USD 2.7117
EUR 3.1231
RUB 3.3487
Tbilisi
«Der Standard» (ავსტრია): „ძველრომაული ღვინის რეპუტაცია, შესაძლოა, იმაზე უფრო უკეთესი იყო, როგორც დღეს აფასებენ // რით ჰგავს ღვინის დაყენების რომაული წესი ქართულს“.
Date:  289

ავსტრიულ გაზეთ „დერ სტანდარდში“ (Der Standard) გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „ძველრომაული ღვინის რეპუტაცია, შესაძლოა, იმაზე უფრო უკეთესი იყო, როგორც დღეს აფასებენ. რით ჰგავს ღვინის დაყენების რომაული წესი ქართულს“ (ავტორი - რეინჰარდ კლინდლი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებული სახით:

ძველ რომში ღვინო ფართოდ გამოიყენებოდა - რომაელი დიდკაცები, ზოგიერთი შეფასებით, დღეში ერთ ლიტრა ღვინოს მაინც სვამდნენ. მაგრამ რაც შეეხება რომაული ღვინოს გემოს, ამ საკითხში სპეციალისტების აზრი ერთმანეთისაგან განსხვავდება: მწკლარტეობიდან მოძმარებულამდე.

მაგრამ ბოლო გამოკვლევებმა ადრინდელი შეფასებები შეცვალა. ჟურნალ „ანტიქვითში“ (Antiquity) ახლახანს გამოქვეყნდა გამოკვლევა, რომელშიც გატარებულია პარალელები რომაულ და ქართულ ღვინოსა და მეღვინეობას შორის, მოცემული და განხილულია ის მეთოდები, რომლთაც საქართველოში სარგებლობენ ღვინის დასაყენებლად. ამასთან, აშკარაა, რომ ძველი რომაული და ქართული მეღვინეობის განვითარებაში მნიშვნელოვან როლს ასრულებდნენ თიხის დიდი ჭურჭლები, ქართულად - ქვევრები.

ტრადიციული „ქვევრი“

საქართველოში მაღალხასიხიანი ღვინო ქვევრში მზადდება, რომელიც მიწაში ჩაფლულ თიხის დიდ ჭურჭელს წარმოადგენს, ამფორის მსგავსს. ეს მეთოდი, რომელიც 2013 წლიდან იუნესკოს არამატერიალური კულტურული მემკვიდრეობის სიაშია შეტანილი, ფართოდ იყო და არის გავრცელებული ათასობით წლის განმავლობაში. თანამედროვე საქართველო მსოფლიოში ღვინის დამზადების ერთ-ერთ აკვნად ითვლება: ამ ქვეყანაში მიაკვლიეს ღვინის ჭურჭლებს, რომელთა ასაკი 8 ათასი წელია, ანუ ჯერ კიდევ ნეოლითის ხანიდან.

ფოლადისაგან დამზადებული საწყაოებისაგან განსხვავებით, რომლებიც ღვინოზე არავითარ გავლენას არ ახდენენ, თიხის ჭურჭლები უზრუნველყოფენ განსაზღვრულ ჰაერცვლას, რაც ღვინის გემოზე და არომატზე აისახება. მსგავსი ჭურჭლები ძველ რომშიც არსებობდა („დოლიების“ სახელწოდებით) და როგორც გამოკვლევა მოწმობს, ღვინის წარმოებაც მსგავსი მეთოდებით ხდებოდა. ქვევრებს და დოლიებს ჯერ თავახდილად ტოვებდნენ ორი კვირით, ფერმენტაციით გამოყოფილი ნახშირორჟანგა გაზის გამოყოფის გამო, შემდეგ კი ჰერმეტულად ხურავდნენ 6-7 თვის განმავლობაში.

ქართული ქვევრი და რომაული დოლია თიხისაგან არიან დამზადებულნი და მსგავსი მინერალებისაგან შედგებიან, რომელიც საუკუნეების განმავლობაში არ იცვლებოდა.

ფორმას და ზომას მნიშვნელობა აქვს...

ქვევრებისა და დოლიების მრგვალი ფორმა მნიშვნელოვანი ფუქციის შესრულებას ემსახურებოდა: ფერმენტაციის დროს ჭურჭლებში ჩასხმული ყურძნის სითხისაგან ბუნებრივად გამოცემული გაზი წრიულად მოძრაობდა და უფრო იოლად ამოდიოდა. გარდა ამისა, ჭურჭლის ზომა დამოკიდებული იყო იმაზე, თუ რამდენად გრილად იქნებოდა ჭურჭელში სითხე მიწაში  შენახული. რომში და საქართველოში ბევრი იყო დოლიები და ქვევრები 150 ლიტრიანიდან 2 ათასლიტრიანამდე.

ძველი ღვინოების ფერზე ახლაც ბევრს დაობენ. რომაელი ისტორიკოსი პლინიუსი წერს, რომ არსებობდა მოთეთრო და მოწითალო, მოყვითალო და შავი ღვინოები, თუმცა ყველაზე მეტად ნათელფერებიანი სპირტიანი სასმელები იყო გავრცელებული. საქართველოშიც და რომშიც და კარგად იცნობდნენ ყურძნის მწიფე ნაყოფის დაწურვის შედეგად მიღებული წვენის („ტკბილის“) შენახვისა და მისი ღვინოდ გადაქცევის წესებს, ნარჩენების (ჭაჭის) გამოყენებას და ა.შ. მოკლედ, უძველესი ღვინის წარმოების ყველა პროცესი - ფერმენტაციიდან დაწყებული და ჭაჭიდან გასუფთავებით დამთავრებული - დღესაც აქტუალურია.

რომის იმპერიის „საფირმო“ ღვინოები

ვერონის (იტალია) უნივერსიტეტის პროფესორი დიმიტრი ლიმბერგენი ხაზს უსვამს, რომ რომაულ ღვინოს დაუმსახურებლად ჰქონდა მიღებული არასასიამოვნო სასმლის რეპუტაცია. როგორც ბრიტანული „დეილი ტელეგრაფისადმი“ მიცემულ ინტერვიუში აღნიშნავს, რომაულ ღვინოებს, სხვადასხვა მონაცემების გათვალისწინებით, რთული გემო ჰქონდათ: დაწყებული დაბრაწული პურის, გარგარ-ჭერამის ჩირისა და შემწვარი თხილის გემოდან - ნუშისა და ნიგვზის, სხვადასხვა არომატული ბალახის გემოთი დამთავრებული, მაგრამ იგრძნობოდა სასმელის მწკლარტეობაც - ყურძნის კანისა და წიპწების დიდი რაოდენობის გამო.

რასაკვირველია, ასეთი გემო-არომატები უჩვეულო იქნებოდა დღევანდელი ღვინის მოყვარულებისათვის, რომლებსაც საფირმო სასმელები მოსწონთ, თუმცა ვინ იცის, იქნებ დღესაც არიან ღვინის ისეთი მოყვარულები, რომლებიც ძველი რომაული რეცეპტებით დამზადებულ ღვთიურ სასმელს არ დაიწუნებენ. 

წყარო: https://www.derstandard.de/story/3000000216667/altroemischer-wein-war-wohl-besser-als-sein-ruf

 

 

society
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way