USD 2.7315
EUR 3.1202
RUB 3.4423
თბილისი
ჩაბაჰარის პორტიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთში და საბერძნეთში – გახდება თუ არა სომხეთი დამაკავშირებელი რგოლი
თარიღი:  433

ბოლო პერიოდში შესამჩნევად გააქტიურდა განცხადებები და დისკუსიები სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის დერეფნის შესახებ. ამ საკითხში განსაკუთრებით აქტიურობენ ირანი და ინდოეთი. სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის დერეფნის პროექტის შეთანხმების ოქმი უკვე შედგენილია. მას ხელი მოაწერეს ბულგარეთმა, სომხეთმა და ირანმა. საექსპერტო და ოფიციალურ სფეროში სომხეთის პროგრამის მიღმა დარჩენის რისკს ვერ ხედავენ. სამაგიეროდ, მათ მიაჩნიათ, რომ შესაბამისი ინფრასტრუქტურის შექმნა, სპარსეთის ყურის გასწვრივ შავ ზღვამდე ტრანსპორტირების ხელშეწყობა მიმზიდველი იქნება ქვეყნების გაცილებით ფართო სპექტრისთვის. ამრიგად, სომხეთი, თავის მხრივ, შეიძლება გახდეს დიდი გზის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი დამაკავშირებელი რგოლი, რომელიც გადაჭიმულია შორეული ირანული პორტიდან ჩაბაჰარიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთსა და საბერძნეთამდე.

რატომ არიან დაინტერესებულნი  ირანი და ინდოეთი, რომ სპარსეთის ყურედან შავი ზღვის სატრანსპორტო დერეფანი სომხეთის გავლით გავიდეს და არა აზერბაიჯანის? კითხვას აქვს მინიმუმ სამი პასუხი. სომხეთის ეკონომიკური უნივერსიტეტის  ინფორმატიკისა და სტატისტიკის ფაკულტეტის დეკანი სოს ხაჩიკიანი თვლის, რომ ირანი ცდილობს სატრანსპორტო მარშრუტების დივერსიფიკაციას. ეკონომისტი ვერ  ხედავს სომხეთის პროგრამის მიღმა დარჩენის რისკს.

„ვერ ვხედავ საფრთხეს, რადგან ირან-აზერბაიჯანის გზა ასეა თუ ისე არსებობს. დივერსიფიკაცია მნიშვნელოვანი ფაქტორია ირანისა და ინდოეთის პოლიტიკაში. უფრო მეტსაც გეტყვით, თურქეთის გავლით უკვე აქვთ გასასვლელი შავ ზღვაზე. მაშინ რატომ ინტერესდებიან სომხეთით?  ჯერ ერთი, ალტერნატივა,  სახელმწიფო პოლიტიკის ფარგლებში მათ სურთ ალტერნატიული გზა ჰქონდეთ. ერთი გზა საკმარისი არ არის. გარდა ამისა, ინდოეთი და ირანი ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში საკმაოდ სერიოზულ ეკონომიკურ აქტივობას იჩენენ და ერთი გზა საკმარისი არ არის. მესამე, სომხეთი შეიძლება განიხილებოდეს ევროკავშირთან ასოცირებული ხელშეკრულებების ფარგლებში, ასე ვთქვათ, ხელშემწყობი პროცესების ფარგლებში და სომხეთი ასევე შეიძლება განიხილებოდეს ევრაზიის ეკონომიკური კავშირის ბაზარზე შესვლის საშუალება,  რაც არც აზერბაიჯანს  და არც თურქეთს არ  აქვს“.

ტერიტორიული ადმინისტრაციისა და ინფრასტრუქტურის მინისტრის მოადგილე არმენ სიმონიანი ვერ  ხედავს რისკს, რომ სომხეთი პროგრამიდან გამოირიცხოს და უპირატესობა აზერბაიჯანს მიენიჭოს.

 „რადიოლურთან“ საუბარში მინისტრის მოადგილემ აღნიშნა:

აზერბაიჯანის გავლით შავი ზღვისკენ მიმავალი გზა გრძელია, იმისდა მიხედვით, თუ რა მარშრუტით გაივლიან.

„სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის“ დერეფნის პროექტის შეთანხმების ოქმი უკვე შედგენილია. მას ხელი მოაწერეს ბულგარეთმა, სომხეთმა და ირანმა. ტერიტორიული ადმინისტრაციისა და ინფრასტრუქტურის  მინისტრის მოადგილე იხსენებს, რომ შეთანხმება საქართველოსა და საბერძნეთსაც გაეგზავნა. შეთანხმების კოორდინატორი ქვეყანაა ირანის ისლამური რესპუბლიკა. არმენ სიმონიანი აღნიშნავს, რომ სასურველი იქნებოდა, პროგრამა უფრო სწრაფად განხორციელდეს, მაგრამ თითოეულ მონაწილე ქვეყანას აქვს თავისი წინადადებები და ინტერესები.

პროექტში მონაწილე ქვეყნები – სომხეთი, ბულგარეთი, საქართველო, საბერძნეთი და ირანი – თვლიან, რომ ადეკვატური ინფრასტრუქტურის შექმნა და სპარსეთის ყურის გასწვრივ შავ ზღვამდე ტრანსპორტის გამარტივება მიმზიდველი იქნება ქვეყნების უფრო ფართო სპექტრისთვის, კერძოდ. ვისაც აქვს საზღვაო წვდომა სპარსეთის ყურესა და შავ ზღვაზე. ამრიგად, სომხეთი, თავის მხრივ, შეიძლება გახდეს დიდი გზის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი დამაკავშირებელი რგოლი, რომელიც გადაჭიმულია შორეული ირანული პორტიდან ჩაბაჰარიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთსა და საბერძნეთამდე. რატომ არის ირანი აქტიური და დაინტერესებული?

არმენ სიმონიანი ხაზს უსვამს:

„ირანი ზოგადად დაინტერესებულია სატრანსპორტო მარშრუტების დივერსიფიკაციით. სატრანსპორტო სხვადასხვა მიმართულების ქონა ნორმალური სურვილია. ყოველი ახალი მიმართულება უნდა იყოს უფრო მიმზიდველი, ვიდრე წინა მიმართულებები, რათა მათთან ერთად განხორციელდეს მოქმედებებიც და შეიცვალოს მათი მიმზიდველობა.

ამ მსხვილი პროექტის განხორციელებით იგეგმება ინდოეთიდან აღმოსავლეთ ევროპის ქვეყნებში დიდი სატრანზიტო დერეფანი-გზის შექმნა. მას შეუძლია გაააქტიუროს სავაჭრო კავშირები აზიასა და ევროპას შორის, გაზარდოს სომხეთის ეკონომიკური და პოლიტიკური წონა რეგიონში. სომხეთმა უნდა მიიღოს მონაწილეობა პროგრამაში ინფრასტრუქტურის რაც შეიძლება სწრაფად გაუმჯობესებით, განსაკუთრებით ჩრდილოეთ-სამხრეთის პროგრამის საბოლოოდ დასრულებით.

წყარო:ge.armradio.am

თბილისი
პეკინის N6-8-ში არსებულ შიდა ეზოში საგზაო სამუშაოები მიმდინარეობს
პეკინის N6-8-ში არსებულ შიდა ეზოში საგზაო სამუშაოები მიმდინარეობს.
 
პროექტის ფარგლებში, 1 100კვ. მ ფართობზე ასფალტის ორფენიანი საფარი იგება. შედეგად, მოქალაქეებისთვის გადაადგილება უფრო კომფორტული გახდება.
 
პროექტს, საბურთალოს რაიონის კონტრაქტორი კომპანია „ელ ენდ ელ“ ახორციელებს.
 
აღნიშნულ ტერიტორიაზე „ბინათმესაკუთრეთა ამხანაგობების განვითარების ხელშეწყობის პროგრამის“ ფარგლებში, უკვე განხორციელდა წყლისა და წყალარინების ქსელის რეაბილიტაცია.
 
პროექტის ჯამური ღირებულება ღირებულება 406 602 ლარია.
 
მიმდინარე სამუშაოებს საბურთალოს რაიონის გამგებელი გიზო ვასაძე გაეცნო.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.