთ, რატომ არ მიუერთდა საქართველო საერთაშორისო სანქციებს რუსეთის წინააღმდეგ. თქვენ ბრძანეთ, რომ ეს დამანგრეველი იქნებოდა საქართველოს ეკონომიკისთვის. ეს არ მეტყველებს იმაზე, რომ საქართველოს ეკონომიკა ძალიან ან გადაჭარბებულად არის დამოკიდებული რუსეთზე, ანუ ქვეყანაზე, რომელიც სულ უფრო სცილდება იმ ქვეყნების ჯგუფს, რომლებთანაც დაახლოებას თქვენ ცდილობთ? ევროკავშირი მაქვს მხედველობაში. რა ნაბიჯებს დგამთ ახლა, მოკლევადიან პერიოდში, იმისათვის, რომ რუსეთთან ეკონომიკურ ურთიერთობებზე ნაკლებად დამოკიდებული გახდეთ?

 კარგი კითხვაა, მაგრამ მინდა განგიმარტოთ შემდეგი, – ევროკავშირი, მაგალითად, ვისთანაც მე პირადად მქონდა პატივი, ხელი მომეწერა  ასოცირების შეთანხმებისთვის, ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის შესახებ შეთანხმებისთვის, ეტაპობრივად ხდება ერთ-ერთი უმსხვილესი სავაჭრო პარტნიორი საქართველოსთვის. ამიტომ, ამას დრო სჭირდება. დრო სჭირდება იმას, რომ ახალი ალტერნატივები დავინახოთ, ახალ ბაზრებზე მოვიპოვოთ წვდომა. მე ვერ ვიტყოდი, რომ რუსეთი არის ყველაზე მსხვილი სავაჭრო პარტნიორი საქართველოსთვის. მნიშვნელოვანია, მაგრამ ასეთი დიდიც არ არის. ჩვენ მივდივართ ევროკავშირისკენ. როგორც უკვე ვახსენე, ვეძებთ ახალ ვარიანტებს, ალტერნატივებს და ა.შ.
 

სულ პირველ კითხვას დავუბრუნდები, თქვენი ნებართვით. როგორ ფიქრობთ, რატომ დაიწყო რუსეთმა უკრაინასთან ომი 2022 წელს?

 მგონი ყველამ იცის ამის მიზეზი.
 

არა მგონია ვიცოდე, თქვენი აზრი მაინტერესებს.

 მგონი იცით, თან კარგად. დარბაზმაც იცის. ერთ-ერთი მთავარი მიზეზი იყო ნატო, ნატოს გაფართოება, ხომ ასეა, და ბევრი სხვა მიზეზი.
 თქვენ ფიქრობთ, რომ ნატოს გაფართოება იყო ომის მაპროვოცირებელი?
 

არ მინდა ამაზე სპეკულირება, არც ციტირება მინდა რუსეთის მთავრობის, მაგრამ ერთ-ერთი მიზეზი იყო უკრაინის ნება და განზრახვა, რომ გამხდარიყო ნატოს წევრი. ამიტომ, ჩვენ ვხედავთ ამის შედეგებს.

 ომის შედეგებზე მინდა გკითხოთ. თქვენი აზრით, რა იქნებოდა ამ ომის იდეალური შედეგი?
 

მინდა ვისაუბრო საქართველოს სიტუაციაზე, იმიტომ, რომ ჩვენ ყველას პატივს ვცემთ, მხარს ვუჭერთ უკრაინას, უკრაინის სუვერენიტეტს, ტერიტორიულ მთლიანობას, გვინდა, რომ მშვიდობა აღდგეს და უკრაინის ტერიტორიული მთლიანობაც აღდგეს ძალიან მალე, მაგრამ მინდა ჩემს ქვეყანაზე ვისაუბრო ჯერ. მე მესმის თქვენი კითხვა, მესმის თქვენი ყველას წუხილი უკრაინის საკითხზე, მაგრამ ჩვენ ჯერ საკუთარი თავის ინტერესები გვაქვს, რადგან რუსეთის ჯარი გვყავს ჩვენს ტერიტორიაზე. ამიტომ ვირჩევდი, რომ იდეალურ სცენარზე მესაუბრა საქართველოს კონტექსტში, როგორ გადაგვეჭრა ეს პრობლემა, ეს ოკუპაციის საკითხი, რაზეც არავინ არ საუბრობდა ადრე. და ომის შემდეგ, 2008 წელს, მე მგონი, საკმაოდ იმედგაცრუებული ვიყავით. გავიმეორებ, რომ სანქციები არ იყო დაწესებული რუსეთის წინააღმდეგ, არაფერი მოხდა. ყველამ გააგრძელა ჩვეულებრივ რეჟიმში ბიზნესის წარმოება რუსეთთან. ამიტომ, ჩემი საბოლოო მიზანი და ყველა ქართველისა და ჩვენი მთავრობის საბოლოო მიზანია იმის მიღწევა, რასაც ჰქვია დეოკუპაცია, მშვიდობიანი გზით. 2012 წელს, როცა ხელისუფლებაში მოვედით, ჩვენ დავნერგეთ ახალი მიდგომა, ჩვენ მას „სტრატეგიულ მოთმინებას“ ვეძახით. საქართველოს აქვს უშუალო საზღვარი, 600 კმ რუსეთთან. აქაც მინდა ვთქვა, რომ ეს არის ჩვენთვის დიდი გამოწვევა. მიუხედავად იმისა, რომ, ერთი მხრივ, ეს ოკუპაცია ჩვენს ქვეყანას აყენებს ძალიან დიდი რისკებისა და გამოწვევების წინაშე, მეორე მხრივ, საქართველომ მოახერხა უსაფრთხოებისა და მშვიდობის უზრუნველყოფა. თანამედროვე ისტორიაში, როცა 90-იან წლებში დავიბრუნეთ დამოუკიდებლობა, ეს ჩემი და ჩვენი მთავრობის ხელისუფლებაში ყოფნა არის ერთადერთი პერიოდი, როდესაც უწყვეტი მშვიდობა გვაქვს ქვეყანაში. სხვა მთავრობის პირობებში, 90-იანი წლებიდან მოყოლებული, გვქონდა ომი, ვკარგავდით ტერიტორიებს. ეს – ჩვენი პერიოდი კი ერთადერთია, როდესაც საქართველოს არ ჰქონია ომი, ესკალაცია, კონფლიქტები და არც ტერიტორიები დაგვიკარგავს.

 საინტერესო არგუმენტია!
 

მეორე მხრივ, თან, დავასრულებ…

დიახ, ბრძანეთ.
თან ხელი მოვაწერეთ ასოცირების შეთანხმებას, თავისუფალ სავაჭრო შეთანხმებას, უვიზო მიმოსვლა გვაქვს, ევროპული პერსპექტივა მივიღეთ. ეს მე მგონი საოცრებაა! ეს კარგი გამოცდილებაა! კარგი მაგალითია, ხომ ასეა, ჩვენ ვქმნით კარგ პრეცედენტებს, ნავიგაციას ვახდენთ ამ ტურბულენტურ გარემოში, როგორ გადავრჩეთ პატარა ქვეყანა.
 

თან, პატარა ქვეყანა დიდი ძალის წინააღმდეგ.

 კი ბატონო, პატარა ქვეყანა. არა  ვართ ნატოს წევრი, თუმცა, გვინდა ვიყოთ ნატოს წევრი, არა ვართ ევროკავშირის წევრი, მაგრამ ნავიგაციას ვცდილობთ აი, ამ რთულ სიტუაციაში.
 

სიტუაცია ნამდვილად რთულია, თან, ევროკავშირში გაწევრიანება გსურთ. ახლა ამაზე მინდა ვისაუბროთ. ევროკომისიამ 12 პრიორიტეტი განუსაზღვრა საქართველოს. ჩამონათვალი გრძელია და მოიცავს სახელმწიფო ინსტიტუტების დამოუკიდებლობის უზრუნველყოფას, სასამართლო სისტემის რეფორმას, ანტიკორუფციული ძალისხმევის გაძლიერებას და ა.შ. ერთ-ერთი დათქმა იყო დეოლიგარქიზაცია, რაც გულისხმობს შემდეგს, ვციტირებ – „ჭარბი გავლენის და პირადი ინტერესის აღკვეთა ეკონომიკურ, პოლიტიკურ და საზოგადოებრივ ცხოვრებაში. რა კონკრეტულ ნაბიჯებს დგამთ ამ მიმართულებით?

 მადლობა კითხვისთვის. ძალიან მოკლედ გიპასუხებთ, სად ვართ განხორციელების კონტექსტში. როდესაც საქართველოს მიეცა ეს ჩამონათვალი, ჩვენ მყისიერად დავიწყეთ მასზე მუშაობა. ივნისისთვის ყველაფერი იქნება დასრულებული.
 

დღეიდან ერთი თვის ვადაში?

 დიახ. ერთ თვეში. ყველა, ერთი რეკომენდაციის გარდა. ეს არის ე.წ. დეპოლარიზაცია ან პოლარიზაციის დასრულება.
 

კი ბატონო. ეს რთული საკითხია.

 რახან იკითხეთ დეოლიგარქიზაციის საკითხი, ჩვენ გამოცდილება მივიღეთ უკრაინიდან. კარგად იცით, რომ მსგავსი კანონი მე მგონი ორი წლის წინ მიიღო უკრაინამ და ბევრ სხვა ქვეყანას არა აქვს ამ მიმართულებით გამოცდილება. ამიტომ, უკრაინის მაგალითი ავიღეთ და ვენეციის კომისიაში გავგზავნეთ კანონპროექტი, მათგან მივიღეთ მოსაზრებები. მიმაჩნია, რომ სწორი მიმართულებით მივდივართ. მიუხედავად ამისა, ჩვენ გარკვეული კრიტიკაც მოვისმინეთ, რომ საქართველოს არ სჭირდება ეს კანონი. რატომ არ გვჭირდება, ვერ ვხვდები. ერთი წლის წინ თუ გვჭირდებოდა, ახლა რატომ აღარ გვჭირდება?
 

რომელ კანონზეა საუბარი?

დეოლიგარქიზაციის შესახებ. კანონის მიღება-არმიღების საკითხი მინდა გავშალო. ერთ-ერთი მთავარი ასპექტი ის არის, რომ მე არ მინდა აქ საქართველოს პოლიტიკაზე ვისაუბრო, მაგრამ რადგან იკითხეთ, რეალური ოლიგარქი არის ყოფილი თავდაცვის მინისტრი. თქვენ ინფორმაციისთვის მინდა გითხრათ…
 

მეგონა სხვა ადამიანს გულისხმობდით, მაგრამ გისმენთ.

 მაშინ, არ ვიცი, თქვენ ვინ გყავდათ მხედველობაში, და მითხარით.
 

მე თქვენს ლიდერზე და ყოფილ პრემიერ-მინისტრზე ვფიქრობდი.

 რატომ ფიქრობთ, რომ ოლიგარქია?
 

ასე მოიხსენიებენ. ბევრჯერ ყოფილა მასთან მიმართება. ეს არ შეესაბამება სიმართლეს?

 მაგ ლოგიკით, თქვენც შემიძლია ოლიგარქი გიწოდოთ. იქნებით?
 

შეგიძლიათ, მაგრამ რთული დასადასტურებელი იქნება.

სწორედ ამიტომ ვფიქრობ, რომ, როგორც კი მივიღებთ ამ კანონს, ყველაფერი იქნება გარკვეული და მისტიკას მოვხსნით ამ საკითხს და ამ ბრალდებებს. უსაფუძვლო და არგუმენტებს მოკლებულია ეს ბრალდებები. მაგრამ, რადგან იკითხეთ დამფუძნებლის, ბატონი ივანიშვილის საკითხი, ძალიან ბევრი საქველმოქმედო ინიციატივა აქვს განხორციელებული. ადამიანი, რომელმაც 2012 წელს ეს ცვლილება მოახდინა ქვეყანაში, რომელმაც შეცვალა ბრუტალური დიქტატორული რეჟიმი სააკაშვილის, იმიტომ, რომ სააკაშვილის პერიოდში არ არსებობდა დემოკრატიის ნიშანწყალი. ხალხს აწამებდნენ, აუპატიურებდნენ და კლავდნენ ციხეებსა და ქუჩებში, 300 000-ზე მეტი ადამიანი იქნა გასამართლებული. არ იყო არც თავისუფალი მედია, არც რეალური სამართალი, არც კანონის უზენაესობა, არაფერი! ჩვენ დრამატული ცვლილებები მოვახდინეთ ბოლო ათი წლის განმავლობაში, და ეს ცვლილება უზარმაზარია, როგორც დღე და ღამე განსხვავდება, ისეთი განსხვავებაა.
 

ზოგიერთი თქვენი მოქალაქე არ არის კმაყოფილი ბოლოდროინდელი ცვლილებებით. ამის მაგალითია თბილისის ქუჩებში ძალიან დიდი საპროტესტო მუხტი უცხო გავლენის აგენტების რეგისტრაციის შესახებ კანონის თაობაზე. თქვენმა პარტიამ კი გაითხოვა კანონპროექტი, მაგრამ გამჭვირვალობა ძალიან მნიშვნელოვანია დემოკრატიისთვის. საჭიროა იმის ცოდნა, თუ ვის ვინ აფინანსებს, მაგრამ რატომ უნდა მოვახდინოთ იარლიყების მიწებება ორგანიზაციებზე, რომლებიც დაფინანსების რაღაც, მგონი, 20 პროცენტზე  მეტს იღებს სხვა ქვეყნიდან. უცხო გავლენის აგენტის ეტიკეტის მიკვრის ლოგიკა რაში მდგომარეობს?

 რატომ უნდა ვისაუბროთ იმაზე, რაც უკვე გადაიჭრა. ეს კანონპროექტი გაწვეულ იქნა, დავხურეთ თავი. ამიტომ აქცენტი გავაკეთოთ უფრო სერიოზულ საკითხებზე. ეს იყო ინიციატივა, რომელიც სხვა ბევრ ქვეყანაში არსებობს, მათ შორის, ევროპარლამენტში იქნა განხილული მსგავსი კანონის მიღება, მაგრამ არ მინდა დეტალებში შევიდე, არც სპეკულაციები მინდა ამაზე. იყო ეს ინიციატივა და ჩვენ გავიწვიეთ, გავითხოვეთ ეს კანონპროექტი, ეს თემა დახურულია. მინდა საუბარი წარვმართო უფრო მნიშვნელოვან და სერიოზულ საკითხზე, რაც არის შემდგომი ნაბიჯები ჩვენს ევროკავშირში გაწევრიანების გზაზე. როგორც თქვენ ბრძანეთ, ჩვენ ვმუშაობთ 12 პრიორიტეტის განხორციელებაზე. უკრაინა და მოლდოვა კანდიდატის სტატუსით სარგებლობენ. საქართველოს არ მიეცა ეს სტატუსი. როგორც განვმარტეთ ბევრჯერ, ეს იყო ბონუსი მოლდოვისა და უკრაინისთვის, ძალიან გვიხარია მათი სახელით.
 

როგორ ფიქრობთ, რატომ არ მიენიჭა სტატუსი საქართველოს?

ევროპელ მეგობრებს უნდა ვკითხოთ.
 

ვიცი, ისინი რასაც გვეუბნებიან. მე თქვენი აზრი მაინტერესებს.

 მე მგონი, ეს იყო უსამართლო და გაუმართლებელი ნაბიჯი. მაგალითად, რა გზავნილია ეს რუსეთისთვის? ესე იგი, ჩვენ, ევროპელები, ვტოვებთ საქართველოს, რომელიც უკრაინაზე და მოლდოვაზე ორჯერ-სამჯერ წინაა. თუ დამსახურებაზეა საუბარი, საქართველოსთვის უნდა მიენიჭებინათ, მუშაობის საფუძველზე. საქართველო იყო და კვლავ არის 2-ჯერ, 3-ჯერ წინ, ვიდრე ის ორი ქვეყანა, ასოცირების ტრიოზე მაქვს საუბარი. ამიტომ ეს კითხვა, აჯობებს, დაუსვათ ევროპელ მეგობრებს, – რატომ არ მისცეს სტატუსი საქართველოს. არც არგუმენტები, არც განმარტება არ გაგვაჩნია.  მოლდოვას და უკრაინასაც მისცეს ეს 12 პრიორიტეტი, მაგრამ სტატუსი წინასწარ მიანიჭეს. ეს არის განსხვავება. ამიტომ არ გვესმის რატომ.  ჩვენ მარტო ის გვითხრეს, რომ უკრაინა ომშიაო. ჩვენც ვიყავით ომში 2008 წელს, 20% კვლავ ოკუპირებულია, ამიტომ სად არის განსხვავება? მოლდოვა რთულ სიტუაციაში არისო, რაციონალურობის ელემენტი აქ არ არის. საქართველო თუ ვერ მიიღებს ამ სტატუსს წლის ბოლოსთვის, ეს იქნება ძალიან დიდი შეცდომა.
 

ახლა დარბაზს ვაძლევთ საშუალებას აპლიკაციის გამოყენებით დასვან კითხვები, ან ხელი აწიონ და მიკროფონს მივცემთ. მინდა იმ ხალხს მივცე კითხვის დასმის საშუალება, ვინც კარგად იცნობს საქართველოს, და ქვეყნის პრემიერ-მინისტრს მწვავე კითხვები დაუსვას იმის თაობაზე, რაც მე ჯერ არ მიკითხავს. ჯერ თავი წარადგინეთ და კითხვა ლაკონურად დასვით. სიტყვით გამოსვლებისა და განცხადებების საშუალება არ არის. დიდი დრო არა გვაქვს. ვიწყებთ რობინ შეფარდის კითხვით. ბრძანეთ.

 მადლობა ჯასტინ. მადლობა ბატონო პრემიერ-მინისტრო. პირველად საქართველოში 1988 წელს ვიმყოფებოდი, სტუდენტობისას. ყოველ ჯერზე თბილისიდან დაბრუნებული, აქ ყველას ვუყვები, რამდენად მაგიურია თბილისი. მადლობა ბრატისლავაში ჩამობრძანებისთვის. კითხვა მაქვს რუსეთისადმი დაწესებულ სანქციებთან დაკავშირებით. ასე მეჩვენება, რომ 2008 წლის ამბების შემდეგ, სერიოზული სანქციები და შემზღუდველი რეჟიმი არ ამოქმედებულა რუსეთის მიმართ აფხაზეთისა და სამხრეთ ოსეთის თაობაზე. რატომ უნდა გაწიროს საქართველომ თავისი ეკონომიკა უკრაინისთვის, – ეს არის თქვენი ქვეტექსტი, თუ გაცილებით მარტივად დგას საკითხი და რუსეთიდან შესაძლო მომდინარე შედეგები გაშინებთ?
 

მადლობა კითხვისთვის. ორივეა, მე მგონი, და საკმაოდ კომპლექსურია საკითხი. საქართველოს ეკონომიკა ძალიან პატარაა და საქართველოს ვაჭრობა რუსეთთან 1 მილიარდზე ნაკლებია. ევროკავშირი გასულ წელს 1 მილიარდ ევროს ყოველდღე უხდიდა რუსეთს. ანუ, რუსეთმა ევროკავშირისგან 300 მილიარდი ევრო მიიღო გასულ წელს და საქართველოსთან სავაჭრო ბრუნვა მარტო 1 მილიარდია წელიწადში. ანუ, თეორიულად რომ წარმოვიდგინოთ, ეკონომიკური სანქციების დაწესების შემთხვევაში, ჩვენი გავლენა რუსეთზე იქნებოდა 0.3%, ხოლო ჩვენს ეკონომიკაზე – მნიშვნელოვანი. ამიტომ, ჩემი აზრი არის ასეთი, – როცა ამ საუბარს ვაწარმოებდით, სრულად შევესაბამებით საერთაშორისო საფინანსო სანქციებს, ამას ვაკეთებთ. აშშ-ის სახელმწიფო დეპარტამენტმა, ევროკავშირის უწყებებმა, ყველამ აღიარა, რომ საქართველო სრულად აკმაყოფილებს საერთაშორისო ფინანსურ სანქციებს, მაგრამ, რაც შეეხება სავაჭრო-ეკონომიკურ ურთიერთობებს, ეს სხვა რაღაცაა. ევროკავშირი ვაჭრობს რუსეთთან, არ შეუწყვეტია სავაჭრო ურთიერთობები, შეერთებული შტატებიც ასევე. საქართველო რატომ უნდა იყოს გამონაკლისი?

 ამიტომ შუაში ხართ.
 

კი ბატონო. ეს არის ერთ-ერთი მიზეზი. მეორე მიზეზი გახლავთ ის, რომ ჩვენ საკმაოდ განაწყენებული ვიყავით, რომ დასავლეთში სერიოზულად არავინ მიიღო 2008 წლის ომი. ეს არის მიზეზი.

 გამარჯობა. შოთა ღვინერია გახლავართ, საქართველოს მოქალაქე. ამ ოთახში, დღეს ეს საუკეთესო სტატუსად მიმაჩნია. მოგესალმებით, ბატონო პრემიერ-მინისტრო. 357 კითხვიდან ერთს ავარჩევ: ამ, რუსეთის მიერ უკრაინაში 2022 წელს წამოწყებული კრიმინალური და ტერორისტული ომის დაწყების დღიდან,  თქვენ გაააქტიურეთ ურთიერთობები რუსეთთან, რითაც გაიზარდა დამოკიდებულება რუსეთზე. ეს, თავისი არსით, და, ჩემი აზრით, გამორიცხავს სანდო პარტნიორობას ევროკავშირთან და ნატოსთან. ამდენად, მაინტერესებს გათვლილი თუ გაქვთ რუსეთის უკრაინაში დამარცხების შედეგები საქართველოზე, იმ გარემოებების გათვალისწინებით, რომელშიც ვიმყოფებით.
 

დიდი მადლობა კითხვისთვის, შოთა. დარბაზისთვის მინდა ვთქვა, ვინ არის ეს ადამიანი, ოპოზიციის წარმომადგენელია, ოპოზიციის რიგებიდან არის, იყო ჩვენი მთავრობის წევრი ორიოდე წლის წინ. ცოტათი უცნაური არ არის, რომ  ჩამოვიდა ბრიუსელში და შემდეგ ბრატისლავაში და ამ პროვოკაციულ კითხვას მისვამს. ყველას ესმის ამ დარბაზში, რომ საქართველო აჩვენებს ძალიან გონივრულ, ძალიან პრაგმატულ, საკმაოდ უნიკალურ დამოკიდებულებას. ჩვენ აი, ამ რთულ სიტუაციაში ნავიგაციას ვცდილობთ და თან წინ მივიწევთ ჩვენს ევროკავშირის გზაზე და კონკრეტულ ხელშესახებ შედეგებს ვდებთ. ნებისმიერი ადამიანი ჩვენს ქვეყანაში ნებისმიერი მთავრობის მუშაობაზე ისაუბრებს და იტყვის, რომ ჩვენი გაკეთებულია ევროკავშირის გზაზე ყველაფერი. ჩვენ – „ქართული ოცნების“ მთავრობამ გავაკეთეთ მაქსიმუმი ხელისუფლების ყოფნის პერიოდში – ეს არის რეალობა. ამიტომ, აქცენტი აჯობებს გავაკეთოთ გაერთიანებაზე ოპოზიციისა და მთავრობის. ჩვენ უნდა ვიყოთ ერთიანი. ასეთი ყალბი ინფორმაციის გავრცელება არ უნდა ხდებოდეს. აი, ეს – „გააქტიურდა ურთიერთობები რუსეთთანო“ – აი, ასეთი ყალბი ინფორმაციის ხსენება არ არის მართებული. ეს  არის ჩვენი ქვეყნის ინტერესებში, ამიტომ, ამ ადამიანის არჩევანია და ვერაფერს ვერ ვიტყვი, მაგრამ დარბაზისთვის მინდა განვმარტო, რომ ყველაფერს ვაკეთებთ საქართველოს ეროვნული ინტერესების დასაცავად. ჩვენ ვიცავთ, ჩვენ უზრუნველვყოფთ კეთილდღეობას, სტაბილურობას, მშვიდობას ჩვენს ქვეყანაში. ამავე დროს, ჩვენ წინ მივდივართ ევროკავშირისკენ მიმავალ გზაზე.

 ფრანგი ჟურნალისტი გახლავართ ყოველკვირეული ჟურნალიდან. თქვენ პოლარიზაციის დასრულება დაასახელეთ როგორც ევროკავშირის ის დათქმა, რომელსაც არ ეთანხმებით. მგონი, ამის მაგალითი ვიხილეთ ახლა ამ დარბაზში. თუ შეიძლება განავრცეთ თემა. რა მიზეზით არ ეთანხმებით ამ დათქმას?
 

დიდი მადლობა. თუ გინდათ თავიდან აიცილოთ  შემდეგ  გლობსეკის სამიტზე მსგავსი  კითხვები და მსგავსი პოლარიზაცია, მოგვანიჭეთ სტატუსი მაშინ. სტატუსი დაასრულებს პოლარიზაციას საქართველოში.

 ბატონო პრემიერ-მინისტრო, თქვენ უცხო გავლენის აგენტების შესახებ კანონპროექტი ბრძანეთ. თან თქვენთვის გაურკვეველია, რატომ არ მოგენიჭათ ევროკავშირის კანდიდატი ქვეყნის სტატუსი. თუ შეიძლება დავუბრუნდეთ ამ საკითხს. აშშ-ის სახელმწიფო დეპარტამენტმა სანქციები დაუწესა 4 მოსამართლეს სწორედ ამის შემდეგ. აშშ-ის განცხადებაში მოყვანილია ძლიერი ლექსიკა, რითაც დაგმო საქართველოს მოქმედება ამ საკანონმდებლო ინიციატივასთან დაკავშირებით. როგორ ფიქრობთ, აშშ-ისა და ევროკავშირის წუხილი საქართველოში კანონის უზენაესობისა და მართლმსაჯულების შესახებ, შეიძლება იყოს იმის მიზეზი, რატომაც არ მიენიჭა საქართველოს ეს სტატუსი?
 

დიდი მადლობა. უპირველეს ყოვლისა, უნდა ვთქვა, რომ ამერიკის შეერთებული შტატები არის ჩვენი ნომერ პირველი სტრატეგიული პარტნიორი. ძალიან დიდი მადლობა გვინდა გამოვხატოთ ყველაფრისთვის, რაც გაუკეთებია საქართველოს დემოკრატიისთვის, განვითარებისთვის. მეორე მხრივ, მინდა შევახსენო ყველას და კითხვის ავტორსაც, რომ სანამ ჩვენი მთავრობა მოვიდოდა ხელისუფლებაში, სასამართლო სისტემა იყო პროკურატურის გაგრძელება. ძალიან მოკლედ განვმარტავ, რას ვგულისხმობ. 4000-5000 საქმე გაიგზავნა სტრასბურგში სააკაშვილის მმართველობის პერიოდში. შედარებისთვის ვიტყვი მხოლოდ, – წელს 150 საქმე გაიგზავნა აპელაციის მიზნით სტრასბურგში. საერთაშორისო ორგანიზაციების კვლევების თანახმად, საქართველოს სასამართლო სისტემისადმი ნდობა არის საშუალო ევროპულ დონეზე ზემოთ – 52% ან 55%, შეიძლება მეტიც! მაგალითად, საერთაშორისო ორგანიზაციების, თქვენი, რეიტინგების თანახმად, სამართლის უზენაესობის ინდექსით საქართველო არის პირველ ადგილზე არა მარტო ჩვენს რეგიონში, არამედ აღმოსავლეთ ევროპისა და ცენტრალური აზიის ქვეყნების რეგიონში. რასაც ვასახელებ, ეს არის საერთაშორისო ორგანიზაციების რეიტინგი და ინდექსები. საქართველო წინ უსწრებს 11 ევროპულ ქვეყანას და ალიანსის 13 წევრს. კარგი მმართველობის, გახსნილობის, გამჭვირვალობის კუთხით, კორუფციის აღქმითა და ბიუჯეტის გამჭვირვალობის ინდექსით, პირველი ვართ მსოფლიოში. არ მინდა დეტალებში შევიდე, მაგრამ ბევრი საუბარი გვქონდა ჩვენს ამერიკელ მეგობრებთან და ამას განვმარტავთ შემდგომში, მაგრამ ერთ-ერთი, რაც მინდა ვახსენო, ის არის, რომ გამჭვირვალობა და კანონის უზენაესობა არის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი პრიორიტეტი. ჩვენ წინ მივდივართ, ძალიან დიდი წინსვლა გვაქვს და ასეც გავაგრძელებთ მომავალში.

analytics
«The Washington Post» (აშშ): „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“

ამერიკული გაზეთი „ვაშინგტონ პოსტი“ (The Washington Post) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“ (ავტორი - მარია ილიუშინა), რომელშიც განხილულია არჩევნებისშემდგომი სიტუაცია საქართველოში.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

(...) ქართველთა უმრავლესობა - გამოკითხვების მიხედვით, 80%-ზე მეტი - მხარს უჭერს ქვეყნის ევროპულ ორიენტაციას და მოსკოვის მიმართ მაინცდამაინც განსაკუთრებულ სიყვარულს არ ამჟღავნებს, ოპოზიცია კი ცდილობს ხმის მიცემის შედეგები წარმოადგინოს როგორც არჩევანი ევროკავშირსა და რუსეთს შორის.

მაგრამ იმის გათვალისწინებით, რომ ორ ქვეყანას შორის 2008 წლის აგვისტორში მომხდარი ხანმოკლე ომის შედეგად საქართველოს ტერიტორიის 20% დე-ფაქტოდ რუსეთის კონტროლის ქვეშ იმყოფება, მოსკოვის სამხერო ძლიერების ჩრდილი სულ უფრო შესამჩნევი ხდება. შესაბამისად, „ქართულმა ოცნებამ“ ამომრჩევლებს უფრო რადიკალური დილემა შესთავაზა: არჩევანი მშვიდობასა და ომს შორის.

მმართველი პარტიის „რუსეთის მხარეს შებრუნება“ შედარებით ახალ მოვლენას წარმოადგენს. 2012 წელს, როცა „ქართული ოცნება“ ხელისუფლებაში მოვიდა, მნიშვნელოვან საგარეოპოლიტიკურ წარმატებას მიაღწია - სწრაფად დაუახლოვდა ევროკავშირს მასში გაწევრიანების სურვილით, მაგრამ რუსეთ-უკრაინის ომის დაწყების კვალობაზე პარტიამ რუსეთის ორბიტისაკენ გადაუხვია. მთავრობამ ევროპა და ადგილობრივი ოპოზიცია წარმოადგინა „ომის გლობალური პარტიად“, რომელსაც სურს საქართველო მოსკოვთან ომში ჩაითრიოს და კრემლთან დაპირისპირების ინსტრუმენტად გამოიყენოს

ამჟამად „ქართული ოცნება““ ოფიციალურად პრორუსულ პარტიას არ წარმოადგენს, მაგრამ ხშირად მისი პრაქტიკული მოქმედება საერთო პრორუსულ ჩარჩოებში ჯდება. 

ევროპული გზიდან გადახვევის პოლიტიკის ცენტრში მოჩანს „ქართული ოცნების“ დამაარსებელი ბიძინა ივანიშვილი - მილიარდერი, ყოფილი პრემიერ-მინისტრი, რომელიც ბოლო ათწლეულში წავიდა ქართული პოლიტიკიდან, მაგრამ იმავდროულად გავლენიან ადამიანად რჩებოდა. ბიძინა ივანიშვილი რუსეთში ყოფნის დროს გამდიდრდა, 1990-იან წლებში და როგორც მისი კრიტიკოსები ამბობენ,  მისი რიტორიკა და პოლიტიკური მრწამსი რუსეთის ლიდერის პოზიციას უთავსდება.

რუსეთის არმიის უკრაინაში შეჭრის დაწყებიდან პურველ ეტაპზე საქართველომ უკრაინას მხარი დაუჭირა. თბილისში დღესაც ბევრი უკრაინული დროშა ფრიალებს, მაგრამ მთავრობა თავს იკავებს რუსეთის გადაჭარბებული კრიტიკისაგან და ერიდება ანტირუსული სანქციების რეალიზებას.

„ჩვენ, როგორც ქვეყნის მმართველმა პარტიამ, მთავრობამ, ყველაფერი გავაკეთეთ უკრაინისა და უკრაინელი ხალხის მხარდასაჭერად“, - განაცხადა „ვაშინგტონ პოსტთან“ საუბარში „ქართული ოცნების“ თავმჯდომარის მოადგილემ არჩილ თალაკვაძემ, მაგრამ, მისი თქმით, დასავლეთის ოფიციალურმა პირებმა რუსეთ-უკრაინის ომში საქართველოს ჩათრევა მოისურვეს: „ჩვენ ჩავთვალეთ, რომ ასეთი პოლიტიკა საქართველოსათვის ძალზე სარისკო და გაუმართლებელი იქნებოდა“.

„ქართულმა ოცნებამ“ წინასაარჩევნო კამპანიის დროს აქტიურად ისარგებლა უკრაინის ომით და ამომრჩევლებს პლაკატების სერია შესთავაზა, რომლებზე გამოსახულია ერთი მხრივ, ომით დანგრეული უკრაინის ქალაქები და სოფლები, მეორე მხრივ - აღმშენებლობის პროცესში მყოფი საქართველო. ასეთმა პროპაგანდამ თავისი გამოძახილი ჰპოვა რუსეთთან ომგადატანილ საქართველოს მოსახლეობაში, განსაკუთრებით სოფლებში, ოკუპირებულ რეგიონებთან ახლოს, მხარეთა დამაშორიშორებელ ე.წ. სადემარკაციო ხაზის გასწვრივ.

როგორ ავიცილოთ თავიდან ომი

ქართველებს კარგად ახსოვთ 2008 წლის აგვისტოს ომი. ჭორვილისაკენ - ბიძინა ივანიშვილის მშობლიური სოფლისაკენ მიმავალი გზა, რომელიც კავკასიის ქედის სამხრეთ კალთებზე მდებარეობს, სწორედ რუსეთის მიერ ოკუპირებული რეგიონის - სამხრეთ ოსეთთან ახლოს გადის, სულ რაღაც ორიოდე კილომეტრში, სადემარკაციო ხაზთან.

ჭორვილაში ბიძინა ივანიშვილს თითქმის ეროვნულ გმირად თვლიან - მდიდარ ადამიანად, რომელიც თანასოფლელებს ყოველმხრივ ეხმარებოდა - სახლებისა თუ გზების მშენებლობაში, ჯანდაცვასა თუ კომუნალური გადასახადების გადახდაში, სანამ მან სახელმწიფო თანამდებობა - ქვეყნის პრემიერ-მინისტრის პოსტი არ დაიკავა.

„მე ომის მოწინააღმდეგ ვარ. დარწმუნებული ვარ, რომ „ქართული ოცნება“ მსვიდობას შეინარჩუნებს. არ გვსურს, რომ რომელიმე ქვეყანა საქართველოს მტერი იყოს და არც ის გვინდა, რომ საქართველოს იყოს სხვა ქვეყნის მტერი“, - ამბობს გიორგი გურძენიძე, სკოლის დირექტორი, რომელსაც ახსოვს, თუ როგორ ხმაურით დაფრინავდნენ სოფლის თავზე, ცაში რუსული თვითმფრინავები 2008 წელს.

„ქართული ოცნება“ აქტიურად უჭერს მხარს ბიძინა ივანიშვილის პოლიტიკური კურსის ორ ძირითად მომენტს - მშვიდობას ნეიტრალიტეტის გზით და ქართული ტრადიციული ფასეულობების დაცვას. „ქართული ოცნების“ მტკიცებით, მისი სტრატეგიული მიზანი არ შეცვლილა - ევროინტეგრაცია ძალაში რჩება, რომლის რეალიზებას 2030 წლისათვის არის დაგეგმილი: საქართველო ევროკავშირის წევრი გახდება „ღირსეულად“ და ტრადიციული ეროვნული ფასეულობების დაცვით.

„რა თქმა უნდა, მსურს ევროკავშირის წევრი ვიყოთ, მაგრამ ჩვენ ჩვენი წინაპრების ღირსებაც და მემკვიდრეობაც უნდა დავიცვათ. ქალი ქალი უნდა იყოს, კაცი კი - კაცი“, - ამბობს ჭორვილელი მამია მაჭავარიანი.

ქართველთა ღირსება კი დაცული იქნება ორი კანონით, რომლებმაც, პრაქტიკულად, ევროკავშირში საქართველოს პოტენციური წევრობის პროცესი შეაჩერეს - იმიტომ, რომ მათი დებულებები ევროპული ბლოკის სტანდარტებს ეწინააღმდეგება. ეს კანონებია „ოჯახური ფასეულობებისა და არასრულწლოვანების დაცვის, ასევე უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ, რომლებიც, როგორც ოპოზიცია აცხადებს, რუსული სამართლებრივი აქტების ასლებს წარმოადგენენ.

ევროპა შორეული ხდება?!

საქართველოს დედაქალაქის მცხოვრებთა ნაწილი შეშფოთებულია, რომ ქვეყნის შანსი ევროკავშირის წევრობაზე მცირდება. „არჩევნებში „ქართული ოცნების“ გამარჯვება სხვა არაფერია, თუ არა ხელისუფლების უზურპაცია“, - ამბობს 38 წლის გიორგი, რომელიც გვარს არ ასახელებს, ვაითუ დევნა დაუწყონ, - „ჩვენ ევროკავშირთან ინტეგრაცია უნდა გავაღრმავოთ. რუსეთთან დაახლოებას კი არცერთი ნორმალური ქვეყანა არ ცდილობს. პრორუსუსლი ორიენტაცია თვითმკვლელობას ნიშნავს, რადგან მოსკოვი არანაირი შეთანხმების პირობებს არ იცავს“.

ოპოზიცია მწვავედ აკრიტიკებს „ქართული ოცნების“ ომის წინააღმდეგ მიმართულ კურსს და მას პროპაგანდისტულს უწოდებს, ზოგიერთები კი თვლიან, რომ მმართველ პარტიის მხრიდან ამგვარი ლოზუნგების წარმოჩენა ხელისუფლებაში დარჩენასა და ერთპარტიული მმართველი სისტემის შენარჩუნებას ემსახურება.

პარტია „საქართველოსათვის“ ლიდერის გიორგი გახარიას განცხადებით, ბიძინა ივანიშვილისა და „ქართული ოცნების“ პოლიტიკაში მომხდარი ცვლილებები - პრორუსული გადახრები - იმითაა გამოწვეული, რომ ევროკავშირში გაწევრიანება ხელისუფლების როტაციას ნიშნავს: „მისი მთავარია მიზანია ხელისუფლების შენარჩუნება. იგი ხედავს, რომ ევროპული დემოკრატია ხელისუფლების არჩევნების გზით შეცვლას ითვალისწინებს“.

მაგრამ არჩევნების შედეგების წინააღმდეგ მიმდინარე საპროტესტო აქციები ისეთივე ძლიერი და ფართო არ არის, როგორიც გაზაფხულზე მიმდინარეობდა ზემოთ ხსენებული კანონების მიღების დროს. ეს ნიშნავს, რომ ოპოზიცია გამოფიტულია. მათ ვერც დასავლეთი ვერ უწევს სათანადო დახმარებას. ბრიუსელს შეუძლია გარკვეული ზეწოლა მოახდინოს „ქართულ ოცნებაზე“, მაგრამ ევროპელი ჩინოვნიკების რეაქცია აწონილ-დაწონილია: დამკვირვებლებმა ნამდვილად დააფიქსირეს დარღვევები, მაგრამ მათ თავი შეიკავეს იმის განცხადებაზე, რომ არჩევნები გაყალბდა და ხმები მოპარულია.

არჩევნებში მომხდარი ყველა დარღვევის დეტალურად გამოკვლევა დროს მოითხოვს - კვირეებს და შეიძლება თვეებსაც, თანაც საკმაოდ რთულია მათი დამტკიცება-დადასტურება. „ჩვენ ახლა ისეთ სიტუაციასთან გვაქვს საქმე, როცა დასავლეთს არ სურს ხისტი ნაბიჯები გადადგას საკმარისი მტკიცებულებების გარეშე, ოპოზიციას კი საკმარისი მტკიცებულებები არ აქვს“, - ამბობს ჯონ დიპირო საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტიდან.

ბიძინა ივანიშვილი აშკარად იმაზე დებს თავის ფსონს, რომ ევროპა საქართველოსადმი ინტერესს დაკარგავს. ჯერ კიდევ ზაფხულში იგი აცხადებდა, რომ აშშ-ის საპრეზიდენტო არჩევნებში დონალდ ტრამპის გამარჯვება რუსეთ-უკრაინის ომს დაასრულებს. „ჩვენ მაქსიმუმ ერთი წელი გვაქვს, რომ ეს ყველაფერი მოვითმინოთ, შემდეგ კი [დასავლეთის] გლობალური და რეგიონული ინტერესები შეიცვლება, მათთან ერთად კი შეიცვლება ინტერესები საქართველოს მიმართაც“, - ამბობდა ბიძინა ივანიშვილი, - ომის დასრულებასთან ერთად კი ყველა გაუგებრობა ევროპასთან და ამერიკასთან გაქრება“.

წყარო: https://www.washingtonpost.com/world/2024/11/21/georgia-russia-elections-influence/

 

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way