USD 2.7136
EUR 3.0211
RUB 2.9547
თბილისი
დიდი ჟამიანობა XVII საუკუნის ლონდონში - კარანტინი და ეკონომიკის კრახი.
თარიღი:  2146

1665-1666 წლების დიდმა ჟამიანობამ ლონდონში 100 ათასი ადამიანის სიცოცხლე შეიწირა. მთავრობამ, მაშინ ისევე როგორც დღეს, კორონავირუსის ეპიდემიის აფეთქებისას საყოველთაო კარანტინი გამოაცხადა. ხალხი პროდუქტს ყიდულობდა და სახლში რჩებოდნენ, იკეტებოდა და კოტრდებოდა საწარმოები.

დღევანდელ მსოფლიოსთან პარალელების გავლება  იმ დროის ორი ისტორიული დოკუმენტით შეიძლება, დანიელ დეფოს „ჟამიანი წელიწადის დღიურები“ და „სემუელ პიპსის დღიური“

„პროდუქტების შესაძენად სახლიდან გასვლის აუცილებლობა იყო ქალაქის დაღუპვის მიზეზი, სწორედ ამ დროს ხდებოდა დაავადების გადაცემა ადამიანებს შორის“ დანიელ დეფო „ჟამიანი წელიწადის დღიურები“ 1722 წ.

„სასიცოცხლოდ აუცილებელია დაავადების გავრცელების შენელება... ამიტომ ვთხოვთ ადამიანებს სახლში დარჩენას...“ ბორის ჯონსონი,   2020 წლის 23 მარტის მიმართვა.

რა ცოტა ხალხია ქუჩაში და ისინიც ისე დადიან თითქოს უკვე დაემშვიდობნენ სიცოცხლეს. შევიარე ბირჟაზე და იქაც მხოლოდ 50 ადამიანი იყო. როგორც ჩანს, მალე კიდევ უფრო ცოტა დარჩება. ამიტომაც დღეს გადავწყვიტე მეთქვა „მშვიდობით“ ლონდონის ქუჩებო“. „სემუელ პიპსის დღიური.“

ლონდონმა, სხვა ევროპული დედაქალაქებივით არაერთი ეპიდემია გადაიტანა. მედიცინა ვითარდება, მაგრამ  ახალი  დაავადების პირობებში, რომლის საწინააღმდეგო ვაქცინა ჯერ არ არსებობს, ინფექციის გავრცელება და მოსახლეობის ქცევა დიდად არ განსხვავდება    XVII საუკუნის ლონდონში არსებული ვითარებისგან.

მკერავის შვილმა, საზღვაო უწყების ჩინოვნიკმა და პიპსის ცნობილი დღიურის ავტორმა საკუთარ თავზე გამოცადა 1665-1666 წლის ჟამი (ჭირი), რომელმაც ლონდონის მოსახლეობის მეხუთედი, შეიძლება მეოთხედიც კი გამოასალმა სიცოცხლეს. ეს მიახლოებითი შეფასებაა და სავარაუდოდ სიკვდილიანობის პროცენტი ბევრად მაღალი იყო.

დანიელ დეფოს „ჟამიანი წელიწადის დღიურები“ აღნიშნული მოვლენებიდან 57 წლის შემდეგ, 1722 წელს გამოქვეყნდა. როგორც ჟურნალისტმა, დანიელ დეფომ კარგად იცოდა წყაროებთან მუშაობა და გულდასმით შეისწავლა ყველა არსებული ოფიციალური დოკუმენტი და თვითმხილველთა მოგონებები, გამოიყენა  ბიძამისის დღიურებიც. თავის რომანს დეფო, როგორც გაფრთხილებას  ისე წერდა: სწორედ ამ დროს ჭირი მარსელში მძვინვარებ­და და  არსებობდა მისი ლონდონში გავრცელების საშიშროება.

 ”ჭირი - მრისხანე დედოფალი თავად მობრძანდება ჩვენთან“

ჩინეთიდან გავრცელებული ახალი კორონავირუსის შესახებ ცნობები ზუსტად ჩინუ­რი ახალი წლის დღეებში გავრცელდა.  ბრიტანელთა უმრავლესობამ გაიგო ამის შესახებ მაგრამ ყურადღება არ მიაქცია. 12 მარტს გაერთიანებულ სამეფოში  დაავადების პირველი შემთხვევა დაფიქსირდა.

XVII საუკუნეში დაავადებების და ადამიანების გადაადგილების სიჩქარე ბევრად ნაკლები იყო. მეზობელი ჰოლანდიიდან ლონდონამდე ჭირის გავრცელებას ორი წელი დაჭირდა.

 „1663 წ. 19 ოქტ.

მე და სერ უ. ბატტენი (პიპსის კოლეგა საზღვაო უწყებაში, რომელსაც პიპსი ვერ იტანდა) წაველით კაფეში კონრჰილში, სადაც ბევრს საუბრობდნენ თურქულ საქმეზე (მოვლენები თანამედროვე ხორვატიაში) და იმაზრ, რომ ჭირმა უკვე ამსტერდამამდე მიაღწია“.

ათი თვის შემდეგ.

„1664 წ. 25 ივლისი.

სერ უ. ბატტენი და მე კვლავ წავედით კაფეში, არაფერი ახალი, მხოლოდ ჭირი აკერია ყველას პირზე და ამბობენ, რომ ჰოლანდიელებში ის კიდევ უფრო  გავრცელდა“.

დეფოს რომანის დასაწყისიც სწორედ იმ დროს უკავშირდება, როცა ჭირზე უკვე საყოველთაოდ ლაპარაკობდნენ.

„სადღაც 1664 წ. სექტემბრის დასაწყისში მეზობლებთან ერთად გავიგეთ, რომ ჭირი კვლავ დაბრუნდა ჰოლანდიაში. 1663 წელს ის განსაკუთრებით მძვინვარებდა  როტერდამსა და ამსტერდამში. ზოგი ამბობს, რომ იტალიიდან შემოიტანეს, ზოგი - ლევანტიიდან თურქული სავაჭრო გემებით, ზოგი - კვიპროსიდან. რა მნიშვნელობა აქვს საიდან მოვიდა, ყველა ეთანხმება რომ  ჰოლანდიაში ჭირი დაბრუნდა.

 დიდი ქალაქების პრობლემა.

ლონდონის უბედურება ის იყო, რომ სწორედ ეპიდემიის წინ ქალაქი ძალიან გაიზარდა. ინგლისელები სიხარულით დაემშიდობნენ კრომველის იძულებით, ასკეტურ მმართველობას და ენთუზიაზმით ჩაებნენ კარლოს II მმართველობის დროინდელ  მხიარულ და ფრივოლურ ატმოსფეროში.

ლონდონი დიდი შესაძლებლობების, მაღალი მოდის და მრავალფეროვანი გართობის  ქალაქი გახდა. არ იყო ომები და უსაქმოდ დარჩენილმა ჯარისკაცებმაც დედაქალაქში მოიყარეს თავი . დედაქალაქის მოსახლეობა ერთბაშად გაიზარდა 100 ათასი ადამიანით.

Лондон после чумы и пожара 1666 года. Иллюстрация

შედეგი სრულიად მოსალოდნელი იყო: სრული ანტისანიტარიის პირობებში, გადავსებულ სახლებში მცხოვრები დედაქალაქის მოსახლეობა მრავალჯერ გაიზარდა. ადამიანების გვერდით ყვაოდნენ და მრავლდებოდნენ კიდევ უფრო მრავალრიცხოვანი ვირთხები, ხოლო მათ რწყილებს ჭირის ბაქტერიები უკვე ადამიანებზე გადაქონდათ. ლონდონი ეპიდემისს გავრცელების იდეალურ ადგილად იქცა.

დღეს ვირთხებიც და რწყილებიც ბევრად ნაკლებია (თუმცა სწორედ ისინი არ არიან კორონა­ვირუსის გამავრცელებლები) მაგრამ  საზოგადოებრივი ტრანსპორტის სიმჭიდროვე, ხალხმრავალი ოფისები, საწარმოები, კაფეები და მაღზიები ისეთივე როლს თამაშობენ კო­რო­ნა­ვირუსის გავრცელებაში, როგორც XVII საუკუნის ღატაკი უბნები ჭირის გავრცელებაში.

 „მიცვალებულები არ ილევა,  ცოცხლები კი უფალს  მათი სულების შეწყალებას შესთხოვენ“

ლონდონის დიდი ჟამიანობა, როგორც ჩანს 1664 წელს დაიწყო კოვენტ-გარდენის ლონგ არკის ქუჩაზე. დღეს ეს ლონდონის ცენტრია,  ძვირადღიერებული მაღაზიებით, მოდური თეატრებით და რესტორნებით. 400 წლის წინ კი ამ ადგილს ცუდი სახელი ჰქონდა.

მომდევნო წლის ივნისისთვის, იმედი, რომ ჭირი ღარიბ რაიონებს არ გაცდებოდა არ გამართლდა. დაავადებამ ნელ-ნელა ლონდონის სიტის კომერციულ რაიონებამდე მიაღწია.

პიპსი

„1665 წ. 7 ინვისი

ყველაზე საშინელი სიცხე, რაც ცხოვრებაში განმიცდია... და დღეს ჩემდა უნებურად დრური ლეინზე (კოვენტ-გარდენი) წითელი ჯვრით მონიშნული ორი თუ სამი სახლი ვნახე წარწერით“ უფალო შეგვიწყალე ჩვენ“. ნანახმა ძალიან დამამწუხრა, რადგან ეს პრიველი შემთხვევა იყო ჩემს მეხსიერებაში.“

„1665 წ. 10 ივნისი.

სახლში ვივახშმე და ძალიან შევშფოთდი, როცა გავიგე, რომ ჭირმა სიტიმდე მოაღწია...შემდეგ წავედი კანტორაში წერილის დასამთავრებლად. დავბრუნდი სახლში და სასწრაფოდ საწოლში, მაგრამ ძალიან შეშფოთებული ვარ არსებული მდგომარეობით, ცუდი აზრები მიტრიალებს თავში, უნდა მოვაწესრიგო ჩემი საქმეები ვინიცობაა უფალს ჩემი წაყვანა მოუნდება, იყოს ნება მისი, დიდება სახელსა მისსა.“

დეფო

„11-დან 18 ივლისამდე კვირის განმავლობაში გარდაცვლილთა რაოდენობა 1761 იყო, თუმცა ჭირით მხოლოდ 16 ადამიანია გარდაცვლილი. მაგრამ მალე ყველაფერი შეიცვალა, განაკუთრებით კრიპლლგეიტის და კლერკენველის სამრევლოებში. აგვისტოს მეორე კვირაში კრიპლლგეიტის სამრევლოში 886 ადამიანი დაკრძალეს, ხოლო კლერკენვილში - 155. პირველ შემთხვევაში ამბობენ რომ შესაძლოა გარდაცვლილთაგან 850 ჭირით იყოს მკვდარი, მეორე შემთხვევაში ჭირით გარდაცლილია 150“.

 „სიჩუმეა, მხოლოდ სასაფლაო არ ცარიელდება, არ დუმს“

სამეფო კარი ლონოდნიდან ოქსფორდში ჯერ კიდევ 1665 წლის მაისში გადავიდა. მალე შეძლებულ ლონდონელთა უმეტესოამ შეკრა ბარგი და ოჯახებთან ერთად დატოვა ქალაქი. მათ კი, ვინც ნებით თუ უნებლიედ ქალაქში დარჩენა მოუწია, სიკვდილი ან ახლობლების დაკარგვა ელოდათ.

сбрасывают тела умерших в чумную могилу

 დეფო:

„ლონდონის იერიც კი უცნაურად შეიცვალა. ყველას სახეზე  მწუხარება და სევდა იკითხებოდა, ქალაქის იმ ნაწილებშიც კი, სადაც ჭირს ჯერ კიდევ ბოლომდე არ დანებებოდნენ....  შეიძლება ითქვას რომ მთელი ლონდონი ცრემლებში იყო. ქუჩებში არ დადიოდნენ შავებში ჩაცმული ადამიანები. არავინ აღარ იცვამდა შავებს მიცვალებულთა ხსოვნისთვის,  გლოვის ხმები ისმოდა ყველგან. ქალების და ბავშვების ტირილი ისე  ხშირად ისმოდა სახლებიდან, სადაც მათი ახლობლები სიკვდილს ებრძოდნენ ან უკვე გარდაიც­ვალნენ, რომ ვერავინ დარჩებოდა გულგრილი“.

პიპსი

„1665 16 აგვისტო.

სახლში მხოლოდ გვიან ღამე დავბრუნდი და ეკლესიის ეზოში მიმავალ კიბეების გვერდით ვიწრო შესახვევში ჭირით გარდაცვლილს გადავაწყდი.... მაგრამ, მადლობა ღმერთს ამას ძალიან არ ავუღელვებივარ. ჩემთვის გადავწყვიტე ასე გვიან არ ღირს ვიარო.“

„1665წ. 31 აგვისტო.

ავდეექი, მოვაგვარე საქმეები ვულიჩში გადასასვლელად  (პიპსის დროს ლონდონის გარეუბანი, დღეს ლონდონი). ჭირი, ყველა მოლოდინის მიუხედავად ამ კვირაში ძალიან გავრცელდა. თითქმის 2000 ახალი სიკვდილი, რამაც გარდაცვლილთა საერთო რაოდენობა 7000-მდე გაზარდა. ამბობენ რომ გარდაცვლილთაგან 6000 ჭირმა შეიწირა.....  ასე დასრულდა ეს თვე. ყველა შეშინებულია დაავადების სისწრაფით, რომელიც უკვე თითქმის მთელ სამეფოში გავრცელდა.“

ეპიდემიის პიკი სწორედ აგვისტოზე მოვიდა და დეფოს გმირმა გადაწყვიტა სახლში ორი კვირით ჩაკეტილიყო. ქალაქის ცხოვრებას ის მხოლოდ ფანჯრიდან აკვირდებოდა.

ჩემი ფანჯრებიდან .... ჩანს ადგილი სადაც ყასბები  სახლდებიან და მათთან ერთად ისინი, ვისი სამუშაოც ყასბებზეა დამოკიდებული. თითქმის მთელი ღამე მკვდრებით სავსე ურემი ხეივნის ბოლოში იდგა. მერე მიდიოდა და რადგან ეკლესიის ეზო არც ისე შორს იყო, ცარიელი ურემი მალე ბრუნდებოდა, ახალი გვამების წასაღებად“.

 „აღარ გვაშინებს საფლავის სიბნელე“ 

Улицы Лондона во времена чумы, 1665 год

ბრიტანეთში და განსაკუთრებით ლონდონში კორონავირუსის ეპიდემიის დასაწყისი იმით აღინიშნა, რომ უპასუხილმგებლო მოქალაქეები მაღაზიებს მიაწყდნენ ჰიგიენის საშუალებების და განსაკუთრებით ტუალეტის ქაღალდის შესაძენად. ტყუილად მოუწოდებდნენ სუპერმარკეტები შეშინებულ პუბლიკას, რომ საკვები საკმარისი ქონდათ და არ იყო საჭირო რამოდენიმე წლის  სამყოფი პროდუქტების  მომარაგება. ვისაც გადარჩენის ინსტინქტი „მომარაგების“ დონეზე ჩაერტო მოწოდებებზე არ რეაგირებდა.

დეფო

„.... სახადის მოლოდინში ბევრმა ოჯახმა მოიმარაგა საკვები და სხვა აუცილებელი საქონე­ლი და სახლებში ისე საფუძვლიანად ჩაიკეტნენ, რომ არავის დაუნახავს და გაუგონია რამე მათ შესახებ, სანამ სახადმა თითქმის არ გადაიარა“

სწორედ ისე როგორც დღეს, ბევრ საწარმოს, უფრო ზუსტად ხელოსნებს (ვინც არ აწარმოებდა პირველი მოთხოვნილების საგნებს) გაუჭირდათ.

დეფო:

„ხელოსნები, განსაკუთრებით ვინც სამკაულებს და ნაკლებად აუცილებელ საქონელს აწარ­მოებდა: მკერავებს, ოქრომჭედლებს, მექუდეებს, მეწაღეებს  და მსგავსი პროფესიების ბევრ წარმომადგენელს მოუწია მუშაობის შეჩერება. გაანთვისეუფლეს მუშები და ყველა ვინც მათზე იყო დამოკიდებული.“

სამწუხაროდ XVII საუკუნეში მთვრობა ჯერ კიდევ არ იყო იმდენად განვითარებული (შეგნებული), რომ ბიზნესს დახმარებოდა.

 კარანტინი მოკლავს ბიზნესს და ეკონომიკას: მართალია თუ არა? „ესპანკის“ გაკვეთილები.

ჭირის ეპიდემია კი გრძელდებოდა

პიპსი:

„13 მარტი. 1666 წ.

დაავადების შემთხვევები კვლავ გახშირდა ამ კვირაში 28-დან 29-მდე, თუმცა გარდაცვლილ­თა რაოდენობამ იკლო 297-დან 238-მდე, რაც მე სულაც არ მახარებს“

„1666წ. 6 აპრილი

ჩვენდა სამწუხაროდ ჭირით კიდევ ათი ადამიანი დაავადდა, თუმცა დაავადებულთა რიცხვმა მთლიანობაში ცოტათი იკლო. ზოგიერთ სამრევლოში დაავადებულთა რაოდენობა იზრდება, გვვეშინია, თუ რას მოგვიტნს მომავალი წელი.“

„23 აპრილი, 1666 წ.

დღეს დილით პარლამენტი მხოლოდ იმისთვის შეიკრიბა, რომ მუშაობა ზამთრამდე შეეჩერებინა. როგორც გავიგე ჭირის შემთხვევები კვლავ ძალიან გაიზარდა ქალაქში და  მთელ ქვეყანაში.“

დასარული?

თანამედროვე ისტორიოგრაფიაში ჭირის ეპიდემიის დასასრულს ლონდონის დიდ ხანძარს უკავშირებენ, რომელმაც 1666 წლის სექტემბრის ოთხი დღის განმავლობაში გაანადგურა და დეზინფექცია გაუკეთა სიტის დიდ ნაწილს, ტაუერიდან ჰოლბორნამდე. დაავადების ცალკეული შემთხვევები კიდევ ქონდა ადგილი.  ლონდონი უკვე იმდენად უსაფრთხოდ მიიჩნიეს, რომ მეფეს და მის კარს  დედაქალაქში დაბრუნება შეეძლო.

პიპსი საკმაოდ სკეპტიკურად მოეკიდა ამ გადაწყვეტილებას.

„20 ნოემბერი, 1666წ.

ცოტა ხნით ვიყავი სამსახურში, შემდეგ წავედი ეკლესიაში ჭირის დასრულების სამადლო­ბელ მსახურებაზე, მაგრამ, ღმერთო ჩემო! ქალაქში ჯერაც ლაპარაკობენ, რომ ადრე იყო ეს. ქალაქში ჯერ კიდევ კვდებიან ჭირისგან.“

თუ დავუჯერებთ გარდაცვლილთა ოფიციალურ სიებს, ლონდონში ერთი კვირის მანძილზე 1666 წლის 20-დან 27 ნოემბრამდე, სახადისგან შვიდი ადამიანი  გარდაიცვალა და სიკვდილიანობა კიდევ რამოდენიმე კვირა გრძელდებოდა.

ხანძარმა, რა  თქმა უნდა დადებითი როლი ითამაშა, გაანადგურა ვირთხები და რწყილები, მაგ­რამ გადამწყვეტი ფაქტორი რა თქმა უნდა პარლამენტის მიერ შემოღებული და ლორდ-მერის განხორციელებული მკაცრი იზოლაციის ზომები იყო. დაავადების გავრცელება შენელებული იყო, ხოლო წლის განმავლობაში ყველა დაავადებული ან გარდაიცვალა ან საჭირო იმუნიტეტი შეიძინა. აი რამოდენიმე ამონარიდი ჭირთან ბრძოლის სამეფო განკარგულებიდან:

ყველა ქალაქმა უნდა გამოყოს მოხერხებული ადგილი ქალაქის ფარგლებს გარეთ, სადაც ააგებენ ცალკე სახლს დაავადებულებისთვის, იმ შემთხვევისთვის თუ ქალაქში გავრცელ­დება ინფექცია...’

„თუ რომელიმე სახლში გაჩნდება დაავადება, ავადმყოფები, რამდენიც არ უნდა იყვნენ, აუცილებლად უნდა გადაიყვანონ სპეციალურ სახლიში, ოჯახის სხვა წევრების გადასარჩენად. ასეთი სახლი, თუნდა არ იყოს გარდაცვალების შემთხვევ, უნდა დაიკეტოს 40 დღით, მის კარებზე უნდა დაახატონ წითელი ჯვარი წარწერით “ უფალო შეგვიწყალე ჩვენ“. მპეციალური ზედამხედველები უზრუნველყოფენ სახლის მაცხოვრებლებს მომარაგებას და თვალყურს ადევნებენ რომ არ ქონდეთ ურთიერთობა ჯანმრთელებთან.“

„ჭირით გარდაცვლილი არც ერთი ადამიანი არ დაიმარხება ეკლესიაში და არც ეკლესიის ეზოში, არამედ სპეციალურად გამოყოფილ ადგილზე. საფლავში გვამებთან ერთად უნდა მოთვსდეს დიდი რაოდენობით კირი.  საფლავის გახსნა არ შეიძლება ერთი წელი და მეტი, რომ საფლავიდან არ დაავადდეს ვინმე.“

 უნდა ვაღიაროთ, რომ ჩვენ დროშიც, როცა კაცობრიობა ახალი, უცნობი ავადმყოფობას წინაშე აღმოჩნდა, უსაფრთხოების ზომები კვლავ იგივე რჩება. იმედი ვიქონიოთ, რომ ამჯერად ჩვენი კარანტინი მხოლოდ რამოდენიმე თვით შემოიფარგლება და არა წელიწად ნახევრით. და რომ ვირუსის აღმოსაფხვრელად ახალი დიდი ხანძარი არ იქნება საჭირო.

წყარო:https://www.bbc.com

უცნობი ნაცნობი
მიხეილ რამიშვილი: მამას სიმღერები აკრძალული იყო, მახსოვს, როგორ ჩამოხსნეს მისი კონცერტის აფიშები

ადვოკატ  მიხეილ რამიშვილს საზოგადოება გახმაურებული საქმეებით იცნობს,  რომელთა  შორის განსაკუთრებით რეზონანსული სანდრო გირგვლიანის, თამარ ბაჩალეიშვილის და ე.წ, ცინიდის საქმეები იყო. ყველა ამ საქმემი მიხეილ რამიშვილი, როგორც ადვოკატი, დაზარალებულთა ინტერესებს იცავდა, თუმცა მის მიერ გაკეთებული თამამი სამოქალაქო განცხადებებით, მისი გზა  ადვოკატობიდან პოლიტიკამდე მივიდა. ახლახან ის პოლიტიკური პარტიის „ჩვენ“ წევრი გახდა და  საკუთარ ძალებს უკვე  პოლიტიკურ ასპარეზზე მოსინჯავს.  

მიხეილ რამიშვილი ცნობილი ქართველი მომღერლის ოთარ რამიშვილის შვილია. მუსიკა მის ცხოვრებაშიც მთავარი ისტორია  იყო, თუმცა ადვოკატის საქმემ, რომელიც 25 წლის ასაკში დაიწყო, პროფესიულ მუსიკას მაინც ჩამოაშორა. დღეს   რამიშვილების დინასტიას აგრძელებს მიხეილ რამიშვილის შვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც ძალიან ცნობილი ჩელისტია და წარმატებული მუსიკალური კარიერა აქვს.  

საყვარელი საქმის, მუსიკის და ოჯახური ისტორიებით მიხეილ რამიშვილი  „თბილისი პოსტის“ სტუმარია.    

მიხეილ რამიშვილი: გარემო, რომელშიც გავიზარდე, იყო ძალიან ტრადიციული. ეს ტრადიციები  მოგვყვებოდა ჩემი ბებია -ბაბუადან,  რომელთაც გამორჩეული ოჯახი ჰქონდათ. ბაბუა მიხეილ რამიშვილი იყო კარგი პოეტი, ბებია იყო მარი მაისურაძე. დიდი ბებია მაშო მაყაშვილი და ქაქუცა ჩოლოყაშვილი ალალი ბიძაშვილ-მამიდაშვილი იყვნენ. ბებია ულამაზესი ქალი იყო, ძალიან დახვეწილი, ჩვენს ოჯახში იმ პერიოდიდან არსებობდა სიმღერა, პოეზია. ბაბუა კომუნისტებმა 17 წლის ასაკში გადაასახლეს, მან გადასახლებაში შეისწავლა ვოკალი, როცა თბილისში დაბრუნდა, ისეთი მონაცემები ჰქონდა ოპერის მომღერლობა შესთავაზეს, თუმცა ბაბუა ამაზე არ დათანხმდათ. ის წლები იყო მთავარი ბანკის რევიზორი.  კავსაძეზე, სახლში  სადაც დაიბადნენ მამა და მამიდა, ყოველდღე იმართებოდა პოეზიის, მუსიკის საღამოები.  მათთან იკრიბებოდნენ ინტელიგენციის წარმომადგენლები, რომლებიც ქალაქში ურთიერთობების, გემოვნების, ქცევის წესებს ამკვიდრებდნენ.   ეს ყველაფერი ძალიან აისახა მამაჩემზე და მამიდაჩემზე. მამა ძალიან ცელქი ყოფილა, პატარა იყო,  დაავლებდა თურმე ხელს მამამისის გიტარას და ვაკის ქუჩებში, ეზოდან ეზოში გიტარით დადიოდა, მთელი უბანი მას ეძებდა თურმე.  როდესაც  სამამულო ომი  დაიწყო,  ძმებმა მამაჩემი  და ბაბუას ერთ-ერთი ძმისშვილი გურიაში გაუშვეს, თითო -თითო შვილი კი  აქ, თბილისში დაიტოვეს. მამა ჩოხატაურის რაიონის სოფელ ზემო ფარცხმაში იზრდებოდა. იქ დაწერა თავისი პირველი სიმღერა“ მითხარ რად ხარ მოწყენილი“, სიმღერა მიუძღვნა გოგოს, რომელიც იქ ძალიან შეჰყვარებია. ომის დასრულების შემდეგ  ბიჭები დაბრუნდნენ თბილისში, მამამ, ცელქი ხასიათის გამო გურიიდან წამოიღო მეტსახელი „კვაჭიჭო“ ასე დააარქვა ბიოლოგიის მასწავლებელმა, რომელიც თურმე ვერ აჩერებდა გაკვეთილებზე (იცინის)

- რა გავლენა მოახდინა მამამ თქვენს ცხოვრებაზე და რა განსაზღვრა იმან, რომ პოპულარული მომღერლის შვილი იყავით?

- ყველაზე მძაფრად რაც მახსოვს ადრეული ბავშვობიდან, არის სტუმრები ჩვენს ოჯახში. დღე-ღამის რა დროც არ უნდა ყოფილიყო, ჩვენთან სულ იყო სტუმარი, სიმღერა, ქეიფი. მამასთან  მოდიოდნენ საოცარი ადამიანები. მათგან ვსწავლობდი, როგორ უნდა გყვარებოდა ქვეყანა, როგორ  უნდა მოქცეულიყავი ქალთან, როგორი უნდა ყოფილიყავი მტერთან, როგორ უნდა გეცხოვრა თბილისში, როგორი უნდა ყოფილიყავი  რაიონში, თუ სტუმრად ჩახვიდოდი, როგორ უნდა გამოგეხატა პატივისცემა ადამიანების მიმართ. ეს იყო  ნამდვილი აკადემია, შესაძლებლობა  - მესწავლა  ყველაფერი, რაც აუცილებელი იყო ცხოვრებაში. იმის მიუხედავად, რომ მამა აკრძალული იყო ანტისაბჭოური  სიმღერების გამო, ჩვენთან  სახლში  იკრიბებოდნენ სხვადასხვა რანგის ადამიანები, ცეკას მდივნები, კანონიერი ქურდები, მეცნიერები, ხელოვანები, ზოგი არც იცნობდნენ ერთმანეთს,   ყველას ერთმანეთი პროფესორი ეგონათ (იცინის) კაგებეს ერთ-ერთი პოლკოვნიკი მოგვიანებით თავის მოგონებებში წერდა, რომ უშიშროების თანამშრომელს ინაურისთვის შეუტანია მამას სიმღერების კასეტა, რომელიც  არალეგალურად ვრცელდებოდა. უკითხავს ინაურისთვის, რა მოვუხერხოთ ამ კაცსო. ინაურს მოუსმენია კასეტა, მერე მაგიდის უჯრაში ჩაუდია და უთქვამს: რას ერჩით ამ კაცს, დაანებეთ თავიო. მამას სიმღერები დიდხანს იყო აკრძალული. პირველად კონცერტზე იმღერა 1982 წელს, როდესაც გიზო ნიშნიანიძის საღამო  „პაემანი ვერაზე“  გაიმართა, რაზედაც ძალიან იბრძოლეს თავად გიზო ნიშნიანიძემ და დორიან კიტიამ. კომუნისტების ლიდერები, თურმე თავს იკლავდნენ, ოთარის ასე საჯაროდ სცენაზე გამოყვანა  არ შეიძლებაო. მაგრამ მათ მაინც თავისი გაიტანეს.  მამას მაინც იცნობდა მთელი ქვეყანა. მამიდაჩემი მღეროდა ტრიოში, სადაც მათ გიტარით აკომპანიმენტს მამა უწევდათ, დადიოდნენ გასტროლებზე საბჭოთა კავშირის მასშტაბით.  1985 წელს დაგეგმილი იყო მამას სოლო კონცერტი, მაგრამ არც ეს კონცერტი არ შედგა. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი, როგორ ჩამოხსნეს მამას კონცერტის  აფიშები.   

