USD 2.7086
EUR 3.1783
RUB 3.4210
Тбилиси
«TRT - Türkiye Radyo ve Televizyon» (თურქეთი): აქტუალური თემის ანალიზი: თურქეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი ორიენტაცია
дата:  437

თურქეთის სახელმწიფო ტელერადიოკომპანიის «TRT»-ის (TRT - Türkiye Radyo ve Televizyon») ვებ-გვერდზე გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „აქტუალური თემის ანალიზი: თურქეთის საგარეო პოლიტიკის ახალი ორიენტაცია“.

„პრეზიდენტ რეჯეფ თაიფ ერდოღანის  გაეროს 78-ე გენერალურ ასამბლეაზე გამოსვლამ აჩვენა თურქეთის საგარეო პოლიტიკის გლობალური და რეგიონული პრიორიტეტები. იმ დროს, როდესაც გლობალური და რეგიონალური ძალების კონკურენცია მძაფრდება, პოლიტიკის დივერსიფიცირება ხდება და ხშირად ირგვლივ გლობალური გაურკვევლობაა, თურქეთმა რეგიონალურ გეოპოლიტიკური უსაფრთხოების გათვალისწინებით, პრეზიდენტ რეჯეფ ერდოღანის ხელმძღვანელობით, თავისი საგარეო პოლიტიკის რეფორმა უნდა მოახდინოს“, - ნათქვამია ანალიტიკური ცენტრის SETA/სეტას უსაფრთხოების კვლევების დირექტორის, პროფესორ მურათ იეშილთაშის მიერ მომზადებულ მოკლე ანალიტიკურ სტატიაში.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

გზა, რომელიც პრეზიდენტმა რეჯეფ ერდოღანმა აირჩია საგარეო პოლიტიკისთვის 2023 წლის მაისში გამარჯვების შემდეგ, მისცა მკაფიო მინიშნებები იმის შესახებ, თუ როგორ ჩამოყალიბდებოდა ახალი ერა. ერდოღანის საგარეო პოლიტიკის პარადიგმის ცენტრში არის თურქეთის სტრატეგიული ავტონომიის კონსოლიდაცია და ამით „თურქეთის ღერძის“ სახით გამოხატული გრანდიოზული სტრატეგიის მიზნის მიღწევა. თურქეთის ღერძის მიზანია ქვეყნის გარდაქმნა გლობალურ აქტორად ცვალებად საერთაშორისო სისტემაში. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, ეს მიზანი შეიძლება შეფასდეს, როგორც თურქეთის გადაქცევა ძალაუფლების გლობალურ კონკურენციაში რეალურ მოთამაშედ მისი ეფექტური ეკონომიკური, სამხედრო და დიპლომატიური ნაბიჯებით.

პრეზიდენტ ერდოღანს საგარეო პოლიტიკაში ერთდროულად ორი მიზნის მიღწევა უწევს. ერთის მხრივ, დახვეწილი დიპლომატიის განხორციელება, რომელიც დაიცავს თურქეთის უპირველეს ინტერესებს კონფლიქტურ და კონკურენტულ გეოპოლიტიკურ გარემოში, რომელშიც თურქეთი იმყოფება, და მეორე მხრივ, ახალი ინსტრუმენტების შემუშავება, რომელიც მოარგებს თურქეთის ცვლილებას გლობალური და რეგიონული ცვლილებების ფარგლებში. იმ დროს, როცა თურქეთმა სახელმწიფოებრიობის 100 წელი შეასრულა და მეორე საუკუნეში შევიდა, ამ ორი მიზნის ერთდროულად მიღწევას სიმბოლური მნიშვნელობა აქვს, როგორც ახალ სტრატეგიულ მიზანს.

