USD 2.8378
EUR 2.9317
RUB 2.8576
თბილისი
საბჭოთა უსახურობა VS დასავლური თავისუფლება — ორი განსხვავებული სამყაროს არქიტექტურული შედარება
თარიღი:  311

არქიტექტურა ქალაქისა და ქვეყნის ეკონომიკური, პოლიტიკური თუ სოციალური მდგომარეობის მკაფიო და ნათელი გამოხატულებაა, რომელიც ურბანულ სტრუქტურას, მის იერსახეს ქმნის. არქიტექტურის მეშვეობით შესაძლებელია საზოგადოების კულტურული ღირებულებების, ტრადიციების, შემოქმედებითი ხედვის თუ თავისუფლების ხარისხის განსაზღვრა, ან პირიქით, მათი შეზღუდულობისა და დოგმატური შეხედულებების დანახვა.

ამ მხრივ საინტერესო საკვლევი თემაა საბჭოთა არქიტექტურა, რომელიც იდეალურად გადმოგვცემს ერთი მხრივ სისტემის „სიდიადის" წარმოჩენის, მასებზე ზემოქმედების მცდელობას, მეორე მხრივ კი შეზღუდულ ხედვას და თავისუფლებისგან, ხელოვნებისგან დაცლილ გარემოს, რისი კარგი გამოხატულებაც მასობრივად ნაგები ე.წ. საბჭოთა „ხრუშჩოვკებია". ეს კარგი მაგალითია იმისა, თუ რა ემართება ქალაქს, როდესაც სისტემა თავისი შემზღუდველი საცეცებით ყველა სფეროს ეხება და სადაც თავისუფლება და შემოქმედებითობა დანაშაულია. ასეთი ტიპის შენობებში აქცენტი პრაქტიკულობასა და ეკონომიაზე კეთდება, რის გამოც ისინი მხოლოდ მინიმალურად აკმაყოფილებს ადამიანთა მოთხოვნებს. ამის საპირწონედ, მეორე მხარესაა თავისუფალი, განვითარებული დასავლეთი, განსხვავებული არქიტექტურული ხედვებით, ხარისხის, ეკოლოგიურობისა და მდგრადობის მიმართ ყურადღების გამახვილებით.

საბჭოთა უსახურობა

საბჭოთა კავშირში სტალინის გარდაცვალებას მისი კულტის დამხობა და მთელი რიგი სტრუქტურული, პოლიტიკური, სოციალური, კულტურული ცვლილებები მოჰყვა. ახალმა მმართველმა, ნიკიტა ხრუშჩოვმა დაგმო სტალინის პოლიტიკა, მისი არქიტექტურული გემოვნება და ის ზედმეტი მონუმენტურობისა და პომპეზურობის გამო საბჭოთა კავშირისთვის შეუსაბამოდ მიიჩნია. ამასთან, საბჭოთა კავშირი დიდ ფინანსურ, ეკონომიკურ კრიზისს განიცდიდა და მსგავსი ტიპის ნაგებობები ფინანსურად წაგებიანი იყო.

ხრუშჩოვმა 1950 წელს არქიტექტორთა ყრილობაზე საბინაო კრიზისის გადაჭრის ბრძანება გასცა, რომელიც მაქსიმალურად ნაკლებ დანახარჯს ითვალისწინებდა. ამასთან, ამ პერიოდში სწრაფი ტემპით ვითარდებოდა ინდუსტრიალიზაციის პროცესი, რის გამოც სოფლის მოსახლეობა ქალაქებში მასობრივად ჩამოჰყავდათ. საჭირო იყო ამ ადამიანების ბინებით უზრუნველყოფა, რაც საბინაო კრიზისის მოგვარების საჭიროებას კიდევ უფრო ზრდიდა. აღნიშნული ფაქტორებიდან გამომდინარე მთავარი აქცენტი ხარისხის ნაცვლად საცხოვრებლების რაოდენობაზე გაკეთდა და მთავარი მიზანი ჩქარი ტემპით მოსახლეობის სახლებით უზრუნველყოფა გახდა. საბინაო კრიზისის დადგენილების მიღების შემდეგ, მოსკოვში ბეტონის ფილების ჩამოსასხმელი ქარხანა გაიხსნა და მასიური მშენებლობა აქტიურად დაიწყო.

1950-80-იან წლებში ყველაზე მეტად გავრცელდა 3-5 სართულიანი საცხოვრებელი ნაგებობები, რომელიც დღემდე „ხრუშჩოვკების" სახელით არის ცნობილი, მიუხედავად იმისა, რომ მისი პროექტი არქიტექტორ ვიტალი ლაგუტენკოს ეკუთვნის.

„ხრუშჩოვკები" წინასწარ, ქარხანაში გამზადებული მზა ბლოკებისგან იგებოდა, რაც მშენებლობას საკმაოდ აიაფებდა და პროცესს აჩქარებდა. ეს უხარისხო, უსახური საცხოვრებლები საბჭოთა კავშირის „თანასწორობის" იდეას გამოხატავდა და სიმარტივით, ხელოვნებისგან დაცლილი, ზედმეტი არქიტექტურული გადაწყვეტებისგან თავისუფალი, ტიპური იერსახით ხასიათდებოდა. კომპლექსები, ძირითადად ერთ-ორ ოთახიან სტანდარტულ, ერთმანეთის იდენტურ ბინებად ნაწილდებოდა, რომლებიც მოუხერხებელი დაგეგმარებით, დაბალი ჭერით (ხშირ შემთხვევაში მათი სიმაღლე 2,48 მ-ს არ აღემატებოდა), კედელში ჩაშენებული სათავსოებით გამოირჩეოდა, ასევე უმეტესობას არ ჰქონდა აივნები და მობინადრეთა პირობებს ვერ აკმაყოფილებდა. საინტერესო ფაქტია ისიც, რომ ამგვარი ნაგებობები დროებით საცხოვრებლად იყო გათვლილი და მოსახლეობა უკეთესი ცხოვრების მოლოდინში არაკომფორტულ ბინებში ატარებდა წლებს. ეს მოლოდინი უსასრულოდ გაგრძელდა და დღემდე, თბილისის ქუჩებში საბჭოეთის გადმონაშთები კვლავ მრავლად გვხვდება.

თბილისში „ხრუშჩოვკები" 1950-იანი წლების ბოლოს და 1960-იანი წლების დასაწყისში გაჩნდა, მასიური მშენებლობა კი საბურთალოს რაიონიდან დაიწყო, შემდეგ მას სხვა უბნები — გლდანი, ვარკეთილი, დიღომი და თემქაც მოჰყვა.

„ხრუშჩოვკების“ ფართის სიმცირე, მოუხერხებელი დაგეგმარება და დაუკმაყოფილებელი საცხოვრებელი მოთხოვნები ბინების გადაკეთებას საჭიროებდა. ამან გამოიწვია უკანონო მიშენებები, რომელმაც ისედაც უსახური შენობები სრულ სიმახინჯედ და ავარიულ კონსტრუქციებად აქცია.

უკანონო მიშენებების პროცესი საბჭოთა კავშირში 1980-იანი წლებიდან, ე.წ. „პერესტროიკის" პერიოდიდან დაიწყო. საბჭოთა რეჟიმმა დაადგინა პროგრამა „საცხოვრისი 2000", რომლის მიზანიც საცხოვრებელი ფართის ზრდა და საცხოვრებელი პირობების გაუმჯობესება იყო. რადგან საბჭოთა მმართველობას ამის აღსრულების ფინანსური რესურსი არ გააჩნდა, მან დაუშვა ამ პროცესში მოსახლეობის თანამონაწილეობა.

შედეგად, საქართველოში საბჭოთა რეჟიმმა 1987 წელს გამოსცა სპეციალური დადგენილება, რომელიც მრავალსართულიან (მაქსიმუმ 9 სართულიან) სახელმწიფო და კოოპერატიულ შენობებში მცხოვრებლებს უფლებას რთავდა ბინებისთვის საკუთარი ფინანსებით დამატებითი ფართი, ლოჯიები თუ აივნები მიეშენებინა. სახელმწიფოს აზრით, ეს ნაბიჯი საბინაო პრობლემის მოგვარებას შეუწყობდა ხელს. თუმცა აღნიშნულ დადგენილებას მოჰყვა უკონტროლო მიშენება, ფართების თვითნებური ზრდა, საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ კი არეულ, მოუწესრიგებელ ქვეყანაში კიდევ უფრო მეტად იმატა უკანონო მშენებლობებმა, რამაც სრულად დაამახინჯა ქალაქის გარეგნული მხარე, ურბანული გარემო და საფრთხე შეუქმნა თავად შენობის მოსარგებლეებს. 50-80-იან წლებში ნაგები „ხრუშჩოვკების" საექსპლუატაციო ვადა 25-მაქსიმუმ 50 წელი იყო, უხარისხო შენობების მდგომარეობა კი კიდევ უფრო დამძიმდა თვითნებური, სიცოცხლისთვის საშიში მიშენებებით.

დასავლური თავისუფლება

მაშინ, როდესაც საქართველოში საბჭოთა უსახური „ხრუშჩოვკების" მშენებლობა მიმდინარეობდა, დასავლეთში, თავისუფალ და დემოკრატიულ ქვეყნებში ხარისხზე ორიენტირებულ, ინდივიდუალურ საცხოვრისებს აგებდნენ. განსხვავებით საბჭოეთისგან, თავისუფალ სახელმწიფოებში არქიტექტურული სტილი, დიზაინი და ურბანული განვითარება სისტემის მიერ არ კონტროლდებოდა და ინდივიდუალური მიდგომებით ხასიათდებოდა. გარდა ზოგადი სტანდარტების დაკმაყოფილებისა, დასავლეთი ხარისხზე, ინოვაციურ გადაწყვეტილებებსა და ეკოლოგიურ მიმართულებებზე იყო ორიენტირებული, საბჭოეთში კი აქცენტი დაბალ ფასსა და რაოდენობაზე კეთდებოდა.

ამასთან, საცხოვრებლის დაგეგმარებაში დიდი ყურადღება ეთმობოდა მოსახლეობის ინდივიდუალურ საჭიროებებს, საზოგადოებრივ სივრცეებსა და გამწვანებას, რაც საბჭოთა კავშირში ფაქტობრივად უგულებელყოფილი იყო. დასავლური პროექტები უნიკალური არქიტექტურული და დიზაინერული ხედვით გამოირჩევა, „ხრუშჩოვკები" კი ერთფეროვანი, სტანდარტული და ერთმანეთის იდენტური შენობებია. კონტრასტის უკეთ აღსაქმელად განვიხილოთ რამდენიმე მაგალითი, რომელზე ნათლად ჩანს განსხვავება საბჭოთა უსახურ შენობებსა და დასავლურ, ინოვაციურობაზე, ხარისხსა და კომფორტზე ორიენტირებულ მიდგომებს შორის.

Unite d'Habitation — საფრანგეთიმარსელი, 1947-1952

მრავალფუნქციური საცხოვრებელი კომპლექსი Unite d'Habitation მარსელში 1947-52 წლებში აშენდა არქიტექტორ ლე კორბუზიეს (Le Corbusier) ავტორობით. Unite d'Habitation-ის მშენებლობის მიზანი მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ ევროპაში საცხოვრებლის კრიზისის და საბინაო პრობლემატიკის მოგვარება იყო, ნაგებობა კი ძირითადად საშუალო და დაბალ ფენაზე იყო გათვლილი. აღნიშნული შენობა ევროპაში გახდა ერთ-ერთი ინოვაციური პროექტი, რომელიც ახალი საცხოვრებელი ტიპის მოდელს ქმნიდა და თანამედროვე ცხოვრებისთვის საჭირო მოთხოვნებს აკმაყოფილებდა.

ფოტო: ArchDaily

ლე კორბუზიეს მასშტაბური პროექტი მრავალფუნქციურ სივრცეს სთავაზობდა მობინადრეებს, სადაც ცხოვრება, დასვენება, მუშაობა, გართობა, ვაჭრობა და სოციალური აქტივობები ერთ სივრცეში იყო შესაძლებელი. პროექტში მთავარი აქცენტი სრულფასოვან კერძო სივრცეებზე, დღის შუქსა და ბუნებასთან ინტეგრაციაზე გაკეთდა.

ლე კორბუზიეს ნამუშევარი არქიტექტურულ, სოციალურ ექსპერიმენტსა და ურბანული დაგეგმარების კონცეფციას ითვალისწინებდა. ის 330 საცხოვრებელ ბინასა და საზოგადოებრივ სივრცეებს აერთიანებდა. დიდი მნიშვნელობა ექცეოდა სახურავსაც, რომელზე გამწვანება, აუზი, სპორტული და გასართობი ზონები მოეწყო, რაც იმ დროისთვის საკმაოდ ინოვაციური იყო.

ფოტო: ArchDaily

შენობა შემაღლებულ ბიძებზე დგას, რათა ეს სივრცე გადაადგილებისთვის, გამწვანებისა და ავტომობილებისთვის ყოფილიყო გამოსადეგი. ბინები აივნებითა და ვიტრაჟებით არის მოპირკეთებული, რათა ბუნებრივი განათება და ვენტილაცია უზრუნველყოს. ამასთან, მშენებლობის ხარჯების შესამცირებლად და ეკონომიის მისაღებად გამოყენებულია ბეტონი, თუმცა "ხრუშჩოვკებისგან" განსხვავებით არქიტექტურა ისეა შედგენილი, რომ ეს მასალა ნაგებობას მეტ მიმზიდველობას სძენს და ბრუტალიზმის ერთ-ერთ თვალსაჩინო ნიმუშად აქცევს.

Park Hill Estate - ინგლისიშეფილდი, 1961

შეფილდში მდებარე Park Hill Estate-ის საცხოვრებელი კომპლექსი არქიტექტორების ჯეკ ლინისა და აივორ სმიტის (Jack Lynn and Ivor Smith) ავტორობით 1961 წელს აშენდა. მსგავსად პირველი შენობისა, ეს კომპლექსიც მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ, ქალაქებში საცხოვრებელი ფართების ნაკლებობის, საბინაო პოლიტიკის მოსაგვარებლად შეიქმნა და მაღალი სიმჭიდროვის კომფორტული საცხოვრებელი სივრცის უზრუნველყოფას ისახავდა მიზნად. Park Hill Estate-ის კომპლექსი მუშათა კლასზე, საშუალო ფენაზე იყო გათვლილი და ხელსაყრელი ადგილმდებარეობით გამოირჩეოდა. შემაღლებული ადგილი ქალაქის ხედს გადაჰყურებდა და ქალაქის ცენტრს ფეხით სავალი გზით მარტივად უკავშირდებოდა, რაც მობინადრეებისთვის ტრანსპორტის საჭიროებას ამცირებდა.

ფოტო: ArchDaily

პროექტი "Streets in the Sky"-ის კონცეფციით შეიქმნა, რაც გულისხმობდა ოთხ დამოუკიდებელ შენობას, რომლებიც ერთმანეთს მასიური ბლოკებით, გამავალი მოაჯირებით უკავშირდებოდა და სოციალური ურთიერთობისთვის საერთო სივრცეებს ქმნიდა. Park Hill Estate-ის ინოვაციურობას სწორედ სოციალურ ურთიერთობებზე მორგებული კონცეფცია წარმოადგენდა, რომელიც გარდა კომფორტული საცხოვრებლისა, მობინადრეებს მულტიფუნქციურ ზონებს, კომერციულ, გასართობ, სამედიცინო და დასასვენებელ სივრცეებს სთავაზობდა. შენობა ბეტონითა და განსხვავებული ფერის აგურით იყო ნაგები, რაც მას ესთეტიკურ მიმზიდველობას მატებდა. თავად სივრცე კი 1000 მცხოვრების საჭიროებებზე მორგებული ბინებისგან შედგებოდა, რომლებიც ტერასულად იყო განლაგებული.

ფოტო: ArchDaily

1980-იანი წლებიდან შეფილდის ფოლადის მრეწველობის კრიზისმა საგრძნობლად დააზარალა ქალაქის ეკონომიკა და უმუშევრობის დონე გაზარდა, რამაც იმოქმედა საცხოვრებელი კომპლექსის მდგომარეობაზე და ის ვანდალიზმისა და დანაშაულის კერად იქცა. ყველაფერი 1997 წლიდან შეიცვალა, როდესაც ნაგებობას ძეგლის სტატუსი მიენიჭა და მის რეკონსტრუქციაზე აქტიურად დაიწყო მუშაობა, რამაც ბრუტალიზმის სახასიათო ელემენტები შეუნარჩუნა და შენობას ახალი სიცოცხლე შესძინა.

ფოტო: ArchDaily

Habitat 67 - კანადამონრეალი, 1967

ერთ-ერთი გამორჩეული საცხოვრებელი კომპლექსი Habitat 67, მონრეალში 1967 წელს, არქიტექტორ მოშე საფდის (Moshe Safdie) პროექტის მიხედვით აშენდა. 12-სართულიანი კომპლექსი წარმოადგენს ინოვაციურ ნაგებობას, რომელიც სტანდარტული მრავალბინიანი შენობის კონცეფციის არღვევს. მე-20 საუკუნის გამორჩეული ნაგებობა თავდაპირველად მსოფლიო ექსპოზიციაზე წარსადგენად, კანადური პავილიონისთვის შეიქმნა და წარმოადგენდა ექსპერიმენტულ გადაწყვეტას მჭიდრო ურბანულ გარემოში მაღალი ხარისხის, ეკონომიური საცხოვრებელი სახლების. მიუხედავად იმისა, რომ პროექტი თავდაპირველად უფრო მასშტაბური იყო და 1000 საცხოვრებელ ბინას, მულტიფუნქციურ სივრცეებს მოიცავდა, საბოლოოდ დამტკიცების შემდეგ ბინათა რაოდენობა შემცირდა.

ფოტო: ArchDaily

გარდა განსხვავებული დიზაინისა, პროექტი ახალი ტექნოლოგიებისა და ინოვაციური მიდგომების გამოყენებით არის საინტერესო, რომელიც მწვანე არქიტექტურასა და მდგრადი განვითარების პრინციპებს ემყარება. Habitat 67-ის პროექტში გამოყენებულია მოდულური მშენებლობა, რაც გულისხმობს კუბის ფორმის კონსტრუქციების წინასწარ, ქარხნულად დამზადებას და შემდგომ მათ ადგილზე აწყობას, რაც მშენებლობის დროისა და ხარჯების შემცირებას განაპირობებს. ამასთან, კუბების განლაგება და მათი კომბინაცია ისეა შემუშავებული, რომ თითოეული კონსტრუქცია მის მომიჯნავე კუბს ხელს არ უშლის და სახლის სახურავის ათვისების შესაძლებლობას იძლევა, სადაც გამწვანებები გვხვდება.

თითოეულ კუბში საცხოვრებელი ზონაა მოწყობილი, საიდანაც ქალაქის ხედები იშლება. საცხოვრებელი კომპლექსი თავისი არქიტექტურით, დიზაინით, გარემოსთან კავშირითა და სამშენებლო მიდგომით არაერთი არქიტექტურული პროექტის შთაგონების წყარო გამხდარა და თავის უნიკალურობას დღემდე ინარჩუნებს.

ფოტო: ArchDaily

ამგვარად, არქიტექტურული მაგალითები ცხადყოფს, როგორ ვითარდებოდა ქვეყანა ჩაკეტილი, ტოტალიტარული, ავტოკრატიული მმართველობის პერიოდში, სადაც არქიტექტურა და ხელოვნება მკაცრად კონტროლდებოდა, ინდივიდუალურობა და შემოქმედებითობა კი დანაშაულად ითვლებოდა. მეორე მხრივ, იმავე პერიოდში, განვითარებულ, დასავლურ სამყაროში საბინაო პრობლემები განსხვავებული მიდგომებით გვარდებოდა, აქცენტი კი საბჭოთა სისტემისგან განსხვავებით, ხარისხზე, ეკოლოგიურ სტანდარტებზე, ინდივიდუალურ საჭიროებებზე, ინოვაციებზე, შემოქმედებითობასა და მდგრად მშენებლობაზე კეთდებოდა, რის გამოც ისინი დღემდე არქიტექტურის ისტორიაში გამორჩეულ ნიმუშებად ითვლება.

წყარო:Urban Media • ურბან მედია

უცნობი ნაცნობი
გურამ ახალაია - კაცი, რომლის სახელთანაც არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის გაცემა და XXI საუკუნეში გაკეთებული ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნი“

გურამ ახალაიას ქართული საზოგადოება „ვეფხისტყაოსნის“ უნიკალური კოლექციით და ასევე „ვეფხისტყაოსანთან“ დაკავშირებული პროექტით - 21 საუკუნეში გაკეთებული  ხელნაწერი „ვეფხისტყაოსნით“ იცნობს, რომლის გადაწერაც მოხდა 300 ცნობილი ადამიანის  მიერ, თუმცა  საინტერესო და მრავალმხრივია  ბატონი გურამის   შრომითი ბიოგრაფია. ის წლების განმავლობაში მუშაობდა საპასუხისმგებლო თანამდებობზე შინაგან საქმეთა სამინისტოში, საპასპორტო სამსახურში - მის სახელთან არის დაკავშირებული პირველი ქართული პასპორტის და პირადობის მოწმობების გაცემა.

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში თავადაც იყო ჩართული. მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ  გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს  გვიზიარებს.     

2023 წელს გურამ ახალაია თბილისის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს. კარგად ახსოვს 1979 წელს გამართული პირველი „თბილისობა“, რომლის საორგანიზაციო საკითხებში  თავადაც იყო ჩართული.  მაშინ რას წარმოვიდგენდი, ოდესმე ამ გამორჩეული ტიტულის  მფლობელი მეც რომ გახდებოდიო, ამბობს ბატონი გურამი და თბილისთან დაკავშირებულ საკუთარ ისტორიას და  პროფესიული ცხოვრების საინტერესო ეპიზოდებს გვიზიარებს.     

გურამ ახალაია:  ჩემი „შრომის წიგნაკი“ საქართველოს პოლიტექნიკურ ინსტიტუტში, მაშინდელ გეპეიში გაიხსნა. წარჩინებით  დავამთავრე ენერგეტიკის ფაკულტეტი და ჩავაბარე ასპირანტურაში, დამტოვეს კათედრაზე, რაც  მაშინ იშვიათი  იყო.  თბილისში არ ვიყავი ჩაწერილი,  მუშაობის დაწყება არათბილისელისთვის იოლი არ იყო. არასდროს  დამვიწყებია ის სიკეთე, რასაც ჩემ მიმართ იჩენდნენ ადამიანები.  მახსოვს  როგორ შემიწყვეს ხელი რაიონიდან  ჩამოსულ სტუდენტს, რომ თბილისში დამეწყო მუშაობა. კათედრაზე ჩემი  დატოვება და ასპირანტურაში ჩარიცხვა აკადემიკოსმა  ვახტანგ გომელაურმა და  მალხაზ ყიფშიძემ გადაწყვიტეს.  ჩემი გულისთვის მინისტრთა საბჭომდე მივიდნენ, სპეციალური  დადგენილება მიაღებინეს,  რომ განაწილებით  თბილისში დავრჩენილიყავი და  სამსახურში ავეყვანე. იმდენი ადამიანი იდგა ჩემს გვერდით და იმდენჯერ გამიმართეს ხელი, მათი წყალობით გამოვიარე  ცხოვრების არც თუ  იოლი გზა. ყველას ღვაწლი და წვლილი მახსოვს,  ალბათ ამიტომაც, მეც ყოველთვის ვცდილობდი ხელი გამემართა ადამიანებისთვის, დავხმარებოდი ახალგაზრდებს, რათა მათ  გზა გახსნოდათ.  ცხოვრება ასეთია  - მადლიერების გრძნობა დიდი  მადლია. დღეს ყველაზე მეტად მიხარია,  როცა მხვდებიან ადამიანები  და ჩემ გაკეთებულ საქმეებს იხსენებენ. ისეთ ადამიანებს  უთქვამთ, არ გვავიწყდება, როგორ დაგვეხმარეთ სამსახურში მოწყობაშიო,  რომ მე არც კი მახსოვს.  

ინსტიტუტის დამთავრებიდან ორ წელიწადში უკვე ლექციებს ვკითხულობდი. ახალგაზრდა ასაკში დავიწყე ურთიერთობა სტუდენტებთან. თითქოს სამეცნიერო საქმიანობას უნდა გავყოლოდი, მაგრამ დავიწყე კომკავშირული კარიერა. უნივერსიტეტიდან გადამიყვანეს  თბილისის ერთ-ერთ  ცენტრალურ- დღევანდელ მთაწმინდის,  მაშინდელ კალინინის რაიონში, სადაც ყველა საფეხური გავიარე და  გავხდი  კომკავშირის რაიომის  პირველი მდივანი. სამწუხაროდ, ამას ახლა აღარ  ახსენებენ, მაგრამ ჩვენს თაობას, ვინც ვმუშაობდით კომკავშირში არაფერი ცუდი არ გაუკეთებია. კალინინის  რაიონში გატარებულმა პერიოდმა ბევრი რამ მასწავლა, დიდი ცხოვრებისეული გამოცდილება  მომცა. ვმუშაობდი ავთანდილ საყვარელიძესთან, ლევან მგალობლიშვილთან,  ზურაბ ლომიძესთან, ნელი გურგენიძესთან ერთად. კალინინის რაიონი ძირითადად  შემოქმედებითი ინტელიგენციის რაიონი იყო, ბიუროში ჩვენთან ერთად  იყვნენ  ზურაბ ანჯაფარიძე, ჯანსუღ ჩარკვიანი, მორის ფოცხიშვილი, ვახტანგ ბერიძე და სხვები. ჩვენს რაიონში სამი ინსტიტუტი იყო, თეატრალური, სამხატვრო აკადემია და კონსერვატორია, სადაც გამორჩეული ახალგაზრდობა იყო თავმოყრილი, არანაკლებ ნიჭიერი და ლაღი, ვიდრე ახლანდელი  ნიჭიერი ახალგაზრდობაა.

Screenshot 2025-01-21 000004   

- კომკავშირში თქვენი წარმატებული კარიერა ედუარდ შევარდნაძეს უკავშირდება?

-  არა, იმ დროს კომკავშირის ცეკას პირველი მდივანი იყო ჟიული შარტავა.  ეს იყო ფენომენალური ადამიანი  დიდი გამოცდილებით, იმ პერიოდისთვის   სრულიად  განსხვავებული ჩინოვნიკი,  მისგან  ყველამ  ბევრი რამ  ვისწავლეთ.   ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  ჩვენთან შემოდიოდა 53-ე სკოლა, რომლის დირექტორიც იყო  ლამარა მარგველაშვილი. ერთხელ მე-7 კლასის მოსწავლეები შატალოზე წავიდნენ. გაბრაზებულმა  დირექტორმა  დაშალა  კლასი და მოსწავლები  დანარჩენ ოთხ კლასში გადაანაწილა. ასე დასაჯა ბავშვები. მოსწავლეებმა პროტესტი გამოაცხადეს და არ შევიდნენ გაკვეთილებზე. იმ დროისთვის ეს ძალიან ხმაურიანი  ამბავი იყო.  შევიკრიბეთ განათლების სამინისტროს და კომკავშირის რაიკომის წარმომადგენლები გამოსავლის მოსაძებნად. ბავშვები ჩემთან მოვიდნენ და მთხოვეს, დაგვაბრუნოს ჩვენს კლასში და არასდროს გაკვეთილს აღარ გავაცდენთო. ძალიან გაგვიჭირდა ლამარა მარგველაშვილის დარწმუნება. მითხრა: თუ შენ აიღებ პასუხისმგებლობას, კი ბატონო, დავაბრუნებ ძველ კლასშიო.  გავბედე და ვუთხარი, რომ პასუხისმგებლობას ვიღებდი. იმ დღიდან ჩემსა და იმ ბავშვებს შორის საოცარი მეგობრობა ჩამოყალიბდა. ამ ჯგუფში იყვნენ სესილი გოგიბერიძე, გეგა კობახიძე, თამრიკო კარტოზია,  ყველამ წარჩინებით დაამთავრა სკოლა. კლასიდან 12 ოქროს მედალი გავიდა.  გეგასთან ბოლომდე  ვმეგობრობდი. იმ ტრაგედიიდან  2-3 თვით ადრე მოვიდა ჩემთან, დიდხანს ვისაუბრეთ. მერე ბევრჯერ მიკითხავს ჩემი თავისთვის, იქნებ რაიმეს თქმა უნდოდა და ვერც  გაბედა, რადგან   ჩვენ შორის დიდი ასაკობრივი სხვაობა  იყო.    

როცა ეს  ბავშვები მე-9 კლაში გადავიდნენ, მე კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი. ერთ საღამოს  რამდენიმე ბავშვი მოვიდა ჩემთან სამსახურში - სააღდგომო ლიტურგიაზე გვინდა წასვლა და დირექტორმა გვითხრა, მე ამის გამო საყვედურს  მივიღებ,  თქვენს „მეგობართან“ შეათანხმეთო.  რა უნდა მექნა? ბავშვები სამსახურში მომადგნენ და უარს როგორ ვეტყვი, არა და ხომ ვიცი, რომ ამას  დიდი  ამბავი მოჰყვება. ავდექი და ვუთხარი, მეც თქვენთან ერთად წამოვალ -მეთქი. მართლაც  შევხვდით რუსთაველის თეატრთან  და ერთად  მივედით ქაშუეთში.  ბავშვები  20 -25 წუთი გაჩერდნენ, შემდეგ  ჩავაბარე მშობლებს და წამოვედით. მიიტანეს ეს ამბავი  ჟიული შარტავამდე. ერთ დღეს მირეკავს მისი მდივანი, ჟიულის უნდა შენთან საუბარიო. ვიფიქრე, ალბათ, საყვედურს მეტყვის - მეთქი. მოსკოვიდან სპეციალურად  იყო ჩამოსული ცეკას ინსპექტორი,  რომელსაც დავალებული ჰქონდა გაეკონტროლებინა, თუ  რა ხდებოდა თბილისში, დადიოდნენ  თუ არა  სააღდგომო ლიტურგიაზე ახალგაზრდები. ეს კაცი თბილისშია და ამ დროს კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ლიტურგიას სკოლის  მოსწავლეებთან ერთად დაესწრო (იცინის)  ჟიულიმ გამოიკითხა დაგეგმილი ღონისძიებები, მესაუბრება ყველაფერზე, მაგრამ ლიტურგიაზე დასწრებას არ ახსენებს.  ის იყო   გავიფიქრე,  ალბათ არაფერი იცის  მომხდარზეო, რომ უცებ მკითხა: კი მაგრამ, როგორაა რაიკომის მდივანი თავის კომკავშირელეებთან ერთად ეკლესიაში რომ დადისო?!  - ისე უცებ მოხდა ყველაფერი, თქვენთან შეთანხმება  ვერ მოვასწარი, უარსაც ვერ ვეტყოდი, მაინც წავიდოდნენ და მერჩია მეც მათთან ერთად ვყოფილიყავი -მეთქი - ვუპასუხე. ჟიულიმ პაუზა გააკეთა და მითხრა: მე ის მომწონს, რომ შენ ასე  გენდობიან ახალგაზრდები და  ასე გააგრძელე. საყვედურს ველოდი და მადლობა მითხრა, ისიც კი იხუმრა: ჩემთან და მოსკოვთან თუ შეათანხმებდი, მეც კი წამოვიდოდიო (იცინის) 

- კომკავშირიდან პოლიციის მაღალჩინოსნამდე გზა მარტივად გაიარეთ?  

- პოლიციამდე  იყო „ტრესტინჟმშენი“.  ეს იყო გაერთიანება, რომელიც ქალაქის მშენებლობაზე მუშაობდა, ვაშენებდით სახლებს, წყალსადენებს, კომუნიკაციებს. ტრესტის ერთ-ერთ ხელმძღვანელად დამნიშნეს. სამი წელი ვიმუშავე ამ ტრესტში. ძალიან საინტერესო ობიექტები ავაშენეთ თბილისში.  სწორედ იმ პერიოდში მოეწყო პირველი თბილისობა. კარგად მახსოვს საორგანიზაციო სამუშაოები, რაც პირველი თბილისობისთვის  ჩავატარეთ.  დღემდე არის ზემელზე პატარა კაფე, რომელიც პირველი თბილისობის წინ ავაშენეთ. ახალი ობიექტის  გახსნა ყველა თბილისობის დღესასწაულზე  აუცილებლობა იყო. მახსოვს, მთელი ღამე ვიმუშავეთ, რომ კაფის გახსნა მოგვესწრო. როგორც ხელმძღვანელი, გახსნაზე აუცილებლად უნდა ვყოფილიყავი, მაგრამ დილის 6 საათზე მივედი სახლში და ვეღარ გავიღვიძე. მიხვდა თენგიზ მენთეშაშვილი, რაც დამემართა  და ერთი საყვედური არ უთქვამს ჩემთვის.    

თბილისობა მართლაც დიდი დღესასწაული იყო ქალაქში. როგორც გითხარით, პირველი თბილისობიდან მახსოვს ყველაფერი, რაც ამ დღესთან იყო დაკავშირებული. ვინაიდან კალინინის რაიონში ვმუშაობდი, ჩვენთან,  როგორც ქალაქის ცენტრალურ უბანში,  ბევრი ღონისძიებები ტარდებოდა, შესაბამისად,  მეც აქტიურად ვიყავი ხოლმე ჩართული მოსამზადებელ სამუშაოებში.  მახსოვს, როგორი ემოციები მქონდა, როდესაც თბილისის საპატიო მოქალაქეებს ასახელებდნენ. ვუყურებდი აკაკი შანიძეს, ნინო რამიშვილს, ილიკო სუხიშვილს და  ვფიქრობდი, რა უნდა დაიმსახურო, რომ  ასეთი გამორჩეული გახდე და საპატიო თბილისელის სტატუსი მოგანიჭონ. რას წარმოვიდგენდი, რომ გავიდოდა ათეული წლები  და მეც გავხდებოდი თბილისის საპატიო მოქალაქე. 2023 წელს ვახტანგ დავითაიამ, ლაშა თაბუკაშვილმა, ომარ ნაფეტვარიძემ, გია ჯაფარიძემ  წარადგინეს ჩემი კანდიდატურა თბილისის საპატიო მოქალაქეობაზე,  თავიდან  უარზე ვიყავი, მაგრამ  მაინც დამითანხმეს.

464220026_8350829438319921_3381772225890791679_n

- როგორ დაიწყო თქვენი და თბილისის ისტორია? 

- 18 წლის ვიყავი, როდესაც ზუგდიდის რაიონის სოფელ განმუხურიდან თბილისში სასწავლებლად ჩამოვედი. სკოლა იქ დავამთავრე. თბილისმა   კარგად მიმიღო. მე და ჩემი და  ნაქირავებ ბინაში ვცხოვრობდით, ჩვენს ოჯახს თავზე არ გადასდიოდა, გაჭირვებაც ბევრი იყო,  მაგრამ ის პერიოდი მაინც ტკბილად მახსენდება. თბილისი მაშინ სხვანაირი ქალაქი  იყო. ვცხოვრობდი შორეულ ნათესავებთან,  ქალბატონი ოლღა შენგელია-ჯალაღანია დამსახურებული მასწავლებელი იყო, მეც ისე მპატრონობდა როგორც საკუთარ შვილს.  როდესაც კომკავშირული კარიერა დავიწყე, რაიონმაც და იქ მცხოვრებმა  ინტელიგენციამაც ძალიან  კარგად  მიმიღო.   მაშინ  ადამიანური ურთიერთობები ძალიან ღირებული იყო.  ჩვენს წრეში მარტო მე ვიყავი პროვინციიდან ჩამოსული, მაგრამ  არ მახსოვს ამის გამო, ოდესმე ვინმეს რაიმე ეგრძნობინებინა, პირიქით, ჩემს პატარა ნაქირავებ ბინაში მოდიოდა ყველა. მაშინ არავინ უყურებდა ვის რამდენი ფული ჰქონდა, ვინ  რა სოციალური წრიდან  იყო.  ეტყობა საბაზრო ეკონომიკამ და კომუნიკაციებმა  შეცვალა ადამიანური ურთიერთობები. ჩვენს ახალგაზრდობაში  ტელეფონიც კი არ იყო, ამიტომ ერთმანეთთან  მისვლა-მოსვლა, თან ყოველგვარი გაფრთხილების გარეშე,  იყო კომუნიკაციის მთავარი საშუალება. 

შინაგან საქმეთა  სამინისტროში „ტრესტინჟმშენიდან“ გადამიყვანეს. ეს დაწინაურებად ითვლებოდა. ედუარდ შევარდნაძეს, რომელიც კორუფციას ებრძოდა, უნდოდა, შინაგან საქმეთა სამინისტროში გადაეყვანა წარმატებული პარტიული და კომკავშირული მუშაკები.  ცეკას სამდივნოს გადაწყვეტილებით გადამიყვანეს ძალიან საპასუხისმგებლო თანამდებობაზე. ეს იყო სოცსაკუთრების დატაცების წინააღმდეგ მებრძოლი განყოფილება,  დღევანდელი  ეკონომიკურ დანაშაულთან ბრძოლის სამსახური, რომელშიც  ჩვენ დროს  შემოდიოდა მექრთამეობა,  სპეკულაცია.  ჩემთვის ძალიან უცხო იყო ეს  სფერო. რთული სამუშაო იყო, ძალიან მიშლიდნენ ხელს, რასაც ბევრი მიზეზი ჰქონდა. გადავწყვიტე, რომ დამეწერა პატაკი და  წელიწადნახევრის შემდეგ ჩემივე განცხადებით წამოვედი, ეს იყო პირველი შემთხვევა, როდესაც  ადამიანი ამ პოსტს  საკუთარი სურვილით ტოვებდა. მაშინ მინისტრი იყო გვეტაძე, ძალიან კარგი ადამიანი, მან გადაწყვიტა გადავეყვანე ცენტრალურ აპარატში, ისევ პარტიულ სამუშაოზე, სადაც  აღარ მქონდა შეხება  ვინმეს დაკავებასთან, რაც  ნამდვილად არ იყო ჩემი საქმე.  90 იან წლებში ისევ ქალაქის მმართველობაში დავბრუნდი,  როდესაც კომუნისტური ეპოქა დასრულდა და ხელისუფლებაში მოვიდა ზვიად გამსახურდია, შინაგან საქმეთა  მაშინდელმა მინისტრმა დილარ ხაბულიანმა მომძებნა, უკვე კერძო სტრუქტურაში გადასული და დამაბრუნა შინაგან საქმეთა სამინისტროში, კადრების სამმართველოს უფროსად, სადაც წლების შემდეგ, კახა თარგამაძის მინისტრობის დროს ისევ დამაბრუნეს.  ცხონებული ზვიად  გამსახურდია  ცდილობდა ძველი კადრების ახლით ჩანაცვლებას, სამწუხაროდ, კადრები გვიჭირდა. რთული დრო და რთული წლები გავიარეთ.  როდესაც ახალი ხელისუფლება მოვიდა  მე გადამიყვანეს საპასპორტო სამსახურში, ერთ-ერთ მოადგილედ.  მაშინ  იწყებოდა  რეფორმა. მე  ჩამაბარეს კანონპროექტების მომზადება.  ურთულეს პირობებში ვმუშაობდით, ორად ორი კომპიუტერი გვქონდა, არც არანაირი  ბაზა არსებობდა,  არც პასპორტი, არც პირადობის მოწმობა. ამის მიუხედავად, ჩემი უშუალო მონაწილეობით  იურისტებთან ერთად ხუთი კანონპროექტი  მოვამზადეთ.  წლების განმავლობაში  მცირე კორექტირება  მოხდა,  თუმცა ისევ ეს კანონები მოქმედებს.  ჩვენ მაშინ  არ გვქონდა არანაირი გამოცდილება. ძალიან მეხმარებოდა საგარეო საქმეთა სამინისტროს საკონსულო დეპარტამენტი, მოვახერხეთ და ერთ წელიწადში 200 პასპორტის  ნიმუში ჩამოვიტანეთ   ყველა იმ ქვეყნიდან, სადაც საელჩო გვქონდა გახსნილი. ვთვლი,  რომ ამ დიდ  საქმეში მეც შევიტანე  ჩემი  წვლილი - პირველი ქართული პასპორტი და პირადობის მოწმობა ჩემი ხელმძღვანელობის დროს გაიცა. ერთ ისტორიას გავიხსენებ.  როდესაც პირველი პასპორტების ეგზემპლარები ჩამოვიტანეთ საფრანგეთიდან, საგანგებოდ მოვემზადეთ, რომ სიმბოლურად  პირველი პასპორტი  პრეზიდენტ ედუარდ შევარდნაძისთვის გადაგვეცა.  მივედით გამზადებული პასპორტით, გვინდოდა მოგვწყო გადაცემის ცერემონიალი, მაგრამ ედუარდმა უარი  გვითხრა:  ვისაც რიგით ეკუთვნის, პირველი პასპორტი მას მიეცითო.  დავიწყეთ პასპორტების გაცემა, საპასპორტოებში რიგები იდგა,  ბევრი პრობლემები იყო, მაგრამ  პროცესი ბოლომდე მივიყვანეთ. კარგად ჩატარდა რეფორმა, თუმცა ქვეყანას არ ჰქონდა რესურსი  ბოლომდე მიგვეყანა ეს ყველაფერი. პასპორტების გაცემა დავიწყეთ უცხოეთშიც - პარიზში, ბრიუსელში, ამერიკაში, ქართველი ემიგრანტებისთვის საელჩოებში პასპორტების აღება დიდი შეღავათი იყო.  ჩვენ მიერ  მომზადდა პროექტი, პასპორტების გაცემის წესის გამარტივების შესახებ, რაც მოგვიანებით განხორციელდა მიხეილ სააკაშვილის პრეზიდენტობის დროს. მე წამოვედი ამ სამსახურიდან, თუმცა  მოგვიანებით ირაკლი ოქრუაშვილმა ისევ დამაბრუნა საპასპორტოში, სადაც ვიმუშავე  ოქრუაშვილის მინისტრობის დროს, უკვე იუსტიციის სამინისტროში იყო გაერთიანებული საპასპორტო სამსახური, როდესაც დავწერე განცხადება და საბოლოოდ წამოვედი.  დავაფუძნეთ  ფონდი „იავნანა“, რომლის დირექტორიც ვიყავი წლების განმავლობაში.  ამ ფონდმა დიდი  სამუშაოები გაწია ობოლი და მზრუნველობამოკლებული ბავშვების დასახმარებლად,  115 სახლი გაიცა  უბინაო, მრავალშვილიანი ოჯახებისთვის,  700 - მდე სტუდენტს დაუფინანსდა სწავლა, უამრავ სოციალურად დაუცველ ბავშვს  გაეწია დახმარება.  მერე იყო  რაღაც გაუგებრობები და  მე წამოვედი ფონდიდან,  ნამდვილად არ მინდოდა  პოლიტიკაში ჩართვა, პაატას იძულებით მოუწია, ვთხოვე,  თავადაც არ ჩართულიყო, ვემუდარებოდი. ვიცოდი, რაც მოჰყვებოდა ამ ყველაფერს, თუმცა ასეთ სიბინძურეს  მაინც არ ველოდი. პაატა არ იმსახურებდა იმას, რაც მოხდა. ჩვენ უახლოესი მეგობრები ვართ, მაგრამ პოლიტიკის გარეშე.  ამის შემდეგ დაიწყო მახათას ტაძრის მშენებლობა. პატრიარქმა დაგვიბარა და გვთხოვა, მიგვეხედა ამ საქმისთვის. სიმართლე გითხრათ, არ მჯეროდა, რომ თითო ლარის  შემოწირულობებით და შეგროვებით, ამხელა საქმე გაკეთდებოდა, მაგრამ პატრიარქს სჯეროდა. ღვთის წყალობით და პატრიარქის ლოცვა -კურთევით დიდებული ტაძარი აშენდა და კვლავ  გაგრძელდება განხორციელება იმ ყველაფრის, პირველ რიგში სამეცნიერო მუზეუმის, კელიების, სასტუმროების, რაც გეგმის მიხედვით არის  გაწერილი.

Screenshot 2025-01-21 000329       

როგორ დაიწყო თქვენი გატაცება „ვეფხისტყაოსნით“ და როგორ შეიქმნა თქვენი უნიკალური კოლექცია?

ვეფხისტყაოსნის 800 წლისთავი იყო იმ წელს, როდესაც  სკოლაში „ვეფხისტყაოსანს“ გავდიოდით. ჩემმა ქართულის მასწავლებელმა ღონისძიებაზე, სადაც  აფორიზმები ვთქვი ზეპირად,  მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ სასკოლო გამოცემა და მითხრა:  როდესაც  შეგხვდება  კარგი გამოცემები ყოველთვის შეიძინეო. ეს იყო ჩემს ცხოვრებაში პირველი „ვეფხისტყაოსანი“. კომკავშირის რაიკომის პირველი მდივანი ვიყავი.  მეგობარი მოვიდა და მითხრა: მამაჩემი „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციონერია, მოსკოვში მიაქვს კოლექცია საინტერესო გამოფენაზე,  ძალიან უნდა მეგრული „ვეფხისტყაოსანი“, ხომ არ იცი ვინმეს ჰქონდეს,  რომ გვათხოვოსო. მე ვუთხარი, მე მაქვს მეთქი. ჩემი მამიდაშვილის საჩუქარი იყო. გავატანე ჩემი წიგნი მოსკოვში, სადაც წარმატებული გამოფენა გაიმართა. როგორც კი ჩამოვიდა მეგობრის მამა მოსკოვიდან,  შემხვდა და მადლობის ნიშნად მაჩუქა „ვეფხისტყაოსნის“ კატალოგი, სადაც  შესული იყო ყველა ენაზე გამოსული „ვეფხისტყაოსანი“. მე უკვე მქონდა 70 მდე გამოცემა, ძირითადად,  ქართულ და რუსულ ენებზე, ზოგი ჩემი ნაყიდი იყო, ზოგი -  საჩუქარი. ყველამ ვინც იცოდა, რომ  კოლექცია მქონდა, სადაც კი კარგ გამოცემას  გადააწყდებოდნენ, მჩუქნიდნენ ხოლმე. კატალოგის ჩუქების შემდეგ უფრო დავინტერესდი  გამოცემების შეგროვებით, როგორც კი ახალ გამოცემას  შევიძენდი, კატალოგში შემოვხაზავდი ხოლმე, ძალიან აზარტული პროცესი  იყო (იცინის)

დღეს ჩემს კოლექციაში „ვეფხისტყაოსნის“ 600 მდე გამოცემაა, მსოფლიოს 56 ენაზეა „ვეფხისტყაოსანი“ გამოცემული და ყველა მაქვს. მაქვს ვეფხისტყაოსნის გამოცემები, რომლებზეც  სხვადასხვა ქვეყნის პრეზიდენტებს აქვთ ხელმოწერები გაკეთებული,  21 პრეზიდენტის ავტოგრაფიანი „ვეფხისტყაოსანი“ მაქვს, მათ შორის იტალიის პრეზიდენტის, ასევე მაკრონის, რომელსაც ფრანგულ ენაზე თარგმნილი „ვეფხისტყაოსანი“  საფრანგეთში ჩვენი ყოფილი ელჩის გოჩა ჯავახიშვილის ხელით  გავუგზავნე. რაღაც პერიოდის მერე ერთ-ერთ მიღებაზე მაკრონს  გოჩა ჯავახიშვილისთვის უთქვამს: ამ პოემაზე ბევრი მსმენია, მაგრამ წაკითხულმა მოლოდინს გადააჭარბაო.

Gurami_0001   

- რომელია გამორჩეული გამოცემა  თქვენს კოლექციაში?

- გამორჩეულია 1712 წლის ვახტანგისეული გამოცემა, რომელიც მთელ მსოფლიოში 24 ეგზემპლარია შემორჩენილი და აქედან ერთ-ერთი მე მაქვს.  მსოფლიოს ნებისმიერი წიგნსაცავი და მუზეუმი დაეძებს დღემდე ამ გამოცემას. რამდენიმე საელჩოდან მოვიდნენ ჩემთან თხოვნით, რომ ეს გამოცემა შეესყიდათ, მაგრამ რა თქმა უნდა უარი ვთქვი. ეს გამოცემა  სრულიად შემთხვევით, საკმაოდ მოკრძალებულ ფასად,  ერთ-ერთი ჩემი  ახლობლისგან შევიძინე, რომელმაც იცოდა, რომ კოლექცია მქონდა. ამ გამოცემას 45  წელი ვეძებდი.  მე  1888 წლის „ვეფხისტყაოსანებიც“ მაქვს, რომელიც  შედარებით იოლად შევიძინე  „მშრალ ხიდზე“, რომელიც თავიდან წიგნის ბაზრობით დაიწყო.  მერე და მერე წიგნები განდევნეს და ახლა ყველაფერი იყიდება წიგნების გარდა. 1988 წელს ვეფხისტყაოსნის  გიორგი ქართველიშვილისეულ გამოცემას დიდი ისტორია აქვს.  ამ გამოცემაში მთელი ქართული საზოგადოება მონაწილეობდა. მუშაობა დაიწყეს 1880 წელს, უნდოდათ განსაკუთრებული გამოცემა ყოფილიყო.  გრიგოლ ორბელიანს სთხოვეს შეეგროვებინა ხელნაწერები. ილია, აკაკი, იონა მეუნარგია, ივანე მაჩაბელი,  იაკობ გოგებაშვილი ყველა მონაწილეობდა  გამოცემის მომზადებაში. ტექსტს  ივანე მაჩაბელი ხმამაღლა კითხულობდა და ერთად ასწორებდნენ. გაამზადეს ყველაფერი, მაგრამ აღმოჩნდა, რომ ფული არ ჰქონდათ გამოსაცემად. ამ დროს მაშინდელი ბიზნესმენი გიორგი ქართველიშვილი მივიდა ივანე მაჩაბელთან და  უთხრა:  ვანო, როგორც ბანკირმა მირჩიე, ფული დამიგროვდა და  არ ვიცი რაში ჩავდოო. მაჩაბელმა უთხრა, ქართლში ბევრი ხორბალი მოვიდა, გლეხები ვერ ჰყიდიან და თუ იყიდი, იქნებ მოგებაც ნახოო. იყიდა ქართველიშვილმა ხორბალი, დიდი მოგება ნახა, მოვიდა მაჩაბელთან და უთხრა, 1000 მანეთი გადამიდია თქვენთვისო, რაც იმ დროისთვის ძალიან დიდი თანხა იყო.  სწორედ  ამ თანხით გამოუშვეს 1888 წელს  „ვეფხისტყაოსანი“. იმის მიუხედავად, რომ მის შექმნაში მთელი ქართული ინტელიგენცია მონაწილეობდა, ამ გამოცემას დღემდე ყველა ქართველიშვილისეულ „ვეფხისტყაოსანს“ ეძახის. იმის მიუხედავად, რომ მას ბევრი ქველმოქმედება აქვს ჩადებული, ამ წიგნმა ბოლომდე უკვდავყო მისი სახელი.

მაქვს კიდევ ერთი  უნიკალური „ვეფხიტყაოსანი“, რომელიც გამოიცა ლონდონში 1912 წელს. ეს იყო პირველი ინგლისურ ენაზე გამოცემული „ვეფხისტყაოსანი“, მარჯორი უორდროპის თარგმანი, რომელიც ვერ მოესწო წიგნის გამოცემას და  მისმა ძმამ, ოლივერ უორდროპმა  გამოსცა წიგნი.  უორდროპები იმდენად დაუკავშირდნენ საქართველოს, კარგად იცოდნენ არა მარტო ქართული ენა,  ჩვენი ლიტერატურაც. ასეთი ისტორია არსებობს. ხელნაწერთა ინსიტუტში არის „ვეფხისტყაოსნის“ ე.წ. წერეთლისეული ნუსხა. ისტორია ასეთია. ამ ხელნაწერმა დიდი გზა გაიარა და ძმებ წერეთლებთან მოხვდა. მათ წამოიღეს ხელნაწერი თბილისში ყდის გასაკეთებლად. იქეიფეს და ხელნაწერი  დარჩათ ფაეტონში. ხელნაწერი  ცნობილი ვაჭრის  ფორაქიშვილის ხელში მოხვდა, მან ხელნაწერი მიუტანა  დავით სარაჯიშვილს, რომელიც მაშინვე მიხვდა რასთან ჰქონდა საქმე და ექვთიმე თაყაიშვილი მიიწვია.  ექვთიმემ „ვეფხისტყაოსანი“ წაიღო, კარგად შევისწავლიო. სარაჯიშვილი ხშირად აკითხავდა თაყაიშვილს,  წიგნი დამიბრუნეო, მერე სარაჯიშვილი სადღაც წავიდა და მისი ცოლი აკითხავდა ექვთიმეს, რომელმაც ასეთი ოსტატური რამ მოიფიქრა.  „ივერიაში“ გამოქვეყნა წერილი, სადაც მადლობას უხდიდად სარაჯიშვილს, წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას უნიკალური „ვეფხისტყაოსანი“  შემოწირაო. ამით არ დამთავრდა ეს ისტორია. წერეთლები ითხოვდნენ „ვეფხისტყაოსნის“ დაბრუნებას, ექვთიმემ განუცხადათ, რომ ეს საქართველოს კუთვნილება იყო და ჩააბარა წერა -კითხვის გამავრცელებელ საზოგადოებას. როგორც მერე გაირკვა, წიგნის აქეთ-იქით ტარებაში ხელნაწერშიდან ამოჭრილი იყო 10 უნიკალური ილუსტრაცია.  ილუსტრაციები მოხვდა ლონდონში, სომეხი ვაჭრის ხელში, რომელიც  მათ დიდ ფასში  ჰყიდდა. ოლივერ უორდროპმა როგორც კი ილისტრაციები ნახა,  მიხვდა, რომ ისინი  „ვეფხისტყაოსნიდან“ იყო ამოჭრილი და  ამის შესახებ შეატყობინა ექვთიმეს. თაყაიშვილმა შეუთვალა  სომეხ  ვაჭარს,  ჩამოდი თბილისში და  ილუსტრაციებს ჩვენ ვიყიდითო. ჩამოიტანა სომეხმა თბილისში  ილუსტრაციები, ჯერ  ათასი მანეთი მოითხოვა, მერე -  ხუთასი. ექვთიმე დაემუქრა გუბერნატორით, ეს მოპარული გაქვთო და   250 მანეთად შეისყიდა. ილუსტრაციები დაუბრუნდა „ვეფხისტყაოსანს“.

Screenshot 2025-01-20 235609 (1)

- „ვეფხისტყაოსნის“ კოლექციამ მიგიყვანათ  პროექტამდე,  შეგექმნათ ხელნაწერი 21-ე საუკუნეში?   

- ამ პროექტის განხორციელება 2003 წელს დავიწყე. ორ წელიწადში ვაპირებდით გადაწერის დასრულებას, მაგრამ დავასრულეთ 2018 წელს. ხელნაწერთა ინსტიტუტში ბევრი ხელნაწერს გავეცანი, ვიფიქრე, ერთი თანამედროვე  ხელნაწერი რატომ არ უნდა იყოს?!  50 - მდე კალიგრაფისტის ნიმუში მომიტანეს,  მაგრამ არც ერთი არ მომეწონა.  როდესაც  ვნახე ლია სიხარულიძის ნამუშევრები, საზედაო ასოები, კამარები, რაც  საუცხოო  იყო, მივხვდი, რომ  ხელნაწერის გაფორმება მისთვის უნდა მიმენდო. ქალბატონი ლია საუცხოო მხატვარ-რესტავრატორია.  როგორც კი მან ჩემი იდეის შესახებ გაიგო, მაშინვე  დამთანხმდა, თუმცა  წარმოდგენაც არ გვქონდა რამხელა სამუშაოს მოვკიდეთ  ხელი.  ჩვიდმეტმა ცნობილმა  მხატვარმა გააკეთა ილისტრაციები. 300- მა ცნობილმა პიროვნებამ მიიღო მონაწილეობა გადაწერაში. დავიწყეთ უწმინდესით, მეორე გვერდი ჭაბუა ამირეჯიბმა გადაწერა, მესამე - ანა კალანდაძემ და ა.შ. მერაბ ბერძენიშვილი იყო ერთადერთი, რომელმაც ეპილოგის გადაწერა ითხოვა. დანარჩენ გვერდებს ჩვენ თვითონ  ვუმზადებდით  გადამწერებს.  გული მწყდება  რამდენიმე ადამიანზე, რომელთაც ვერ მოასწრეს ამ პროექტში მონაწილეობის მიღება, მათ შორის არის  ოთარ ჭილაძე,  გული მწყდება მუხრან მაჭავარიანზე, მასთან   შეთანხმებული ვიყავით, ჩავამთავროთ ღონისძიება და ერთ კვირაში გადავწეროთო და უცბად გარდაიცვალა,  ვერ მოვასწარით ვერც  დავით წერედიანიც, რომლის პოეზიასაც სამწუხაროდ გვიან გავეცანი. ყველა ენთუზიაზმით იყო ჩართული გადაწერაში, მათ შორის  არც ერთი პოლიტიკოსი არ არის, გარდა  გარდა ქვეყნის  პირველი პირებისა, 4 პრეზიდენტს აქვს  „ვეფხისტყაოსანი“ გადაწერილი.    

გადაწერა მოხდა სპეციალურ ქაღალდზე. მახსოვს ზინა კვერენჩხილაძეს, ჯანსუღ ჩარკვიანს და კახი კავსაძეს  მოუვიდათ შეცდომები გადაწერის დროს  და თავიდან მოუხდათ გადაწერა.  წარმოიდგინეთ, როგორი დიალოგები და ხალისი  იყო გადაწერის პროცესში, ყველა საოცარ პასუხისმგებლობას გრძნობდა. ოთარ მეღვინეთუხუცესმა და გურანდა გაბუნიამ სახლში გადავწერთ, სახლში მოგვიტანეო-მითხრეს, საოცარი ემოციები ჰქონდათ.  რამაზ ჩხიკვაძე,   იყო ერთ-ერთი პირველი, ვინც გადაწერა დაიწყო.  როდესაც ტექსტი მივუტანე,  მითხრა, გადავწერ, ხვალ მოდით და წაიღეთო. როგორც კი დავცილდი, მალევე  დამირეკა:  ამას ხვალისთვის ვერ გადავდებდი, უკვე გადავწერეო. სახალისო ისტორიებიც იყო. ჯამლეტ ხუხაშვილმა გადაწერა, როგორც სპორტულმა კომენტატორმა და ებრაელების წარმომადგენელმა. ამ დროს მეუღლე ურეკავს, ჯამლეტმა იხუმრა: ევა მაცადე, რუსთაველი ვარ და „ვეფხისტყაოსანს“ ვწერო. ევაც არდაიბნა, შენ თუ რუსთაველი ხარ, მე ვინ გამოვდივარო - ჰკითხა. შენ თამარ მეფე ხარო  - გაეხუმრა ჯამლეტი. ბევრი ასეთი ხალისიანი ისტორია იყო.  ძალიან მედგნენ გვერდით ჭაბუა ამირეჯიბი და რეზო გაბრიაძე, ჭაბუა  კვირაში ერთხელ მირეკავდა და მამხნევებდა, აბა როგორაა საქმეო?!  რეზო გაბრიაძეც  არ მეშვებოდა. 2007 წლის მოვლენების დროს, როდესაც ქვეყანაში რთული პროცესები იყო,  გავჩერდით,  ქაღალდიც დაგვაკლდა. არ მომასვენა რეზომ, გამუდმებით მირეკავდა,  გააგრძელე, არ გაჩერდე!  პატრიარქს  გადააწერინე და თუ არ დაამთავრებ, რას ეტყვი, რა  პასუხს გასცემო?!  თვითონ რეზო გაბრიაძემ ყველაზე ბოლოს გადაწერა. გამორჩეული გამოცემა გამოვიდა. მე ყოველთვის  კარგი ბიბლიოთეკა მქონდა, იშვიათი წიგნები, რასაც ვყიდულობდი სპეციალური ტალონებით.  ჩემი ბიბლიოთეკიდან 1200 მდე წიგნი ვაჩუქე საპატრიარქოს ბიბლიოთეკას, მათ შორისაა უნიკალური წიგნებიც. 

თამუნა ნიჟარაძე  

paata

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.