USD 2.7544
EUR 3.1229
RUB 3.3528
Tbilisi
«Кабардино-Балкарская правда»: დღესასწაული მეგობრების წრეში“ - როგორ აღნიშნეს „თბილისობა“ ნალჩიკში მცხოვრებმა ქართველებმა
Date:  2416

რუსეთის რეგიონულ გაზეთ „კაბარდინო-ბალკარსკაია პრავდაში“ (Кабардино-Балкарская правда) გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „დღესასწაული მეგობრების წრეში“ (ავტორი - ირინა ბოგაჩოვა“, რომელშიც გადმოცემულია, თუ როგორ აღნიშნეს „თბილისობის“ დღესასწაული ნალჩიკში მცხოვრებმა ქართველებმა.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

შემოდგომის მოსავლის აღმნიშვნელი ტრადიციული სახლახო დღესასწაული გახდა იმ შეხვედრის თემა, რომელიც ერთობლივად განახორციელეს ქართული კულტურის რეგიონულმა ცენტრმა „რიონმა“ და ყაბარდო-ბალყარეთის კულტურის ფონდმა.

ღონისძიება, რომელშიც სხვადასხვა ეროვნების წარმომადგენლები მონაწილეობდნენ, გახსნა კულტურის ფონდის თავმჯდომარემ ლუიზა მაკოევამ. მან დამწრე საზოგადოებას გაახსენა, რომ ნალჩიკში ქართული საზოგადოებრივი გაერთიანება „რიონი“ 1987 წელს დაარსდა, ხოლო 2021 წელს ოფიციალურად ხელახლა გაიარა რეგისტრაცია რუსეთის იუსტიციის სამინისტროს ყაბარდო-ბალყარეთის რესპუბლიკის სამმართველოში. „რიონს“ ურთიერთობები აქვს რუსეთის ფედერაციის სხვადასხვა რეგიონებში მოქმედ ქართულ დიასპორულ ორგანიზაციებთან.

სტუმრებს მიესალმა „რიონის“ თავმჯდომარე სერგეი (დავით) ყავლაშვილი, რომელმაც ისაუბრა ყაბარდოელების, ბალყარებისა და ქართველების ისტორიულ ურთიერთობაზე. ქართველები თანამედროვე ყაბარდო-ბალყარეთის ტერიტორიაზე ძირითადად XIX საუკუნიდან ცხოვრობენ, პირველი წყაროები კი XVII საუკუნით თარიღდება. დღეისათვის ქართველების რაოდენობა თითქმის ორი ათასს აღწევს. „რიონის“ მოქმედება მიმართულია ქართველი ხალხის ტრადიციების, მემკვიდრეობისა და ენის შესასწავლად, ქართული კულტურის პროპაგანდისა და ხალხთაშორისო ურთიერთობების განვითარებისათვის, ახალგაზრდა თაობის აღზრდისათვის.

„რიონის“ საზოგადოებაში მორიგი შეხვედრა მეგობრებთან - რესპუბლიკის ეროვნულ-კუტურუსლ ცენტრების წარმომადგენლებთან - ოქტომბრის საშემოდგომო მოსავლის დღესასწაულის აღნიშვნამ გამოიწვია: „თბილისობა“ საქართველოში სწორედ ამ პერიოდში იმართება ხოლმე. ამ დროს ძირითადად უკვე დასრულებულია „რთველი“, რაც ვენახებში ყურძნის კრეფის სეზონის დამთავრებას და ღვინის დამზადების დაწყებას აღნიშნავს.

თბილისს უძველესი ქალაქია, პირველად წყაროებში 455 წელს მოიხსენიება და მისი სახელი განიმარტება როგორც „თბილი წყლის“ ადგილი. „თბილისობის“ დღესასწაულის დროს პატივი მიეგება ქართველ მშრომელებს, კულტურის მოღვაწეებს, წინაპართა ტრადიციების გამგრძელებლებს, რაც საქართველოს ეროვნულ მონაპოვარს შეადგენს.

როგორც ექიმმა ანზორ ლობჟანიძემ თავისი გამოსვლის დროს აღნიშნა, „ვენახს, ვაზსა და ყურძნის მტევანს ქართულ ეროვნულ კულტურაში ღრმად აქვს ფესვები გადგმული. საქართველოს მოსახლეობის უმრავლესობა ქრისტიან-მართლმადიდებელია და ქართული ჯვარი სწორედ ვაზის ლერწმითაა გამოსახული. ფრესკებზე სწორედ ასეთი ჯვარი აქვს ხელში წმინდა ნინო კაპადოკიელს, რომელიც ქართველ ხალხში ქრისტიანობის გამავრცელებლად ითვლება“.

ღონისძიებაზე მიწვეულები იყვნენ ქართული დაისპორის ყველა თაობის წარმომადგენლები, ასევე ყაბარდო-ბალყარელი მომღერლები და კულტურის სფეროს მუშაკები.

ნალჩიკში არსებულმა ჩრდილოეთ კავკასიის ხელოვნების სახელმწიფო ინსტიტუტის სტუდენტმა კანტემირ ასეევმა შეასრულა სიმღერა „თბილისო“, რომელიც რუსეთში ძალიან პოპულარულად ითვლება. აღსანიშნავია, რომ ქართველი კომპოზიტორი რევაზ ლაღიძე თბილისის კონსერვატორიაში ლექციებს უკითხავდა ყაბარდოელ მომავალ კომპოზიტორს ჯაბრილ ხაუპს.

ცეკვა „აჭარულის“ შესრულებით ღონისძიების მონაწილეთა წინაშე წარსდგა ჩუვაშეთის კულტურული ცენტრის „ნარსპის“ გუნდი ელენა სესპელის ხელმძღვანელობით.

და ბოლოს, ჩვენი რესპუბლიკის ეროვნული კულტურის ცენტრების წარმომადგენლებმა ურთიერთობა ქართულ სადღესასწაულო სუფრაზე გააგრძელეს.

წყარო: http://kbpravda.ru/node/36328

 

culture
«Frankfurter Allgemeine Zeitung» (გერმანია): „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება: ტრადიციული სუფრის თავისებურებები“

„სუფრა - ასე ჰქვია ქართულ მოლხენა-დროსტარებას, რომელიც სტუმართმოყვარეობისა და მხიარულების განსახიერებას წარმოადგენს. რომელი კერძებს მიირთმევენ ქართველები სტუმრებთან ერთად? ჩვენი კორესპონდენტი შეეცადა ქართული სუფრის დიდებულება ეჩვენებინა და დარწმუნდებით, რომ ეს მართლაც კარგად გამოუვიდა“, - ასე იწყება გერმანულ გაზეთ „ფრანკფურტერ ალგემაინე ცაითუნგში“ (Frankfurter Allgemeine Zeitung) გამოქვეყნებული სტატია სათაურით „ქართული სამზარეულოს მრავალფეროვნება“ (ავტორი - მაიკე ფონ გალენი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

„როცა მივედით, მაგიდა უკვე გაშლილი დაგვხვდა: თეფშებზე დაწყობილი ყველით და ლორით, ნიგვზის ფარშიანი ბადრიჯნით, მხალეულობით, მწვანილით, კიტრით და პომიდორით... მათ შორის ჩადგმულია გრაფინები მოცხარის წვენით და ტარხუნის ლიმონათის ბოთლებით. ოფიციანტი წითელ ღვინოს ბოკალებში ასხამს. გარეთ თბილისური საღამოა, რესტორან „რიგის“ დარბაზში გაშლილ გრძელ მაგიდაზე კი ქართული სუფრა - ქართული ქეიფი იწყება.

ისინი, რომლებიც ქართულ სამზარეულოს არ იცნობენ, მადააღძრულები სწრაფად მიირთმევენ სიმინდის ფქვილისაგან გამომცხვარ თბილ მჭადებს, სალათებს და ყველს. მაგრამ ვინც იცის, ის ნელ-ნელა ჭამს და მთავარს ელოდება...

ქართველი ქალბატონი თიკო ტუსკაძე, რომელიც ლონდონში ცხოვრობს, მაგრამ ახლა სამშობლოში იმყოფება, ჩვენი გიდის როლს ასრულებს და ქართულ სუფრას გვაცნობს როგორც „გემრიელი საჭმელების უსასრულო რიგს“. იგი კულინარული წიგნის ავტორია და გვიხსნის, თუ რომელი საჭმელი როგორ მივირთვათ.

ზოგიერთმა უკვე საკმაო რაოდენობის სალათა მიირთვა, რომ მაგიდაზე ახალი კერძები მოაქვთ - მოხრაკულ-მოთუშული სოკო, ხაჭაპური, ხორცით მომზადებული კერძები... საჭმლით სავსე თეფშები სულ უფრო მრავლდება და მაგიდაზე თავისუფალი სივრცე მცირდება, თუმცა ახალ-ახალი ნუგბარისათვის ადგილი მოიძებნება.

„სტუმართმოყვარეობა - ქართული კულტურის განუყოფელ ნაწილს წარმოადგენს, რაც კარგად არის გამოხატული ქართულ სუფრაში, როცა მაგიდას ეროვნულ სამზარეულოს კერზები ამშვენებს“, - განმარტავს მაკა თარაშვილი. რა თქმა უნდა, იგი ახალბედა სუფრის წევრებისაგან განსხვავებით, შეცდომებს არ უშვებს და ყველაფერს ერთად არ მიირთმევს. მან კარგად იცის, რა როდის უნდა მიირთვას და უცხოელ სტუმრებს ჭამის საიდუმლოებას ასწავლის: როდის დგება მწვადის, „ჩაქაფულის და საჭმელების მიღების დრო...

ქართული ტრადიციის თანახმად, სუფრაზე იმდენი საჭმელი უნდა იყოს, რომ სტუმრების წასვლის შემდეგაც საკმაო რაოდენობით უნდა დარჩეს: „სუფრა, რომელზეც არაფერი აღარ რჩება, საქართველოში არ არსებობს“, - ამბობს მაკა თარაშვილი, - მასპინძლები იფიქრებენ, რომ სტუმრები მშივრები დარჩნენ. ამიტომ ყველაფერი უამრავია“.

რესტორანი „ქეთო და კოტე“ ძველი თბილისის უბანში, შემაღლებულ ადგილზე მდებარეობს. დარბაზში მყუდრო გარემოა შექმნილი. მაგიდები ყოველთვის მდიდრულადაა გაშლილი - ტრადიციული კერძები თანამედროვე სტილითაა გაფორმებული. თავდაპირველად თვენ მოგართმევენ ცივ და ვეგეტარიანულ კერძებს, ბოსტნეულს, შემდეგ გამომცხავარს, ცომეულს, ბოლოს კი ხორცით მომზადებულ საჭმელებს.

ქართული სუფრის ტრადიციაა თამადა, ანუ დროსტარების ხელმძღვანელი. იგი სუფრის თავში ზის და სადღეგრძელოებს ამბობს. რესტორან „შატო მუხრანში“, სადაც ჩვენ ვიყავით (თბილისიდან ერთი საათის სავალზე), მეღვინე პატრიკ ჰონეფმა ჩვენი სტუმრობის სადიდებელი სადღეგრძელო წარმოსთქვა. გერმანელი მეღვინე უკვე მრავალი წელია საქართველოში ცხოვრობს, ოჯახიც აქ ჰყავს. პატრიკი მადლობას გვიხდის სტუმრობისათვის, რომ გერმანელი ტურისტები საქართველოთი დაინტერესდნენ და კავკასიურ ქვეყანას ეწვივნენ.

მასპინძელი გვიხსნის, რომ სუფრის თამადა ყურადღებით ისმენს სტუმრების საუბარს  სადღეგრძელოებისათვის იმპულსის მისაცემად. იგი დისკუსიას ზომიერ მიმართულებას აძლევს და განწყობას ამაღლებს. ამიტომაც თამადა ისეთი პიროვნებაა, რომელიც ცნობილია თავისი კეთილი ხასიათით, გონებამახვილობით და ინტელექტით.

თუ როგორ მზადდება კლასიკური ქართული კერძები, ამას თქვენ თბილისიდან საკმაოდ მოშორებით, კახეთში გაიგებთ, სადაც ღვინის კომპანია „შუმის“ რესტორანი მდებარეობს. აქ სტუმარი საკუთარი თვალით ხედავს, თუ როგორ ცხვება ქართული თონის პური, როგორ კეთდება ხინკალი, რომელიც ქართული სამზარეულოს ერთ-ერთ დიდებულ და გემრიელ კერძს წარმოადგენს.

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way