ეს მიზანი მოითხოვს, თურქეთის სტრუქტურული ტრანსფორმაციის განხორციელებას, ასევე ამ სტრუქტურული ტრანსფორმაციის შესაბამისი რეგიონული და გლობალური როლის ჩამოყალიბებას მომდევნო ხუთწლიანი ვადის განმავლობაში. მიუხედავად იმისა, რომ სტრუქტურული ტრანსფორმაცია მოითხოვს პასუხის გაცემას კითხვაზე, თუ როგორი თურქეთია მოსალოდნელი, რეგიონული და გლობალური თვალსაზრისით.

ახალი კონსტიტუცია და ახალი ეკონომიკა

ისტორიულად, არსებობს ძლიერი კავშირი გლობალურ სისტემურ გარდაქმნებსა და თურქეთის შიდა სტრუქტურულ გარდაქმნებს შორის. ამ კონტექსტში, თურქეთმა ზოგადად უპასუხა სისტემურ გარდაქმნებს ყოვლისმომცველი შიდა ტრანსფორმაციით.

ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი სფერო, რომელსაც შეუძლია თურქეთის სტრუქტურული ტრანსფორმაცია შესაძლებელი გახადოს, არის ახალი საკონსტიტუციო ინიციატივა. იმიტომ, რომ თურქეთი ამჟამად იმართება კონსტიტუციით, რომელიც მოამზადეს 1980 წლის სამხედრო გადატრიალების შემსრულებლებმა. 1980 წლის კონსტიტუცია არ არის საკმარისი როგორც შინაარსით, ასევე თურქეთის ამჟამინდელი საკითხების გადაწყვეტის მიზნით. ამ ეტაპზე, იმის გათვალისწინებით, რომ არსებობს ძლიერი სოციალური და პოლიტიკური მოთხოვნა, საპარლამენტო სისტემიდან საპრეზიდენტო სისტემაზე გადასვლით, ახალი კონსტიტუცია განიხილება როგორც სტრატეგიული აუცილებლობა.

ახალი საკონსტიტუციო ინიციატივის გარდა, თურქეთის ეკონომიკაში მართლმადიდებლურ პოლიტიკაზე დაბრუნება საგარეო პოლიტიკისგან განცალკევებით ვერ განიხილება. პანდემიის შემდეგ გლობალური ეკონომიკური სტაგნაცია, უკრაინის ომით გამოწვეული ეკონომიკური დაუცველობა, გლობალური მასშტაბით ეკონომიკური და ტექნოლოგიური კონკურენციის გაძლიერება და ეკონომიკური კრიზისი, რომელსაც თურქეთი განიცდის, საჭირო გახდა ახალი რუქის შექმნა. ამ თვალსაზრისით, თურქეთმა უნდა გათავისუფლდეს ინფლაციური ზეწოლისგან, რომელსაც ის განიცდის, შექმნას კონკურენტუნარიანი ეკონომიკური მოდელი, რომელიც ინტეგრირებული იქნება გლობალურ ეკონომიკასთან და გაიზრდება სავაჭრო მოცულობა. ამ მიზეზით, მთავრობის მიერ ბოლო კვირებში გამოცხადებული საშუალოვადიანი ეკონომიკური პროგრამა მიზნად ისახავს თურქეთის ეკონომიკური დაუცველობისგან თავის დაღწევას და მისი წილის გაზრდას მსოფლიო ეკონომიკაში სტრუქტურული ტრანსფორმაციის განხორციელებით.

გეოპოლიტიკური კონტექსტი

ახალი კონსტიტუცია და გრძელვადიანი ეკონომიკა ააშენებს პოლიტიკურ სტაბილურობას უფრო მყარ საფუძვლებზე და შესაძლოა თურქეთის საგარეო პოლიტიკას გეოპოლიტიკურ კონტექსტთან უფრო ჯანსაღი ურთიერთობის დამყარების საშუალება მისცეს. ამ ეტაპზე სასარგებლოა იმის დანახვა, თუ როგორ განმარტავს თურქეთი გლობალურ ცვლილებებს. როგორც პრეზიდენტმა ერდოღანმა გაეროს გენერალურ ასამბლეაზე სიტყვით გამოსვლისას ხაზგასმით აღნიშნა, გლობალური სისტემა ყოვლისმომცველ ტრანსფორმაციას განიცდის. ამ ცვლილების ყველაზე მნიშვნელოვანი მახასიათებელია დიდი ძალების კონკურენციის დაბრუნება. მიუხედავად იმისა, რომ ძალაუფლების ეს კონკურენცია, როგორც ჩანს, მიმდინარეობს აშშ-სა და ჩინეთს შორის, ის პირდაპირ გავლენას ახდენს ყველა აქტორზე და აიძულებს მათ გადახედონ თავიანთ პოზიციებს. ბოლო დროს, ახალი პროცესები, როგორიცაა AUKUS-ი, QUAD-ი, BRICS-ი და IMEC-ი, თურქეთს სთხოვს გადახედოს ურთიერთობების ტრადიციულ ფორმებს გლობალური საგარეო პოლიტიკური ორიენტაციის თვალსაზრისით. ასეთ გარემოში, სადაც გლობალური სისტემა დინამიურია, თურქეთისთვის აუცილებელია გაზარდოს თავისი საგარეო პოლიტიკური რეგიონალური მრავალფეროვნება, ნაცვლად საგარეო პოლიტიკური სტრატეგიის წინსვლისა, რომელიც ფოკუსირებულია მხოლოდ მის გეოპოლიტიკურ პოზიციაზე.

შესაძლოა, თურქეთის გეოპოლიტიკური კონტექსტის ყველაზე კრიტიკული განზომილება არის ის, რომ ის მდებარეობს კონფლიქტურ და კონკურენტულ გარემოში. უკრაინაში მიმდინარე ომი პირდაპირ აისახება თურქეთ-რუსეთის ურთიერთობებზე და აყალიბებს თურქეთის ურთიერთობებს ევროპასთან, დასავლეთთან და ნატოსთან. მაშინ როცა ევროპა, რომელიც ცდილობს ნატოს კონტექსტში გაერთიანებას და კონსოლიდაციას რუსული საფრთხის ფონზე, თურქეთთან ახალი ურთიერთობის დამყარებას ცდილობს. თურქეთი კი ცდილობს ავტონომიური პოლიტიკით მოერგოს ამ ახალ პროცესს. მეზობელ ქვეყნებში, როგორიცაა სირია და ერაყი, მიმდინარე კონფლიქტი და სისუსტე თურქეთს უსაფრთხოების პრიორიტეტად მინიჭების აუცილებლობას ანიჭებს. იმ დროს, როდესაც ახლო აღმოსავლეთი ხელახლა ყალიბდება დიდი ძალების კონკურენციის ჩრდილში, თურქეთი ხელახლა აყალიბებს ურთიერთობას ახლო აღმოსავლეთთან.

საგარეო პოლიტიკა არის სტრატეგიული სფერო, სადაც ორმხრივი ურთიერთქმედება ხდება და არა ცალმხრივი პროცესები. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, სტრატეგია უნდა იყოს ურთიერთდამოკიდებული. იმიტომ, რომ საგარეო პოლიტიკა უფრო რთული სფეროა, რომელშიც ბევრი მოთამაშეა. გაეროს სამიტზე პრეზიდენტ ერდოღანის გამოსვლა აჩვენებს, რომ თურქეთის საგარეო პოლიტიკა 360 გრადუსიანი პერსპექტივითაა შემუშავებული და ექნება გლობალური ორიენტაცია.

წყარო: https://www.trt.net.tr/georgian/t-urk-et-i/2023/09/22/ak-tualuri-t-emis-analizi-56-2023-2041017

 

аналитика
კრემლს ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - გიორგი კობერიძე
დღევანდელი რუსული ბეჭდური პრესა ივლისის თვეში ეკონომიკური ვითარების დამძიმებაზე საუბრობს - რაც რუსეთის დახურული სისტემის პირობებში საკმაოდ იშვიათი მოვლენაა. გაზეთები აღნიშნავენ, რომ: საშუალოდ 12%-ით მოხდა რუსეთში კომუნალურები გადასახადების ზრდა. გაძვირდა პურის ფასიც, არადა ხორბლის ფასი გაიაფდა. მშენებლობის ბიზნესი დაეცა და ქარხნები იხურება.
 
მიზეზი? მუშახელის კატასტროფული დეფიციტი ბაზარზე, რასაც ადამიანური რესურსების კლების ხარჯზე ემატება მოთხოვნის ბუნებრივი შემცირება - რუსების ნაწილი ფრონტზე კვდება, ნაწილი კი ქვეყნიდან გარბის. დარჩენილი კვალიფიციური მუშახელი კი სამხედრო ინდუსტრიაშია მობილიზებული. იაფ ხორბალს რუსეთი თავის მოკავშირეებს საბითუმო ფასებში ყიდის, ხოლო ბაზარზე შემოსავლის შესანარჩუნებლად კრემლთან დაახლოებული პურის მსხვილი მეწარმეები მის ფასს ზრდიან.
 
ამას კი ემატება სანქციები. დღეს ევროპის მხრიდან სანქციების მე-18 პაკეტი დამტკიცდა, რომელიც რუსეთის ნავთობისა და გაზის ინდუსტრიას ურტყამს. 47.6 დოლარი - ესაა ის თანხა, რომელზე ძვირადაც ნავთობს არ შეიძენს ევროკავშირი და ბრიტანეთი რუსეთისაგან, რომელსაც გათვლა 60 დოლარზე ჰქონდა. კრემლს რომ მყარი მოგება ჰქონდეს 70 დოლარად უნდა ჰყიდდეს ბარელს. სანქციების მიხედვით ნორდ სტრიმების გაზსადენები აღარ ამუშავდება. ამას ემატება რუსულ ჩრდილოვან ფლოტზე დევნაც, რომელიც სხვა ქვეყნების დროშის ქვეშ მცურავი ხომალდების დახმარებით ცდილობდა რუსული ნავთობის ევროპაში გაყიდვას და სანქციების გვერდის ავლას.
 
ამ ფონზე მნიშვნელოვანია ისიც, რომ რუსეთში ტოტალიტარული მმართველობა კიდევ უფრო უჭერს მოსახლეობას: ქვეყანაში 5500 აკრძალული საიტი, მუსიკა, საინფორმაციო საშუალება, კოდური სიტყვა, ფილმი და გამოთქმაა, რისი მოძიებაცა და ნახვაც არ შეიძლება, მათ შორის არც VPN-ის გამოყენებით. თუ ნახავ ჯერ დაგაჯარიმებენ, შემდეგ ჯერზე კი პასუხისგებაში მისცემენ შენს თავს.
 
მზარდი ინფლაციისა და ძირითადი რესურსების სამხედრო წარმოებასა თუ ფრონტზე მობილიზების ფონზე ეკონომიკური პერსპექტივა კარგად არ გამოიყურება. არსებობს ვარაუდი, რომ გვიანი შემოდგომიდან რუსეთი კიდევ უფრო მეტი ბანკნოტების დაბეჭდვას აპირებს.
 
მუშახელის დეფიციტის ფონზე ინდური პრესა საუბრობდა პოტენციურ გეგმაზე, რომლის მიხედვითაც რუსეთი წლის ბოლომდე მილიონი ინდოელი მუშახელის რეკრუტირებას აპირებს, თუმცა ამ ამბავმა რუსეთში დადებითი რეაქცია არ გამოიწვია, რის გამოც რუსეთის შრომის მინისტრმა აღნიშნული ინფორმაცია უარყო. მიუხედავად ამისა, მარტო წელს რუსეთში 71,817 ინდოეთის მოქალაქეზე გაიცა ოფიციალური სამუშაო ნებართვა. ეს რაც ლეგალურად ჩანს, და რაც არა ის კიდევ სხვაა. ინდოელების გარდა რუსეთში დიდი რაოდენობით არიან შუა აზიელები და ჩინელები.
 
ამ ვითარებაში ფრონტზე რუსეთის ვითარება არასახარბიელოა. დონეცკის მონაკვეთზე მომარაგების გზას უკვე ეწოდა "სიკვდილის ხაზი", სადაც უკრაინული დრონები ყველაფერს ბომბავენ რაც კი გადაადგილდება. მიუხედავად ამისა, რუსეთი არ წყვეტს ცოცხალი ძალის მობილიზებას და დონეცკის ოლქის დასავლეთ ნაწილში, პოკროვსკის სექტორზე დაწოლას. რუსეთის მხრიდან ყველა გათვლა ისეთი იყო, რომ პოკროვკი ჯერ 2024 წლის ბოლომდე უნდა აეღოთ, შემდეგ 2025 წლის მარტამდე, ახალი თარიღი 2025 წლის 9 მაისი იყო, შემდეგ კი ამ სექტორზე დაწყებული შეტევის ერთი წლის თავი, ანუ ივლისი. მაგრამ ერთი წლის თავზე რუსები ჯერ კიდევ არ არიან ქალაქის ფარგლებში შესულები. ზოგადად პოკროვკისაკენ გაჭრას რუსები 2024 წლის თებერვლიდან ცდილობენ, ავდიივკას დაცემის შემდეგ.
 
დასავლური მედია ამბობს, რომ რუსული ზაფხულის შეტევის მხოლოდ პირველი ფაზა ვიხილეთ ჯერ და რომ მეორე ფაზა ჯერ კიდევ წინააო. ისინი 150 ათას დამატებით რუს, კორეელ და სხვა ქვეყნებიდან დაქირავებულ სამხედროებზე საუბრობენ და ახალი მიმართულებით გაჭრას არ გამორიცხავენ, ან ძველ სექტორებზე მათ გადანაწილებასა და უკრაინულ პოზიციებზე დაწოლის გაძლიერებას.
 
კრემლი ტრამპის მიერ მიცემულ 50 დღიან ვადას მაქსიმალური შეტევისათვის გამოიყენებს და ამაში უცნაური არაფერია. მთავარია რამხელა იქნება მსხვერპლი და გამოფიტვა. როგორც ამერიკის სახელმწიფო მდივანმა აღნიშნა, მხოლოდ წელს რუსეთს 100 ათასი მოკლული ჰყავს. მან ხაზი გაუსვა ფაქტს, რომ საუბარია მოკლულ სამხედროებზე და არა დაჭრილებზე, დაშავებულებზე ან ტყვეებზე. რუსეთი წლებია იმით პოზიციონირებს, რომ თითქოს ბოლო სამხედრომდე და ბოლო საკვებამდე შეუძლია იომოს. ასეთი რამ არცერთ სახელმწიფოს არ შეუძლია, მაგრამ კრემლს რომ ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - ეს უკვე ვნახეთ. და ისიც ნათელია, რომ ახლა ომს სერიოზული გამოფიტვის სახე აქვს მიღებული, რის გამოც დამატებითი მოთამაშეებისა და სახელმწიფოების ირიბი ჩართვა კიდევ უფრო მზარდია.
 
პუტინმა ისიც კარგად იცის, რომ ომის შეწყვეტა სხვა მიზეზითაცაა საშიში - ამდენი სამხედროსა და ციხეებიდან გამოსული, თუ მობილიზებული კრიმინალის რესოციალიზაცია ძალიან რთული იქნება, მით უფრო გართულებული ეკონომიკური ვითარებიდან გამომდინარე. თუმცა ყველაფერს აქვს თავისი ზედა ზღვარი - ეკონომიკის გამძლეობასაც, მსხვერპლის რაოდენობასაც და გამარჯვების რწმენასაც.
 
более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати