USD 2.7086
EUR 3.1783
RUB 3.4210
თბილისი
The New York Times - „როგორ შედის რუსეთში დასავლური საქონელი: სატვირთო ავტომანქანების გრძელი რიგი საქართველოს გავლით
თარიღი:  495

ამერიკულმა გაზეთმა „ნიუ-იორკ თაიმსმა“ (The New York Times) გამოაქვეყნა სტატია სათაურით „როგორ შედის რუსეთში დასავლური საქონელი: სატვირთო ავტომანქანების გრძელი რიგი საქართველოს გავლით" (ავტორი - ივან ნეჩეპურენკო).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

„საქართველო. ყაზბეგის საკონტროლო-გამშვები პუნქტი. აქედან ყოველდღიურად სატვირთო ავტომობილების ქარავანი მრავალ კილომეტრზეა გაჭიმული მთიან გზატკეცილზე, რუსეთის საზღვართან ახლოს. ისეთი შთაბეჭდილებაა, რომ რიგი ყოველდღიურად უფრო გრძელი ხდება. ტრაილერები (ავტოფურები) რამდენიმე დღეა დგანან და საზღვარზე გასვლის რიგს ელოდებიან - ეზიდებიან ავტოსათადარიგო ნაწილებს, სამრეწველო მასალებს, ქიმიკატებს, თვით ქაღალდსაც კი ჩაის ერთჯერადი პაკეტებისათვის. მათი „მოგზაურობა“ თურქეთში იწყება და რუსეთის ქალაქებში მთავრდება, სადაც დასავლური საქონელი სულ უფრო მეტი მოთხოვნილებით სარგებლობს.

უკრაინის ომმა მკვეთრად გაწყვიტა რუსეთ-ევროპის სავაჭრო კავშირები, მაგრამ ქვეყნის ეკონომიკამ მასში ასევე სწრაფად შეიტანა კორექტივები - იპოვა პროდუქციის იმპორტის  ალტერნატიული გზები. საქართველო - ყოფილი საბჭოთა რესპუბლიკა 3,6 მილიონი მცხოვრებით, რომელსაც რუსეთთან 2008 წლის აგვისტოში ომი ჰქონდა - ბოლო 10 თვის განმავლობაში რუსეთის გარესამყაროსთან დამაკავშირებელ მოხეხებულ ლოჯისტიკურ არხად გადაიქცა.

ტვირთების მოცულობის მკვეთრი ზრდა ფურების მძღოლებისათვის და გადამზიდი კომპანიებისათვის სიკეთის მომტანი აღმოჩნდა - მაგალითად, მურმან ნაკაშიძისათვის, 48 წლის ქართველისათვის, პატარა სატრანსპორტო კომპანიის მფლობელისათვის ოთხი სატვირთო ავტომანქანით, რომლებსაც ტვირთები თურქეთიდან რუსეთში გადააქვთ - ყველაფერი, დაწყებული ელექტრონიკიდან დამთავრებული სამშენებლო მასალებით. მას შემდეგ, რაც ბევრმა ევროპულმა კომპანიამ მოსკოვთან ვაჭრობა შეწყვიტა უკრაინის ომთან დაკავშირებით, პროტესტის ნიშნად, ან სანქციების გამო - მურმან ნაკაშიძის ბიზნესმა აყვავება დაიწყო.

მისი მობილური ტელეფონი გამუდმებით რეკავს: სთხოვენ, რომ ტვირთები რუსეთში გადაუტანოს, გაზრდილი ფასების მიუხედავად. „ბევრისთვის ეს მართლაც ომია, ბევრისთვის კი მოგების წყარო“, - ამბობს მურმან ნაკაშიძე და იქვე ამატებს - „ეს ჩვენთვისაც კარგია, ჩვენი ეკონომიკისათვის, მაგრამ სხვებისთვის ცუდია“.

რუსეთს უკრაინაში შეჭრით გამოწვეული ეკონომიკური შტორმის გადატანის საქმეში ძალიან დაეხმარა საქონლის იმპორტი საქართველოს და მისი მეზობელი ქვეყნების - სომხეთისა და აზერბაიჯანის გავლით. მიუხედავად იმისა, რომ ზოგიერთი პროდუქცია დეფიციტური გახდა და დასავლურმა კომპანიები რუსული ბაზარი დატოვეს, მოსკოვი აცხადებს, რომ ქვეყნის ეკონომიკა გასულ 2022 წელს სულ რაღაც 3%-ით შემცირდა.

მართალია, ქვეყნის ეკონომიკის ზრდის პერსპექტივები „ნისლით არის მოცული“, მაგრამ აშკარაა, რომ ზოგიერთი ექსპერტ-ეკონომისტის პროგნოზი არ გამართლდა - რუსეთის სრული კრახი, დასავლური სანქციების გავლენით, არ მომხდარა.

ევროპის სამხრეთ-აღმოსავლეთ „გარეუბანში“, კავკასიაში მდებარე საქართველოს ტერიტორია ყველაზე სწრაფი და მოხერხებული სახმელეთო-სატრანზიტო მარშრუტია თურქეთისაკენ და ევროპისაკენ, რომელიც, ბუნებრივია, რუსეთისათვის დასავლეთთან ერთ-ერთ ძირითად სავაჭრო გზად იქცა.

საქართველოს წამყვანი ბანკის - TBC Capital-ის მიერ მომზადებული კვლევის თანახმად, 2022 წლის პირველი ექვსი თვის განმავლობაში თურქეთსა და რუსეთს შორის ტვირთების ტრანზიტი სამჯერ გაიზარდა და მათმა უდიდესმა ნაწილმა საქართველოს გზებზე გაიარა.

რუსეთის ფედერალური საბაჟო სამსახურის მონაცემების მიხედვით, დეკემბერში სატვირთო ავტომობილების რიგი, რომლებიც რუსეთის საზღვართან გზატკეცილზე იყვნენ ჩამწკრივებულები, ორჯერ უფრო დიდი იყო, ვიდრე წინა წლის ანალოგიურ პერიოდში. დღეს ავტოფურების ნაკადი იმდენად დიდია, რომ სასაზღვრო-გამშვები პუნქტი მათ გატარებას ვერ ასწრებს.

„ამჟამად აქ ყველაა შეკრებილი - ბელარუსები, ყაზახები, უზბეკები... - რომლებიც ადრე არ იყვნენ“, - ამბობს 60 წლის მძღოლი ალიკ ოჰანესიანი, რომელიც მანქანის ძრავას ჩაჰკირკიტებს რიგის მოლოდინში. ზოგჯერ მძღოლებს იმდენი ხნის ცდა უწევთ, რომ [რუსეთში] გადასატანი სწრაფფუჭებადი ტვირთი გადასაყრელი ხდება.

რუსეთის საბაჟო სამსახური [ზემო ლარსში] უკვე მუშაობს ტვირთების მომსახურე ზონების გაფართოებაზე, საქართველოში კი 5-კილომეტრიან გვირაბს აშენებენ გზატკეცილის ყველაზე პრობლემური ადგილის გვერდის ახვევის მიზნით, რომელიც ხშირად არის ხოლმე ზვავებით ჩახერგილი.

ავტომანქანების რიგი ხშირად ისეთი გრძელია, რომ მათი მწკრივი თბილისიდან იწყება. სატვირთოები გზის ნაპირზე დგანან, მძღოლები კი, სანამ რიგი მოუწევთ, თვლემენ. მოძრაობას პოლიციის პატრული აკონტროლებს. რა თქმა უნდა, რიგი უწყვეტი არ არის - მთიან გზაზე არის ისეთი ადგილები, სადაც ავტომანქანების გაჩერება არ შეიძლება. როგორც კი ავტოფურა საზღვარს მიუახლოვდება, მძღოლებს გასასვლელი ნომერი ეძლევათ, რომელიც ადგილის გარანტიას იძლევა.

არის შემთხვევები, რომ დიდი ხნის დგომა მძღოლებს არ აწყობთ და ასეთ მომენტებში ისინი რუსეთში აზერბაიჯანის გავლით მიდიან, მიუხედავად იმისა, რომ გზა და დრო რამდენიმე დღით იზრდება.

შეუძლებელია ზუსტად იმის თქმა, თუ საქართველოს ტერიტორიაზე გატარებული ევროპული ტვირთების რომელი ნაწილია აკრძალული (სანქციადადებული) ევროკავშირის მიერ, თუმცა ქვეყნის გადაქცევა რუსეთთან ვაჭრობის საკვანძო რგოლად ხაზს უსვამს იმასაც, რომ აქ შეიძლება სანქციების დაცვის მხრივ რაღაც პოტენციური ხარვეზი არსებობდეს.

საქართველოს მთავრობა აცხადებს, რომ ის მკაცრად იცავს დასავლურ სანქციებს და რომ ბევრი ტვირთის გატარებაზე კომპანიებს უარი ეთქვათ. მაგრამ მმართველი პარტიის ოპონენტები პარლამენტში ამბობენ, რომ საქონელი და ფული საზღვარზე მეტწილდ დაუბრკოლებლად გადის. ეს შემთხვევა იმას აჩვენებს, თუ როგორ აძლევენ ნებას მესამე ქვეყნები იმ სახელმწიფოებს, რომელთა წინააღმდეგ სანქციებია დაწესებული, გვერდი აუარონ სავჭრო შეზღუდვებს, - ამბობს მარია შაგინა, სტრატეგიული კვლევების საერთაშორისო ინსტიტუტის უფროსი მეცნიერ-თანამშრომელი.

„საქართველო წინასწორობის დაცვას (ბალანსირებას) ცდილობს ოფიციალურ პროდასავლურ ორიენტაციასა და რუსეთზე ეკონომიკურ დამოკიდებულებას შორის“, - აღნიშნავს მარია შაგინა სატელეფონო ინტერვიუში. მისი თქმით, ვაჭრობის სწრაფმა ზრდამ შეიძლება საქართველოს სანქციების  გამოყენების სურვილი და უნარი გაუქროს. „ამ მხრივ საქართველო ძალიან ვიწრო სივრცეში იმყოფება“.

„იმ დროს, როცა რუსეთი თვითონ აწარმოებს საკუთარი საჭიროებისათვის სურსათის მნიშვნელოვან ნაწილს, ხოლო აზიიდან სამომახმარებლო საქონელს იღებს, საქართველოს მარშრუტი მოსკოვს იმ დასავლური პროდუქციისა და ნედლეულის მიღებაში ეხმარება, რომლებიც ქარხნებისთვისაა განკუთვნილი“, - განმარტავს ივან ფედიაკოვი, რუსული ბაზრის კონსალტინგური კომპანიის InfoLine-ს ხელმძღვანელი, რომელიც რიგ ფირმებს კონსულტაციას უწევს არსებული შეზღუდვების დაძლევა-გადატანაში.

„დღეს მთავარი პრობლემა სამრეწველო პროდუქციის გადაზიდვაშია“, - ხაზს უსვამს ექსპერტი. ივან ფედიაკოვის თქმით, მაგალითად, რუსეთი თავისთვის საკმარის ჩაის ამზადებს [ან სხვა ქვეყნებიდან შეაქვს], მაგრამ მას არ აქვს ჩაის პაკეტებისთვის საჭირო ქაღალდი, რომლის  იმპორტი ადრე ხდებოდა. აპრილში ევროკავშირმა ამ ქაღალდის ექსპორტი რუსეთში აკრძალა და რუსული კომპანიები, ქარხნები იძულებულნი გახდნენ ალტერნატივა თურქეთში და ჩინეთში მოეძებნათ. საქართველოს გავლით ჩაისთვის საჭირო ქაღალდი სწრაფად იქნა მიტანილი რუსეთში, - ამბობს ივან ფედიაკოვი, - ამით ქარხნებმა თავის გადარჩენა და სამუშაო ადგილების შენარჩუნება შეძლეს“.

როგორც რუსეთის ფედერალური საბაჟო სამსახურის ხელმძღვანელმა სახელმწიფო ტელევიზიით გამოსვლისას განაცხადა, მაისიდან რუსეთმა 20 მილიარდზე მეტი თანხის საქონელი მიიღო ე.წ. პარალელური იმპორტის სახით. სხვათა შორის, ეს ისეთი იმპორტია, როცა პროდუქცია ქვეყანაში მწარმოებელი (სავაჭრო ნიშნის მფლობელი) კომპანიის ნებართვის გარეშე შედის. ტვირთების დიდი ნაწილი ავტომობილებისა და ქარხნებისათვის საჭირო მოწყობილობისაგან შედგება.

მთლიანობაში, რუსეთის ცენტრალური ბანკის მონაცემებით, 2022 წლის დასასრულისათვის რუსეთმა თითქმის აღადგინა იმპორტის ომამდელი დონე, შესაბამისად, გაფართოვდა შემოსავლების ძირითადი წყარო - საბაჟო გადასახადები.

ალექსანდრე დავითიძე, საქართველოს ექსპედიტორთა ასოციაციის ხელმძღვანელი, ამბობს, რომ მისი ორგანიზაციის წევრები არ გადაიტანენ იმ ტვირთებს რუსეთში, რომლებზეც სანქციები ვრცელდება, მაგრამ არ არის გამორიცხული, რომ მცირე კომპანიებმა ასეთი ნაბიჯი გადადგან. მისი თქმით, რუსეთის არმიის უკრაინაში შეჭრიდან დიდი დრო არ იყო გასული, რომ მან ელექტრონული ფოსტით რუსული კომპანიებისა და კერძო პირებისაგან შეტყობინებები მიიღო, რუსეთში სხვადასხვა პროდუქციის გადაზიდვაში დახმარების თხოვნით.

„ამჟამად ასეთ შეტყობინებებს უკვე იშვიათად ვიღებ“, - ამბობს ალექსანდრე დავითიძე საუბრის დროს, - ეს ნიშნავს, რომ მათ ან სხვა კომპანია მოძებნეს, ან საკუთარი შექმნეს“.

რუსეთთან ეკონომიკურმა თანამშრომლობამ, რომლის არმიას საქართველოს ტერიტორიის ერთი მეხუთედი ნაწილი აქვს ოკუპირებული 2008 წლის ომის შედეგად, ბევრი ქართველი გააღიზიანა.

„ჩვენმა მთავრობამ ძირითადად შუალედური მდგომარეობა აირჩია“, - ამბობს გიორგი ონიანი, გლობალური ანტიკორუფციული ორგანიზაციის Transparency International-ის თბილისის განყოფილების აღმასრულებელი დირექტორი, - „მაგრამ მათგან ზოგიერთები რუსეთთან და კრემლთან თავს ახლოს გრძნობენ“.

ეკონომისტების განცხადებით, საქართველოს ეკონომიკის ზრდისათვის ასეთ ძლიერ იმპულსს მთავრობა და ბიზნესი წინააღმდეგობას ვერ გაუწევდა.

„როცა [მთავრობას] მტკიცე პოლიტიკური პოზიცია არ აქვს, ამ დროს, უმეტეს შემთხვევებში, ბიზნესი ყოველთვის შემოსავლის წყაროებს ეძებს“, - ამბობს გიორგი მჟავანაძე, TBC Capital-ის უფროსი იურისტი, - „თურქული და რუსული ბიზნესი საქართველოს სტარანზიტო  ქვეყნად იყენებენ, ჩვენ კი მათ არ ვსჯით“.

საქართველოს ყველაზე დიდი ფოთის საზღვაო ნავსადგური ამჟამად ფართოვდება, რაც  მას შესაძლებლობას მისცემს დიდი გემები მიიღოს და ტვირთების მომსახურება ორჯერ გაზარდოს. „პროექტი, რომელიც რუსეთ-უკრაინის ომის წინ დაიწყო, დღეს უფრო სწორ გადაწყვეტილებად ჩანს, ვიდრე ეს ადრე მიაჩნდათ“, - აღნიშნავს იენს როულინსონი, ნიდერლანდური კომპანიის APM Terminal-ის კომერციული დირექტორი. მისი თქმით, პორტის გავლით გადაზიდვებმა მკვეთრად მოიმატა.

თვითონ APM Terminal-მა, უკრაინის ომის დაწყების გამო, რუსეთთან საქმიანი კავშირები გაწყვიტა, ამიტომ საით მიდის ფოთის პორტიდან ტვირთები, კომპანია ამას ვერ აკონტროლებს. ზოგადად კი, იენს როულინსონის თქმით, ტვირთების დიდი ნაწილი, სავარაუდოდ, უფრო ცენტრალური აზიისათვის არის განკუთვნილი, ვიდრე რუსეთისათვის.

რაც შეეხება მურმან ნაკაშიძეს, ქართული სატრანსპორტო მცირე კომპანიის მფლობელს, მას თავისი ფირმის გაფართოება სურს, მაგრამ ვერ ახერხებს მეტი მძღოლების მიღებას, რადგან დღეს შორი ტვირთების გადამტან მძღოლებზე დიდი მოთხოვნაა. „გარდა ამისა, მათ დიდი ხელფასები უნდათ“, - განმარტავს მურმანი.

წყარო: https://www.nytimes.com/2023/01/13/world/europe/georgia-russia-cargo-border.html?searchResultPosition=3

 

 

მოამზადა სიმონ კილაძემ

ანალიტიკა
კრემლს ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - გიორგი კობერიძე
დღევანდელი რუსული ბეჭდური პრესა ივლისის თვეში ეკონომიკური ვითარების დამძიმებაზე საუბრობს - რაც რუსეთის დახურული სისტემის პირობებში საკმაოდ იშვიათი მოვლენაა. გაზეთები აღნიშნავენ, რომ: საშუალოდ 12%-ით მოხდა რუსეთში კომუნალურები გადასახადების ზრდა. გაძვირდა პურის ფასიც, არადა ხორბლის ფასი გაიაფდა. მშენებლობის ბიზნესი დაეცა და ქარხნები იხურება.
 
მიზეზი? მუშახელის კატასტროფული დეფიციტი ბაზარზე, რასაც ადამიანური რესურსების კლების ხარჯზე ემატება მოთხოვნის ბუნებრივი შემცირება - რუსების ნაწილი ფრონტზე კვდება, ნაწილი კი ქვეყნიდან გარბის. დარჩენილი კვალიფიციური მუშახელი კი სამხედრო ინდუსტრიაშია მობილიზებული. იაფ ხორბალს რუსეთი თავის მოკავშირეებს საბითუმო ფასებში ყიდის, ხოლო ბაზარზე შემოსავლის შესანარჩუნებლად კრემლთან დაახლოებული პურის მსხვილი მეწარმეები მის ფასს ზრდიან.
 
ამას კი ემატება სანქციები. დღეს ევროპის მხრიდან სანქციების მე-18 პაკეტი დამტკიცდა, რომელიც რუსეთის ნავთობისა და გაზის ინდუსტრიას ურტყამს. 47.6 დოლარი - ესაა ის თანხა, რომელზე ძვირადაც ნავთობს არ შეიძენს ევროკავშირი და ბრიტანეთი რუსეთისაგან, რომელსაც გათვლა 60 დოლარზე ჰქონდა. კრემლს რომ მყარი მოგება ჰქონდეს 70 დოლარად უნდა ჰყიდდეს ბარელს. სანქციების მიხედვით ნორდ სტრიმების გაზსადენები აღარ ამუშავდება. ამას ემატება რუსულ ჩრდილოვან ფლოტზე დევნაც, რომელიც სხვა ქვეყნების დროშის ქვეშ მცურავი ხომალდების დახმარებით ცდილობდა რუსული ნავთობის ევროპაში გაყიდვას და სანქციების გვერდის ავლას.
 
ამ ფონზე მნიშვნელოვანია ისიც, რომ რუსეთში ტოტალიტარული მმართველობა კიდევ უფრო უჭერს მოსახლეობას: ქვეყანაში 5500 აკრძალული საიტი, მუსიკა, საინფორმაციო საშუალება, კოდური სიტყვა, ფილმი და გამოთქმაა, რისი მოძიებაცა და ნახვაც არ შეიძლება, მათ შორის არც VPN-ის გამოყენებით. თუ ნახავ ჯერ დაგაჯარიმებენ, შემდეგ ჯერზე კი პასუხისგებაში მისცემენ შენს თავს.
 
მზარდი ინფლაციისა და ძირითადი რესურსების სამხედრო წარმოებასა თუ ფრონტზე მობილიზების ფონზე ეკონომიკური პერსპექტივა კარგად არ გამოიყურება. არსებობს ვარაუდი, რომ გვიანი შემოდგომიდან რუსეთი კიდევ უფრო მეტი ბანკნოტების დაბეჭდვას აპირებს.
 
მუშახელის დეფიციტის ფონზე ინდური პრესა საუბრობდა პოტენციურ გეგმაზე, რომლის მიხედვითაც რუსეთი წლის ბოლომდე მილიონი ინდოელი მუშახელის რეკრუტირებას აპირებს, თუმცა ამ ამბავმა რუსეთში დადებითი რეაქცია არ გამოიწვია, რის გამოც რუსეთის შრომის მინისტრმა აღნიშნული ინფორმაცია უარყო. მიუხედავად ამისა, მარტო წელს რუსეთში 71,817 ინდოეთის მოქალაქეზე გაიცა ოფიციალური სამუშაო ნებართვა. ეს რაც ლეგალურად ჩანს, და რაც არა ის კიდევ სხვაა. ინდოელების გარდა რუსეთში დიდი რაოდენობით არიან შუა აზიელები და ჩინელები.
 
ამ ვითარებაში ფრონტზე რუსეთის ვითარება არასახარბიელოა. დონეცკის მონაკვეთზე მომარაგების გზას უკვე ეწოდა "სიკვდილის ხაზი", სადაც უკრაინული დრონები ყველაფერს ბომბავენ რაც კი გადაადგილდება. მიუხედავად ამისა, რუსეთი არ წყვეტს ცოცხალი ძალის მობილიზებას და დონეცკის ოლქის დასავლეთ ნაწილში, პოკროვსკის სექტორზე დაწოლას. რუსეთის მხრიდან ყველა გათვლა ისეთი იყო, რომ პოკროვკი ჯერ 2024 წლის ბოლომდე უნდა აეღოთ, შემდეგ 2025 წლის მარტამდე, ახალი თარიღი 2025 წლის 9 მაისი იყო, შემდეგ კი ამ სექტორზე დაწყებული შეტევის ერთი წლის თავი, ანუ ივლისი. მაგრამ ერთი წლის თავზე რუსები ჯერ კიდევ არ არიან ქალაქის ფარგლებში შესულები. ზოგადად პოკროვკისაკენ გაჭრას რუსები 2024 წლის თებერვლიდან ცდილობენ, ავდიივკას დაცემის შემდეგ.
 
დასავლური მედია ამბობს, რომ რუსული ზაფხულის შეტევის მხოლოდ პირველი ფაზა ვიხილეთ ჯერ და რომ მეორე ფაზა ჯერ კიდევ წინააო. ისინი 150 ათას დამატებით რუს, კორეელ და სხვა ქვეყნებიდან დაქირავებულ სამხედროებზე საუბრობენ და ახალი მიმართულებით გაჭრას არ გამორიცხავენ, ან ძველ სექტორებზე მათ გადანაწილებასა და უკრაინულ პოზიციებზე დაწოლის გაძლიერებას.
 
კრემლი ტრამპის მიერ მიცემულ 50 დღიან ვადას მაქსიმალური შეტევისათვის გამოიყენებს და ამაში უცნაური არაფერია. მთავარია რამხელა იქნება მსხვერპლი და გამოფიტვა. როგორც ამერიკის სახელმწიფო მდივანმა აღნიშნა, მხოლოდ წელს რუსეთს 100 ათასი მოკლული ჰყავს. მან ხაზი გაუსვა ფაქტს, რომ საუბარია მოკლულ სამხედროებზე და არა დაჭრილებზე, დაშავებულებზე ან ტყვეებზე. რუსეთი წლებია იმით პოზიციონირებს, რომ თითქოს ბოლო სამხედრომდე და ბოლო საკვებამდე შეუძლია იომოს. ასეთი რამ არცერთ სახელმწიფოს არ შეუძლია, მაგრამ კრემლს რომ ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - ეს უკვე ვნახეთ. და ისიც ნათელია, რომ ახლა ომს სერიოზული გამოფიტვის სახე აქვს მიღებული, რის გამოც დამატებითი მოთამაშეებისა და სახელმწიფოების ირიბი ჩართვა კიდევ უფრო მზარდია.
 
პუტინმა ისიც კარგად იცის, რომ ომის შეწყვეტა სხვა მიზეზითაცაა საშიში - ამდენი სამხედროსა და ციხეებიდან გამოსული, თუ მობილიზებული კრიმინალის რესოციალიზაცია ძალიან რთული იქნება, მით უფრო გართულებული ეკონომიკური ვითარებიდან გამომდინარე. თუმცა ყველაფერს აქვს თავისი ზედა ზღვარი - ეკონომიკის გამძლეობასაც, მსხვერპლის რაოდენობასაც და გამარჯვების რწმენასაც.
 
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.