იმ დროს მე და ჩემი ორივე  ძმა პატარები ვიყავით, მაგრამ მაინც  ვგრძნობდით, რომ მამა განსხვავებული იყო, ხანდახან საუბრებსაც მოვკრავდით ხოლმე ყურს. მამას ცხოვრების გამო ყველასთვის მისაღებები არ ვიყავით, მაგრამ ეს არ იყო ჩვენთვის პრობლემა. ჩვენ ვაკეში გავიზარდეთ, სადაც მძიმე 90 იან წლებშიც კი, რომელიც გავიარეთ, სრულიად სხვა წესები იყო. ერთმანეთზე მტრად გადაკიდებული ადამიანებიც კი მარტივ წესებს იცადნენ, არ გაუსწორდებოდნენ დაპირისპირებულ ადამიანს, თუ ის ქალთან,  ბავშვთან, ოჯახთან  ერთად იყო. ეს არაა ლეგენდა. ეს იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც ქმნიდნენ ქართლოს კასრაძე, ნიაზ დიასამიძე, სხვები და სხვები. მამაც დიდი დამცველი იყო ამ წესების, რომელიც მაშინ ახასიათებდა თბილისს, მაგრამ სამწუხაროდ, დღეს აღარ არსებობს. მაშინ არ არსებობდა ჭორაობა, არ უნდა დაგეჩაგრა ადამიანი, არ უნდა გაგეყიდა მეგობარი. ადამიანებს არ ჰქონდათ დაუსჯელობის სინდრომი, ყველამ იცოდა, რომ თუ არასწორად მოიქცეოდა და რამეს დააშავებდა,  ჯერ ერთი მარტო რჩებოდა და მეორეც, აუცილებლად მიიღებდა  პასუხს  ადამიანებისგან, რომელთაც სიტყვაც ეთქმოდათ და ავტორიტეტი ჰქონდათ. ყველამ იცოდა, რომ თავისი ქცევით იყო პასუხისმგებელი  თავის  ღირსებაზე და  მომავალზე.  

ოთარი პედაგოგიურ საქმიანობასაც ეწეოდა, მოდიოდნენ  ბავშვები ჩვენთან  მამებთან ერთად, თუმცა შემდეგ გაირკვეოდა ხოლმე  რომ ეს „ყურადღებიანი“  მამები ჩვენს სახლში მამაჩემის ცხოვრების შესასწავლად დადიოდნენ კაგებეს დავალებით, ზოგი თვითონაც კაგებეს თანამშრომელი იყო. მიდიოდა შესწავლა, თუ როგორ ვცხოვრობდით, როგორები ვიყავით, რაზე ველაპარაკებოდით ბავშვებს. წლები რომ გადიოდა ალალად გვიყვებოდნენ  რაც ხდებოდა. მამას ეს წინააღმდეგობები ვერ აჩერებდა. ვერ იტანდა უსამართლობას და სასტიკად ებრძოდა, უსამართლოდ დაჩაგრული ადამიანის დასაცავად ცხრა მთას გადაივლიდა, ყველაფერს გააკეთებდა, ყველას შეაწუხებდა და მაინც დაეხმარებოდა. პირდაპირ შემიძლია ვთქვა, რომ უსამართლობასთან შეუგუებლობა და ბრძოლა მამაჩემისგან გადმომეცა „მემკვიდრეობით“  

228083213_4639187999447956_8272943878168240914_n

- როდესაც პროფესიული არჩევანი იურისტის პროფესიაზე გააკეთეთ, მამას როგორი რეაქცია ჰქონდა?   

- მე თავიდან  ნიჭიერთა ათწლედში ვსწავლობდი. ეს რა თქმა უნდა მამის გავლენაც იყო. ვიცოდი, რომ უნდა ვყოფილიყავი მუსიკოსი და შინაგანად დღესაც მუსიკოსი ვარ. ვწერ სიმღერებს, ლექსებსაც. 5 წლის ვიყავი, როდესაც უკვე გიტარაზე ვუკრავდი,  ფილარმონიაში გამიყვანეს კონცერტზე, რომელშიც მონაწილეობდნენ გიტარისტები საბჭოთა კავშირის სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან.  შემდეგ ჩავაბარე კონსერვატორიაში, საკმაოდ კარგი პოტენციალი მქონდა, ალტისტი ვიყავი. 90 იან წლებში კონსერვატორიაში  გამოცდაზე ჩელოს ფუტლიარით რომ მივდიოდი, პოლიცია  მაჩერებდა და იწყებდა გამოკითხვას, რა მედო ჩელოს ფუტლიარში. ვეუბნებოდი, კაცო ალტი დევს, გამოცდაზე მივდივარ, რა ალტი,  სად შენ და სად  კონსერვატორია, ავტომატი ხომ არ გიდევსო, არ მანებებდნენ თავს (იცინის)   ცუდი დრო იყო. პირადად მეც მეგობრებთან მიმართებაში ბევრ უსამართლობას წავაწყდი, იყო უკანონო დაკავებები და ადამიანის უფლებების  დარღვევები.  იმის მიუხედავად, რომ სულ ვმალავდი ჩემს სახელ-გვარს და არ მინდოდა, რომ მამაჩემის სახელით მესარგებლა,  ხან რას ვიგონებდი, ხან -რას, რომ ჩემი  ვინაობა არ გამემჟრავნებინა, დადგა დრო, რომ უნდა მეთქვა ვინ ვიყავი. ვიფიქრე, რომ  უსამართლობასთან ბრძოლა უფრო კარგად შემეძლო, თუ გავხდებოდი იურისტი. ჩავაბარე უნივერსიტეტში, იურდიულზე. იქამდე  ვუკრავდი ვასო გოძიაშვილის  სახელობის გალა - ორკესტრში, ტელევიზიის ორკესტრში, კვარტეტში, მაგრამ დავანებე ყველაფერს თავი და გავხდი იურისტი. მამა მიხვდა, რატომ მივიღე ასეთი  გადაწყვეტილება და  რატომ გავაკეთე ეს არჩევანი. 2000 წლიდან დავიწყე მუშაობა ადვოკატად. მამას მოწონდა ჩემი საქმიანობა, ხშირად მეუბნებოდა ხოლმე ხუმრობით, დათესე თხილი ამოვა თხილი, რაც მამა არის, ის არის შვილიო, თუმცა მამაჩემი ბევრად მაგარი კაცი იყო, მე მისნაირი ვერასდროს ვერ ვიქნები (იცინის)

-კარიერის განმავლობაში რამდენიმე გახმაურებულ საქმეზე მოგიწიათ მუშაობა, პროფესიულად რას ნიშნავდა თქვენთვის სანდრო გირგვლიანის და თამარ ბაჩალეიშვილის საქმეებზე, ასევე ე.წ. ციანიდის საქმეზე მუშაობა? 

- ყველა ეს საქმე იყო უმძიმესი,  როგორც პირადად  ჩემთვის, ასევე - საზოგადოებისთვის. პირველი იყო, სანდრო გირგვლიანის საქმე,  მე პირველი ადვოკატი ვიყავი, ვინც ამ საქმეზე მუშაობა დაიწყო, ვიცავდი ირინა ენუქიძის ინტერესებს. როდესაც სტრასბურგიდან ჩამოვიდა გადაწყვეტილება, რომელმაც მთელი სისტემა ამხილა სანდრო გირგვლიანის სიკვდილის ჩაფარცხვაში, ეს აღმოჩნდა წინა ხელისუფლების დასასრული. ამ საქმის გამო აღმოვჩნდი დაპირისპირებული ხელისუფლებასთან, რომელმაც 2011 წელს დამაკავა, პროვოკაცია მომიწყვეს და გამიშვეს ციხეში. მამაჩემი ისე გარდაიცვალა და ისე  დაკრძალეს, პანაშვიდზეც კი არ გამომიყვანეს, რომ  მამას დავმშვიდობებოდი. დიდი ბრძოლის შემდეგ გამოვედი ციხიდან. მოვიდა ახალი ხელისუფლება, მერე იყო ციანიდის საქმე, რომლის გამოც  დავუპირისპირდი სუსს, გოგაშვილს. მთელი სისტემა იყო ჩართული ამ საქმეში, მათ შორის საპატრიარქო. დეკანოზს უსამართლოდ მიუსაჯეს  ცხრა წელი და დააინვალიდეს. ამის შემდეგ იყო თამარ ბაჩალეიშვილის ამბავი, ყოველთვის ვამბობ,  რომ  ის მოკლეს და ყველაფერი გააკეთეს, რომ  საქმე  არ გახსნილიყო. სტატისტიკურად იმხელა რესურსი ჩადეს ამ საქმის არგახსნაში, რომ არც ერთ საქმეში არ ყოფილა ჩადებული ამხელა რესურსი, რაც კი საქართველოში საგამოძიებო სისტემა არსებობს. ერთხელ ვუთხარი ირაკლი შოთაძეს, მე არ გელაპარაკებით როგორც ადვოკატი, გელაპარაკებით, როგორც მამობილი, რომელსაც შვილობილი მოუკალით-მეთქი. მართლაც ამ საქმის მიმართ განსაკუთრებული ემოციები მქონდა. მე არ ვიცნობდი ამ ოჯახს, როგორც კი მშობლებმა  მოაწყვეს აქცია, სადაც განაცხადეს, რომ  დაკარგულ შვილს ეძებდნენ, წავედი  აქციაზე, როგორც 27 წლის გოგოს და 18 წლის ბიჭის მშობელი. ბაჩალეიშვილებმა მთხოვეს დახმარება, როგორც კი მოხდა ამ საქმეში ჩემი ჩართვა, მეორე დღესვე  მიიყვანეს მანქანა იმ ადგილზე. თამარ ბაჩალეიშვილის საქმე იმდენად რეზონანსული გახდა, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებდა, რომ ჩემი დისკრედიტაცია მომხდარიყო. თვალთვალს და მიყურადებას მარტო ჩემზე კი არა, ჩემი ოჯახის წევრებზე, მეუღლეზე, შვილებზე, ძმებზეც კი  ახორციელებდნენ. ერთხელ ჩემმა შვილმა, ლიზიკომ მითხრა: მამა თეთრი „შკოდა“ მომაშორე, 5 დღეა დამდევსო, თუმცა არც ერთ ჩემი ოჯახის წევრს  თვალთვალის არ შეშინებია, ერთი საყვედური არ უთქვამთ ჩემთვის, პირიქით, ლიზა სულ მეუბნებოდა, მიდი მამა მიაწექიო (იცინის) საბოლოდ ისე გამოვიდა, არც ერთი ხელისუფლებისთვის არ აღმოვჩნდი  მისაღები ჩემი პოზიციის გამო.   

435211472_7782050445140472_7456057324438343252_n

- ცოტა ხნის წინ პოლიტიკური პარტიის წევრი გახდით. საბოლოოდ გადაწყვიტეთ პოლიტიკაში ჩართვა? როგორც მახსოვს, წლების წინ   თბილისის მერის არჩევნებშიც აპირებდით კენჭისყრას.

- 2017 წელს, როდესაც თბილისის მერის არჩევნები ტარდებოდა, მე შევხვდი შალვა ნათელაშვილს, სადაც  ოპოზიციური სპექტრიც იყო შეკრებილი. მითხრეს, რომ თუ  ჩემი სურვილიც იქნებოდა, ოპოზიცია  წამოაყენებდა ჩემს  კანდიდატურას და მე  მექნებოდა მათი მხარდაჭერა თბილისის მერის არჩევნებში. მაშინ „ციანიდის საქმეში“ ისე  ვიყავი ჩართული, საქმეს ვერ მივატოვებდი და უარი ვთქვი. ძალიან კარგად ვიცი ქართული პოლიტიკის კულისები. სულ ვამბობ,  რა ღირსებითაც ვცხოვრობ საჯარო სივრცეში, იგივენაირად ვიცხოვრებდი, პოლიტიკაში რომ ვიყო. ვერაფერი შემიცვლიდა ღირებულებებს. არის წესები, რომელსაც მე არ ვემორჩილები. რომ ამბობენ, პოლიტიკა ბინძურიაო, სიბინძურე ყველგან შეიძლება იყოს, მათ შორის პოლიტიკაშიც, მაგრამ პოლიტიკაც შეიძლება აკეთო სიბინძურის გარეშე. გააჩნია, შენ როგორ უდგები შენს  ცხოვრებას და შენს საქმეს. მამაჩემს ჰქონდა ერთი კარგი ნათქვამი, სანამ ქართველები მარტო საკუთარ თავზე ფიქრს და ზრუნვას  და თხასავით „ მეე მეეს“ ძახილს არ გადავეჩვევით, მანამდე  ჩვენი საშველი არ იქნებაო. მართლაც ასეა.

პარტიაში „ჩვენ“ რომლის წევრიც ცოტა ხნის წინ გავხდი პატიოსანი, წესიერი, ქვეყნის მოყვარული  ადამიანები შედიან. მრავალი  წელია,  დავით ქაცარავა დიდ საქვეყნო საქმეს აკეთებს  საოკუპაციო ხაზთან. ამისი არდანახვა  შეუძლებელია.  მინდა ჩემი მსოფლმხედველობა, გამოცდილება გამოვიყენო  ჩემი ქვეყანის სასიკეთოდ. ძალიან მინდა, რომ ჩემი ქვეყანა იყო  ძლიერი, მდიდარი, სამართლიანი,  ვხედავდე  ისეთ საქართველოს,  როგორიც იყო  წარსულში, როცა ადამიანებს ჰქონდათ ბედნიერი, გაღიმებული  სახეები, უხაროდათ სახლში სტუმარი და არ ეშინოდათ მასპინძლობის. მე ასეთი საქართველო მინდა და არა გაღორებული, კორუმპირებული ადამიანების მიერ გაღატაკებული ქვეყანა,  რომლებსაც მხოლოდ    საკუთარი  ოჯახები აინტერესებთ და ატყუებენ  საკუთარ ხალხს. ცდილობენ, დაამონონ, „დააჩმორონ“ ადამიანები,  წაართვან  ღირსება და თავმოყვარეობა. მათ არ იციან, რომ ყველაფერი არ იყიდება, მით უმეტეს სამშობლო არ იყიდება. დღეს არჩევანი დგას ასე - ან თავისუფლება, ან 1921 წელი. რომ გაიძახის ხელისუფლება ომი, ომიო, ვის უნდა ომი?  ომი არავის არ უნდა. ომი მხოლოდ იარაღით ხომ არ ხდება, ავტობანიდან რამდენ მეტრით არის დაშორებული ოკუპანტი, ხელისუფლების რომელიმე წევრი ჩასულა იქ და  უნახავს როგორ ცხოვრობს ხალხი საოკუპაციო ხალხთან?!  სამწუხაროდ, ასეთ მძიმე სიტუაციაში ვართ. არის წითელი ხაზები, რომელიც არ უნდა გადალახო - არც საქმეში და არც ცხოვრებაში, ეს წითელი ხაზები, სამწუხაროდ  ჩვენს ქვეყანაში ბევრმა გადალახა.

-  ოჯახზე მინდა გკითხოთ, თქვენი ქალიშვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც თქვენი ოჯახური ტრადიციის გამგრძელებელია.  

- როდესაც ოთარმა პატარა ლიზას მოუსმინა, მითხრა, დაიმახსოვრე, ლიზა ისეთი მუსიკოსი  დადგება, ყველა რამიშვილს გადაგვიჯოკრავსო. მაშინ ლიზას ახალი დაწყებული ჰქონდა ჩელოზე დაკვრა.15 წლის იყო ლიზა როდესაც გავუშვით  კრონბერგის  აკადემიაში და დამოუკიდებლად ავიდა იმ მწვერვალებზე. გერმანიიდან შვეიცარიაში გადავიდა, როდესაც ჟენევის კონსერვატორიიდან მიიღო მოწვევა. წლები იყო ესპანეთში, დღეს საქართველოში ცხოვრობს, აქედან დადის მოწვევით  კონცერტებზე და ფესტივალებზე  მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყნებში. ლიზას  ისე უყვარს თავისი სამშობლო, სხვაგან  დიდხანს ცხოვრება,  ალბათ  გაუჭირდება. ჩვენი ოჯახის ყველა სიკეთე ლიზაზე  გადავიდა. ერთხელ გამომიცხადა, შენ აღარ ჩაერიო, ბაბუას შემოქმედებას მე მივხედავო და ყველაფერი გადაიბარა. მამაჩემის  90 წლისთავის გადახდას ვაპირებდით, მაგრამ როგორც ხდება ხოლმე, ვერ მოვიძიეთ კონცერტისთვის საჭირო რესურსები. დარწმუნებული ვარ, ლიზა მაინც მოაწყობს საოცარ საღამოს,  ეს არ იქნება მხოლოდ კონცერტი, ეს  იქნება ოთარის  საღამო და გახსენება, თუ  როგორ უნდა იცხოვრო სწორად და ღირსებით.   

თამუნა ნიჟარაძე   

1488687_770856473007661_3753533640783965303_n

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.