USD 2.7384
EUR 2.8548
RUB 2.6619
Tbilisi
რა მდგომარეობაა ამ დროისთვის უკრაინაში
Date:  264
2023 წლის 5-6 მაისის შეჯამება უკრაინაში:
- რუსეთის ბელგოროდის ოლქში მინიმუმ სამი რუსული პოზიცია დაიბომბა ინტენსიურად. აქედან მხოლოდ ერთი იყო უშუალოდ საზღვრისპირა შებეკინო. დანარჩენი ორი სამიზნე უფრო მოშორებითაა. რეალურად, ბელგოროდიდან რუსული პოზიციების ეფექტური დამუშავება იმასაც ემსახურება, რომ რუსული არმია აიძულონ საზღვრისპირა ოლქში დარჩეს უკრაინელთა პოტენციური იერიშის მოლოდინში. ცხადია, მინიმალურია იმის შანსი, რომ უკრაინელებმა რუსეთის ფედერაციას შეუტიონ ბელგოროდის მიმართულებით, მაგრამ პირობებში, რომ უკრაინელთა მხრიდან საარტილერიო დარტყმები ხორციელდება, რუსები იძულებულნი არიან იყოლიონ კონტინგენტი ოლქის დასაცავად. გარდა ამისა, ბელგოროდის ოლქი გამოიყენება მობილიზებულთა გასაწვრთნელად და უკრაინის ლუგანსკის ოლქში გადასასროლადაც. ბელგოროდის ოლქი არის რუსული ლოჯისტიკის ერთ-ერთი ცენტრი.
- უკრაინელებმა მარიუპოლში რამდენიმე დარტყმა განახორციელეს რუსულ პოზიციებზე. ქალაქი ჯერ კიდევ რჩება რუსული სამხედრო ძალების ერთ-ერთ ცენტრალურ თავშეყრის ადგილას. შესაბამისად, ნებისმიერი იერიში, რისი საშუალებითაც არ უნდა იყოს განხორციელებული ის, მნიშვნელოვან ზიანს აყენებს რუსულ არმიასა და ზოგად მორალს.
- რუსებმა სამოქალაქო მოსახლეობის, კოლაბორაციონისტებისა და საკუთარი სამხედროების ოჯახების ევაკუაცია დაიწყეს ზაპორიჟიას ოლქიდან. ევაკუაცია ხდება პოლოჰიდან და მელიტოპოლიდან. ევაკუაციის ნიშნები შეიმჩნევა საპორტო ქალაქ ბერდიანსკშიც, სადაც ოლქის საფრონტო ტერიტორიებიდან ჩაყვანილი მოსახლეობა იყრის თავს. სავარაუდოდ, ბერდიანსკი არ იქნება მათი განთავსების საბოლოო ზონა. რუსებმა შეიძლება იძულება დაიწყონ მშვიდობიანი მოსახლეობისა, რათა დაჰყვნენ რუსულ განკარგულებას და იძულებით დატოვონ საცხოვრებელი ადგილები. მსგავსი პრეცედენტებიც იყო ხერსონის ევაკუაციისას.
- ბახმუტი დგას. მართალია საბრძოლო მოქმედებები ქალაქის უკიდურეს დასავლეთ ნაწილში მიმდინარეობს, მაგრამ ქალაქის აღება ვერ მოხერხდა. რუსები ყველა სახის იარაღს იყენებენ ქალაქის უკრაინული პოზიციების წინააღმდეგ. მათ შორისაა სწრაფად აალებადი ამუნიციაც, რომლის მეშვეობით ქალაქი ცეცხლსა და კვამლში უნდა იყოს გახვეული. მიუხედავად ამისა, უკრაინელები ინარჩუნებენ პოზიციებს და არტილერიითა და დრონებით რუსული პოზიციების სიღრმეში ახორციელებენ დარტყმებს.
- რაც შეეხება "ვაგნერის" მიერ ქალაქის დატოვებას. რეალურად თუკი ეს მართლაც განხორციელდა (რეალურად არავინ იცის მისცემენ თუ არა "ვაგნერს" უფლებას მიატოვონ პოზიციები და უსაფრთხო დერეფნით აღმოჩნდნენ რუსული პოზიციების სიღრმეში) და იქ როგორც დაანონსდა ე.წ. "კადიროველები" შევიდნენ, მაშინ რუსული თავდაცვის ხაზისათვის სიტუაცია განსაკუთრებით დამძიმდება. "კადიროველთა" უმრავლესობას არ აქვს საბრძოლო გამოცდილება და ვისაც მსგავსი რამ ჰქონდა/აქვს ან მოკლულია ან თავად კადიროვი არ გაუშვებს ბახმუტის წინა ხაზზე. ბახმუტი არაერთხელ მოინათლა როგორც "ხორცსაკეპი". შესაბამისად, ჩეჩნების გაშვება ამ მიმართულებით კადიროვის პოზიციებს კიდევ უფრო დაასუსტებს. თუკი ეს მაინც მოხდა, არც ისაა გამორიცხული სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან მოუყარონ თავი სამხედროებს და დაარქვან "კადიროველი". თუმცა, თუკი კრემლს კადიროვის დანაყოფების სრული გამოფიტვა მართლაც აქვს გადაწყვეტილი, მაშინ მათი ბახმუტში გაშვება სრულიად ლოგიკური იქნება.
როგორც არ უნდა იყოს, თითქმის ათთვიანი იერიშების შემდეგ რუსული არმიის შემტევი ნაწილები და "ვაგნერის" დაჯგუფება ბახმუტში გამოიფიტა ისე, რომ ქალაქის აღება ვერ მოახერხეს.
- ყირიმის ხიდი, რომელიც ისედაც შეზღუდულად მუშაობდა, სამოქალაქო ტრანსპორტს შეზღუდულად ან საერთოდ აღარ ატარებს. აშკარაა რუსები ნებისმიერი სახის დარტყმას ელოდებიან უკრაინელთა მხრიდან. მათ შორის ყირიმის მიმართულებით.
- რუსი პროპაგანდისტი ზახარ პრილეპინი ნიჟნი-ნოვგოროდში საკუთარ მანქანაში ააფეთქეს. ის მძიმედ დაშავდა და თუ გადარჩა ქვედა კიდურებს დაკარგავს. ის მემარცხენე იდეოლოგიის მომხრე იყო რომელმაც პარადოქსია, მაგრამ იმპერიალიზმის მხარდამჭერად იქცა. ანუ ერთდროულად იყო მემარცხენეც და იმპერიალისტიც, რომელსაც რუსეთის წმინდა იმპერიის აღდგენა სურდა თუმცა კომუნისტურ საფუძვლებზე. ღიმილისმომგვრელია.
- "აზოვსტალის" 45 მცველი იქნა გათავისუფლებულ-გაცვლილი. ერთ-ერთი ყველაზე გამოცდილი სამხედრო ძალების წარმომადგენლები ბრუნდებიან შინ. ეს კი არამხოლოდ მორალური სტიმულია უკრაინელთათვის, არამედ კიდევ ერთიც - ისინი შესაძლოა გამოცდილ ინსტრუქტორებადაც იქცნენ ახალწვეულთათვის.
- "აზოვის" ბრიგადამ დამატებითი შევსება მიიღო და სრულიად მზადაა მნიშვნელოვანი როლი შეასრულოს უკრაინელთა კონტრშეტევისას.
- უკრაინული საჰაერო თავდაცვა ძალიან მაღალ დონეზე მუშაობს. მათ არამხოლოდ რუსული ფრთოსანი ზებგერითი რაკეტა "კინჟალი" ჩამოაგდეს, რომელზეც რუსები თავის დროზე დიდ იმედებს ამყარებდნენ, არამედ დედაქალაქის თავზე ცა თითქმის სრულად დახურეს. ეს ყველაფერი კი უკვე მოინათლა როგორც ამერიკული The Patriot Weapon System-ის დამსახურებად.
analytics
«Financial Times» (დიდი ბრიტანეთი): „უკრაინა, ბალკანეთი და ევროკავშირის მომავალი გაფართოება: ვის რა პერსპექტივა აქვს“

ბრიტანულ გაზეთ „ფაინენშელ თაიმსში“ (Financial Times) სტატია სათაურით „უკრაინა, ბალკანეთი და ევროკავშირის მომავალი გაფართოება: ვის რა პერსპექტივა აქვს“ (ავტორი - ტონი ბარბერი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

ბრიუსელის ოფიციალური რიტორიკის თანახმად, ევროკავშირის გაფართოების პროცესი ევროპის აღმოსავლეთ და სამხრეთ-აღმოსავლეთ ნაწილში, ზოგიერთი ცალკეული სირთულის მიუხედავად, დამაჯერებლად მიმდინარეობს. ამბობენ იმასაც, რომ ერთ-ერთი კანდიდატი-სახელმწიფო - ჩერნოგორია - 27 წევრიან ოჯახს 2020-იანი წლების ბოლოს დაემატება.

დაგროვილი დაძაბულობა

დღეს ევროკავშირის საერთო სურათზე სამ რეალურ ტენდენციას ვხედავთ: მსოფლიო მოვლენების გავლენას ევროკავშირზე, ბლოკის წევრი ცალკეული სახელმწიფოების ინტერესებს და სიტუაციას ბლოკის წევრობის კანდიდატ ქვეყნებში.

2013 წლიდან, როცა ხორვატეთი ევროკავშირში გაერთიანდა, ბლოკში თითქმის ათწლიანი „უძრაობა ჩამოწვა“. ახალი იმპულსი ევროკავშირმა მხოლოდ 2022 წელს მიიღო, როცა რუსეთი თავს დაესხა უკრაინას და ბრიუსელმა კოლექტიური პასუხის გაცემა დაიწყო კრემლის წინააღმდეგ. მოგვიანებით ევროკავშირში გაფართოების ტენდებცია გამოცოცხლდა: ექვს ბალკანურ ქვეყანას, რომლებიც თავიანთ საათს ელოდებიან (ალბანეთს, ბოსნია-ჰერცეგოვინას, კოსოვოს, ჩერნოგორიას, ჩრდილოეთ მაკედონიას და სერბეთს) ბრიუსელმა საქართველო, მოლდოვა და უკრაინა დაუმატა. ევროკავშირის წევრობის კიდევ ერთი მაძიებელია თურქეთი, თუმცა უფრო ქაღალდზე, ვიდრე რეალურად.

მაგრამ ევროკავშირის გაფართოების აღორძინებულ გეგმებში ყოველთვის თავს იჩენს ხოლმე მუდმივი გადაუჭრელი წინააღმდეგობა: ერთი მხრივ, ევროკავშირის ხელმძღვანელობა გაფართოებაში მნიშვნელოვან გეოპოლიტიკურ სარგებელს ხედავს, მაგრამ მეორე მხრივ, ბრიუსელს არ სურს გაფართოება ნებისმიერ ფასად: წევრობის კანდიდატი ქვეყნები უნდა აკმაყოფილებდნენ მკაცრ კრიტერიუმებს, განსაკუთრებით ისეთებს, რომლებიც დემოკრატიას ეხება, კანონის უზენაესობას და ისტორიული დავების მოგვარებას ევროკავშირის წევრებთან.

აქედან გამომდინარეობს კითხვა; მზად არიან თუ არა ევროკავშირის წევრი [და არაწევრი] ქვეყნების მთავრობები (და აქვთ კი უნარი?) იმისათვის, რომ განახორციელონ საკვანძო ინსტიტუტების შორსმიმავალი რეფორმები და გააფორმონ ისეთი ფუძემდებლური ფინანსური შეთანხმებები, რომლებიც აუცილებელია გაფართოებისათვის?

რუსეთი და დონალდ ტრამპი

გარდა ამისა, ევროკავშირის ფარგლებს გარეთ ისეთი სიტუაციაა, რომელიც ნამდვილად არ უწყობს ხელს ბლოკის გაფართოებას. ორი მნიშვნელოვანი მომენტი: რუსეთ-უკრაინის ომი და დონალდ ტრამპის არჩევა აშშ-ის პრეზიდენტად.

ჩვენ არ შეგვიძლია ზუსტი პროგნოზირება იმისა, თუ რას გააკეთებს რეალურად დონალდ ტრამპი მოსკოვ-კიევის კონფლიქტთან მიმართებით, თუმცა მისი განცხადებების საფუძველზე, რომ აშშ-ის ახალი ადმინისტრაციის სურვილია სამშვიდობო მოლაპარაკების რაც შეიძლება სწრაფად დაწყება, უნდა ვივარაუდოთ, რომ რუსეთის ხელში უკრაინის ტერიტორიის მეხუთედი დარჩება. ასევე არაფერი არ მიანიშნებს იმას, რომ კრემლი უკრაინის დასავლურ სტრუქტურებში გაწევრიანებას დაეთანხმება - არამარტო ნატოში, არამედ შედარებით არამილიტარისტულ ევროკავშირშიც, რომლის სწრაფვას თავდაცვისაკენ მოსკოვი დამცინავად უყურებს, მაგრამ მაინც მხედველობაში იღებს.

თეორიულად ევროკავშირს უკრაინასთან მოლაპარაკების გაგრძელება შეუძლია, მაგრამ ეს საკმაოდ სარისკო იქნება, თუ აშშ და მისი ევროპელი მოკავშირეები დე-ფაქტო შემცირებულ უკრაინას უსაფრთხოების საიმედო გარანტიებს არ შესთავაზებენ.

ჩვენ უნდა გვახსოვდეს, რომ ევროკავშირის წესდების მიხედვით, კანდიდატი ქვეყნის სურვილის განხორციელება - ევროკავშირის წევრად მიღება - 27 ნამდვილი წევრის თანხმობას ითხოვს. ამრიგად, იმ ქვეყნებს, რომლებიც უკრაინასთან რაღაც სადაო აქვთ, ყოველთვის შეუძლიათ კანდიდატ ქვეყანას „ცივი წყალი გადაასხან“ და მათი წინსვლა ევროკავშირისაკენ დაამუხრუჭონ. ასეთი ქვეყნებია უნგრეთი - თავისი რუსოფილური სიმპათიებით, რომელიც კიევს პრეტენზიებს უყენებს უნგრული ეთნიკური უმცირესობის უფლებების დარღვევის გამო. ასევე პოლონეთი, რომელიც უკრაინას მეორე მსოფლიო ომის დროს ნაციონალისტების მიერ ჩადენილი მხეცობის გამო ედავება, ხოლო ზოგიერთ აღმოსავლეთევროპულ ქვეყანას უკრაინის მიმართ პრეტენზიები აქვს სასოფლო-სამეურნეო ექსპორტთან დაკავშირებით.

აშშ, ევროკავშირი და ბალკანეთი

სირთულეები მხოლოდ უკრაინით არ შემოიფარგლება - ბალკანეთშიც ბევრი პრობლემაა. დონალდ ტრამპის პირველმა ადმინისტრაციამ ბალკანეთში უცნაური და შეიძლება ითქვას, ძალზე სახიფათო როლი შეასრულა: საკითხი ეხება წარუმატებელ პოლიტიკურ თამაშებს ტერიტორიის გაცვლის თაობაზე - სერბეთსა და კოსოვოს შორის. ასეთი ინიციატივები ძალზე სარისკოა ბალკანეთის სხვა ქვეყნებისათვის და შეუძლიათ სიტუაციის არევ-დარევა ისედაც მყიფე მშვიდობის პირობებში, საზღვრებთან მიმართებით (ვთქვათ, ბოსნია-ჰერცეგოვინასა და ჩრდილოეთ მაკედონიას შორის). სერბეთის მიმართ, რომელიც რუსეთისადმი ლოიალურად არის განწყობილი, თავისი ნეგატიური დამოკიდებულება ჰქონდა ჯო ბაიდენსაც - იმდენაც ცუდი, რომ სერბეთის პრეზიდენტმა უკან დაიხია და უკრაინას იარაღი მიაწოდა.

რაც შეეხება უშუალოდ ევროკავშირს, ბრიუსელს სერბეთში ლითიუმის მდიდარი საბადო (ევროპაში უდიდესი) უფრო აინტერესებს, ვიდრე ბელგრადის დემოკრატიულობა და მის მიმართ ზეწოლა, რომ ბლოკში გაერთიანების კრიტერიუმები შეასრულოს.

საფრანგეთი და გერმანია

თუ ბლოკის წევრების როლს გადავხედავთ, მასში წამყვან ქვეყნებს საფრანგეთი და გერმანია წარმოადგენენ, რომლებშიც ულტრამემარჯვენე პარტიების გავლენა ძლიერდება.

საფრანგეთი, საერთოდ, ევროკავშირის გაფართოების საკითხს დიდი ხნის განმავლობაში ეჭვით და სკეპტიკურად უყურებდა, თუმცა 2022 წელს პრეზიდენტმა ემანუელ მაკრონმა თავისი დამოკიდებულება შეცვალა. მაგრამ დღეს პრობლემა იმაშია, რომ ემანუელ მაკრონის პოლიტიკური ძალა სუსტდება საარჩევნო ავანტიურების, საბიუჯეტო კრიზისის, საპარლამენტო განხეთქილებისა და 2027 წლის საპრეზიდენტო არჩევნებში ულტრამემარჯვენე კანდიდატების სავარუდო წარმატების გამო.

პარიზში არც მემარჯვენეებს და არც მემარცხენეებს ევროკავშირის გაფართოება არ უხარიათ - ეს ფაქტი მნიშვნელოვანია იმითაც, რომ ქვეყნის კონსტიტუციის თანახმად,  საფრანგეთმა, როგორც ევროკავშირის წევრმა, ახალი ქვეყნის მიღებაზე თანხმობისათვის საჭიროა ან რეფერენდუმი ჩაატაროს, ან მიღება პარლამენტის ორივე პალატის წევრთა სამი მეხუთედმა მოიწონოს.

გერმანიაში პოლიტიკური კონსენსუსი გაფართოების მხარდასაჭერად უფრო ფართოა, ვიდრე საფრანგეთში, მაგრამ პრეტენზიები ბერლინსაც აქვს: ფედერალური ხელისუფლება თვლის, რომ კანდიდატებმა აუცილებლად უნდა გაატარონ ღრმა რეფორმები, თორემ მოუმზადებელი ქვეყნის მიღებამ შეიძლება ზიანი თვით ევროკავშირს მოუტანოს ზიანი.

გერმანიას ასევე მიაჩნია, რომ ევროკავშირმა თავისი „დნმ“ (გენეტიკური ელემენტი) უნდა შეინარჩუნოს, ანუ ისეთი ტრადიციული ისტორიული ღირებულებები, როგორიცაა დემოკრატია, თავისუფლება, სამართლიანობა... ბერლინი უპირველესად ითხოვს, რომ კანდიდატმა ქვეყანამ თავისი დამსახურება აჩვენოს კანონის უზენაესობის საკითხში.

ევროპელი ულტრამემარჯვენეები

ევროპული ულტრამემერჯვენე პარტიების პოზიციები ევროკავშირის გაფართოების საკითხში შორს არის ერთიანობისაგან. შესამჩნევია ორი ჯგუფი: პირველნი კატეგორიულად ეწინააღმდეგებიან გაფართოებას, უბრალოდ, იმიტომ, რომ მათ თვით ევროკავშირი არ მოსწონთ. მეორენი კი გაფართოებაში უპირველესად ხედავენ ევროკავშირის გადაქცევას სუვერენული ეროვნული ქვეყნების ალიანსად და არა ისეთ თავისუფალ კონფედერაციულ ბლოკად, როგორიც დღეს არის.

სხვატა შორის, მეორე ბლოკში შედის უნგრული პარტია „ფიდესი“ პრემიერ ვიქტორ ორბანის ხელმძღვანელობით, რომელიც, უკრაინასთან მტრული დამოკიდებულების ფონზე, მიესალმება ევროკავშირში ისეთი ქვეყნების გაწევრიანებას, როგორსაც კრემლის მიმართ ლოიალურად განწყობილი სერბეთი წარმოადგენს.

კანდიდატი ქვეყნები: ჩერნოგორიული სცენარი

რაც შეეხება ევროკავშირის წევრობის კანდიდატ ქვეყნებს: ყურადღება გავამახვილოთ ჩერნოგორიაზე, რომლის მოსახლეობა 600 ათასს აღწევს და რომელიც სერბეთს 2006 წელს გამოეყო. ჩერნოგორიას იშვიათად ეთმობა ყურადღება, მაგრამ ის საინტერესო ქვეყანას წარმოადგენს იმიტომ, რომ სხვებზე მეტად უფრო პრიორიტეტულია ევროკავშირში გაწევრიანების თვალსაზრით.

ევროკომისიის ბოლო მოხსენების თანახმად, ბრიუსელი მზად არის მხარი დაუჭიროს პოდგორიცას სურვილს და გაწევრიანების შესახებ მოლაპარაკება 2026 წლისათვის დაასრულოს. თუმცა ამის შემდეგ შეიძლება კიდევ რამდენიმე წელი გავიდეს, სანამ ჩერნოგორია სრულუფლებიანი წევრის სტატუსს მიიღებს: გააჩნია, რამდენად სწრაფად აუნთებენ მას ევროკავშირის წევრები მწვანე შუქს და დროულად მოახდენენ რატიფიცირებას.

საქმე იმაშია, რომ ჩერნოგორიაში საკმაოდ სესამჩნევია პროსერბული და პრორუსუსლი განწყობები - არიან პარტიები, რომლებსაც მტრული დამოკიდებულება აქვთ ევროკავშირის მიმართ. ისმის ხმები, თუ ვინ არიან ჩერნოგორიელები - სრულფასოვანი ერის წარმომადგენლები თუ იგივე სერბები, მხოლოდ სხვა სახელით? ზოგიერთი ევროპელი ექსპერტი აცხადებს, რომ ჩერნოგორიის მთავრობაში ისეთი მინისტრებიც არიან, რომლებიც ჩერნოგორიელთა ეროვნულ იდენტურობას უარყოფს.

არანაკლებ ნეგატიური ხასიათი აქვთ სხვა მომენტებსაც: მაგალითად, გასულ თვეში ზოგიერთმა ანტიევროპულმა პარტიამ პარლამენტში წარადგინა კანონპროექტი „უცხოელი აგენტების შესახებ“, რომელიც ძალიან ჰგავს ქართულ ანალოგიურ კანონს, რომელიც საქართველოს პარლამენტმა რუსეთის გავლენით მიიღო და რის შემდეგაც ბრიუსელმა საქართველოსთან ევროკავშირში გაწევრიანების შესახებ მოლაპარაკება შეწყვიტა. გარდა ამისა, ივლისში ჩერნოგორიამ ხორვატეთი გააღიზიანა იმ განცხადებით, რომ მეორე მსოფლიო ომში ხორვატი ნაციონალისტები მხეცურად იქცეოდნენ.

ასე რომ, ისევე როგორც პოლონეთ-უკრაინის ისტორიული დავა, ბულგარეთისა და ჩრდილოეთ მაკედონიის უთანხმოება ეროვნულ თვითშეგნებისა და ენის საკითხებში, ხორვატეთ-ჩერნოგორიის მწვავე ურთიერთდამოკიდებულება  ხელს უშლის ევროკავშირში ინტეგრირებას. და თუ მათ დავამატებთ რუსეთ-უკრაინის ომის გავლენას ევროკავშირზე, დონალდ ტრამპის ფაქტორს და უთანხმოებებს თვით ევროკავშირში, პერსპექტივა არასახარბიელოა - სანამ ასეთი საკითხები დარეგულირებული არ იქნება, ევროკავშირის გაფართოება არ მოხდება.

წყარო: https://www.ft.com/content/5f7f2df4-641a-4a93-9599-a223a191f6c7

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way