USD 2.6729
EUR 2.8469
RUB 2.8628
თბილისი
თანამედროვე კულტურა და მოდა ფარაჯანოვის გავლენის ქვეშ
თარიღი:  1922

9 იანვარს შესრულდა 97 წელი სერგო ფარაჯანოვის დაბადებიდან.

სპეციალურად საიტისათვის Vogue.ua ფარაჯანოვის შემოქმედების მკვლევარი ვერონიკა ჟურავლიოვა გვიამბობს, თუ რა როლი ითამაშა მოდამ მის შემოქმედებაში და რა გავლენა მოახდინა მისმა ხელოვნებამ თანამედროვე პოპ-კულტურაზე-დაწყებული მადონათი და დამთავრებული ლედი გაგათი.

სერგო ფარაჯანოვი უნიკალური რეჟისორია-„მივიწყებულ წინაპართა აჩრდილებისა“ და „ბროწეულის ყვავილის “ ავტორი, ეპატაჟური ხელოვანი, „შესანიშნავი, მაგრამ აუტანელი“. მისი კოსტიუმები კინოსა და რეალურ ცხოვრებაში ხელოვნების ნამდვილი ნიმუშებია. ის მიმართავდა ლილი ბრიკისა და 80-იანი წლების კინოვარსკვლავთა ჩაცმულობის სტილიზაციას, ივ-სენ ლორანს ჩუქნიდა თავისი ესკიზების ალბომს და აფერადებდა ქოლგებს ფრანსუაზა საგანისათვის. თანამედროვე არტისტებმა გადმოიღეს მისი საავტორო სტილი-რეჟისორ ტერსენ სინჰის ახალი კლიპი ლედი გაგას მონაწილეობით პრაქტიკულად მთლიანად მისი ზეგავლენით არის შექმნილი.

1965 წელს ეკრანებზე გამოდის ფილმი-„მივიწყებულ წინაპართა აჩრდილები“, რომელმაც ავტორს მსოფლიო აღიარება მოუტანა. ამ ფილმში მსახიობებმა შეძლეს უზადოდ განესახიერებინათ პერსონაჟთა ჭეშმარიტი გრძნობები და განცდები. ასეთივე ჭეშმარიტი და ნამდვილია პერსონაჟთა კოსტიუმები, ფეხსაცმელი, აქსესუარები, ტექსტილი, ავეჯი თუ ჭურჭელი. გუცულების (უკრაინელების უმცირესობა, რომელიც კარპატებში ცხოვრობს) გარეგნული იერისა და ყოფის გაცოცხლებაში რეჟისორს ეხმარებოდა კოსტიუმების მხატვარი ლიდია ბაიკოვა. იმისათვის, რომ მაყურებელს ეჭვმიუტანლად ერწმუნა ეკრანზე ნანახი, უმაღლესი კლასის პროფესიონალმა ლიდია ბაიკოვამ გასწია კოლოსალური სამუშაო- მან იმოგზაურა გუცულების მიყრუებულ სოფლებში და თავი მოუყარა ქსოვილისა და ფაქტურის, ქარგის, ვერცხლეულის და სხვა აქსესუარების განუმეორებელ ანსამბლს. კინოფილმისათვის „ბროწეულის ფერი“ (თავდაპირვანდელი სახელწოდება „საიათნოვა“) ფარაჯანოვი წერს საავტორო სცენარს, რომელშიც უკვე მოხაზულია მთავარ პერსონაჟთა კოსტიუმები. ეს არის დეტალების, აქსესუარებისა და სხვადასხვა ეპოქის ფასონების არაჩვეულებრივი ნაზავი.

გადაღებებისათვის შეიძინეს სომხური ვერცხლის ქამრები და სხვა აღკაზმულობანი, საეკლესიო ცხოვრების ამსახველ სცენებში გამოყენებულ იქნა ავთენტური ნივთები. ნადირობის სცენაში მეფის ასულ ანას კოსტიუმში ფარაჯანოვი ერთმანეთს უხამებს ზამშისა და კარაკულის სხვადასხვა ფერებს: მარგალიტისფერ-ნაცრისფერიდან დაწყებული გრაფიტულის ჩათვლით. ქალიშვილს ამკობს კაბის ფერთან შეხამებული ბუმბულებით გაწყობილი თავსაბურავით . წითელი ხავერდისა და შავი კარაკულის ნაზავი გამოხატავს გმირის შინაგან მდგომარეობას პოეტთან სასიყვარულო დიალოგის სცენაში და მოწოდებულია იმისათვის, რომ გააცოცხლოს მიჯნური აშუღის ის სტრიქონები, რომლებიც საფუძვლად უდევს აღნიშნულ სცენას: „ შენ ხარ ცეცხლი, კაბა შენი ცეცხლია“.

ცხოვრება და მოდა

ცხოვრებაში ფარაჯანოვი იყო ნამდვილი კუტურიე, ქმნიდა მისთვის საინტერესო ადამიანების ვიზუალურ იმიჯს. ერთხელ ფარაჯანოვის მორიგი მოდური პერფორმანსის სახე გახდა ლილია ბრიკი. იმიჯის შესაქმნელად ფარაჯანოვმა იგი შემოსა ივ-სენ ლორანის სტილიზებული კაბით, ყელსახვევითა და სამკაულებით. [მსახიობი მოხვდა ლილიანა პლოტნიკოვას ობიექტივში] მეგობარმა ლილია აგაბაბაიანმა ფარაჯანოვს შეუკერა წითელი რომბებით გაწყობილი შავი ხავერდის საიმიჯო ხალათი, რომლითაც იგი წარსდგა ფილმის „აშიკ-ქერიბი“ პრემიერაზე 1988 წელს კიევში. ფარაჯანოვი და ივ-სენ ლორანი ფარაჯანოვს არ გაუმართავს საკუთარი კოსტიუმების გამოფენა, სანამ ასეთი გამოფენის მოწყობის სურვილი მას არ გაუჩინა აღსანიშნავმა მოვლენამ- 1987 წელს სანკტ-პეტერბურგში მოწყობილმა ივ-სენ ლორანის ექსპოზიციამ. ისინი ერთმანეთს ვასილი კატაიანმა გააცნო. ორი გენიის მეგობრობა გახვეულია ლეგენდის საბურველში. ერთ-ერთი ვერსიით კუტურიეს წარმოდგენაც კი არ ჰქონდა, თუ ვინ იყო ფარაჯანოვი. მეორე ვერსიის მიხედვით კი ფილმის -„ბროწეულის ფერი“- კოსტიუმებით მოჯადოებულმა დიზაინერმა ფარაჯანოვს სთხოვა მისთვის დაეხატა ორი ესკიზი. საპასუხოდ რეჟისორმა ერთი ღამის განმავლობაში შექმნა ესკიზების მთელი ალბომი, რომელიც დღეს დაცულია ივ-სენ ლორანის მუზეუმში პარიზში.

მადონა

სერგო ფარაჯანოვის გარდაცვალებიდან ხუთი წლის შემდეგ, 1995 წელს მადონა უშვებს თავის მეექვსე სტუდიურ ალბომს «Bedtime Stories». ამ ალბომის მთავარ სიმღერაზე მუსიკალურ ვიდეოს იღებს მარკ პომანეკი, რომელიც მასში იყენებს სიმბოლოებს ფარაჯანოვის სურათიდან“ბროწეულის ფერი“ და ანდრეი ტარკოვსკის კინოფილმებიდან „ სტალკერი“ და „ნოსტალგია“.

2020 წლის სექტემბერში შედგა ლედი გაგას კლიპის მსოფლიო პრემიერა, რომელიც შეიქმნა მის კომპოზიციაზე „911“. მუსიკალურ ვიდეოში გამოყენებულია ციტატები მსოფლიო კინოს შედევრებიდან: ჩილელი რეჟისორის ალეხანდრო ხოდოროვსკის ფილმიდან „წმინდა მთები“, ფელინის „8 ½“, მაგრამ კლიპის მთავარი ინსპირაცია გახდა ფარაჯანოვის „ბროწეულის ფერი“. ლედი გაგას კოსტიუმებზე მუშაობდა დიზაინერების მთელი გუნდი ვარსკვლვის ფეშენ-დირექტორის ნიკოლა ფორმიჩეტისა და სტილისტის მარტა დელ რიოს ხელმძღვანელობით. კლიპის ავტორი ცნობილი ინდელი რეჟისორი ტარსენ სინჰია. ეს არის ფარაჯანოვის სტილისტიკით შექმნილი მისი პირველი ნამუშევარი. 2000 წელს ფილმში „გალია“ კოსტიუმების მხატვარ ლეგენდარულ ეიკო ისიოკასთან და ჯენიფერ ლოპესთან ერთად მან გააცოცხლა სერგო ფარაჯანოვის არაერთი სახე ახალი ავტორისეული გააზრებით.

თანამედროვე მოდა

სერგო ფარაჯანოვის მიერ შექმნილი კოსტიუმები კინოსა და ცხოვრებაში დღესაც არ კარგავენ აქტუალობას ფეშენ-დიზაინერებისთვის. „ფარაჯანოვის მიხედვით“ შექმნილი ყველაზე გამორჩეული კოლექციებით პუბლიკას წარუდგნენ დიზაინერები ულიანა სერგიენკო 2015 წელს, ანტონიო მარასი 2016 წელს და ბიჭოლა 2020 წელს.

 

წყარო: vogue.ua-ს მიხედვით მოამზადა დარეჯან ხვედელიძემ

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.