USD 2.7127
EUR 3.1386
RUB 3.3552
თბილისი
ბულინგი მოზარდებში: როგორ ყალიბდება ბავშვი მსხვერპლად ან მოძალადედ
თარიღი:  2859

ისტორია, რომელიც დღეს უნდა მოგიყვეთ ბრიტანელი ბლოგერის რუბისემ იანგზის შესახებ, უამრავი ბავშვისთვისაა კარგად ნაცნობი, შეიძლება ითქვას  საერთოც კია.  ესაა ამბავი იმაზე, როგორ ხდება ერთი  სრულებით ჩვეულებრივი ბავშვი ბულინგის მსხვერპლი და  საკუთარ თავში ჩაკეტილ, დაკომპლექსებულ მოზარდად ყალიბდება. 

სრულიად უცხო გარემოში მოხვედრილ 10 წლის ბავშვს, ისე, რომ თავადაც ვერ გაუგია რა დანაშაულის გამო, აბუჩად იგდებენ, გარეგნულ ნაკლებზე უმახვილებენ ყურადღებას და მთლიანად კლასისთვის მხოლოდ და მხოლოდ დაცინვის ობიექტი ხდება.  ეს კი ამ ასაკის მოზარდისთვის უდიდესი ფსიქოლოგიური ტრავმაა. არ იცის რატომ, რის გამო შეიძლება სძულდეთ ასე ძალიან თანაკლასელებს და მიზეზის ძებნას საკუთარ თავში იწყებს.

იანგზი ამბობს, რომ მომდევნო კლასებშიც გაგრძელებული უმოწყალო ჩაგვრის შედეგებმა მისი ცხოვრების ყველა ასპექტზე იქონია გავლენა. სირთულეებთან გასამკლავებლად მან მოწევა და ალკოჰოლის სმა დაიწყო. ახლა უკვე 46 წლის ბლოგერმა მხოლოდ ერთი წლის წინ შეძლო, იმ შედეგებისთვის გაესწორებინა თვალი, რომელიც ბულინგმა მასში გამოიწვია. "ვფიქრობდი, არავის მოვწონვარ და მე რაღატომ უნდა მომწონდეს საკუთარი თავი-მეთქი",  ამბობს იგი.

იანგზის გამოცდილება მტკივნეულ სიმართლეს ააშკარავებს. ბავშვები უცოდველები და ცხოვრებით გამოუცდელნი კი არიან, მაგრან ისინი ყველაზე სასტიკ მჩაგვრელებადაც შეიძლება მოგვევლინონ. რადგან მოზარდებს ის სოციალური ნორმები ნაკლებად ზღუდავთ, რომლებსაც მოგვიანებით, ასაკის მატებასთან ერთად ვეცნობით, მათი ქმედებები შოკისმომგვრელად სასტიკი და ძალადობრივია ხოლმე. ამის შედეგად კი მსხვერპლის ცხოვრებას სამუდამო დაღი შეიძლევა დაესვას.

რა უბიძგებს მოზარდს, გახდეს მჩაგვრელი?

"უდიდესი ხნის განმავლობაში, როგორც ეს ამ საკითხზე შექმნილ ლიტერატურაშიც ჩანს, ჩვენ მიგვაჩნდა, რომ არსებობს მჩაგვრელის მხოლოდ ერთი ტიპი: გამორჩეულად აგრესიული ბავშვი, რომელსაც მოძალადე ან უგულისყურო მშობლების ყოლის შედეგად თვითშეფასების პრობლემა აქვს", - ამბობს საგანმანათლებლო სფეროს პროფესორი, დოროთი ესპილაჟი, ჩაპელ ჰილში მდებარე ჩრდილოეთ კაროლინის უნივერსიტეტიდან. ეს სურათი ახლა იცვლება.

აკადემიური კვლევების მიხედვით, ჩაგვრის ფორმა, სახელად ბულინგი, აგრესიის ისეთი გამოხატულებაა, რომელიც თავს იჩენს უთანასწორო ძალაუფლების მქონე ინდივიდებს ან ჯგუფებს შორის. ეს განსაზღვრება, შესაძლოა, ბოლომდე ვერ გადმოსცემს, რამდენად საშინელი შედეგი მოჰყვება ამგვარ ქმედებას მსხვერპლში ან ვერ წარმოაჩენს იმ რთულ და კომპლექსურ მიზეზებს, რატომაც ხდებიან ადამიანები მჩაგვრელები, თუმცა მასში მაინც არის მნიშვნელოვანი მინიშნება: ძალთა უთანასწორობა.

"როცა შენ მე მჩაგრავ და შენ პოპულარული ხარ, მე კი არა, ძალებს შორის მსგავსი სხვაობა რთულს ხდის, საკუთარი თავი დავიცვა",  ამბობს ესპილაჟი,  "ოჯახური ძალადობა და აგრესია და-ძმის მხრიდან კვლავაა მიჩნეული მოზარდში მჩაგვრელის გაღვიძების შესაძლო მიზეზად, თუმცა უკვე  არა ერთადერთად". ბავშვები, რომლებიც ოჯახური ძალადობის შემსწრენი არიან, თუმცა ისეთ სკოლაში დადიან, სადაც ბულინგის საწინააღმდეგო პროგრამა და მეგობრული გარემოა, ნაკლები შანსია, მჩაგვრელებად იქცნენ.

მკვლევრების მიერ შექმნილი ტიპური სკოლის მჩაგვრელის სურათი ბოლო წლებში უფრო დეტალიზებული გახდა. პირდაპირ და ღიად გამოხატული აგრესიის ტიპის გარდა გამოიყო უფრო მაკიაველური სახის ჩაგვრაც. ამ კატეგორიაში მოხვედრილ ბავშვებს უკეთესი სოციალური უნარები აქვთ, არიან ქარიზმატულები და მასწავლებლის სიმპათიასაც იმსახურებენ; ერთი სიტყვით, ისინი შორს დგანან სტერეოტიპული "ხეპრე" მჩაგვრელის სახისგან. და რაც ყველაზე მეტად საყურადღებოა, ამ ტიპის მოზარდები ბულინგისთვის დამახასიათებელ ქცევას ოსტატურად ნიღბავენ და მხოლოდ მაშინ ავლენენ, როცა ეს მათ ინტერესებშია.

"სოციალურად დომინანტ მჩაგვრელებს ჯგუფის ლიდერობა სურთ", ამბობს  ესპილაჟი, "ამის განსახორციელებლად კი ისინი სხვა ბავშვებს აჩოქებენ და აგრძნობინებენ, რომ მათზე მაღლა დგანან".

კიდევ ერთი კვლევა განამტკიცებს იმ მოსაზრებას, რომ ბულინგის პრობლემა მჩაგვრელს უფრო უკავშირდება, ვიდრე  მის მსხვერპლს. იტალიასა და ესპანეთში ჩატარებულ ექსპერიმენტში მოსწავლეებს შეასრულებინეს სავარჯიშო, რომელიც მათ უბიძგებდათ, ბულინგის ამსახველი სიტუაციიისთვის მჩაგვრელის თვალით შეეხედათ. მკვლევრებმა ბავშვებს აგრეთვე დაურიგეს კითხვარები, რათა თავიანთი თანატოლებიდან თითოეული მიეკუთვნებინათ მჩაგვრელის, მსხვერპლის ან აუტსაიდერის ტიპისთვის.

მოზარდებმა, რომლებიც თანატოლებმა მიაკუთვნეს მჩაგვრელის ტიპს, ჰიპოთეტური ბულინგის ფაქტის შეფასებისას მეტი ყურადღება გაამახვილეს იმაზე, თუ როგორ იმოქმედა ამ შემთხვევამ თავად მჩაგვრელზე; მაგალითად, ისინი ამბობდნენ მსგავს ფრაზებს: "ძალიან მაგრად ვიგრძნობდი თავს, სხვა ბავშვების ყურადღებას თუ მივიქცევდი!". ან გამოხატავდნენ პოზიციას, რომელიც თანაგრძნობის უნარის ნაკლებობაზე მიუთითებდა: "არ მიმაჩნია თავი დამნაშავედ, რადგან ამაზე არ ვფიქრობ"; "გულგრილად შევხედავდი, მსხვერპლს ხომ არაფერი დაშავებია".

ბულინგმა ბოლო წლების განმავლობაში ახალი ფორმებიც შეიძინა. ერთი ნიშანი, რომელიც წინათვე იყო განსაზღვრული და რომელიც მსგავსი ქცევის მახასიათებლად დღემდე ითვლება, მსხვერპლისადმი მიმართული აგრესიის განმეორებითობაა. თუმცა ინტერნეტის ეპოქაში ეს მოსაზრებაც იცვლება, რადგან კიბერბულინგის მხოლოდ ერთმა ფაქტმაც კი შემაშფოთებლად მძიმე შედეგები შეიძლება გამოიწვიოს. "აუცილებელია, ეს ბევჯერ გააკეთო მაშინ, როცა შენი ერთი პოსტიც კი ინტერნეტში მილიონობით ადამიანის ყურამდე აღწევს?" - სვამს კითხვას ესპილაჟი,  - ალბათ არა.

უფრო მეტიც, სკოლის ბულინგსა და კიბერბულინგს შორის იმდენი მსგავსება არსებობს, რომ მკვლევრების ნაწილს მათ შორის ზღვარის გავლება არამართებული ჰგონია; განსაკუთრებით, თუ გავითვალისწინებთ იმას, რომ დღეისთვის მოზარდების უმეტესობა სკოლაშიც აქტიურად იყენებს მობილურ ტელეფონს. "ჩემს კვლევაზე მუშაობისას აღმოვაჩინე, რომ სკოლაში ჩაგვრა და შევიწროება ხშირად გრძელდება ონლაინ სივრცეში", - ამბობს კალი ცანი-პეპელასი, კვლევითი ფსიქოლოგიის ლექტორი ჰადერზფილდის უნივერსიტეტიდან, "შესაძლოა, ისინი გვერდიგვერდ ისხდნენ საკლასო ოთახში, თუმცა ერთმანეთს ჩაგრავდნენ სოციალურ ქსელში, სადაც ქმედებას მეტი ადამიანი ხედავს და მათ იმის ილუზიას უქმნის, რომ პოპულარულები არიან".

რა უნდა გააკეთოთ, თუ ფიქრობთ, რომ თქვენი შვილი სხვა ბავშვებს ჩაგრავს?

დასაწყისისთვის, კარგი იქნება, სიტუაციას თუ ჩაუღრმავდებით და გაიგებთ, რა უბიძგებს მას ამ ქმედებისაკენ. "ვინმეს რომ ეთქვა ჩემთვის, შენი შვილი ასე იქცევაო, მე მაშინვე მას ვკითხავდი: კარგი, რას იღებ ამისგან? რისთვის აკეთებ ამას?", - ამბობს ესპილაჟი, "შესაძლოა, თქვენი შვილი ისეთ სკოლაში სწავლობს, სადაც მსგავსი ქცევა წახალისებულია. ასევე, საყურადღებოა, გაითვალისწინოთ, რომ თქვენი ქმედებებიც შესაძლებელია, გავლენას ახდენდეს თქვენს შვილზე. ზოგჯერ მშობლების მიერ პირად ურთიერთობებში გამოვლენილი არაჯანსაღი ქცევა ბავშვისთვის მისაბაძი ხდება".

სკოლაში ჩაგვრის პრობლემის მოგვარების ერთ-ერთი გზა შეიძლება იყოს იმგვარი მეგობრობის პროგრამები, რომელთა მიზანიც თანატოლებისადმი მხარდაჭერის გაღვივებაა. ასეთ დროს სკოლაში სწავლის დაწყების წინ ასაკით უფროს მოსწავლეებს უმცროსების მენტორობა ევალებათ, რათა ეს უკანასკნელები პრაქტიკული რჩევებით მოამარაგონ.

"ის ფაქტი, რომ უმცროს მოსწავლეებს შესაძლებლობა აქვთ, უფროსებისგან აიღონ კარგად მოქცევის მაგალითი, მსგავსი პროექტების ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი პლიუსია", - ამბობს ცანი-პეპელასი. თუმცა ბულინგის პრევენციისთვის ზოგადად მეგობრული სასკოლო გარემოს შექმნაა მნიშვნელოვანი. "ეს ყველაფერი კი დიდ შრომას, შეუპოვრობასა და შეთანხმებულ მოქმედებას მოითხოვს მასწავლებლებისა და სკოლაში მომუშავე სხვა პირების მხრიდან, რადგან მათ გარეშე მსგავსი სისტემა ვერაფრით იმუშავებს", -  დასძენს იგი.

ესპილაჟი ეთანხმება მოსაზრებას, რომ მასწავლებლებთან და თანატოლებს შორის ახლო ურთიერთობის დამყარება პრობლემის გადასაჭრელად გადადგმული უმნიშვნელოვანესი ნაბიჯია. "ჩვენი კვლევიდან ვიცით, რომ იმ სკოლებში, სადაც დიდ ყურადღებას აქცევენ მჭიდრო კავშირების გაბმას და ცდილობენ, რომ ყველა ბავშვს ჰქონდეს მიკუთვნილობის განცდა, ნაკლებად ვაწყდებით ბულინგის შემთხვევებს"- ამბობს ის. სამწუხაროდ, ასეთი სახის თანადგომა ხშირად ხელმიუწვდომელია.

2014 წელს ესპილაჟმა და მისმა კოლეგებმა გამოაქვეყნეს ხუთწლიანი კვლევის შედეგი, რომელიც სკოლაში ჩაგვრასა და სექსუალურ შევიწროებას შორის საგანგაშო კავშირს ააშკარავებს. ამ კვლევამ გამოავლინა, რომ ბულინგი დაბალკლასელებს შორის ხშირად ატარებს ჰომოფობიურ ხასიათს, რომელიც მომდევნო წლებში სექსუალურ შევიწროებაში გადაიზრდება ხოლმე.

თუმცა ბავშვები, რომელთაც სექსუალური შევიწროება შეეხოთ, იგულისხმება როგორც მოძალადე, ასევე მსხვერპლი ბოლომდე ვერ აცნობიერებენ მომხდარის სიმძიმეს. ამის მიზეზი, შესაძლოა, ის იყოს, რომ მასწავლებლები არაფერს აკეთებენ მსგავსი ინციდენტების თავიდან ასაცილებლად. "ჩაგვრისას ჰომოფობიური სიტყვიერი შეურაცხყოფით გამოვლენილი აგრესია ხშირად გადაიზრდება ხოლმე სექსუალურ ძალადობასა და მოზარდებს შორის ძალადობრივ ინტიმურ ურთიერთობებში", - ამბობს ესპილაჟი.

მკვლევარი ასევე დასძენს, რომ როცა ბავშვები იზრდებიან და სკოლას ტოვებენ, მჩაგვრელთაგან ზოგი ბულინგს კი წყვეტს, მაგრამ არიან ისეთებიც, რომლებიც თავისი აგრესიის გამოსახატად სხვა გზებს პოულობენ: "ჩემს გამოცდილებაზე დაყრდნობით შემიძლია ვთქვა, რომ ზოგიერთი სკოლის მჩაგვრელი ისეთ პროფესიას ირჩევს, სადაც ბულინგის გაგრძელების საშუალება ეძლევა. მსგავს პროფესიებში შედის პოლიციელობაპროფესორობა ან იურისტობა".

ამ ამბავში ყველაზე სამწუხარო მაინც ისაა, რომ ჩაგვრის შედეგები ათწლეულების განმავლობაში იჩენს თავს მსხვერპლის ცხოვრებაში და ხშირად ფიზიკურ და ფსიქიკურ ჯანმრთელობაზე აისახება. იანგზი, რომელიც სკოლის ზედა კლასებში მუდმივად იყო ჩაგვრის ობიექტი, დღეს უკვე ფსიქოლოგიური დახმარების სპეციალისტია და მათ მკურნალობს, ვისაც მისი მსგავსი რთული წარსული და მძიმე დანაკარგები გადაუტანია. "ბულინგს გლოვასთან აქვს კავშირი, რადგან ის იწვევს ნდობის დაკარგვას, ნორმალურობის, უსაფრთხოებისა და დაცულობის შეგრძნების დაკარგვას", - ამბობს იგი.

იანგზს გასული წლის დასაწყისში თავისი ბავშვობის მთავარი მჩაგვრელი ფეისბუქით დაუკავშირდა მოსაბოდიშებლად. როცა შეტყობინება მიიღო, პირველი, რაც იგრძნო, ბრაზი იყო: "ამან არანაირად არ შეამსუბუქა ჩემთვის ის ტკივილი, რომელსაც ის მაყენებდა. შესაძლოა, ეს მას დაეხმარა, გათავისუფლებულიყო დანაშაულის გრძნობისგან, არ ვიცი".

თუმცა იანგზი ფიქრობს, რომ მობოდიშება -  ისევე, როგორც ბულინგი, რომელსაც საშინელი შედეგები ჰქონდა მის ცხოვრებაზე,  უფრო მეტად ეხება მჩაგვრელს, ვიდრე თავად მას. "მე მაინც მაქვს მის მიმართ თანაგრძნობის განცდა, რადგან შემიძლია გავიგო, რატომ აკეთებდა ამ ყველაფერს. შესაძლოა, სახლშიც ჰქონდა პრობლემები",ამბობს ის,  "მაგრამ ჩემთვის მიუღებელია, როგორ გამოხატავდა იგი ამას"

 

ინგლისურიდან თარგმნა ელენე ხვედელიძემ 

 

 

საზოგადოება
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.