USD 2.7428
EUR 2.8772
RUB 2.6387
Тбилиси
«Euronews» : „გამოფენა ბრიუსელში: „ავანგარდიზმი საქართველოში“.
дата:  1171

ევროპული სამაუწყებლო კომპანიის „ევრონიუსის“ (Euronews - მთავარი ოფისი ლიონში, საფრანგეთი) გერმანულენოვანმა სამსახურმა ეთერში გადასცა ვიდეოსიუჟეტი ქართული ავანგარდული ხელოვნების შესახებ, რომლის გამოფენა ბრიუსელში გაიხსნა. ვიდეოსიუჟეტის ტექსტი გამოქვეყნებულია „ევრონიუსის“ ვებ-გვერდზე სათაურით „გამოფენა ბრიუსელში: „ავანგარდიზმი საქართველოში“ (ავტორი - იზაბელ მარკეს და სილვა).

გთავაზობთ პუბლიკაციას:

„ბელგიის დედაქალაქ ბრიუსელში რამდენიმე დღის წინათ საერთაშორისო კულტურული ფესტივალი ,,ევროპალია’’ გაიხსნა, რომელშიც საქართველო სტუმარი ქვეყნის სტატუსით წელს პირველად იღებს მონაწილეობას. ბრიუსელში საქართველოს და სხვა ქვეყნების მუზეუმებიდან 300-მდე ექსპონატი გამოიფინება. მომდევნო რამდენიმე თვის განმავლობაში ფესტივალის სტუმრებს ექნებათ შესაძლებლობა გაეცნონ ქართული კულტურისა და ხელოვნების მრავალფეროვნებას.

დირკ ვერმაელენი, ,,ევროპალიის’’ სამხატვრო ხელმძღვანელი: ,,ევროპალია 1969 წლიდან არსებობს, იმ დროს ევროპული საზოგადოება ჯერ კიდევ ძალიან ახალგაზრდა იყო. ფესტივალის დამფუძნებლები მიიჩნევდნენ, რომ თუ ჩვენ ამ გაერთიანების ქვეშ ერთად ცხოვრებას ვაპირებთ, რომელიც თავდაპირველად ნახშირსა და ფოლადს ეფუძნებოდა, მაშინ უმჯობესია ერთმანეთი უკეთ გავიცნოთ. ამისთვის საუკეთესო გზა კი ხელოვნებაა. ფესტივალი ხელოვნების მეშვეობით ქვეყნებს შორის დიალოგს ემსახურება, ეს არის ჩვენი მისია. ამიტომ ვიწვევთ ხელოვანებს სხვადასხვა ევროპული ქვეყნიდან, რათა ერთმანეთს საკუთარი ღირებულებები გავუზიაროთ“.

,,ევროპალიის“ ფესტივალი მასპინძლობს გამოფენას სახელწოდებით „მოდერნიზმი საქართველოში – ფანტასტიკური ავანგარდი“.

მხატვარ ლევან ჭოღოშვილს ქართული ავანგარდული ხელოვნების ნიმუშების ევროპაში გამოფენის იდეა პირველად ჯერ კიდევ 90-იან წლებში გაუჩნდა. მისი თქმით, ,,ევროპალიის“ ფარგლებში გახსნილი გამოფენა ქართულ და ევროპულ ხელოვნებას შორის არსებულ კავშირებს უფრო თვალსაჩინოს გახდის.

ლევან ჭოღოშვილი, ხელოვანი: ,,საბჭოთა ოკუპაციის პერიოდში ქართველი ხელოვანები იზოლირებულნი იყვნენ. ევროპასთან კულტურული კავშირების გაბმა ახლაც არ არის ადვილი. ჩვენ შეგვიძლია ევროპაში მოგზაურობა, თუმცა ჯერ კიდევ არ არის სისტემური კავშირები ქართულ და ევროპულ კულტურის სფეროებს შორის. ამიტომ არის კარგი ეს გამოფენა. ის დამთვალიერებლებს აჩვენებს, რომ ქართული  ხელოვნება ყოველთვის დაახლოებული იყო ევროპული ხელოვნების ტრადიციასთან. დღეს ბევრი ქართველი ხელოვანი ცდილობს განათლების დასავლეთში მიღებას“.

„ევროპალია“ 2023 წლის ოქტომბრიდან 2024 წლის თებერვლამდე გაგრძელდება. ამ დროის განმავლობაში არაერთი კულტურული ღონისძიებაა დაგეგმილი. ფესტივალის სტუმრები შეძლებენ ქართულ ტრადიციულ და თანამედროვე ხელოვნებას გაეცნონ. ქართული ხელოვნების ვიზუალურ, თეატრალურ და მუსიკალურ ნიმუშებს მსოფლიოში აღიარებული არტისტები წარადგენენ. ღონისძიებები მომდევნო რამდენიმე თვის განმავლობაში ბელგიასა და ევროპის სხვადასხვა ქვეყანაში გაიმართება.

წყარო: https://de.euronews.com/my-europe/2023/10/16/ausstellung-avantgarde-in-georgien-im-brusseler-bozar

 

 

мир
«The Daily Telegraph» (დიდი ბრიტანეთი): „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“ (ავტორი - ტიმ სტენლი, ისტორიკოსი, პოლიტიკური მიმომხილველი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

კემბრიჯის უნივერსიტეტის ლექტორი ასეთ ისტორიას ჰყვება: ერთხელ სტუდენტ ქალიშვილისთვის გასაუბრება ჩაუტარებია რომაელ კლასიკოსებზე და, როგორც ხდება ხოლმე, გოგონას ვერაფერი ვერ უთქვამს. ბევრს ეცადა პროფესორი - ხან აქედან მიუდგა, ხან იქიდან, ხან მიანიშნა, მაგრამ ამაოდ. ბოლოს ლექტორი შეევედრა - „მითხარი, საერთოდ რაიმე თუ იცი რომაული სამყაროდან, არაფერმა არ დაგაინტერესა?“. პაუზა. სტუდენტი ფიქრობს და ბოლოს გახარებული ამბობს: „გლადიატორი“. ლექტორს იმედი მიეცა, იქნებ რაიმე ვრცლად იცის გლადიატორებზეო და ჰკითხა: „და რამ დაგაინტერესა „გლადიატორში“ - რომის პოლიტიკამ, კულტურამ, საზოგადოებამ?“. „რასელ ქროუმ“, - უპასუხა გოგონამ. ლექტორს უკანასკნელი იმედი გაუქრა...

გასულ კვირას ლონდონში, კინოთეატრ Imax-ში „გლადიატორი II“-ს ვუყურე. ვფიქრობ, მასში რასელ ქროუ რომ არ თამაშობს, ფილმისთვის ძალიან დიდი დანაკლისია, თუმცა რიდლი სკოტმა თავის ქმნილებაში საკუთარი სათქმელი მაინც თქვა.

კრიტიკოსების ნაწილი აღნიშნავს, რომ სიქველი უფრო ნიჰილისტურია, ვიდრე ორიგინალი, რომელიც ეკრანზე 2000 წელს გამოვიდა. პირველ ფილმში ნათქვამი იყო, რომ მარკ ავრელიუსის - იმპერატორისა და ფილოსოფოსის - რომის იმპერიის გარდაქმნის იდეა იმედიანად გამოიყურებოდა, მაგრამ მისი ვაჟის, იმპერატორ კომოდუსის მმართველობის დროს ყველაფერი წყალში ჩაიყარა. მართალია, გენერალ მაქსიმუს დეციმუს მირიდის მსგავს კარგ ადამიანებს სიტუაციის გამოსწორება შეეძლოთ, მაგრამ, სამწუხაროდ, ვერ მოხერხდა.

ამერიკა, როგორიც 2000 წლის 11 სექტემბრამდე [იგულისხმება მომხდარი ტერაქტების თარიღი] არსებობდა, შეიძლება იმდროინდელ რომად ჩავთვალოთ, როცა იმპერიის ხელისუფლების გეგმები „დიდი იმედების მომცემი“ იყო. ფილმში მარკ ავრელიუსის მმართველობიდან ორი ათეული წლის შემდეგ „გლადიატორი II“-ის სლოგანი გახდა „რომი უნდა დაეცეს“ - იმიტომ, რომ იმპერია შიგნიდან დალპა და გარდაქმნას საჭიროებდა. რომს მართავენ ტყუპი ძმები - იმპერატორები სეპტიმიუს გეტა და სეპტიმუს კარაკალა, ისინი გაუთავებლად ომობენ ბარბაროსებთან და რომის მოსახლეობას სპორტის სასტიკი სახეობით ართობენ, კონსულად კი მაიმუნს ნიშნავენ. იმპერატორების გარემოცვა, თანამედროვე გაგებით, ზელიბერალურია...

დღევანდელი ამერიკელი კონსერვატორები (ჩათვალე - რესპუბლიკელები) თვლიან, რომ ამერიკა ბოლო წლებში ლიბერალური რომის მიერ დაშვებულ შეცდომებს იმეორებს.

ნაციონალისტები მიუთითებენ, რომ ლიბერალურმა რომმა თავშესაფარი მისცა გოთებს (ბარბაროსებს), რომლებმაც საბოლოო ჯამში იმპერია გაძარცვეს და დაანგრიეს; ქრისტიანები რომაელ ლიბერალებს სექსუალურ თავაშვებულობაში ადანაშაულებენ, ხოლო მკაცრი ინდივიდუალისტები - საომარი სულის დაკარგვაში. „რომი დაეცა იმიტომ, რომ რომაელებმა რომაელების გაჩენა და აღზრდა შეწყვიტეს“, - თქვა ამას წინათ ილონ მასკმა ინტერვიუში. ტრადიციულად, მდიდრულ საზოგადოებაში უფრო ცოტა ბავშვი იბადება, რაც ამ საზოგადოების ელიტას აიძულებს სამუშაო ძალის იმპორტი განახორციელოს და დაქირავებულების იმედად იყოს. ამგვარ საზოგადოებაში ცენტრალური ადგილი უჭირავს კულტურული თვითმკვლელობის იდეას. ყველა დროის საზოგადოებებში ხდება ომები და ეპიდემიები, მაგრამ ძლიერებს ყველაფერს უძლებენ, სუსტები კი კრახს განიცდიან.

ამერიკას ერთი მუჭა არისტოკრატიული ოჯახები მართავენ. დონალდ ტრამპს, ისევე როგორც იულიუს კეისარს (ცეზარს), ხელისუფლებაში მოსვლა დიდწილად იმიტომაც სურდა, რომ თავისი ხელშეუხებლობა შეენარჩუნებინა და პატიმრობა თავიდან აეცილებინა. ერთი შეხედვით, თითქოსდა არაკეთილშობილური ქცევაა, მაგრამ ასე აკეთებდნენ ხალხები და პოლიტიკოსები ყველა დროში.

დონალდ ტრამპის ლოზუნგი - „დავუბრუნოთ ამერიკას ძველი დიდება“ - ეხმიანება როგორც მარკ ავრელიუსისა და გენერალ მაქსიმუს დეციმუსის („გლადიატორი - I“) ოცნებას, ასევე მაქსიმუსის ვაჟის ლუციუსის („გლადიატორი II“) სურვილს - რომისათვის ძველი დიდების დაბრუნების შესახებ.

საბოლოო ჯამში, „გლადიატორი II“ არ იძლევა პასუხებს იმ პრობლემებზე, რომლებიც მასშია ნაჩვენები. მართალია, დაგმობილია კოლიზეუმის არენაზე მიმდინარე ბრძოლები, მაგრამ ახლო რაკურსით ვხედავთ გლადიატორების ყველა ტრამვას, შეტაკებაში მიღებულს. რიდლი სკოტი სიქველში კვლავ იმეორებს ინგლისურ-ამერიკულ რწმენას ღმერთივით პიროვნების მიმართ, მაგრამ ხალხის ცხოვრება ნაკლებად არის წარმოჩენილი. ფილმში არსად არავინ ლაპარაკობს მონების მდგომარეობაზე, დევნილ ებრაელებზე თუ ქრისტიანებზე, მთავარ გმირს ლუციუსს არ აქვს შედგენილი გეგმა რომში რესპუბლიკური მმართველობის აღსადგენად. ლუციუსი მხოლოდ დადებითი გმირის როლს ასრულებს, მას ხალხი მაინცდამაინც არ აინტერესებს - იმიტომ, რომ იგი იმპერატორის შთამომავალია.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/11/24/trump-america-rome-gladiator-lawfare-concubines/

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати