წმიდა ცეცხლის გარდამოსვლის საიდუმლოს იესო ქრისტეს აღდგომის ყოვლისმომცველი სასწაული განაპირობებს. ეს საოცარი და განუყოფელი მოვლენა მიეცა კაცობრიობას, როგორც ნიშანი და ბეჭედი მართლმადიდებელი სარწმუნოების ჭეშმარიტებისა.
როგორც ცნობილია, ქრისტეს საფლავზე ცეცხლის გარდამოსვლა აღესრულება ძველი სტილით - იულიანური კალენდრით, მართლმადიდებლური ეკლესიის მიერ დადგენილი ქრისტეს აღდგომის გამოთვლის წესის მიხედვით, და მხოლოდ მართლმადიდებელი ეპისკოპოსის ხელით.
ფრიად საინტერესოა ის ფაქტიც, რომ აღდგომის თარიღი დაადგინა 325 წელს ნიკეის პირველმა მსოფლიო საეკლესიო კრებამ. ეს თარიღი მოძრავია და განისაზღვრება შემდეგი ფაქტორებით:
ა) წმინდა აღდგომა იდღესასწაულება გაზაფხულის ბუნიობის შემდგომ;
ბ) მთვარის მოვანების, ანუ აღვსების შემდეგ;
გ) პირველსავე კვირა დღეს;
დ) ხოლო თუკი იგი ებრაელთა პასექს დაემთხვა, აღდგომის დღესასწაული გადაიწევს ერთი კვირით.
სწორედ, ამ პირობების დაცვით დიდ შაბათს უფლის საფლავზე გარდამოხდება წმინდა ნათელი, ღვთაებრივი ცეცხლი.
უფლის მიერ ქმნილი მზის სხივი სამყაროს უმნიშვნელოვანესი ელემენტია. ის აფრქვევს სითბოს, აწვდის ბუნებასა და ადამიანს სასიცოცხლო ძალებს. სადაც მზის ნათელია - სიცოცხლეც იქ არის. რაოდენ აღმატებულია უფლის ნათელი, რომელსაც ადამიანი მიჰყავს ჭეშმარიტების გზაზე - სულის ცხონებისაკენ.
„და უკუეთუ ვინმე იღუწიდესცა, არა გვირგვინოსან იქმნების, არა თუ სჯულიერად იღუაწოს", - ბრძანებს წმინდა წერილი (2 ტიმ. 2, 5).
„ვისაც მართალი სარწმუნოება არ უპყრია და მოღვაწეობს, იმ კაცის მსგავსია, რომელიც წყალს იღებს და გახვრეტილ ჭურჭელში ასხამს", - ამოწმებს ღირსი იოანე სინელი.
წმინდა წერილში არაერთგზის ვკითხულობთ სასწაულებრივი საღვთო ცეცხლის გარდამოსვლის შესახებ, რომელიც ძველ აღთქმაში მხოლოდ მართალი სარწმუნოების წიაღში მყოფ ებრაელთა შორის, ღვთის სათნომყოფელი ადამიანების ხელით აღესრულებოდა.
მაგალითისთვის მოვიყვანთ ამონარიდებს ძველი აღთქმიდან მცირე განმარტებებით: ღვთის ბრძანებით მოსემ ააგო მოძრავი ტაძარი, თავისი ძმა აარონი კი მღვდელმთავრად აკურთხა. „შევიდნენ მოსე და აარონი სადღესასწაულო კარავში, გამოვიდნენ და დალოცეს ერი. მაშინ გამოეცხადა მთელს ერს უფლის დიდება. გამოვიდა ცეცხლი უფლისაგან და შეჭამა სამსხვერპლოზე დაწყობილი აღსავლენი და ქონები. იხილა მთელმა ერმა, აღმოხდათ სიხარულის ხმა და პირქვე დაემხნენ" (ლევ. 9:23,24).
მეფე სოლომონ ბრძენმა აღაშენა იერუსალიმში ტაძარი და აღთქმის კიდობანი დადგა წმინდა წმიდათაში. ტაძრის კურთხევას უამრავი ადამიანი დაესწრო. საზეიმო მსახურების დროს დიდება ღვთისა, ნათელი ღრუბლის სახით, გამოვიდა და აღავსო ტაძარი. როცა კი სოლომონმა ლოცვა დაასრულა, ცეცხლი გადმოუშვა ზეციდან და შთანთქა აღსავლენი და მსხვერპლნი. როცა დაინახეს ისრაელიანებმა სახლზე გადმომავალი ცეცხლი და უფლის დიდება, პირქვე დაემხნენ ქვაფენილზე და თაყვანი სცეს, აქებდნენ უფალს და ამბობდნენ: „კეთილია იგი, რამეთუ უკუნისამდეა წყალობა მისი" (2 ნეშტთა, 7,13).
„ღვთის კაცმა" ილია თესბიტელმა ბაალის მსახურთა თვალწინ, რომელთა ლოცვა უშედეგო იყო, 12 დიდი ქვით ააგო სამსხვერპლო, ილოცა და შესწირა უფალს მსხვერპლი. „ზეციდან გარდამოხდა ცეცხლი და დაწვა მსხვერპლი". ჩამოვარდა უფლის ცეცხლი და შთანთქა აღსავლენი მსხვერპლი..." (3 მეფეთა 1, 38).
ნიშნად იმისა, რომ უფალმა შეისმინა მართალი კაცის ლოცვა-ვედრება.
დღესაც, ისევე როგორც უწინ, ყოველწლიურად, დიდ შაბათს, ზეციდან გარდამომავალი ღვთაებრივი ცეცხლი სიხარულს ჰგვრის და განამტკიცებს მართლმადიდებელი ეკლესიის შვილებს, ქრისტეს იმ „მცირე სამწყსოს", რომელსაც სულიერი ძნელბედობის ჟამს უწევს ცხოვრება. ეს უდიდესი ღვთაებრივი ზეიმი ამხნევებს მართლმადიდებელ მრევლს, ვინაიდან კვლავ და კვლავ წარმოაჩენს მათი სარწმუნოების ჭეშმარიტებას.
ჩვენ კი, უფლის აღდგომის საზეიმო მსახურების მოწმენი, როგორც ქრისტეს საფლავთან მდგომნი, სიხარულით აღვსილნი, მართლმადიდებელი არაბებივით, შევღაღადებთ: „ერთია ჭეშმარიტება... და არ არის სხვა სარწმუნოება, გარდა მართლმადიდებელი სარწმუნოებისა".
ხოლო, ისინი, ვინც უარყოფენ ზეციურ ცეცხლს, ემსგავსებიან ქრისტეს მტრებს, რომლებმაც იხილეს უდიდესი სასწაული - ოთხი დღის მკვდარი ლაზარეს აღდგინება, და მოიწადინეს კვლავ მისი მოკვლა, რათა გაექარწყლებინათ ქრისტეს მიერ აღსრულებული სასწაული.
„რომელსა ასხენ ყურნი სმენად, ისმინენ!" (მარკ. 4, 9).
„სუფრა - ასე ჰქვია ქართულ მოლხენა-დროსტარებას, რომელიც სტუმართმოყვარეობისა და მხიარულების განსახიერებას წარმოადგენს. რომელი კერძებს მიირთმევენ ქართველები სტუმრებთან ერთად? ჩვენი კორესპონდენტი შეეცადა ქართული სუფრის დიდებულება ეჩვენებინა და დარწმუნდებით, რომ ეს მართლაც კარგად გამოუვიდა“, - ასე იწყება გერმანულ გაზეთ „ფრანკფურტერ ალგემაინე ცაითუნგში“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung) გამოქვეყნებული სტატია სათაურით „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება“ (ავტორი - მაიკე ფონ გალენი).
გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:
„როცა მივედით, მაგიდა უკვე გაშლილი დაგვხვდა: თეფშებზე დაწყობილი ყველით და ლორით, ნიგვზის ფარშიანი ბადრიჯნით, მხალეულობით, მწვანილით, კიტრით და პომიდორით... მათ შორის ჩადგმულია გრაფინები მოცხარის წვენით და ტარხუნის ლიმონათის ბოთლებით. ოფიციანტი წითელ ღვინოს ბოკალებში ასხამს. გარეთ თბილისური საღამოა, რესტორან „რიგის“ დარბაზში გაშლილ გრძელ მაგიდაზე კი ქართული სუფრა - ქართული ქეიფი იწყება.
ისინი, რომლებიც ქართულ სამზარეულოს არ იცნობენ, მადააღძრულები სწრაფად მიირთმევენ სიმინდის ფქვილისაგან გამომცხვარ თბილ მჭადებს, სალათებს და ყველს. მაგრამ ვინც იცის, ის ნელ-ნელა ჭამს და მთავარს ელოდება...
ქართველი ქალბატონი თიკო ტუსკაძე, რომელიც ლონდონში ცხოვრობს, მაგრამ ახლა სამშობლოში იმყოფება, ჩვენი გიდის როლს ასრულებს და ქართულ სუფრას გვაცნობს როგორც „გემრიელი საჭმელების უსასრულო რიგს“. იგი კულინარული წიგნის ავტორია და გვიხსნის, თუ რომელი საჭმელი როგორ მივირთვათ.
ზოგიერთმა უკვე საკმაო რაოდენობის სალათა მიირთვა, რომ მაგიდაზე ახალი კერძები მოაქვთ - მოხრაკულ-მოთუშული სოკო, ხაჭაპური, ხორცით მომზადებული კერძები... საჭმლით სავსე თეფშები სულ უფრო მრავლდება და მაგიდაზე თავისუფალი სივრცე მცირდება, თუმცა ახალ-ახალი ნუგბარისათვის ადგილი მოიძებნება.
„სტუმართმოყვარეობა - ქართული კულტურის განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენს, რაც კარგად არის გამოხატული ქართულ სუფრაში, როცა მაგიდას ეროვნულ სამზარეულოს კერზები ამშვენებს“, - განმარტავს მაკა თარაშვილი. რა თქმა უნდა, იგი ახალბედა სუფრის წევრებისაგან განსხვავებით, შეცდომებს არ უშვებს და ყველაფერს ერთად არ მიირთმევს. მან კარგად იცის, რა როდის უნდა მიირთვას და უცხოელ სტუმრებს ჭამის საიდუმლოებას ასწავლის: როდის დგება მწვადის, „ჩაქაფულის და საჭმელების მიღების დრო...
ქართული ტრადიციის თანახმად, სუფრაზე იმდენი საჭმელი უნდა იყოს, რომ სტუმრების წასვლის შემდეგაც საკმაო რაოდენობით უნდა დარჩეს: „სუფრა, რომელზეც არაფერი აღარ რჩება, საქართველოში არ არსებობს“, - ამბობს მაკა თარაშვილი, - მასპინძლები იფიქრებენ, რომ სტუმრები მშივრები დარჩნენ. ამიტომ ყველაფერი უამრავია“.
რესტორანი „ქეთო და კოტე“ ძველი თბილისის უბანში, შემაღლებულ ადგილზე მდებარეობს. დარბაზში მყუდრო გარემოა შექმნილი. მაგიდები ყოველთვის მდიდრულადაა გაშლილი - ტრადიციული კერძები თანამედროვე სტილითაა გაფორმებული. თავდაპირველად თვენ მოგართმევენ ცივ და ვეგეტარიანულ კერძებს, ბოსტნეულს, შემდეგ გამომცხავარს, ცომეულს, ბოლოს კი ხორცით მომზადებულ საჭმელებს.
ქართული სუფრის ტრადიციაა თამადა, ანუ დროსტარების ხელმძღვანელი. იგი სუფრის თავში ზის და სადღეგრძელოებს ამბობს. რესტორან „შატო მუხრანში“, სადაც ჩვენ ვიყავით (თბილისიდან ერთი საათის სავალზე), მეღვინე პატრიკ ჰონეფმა ჩვენი სტუმრობის სადიდებელი სადღეგრძელო წარმოსთქვა. გერმანელი მეღვინე უკვე მრავალი წელია საქართველოში ცხოვრობს, ოჯახიც აქ ჰყავს. პატრიკი მადლობას გვიხდის სტუმრობისათვის, რომ გერმანელი ტურისტები საქართველოთი დაინტერესდნენ და კავკასიურ ქვეყანას ეწვივნენ.
მასპინძელი გვიხსნის, რომ სუფრის თამადა ყურადღებით ისმენს სტუმრების საუბარს სადღეგრძელოებისათვის იმპულსის მისაცემად. იგი დისკუსიას ზომიერ მიმართულებას აძლევს და განწყობას ამაღლებს. ამიტომაც თამადა ისეთი პიროვნებაა, რომელიც ცნობილია თავისი კეთილი ხასიათით, გონებამახვილობით და ინტელექტით.
თუ როგორ მზადდება კლასიკური ქართული კერძები, ამას თქვენ თბილისიდან საკმაოდ მოშორებით, კახეთში გაიგებთ, სადაც ღვინის კომპანია „შუმის“ რესტორანი მდებარეობს. აქ სტუმარი საკუთარი თვალით ხედავს, თუ როგორ ცხვება ქართული თონის პური, როგორ კეთდება ხინკალი, რომელიც ქართული სამზარეულოს ერთ-ერთ დიდებულ და გემრიელ კერძს წარმოადგენს.