USD 2.7086
EUR 3.1783
RUB 3.4210
Тбилиси
"Независимая газета" - თურქეთი ერდოღანის შემდეგ: როგორ შეიცვლება რუსეთ-თურქეთის ურთიერთობა ახალი პრეზიდენტის მმართველობის დროს
дата:  374

თურქეთში მიმდინარე წლის 14 მაისს საპრეზიდენტო და საპარლამენტო არჩევნები უნდა ჩატარდეს. უკვე დასახელებულია პრეზიდენტობის კანდიდატებიც: ქვეყნის ამჟამინდელი მეთაური რეჯეფ თაიპ ერდოღანი, რომელსაც მმართველობის ვადის გაგრძელება სურს და ქემალ ქილიჩდაროღლუ - გაერთიანებული ოპოზიციის კანდიდატი. როგორია ხელისუფლებისა და ოპოზიციის პერსპექტივა? შეიცვლება თუ არა თურქეთის საგარეო პოლიტიკა? ამ კითხვებზე ცდილობს პასუხი გასცეს რუსული გამოცემა „ნეზავისიმაია გაზეტა“ (Независимая газета) სტატიაში სათაურით „თურქეთი ერდოღანის შემდეგ: როგორ შეიცვლება რუსეთ-თურქეთის ურთიერთობა ახალი პრეზიდენტის მმართველობის დროს“ (ავტორი - ენგინ ოზერი, თურქი პოლიტოლოგი).

გთავაზობთ პუბლიკაციის მოკლე შინაარსს:

მიუხედავად იმისა, რომ რეჯეფ თაიპ ერდოღანი ჯერ კიდევ ახდენს შთაბეჭდილებას რუსეთზე, ქვეყნის შიგნით იგი უკვე თავის პოპულარობას კარგავს. ბოლო ექვსი თვის განმავლობაში ჩატარებული გამოკითხვების შედეგები მოწმობს, თურქეთის მმართველი სამართლიანობისა და განვითარების პარტია ამომრჩევლების მხოლოდ 40-45%-ის მხარდაჭერით სარგებლობს და მნიშვნელოვნად ჩამორჩება ოპოზიციური პარტიების გაერთიანებას - „სახალხო ალიანსს“. სოციოლოგიური კვლევის ორგანიზაციის Piar Research-ის მონაცემებით, ამჟამად ოპოზიციური კოალიციის საპრეზიდენტო კანდიდატს, სახალხო-რესპუბლიკური პარტიის თავმჯდომარეს ქემალ ქილიჩდაროღლუს ელექტორატის 57,1%-ის მხარდაჭერა აქვს, რეჯეფ ერდოღანს კი მხოლოდ 42,9%-ის.

როგორც ჩანს, საპრეზიდენტო არჩევნები ორ ტურად ჩატარდება და მეორე ტურში ოპოზიციური კოალიციის ერთობლივი კანდიდატი ქემალ ქილიჩდაროღლუ გაიმარჯვებს. და თუ მართლაც ასე მოხდება, როგორ ცვლილებებს შეიძლება ველოდოთ რუსულ-თურქულ ურთიერთობებში ახალი პრეზიდენტის, ახალი მთავრობისა და ახალი პარლამენტის (დიდი ეროვნული კრების) არჩევის შემდეგ?

სავარაუდოდ, ახალი პრეზიდენტის არჩევის შემთხვევაში თურქეთის პოლიტიკურ არენაზე აქტიურად გამოვა 71 წლის ახმეტ უნალ ჩევიკოზი, გადამდგარი ელჩი, რომელიც ამჟამად პარლამენტის (დიდი ეროვნული კრების) დეპუტატია და იმავდროულად, სახალხო-რესპუბლიკური პარტიის თავმჯდომარის მრჩეველი საგარეოპოლიტიკურ საკითხებში. ანუ უნდა ველოდოთ, რომ ხელისუფლების შეცვლის შემდეგ უნალ ჩევიკოზი წამყვან როლს შეასრულებს თურქეთის საგარეო პოლიტიკაში. როგორც ცნობილია, მან თავისი დიპლომატიური კარიერა დაიწყო სტამბოლის (ბოსფორის) სახელმწიფო უნივერსიტეტის პოლიტოლოგიის ფაკულტეტის დამთავრების შემდეგ, 1978 წელს, როცა საგარეო საქმეთა სამინისტროში მუშაობას შეუდგა. მოგვიანებით, 1981 წელს იგი დაინიშნა მოსკოვში თურქეთის ელჩად,  შემდეგ, 1989 წელს დაბრუნდა საგარეო საქმეთა სამინისტროში, 2000-იანი წლების დასაწყისში კი კვლავ ელჩად აზერბაიჯანში, ერაყში, დიდ ბრიტანეთში... 2007-2010 წლებში - საგარეო საქმეთა მინისტრის მოადგილედ (კურირებდა კავკასიისა და ცენტრალური აზიის საკითხებს)... იყო თურქეთის დელეგაციის ხელმძღვანელი ციურიხის (შვეიცარია) მოლაპარაკებაზე 2009 წელს, როცა ხელი მოეწერა თურქეთ-სომხეთის მემორანდუმებს პოლიტიკურ-დიპლომატიური ურთიერთობების ნორმალიზების შესახებ (რაც არ განხორციელებულა, რიგი მიზეზების გამო).... იცის ინგლისური, ფრანგული, იტალიური, ფრანგული, გერმანული და, რასაკვირველია, რუსული ენა.

2022 წლის დეკემბერში უნალ ჩივიკოზი მოსკოვში, ევგენი პრიმაკოვის სახელობის ყოველწლიურ საერთაშორისო ფორუმში («Примако́вские чтения») მონაწილეობდა და განაცხადა, რომ თურქეთი, ხელისუფლების შეცვლის შემთხვევაში, უფრო გააქტიურდება ევროპის მიმართულებით, ევროკავშირთან ინტეგრაციის მიზნით, მაგრამ ანკარა ასევე გააგრძელებს ევრაზიის რეგიონში მიმდინარე მოვლენებისადმი ყურადღებას. ამ თვალსაზრისით, მოსალოდნელია, რომ ქემალ  ქილიჩდაროღლუს პრეზიდენტად არჩევის შემთხვევაში ანკარა შეასუსტებს დიდ ბრიტანეთთან ამჟამად არსებულ პოლიტიკურ და სამხედრო თანამშრომლობის დონეს და ევროკავშირის ქვეყნების სასარგებლოდ.

ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი საკითხი, რომელიც ანკარისა და მოსკოვის სამომავლო ორმხრივ ურთიერთობას განსაზღვრავს, არის თურქეთის გაზგამანაწილებელ ცენტრად (ჰაბად) გადაქცევის პროექტი. იდეა, რომელიც ვლადიმერ პუტინმა [2022 წლის ოქტომბერში] წამოაყენა, რეჯეფ ერდოღანის მთავრობამ მოიწონა. მისი რეალიზება, წესით, 2023 წელს უნდა დაიწყოს. ამასთან, უნალ ჩევიკოზმა რამდენჯერმე განაცხადა, რომ თურქეთის სავარაუდო ახალი მთავრობა ამ პროექტს მხარს იმ შემთხვევაში დაუჭერს, თუ ევროპაში რუსულ გაზზე მოთხოვნა იქნება. რაც შეეხება თვითონ თურქეთს: 20123 წელს თურქეთისათვის აზერბაიჯანული გაზი რუსულზე უფრო ძვირი გახდა. სავარაუდოდ, მიწისძვრის გამო მიყენებულ ზარალთან დაკავშირებით, ანკარა თავის მოკავშირე ბაქოს გონივრულ შეღავათიან ფასს მოსთხოვს - ალბათ, იმდენს, რომ რუსულ იაფ გაზს გაუტოლდეს. თუ ბაქო უარს იტყვის, მაშინ კეთილგანწყობის სასწორი მოსკოვისაკენ გადაიხრება.

კიდევ ერთი ცვლილება შეიძლება იყოს რუსეთთან საუწყებო თანამშრომლობის აღდგენა, რომელიც თავის დროზე რეჯეფ ერდოღანმა გააუქმა - ადრე ერთმანეთს ხშირად ხვდებოდნენ თურქი და რუსი მინისტრები, სხვადასხვა უწყებების პასუხისმგებელი პირები, პროფესიონალები, პრეზიდენტმა რეჯეფ ერდოღანმა კი ყველაფერი თავის თავზე აიღო და პრეზიდენტის ფუნქციებში მოაქცია. გარდა ამისა, ახალი ხელისუფლების დროს ანკარა, ალბათ, უარს იტყვის ყოველკვირეულ საგარეოპოლიტიკურ ცვლილებებზე და ავანტიურულ პროექტებზე, რომლებიც მრავლად არის ამჟამინდელი ადმინისტრაციის პირობებში. ახალი მთავრობა შეეცდება რუსეთთან გრძელვადიანი, სტაბილური, სტრატეგიული ურთიერთობა განავითაროს.

რაც შეეხება თურქეთის სავარაუდო პოლიტიკას ახლო აღმოსავლეთისა და კავკასის სახელმწიფოებთან: ანკარის მიდგომა სირიის მიმართ ომამდელ პოზიციებს დაუბრუნდება, ანუ თურქეთი გადადგამს ნაბიჯებს სირიის ტერიტორიული მთლიანობის აღდგენა-დაცვის მიზნით. ეგვიპტესთან დაკავშირებით ანკარა, ალბათ, შეწყვეტს ამ ქვეყნის საშინაო საქმეებში ჩარევას და ამიტომ ურთიერთობის ნორმალიზება იოლი იქნება. თურქეთი მხარს აღარ დაუჭერს ქაიროში მიმდინარე ანტისამთავრობო გამოსვლებს.

კავკასიაში მდგრადი სტაბილურობის უზრუნველსაყოფად გამოყენებული იქნება მექანიზმები რუსეთის მონაწილეობით. ამ პროცესში მოსალოდნელი არ უნდა იყოს რაიმე ცვლილება თურქეთ-აზერბაიჯანის ურთიერთობებში: ანკარა სამომავლოდაც ბაქოს მხარს ყველაფერში დაუჭერს.

საქართველოსთან მიმართებით შეიძლება ველოდოთ იმას, რომ თუ ადრე ანკარა უპირობოდ ეთანხმებოდა თბილისის სტრატეგიას, თურქეთში ხელისუფლების შეცლის შემთხვევაში, ანკარის მხარდაჭერა გონივრულ დონემდე შემცირდება.

სომხეთთან ურთიერთობის ნორმალიზების პროცესი, რა თქმა უნდა, რეგიონის სტაბილურობისთვის მნიშვნელოვანია. ალბათ, ანკარა ერევანთან დამყარებულ დიპლომატიურ ურთიერთობებს პრაქტიკულად განახორციელებს [გაიხსნება საელჩოები].

ირანთან თურქეთის მთავრობას კონფლიქტი უკვე 400 წელია არ ჰქონია და ასე იქნება ახალი ხელისუფლების დროსაც.

წყარო: https://www.ng.ru/kartblansh/2023-03-15/3_8680_kb.html

მოამზადა სიმონ კილაძემ

аналитика
კრემლს ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - გიორგი კობერიძე
დღევანდელი რუსული ბეჭდური პრესა ივლისის თვეში ეკონომიკური ვითარების დამძიმებაზე საუბრობს - რაც რუსეთის დახურული სისტემის პირობებში საკმაოდ იშვიათი მოვლენაა. გაზეთები აღნიშნავენ, რომ: საშუალოდ 12%-ით მოხდა რუსეთში კომუნალურები გადასახადების ზრდა. გაძვირდა პურის ფასიც, არადა ხორბლის ფასი გაიაფდა. მშენებლობის ბიზნესი დაეცა და ქარხნები იხურება.
 
მიზეზი? მუშახელის კატასტროფული დეფიციტი ბაზარზე, რასაც ადამიანური რესურსების კლების ხარჯზე ემატება მოთხოვნის ბუნებრივი შემცირება - რუსების ნაწილი ფრონტზე კვდება, ნაწილი კი ქვეყნიდან გარბის. დარჩენილი კვალიფიციური მუშახელი კი სამხედრო ინდუსტრიაშია მობილიზებული. იაფ ხორბალს რუსეთი თავის მოკავშირეებს საბითუმო ფასებში ყიდის, ხოლო ბაზარზე შემოსავლის შესანარჩუნებლად კრემლთან დაახლოებული პურის მსხვილი მეწარმეები მის ფასს ზრდიან.
 
ამას კი ემატება სანქციები. დღეს ევროპის მხრიდან სანქციების მე-18 პაკეტი დამტკიცდა, რომელიც რუსეთის ნავთობისა და გაზის ინდუსტრიას ურტყამს. 47.6 დოლარი - ესაა ის თანხა, რომელზე ძვირადაც ნავთობს არ შეიძენს ევროკავშირი და ბრიტანეთი რუსეთისაგან, რომელსაც გათვლა 60 დოლარზე ჰქონდა. კრემლს რომ მყარი მოგება ჰქონდეს 70 დოლარად უნდა ჰყიდდეს ბარელს. სანქციების მიხედვით ნორდ სტრიმების გაზსადენები აღარ ამუშავდება. ამას ემატება რუსულ ჩრდილოვან ფლოტზე დევნაც, რომელიც სხვა ქვეყნების დროშის ქვეშ მცურავი ხომალდების დახმარებით ცდილობდა რუსული ნავთობის ევროპაში გაყიდვას და სანქციების გვერდის ავლას.
 
ამ ფონზე მნიშვნელოვანია ისიც, რომ რუსეთში ტოტალიტარული მმართველობა კიდევ უფრო უჭერს მოსახლეობას: ქვეყანაში 5500 აკრძალული საიტი, მუსიკა, საინფორმაციო საშუალება, კოდური სიტყვა, ფილმი და გამოთქმაა, რისი მოძიებაცა და ნახვაც არ შეიძლება, მათ შორის არც VPN-ის გამოყენებით. თუ ნახავ ჯერ დაგაჯარიმებენ, შემდეგ ჯერზე კი პასუხისგებაში მისცემენ შენს თავს.
 
მზარდი ინფლაციისა და ძირითადი რესურსების სამხედრო წარმოებასა თუ ფრონტზე მობილიზების ფონზე ეკონომიკური პერსპექტივა კარგად არ გამოიყურება. არსებობს ვარაუდი, რომ გვიანი შემოდგომიდან რუსეთი კიდევ უფრო მეტი ბანკნოტების დაბეჭდვას აპირებს.
 
მუშახელის დეფიციტის ფონზე ინდური პრესა საუბრობდა პოტენციურ გეგმაზე, რომლის მიხედვითაც რუსეთი წლის ბოლომდე მილიონი ინდოელი მუშახელის რეკრუტირებას აპირებს, თუმცა ამ ამბავმა რუსეთში დადებითი რეაქცია არ გამოიწვია, რის გამოც რუსეთის შრომის მინისტრმა აღნიშნული ინფორმაცია უარყო. მიუხედავად ამისა, მარტო წელს რუსეთში 71,817 ინდოეთის მოქალაქეზე გაიცა ოფიციალური სამუშაო ნებართვა. ეს რაც ლეგალურად ჩანს, და რაც არა ის კიდევ სხვაა. ინდოელების გარდა რუსეთში დიდი რაოდენობით არიან შუა აზიელები და ჩინელები.
 
ამ ვითარებაში ფრონტზე რუსეთის ვითარება არასახარბიელოა. დონეცკის მონაკვეთზე მომარაგების გზას უკვე ეწოდა "სიკვდილის ხაზი", სადაც უკრაინული დრონები ყველაფერს ბომბავენ რაც კი გადაადგილდება. მიუხედავად ამისა, რუსეთი არ წყვეტს ცოცხალი ძალის მობილიზებას და დონეცკის ოლქის დასავლეთ ნაწილში, პოკროვსკის სექტორზე დაწოლას. რუსეთის მხრიდან ყველა გათვლა ისეთი იყო, რომ პოკროვკი ჯერ 2024 წლის ბოლომდე უნდა აეღოთ, შემდეგ 2025 წლის მარტამდე, ახალი თარიღი 2025 წლის 9 მაისი იყო, შემდეგ კი ამ სექტორზე დაწყებული შეტევის ერთი წლის თავი, ანუ ივლისი. მაგრამ ერთი წლის თავზე რუსები ჯერ კიდევ არ არიან ქალაქის ფარგლებში შესულები. ზოგადად პოკროვკისაკენ გაჭრას რუსები 2024 წლის თებერვლიდან ცდილობენ, ავდიივკას დაცემის შემდეგ.
 
დასავლური მედია ამბობს, რომ რუსული ზაფხულის შეტევის მხოლოდ პირველი ფაზა ვიხილეთ ჯერ და რომ მეორე ფაზა ჯერ კიდევ წინააო. ისინი 150 ათას დამატებით რუს, კორეელ და სხვა ქვეყნებიდან დაქირავებულ სამხედროებზე საუბრობენ და ახალი მიმართულებით გაჭრას არ გამორიცხავენ, ან ძველ სექტორებზე მათ გადანაწილებასა და უკრაინულ პოზიციებზე დაწოლის გაძლიერებას.
 
კრემლი ტრამპის მიერ მიცემულ 50 დღიან ვადას მაქსიმალური შეტევისათვის გამოიყენებს და ამაში უცნაური არაფერია. მთავარია რამხელა იქნება მსხვერპლი და გამოფიტვა. როგორც ამერიკის სახელმწიფო მდივანმა აღნიშნა, მხოლოდ წელს რუსეთს 100 ათასი მოკლული ჰყავს. მან ხაზი გაუსვა ფაქტს, რომ საუბარია მოკლულ სამხედროებზე და არა დაჭრილებზე, დაშავებულებზე ან ტყვეებზე. რუსეთი წლებია იმით პოზიციონირებს, რომ თითქოს ბოლო სამხედრომდე და ბოლო საკვებამდე შეუძლია იომოს. ასეთი რამ არცერთ სახელმწიფოს არ შეუძლია, მაგრამ კრემლს რომ ომის შეწყვეტის მზაობა ჯერ კიდევ არ აქვს და რუსეთის ეკონომიკის შეწირვასაც არ ერიდება - ეს უკვე ვნახეთ. და ისიც ნათელია, რომ ახლა ომს სერიოზული გამოფიტვის სახე აქვს მიღებული, რის გამოც დამატებითი მოთამაშეებისა და სახელმწიფოების ირიბი ჩართვა კიდევ უფრო მზარდია.
 
პუტინმა ისიც კარგად იცის, რომ ომის შეწყვეტა სხვა მიზეზითაცაა საშიში - ამდენი სამხედროსა და ციხეებიდან გამოსული, თუ მობილიზებული კრიმინალის რესოციალიზაცია ძალიან რთული იქნება, მით უფრო გართულებული ეკონომიკური ვითარებიდან გამომდინარე. თუმცა ყველაფერს აქვს თავისი ზედა ზღვარი - ეკონომიკის გამძლეობასაც, მსხვერპლის რაოდენობასაც და გამარჯვების რწმენასაც.
 
более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати