USD 2.7865
EUR 3.0470
RUB 3.4140
თბილისი
თბილისის მეტრო – რას მოაგვარებს 12 სადგურის მოდერნიზაცია
თარიღი:  1926

ავტორები: ნათია მიხელიძე და მარიამ კაჭკაჭაშვილი

წელს დედაქალაქის მეტრო 57 წლის გახდა და დროის სვლასთან ერთად მასზე მოთხოვნა იმატებს. მიწისქვეშა ტრანსპორტით დღეში ნახევარ მილიონამდე მგზავრი გადაადგილდება. ორი წლის წინ კი ეს რიცხვი ორჯერ ნაკლები იყო.

თბილისის მეტროს არც მგზავრთა ნაკადი აკლია და არც პრობლემები – სადგურებსა და ვაგონებში ხან წყალი ჩადის, ხან – ჭერი ინგრევა, ხან კი რეაბილიტაციების დროულად დასრულებას თავს ვერ აბამენ და ტრანსპორტი წლობით ფერხდება. ცალკე თავის ტკივილია ჭყლეტვა ვაგონებში, ესკალატორებსა თუ ხაზებს შორის გადასასვლელზე.

სარჩევიShow

იანვარში ცნობილი გახდა, რომ იწყება თბილისის მეტროს მოდერნიზაციის პროექტი. რაც ნიშნავს, რომ 2029 წელს განახლებული იქნება თბილისის 23 მეტროსადგურიდან 12. ამისთვის, 55,6 მილიონი ევრო უნდა დავხარჯოთ, საიდანაც 50,6 მილიონი “იბიარდმა” გვასესხა, 5 მილიონი კი “მწვანე კლიმატის ფონდმა” გვაჩუქა, გრანტის სახით.

ჩვენი ჟურნალისტური გამოძიების ფარგლებში ვიკვლიეთ და ამ სტატიით გიყვებით, როგორ ვაპირებთ ვალად აღებული თანხის განკარგვას, რომელი სადგურები შეირჩა სარეაბილიტაციოდ, უნდა გვქონდეს იმედი, რომ ექვსი წლის თავზე მეტრო გამართულად იმუშავებს, თუ ეს ჯერ კიდევ კითხვის ნიშნის ქვეშ დგას? დავინტერესდით,  რა ნაბიჯებს დგამს მერია, რომ ეს სანაქებო პროექტი თანმიმდევრულად და ხარისხიანად წარიმართოს, სადგურების დაკეტვამ დისკომფორტი არ შექმნას და მგზავრებმა ალტერნატიული გზებით იმოძრაონ.

რას გულისხმობს “თბილისის მეტროს მოდერნიზაციის” პროექტი?

“იმედი გვაქვს, რომ ეს პროექტი გააუმჯობესებს გარემოს და ჩვენი მოქალაქეების სიცოცხლის ხარისხს. ასევე იმედი გვაქვს, რომ პროექტის წარმატებული შესრულება მეტ ხალხს უბიძგებს საჯარო ტრანსპორტით სარგებლობისკენ…”- ამბობდა ფინანსთა მინისტრი ლაშა ხუციშვილი 17 იანვარს, როცა საქართველოსა და ევროპის რეკონსტრუქციისა და განვითარების ბანკს/ “იბიარდს” შორის სასესხო შეთანხმება დაიდო.

ბანკმა 50,6 მილიონი ევრო 20 წლით გვასესხა. ამას ზემოდან “მწვანე კლიმატის ფონდის” 5 მილიონ ევროიანი გრანტიც დავუმატეთ და გადაწყდა განახლდეს თბილისის 12 მეტრო სადგური. თუმცა, ზუსტად რომელი, ჯერ არ იციან.

თბილისის დეპო
თბილისის დეპო. ფოტო: სატრანსპორტო კომპანიის ფეისბუქი

“კონკრეტულად, რომელი მეტროსადგურების რეაბილიტაცია განხორციელდება თბილისის მეტროს მოდერნიზაციის პროექტის ფარგლებში, დაზუსტდება პროექტის მომდევნო ეტაპზე, კონცეპტუალური დიზაინის შემუშავებისა და 12 მეტროსადგურის რეაბილიტაციისთვის საჭირო შესყიდვის მხარდაჭერის შესახებ საკონსულტაციო მომსახურების ფარგლებში,”- მოგვწერეს თბილისის სატრანსპორტო კომპანიიდან.

როგორც თბილისის მერიამ ივლისში დაგვიანონსა, შეიცვლება “სადგურის მოედნის” სამი ესკალატორი; რეაბილიტირდება ცენტრალური სადრენაჟე სატუმბი სადგურები, გარე სავენტილაციო სისტემები და უწყვეტი კვების წყარო (UPS); შეიცვლება ხანძარსაწინააღმდეგო, სპეციალური და ადმინისტრაციული სატელეფონო სისტემები; სრულად გადაიარაღდება როგორც მეტროს სახელოსნოები, ისე სასწავლო ცენტრი; გარემონტდება შენობა-ნაგებობები, განახლდება მგზავრთა ინფორმირების სისტემა, ტექნიკური ხელსაწყოები და დანადგარები. იგეგმება 36 ესკალატორის ძრავის მოდერნიზაციაც, რაც დაზოგავს ელექტროენერგიას.

გარდა ამ ჩამონათვალისა, რამდენიმე მეტროს სადგურზე იგეგმება დახრილი ლიფტების მონტაჟიც, რომლითაც შშმ პირები, მოხუცები და სხვა სპეციალური საჭიროების მქონე პირები ისარგებლებენ.

“იბიარდმა” თანხა ორ ნაწილად მოგვცა. ჯერ 30,3, შემდეგ – 20,3 მილიონი ევრო. პირველი ნაწილის გადახდა 2027 წელს უნდა დავიწყოთ და 2040-მდე დავფაროთ, მეორე კი 2030-ში დავიწყოთ და 2043-მდე მოვრჩეთ. თანხა წელიწადში ორჯერ, აპრილსა და ოქტომბერში უნდა ჩავრიცხოთ. სესხის წლიური საკომისიო 0.5%-ია.

ეს ყველაფერი კარგი, მაგრამ მნიშვნელოვანია, ვიცოდეთ, რა გეგმა აქვს თბილისის მერიასა და სატრანსპორტო კომპანიას, გაწერეს მომავალი 6 წლის სამუშაოები? დასახეს სტრატეგია, როდის და რომელი მეტროსადგური განაახლონ, რამდენი ხნით დაკეტონ, ან ამ დროს მოქალაქეებს რა ალტერნატიული გზა შესთავაზონ? ვეცადეთ ამ კითხვებზე პასუხები მოგვეძიებინა, როგორც საჯარო უწყებებში, ისე ტრანსპორტის დაგეგმარებაში გამოცდილ სპეციალისტებთან და მეტროსადგურების თანამშრომლებთან.

როგორია მეტროს 12 სადგურის რეაბილიტაციის სტრატეგია?

წელს 25 იანვარს თბილისის ვიცემერმა ირაკლი ხმალაძემ თქვა, რომ ერთიანად თორმეტივე სადგურის გაჩერებას ვერ შეძლებენ, ამიტომ პროექტი ეტაპობრივად, 2023-2029 წლებში განხორციელდება. მან ვარაუდებით ისაუბრა და არ დაუკონკრეტებია, როგორია გრაფიკი, რომელი სადგურით იწყებენ, რომლით ასრულებენ, ან რა ვადებით აპირებენ მათ დაკეტვას. მერია აქედან ექვსი თვის შემდეგაც არ იყო ჩამოყალიბებული, რა სტრატეგიით აპირებდნენ მეტროსადგურების რეაბილიტაციას.

თბილისის-მეტრო
თბილისის მეტრო, ფოტო: სატრანსპორტო კომპანიის ფეისბუქი

„ჯერჯერობით, ხელშეკრულება ფორმდება კონსულტანტთან, რომელმაც უნდა დაწეროს სატენდერო პირობები და განსაზღვროს თანმიმდევრობები, როგორც სამუშაოს შესრულების, ასევე მეტროსადგურების რიგითობა… ეს გაგრძელდება, დაახლოებით, აგვისტოდან თებერვლის ჩათვლით,”- ამბობდა ხმალაძე 2023 წლის 12 ივლისს.

აგვისტოს დასაწყისში მერიაში მოვიკითხეთ, რა კვლევები ჩაატარეს, როდის იწყებენ სამუშაოებს, თუ გამოაცხადეს ტენდერი, როგორ გაანაწილეს თანხა ცალკეულ მეტროსადგურებზე, ერთდროულად გეგმავენ მათ განახლებას თუ ეტაპობრივად? ასევე, უნდა ველოდეთ თუ არა სადგურების დაკეტვას და ასეთ შემთხვევაში, რა ალტერნატივას შესთავაზებენ მოქალაქეებს?

თბილისის სატრანსპორტო კომპანიამ გვიპასუხა, 12 მეტროსადგურის რეაბილიტაციისთვის ჩავატარეთ ტექნიკურ-ეკონომიკური კვლევა და ამ ეტაპზე დავალებების შემუშავება მიმდინარეობსო:

“კონკრეტულად მეტროსადგურებში რა სამუშაოები ჩატარდება, როგორი იქნება რეაბილიტაციის განხორციელების გეგმა, საჭირო გახდება თუ არა რომელიმე მეტროსადგურ(ებ)ის დაკეტვა და ტრანსპორტირების ალტერნატიული ვარიანტის შემუშავება/შეთავაზება ქალაქისთვის, დადგინდება პროექტის განხორციელების სხვადასხვა ეტაპზე და მოხდება საზოგადოებისთვის წინასწარ ინფორმაციის მიწოდება.”

რიგი დიდუბის მეტროში
რიგი დიდუბის მეტროში, 2023 წლის 27 ივნისი.
ფოტო: მარიამ ოთინაშვილი

რაკი ამომწურავი ინფორმაცია ვერ მივიღეთ, სატრანსპორტო კომპანიას ტექნიკურ-ეკონომიკური კვლევის გამოგზავნა ხელახლა ვთხოვეთ. თუმცა, კვლევის ასლი არ მოუწოდებიათ და ისევ მშრალად გვიპასუხეს:

“განხორციელდა თბილისის მეტროსადგურების ტექნიკურ-ეკონომიკური კვლევა, რომელმაც მოიცვა თბილისის ყველა მეტროსადგური. ამავე ეტაპზე, ევროპის რეკონსტრუქციისა და განვითარების ბანკთან მოლაპარაკებების ფარგლებში, შეთანხმდა 12 მეტროსადგურის რეაბილიტაციის პროექტის განხორციელება.”

სპეციალისტებსაც უჭირთ თქმა, უნდა ველოდეთ თუ არა სადგურების დახურვას. ელენე ხუნდაძე ცხრა წელია ურბანული ტრანსპორტის პოლიტიკისა და დაგეგმვის მიმართულებით მუშაობს. შიშობს, რომ ამ პროექტისას სადგურები ერთდროულად დაიხურება და მოქალაქეებს დისკომფორტს შეუქმნით.

“სადგური თუ დაიხურება, სანამ ერთი გაიხსნება, მეორეს დაკეტავენ, ექვს წელზე ბევრად დიდხანს გაიწელება… მეტროს ალტერნატიული სიმძლავრე ავტობუსების ქსელში არ გვაქვს, გადაჭედილია ყველა. მეტრო მაინც სწრაფია და ავტობუსებს გაცილებით დიდი დრო სჭირდებათ. მეტრო უფრო დიდი ხანი მუშაობს და ის ერთი საათიც გადამწყვეტია ვიღაცისთვის, ვინც 7 საათზე უნდა იყოს სამსახურში..,”- ამბობს ქალაქმგეგმარებელი ელენე ხუნდაძე.

მეტროს მემანქანე და “ერთობა 2013”-ის წევრი არჩილ ლაბაძე ფიქრობს, რომ 12 მეტროსადგურზე დაგეგმილი სამუშაოები სასიცოცხლო მნიშვნელობისაა. თუმცა, თამამად ვერ ამბობს, რომ საქმე ზედმიწევნით შესრულდება:

“ვხედავ ჯფუფებს, რომლებიც იკვლევენ, პროექტირდება მომავალში ჩასატარებელი სამუშაოები. თუმცა, არსებული გამოცდილებიდან და იმ რეალობიდან, რასაც ყველა ვხედავთ, ვერ ვიტყვი, რომ მოცემულ დროში რიგიანად წავა ყველაფერი… 12 მეტროსადგური 12 გამოწვევაა. ყველა მეტროსადგურს თავისი სპეციფიკა აქვს. ამიტომ, ჩემი აზრით, იქნება ექსცესები.”

თბილისის მერიისგან გამოვითხოვეთ სამუშაოების პროექტი, მეტროს განვითარების ერთიანი სტრატეგია, ასეთის არსებობის შემთხვევაში და ის კვლევა, რომლის საფუძველზეც რეაბილიტაცია ამ 12 სადგურზე გადაწყდა. ჩვენს წერილზე საპასუხოდ კანონით განსაზღვრული ვადა გავიდა, თუმცა ინფორმაცია ამ დრომდე არ მოუწოდებიათ.

მეტროს ვაგონებში წყალი ჩავიდა
წყალი მეტროს ვაგონში, 2023 წლის 18 ივნისი.
ფოტო: “ჯორჯიან თაიმსი”

რა კრიტერიუმებით შეირჩა განსაახლებელი სადგურები, არც ტრანსპორტის დაგეგმარებაზე მომუშავე სპეციალისტებმა იციან. მათ ჩვენთან მხოლოდ ვარაუდები გამოთქვეს. “ურბანული ლაბორატორიის” დირექტორი გიორგი ბაბუნაშვილი ამბობს, რომ ამ სადგურების ნაწილს წყლის დაგროვების პრობლემა აქვს, ზოგში 2005-2008 წლებში პლასტმასი ააკრეს და აუცილებელია მოხსნა”

“ავლაბარში” იყო [პლასტმასი] და მოიხსნა. ‘ისანში’, ‘ნაძალადევსა’ და ‘თავისუფლების მოედანზე’ მოსახსნელია… წყლის გამოდენაა, მაგალითად, ‘სარაჯიშვილზე’, ‘გურამიშვილზე’, სადაც თაღიდან მოდის წყალი. წყლის პრობლემაა ‘სადგურის მოედანი 2’-ზეც…”

ქალაქმგეგმარებელი ელენე ხუნდაძე ამბობს, რომ შესაძლოა თბილისის მერია დაეყრდნო 2017 წლის კვლევას, რომელიც აზიის განვითარების ბანკის დაკვეთით ჩატარდა და სადგურების პრობლემები აჩვენა.

 

მეტროსადგურების რეაბილიტაციის უხეირო პრაქტიკა

“თბილისის მეტროს მოდერნიზაციის” პროექტი რომ სკეპტიკურ განწყობებს იწვევს, გასაკვირი არ უნდა იყოს. იმ ფონზე, რომ თბილისის მერია სადგურების რეაბილიტაციისას თანმიმდევრულობით და ოპერატიულობით არ გამოირჩევა.

მაგალითად, “გოცირიძის” მეტროსადგური თავდაპირველად დათქმულ დროზე ორი წლის დაგვიანებით გაიხსნა. “სადგურ გოცირიძეს მატარებელი გაივლის გაუჩერებლად,”- ეს ფრაზა მგზავრებს სამი წელი ესმოდათ. სამუშაოებში შპს “კაიზენის” ფილიალს 1 მილიონი ლარი გადაუხადეს და საქმე შვიდ თვეში უნდა დაესრულებინათ. თუმცა, კონტრაქტში ცვლილებები შევიდა, კომპანიამ ვადები ვერ დაიცვა, სამუშაოების 50%-იც ვერ შეასრულა და საბოლოოდ, სატრანსპორტო კომპანიამ მასთან კონტრაქტი გაწყვიტა. მშენებელი კომპანია “შავ სიაში” მოხვდა და 352 ათასი დოლარის პირგასამტეხლოც დაეკისრა.

შემდეგ “გოცირიძის” რეაბილიტაციაში შპს “მამისონი” ჩაერთო. სატრანსპორტო კომპანიამ მასთან 4,7 მილიონ ლარიანი კონტრაქტი გააფორმა და სამუშაოებისთვის დრო 2022 წლის ივნისამდე მისცა. “მამისონი” წინამორბედის კვალს გაჰყვა, ნაკისრი ვალდებულებები ვერ შეასრულა, რის გამოც კონტრაქტი შეუწყვიტეს და “შავ სიაშიც” მოხვდა. საბოლოოდ, განახლებული მეტროსადგური 2023 წლის 18 მარტს გაიხსნა.

ვარკეთილის მეტროს ჭერო ჩამოინგრა
ჩამონგრეული ჭერი ვარკეთილის მეტროში, 2018 წლის 30 იანვარი. ფოტო: პუბლიკა

ერთია სამუშაოების გახანგრძლივება და მეორე – ხარისხი. არ ვართ დაზღვეული, რომ ახალგარემონტებული სადგურის ჭერი არ ჩამოიშლება და ქვეშ არ მოგვიყოლებს. ამის თქმის საფუძველი ახლო წარსულის გამოცდილებითაც გვაქვს. “ვარკეთილის” რეაბილიტირებული სადგურის ჭერი ხუთი წლის წინ ჩამოიშალა, რის შედეგადაც 14 მგზავრი დაშავდა. არადა, ამ სადგურის განახლებისთვის “ყვარელრემმშენს” 334 ათასი ლარი გადაუხადეს. კომპანია კარგი რეპუტაციით არ გამოირჩეოდა. ერთი წლის განმავლობაში შესყიდვების სააგენტოს “შავ სიაში” იყო. თუმცა, ფაქტია, მერიამ ამაზე თვალი დახუჭა.

ჭერის ჩამონგრევიდან ოთხ წელში, სატრანსპორტო კომპანიამ “ვარკეთილის” მეტროსადგურის რეკონსტრუქცია და კაპიტალური რემონტი გადაწყვიტა, 13 მილიონ ლარამდე გამოყო და ეს საქმე შპს “სამშენებლო კომპანია მამისონს” ანდო. ეს ის კომპანიაა, “გოცირიძის” სამუშაოებისას რომ “გამოიჩინა თავი”. “მამისონმა” საქმე დროულად ვერც ამჯერად დაასრულა, ხელშეკრულება შეუწყვიტეს და “შავ სიაშიც” შეიყვანეს.

ახლა ვარკეთილის მეტრო შპს „ბადა ქონსტრაქშენის“ იმედადაა. მათ 13 მილიონ ლარად 2024 წლის ზაფხულამდე უნდა დაასრულონ სადგურის რეკონსტრუქცია და კაპიტალური რემონტი. კომპანია “ოცნების” შემწირველ ბაჩანა ადამიას ეკუთვნის. მან პარტიას 2014 წელს 60 ათასი ლარი ჩაურიცხა.

მეტრო ავლაბარი - რეაბილიტაცია
ავლაბრის მეტროსადგურის რეაბილიტაცია, 12 ივლისი.
ფოტო: რადიო თავისუფლება

კიდევ ერთი “აქილევსის ქუსლია” “ავლაბრის” მეტროსადგურის რეაბილიტაცია. პროექტი მუშაობის დაწყების შემდეგ დაკორექტირდა, ამის გამო საქმე გაჭიანურდა და სამუშაოების დასრულება ერთი წლით, 2024 წლის მარტამდე გადაიდო. აქაც შპს “ბადა ქონსტრაქშენი” მუშაობს. მათ სატრანსპორტო კომპანიასთან 4,2 მილიონ ლარიანი გამარტივებული შესყიდვის ხელშეკრულება აქვთ გაფორმებული.

12 ივლისს თბილისის მერმა კახა კალაძემ სამუშაოების გაწელვის მიზეზი ასე ახსნა – გამოიკვეთა, რომ სადგურის რკინა-ბეტონის კონსოლი ავარიულ მდგომარეობაში იყო და რამდენიმე კვლევა დაიგეგმაო.

რატომ ვერ გვარდება თბილისის მეტროს ინფრასტრუქტურული პრობლემები?

შარშან ოქტომბერში ქალაქის მერი კახა კალაძე ამბობდა, რომ ვარკეთილში ჭერის ჩამოშლის შემდეგ, ადგილობრივი კომპანიები მეტროს რეაბილიტაციების თავის თავზე აღებას ერიდებიან. ამიტომ, მომავალში, ამ საქმეში ჩართვას საერთაშორისო კომპანიებიც შეძლებენო.

შესაძლოა, ქართულ კომპანიებს საკუთარი კომპეტენციაც აშინებდეთ. “აი, ფაქტთან” საუბარში ტრანსპორტის და ქალაქდაგეგმარების საკითხებზე მომუშავე სპეციალისტები ამბობენ, რომ ქვეყანაში მწირი საინჟინრო და სამშენებლო პოტენციალია, არ გვყავს ხალხი, ვისაც მეტროს ინფრასტრუქტურაზე მუშაობისთვის საკმარისი ცოდნა და გამოცდილება აქვს.

“გვყავს პატარ-პატარა ფირმები. Მათგან ზოგი კორპუსს ააშენებს, ზოგი ფეხბურთის მოედანს, ზოგი – აუზს… მერე ამბობენ, მოდი აბა, მეტროზეც შევიტანოთო. ჰგონიათ, რომ კორპუსი თუ ავაშენეთ, ესეც რა პრობლემაა, ბეტონი ბეტონია, არმატურა არმატურააო… მაგალითად, ‘ყვარელრემმშენის’ სამუშაო გამოცდილებიდან ყველაზე დიდი იყო სკოლის რემონტი. სკოლა ძალიან მნიშვნელოვანი ნაგებობაა, მაგრამ ტექნიკური მონაცემებით სრულიად განსხვავდება მიწისქვეშა მეტროს დარბაზისგან,”- ამბობს “ურბანული ლაბორატორიის” დირექტორი გიორგი ბაბუნაშვილი. ეს ორგანიზაცია 2016 წელს დაფუძნდა და ტრანსპორტთან დაკავშირებულ საკითხებს იკვლევს.

13329403 1263727820306877 5822316350510536181 o
თბილისის მეტროს ვაგონი. ფოტო: სატრანსპორტო კომპანია

მეტროს მემანქანე და “ერთობა 2013”-ის წევრი არჩილ ლაბაძეც გვეუბნება, რომ პრობლემაა ადგილობრივი კადრის დახელოვნება. ვინც მეტროს რემონტში ერკვეოდა, ან დაბერდა ან ქვეყნიდან წავიდა, ახლა კი სამუშაოებს დაბალი კომპეტენციის ხალხი ასრულებსო.

“მეტროში შესასრულებელი სამუშაოები განსხვავდება ჩვეულებრივი საველე პირობებისგან… ნესტს და კლიმატს, რომელიც სიღრმეში იქმნება, ბევრი ჩაკვირვება სჭირდება. ავლაბრის მაგალითიც ეგაა, მიმდინარე სამუშაოებში გამოიკვეთა ხარვეზები… იქამდე უნდა შეისწავლონ რა მდგომარეობაშია მეტროპოლიტენი, ბაქანი, თაღი… ამის გამოცდილება რომ არ აქვთ, მუშა პროცესში აწყდებიან პრობლემებს, რაც სამუშაოებს ახანგრძლივებს,”- ამბობს არჩილ ლაბაძე.

თბილისის მეტროს ინფრასტრუქტურის სფეროში სპეციალისტების ნაკლებობაზე საუბრობს ქალაქმგეგმარებელი ელენე ხუნდაძეც. მისი აზრით, ცოტაა ისეთი სპეციალისტი, რომელიც ამა თუ იმ პროექტს კრიტიკულად და პროფესიონალურად შეაფასებს. გარდა ამისა, პრობლემაა დაურეგულირებელი სატრანსპორტო პოლიტიკაც.

“განათლებაში და კვლევაში არ იდება ფული. კონკურსი თუ არასოდეს გამოაცხადე, ყოველთვის ცუდი არქიტექტორი მოიგებს და არ განვითარდება დარგი. საიდან უნდა გაჩნდეს დაბალანაზღაურებად სექტორში კარგი მენეჯერი, რთულ და ტექნიკურ საკითხებზე? ყველა განვითარებულ ქვეყანაში არსებობს ტრანსპორტის სამინისტრო, სადაც დაწერილია ეროვნული რეგულაციები. ჩვენი სატრანსპორტო სექტორი დერეგულირებულია. მერის გემოვნებაზე არ უნდა იყოს, მეტროში ჩადებს ფულს თუ არა. გაწერილი უნდა იყოს ეს…,”- ამბობს ელენე ხუნდაძე.

თბილისის მეტროს განვითარების სტრატეგია და მკაფიოდ გაწერილი სამოქმედო გეგმა რომ არ არსებობს, ამის კარგი მაგალითია კახა კალაძის ფუჭი დაპირება მიწისზედა მეტროზე. ამაზე 2018 წელს ალაპარაკდნენ, იქამდე, ვიდრე პროექტის საჭიროება კვლევებით დადასტურდებოდა.

“მერიიდან სხვადასხვა იდეა შეიძლება წამოვიდეს. Მათგან ზოგი გაიცხრილება, ზოგი – სიცოცხლისუნარიანი აღმოჩნდება. ტექნიკურ, სტატისტიკურ, ეკონომიკურ დასაბუთებამდე ასეთი იდეების წინასწარ გაჟღერებამ, ზოგ შემთხვევაში,შეიძლება გამოიწვიოს გაუგებრობა,”- ამბობს გიორგი ბაბუნაშვილი.

 

 

“მეტროვაგონმშენის” რუსული ვაგონები

თბილისის მეტროს მოძველებული ინფრასტრუქტურა რომ აქვს და ვაგონები განსაახლებელია, ამაზე არჩილ ლაბაძე გვესაუბრა. ის მეტროს მოქმედი მემანქანე და “ერთობა 2013”-ის წევრია. პროფკავშირი ათი წელია მუშაობს მეტროში დასაქმებულების უფლებების დასაცავად და პირობების გასაუმჯობესებლად.

“ესკალატორის გაჩერებაც მოძველებული ინფრანსტრუქტურიდან გამომდინარეობს. მეტად ზიანდება, მეტად გამოდის მწყობრიდან…ყველაზე მნიშვნელოვანი იყო 40 ვაგონის შეძენა, რაც ჰაერივით სჭირდებოდა თბილისის მეტროპოლიტენს. მეტრო ჩვეულებრივი მოძრავი ერთეულია, რომელიც ზიანდება, ფუჭდება. ანალოგიური ყველა ქვეყანაში ხდება, თუმცა თუ თანამედროვე, ახალ შემადგენლობას თითზე ჩამოსათვლელი პრობლემები ექნება, ჩვენ უფრო მეტი გვაქვს,”- ამბობს არჩილ ლაბაძე.

მეტროვაგონმშენის რუსული ვაგონები
“მეტროვაგონმშენის” წარმოებული ვაგონი. ფოტო: metrowagonmash.ru

“ჰაერივით საჭირო” ვაგონების შეძენა 2021 წელს გადაწყდა, “იბიარდისგან” ნასესხები 49 მილიონი ევროთი. 2021 წლის დეკემბერში საერთაშორისო ტენდერში რუსულმა კომპანია “მეტროვაგონმშენმა” გაიმარჯვა, რასაც საზოგადოების მხრიდან უკმაყოფილება მოჰყვა. თბილისის მერია და სატრანსპორტო კომპანია პასუხისმგებლობას “იბიარდს” აკისრებდნენ, შესყიდვა მათი გამოცხადებულია და მათი წესებით ვიმოქმედეთო.

მარტში მერიისგან გავიგეთ, რომ “მეტროვაგონმშენთან” ფინანსური ანგარიშსწორება შეჩერებული იყო, რადგან არსებობდა მისი დასანქცირების რისკი, უკრაინაში რუსეთის აგრესიის გამო. ნოემბერში კახა კალაძემ გვამცნო, რომ ვაგონებს რუსული კომპანიისგან აღარ ვიყიდდით და კონტრაქტი გაწყდებოდა.

ორი თვის შემდეგ კი მერიამ განაცხადა – ხელშეკრულების შეწყვეტით რომ არ დავჯარიმდეთ, ვაგონებს ისევ “მეტროვაგონმშენისგან” ვიყიდით, მაგრამ რუსულ კომპანიას თანხას მას შემდეგ ჩავურიცხავთ, რაც ვაგონები თბილისში ჩამოვა და ექსპლუატაციაში შევაო. განმარტავდნენ, რომ აღარ იქნებოდა რისკი, სანქცირებულ კომპანიას თანხა აეღო და ვაგონები ვეღარ ეწარმოებინა.

საბოლოოდ, 2023 წლის 19 მაისს “მეტროვაგონმშენი” საერთაშორისო სანქციებში მოყვა. მერიამ იმავე დღესვე განაცხადა, რომ მათთან ხელშეკრულების გაუქმება დაიწყეს. როდის ვიყიდით მეტროს ვაგონებს და ვისგან, უცნობია. თბილისის მერიას ახალი ტენდერი ჯერ არ გამოუცხადებია.

მეტროსადგურების უფუნქციო ალტერნატიული ამოსასვლელები

ალბათ, საცობი თქვენთვის მანქანით გადაადგილებასთან ასოცირდება. გიფიქრიათ, დროს და ნერვებს დავზოგავო და მეტროში ჩასულხართ. თუმცა, შარშან საცობები მეტროს შესასვლელებთანაც გაჩნდა. მაგალითად, გლდანში, ვარკეთილსა და დიდუბეში. მოქალაქეების უკმაყოფილების შემდეგ დედაქალაქის მთავრობამ განაცხადა, რომ პრობლემას მოაგვარებდნენ და მგზავრთა ნაკადს უკეთესად დაარეგულირებდნენ.

მეტრო ახმეტელის რიგები
ხალხის რიგი “ახმეტელის თეატრის” შესასვლელთან, 2023 წლის მარტი.
ფოტო: რადიო თავისუფლება

მაისში მთავრობის სხდომაზე კახა კალაძემ თქვა, დაგეგმილია შედარებით ვიწრო ზომის ტურნიკეტების [მოწყობილობა, რომელიც არეგულირებს მგზავრთა ნაკადს, სპეციალური მბრუნავი ძელით] დაყენება “ვარკეთილის”, “დიდუბისა” და “ახმეტელის თეატრის” სადგურებშიო. Მერია ჯამში 35 ტურნიკეტს შპს „ქართული მიკროელექტრონიკისგან“ 222,000 აშშ დოლარად ყიდულობს. იმავე დღეს მერმა გვამცნო, რომ “ახმეტელის თეატრისთვის” დამატებული იყო სამი ახალი ტურნიკეტი.

სადგურებზე ტურნიკეტების დამატება კიდევ იგეგმება. აგვისტოში სატრანსპორტო კომპანიამ “ელექტრონიკას” 112,000-ლარიანი კონტრაქტი გაუფორმა, 7 ახალი ტურნიკეტის შესაძენად.

გლდანში საკონტროლო პუნქტების დამატების შემდეგ რიგები აღარ ყოფილა. თუმცა, არ ვიცით, რა იქნება მომავალში, თუ მეტროსთან ერთდროულად ისევ ბევრმა ადამიანმა მოიყარა თავი.

ტრანსპორტის დაგეგმვაზე მომუშავე სპეციალისტები ფიქრობენ, რომ “ახმეტელის თეატრის” სადგურზე ხალხმრავლობის პრობლემა აღარ იქნება, თუ უფუნქციო ამოსასვლელს გააცოცხლებენ. ეს ალტერნატიული გვირაბი შეშელიძის ქუჩაზე, გლდანი-მუხიანის გზის დასაწყისთან 150 მეტრში მდებარეობს. მისი მშენებლობა 1980-ან წლებში დაიწყო და 1993 წელს შეწყდა.

“ურბანული ლაბორატორიის” ინფორმაციით, ამოსასვლელი თითქმის დასრულებულია, აგებულია მეტროში ჩასასვლელი დახრილი გვირაბი, ექსპლუატაციისთვის კი სჭირდება ცენტრალურ დარბაზთან მიერთება, ესკალატორების მონტაჟი, ვესტიბიულის, ვენტილაციის, ტურნიკეტების და სალაროების მოწყობა. ეს ყველაფერი კი მათი გათვლით 10 მილიონ დოლარამდე დაჯდება. ორგანიზაციის დამფუძნებელი გიორგი ბაბუნაშვილი გვეუბნება, რომ ამ ამოსასვლელის აღდგენაზე საუბარი იყო 2021-2022 წლების აზიის განვითარების ფონდის კვლევაშიც.

მეტრო ახმეტელი - მეორე ამოსასვლელი
მეტრო “ახმეტელის თეატრის” ალტერნატიული ამოსასვლელი.
ფოტო: “დიგერთა კლუბი”

“ნაკადის მესამედი მაინც ხომ მოაკლდება… ეს იმხელა განსხვავება იქნება თავისუფლად ჩასვლა-ამოსვლაზე. ხშირად მატარებლიდან ჩამოდიხარ და ესკალატორთანაა რიგი. ეს იმიტომ, რომ აღარ ჰყოფნის ესკალატორის გამტარუნარიანობა და ამას მეორე ამოსასვლელი მოაგვარებდა, ხალხი განაწილდებოდა სხვადასხვა მიმართულებით,”- ამბობს გიორგი ბაბუნაშვილი.

ელენე ხუნდაძის თქმით, არ ვარეზერვებთ სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურისთვის, მათ შორის მეტროს ამოსასვლელებისთვის საჭირო ადგილს და ეს გვზღუდავს.

“გლდანში რამდენ სატრანსპორტო პროექტზეც მიმუშავია, საბაგიროს, ‘ბასლაინების’, ავტობუსის ზოლებისა და ველობილიკების პროექტზე, ძალიან მწირი მიწაა დატოვებული იმისთვის, რომ რაღაც მოაწყო. ბევრ შემთხვევაში მოგვიწია კერძო საკუთრებაზე გადასვლა და მოლაპარაკება ვიღაცებთან. იქ სადღაც ბენზინგასამართმა სადგურმა დათმო, რომ ველობილიკი და ტროტუარი მოწყობილიყო, ვიღაცებმა არ დათმეს და დავაში არიან დღემდე მერიასთან…”, – გვეუბნება ქალაქმგეგბარებელი ხუნდაძე.

“ახმეტელის თეატრის” ალტერნატიული გვირაბის ზედა სივრცე გაყიდულია და კორპუსებია გაშენებული. ახლა მას კერძო მესაკუთრეები ჰყავს. Გასული წლის სექტემბერში თბილისის მერი ამბობდა,  ამ ადგილებსს დავიბრუნებთ და ალტერნატიულ ჩასასვლელ-ამოსასვლელს მოვაწყობთ, აზიის განვითარების ბანკთან უკვე ვმუშაობთ ამ თემაზეო. ვიცე-მერ ირაკლი ხმალაძის დაპირებით კი სამუშაოებისთვის ტენდერი 2023 ან 2024 წელში უნდა გამოცხადდეს.

“ახმეტელის თეატრის” მსგავსად, ალტერანტიული ამოსასვლელი ნაწილობრივ აგებულია “მარჯანიშვილის” მეტროსთანაც, უზნაძის კუთხეში. თუმცა, ახლა აქაც საცხოვრებელი კორპუსებია განთავსებული.

“ურბანული ლაბორატორიის” კვლევით ვიგებთ, რომ გვირაბი სადგურამდე თითქმის მიყვანილია, მაგრამ არ არის გაჭრილი. მოსაწყობია ვესტიბიული, ქუჩიდან ჩასასვლელები და ესკალატორი. მათი გათვლებით, საბოლოოო სამუშაოები 5 მილიონ ლარამდე დაჯდება.

“სამუშაოების მოცულობა არის გაცილებით მცირე, ვიდრე ახმეტელზე. აქ, ასე ვთქვათ, ბინა მიყვანილია მწვანე კარკასამდე”, – გვითხრა გიორგი ბაბუნაშვილმა.

მარჯანიშვილის მეტროს მეორე ამოსასვლელი
მარჯანიშვილის მეტროს ალტერნატიული ამოსასვლელი. ფოტო: at.ge

მარჯანიშვილზე საცობის პრობლემა არ არის ხოლმე. თუმცა, სპეციალისტები ფიქრობენ, რომ თუ ეს ამოსასვლელი განახლდება, მარჯანიშვილის 1958-წლიანი, ყველაზე ძველი ესკალატორის შეცვლისას, მეტროსადგურის დაკეტვა არ დაგვჭირდება.

უფუნქციო ამოსასვლელების გაცოცხლება 12 სადგურის მოდერნიზაციის პროექტში არ შედის. თუმცა, როგორც ჩანს, მერიაში ამ საკითხზე მუშაობენ. 21 ივლისს ტენდერით შეარჩიეს ავსტრალიური და თურქული საკონსულტაციო კომპანიები – “SMEC International Pty Ltd” და “ALTINOK CONSULTING ENGINEERING”. Მათი ერთ-ერთი დავალებაა დაადგინონ, რამდენად მიზანშეწონილია “ახმეტელის თეატრის” და “მარჯანიშვილის” მეტროებთან მეორე ამოსასვლელების მოწყობა. აუდიტის შემდეგ კი კონცეპტუალურ დიზაინსაც მოამზადებენ.

Რაკი ამ ეტაპზე თბილისის მერიასაც არ აქვს ინფორმაცია, რომელი მეტროსადგურები განახლდება და რა დროით მოუწევთ მათი დაკეტვა, ისღა დაგვრჩენია, ინფორმაციის მოლოდინის რეჟიმში ვიყოთ. დედაქალაქის მთავრობისგან ამას ისედაც მიჩვეული ვართ. Ჩვენ კი დავიცდით, მაგრამ ამ ტემპით თუ გააგრძელეს, ექვს წელში 12 სადგურის განახლება არც ისე მარტივი ამოცანა იქნება.

 „ინფორმაცია მოპოვებულია „აი, ფაქტის“ მიერ და თავდაპირველად გამოქვეყნდა https://ifact.ge-ზე.“

კულტურა
„მამის მეგარმუნე ქალი“ – ლელა თათარაიძე

თუშური სიმღერებისა და მელოდიების განუმეორებელ ავტორ-შემსრულებელთან, ლელა თათარაიძესთან ინტერვიუს ჩაწერის იდეა მის 75 წლის იუბილეს უკავშირდება.

ალბათ ინტერვიუზე დათანხმება გაგვიჭირდებოდა, რომ არა ეთერ (ეთერო) თათარაიძე – პოეტი, ფოლკლორისტი, ლელა თათარაიძის და. იგი ესწრებოდა ინტერვიუს ჩაწერის პროცესსაც. ამიტომ, ვფიქრობთ, მკითხველისთვის საინტერესო იქნება მისი ჩართვებისა და კომენტარების გაცნობა.

ლელა თათარაიძის საიუბილეო საღამო 24 ოქტომბერს რუსთაველის თეატრის დიდ სცენაზე გაიმართება. აღსანიშნავია, რომ იუბილეს მიეძღვნა ფოლკლორის ცენტრის ფოტოპროექტიც „ლელა და ეთერო“.

– ვეცადე, თქვენთან ინტერვიუსთვის მაქსიმალურად მოვმზადებულიყავი, თუმცა თქვენი სხვა ინტერვიუ ვერსად ვიპოვე, არ იძებნება. ალბათ, შეიძლება ითქვას, ეს ექსკლუზიური ინტერვიუა, რისთვისაც, რა თქმა უნდა, დიდ მადლობას გიხდით.

– დიახ, შეიძლება ასეც ითქვას, რადგან არასოდეს არაფერზე არ ვლაპარაკობ.

– გვიამბეთ, როგორ ცხოვრობთ ახლა? როგორია თქვენი ყოველდღიურობა?

– ასაკი, ჯანმრთელობა – ყველაფერი წარმავალია, ასაკს მოაქვს ან ეს, ან – ის.

– მალე თქვენი 75 წლის იუბილეა. საინტერესოა, როგორ აფასებთ თქვენს განვლილ ცხოვრებას? წარსულზე როცა ფიქრობთ, პირველად რა გახსენდებათ? სად გაიმარჯვეთ და სად დამარცხდით?

– გამარჯვებისა და მარცხისა რა მოგახსენოთ, არაფერი მახსოვს, არც ჩავეძიები ხოლმე, როდის რა იყო, როდის რა შევქმენი და გავაკეთე. რაღაც სულ სხვანაირი განწყობა მაქვს ხოლმე. არც მილაპარაკია, არც მიყვირია, როდის რა გავაკეთე და რა ვერ გავაკეთე. რით მეტკინა გული და გამიხარდა. უფრო მდუმარება მიყვარს, ვიდრე ლაპარაკი. ფიქრი მიყვარს, ფიქრი ნისლია მთებისა...

– გაიხსენეთ, როდის იგრძენით პირველად სიმღერასთან კავშირი.

– სიმღერასთან ბავშვობიდან მქონდა შეხება, მაგრამ არასოდეს მიფიქრია, რომ პროფესიად გავიხდიდი, გავყვებოდი და გამოვჩნდებოდი. ასეთი სურვილი არასოდეს მქონია. სულ სხვა პროფესია მინდოდა, არ გამიშვეს და ამიტომ...

– რა პროფესია გინდოდათ?

– მფრინავობა, ფრენა მინდოდა და დედაჩემმა გაიგიჟა თავი, არაო. მამა ბევრს არ იტყოდა, ან ჰო, ან არა. დედამ, არაო. ვკითხე, რატომ-მეთქი? ახლა მე იქ შენ სად გისაგონოო (სად ვიფიქრო, შენ სად ხარ ცაშიო – რ.კ.), რაღაც რომ მოხდესო?! მე ვუთხარი, მიწაზე არა კვდებიან-მეთქი? არაო და გამზადებული საბუთებით დამტოვა ასე.

– პირველად როდის იმღერეთ?

– საშუალო სკოლა რომ დავამთავრე, გიორგი (ბუხუტი) დარახველიძე ჩამოვიდა ალვანში. ანსამბლი ჩამოაყალიბა. იქ წამყვანი სოლისტი ვიყავი, სხვათა შორის, ეს აზრიც ბუხუტისგან იყო, მან მითხრა, შენ ამ საქმეს უნდა გაჰყვე და ისწავლოო. რამდენიმე მეგარმონე ქალი იყო ბუხუტისთან. ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა იმართებოდა იმ დროს (იგულისხმება 1958 წელს მოსკოვში ჩატარებული ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა – რ.კ.). ბუხუტი ჩამოვიდა ახმეტის რაიონში, რომ სასწრაფოდ ჩამოეყალიბებინა ანსამბლი. ძალიან ნიჭიერი კაცი იყო, უნიჭიერესი ქორეოგრაფი. მოიფიქრა, რომ ფოლკლორი ყოფილიყო წინა ხაზზე, 65 გარმონიანი ქალი შეგვკრიბა, თან ვცეკვავდით. ცეკვის ნახაზი ისე იყო გაკეთებული, რომ 65 მეგარმონე ქალი ციფრ 50-ს ვწერდით. მოსკოვში, ყრილობათა სასახლის დარბაზში, ვიცეკვეთ. სამი ფერი ეცვათ შემსრულებლებს, თეთრი მარტო მე მეცვა, წამყვანი სოლისტი ვიყავი იმ ანსამბლისა.

– ეს იყო თქვენი დებიუტი დიდ სცენაზე?

– ქვეყნის გარეთ პირველი გასვლა იყო, ისე რაიონულ ოლიმპიადებზე, სკოლაში სულ ვმღეროდი გარმონით.

– თქვენს ბავშვობას რომ დავუბრუნდეთ, რა გახსენდებათ ყველაზე ხშირად?

– ალვანში და, მით უმეტეს, თუშეთში სხვა რა გასართობი გვქონდა, შევიკრიბებოდით ბავშვები, ვდგამდით რაღაცა ლხინს, ცეკვას, ნოველებს; მგელსა და კრავს და რაღაცებს ვასახიერებდით დეკორაციებით. სახლში ხომ ყველა ვმღეროდით. სულ მუსიკის ხმა ისმოდა ჩვენი სახლიდან.

საუბარში ერთვება ლელას და, ეთერო თათარაიძე:

– ჩავერთვები, რა. არ მამღერებდნენ. როგორც კი ამათთან სიმღერას ვიწყებდი, წკუპ და ჩემი სამივე და-ძმა წკაპუნით გაჩერდებოდა. დედა ეკითხებოდა, რად არ ამღერებთო. სამივე ერთდროულად წამოიძახებდა: „ურევს!“

– გარმონი თქვენს ცხოვრებაში რუსეთში წასვლის შემდეგ შემოვიდა?

– არა, იქამდეც. სკოლაში სულ ჩემი გარმონი იყო. ოლიმპიადებზე, სკოლის და რაიონის ღონისძიებებზე – ყველგან გარმონით სულ მე ვიყავი. თავიდან გარმონი არ მქონდა და თუშეთში თხელ ფიქალს (სიპი ქვა) გავხვრეტდი, კლავიატურას ნახშირით დავუხატავდი, ბაწარს გავუყრიდი და ვითომ გარმონზე ვუკრავდი, მელოდიას ხმით ვასრულებდი.

კვლავ ერთვება ეთერო:

– ეს ფიქალი ხომ ჭრიდა ბაწარს, ბაწარი არის თუშური დართული საქსოვი ძაფი. დედამ, სულ ფეხები ჰქონდა დალურჯებული და გაჭრილი, ის უცებ გაუწყდებოდა და ზედ ეცემოდა სიპი ქვა, მაგრამ არ ადარდებდაო. სახლს რომ ვაშენებდით, მეორე სართულზე ფანჯრები არ გვქონდაო; ლელა გადაყოფდა ფეხებს და ეს სიპი ქვა „გარმონი“ ეჭირა, დილიდან საღამომდე რომ არ ჩამოგეყვანა, საჭმელიც კი არ ახსოვდა, მღეროდა ამვლელ-ჩამვლელისთვისო. ვინ გამოხვალო, რომ ეკითხებოდა, მამის მეგარმუნე ქალიო.

– სხვა საგნებს როგორ სწავლობდით სკოლაში?

– ტექნიკური საგნები შორს ჩემგან, უფრო ჰუმანიტარული – ქართული, ისტორია. მასწავლებლებს გარმონისთვის ვუყვარდი და მიწერდნენ ნიშნებს.

– ბავშვობის სიმღერა რომელია? ყველაზე ხშირად რომელ სიმღერას ღიღინებდით?

– მაგალითად, მამასა და ბიძებისგან გვესმოდა „შირაქში ერთმა მეცხვარემ სიზმარი ნახა ზიანი, ადგა და ბიძას უამბო...“ (მღერის).

ისევ ეთერო საუბრობს:

– ისეთი ხმა ჰქონდა, ღამე სოფელი რომ ჩუმდებოდა, ნიავს მიჰქონდა ლელას სიმღერა, წარმოუდგენელი ხმა იყო.

– ბავშვობაში ოჯახში როგორი ურთიერთობა გქონდათ მშობლებთან?

– ბავშვობაში და შემდეგ ახალგაზრდობაშიც მშობლების ხათრი და რიდი გვქონდა ყველაფერში, დიდად არც შევეწინააღმდეგებოდით, მე ეს მინდა, ან არ მინდა. ამას ვერც გავბედავდით და ვიკადრებდით. ჩვენ სხვა მენტალიტეტით ვიზრდებოდით, მით უმეტეს, მთის ხალხი. მამა უფრო დამთმობი იყო. ჩვენს ახალგაზრდობაში არტისტი როგორ შეიძლებოდა ყოფილიყავი. სცენა, არტისტი – არ შეიძლებოდა, მით უფრო, სოფელში. არ მახსოვს, მამაჩემს ეთქვა, რომ არ წახვალ მაგ პროფესიაშიო. კონცერტები გვქონდა, ღამით გვიან ან გამთენიისას მოვიდოდი სახლში. არ მახსოვს, მამას ეთქვას, სად იყავი ამდენ ხანსო. დედა დიდად არ იტყოდა, მაგრამ იჯდა და ათენებდა ღამეს, მით უფრო, როცა ჩემი მანქანა მყავდა. დედას არასოდეს არ დაუძინია, სანამ არ მივიდოდი, თუნდაც გამთენიისას. რომ მოვიდოდი, დამშვიდდებოდა.

– ალვანის სკოლასა და ბაღში მუშაობდით მასწავლებლად და გუნდის ხელმძღვანელად. როგორც ლოტბარი და პედაგოგი, როგორი იყო თქვენი მიდგომა ბავშვებისა და სწავლების მიმართ?

– დიპლომი დავიცავი ოჟიოს სკოლაში, ახმეტის რაიონია. ერთი წელი იმ სკოლაში ვმუშაობდი, გაკვეთილებიც იქ მქონდა, გუნდიც და ყველაფერი. იმ დროს ახალგაზრდა ხარ და არ აქცევ ყურადღებას, მაგრამ წლები გადიოდა და შემხვდებოდნენ მოწაფეები ან მასწავლებლები. არც ვიცნობდი ბევრს, „ლელა მასწავლებელო!“ და „ლელა მასწავლებელო!“ – მხვდებოდნენ თბილად. დასკვნა გამოვიტანე, რომ სიყვარული დავტოვე იქ. გაკვეთილზე რომ შევდიოდი, ზარი რომ დაირეკებოდა, სადაც არ უნდა ყოფილიყვნენ, არცერთი გარეთ არ იყო, კლასში მელოდებოდნენ. ჩვენს მასწავლებლებს უკვირდათ, ჩვენ ვერაფრით მოვიხელთეთ ეს ბავშვები, გადარეული არიან, ნახევარი გაკვეთილის მერე შემოხსნიან კარებს ან ხმაურობენ, შენ როგორ ახერხებო. რომ მეკითხებოდნენ, ამას როგორ ვაკეთებდი, არ ვიცი, ეტყობა, სულ სხვა მიდგომა მქონდა. ამ სიმღერებზე, ტრადიციებზე ველაპარაკებოდი, ინტერესს ვუღვივებდი, მარტო სიმღერას არ ვასწავლიდი.

– ბავშვების ამბავი ერთია, მეორე კი უკვე ზრდასრულებთან რომ გიწევს მუშაობა და ანსამბლის, გუნდის ხელმძღვანელობა. თქვენი აზრით, რა გამოწვევებსა და სირთულეებთან არის დაკავშირებული ანსამბლის ხელმძღვანელობა?

– ტრიო, კვარტეტები, ანსამბლები... რა ვიცი, რთულია. უბრალოდ, დაგვიანებას ვერ ვეგუები. ერთი საათით რომ დააგვიანებს და მოვა, ვითომ არაფერი, აქ კი ამდენი ადამიანი ელოდება, არ ვიცი, ეს ჩემთვის რა არის. გარმონთან ძირითადად მეხით მოძრაობა მაქვს, პირველი მე შემოვიტანე ეს მოძრაობა. ჩარჩოში არაფერი მაქვს; სიმღერაა თუ ინსტრუმენტია, რა ხასიათზეც ვარ, ორთვლიანს ზოგჯერ რვაზე გავუშვებ და პირიქით.

– 1992 წლიდან მუშაობდით მერაბ კოსტავას სახელობის ეროვნულ თეატრში, იყავით მუსიკალური გამფორმებელი და მსახიობიც. ეს ახალი სფეროა. გვიამბეთ თქვენი ცხოვრების ამ ეპიზოდზეც, რამდენად საინტერესო იყო თქვენთვის, როგორც მსახიობისა და როგორც მუსიკალური გამფორმებლისათვის, თეატრის ეს მიმართულება?

– ეგ თეატრშიც მქონდა, კინოშიც და ყველგან. გოდერძი ჩოხელის ფილმები, იურა კვაჭაძის ფილმები. ვთამაშობდი კიდეც ორივე ფილმის ეპიზოდებში. ბევრი ფილმი მაქვს მუსიკალურად გახმოვანებული. „სურამის ციხისთვის“ ზურაბის დედის ტირილი მე ჩავუწერე. ფარაჯანოვი და დოდო აბაშიძე იყვნენ მაშინ.

– კოსტავას ეროვნულ თეატრში ვთამაშობდი სპექტაკლში „ნურც რა მოგშლია, არწივო, ბუდეი“, თუშების ცხოვრებაზე იყო. ნინუა, თეატრის ხელმძღვანელი, ერთი წელი მითვლიდა, მიბარებდა, ჩვენთან უნდა მოხვიდეო. კინო არ არის იმდენი სალაპარაკო, რა მაქვს ისეთი, არაფერი. „ადამიანთა სევდა“, „ექვსი თოვლიანი დღე“, „წიგნი ფიცისა“ – ამ ფილმებში ჩემი სიმღერაა გამოყენებული. „წიგნი ფიცისა“ რომ გადაიღეს, ბიძინამ (კომპოზიტორი ბიძინა კვერნაძე – რ.კ.) სიმღერა გააკეთა, გიგა ლორთქიფანიძე იყო რეჟისორი. მითხრეს, რომ იქ უნდა მემღერა ინგილო ქალის „ნანა“. ვუთხარი, ვიმღერებ, მაგრამ ისე, როგორი განწყობაც მოვა, მელიზმები, ჩახვევები უნდა ყოფილიყო ჩემი. მერე მითხრეს, რომ „დალაი“ – თუშური „ზარი“ გვჭირდებაო. ვუთხარი, რომ ეს კაცების „ზარი“ იყო და ამას თავისი განუყოფელი მელოდია ჰქონდა. იქვე შევასრულე, ძალიან მოეწონათ და მითხრეს, რომ ესეც მე უნდა შემესრულებინა. უარი ვუთხარი, რადგან ქალები არ ასრულებდნენ „ზარს“. მოიყვანეს ჰამლეტ გონაშვილი. ჰამლეტი სიმღერის დას მეძახდა, სახელით არ მომმართავდა. საოცარი ადამიანი იყო, ბუნების, მთების მოყვარული. ისწავლა, მაგრამ ხმის ტემბრი არ მიესადაგა, თვითონაც ასე ფიქრობდა. მოიყვანეს თემურ ქევხიშვილი და ჩაწერეს თემური.

ყველა ლექსს თავისი ისტორია აქვს, თუ ეს ისტორია არ იცი და შენს გულში არ ჯდება, შეიძლება ტკივილით, სიხარულით, იმას მე ვერ მივიღებ. მეუბნებიან, როგორ ძლიერ ლექსებს იღებ და ძლიერ ლექსებზე აკეთებო.

თუშური მელოდიები, რაც ბავშვობაში, ახალგაზრდობაში მესმოდა, რაც ჩემს მეხსიერებას შემორჩა, ყველაფერი ზეპირად ვიცი. ამ მელოდიებზე ტექსტებს მე ვადებ და მე ვარგებ, ყველაფერი ჩემი გაკეთებულია, რამდენიმეს გარდა. ლექსი არის ფშავ-ხევსურების, მით უმეტეს, ხევსურების. მელოდია-მუსიკა არის თუშების.

– თქვენი და თქვენი დის ვარსკვლავი ერთად გაიხსნა. თქვენს შემოქმედებაშიც არის ეთეროს პოეზია. საერთო ისტორია გაქვთ, ერთი ამბავი გადაგხდენიათ, ერთი გაგხარებიათ და გწყენიათ. როცა თქვენი დის ლექსს არჩევთ, მის ტექსტში თუ ხედავთ ხოლმე თქვენი ბავშვობის ემოციებს? აკავშირებთ საერთო მოგონებებს?

– ის, რაც ჩემია, ამისია... ტირილიც ერთია, სიხარულიც, ტკივილიც და ყველაფერი. ის ჩემში ისეთ ემოციებს იწვევს, რომ სხვებისგან შეიძლება ისე ვერ აღვიქვა და ვერ შევისისხლხორცო. ზოგჯერ მეუფლება განცდა, რომ არც ეს არის ლექსის ავტორი და არც მე ვარ სიმღერის ავტორი, თუშეთია ყველაფერი თავისი სილამაზით, თავისი ბრძოლებით, ემოციებით, სიხარულით, ყველაფრით, რაც ჰქონდათ და იყვნენ ჩვენი წინაპრები.

ადრე თუშეთში რომ სატვირთო მანქანებით დავდიოდით, ბარგზე ვისხედით ხოლმე მთელი ოჯახი. გამაძლიერებლები ედგათ ბიჭებს, ჩემი სიმღერები იყო ჩართული... მაშინაც კი ვფიქრობდი, რომ ის მე არ ვიყავი, მე არ ვმღეროდი. სულ სხვა სამყაროა იქ, თუშეთში.

კვლავ ეთერო ერთვება:

– ბოლო საღამოს ვიყავით დანოს (ეთეროს და ლელას სოფელი თუშეთში – რ.კ.) გორზე. ვისხედით და ხან მე მაკითხებდნენ ლექსს და ხან შენ გამღერებდნენ. ქალებმა თქვეს: „ვაიმე, არ გებრალებათა თუშეთ, ხვალ რო წახვალთად, ვეღარც თქვენ ლექსს გიგონებსად ვეღარც თქვენ ნამღერს?!“ – ეს ფრაზა ძალიან მოქმედებს ჩემზე, ეს დროც ხომ მოვა, სულ რომ წავალთ (საუბრისას თვალზე ცრემლი მოადგა).
– ბავშვობის წყენა? რა გაწყენინათ ეთერომ ბავშვობაში?

– არაფერი. დედას გაეკიდებოდა ხოლმე ხშირად, დედა თუ მიდიოდა საქმეზე, დედა მობრუნდებოდა. „ლელა!“ – დამიძახებდა და აბა, ნუ მოხვალ შინ! მობრუნდებოდა ეგრევე. სიმღერის და სიყვარულის მეტი, სხვა არაფერი გვქონია სახლში. სხვათა შორის, მამაც და დედაც მღეროდნენ, მაგრამ ვერ გამოჩნდნენ იმდროინდელი ცხოვრების გამო. მუსიკოსობა, კაცის სიმღერა სირცხვილი იყო და დამალულად მღეროდნენ ხოლმე.

– რას ურჩევდით ახალგაზრდებს?

– უყვარდეთ სამშობლო, ქართული, ეროვნული, წარსული... იფიქრონ მომავალზე და იყვნენ ისეთი ადამიანები, რომ უყვარდეს ყველას, თავის ერსა და სამშობლოს.

– რომ არა სიმღერა, რა იქნებოდა?

– რომ არა სიმღერა, იქნებოდა მფრინავობა.

ინტერვიუ დაიბეჭდა ფოლკლორის ცენტრის ელექტრონულ ჟურნალში და მიეძღვნა ლელა თათარაიძის 75 წლის იუბილეს.

ფოტო - ლაშა ღუღუნიშვილი

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.