USD 2.6710
EUR 2.8387
RUB 2.8423
Тбилиси
ახალი კორონავირუსი და ზიარების საიდუმლო- ცოდნისა და რწმენის კონფლიქტი
дата:  5675

ის, რასაც დღეს ჩვენი ქვეყანა გადის დანარჩენ მსოფლიოსთან ერთად, არის სრულიად უპრეცედენტო მოვლენა, რომლის თანამედროვე  ანალოგი  არავის ახსოვს.

ამ კორონაკრიზისიდან მოსალოდნელზე გაცილებით ნაკლები ადამიანური და ფინანსური დანაკარგებითაც  რომ გამოვიდეთ,  მისი ფსიქოლოგიური ზემოქმედება  გასტანს და შეინარჩუნებს  განუზომელი სიძლიერისა და  მასშტაბის ეფექტს.

ეს არის  კრიზისულ   მდგომარეობა, რომელშიც რადიკალურ ზღვარზე ჩანს ჩვენი რეალური წესრიგი, რომელიც ჩვეულებრივ დაფარულია ხოლმე და რომელსაც ფილოსოფოსები „საზღვრით სიტუაციას“ უწოდებენ.

ეს არის ნიღბების ცვენის მომენტი,  როდესაც ზედაპირზე  იწევს  ის, რაც არ ჩანდა, თავის ნამდვილ სახეს იბრუნებს ის, რაც შენიღბული იყო და იძულებულნი ვხდებით რეალობას თვალი გავუსწოროთ და მისი დანახვა გავბედოთ.

ხოლო როცა რეალობას ანუ ჭეშმარიტებას  თვალს გავუსწორებთ, აღმოვაჩენთ, რომ მას აქამდე ან, უბრალოდ,  ვერ ვხედავდით, ან გამბედაობა არ გვყოფნიდა დასანახავად.

პირველ რიგში ზედაპირზე ამოტივტივდა და გაცხადდა ჩვენი ნამდვილი დამოკიდებულება სარწმუნოების მიმართ, რაც  ზიარების  წესის მომხრეთა და მოწინააღმდეგეთა პოლემიკის სახით წარმოჩინდა.

რა შუაშია და საიდან მოიტანე კანტი?

ზიარების მოქმედი წესის მომხრეთა და კრიტიკოსთა მწვავე დისკუსია  სინამდვილეში  სარწმუნოების საკითხისადმი  მეცნიერული ცოდნისა და რელიგიური რწმენის  მიმართების საკითხია, რაც გახლავთ კანტის ფილოსოფიის მთავარი თემა.

კანტი ამბობდა, რომ რელიგია და მეცნიერება, რწმენა და ცოდნა ერთმანეთისაგან გამიჯნული სფეროებია, რომლებიც ერთმანეთს არ კვეთენ.

რელიგია ადამიანის მსოფლმხედველობაა ანუ  მისი არჩევანია, ხოლო მეცნიერება არის დასაბუთებული აზროვნება, რომელსაც პრეტენზია აქვს საყოველთაობასა და აუცილებლობაზე.

ღმერთი არ შეიძლება იყოს მეცნიერების  საგანი,  რადგან იგი არ წარმოადგენს დროსა და სივრცეში აღქმადს.  ღმერთი რწმენის საგანია. ამიტომაცაა მეცნიერება და სარწმუნოება  ერთმანეთისაგან გამიჯნული სფეროები და  მშვიდობიანად თანაარსებობენ მანამ, სანამ  არ გასცდენიან თავიანთი კომპეტენციის ფარგლებს და არალეგიტიმურად არ შეჭრილან  ერთმანეთის  კომპეტენციაში.

რისი მომსწრენი ვართ დღეს ჩვენ?

ზიარების წესის საკითხისადმი სამეცნიერო მიდგომის მომხრე საზოგადოება,   არა ეპიდემიოლოგები და  დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრი, არამედ საზოგადოება, უფრო სწორად, მისი ნაწილი  ეკლესიისაგან მოითხოვს  დადგენილი წესის  შეცვლას-კერძოდ საერთო კოვზის ჩანაცვლებას ერთჯერადი კოვზებით.

Картинки по запросу "ზიარების საიდუმლო"

ეკლესია ზიარებას უყურებს როგორც სულისა და ხორცის მაკურნებელ და მაცხოვნებელ წმინდა საიდუმლოს, რომლის დროსაც პური და ღვინო სასწაულებრივად გარდაისახება მაცხოვრის წმინდა სისხლად და ხორცად. როგორც სატელევიზიო ინტერვიუში აღნიშნა ერთ-ერთმა მიტროპოლიტმა: „ღვინო, რომელიც გარდაიქმნება სისხლად, არის ანტისეპტიკი, რელიგიური შინაარსის გარეშე რომ ვთქვათ. ღვინოში გაწმენდილი კოვზი ბაქტერიებისგან არის თავისუფალი. გარდა იმისა, რომ ღვინო სისხლად გარდაიქმნება, ჩვენ გვჯერა, რომ ეს არის სისხლი იესო ქრისტესი, რომელიც თვითონ წვავს და განწმენდს ყოველგვარ დაავადებას.“

მედიცინა ზიარებას განიხილავს ჯანმრთელობისათვის სარისკო პროცედურად, რომლის დროსაც პირის ღრუს ლორწოვანი გარსიდან კოვზზე დატანილი ვირუსები ინფიცირების წყარო ხდება  და მოითხოვს ამ „პრაქტიკის“ აღკვეთას.

ზიარების წესის რევიზიის მოთხოვნა იგივეა ეკლესიისგან მოითხოვო ეჭვი შეიტანოს  ამ წმინდა საიდუმლოებაში. ამიტომაც აცხადებს ჩვენი ეკლესია, რომ დადგენილი წესი არ გადაიხედება.  ის თანმიმდევრულად დგას საკუთარ პოზიციაზე  და არ თანხმდება საეკლესიო საიდუმლოების რევიზიის   რეკომენდაციას, რომელსაც სხვა ეკლესიები დათანხმდნენ (რუსეთის საპატრიარქომ უკვე  მიიღო გადაწყვეტილება, რომ ზიარების შემდეგ კოვზს სპირტიანი ხელსახოცით გაწმენდენ. ასევე სხვა ქვეყნების მართლმადიდებელმა და სხვა  აღმსარებლობის ეკლესიებმაც შეიტანეს სხვადასხვა კორექცია ღვთისმსახურების წესებში. აქვე აღნიშვნის ღირსია, რომ საპატრიარქომ დასაშვებად მიიჩნია რიგი  რეკომენდაციები-მაგ. ტაძრების დეზინფექცია, ზიარების  შემდგომ მისაყოლებლის- „სიტკბოების“ ერთჯერადი  ჭიქებით  მიღება)

არ ვიცი რამდენად იცნობდნენ კანტის ნააზრევს ამირან გამყრელიძე და პაატა იმნაძე, თუმცა მათი კომენტარები აღნიშნული საკითხის შესახებ სწორედ კანტიანური იყო.

„ჩვენ ვიძლევით სიტუაციურ რეკომენდაციებს. რელიგიურ ინსტიტუტებს არ ვაძლევ რეკომენდაციებს. ეკლესია გადაწყვეტს ამ საკითხებს, მე არ ვარ რელიგიამცოდნე, მე ვარ ეპიდემიოლოგი“-პაატა იმნაძე

„ამ შეხვედრებზე ლაპარაკი იყო ზოგად რეკომენდაციებზე ჰიგიენის დაცვასთან დაკავშირებით, ხოლო რაც შეეხება ზიარების საერთო კოვზით მიზანშეწონილობას, დაავადებათა კონტროლის ეროვნული ცენტრი რელიგიურ რიტუალებთან დაკავშირებით რეკომენდაციებს ვერ გასცემს“-ამირან გამყრელიძე.
ეს პასუხები მოწმობს მხოლოდ იმას, რომ მედიკოსები  არ სცდებიან მეცნიერების ფარგლებს და   არ კვეთენ სარწმუნოების საზღვრებს.
Картинки по запросу "ზიარების საიდუმლო"
მაგრამ საეკლესიო  და  სამედიცინო მიდგომების გარდა არსებობს კიდევ სახელმწიფო პოლიტიკა. ჩვენ ჯერ-ჯერობით ვითვლებით დემოკრატიულ  და არა თეოკრატიულ სახელმწიფოდ, რომელიც იმართება კონსტიტუციით და რომელშიც  წერია, რომ სახელმწიფო გამიჯნულია ეკლესიისაგან. სახელმწიფო კი იყო, არის და უნდა იყოს  იძულების ერთადერთი ლეგიტიმური  ინსტიტუტი.
სახელმწიფოს ალბათ მოუწევს გორდიას კვანძის გახსნა, როგორ, რა ფორმით, როდის, არ ვიცი, მაგრამ ალბათ მოუწევს.
მაგრამ სულ სხვაა ეკლესია დაყაბულდება საზოგადოების ზეწოლას და შეცვლის წმინდა ევქარისტიის მის მიერ დეკლარირებულ  წესს  თუ სახელმწიფო თავისი ლეგიტიმაციის ფარგლებში გაატარებს საჭიროდ მიჩნეულ ზომებს.
მათ შორის პრინციპული და რადიკალური სხვაობაა.

ეკლესიის მისიაა მორწმუნეთა სულების ცხონებაზე ზრუნვა, ხოლო სახელმწიფოს საქმეა მოქალაქეთა ჯანმრთელობის დაცვა.

შემეცნების თეორია არ არის ერთადერთი, რაც ამ კორონაფრონტის დროს კანტთან დაკავშირებით გაგახსენდება.

დღევანდელ „საზღვრით სიტუაციაში“, როდესაც ზედაპირზე  ამოდის ადამიანთა ნაირგვარი უგვანო რეაქცია და  სულმდაბალი საქციელი, რომელთა მოტივები ძნელი დასადგენი არ არის-უგუნურება, უნებისყოფობა, ეგოიზმი, სილაჩრე, სიზარმაცე, სიხარბე თუ მომხვეჭელობა, შეიძლება ითქვას, რომ  ზედ გვაკვდება კანტის კატეგორიული იმპერატივი.

კატეგორიული იმპერატივი არის ზნეობრივი ქცევის ფორმულა,  ქცევის წესი.

კანტი ამბობდა, რომ ადამიანის არჩევანზეა  იყოს ან არ იყოს ზნეობრივი, მაგრამ თუ მას უნდა, რომ იყოს ზნეობრივი და არ იცის როგორ მოიქცეს,  განუხრელად უნდა შეასრულოს შემდეგი წესი:

„მოიქეცი ისე, რომ შენს ყოველ მოქმედებაში კაცობრიობა როგორც ნებისმიერი სხვა ადამიანის, ასევე საკუთარი თავის სახით ყოველთვის იყოს აგრეთვე მიზანი და არასოდეს  მხოლოდ საშუალება“.

უკეთესად ვერ იტყვი: „როგორც საკუთარი თავი, ასევე სხვები... იყოს ყოველთვის აგრეთვე მიზანი...“.

ოღონდ იმ განსხვავებით, რომ დღევანდელ ვითარებაში  ზნეობრივად ყოფნა არჩევანი კი არა, ვალდებულებაა.

ვისწავლით ?

P.S.  ვაჟა-ფშაველას აქვს  პატარა მოთხრობა სახელწოდებით „ხოლერამ მიშველა“. მის მიხედვით გადაიღეს ფილმი სახელწოდებით „ზოგი ჭირი მარგებელია“.

შინაარსების რა მოგახსენოთ და ორივე სათაური შეგვეფერება.

 

ავტორი: ნანა თოფურიძე

культура
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати