USD 2.7384
EUR 2.8548
RUB 2.6619
თბილისი
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში | Kalaki.ge
თარიღი:  

რიყე, ევროპის მოედანი - ის გვირაბის ჩასასვლელებს შორის დგას და დღეს, თბილისის მაცხოვრებლებსა და სტუმრებს ძველი თბილისური, ტკბილი მოგონენების გასახსენებელ სივრცეს სთავაზობს, სადაც შეგიძლიათ სასიამოვნო კერძები ან ერთი ფინჯანი ჩაი მაინც დააგემოვნოთ. ესაა ადგილი, რომლის კედლებშიც 1920-40-იანი წლების თბილისის კოლორიტი თქვენს თვალწინ ცოცხლდება.

ძველი ეპოქისთვის დამახასიათებელი სურნელი, გემო და სახელოვნებო ისტორიები სწორედ აქ შეგიძლიათ გაიხსენოთ. თუმცა, მისი რეალური დანიშნულება დღეს სრულიად დაკარგულია. ჩვენი დედაქალაქისთვის ერთ დროს უფრო დიდი სარგებლის მომტანი ვაგონი დღეს „ინდურ თეატრს” დამსგავსებია.

ეს არის ტრამვაის ბოლო ვაგონი, რომელიც თბილისში შემორჩა. ტრამვაი ნომერი 12, 80-იანი წლებიდან 2006 წლამდე დიდუბიდან ავჭალის დეპოს მიმართულებით მოძრაობდა. ბევრი ფიქრობს, რომ ამ ვაგონის ადგილი მუზეუმშია, თუმცა ვიღაცას მისი კაფედ გადაკეთების იდეა გასჩენია.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ტრამვაის უკანასკნელი ვაგონი თბილისში – მას ავთენტურობა უკვე დაკარგული აქვს. სანამ რიყეზე გადაიტანდნენ და კაფედ გადააკეთებდნენ მართვის მოწყობილობები, რაც ჰქონდა გაძარცვეს და გაანადგურეს. 2006 წელს, როდესაც ჩიხში შეაყენეს მუშა მდგომარეობაში იყო, მაგრამ 2010 წლის მერე თანდათან უფრო და უფრო გაიძარცვა. დღეს წარმოდგენილი ტრამვაის ვაგონი კი საერთოდ არ შეესაბამება მის იმ სახეს, რაც ექსპლუატაციის პერიოდში ჰქონდა.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ერთ დროს ყველაზე ეკოლოგიურად სუფთა ტრანსპორტის უკანასკნელი ვაგონის ისტორია თბილისში დაახლოებით 50-იანი წლებიდან იწყება, როდესაც ის დედაქალაქში პირველად შემოიყვანეს. სადღაც 70-იან წლებში ჩამოწერეს და ავჭალის ტერიტორიის იმ ადგილს, სადაც ჩამოწერილი ვაგონი 2010 წლიდან იდგა, ვაგონის სასაფლაოდაც კი მოიხსენიებდნენ.

ტრამვაის ამ უკანასკნელ შემორჩენილ ნიმუშს თავდაპირველად დახურული ვაგონის სახე ჰქონდა. მოგვიანებით ადგილობრივი დეპოს თანამშრომლების ინიციატივით, საზაფხულო ვაგონად გადაკეთდა და სასეირნო ტრანსპორტად იქცა. 2004 წელს კი ინფრასტრუქტურას, ხის ფანჯრები დაემატა, რომ ახალგაზრდებს მგზავრობის თანხის გადაუხდელად, ღია ტრანსპორტიდან გადახტომა აღარ შესძლებოდათ.

ავჭალაშივე იყო ტრამვაის დეპო, სადაც 90-იანი წლებიდან ვაგონების ეტაპობრივად ჩამოწერა და ჯართად ჩაბარება ხდებოდა.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ის, რაც დღეს ისტორიად იქცა, შესაძლოა თანამედროვე თბილისი დიდი გამოწვევისგან დაეცვა, რასაც ეკოლოგია ჰქვია. ტრანსპორტის გამონაბოლქვი, რომელიც ამ დრომდე დიდ საფრთხედ რჩება ვერანაირმა, ცვლილებამ, თუ გზების პროექტირებამ ვერ აღმოფხვრა. თუმცა, 100-ზე მეტი წლის წინ, ჩვენი წინაპარი სუფთა გარემოში მშვიდად ცხოვრობდა და არც იერსახის ცვლილება ადარდებდა, რადგან ყველაფერი იმაზე იდეალური იყო ვიდრე შეიძლებოდა. ახლა კი ტრამვაი, რომელიც თბილისს 100-წელზე მეტ ხანს ემსახურა, ერთი დიდი ისტორიაა, რომელიც ლამაზ ფოტოებზე შემორჩა.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ტრამვაის ისტორია კი თბილისში “კონკის” ისტორიით იწყება. ცხენებშებმული ტრამვაი ქალაქში პირველად 1883 წელს ჩნდება. მოგვაინებით, 1904 წლის 21 ნოემბერს ცხენები ელექტროტრამვაით იცვლება. მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ კი ქალაქის გარკვეულ ნაწილებში ტროლეიბუსით, კიდევ უფრო მოგვიანებით მეტროპოლიტენის მშენებლობაც იწყება, თუმცა ტრამვაი მაინც რჩება სატრანსპორტო პოლიტიკის ერთ-ერთ მნიშვნელოვან რგოლად.

ტრამვაის პირველი ვატმანი, მიხაკო ქაცარავა ყოფილა. ვიწროლიანდაგიანი ტრამვაის სისტემა, ვაგონების ჩათვლით, ბელგიურმა კომპანია „ტფილისის ტრამვაის ბელგიელთა სააქციო საზოგადეობა“-მ ააშენა, რომელთანაც ქალაქის თვითმმართველობას 20-წლიანი ხელშეკრულება ჰქონდა გაფორმებული. თუმცა, 1915 წლის 15 მარტს სასამართლოს დადგენილებით თბილისის ტრამვაი მუნიციპალიტეტის ხელში გადავიდა.

თბილისი ვითარდებოდა, ცხოვრების ტემპიც მატულობდა და ქალაქში წამყვან როლს უკვე ელექტროტრანსპორტი ასრულებდა, რომელიც მოსახლეობისთვის აუცილებელ და ხელმისაწვდომ სახეობას წარმოადგენდა.

ქალაქს თავდაპირველად „ჰელიოსი“-სა და „სიმენს-შუკერტი“-ს 28-ადგილიანი ვაგონები ემსახურებოდა, რომლებიც შემდგომ რუსულმა ვაგონებმა ჩაანაცვლეს. თბილისში, იმ დროისთვის, მსოფლიოში უნიკალური შესახსრული ვაგონები დაპროექტდა და 1960 წლიდან თბილისის ტრამვაი-ტროლებუსის სამმართველომ საკუთარი ძალებით ორი ელექტროტრამვაი გამოუშვა, რომელსაც „თბილისი“ დაერქვა.

1965 წელს, ტრამვაის ხაზების საერთო სიგრძემ 105 კმ-ს მიაღწია. 299 ვაგონით 107 მილიონი მგზავრი იყო გადაყვანილი. 2000 წლისთვის ხაზების სიგრძე 71,6 კმ-მდე შემცირდა და ვაგონების რაოდენობა მხოლოდ 39 ერთეულს შეადგენდა. ტრამვაის ხაზები თბილისში 2006 წლის 4 დეკემბერს გაუქმდა.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

საგულისხმოა ის ფაქტიც, რომ დღეს ავტომობილებით მგზავრობის ინტენსივობის შესამცირებლად ევროპის ქალაქებში – მათ შორის პოსტსაბჭოთა და პოსტკომუნისტური ქვეყნების დედაქალაქებში, აქცენტს ტევადი საზოგადოებრივი ტრანსპორტის განვითარებაზე აკეთებენ. უპირველეს ყოვლისა, ასეთი ტრანსპორტია თანამედროვე ტიპის ტრამვაი.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ეს კი მილანში ისტრიული ტრამვაის ვერსიაა, რომელიც კორონავირუსის პანდემიის შემდეგ შეიმუშავეს. ინტერიერში მოცემულია პლექსის მინისგან შექმნილი ფარები, რომელიც ინდივიდუალურ დასაჯდომებს ერთმანეთისგან აცალკევებს, ხოლო იატაკზე დახატული წრეები კი ადამიანებს სოციალური დისტანციისკენ მოუწოდებს.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

რატომ სჭირდება ჩვენს დედაქალაქს ტრამვაი და რა უპირატესობების მატარებელია ის?

სპეციალისტები ამბობენ, რომ პირველ რიგში, ეს არის მაღალი გამტარუნარიანობა. ერთი თანამედროვე საშუალო სტატისტიკური ტრამვაის შემადგენლობა იტევს 218 მგზავრს. ამ რაოდენობის მგზავრის გადაყვანას სჭირდება ორი დიდი ზომის ავტობუსი ან 145 პერსონალური ავტომობილი. შესაბამისად, ტრამვაი, ავტომობილთან შედარებით, ერთი მგზავრის გადაყვანისას 8-ჯერ ეფექტიანად იყენებს გზის ფართობს. ის გამოყოფილი სავალი ნაწილის მეშვეობით გვერდს უვლის რთულ საავტომობილო კვანძებს და, შესაბამისად, იშვიათად ხვდება საცობებსა თუ ხერგილებში. თბილისში ტრამვაის ოპონენტები ხშირად იმიზეზებენ გადატვირთულ ქუჩებს, რის გამოც ტრამვაი თითქოს კიდევ უფრო გაართულებს ქალაქში მოძრაობას. მაგრამ ტრამვაი დიდი ტევადობის მეშვეობით, პირიქით, იწვევს მოძრაობის შემცირებას, რასაც ემატება სავალი ნაწილის გამოყენების მაღალი ეფექტიანობა.

კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი უპირატესობა, რომელიც თანამედროვე ტრამვაის ახასიათებს, არის ეკოლოგიურობა. როგორც ცნობილია, თბილისის ჰაერის დაბინძურების დაახლოებით 71% ავტოტრანსპორტის გამონაბოლქვზე მოდის. დაბინძურებული ჰაერი უამრავი დაავადების გავრცელების მიზეზია, ხოლო ტრამვაის სისტემის შექმნა ამ ეკოლოგიური თუ ჯანდაცვის პრობლემის შემსუბუქების ერთგვარ საშუალებასაც წარმოადგენს. მით უმეტეს, რომ მერების კონვენციის საფუძველზე თბილისის მიერ ნაკისრი საერთაშორისო ვალდებულების მიხედვით, 2020 წლისთვის ატმოსფეროში ნახშირორჟანგის გამოტყორცნა 20%-ით უნდა შემცირდეს. ტრამვაის ქსელის განვითარება ამ ვალდებულების შესრულებასაც წაადგება.

ტრამვაის სისტემა თბილისს სახსრების დაზოგვაშიც დაეხმარება. იმის მიუხედავად, რომ თანამედროვე ტრამვაის ხაზის მშენებლობა მნიშვნელოვან ინვესტიციას მოითხოვს, მეტროსთან შედარებით ის მაინც შეიძლება განვიხილოთ ეკონომიურ პროექტად. სხვადასხვა გათვლით, ტრამვაის ხაზის ერთი კილომეტრის მშენებლობა მეტროს მშენებლობაზე 8-10-ჯერ ნაკლები ჯდება, მაშინ როდესაც ტრამვაის არანაკლები მოცულობის მგზავრების გადაყვანა შეუძლია, ვიდრე მეტროს სისტემას.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში
უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

ტრამვაი, ენერგოდანახარჯების თვალსაზრისით, ეკონომიურია ავტობუსთან შედარებითაც. არასამთავრობო ორგანიზაცია “თბილისის ტრამვაის” მიერ 2015 წელს ჩატარებული კვლევის შედეგად გაირკვა, რომ თბილისში ერთ კონკრეტულ მარშრუტზე მოძრავი 11 ავტობუსი 1 დღის მანძილზე 1050 ლარის საწვავს მოიხმარდა. იმავე რაოდენობის ტრამვაის ვაგონების ექსპლუატაციის შემთხვევაში ენერგოდანახარჯები 858 ლარი იქნება, ხოლო იმის გამო, რომ ტრამვაის ყველაზე მცირე ზომის ვაგონიც კი ავტობუსზე მეტს იტევს, ამ მარშრუტზე 11 ავტობუსის მგზავრთა რაოდენობის გადასაყვანად საჭირო იქნებოდა 9 ტრამვაი და, შესაბამისად, 709 ლარის ენერგოდანახარჯი.

ენერგოდანახარჯების გარდა, ტრამვაის ეკონომიურობა მისი ექსპლუატაციის ხანგრძლივობაშიც გამოიხატება. თუ თბილისის ავტობუსები მწყობრიდან გამოვა 7-10 წლის შემდეგ, ტრამვაის ექსპლუატაციის ხანგრძლივობა 20-30 წელს შეადგენს. მოდერნიზაციის შემთხვევაში, უცხოეთში უფრო ხანდაზმულ ვაგონებსაც იყენებენ.

უკანასკნელი ტრამვაი თბილისში

სწორედ ამ მიზეზის გამო რიგი არასამთავრობო ორგანიზაციები და სამოქალაქო აქტივისტები ტრამვაის გაცოცხლებას ითხოვდნენ. ტრამვაის ქსელის თბილისში დაბრუნების მოთხოვნით მოქალაქეებმა პეტიციაც კი გაავრცელეს, თუმცა უშედეგოდ.

2019 წელს მერიამ კვლევების დაწყება დაანონსა, რომელიც იმ კონკრეტულ რაიონებში უნდა ჩატარებულიყო, სადაც ტრანსპორტის ნაკლებობა პრობლემას წარმოადგენს. ჯერ კიდევ მაშინ კახა კალაძე ტრამვაის აღდგენის საკითხზეც საუბრობდა.

„გვინდა, რომ კვლევა ჩავატაროთ და ის რაიონები, სადაც ტრანსპორტის ნაკლებობა პრობლემას წარმოადგენს, კვლევის შედეგად მივიღოთ სრული სურათი, თუ რისი გაკეთება არის საინტერესო. შესაძლოა ეს იყოს ტრამვაი, ასევე მეტრო დიღმის მიმართულება. მიწისზედა მეტროს პროექტის განხორციელება და კვლევა ჩვენ გვაჩვენებს იმას, თუ როგორ შეიძლება ამ მიმართულებით განვვითარდეთ,“ – განაცხადა კალაძემ.

Kalaki.ge დაინტერესდა დღეს რა ეტაპზეა აღნიშნული კვლევები და რა პერსპექტივა აქვს ტრამვაის თბილისში დაბრუნებას? – მერიაში განვიმარტეს, რომ საკითხი ამ ეტაპზე აღარ განიხილება, რადგან ასეთი მასშტაბური პროექტი დიდ ხარჯებთან არის დაკავშირებული.

Kalaki.ge 

ანალიტიკა
«The Washington Post» (აშშ): „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“

ამერიკული გაზეთი „ვაშინგტონ პოსტი“ (The Washington Post) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ომისადმი შიშის გამო, საქართველო რუსეთისაკენ დაბრუნებას ირჩევს“ (ავტორი - მარია ილიუშინა), რომელშიც განხილულია არჩევნებისშემდგომი სიტუაცია საქართველოში.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

(...) ქართველთა უმრავლესობა - გამოკითხვების მიხედვით, 80%-ზე მეტი - მხარს უჭერს ქვეყნის ევროპულ ორიენტაციას და მოსკოვის მიმართ მაინცდამაინც განსაკუთრებულ სიყვარულს არ ამჟღავნებს, ოპოზიცია კი ცდილობს ხმის მიცემის შედეგები წარმოადგინოს როგორც არჩევანი ევროკავშირსა და რუსეთს შორის.

მაგრამ იმის გათვალისწინებით, რომ ორ ქვეყანას შორის 2008 წლის აგვისტორში მომხდარი ხანმოკლე ომის შედეგად საქართველოს ტერიტორიის 20% დე-ფაქტოდ რუსეთის კონტროლის ქვეშ იმყოფება, მოსკოვის სამხერო ძლიერების ჩრდილი სულ უფრო შესამჩნევი ხდება. შესაბამისად, „ქართულმა ოცნებამ“ ამომრჩევლებს უფრო რადიკალური დილემა შესთავაზა: არჩევანი მშვიდობასა და ომს შორის.

მმართველი პარტიის „რუსეთის მხარეს შებრუნება“ შედარებით ახალ მოვლენას წარმოადგენს. 2012 წელს, როცა „ქართული ოცნება“ ხელისუფლებაში მოვიდა, მნიშვნელოვან საგარეოპოლიტიკურ წარმატებას მიაღწია - სწრაფად დაუახლოვდა ევროკავშირს მასში გაწევრიანების სურვილით, მაგრამ რუსეთ-უკრაინის ომის დაწყების კვალობაზე პარტიამ რუსეთის ორბიტისაკენ გადაუხვია. მთავრობამ ევროპა და ადგილობრივი ოპოზიცია წარმოადგინა „ომის გლობალური პარტიად“, რომელსაც სურს საქართველო მოსკოვთან ომში ჩაითრიოს და კრემლთან დაპირისპირების ინსტრუმენტად გამოიყენოს

ამჟამად „ქართული ოცნება““ ოფიციალურად პრორუსულ პარტიას არ წარმოადგენს, მაგრამ ხშირად მისი პრაქტიკული მოქმედება საერთო პრორუსულ ჩარჩოებში ჯდება. 

ევროპული გზიდან გადახვევის პოლიტიკის ცენტრში მოჩანს „ქართული ოცნების“ დამაარსებელი ბიძინა ივანიშვილი - მილიარდერი, ყოფილი პრემიერ-მინისტრი, რომელიც ბოლო ათწლეულში წავიდა ქართული პოლიტიკიდან, მაგრამ იმავდროულად გავლენიან ადამიანად რჩებოდა. ბიძინა ივანიშვილი რუსეთში ყოფნის დროს გამდიდრდა, 1990-იან წლებში და როგორც მისი კრიტიკოსები ამბობენ,  მისი რიტორიკა და პოლიტიკური მრწამსი რუსეთის ლიდერის პოზიციას უთავსდება.

რუსეთის არმიის უკრაინაში შეჭრის დაწყებიდან პურველ ეტაპზე საქართველომ უკრაინას მხარი დაუჭირა. თბილისში დღესაც ბევრი უკრაინული დროშა ფრიალებს, მაგრამ მთავრობა თავს იკავებს რუსეთის გადაჭარბებული კრიტიკისაგან და ერიდება ანტირუსული სანქციების რეალიზებას.

„ჩვენ, როგორც ქვეყნის მმართველმა პარტიამ, მთავრობამ, ყველაფერი გავაკეთეთ უკრაინისა და უკრაინელი ხალხის მხარდასაჭერად“, - განაცხადა „ვაშინგტონ პოსტთან“ საუბარში „ქართული ოცნების“ თავმჯდომარის მოადგილემ არჩილ თალაკვაძემ, მაგრამ, მისი თქმით, დასავლეთის ოფიციალურმა პირებმა რუსეთ-უკრაინის ომში საქართველოს ჩათრევა მოისურვეს: „ჩვენ ჩავთვალეთ, რომ ასეთი პოლიტიკა საქართველოსათვის ძალზე სარისკო და გაუმართლებელი იქნებოდა“.

„ქართულმა ოცნებამ“ წინასაარჩევნო კამპანიის დროს აქტიურად ისარგებლა უკრაინის ომით და ამომრჩევლებს პლაკატების სერია შესთავაზა, რომლებზე გამოსახულია ერთი მხრივ, ომით დანგრეული უკრაინის ქალაქები და სოფლები, მეორე მხრივ - აღმშენებლობის პროცესში მყოფი საქართველო. ასეთმა პროპაგანდამ თავისი გამოძახილი ჰპოვა რუსეთთან ომგადატანილ საქართველოს მოსახლეობაში, განსაკუთრებით სოფლებში, ოკუპირებულ რეგიონებთან ახლოს, მხარეთა დამაშორიშორებელ ე.წ. სადემარკაციო ხაზის გასწვრივ.

როგორ ავიცილოთ თავიდან ომი

ქართველებს კარგად ახსოვთ 2008 წლის აგვისტოს ომი. ჭორვილისაკენ - ბიძინა ივანიშვილის მშობლიური სოფლისაკენ მიმავალი გზა, რომელიც კავკასიის ქედის სამხრეთ კალთებზე მდებარეობს, სწორედ რუსეთის მიერ ოკუპირებული რეგიონის - სამხრეთ ოსეთთან ახლოს გადის, სულ რაღაც ორიოდე კილომეტრში, სადემარკაციო ხაზთან.

ჭორვილაში ბიძინა ივანიშვილს თითქმის ეროვნულ გმირად თვლიან - მდიდარ ადამიანად, რომელიც თანასოფლელებს ყოველმხრივ ეხმარებოდა - სახლებისა თუ გზების მშენებლობაში, ჯანდაცვასა თუ კომუნალური გადასახადების გადახდაში, სანამ მან სახელმწიფო თანამდებობა - ქვეყნის პრემიერ-მინისტრის პოსტი არ დაიკავა.

„მე ომის მოწინააღმდეგ ვარ. დარწმუნებული ვარ, რომ „ქართული ოცნება“ მსვიდობას შეინარჩუნებს. არ გვსურს, რომ რომელიმე ქვეყანა საქართველოს მტერი იყოს და არც ის გვინდა, რომ საქართველოს იყოს სხვა ქვეყნის მტერი“, - ამბობს გიორგი გურძენიძე, სკოლის დირექტორი, რომელსაც ახსოვს, თუ როგორ ხმაურით დაფრინავდნენ სოფლის თავზე, ცაში რუსული თვითმფრინავები 2008 წელს.

„ქართული ოცნება“ აქტიურად უჭერს მხარს ბიძინა ივანიშვილის პოლიტიკური კურსის ორ ძირითად მომენტს - მშვიდობას ნეიტრალიტეტის გზით და ქართული ტრადიციული ფასეულობების დაცვას. „ქართული ოცნების“ მტკიცებით, მისი სტრატეგიული მიზანი არ შეცვლილა - ევროინტეგრაცია ძალაში რჩება, რომლის რეალიზებას 2030 წლისათვის არის დაგეგმილი: საქართველო ევროკავშირის წევრი გახდება „ღირსეულად“ და ტრადიციული ეროვნული ფასეულობების დაცვით.

„რა თქმა უნდა, მსურს ევროკავშირის წევრი ვიყოთ, მაგრამ ჩვენ ჩვენი წინაპრების ღირსებაც და მემკვიდრეობაც უნდა დავიცვათ. ქალი ქალი უნდა იყოს, კაცი კი - კაცი“, - ამბობს ჭორვილელი მამია მაჭავარიანი.

ქართველთა ღირსება კი დაცული იქნება ორი კანონით, რომლებმაც, პრაქტიკულად, ევროკავშირში საქართველოს პოტენციური წევრობის პროცესი შეაჩერეს - იმიტომ, რომ მათი დებულებები ევროპული ბლოკის სტანდარტებს ეწინააღმდეგება. ეს კანონებია „ოჯახური ფასეულობებისა და არასრულწლოვანების დაცვის, ასევე უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ, რომლებიც, როგორც ოპოზიცია აცხადებს, რუსული სამართლებრივი აქტების ასლებს წარმოადგენენ.

ევროპა შორეული ხდება?!

საქართველოს დედაქალაქის მცხოვრებთა ნაწილი შეშფოთებულია, რომ ქვეყნის შანსი ევროკავშირის წევრობაზე მცირდება. „არჩევნებში „ქართული ოცნების“ გამარჯვება სხვა არაფერია, თუ არა ხელისუფლების უზურპაცია“, - ამბობს 38 წლის გიორგი, რომელიც გვარს არ ასახელებს, ვაითუ დევნა დაუწყონ, - „ჩვენ ევროკავშირთან ინტეგრაცია უნდა გავაღრმავოთ. რუსეთთან დაახლოებას კი არცერთი ნორმალური ქვეყანა არ ცდილობს. პრორუსუსლი ორიენტაცია თვითმკვლელობას ნიშნავს, რადგან მოსკოვი არანაირი შეთანხმების პირობებს არ იცავს“.

ოპოზიცია მწვავედ აკრიტიკებს „ქართული ოცნების“ ომის წინააღმდეგ მიმართულ კურსს და მას პროპაგანდისტულს უწოდებს, ზოგიერთები კი თვლიან, რომ მმართველ პარტიის მხრიდან ამგვარი ლოზუნგების წარმოჩენა ხელისუფლებაში დარჩენასა და ერთპარტიული მმართველი სისტემის შენარჩუნებას ემსახურება.

პარტია „საქართველოსათვის“ ლიდერის გიორგი გახარიას განცხადებით, ბიძინა ივანიშვილისა და „ქართული ოცნების“ პოლიტიკაში მომხდარი ცვლილებები - პრორუსული გადახრები - იმითაა გამოწვეული, რომ ევროკავშირში გაწევრიანება ხელისუფლების როტაციას ნიშნავს: „მისი მთავარია მიზანია ხელისუფლების შენარჩუნება. იგი ხედავს, რომ ევროპული დემოკრატია ხელისუფლების არჩევნების გზით შეცვლას ითვალისწინებს“.

მაგრამ არჩევნების შედეგების წინააღმდეგ მიმდინარე საპროტესტო აქციები ისეთივე ძლიერი და ფართო არ არის, როგორიც გაზაფხულზე მიმდინარეობდა ზემოთ ხსენებული კანონების მიღების დროს. ეს ნიშნავს, რომ ოპოზიცია გამოფიტულია. მათ ვერც დასავლეთი ვერ უწევს სათანადო დახმარებას. ბრიუსელს შეუძლია გარკვეული ზეწოლა მოახდინოს „ქართულ ოცნებაზე“, მაგრამ ევროპელი ჩინოვნიკების რეაქცია აწონილ-დაწონილია: დამკვირვებლებმა ნამდვილად დააფიქსირეს დარღვევები, მაგრამ მათ თავი შეიკავეს იმის განცხადებაზე, რომ არჩევნები გაყალბდა და ხმები მოპარულია.

არჩევნებში მომხდარი ყველა დარღვევის დეტალურად გამოკვლევა დროს მოითხოვს - კვირეებს და შეიძლება თვეებსაც, თანაც საკმაოდ რთულია მათი დამტკიცება-დადასტურება. „ჩვენ ახლა ისეთ სიტუაციასთან გვაქვს საქმე, როცა დასავლეთს არ სურს ხისტი ნაბიჯები გადადგას საკმარისი მტკიცებულებების გარეშე, ოპოზიციას კი საკმარისი მტკიცებულებები არ აქვს“, - ამბობს ჯონ დიპირო საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტიდან.

ბიძინა ივანიშვილი აშკარად იმაზე დებს თავის ფსონს, რომ ევროპა საქართველოსადმი ინტერესს დაკარგავს. ჯერ კიდევ ზაფხულში იგი აცხადებდა, რომ აშშ-ის საპრეზიდენტო არჩევნებში დონალდ ტრამპის გამარჯვება რუსეთ-უკრაინის ომს დაასრულებს. „ჩვენ მაქსიმუმ ერთი წელი გვაქვს, რომ ეს ყველაფერი მოვითმინოთ, შემდეგ კი [დასავლეთის] გლობალური და რეგიონული ინტერესები შეიცვლება, მათთან ერთად კი შეიცვლება ინტერესები საქართველოს მიმართაც“, - ამბობდა ბიძინა ივანიშვილი, - ომის დასრულებასთან ერთად კი ყველა გაუგებრობა ევროპასთან და ამერიკასთან გაქრება“.

წყარო: https://www.washingtonpost.com/world/2024/11/21/georgia-russia-elections-influence/

 

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.