1 ივნისი — გრიგორიანული კალენდრის 152-ე დღე (ნაკიან წლებში - 153-ე დღე). წლის ბოლომდე დარჩენილია 213 დღე.
დღის მოვლენები
193 : რომის იმპერატორი დიდიუს იულიანუსი მოკლეს.
987 : ჰუგო კაპეტი საფრანგეთის მეფე გახდა.
1479 : კოპენჰაგენში გაიხსნა დანიის პირველი უნივერსიტეტი.
1495 : შოტლანდიური ვისკი პირველად მოიხსენიეს წერილობით წყაროებში, კერძოდ სახაზინო წერილებში.
1792 : კენტუკი გახდა აშშ-ს მე-15 შტატი.
1796 : ტენესი გახდა აშშ-ს მე-16 შტატი.
1831 : ჯეიმზ კლარკ როსმა ჩრდილოეთის მაგნიტური პოლუსი აღმოაჩინა
1838 : ხელოვნების მოღვაწეებმა ბატონყმობიდან გამოისყიდეს უკრაინელი პოეტი ტარას შევჩენკო.
1862 : აშშ-ს მთელ ტერიტორიაზე აიკრძალა მონობა.
1880 : აშშ-ის შტატ კონეკტიკუტის ქალაქ ნიუ ჰეივენის ბანკის შენობაში ამოქმედდა პირველი ფასიანი ტელეფონი.
1920 : ამერიკის სენატმა უარყო აშშ-ს პრეზიდენტის, ვუდრო ვილსონის, წინადადება სომხეთისთვის ამერიკის პროტექტორატის შესახებ.
1925 : შეიქმნა ამერიკული საავტომობილო კომპანია კრაისლერი.
1935: ინგლისში სავალდებულო გახდა ავტომობილის მართვის მოწმობისთვის გამოცდების ჩაბარება და სანომრე ნიშნები.
1962 : ადოლფ აიხმანი ჩამოახრჩვეს ისრაელში.
1967 : The Beatles-მა გამოსცა Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, მიჩნეული ყველა დროის საუკეთესო ალბომად.
1980 : მუშაობა დაიწყო ტედ ტერნერის 24 საათიანმა საინფორმაციო ტელეარხმა CNN-მა
1990 : ჯორჯ ბუში და მიხეილ გორბაჩოვი ხელს აწერენ ხელშეკრულებას ქიმიური იარაღის წარმოების შეწყვეტაზე.
1990 : თბილისში, მთაწმინდის საბაგირო გზაზე ავარიამ 19 ადამიანის სიცოცხლე იმსხვერპლა.
2001 : თელ-ავივის დელფინარიუმთან განხორციელებულ ტერორისტულ აქტს 21 ადამიანი ემსხვერპლა. დაღუპულთა უმრავლესობას ყოფილი სსრკ-ს ქვეყნებიდან რეპატრირებული ახალგაზრდები შეადგენდნენ.
2003 : ბელგიაში დაშვებულ იქნა ჰომოსექსუალთა ქორწინება.
2005 : ნიდერლანდელებმა რეფერენდუმში უარყვეს ევროპის კონსტიტუცია.
2009 : რიო-დე-ჟანეიროდან პარიზში მიმავალი ეარ ფრანსის რეისი 447-ის თვითმფრინავი 228 მგზავრით ბორტზე, ატლანტის ოკეანეში ჩამოვარდა.
2009 : ჯენერალ მოტორსმა, სიდიდით მეორე მსოფლიო ავტომწარმოებელმა, გაკოტრების პროცედურა დაიწყო.
2018 : იტალიის 58-ე პრემიერ-მინისტრი ჯუზეპე კონტე გახდა.
2019 : საფეხბურთო კლუბმა ლივერპულმა უეფას ჩემპიონთა ლიგის ფინალში ტოტენჰემ ჰოტსპური დაამარცხა და ევროპის ყველაზე პრესტიჟულ ჯილდოს მეექვსედ დაეუფლა.
ამ დღეს დაბადებულნი
1771 : ფერდინანდო პაერი — იტალიელი კომპოზიტორი და პედაგოგი
1804 : მიხეილ გლინკა — რუსი კომპოზიტორი (გ.1857)
1906 : ანდრია ბალანჩივაძე — ქართველი კომპოზიტორი, პედაგოგი,საზოგადო მოღვაწე.
1926 : მერლინ მონრო — ამერიკელი მსახიობი (გ.1962)
1935 : ნორმან ფოსტერი — ბრიტანელი არქიტექტორი.
1974 : მორისეტი, ალანის — კანადელი მომღერალი.
ამ დღეს გარდაცვლილნი
1823 : ლუი ნიკოლა დავუ — საფრანგეთის მარშალი
1868 : ბიუკენენი, ჯეიმზ — აშშ-ს მე-15 პრეზიდენტი (დ.1791)
1916 : გივიშვილი, დავით — ძველი თბილისის ქალაქური პოეზიის წარმომადგენელი
1962 : აიხმანი, ადოლფ — გერმანელი სამხედრო მოღვაწე.
1968 : კელერი, ჰელენ — ამერიკელი ჰუმანისტი (დ.1880)
2019 : ხოსე ანტონიო რეიესი — ესპანელი ფეხბურთელი.
მსოფლიო მნიშვნელობის თარიღი
გაერო- ბავშვთა დაცვის საერთაშორისო დღე
გაერო - რძის საერთაშორისო დღე
მსოფლიოს ქვეყნების დღესასწაულები
ბაჰამის კუნძულები - შრომის დღე.
კამბოჯა - ხის დარგვის დღე.
კენია - მადარაკა, კენიისგან თავისუფლების დღე.
ჩინეთი - ბავშვის დღე.
მონღოლეთი - დედის და შვილის დღე.
პალაუ - პრეზიდენტის დღე.
რუსეთი - ჩრდილოეთ ფლოტის დღე.
სამოა - დამოუკიდებლობის დღე.
აშშ, ტენესი - სახელმწიფოებრიობის დღე.
ტუნისი - კონსტიტუციის დღე.
საეკლესიო დღესასწაულები
მართლმადიდებელი ეკლესია აღნიშნავს შემდეგი წმინდანების ხსენების დღეს:
წმინდა ნინო – ნინოობა
იოანე გუთელი
პატრიკ პრუსელი და მასთან სამი ხუცესი: აკაკი, მინანდრი და პოლიენი
კალუთა ეგვიპტელი
დიმიტრი დონელი
თბილისის მერია გადასასვლელ ხიდთან, ცოტნე დადიანისა და სადგურის მოედნის დამაკავშირებელი ესტაკადის მშენებლობას გეგმავს. ახალი ინფრასტრუქტურული პროექტი 2026 წლის ბიუჯეტში უკვე გათვალისწინებულია და მასზე მომდევნო წელს 10 მილიონი ლარი დაიხარჯება, 2027 წელს კი დამატებით 87.5 მილიონი ლარი. მთლიანობაში 280-მეტრიანი ესტაკადის პროექტირება-მშენებლობის წინასწარი სავარაუდო ღირებულება 100 მილიონ ლარს შეადგენს. პროექტზე საგზაო მარშრუტის კვლევაზე 2025 წელს უკვე 2.5 მილიონი ლარი დაიხარჯა.
2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში მითითებულია, რომ სარკინიგზო მაგისტრალი ქალაქის ცენტრალურ მონაკვეთს ყოფს იმგვარად, რომ მოედნის პარალელურად არსებულ ქუჩებს შორის დაკავშირებადობა მინიმალურია და აუცილებელია საზოგადოებრივი ტრანსპორტისთვის ახალი ინფრასტრუქტურის შექმნით ქალაქის უბნების დაკავშირებადობა გაუმჯობესდეს.
"ქალაქ თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის კორიდორი და თანმდევი ინფრასტრუქტურა ქმნის 4-კილომეტრიან მონაკვეთს აღმოსავლეთ-დასავლეთ სატრანსპორტო კავშირის გარეშე, გარდა შეზღუდული რაოდენობის საფეხმავლო კავშირებისა. ეს ისტორიული დაბრკოლება ხელს უშლის თბილისის სატრანსპორტო გეგმის პრიორიტეტებისკენ მისწრაფებას. სადგურის მოედანი მდებარეობს აღნიშნულ ამ 4-კილომეტრიან მონაკვეთში. ის წარმოადგენს დედაქალაქის უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო „ჰაბს“, სადაც თავს იყრის 61 ავტობუსის მარშრუტი, მეტროს 2 ხაზი, ისევე როგორც საქართველოს რკინიგზის სერვისები. ტერიტორია ემსახურება საათში 330 ავტობუსის სერვისს, საიდანაც მომავალში 150 გამოიყენებს ხიდს. თბილისის სატრანსპორტო გეგმის თანახმად, სადგურის მოედანი ასევე იქნება თბილისის საგარეუბნო რკინიგზის სერვისების თავმოყრის წერტილი, რაც კიდევ უფრო მნიშვნელოვანს გახდის მისი, როგორც სატრანსპორტო ჰაბის ფუნქციას. ამჟამინდელი მდგომარეობით, აღმოსავლეთ-დასავლეთ კავშირის არარსებობა აფერხებს მაღალი ხარისხის ჰაბის განვითარებას, ხშირად 22 ავტობუსის მარშრუტის შეწყვეტა ხდება ვადაზე ადრე ან ახორციელებენ 1.5 კილომეტრიანი შემოვლითი მგზავრობას, რომელიც მნიშვნელოვნად ზრდის გადაადგილების დროს, ჰაერის დაბინძურებასა და ვიბრაციას, ისევე როგორც ამცირებს მარშრუტების ხარჯეფექტიანობას. თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევამ, რომელიც მსოფლიო ბანკის დახმარებით ჩატარდა, მულტიკრიტერიუმიანი ანალიზის საშუალებით, გამოავლინა თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის ხაზის ორ მხარეს (აღმოსავლეთ და დასავლეთ) შორის ახალი კავშირის შექმნის საუკეთესო ალტერნატივა - საზოგადოებრივი ტრანსპორტის პრიორიტეტის მქონე საავტომობილო ხიდი, დადიანის ქუჩასა და სადგურის მოედანს შორის. ქ. თბილისის მუნიციპალიტეტის მერია ფლობს თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევის საფუძველზე შექმნილ ანგარიშს, კონცეფციას. პროექტის მიზანი არის, ამ კონცეფციით განსაზღვრული, საავტომობილო ხიდის მშენებლობა.
აღნიშნული ობიექტი წარმოადგენს საავტომობილო ხიდს ქალაქ თბილისში, რომელიც დააკავშირებს სადგურის მოედანს დადიანის ქუჩასთან და იქნება 280 მეტრი სიგრძის, 8.5 მეტრი სიგანის სწორ მონაკვეთში, ხოლო 15 მეტრი სიგანის მოხვევის მონაკვეთში (ე.წ. სპირალი, რომელიც ეშვება სადგურის მოედანზე). ხიდი იქნება ორზოლიანი და დასავლეთით, სადგურის მოედანზე დაშვებისას, რამპას ექნება მარჯვნივ ჩამხვევი ზოლი. რკინიგზის დერეფნის კვეთისას აუცილებელია 7 მეტრიანი სხვაობა რკინიგზის ლიანდაგსა და ხიდის სტრუქტურას შორის. საავტომობილო ხიდი ითვალისწინებს 18 მეტრიანი ავტობუსების მართვის ტრაექტორიებს, მისი მაქსიმალური გრძივი ქანობი - 10.7%, ხოლო მინიმალური რადიუსი - 12 მეტრი. საავტომობილო ხიდის გამტარობა შერეული ნაკადების პირობაში იქნება 800 ავტომობილი ერთ საათში ერთი მიმართულებით", - ნათქვამია 2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში.
წყარო: https://bm.ge