USD 2.7585
EUR 2.9910
RUB 3.0337
Тбилиси
ჩაბაჰარის პორტიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთში და საბერძნეთში – გახდება თუ არა სომხეთი დამაკავშირებელი რგოლი
дата:  279

ბოლო პერიოდში შესამჩნევად გააქტიურდა განცხადებები და დისკუსიები სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის დერეფნის შესახებ. ამ საკითხში განსაკუთრებით აქტიურობენ ირანი და ინდოეთი. სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის დერეფნის პროექტის შეთანხმების ოქმი უკვე შედგენილია. მას ხელი მოაწერეს ბულგარეთმა, სომხეთმა და ირანმა. საექსპერტო და ოფიციალურ სფეროში სომხეთის პროგრამის მიღმა დარჩენის რისკს ვერ ხედავენ. სამაგიეროდ, მათ მიაჩნიათ, რომ შესაბამისი ინფრასტრუქტურის შექმნა, სპარსეთის ყურის გასწვრივ შავ ზღვამდე ტრანსპორტირების ხელშეწყობა მიმზიდველი იქნება ქვეყნების გაცილებით ფართო სპექტრისთვის. ამრიგად, სომხეთი, თავის მხრივ, შეიძლება გახდეს დიდი გზის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი დამაკავშირებელი რგოლი, რომელიც გადაჭიმულია შორეული ირანული პორტიდან ჩაბაჰარიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთსა და საბერძნეთამდე.

რატომ არიან დაინტერესებულნი  ირანი და ინდოეთი, რომ სპარსეთის ყურედან შავი ზღვის სატრანსპორტო დერეფანი სომხეთის გავლით გავიდეს და არა აზერბაიჯანის? კითხვას აქვს მინიმუმ სამი პასუხი. სომხეთის ეკონომიკური უნივერსიტეტის  ინფორმატიკისა და სტატისტიკის ფაკულტეტის დეკანი სოს ხაჩიკიანი თვლის, რომ ირანი ცდილობს სატრანსპორტო მარშრუტების დივერსიფიკაციას. ეკონომისტი ვერ  ხედავს სომხეთის პროგრამის მიღმა დარჩენის რისკს.

„ვერ ვხედავ საფრთხეს, რადგან ირან-აზერბაიჯანის გზა ასეა თუ ისე არსებობს. დივერსიფიკაცია მნიშვნელოვანი ფაქტორია ირანისა და ინდოეთის პოლიტიკაში. უფრო მეტსაც გეტყვით, თურქეთის გავლით უკვე აქვთ გასასვლელი შავ ზღვაზე. მაშინ რატომ ინტერესდებიან სომხეთით?  ჯერ ერთი, ალტერნატივა,  სახელმწიფო პოლიტიკის ფარგლებში მათ სურთ ალტერნატიული გზა ჰქონდეთ. ერთი გზა საკმარისი არ არის. გარდა ამისა, ინდოეთი და ირანი ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში საკმაოდ სერიოზულ ეკონომიკურ აქტივობას იჩენენ და ერთი გზა საკმარისი არ არის. მესამე, სომხეთი შეიძლება განიხილებოდეს ევროკავშირთან ასოცირებული ხელშეკრულებების ფარგლებში, ასე ვთქვათ, ხელშემწყობი პროცესების ფარგლებში და სომხეთი ასევე შეიძლება განიხილებოდეს ევრაზიის ეკონომიკური კავშირის ბაზარზე შესვლის საშუალება,  რაც არც აზერბაიჯანს  და არც თურქეთს არ  აქვს“.

ტერიტორიული ადმინისტრაციისა და ინფრასტრუქტურის მინისტრის მოადგილე არმენ სიმონიანი ვერ  ხედავს რისკს, რომ სომხეთი პროგრამიდან გამოირიცხოს და უპირატესობა აზერბაიჯანს მიენიჭოს.

 „რადიოლურთან“ საუბარში მინისტრის მოადგილემ აღნიშნა:

აზერბაიჯანის გავლით შავი ზღვისკენ მიმავალი გზა გრძელია, იმისდა მიხედვით, თუ რა მარშრუტით გაივლიან.

„სპარსეთის ყურე-შავი ზღვის“ დერეფნის პროექტის შეთანხმების ოქმი უკვე შედგენილია. მას ხელი მოაწერეს ბულგარეთმა, სომხეთმა და ირანმა. ტერიტორიული ადმინისტრაციისა და ინფრასტრუქტურის  მინისტრის მოადგილე იხსენებს, რომ შეთანხმება საქართველოსა და საბერძნეთსაც გაეგზავნა. შეთანხმების კოორდინატორი ქვეყანაა ირანის ისლამური რესპუბლიკა. არმენ სიმონიანი აღნიშნავს, რომ სასურველი იქნებოდა, პროგრამა უფრო სწრაფად განხორციელდეს, მაგრამ თითოეულ მონაწილე ქვეყანას აქვს თავისი წინადადებები და ინტერესები.

პროექტში მონაწილე ქვეყნები – სომხეთი, ბულგარეთი, საქართველო, საბერძნეთი და ირანი – თვლიან, რომ ადეკვატური ინფრასტრუქტურის შექმნა და სპარსეთის ყურის გასწვრივ შავ ზღვამდე ტრანსპორტის გამარტივება მიმზიდველი იქნება ქვეყნების უფრო ფართო სპექტრისთვის, კერძოდ. ვისაც აქვს საზღვაო წვდომა სპარსეთის ყურესა და შავ ზღვაზე. ამრიგად, სომხეთი, თავის მხრივ, შეიძლება გახდეს დიდი გზის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი დამაკავშირებელი რგოლი, რომელიც გადაჭიმულია შორეული ირანული პორტიდან ჩაბაჰარიდან ან ბანდერ აბასიდან ბულგარეთსა და საბერძნეთამდე. რატომ არის ირანი აქტიური და დაინტერესებული?

არმენ სიმონიანი ხაზს უსვამს:

„ირანი ზოგადად დაინტერესებულია სატრანსპორტო მარშრუტების დივერსიფიკაციით. სატრანსპორტო სხვადასხვა მიმართულების ქონა ნორმალური სურვილია. ყოველი ახალი მიმართულება უნდა იყოს უფრო მიმზიდველი, ვიდრე წინა მიმართულებები, რათა მათთან ერთად განხორციელდეს მოქმედებებიც და შეიცვალოს მათი მიმზიდველობა.

ამ მსხვილი პროექტის განხორციელებით იგეგმება ინდოეთიდან აღმოსავლეთ ევროპის ქვეყნებში დიდი სატრანზიტო დერეფანი-გზის შექმნა. მას შეუძლია გაააქტიუროს სავაჭრო კავშირები აზიასა და ევროპას შორის, გაზარდოს სომხეთის ეკონომიკური და პოლიტიკური წონა რეგიონში. სომხეთმა უნდა მიიღოს მონაწილეობა პროგრამაში ინფრასტრუქტურის რაც შეიძლება სწრაფად გაუმჯობესებით, განსაკუთრებით ჩრდილოეთ-სამხრეთის პროგრამის საბოლოოდ დასრულებით.

წყარო:ge.armradio.am

бизнес
რას წარმოადგენს ამერიკული BlackRock-ი, რომელიც $10.5 ტრილიონის აქტივებს მართავს?

გლობალური ფინანსური ქსოვილი სხვადასხვა ტიპის კომპანიების ურთიერთქმედებაზე დგას. ფინანსურ ეკოსისტემაში ვხვდებით, როგორც ბანკებს, ასევე ნეობანკებს და ფინტექ-კომპანიებს, საპენსიო ფონდებს, საგადახდო სერვისების მიმწოდებელ ორგანიზაციებს, კერძო კაპიტალის მმართველებს, ჰეჯ-ფონდებსა და აქტივების მმართველ კომპანიებს. აი, სწორედ ამ ბოლო კატეგორიას განეკუთვნება ამერიკული BlackRock-ი, რომელიც სხვა ადამიანებისა და კომპანიების აქტივებს მართავს, ანუ მარტივად რომ ვთქვათ, ინვესტიციას მათ ნაცვლად დებს. გამართული ბიზნესმოდელის გარდა, ამერიკულ კორპორაციას მაღალი რეპუტაცია, ინვესტორებისთვის ფინანსური სარგებლის გენერირების დეკადების განმავლობაში დამტკიცებული შედეგები და პლანეტარული მასშტაბის კავშირები გამოარჩევს.

ამ ყველაფრის დამსახურებით, BlackRock-ი პლანეტის უდიდეს აქტივების მმართველ კომპანიად იქცა, რომლის პორტფელი, ბოლო შედეგებით, $10.5 ტრილიონად იყო შეფასებული. 2024 წლის პირველი კვარტალის ფინანსური ანგარიშის თანახმად, გასულ ერთ წელიწადში, ამერიკულმა კორპორაციამ აქტივების ზომა $1.4 ტრილიონით გაზარდა. ამ თანხის მასშტაბს რომ მიხვდეთ, გეტყვით, რომ მექსიკის მთლიანი შიდა პროდუქტი სწორედ $1.4 ტრილიონია, როცა ესპანეთის, ინდონეზიის და საუდის არაბეთის - ნაკლები. თუმცა BlackRock-ის ჯამური აქტივების ზომა უფრო შთამბეჭდავია, რადგან ამ მაჩვენებელს ქვეყნების მშპ-სთან თუ შევაფარდებთ, აღმოვაჩენთ, რომ მას მხოლოდ ამერიკის შეერთებული შტატები და ჩინეთი უსწრებს.

რა შემოსავალს და წმინდა მოგებას აგენერირებს BlackRock-ი $10.5 ტრილიონად შეფასებული აქტივების მართვით?

2024 წლის I კვარტალში, BlackRock-მა $4.7 მილიარდის შემოსავალი მიიღო, რაც 11%-ით მეტია, ვიდრე შარშან. შემოსავალთან ერთად, ბოლო პერიოდში მკვეთრად, კერძოდ 36%-ითაა გაზრდილი კომპანიის წმინდა მოგება, რომელმაც მიმდინარე წლის პირველ სამ თვეში $1.5 მილიარდი შეადგინა. აღნიშნულ მაჩვენებლებს, უმეტესწილად, ის ფინანსური ინსტრუმენტები აგენერირებენ, რომელთაც BlackRock-ის პორტფელში ვხვდებით - აქ იგულისხმება, როგორც კომპანიების კაპიტალი, ანუ აქციები, ასევე ფიზიკური აქტივები, მათ შორის უძრავი ქონება.

აქციების კუთხით, BlackRock-ის აქტივებს შორის ყველაზე დიდი წილი მსოფლიოს უდიდეს ტექნოლოგიურ, ფარმაკოლოგიურ და ფინანსურ კომპანიებზე მოდის. BlackRock-ის აქციების პორტფელის ათი უდიდესი პოზიცია კი, შემდეგნაირად გამოიყურება:

#1 - Microsoft - $229.7 მილიარდად შეფასებული 542.02 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 5.37%)

#2 - Apple - $178.4 მილიარდად შეფასებული 1.04 მილიარდი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 4.17%)

#3 - NVIDIA - $164.66 მილიარდად შეფასებული 182.42 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 3.85%)

#4- Amazon - $115.18 მილიარდად შეფასებული 638.54 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 2.69%)

#5 - META - $77.18 მილიარდად შეფასებული 158.94 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.8%)

#6 - Alphabet (Class A) - $62.77 მილიარდად შეფასებული 415.9 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.47%)

#7 - Alphabet (Class C) - $54.11 მილიარდად შეფასებული 355.37 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.27%)

#8 - Eli Lilly - $50.78 მილიარდად შეფასებული 65.27 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.19%)

#9 - Broadcom - $46.27 მილიარდად შეფასებული 34.91 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.08%)

#10 - Berkshire Hathaway (Class B) - $45.21 მილიარდად შეფასებული 107.51 მილიონი აქცია (BlackRock-ის პორტფელის 1.06%)

წყარო:https://bm.ge/

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати