USD 2.6728
EUR 2.8532
RUB 2.8408
თბილისი
ნინო გვეტაძე-ჰოლანდიაში მცხოვრები პიანისტი
თარიღი:  436
მიუხედავად იმისა, რომ ჩემი ოჯახის არცერთი წევრი მუსიკოსი არ არის, ფორტეპიანოზე დაკვრა მაინც ადრე, 4 წლის ასაკში დავიწყე. ჯერ ბებიამ მასწავლა რამდენიმე მარტივი სიმღერა, ხოლო იმის შემდეგ, რაც აკორდების ფუნქციას და აგებულებას ავუღე ალღო, უკვე თვითონ ვიგონებდი პატარა პიესებს. განსაკუთრებით ვალსების წერა მხიბლავდა. სულ მალე მიმიყვანეს ნიჭიერთა ათწლედში, სადაც ქალბატონ ვერონიკა თუმანიშვილთან დავიწყე სწავლა. მან ჩაუყარა საფუძველი ჩემს ცოდნას, ჩამომიყალიბა მუსიკალური გემოვნება, დამანახა ბგერის მრავალფეროვნება და მიმაჩვია ფურცლიდან სწრაფად კითხვას. ერთი სიტყვით, შემასწავლა ყველა ის უნარი, რომელიც პროფესიონალ პიანისტს სჭირდება იმისთვის, რომ კიდევ უფრო განვითარდეს და აღმოაჩინოს საკუთარი სახე მუსიკაში. ათწლედის პერიოდში კონცერტებზე ხშირად გამოვდიოდი. ეს ყველაფერი 90-იან წლებში ხდებოდა, ასე, რომ ხშირად გვიწევდა სანთლის შუქით განათებულ, გაყინულ დარბაზში დაკვრა თითებგადაჭრილი ხელთათმანებით.
 
ათწლედის დამთავრების შემდეგ ჩავაბარე ნოდარ გაბუნიას კლასში. მის გაქანებას, ინტელექტს და ნიჭს მართლაც რომ საზღვარი არ ჰქონდა. პირველივე გაკვეთილზე მივხვდი, რომ მისგან ძალიან ბევრს შევიძენდი. ბატონ ნოდარ გაბუნიას მოულოდნელი გარდაცვალების გამო, მის კლასში, სამწუხაროდ, მხოლოდ ორი, განსაკუთრებული წელი გავატარე, თუმცა ბაკალავრის ორი წელი კიდევ წინ მელოდებოდა.
საბედნიეროდ, კონსერვატორიაში კიდევ ასწავლიდა თვალებანთებული, ენერგიული, უნიჭიერესი, საინტერესო და განსაკუთრებული ქალბატონი, ნანა ხუბუტია. სწავლა მასთან გავაგრძელე. მისი დახმარებით ბევრი რამ აღმოვაჩინე საკუთარი შესაძლებლობების შესახებ, გადავწვდი ისეთ რეპერტუარს, რომლის დაკვრაც აქამდე მეშინოდა და მეგონა, რომ არ გამომივიდოდა. თუმცა, როგორც გაირკვა , ნამდვილად ღირს, რომ შეეჭიდო ახალ გამოწვევებს.
 
თბილისში სწავლის შემდეგ დადგა დრო, როდესაც აუცილებელი გახდა ჩემი საზღვარგარეთ გამგზავრება, იმისთვის, რომ გავყოლოდი ჩემს პროფესიულ გზას. ნოდარ გაბუნიას ქალიშვილის, არაჩვეულებრივი მევიოლენეს, ნატო გაბუნიას დახმარებით გავემგზავრე ჰოლანდიაში, სადაც ჩავაბარე ჰააგის სამეფო კონსერვატორიაში, სახელგანთქმული და უაღრესად დახვეწილი პიანისტის, პაულ კომენის კლასში. მოგვიანებით სწავლა გავაგრძელე ჰოლანდიური საფორტეპიანო სკოლის ლეგენდარულ პედაგოგთან, იან ვაინთან ამსტერდამში.
ჰოლანდიაში სწავლის პერიოდში გავიმარჯვე ორ საფორტეპიანო კონკურში, ერთ-ერთი მათგანი გახლდათ ფრანც ლისტის საერთაშორისო კონკურსი უტრეხტში, სადაც მეორე პრემია, მსმენელის და პრესის პრიზი დავიმსახურე. შემდეგ მივიღე ცნობილი მუსიკოსის, მიცუკო უშიდას ფონდის, Borletti-Buitoni Trust-ის გრანტი.
 
დებიუტი კონცერტგებაუს დიდ საკონცერტო დარბაზში 2005 წელს მქონდა როტერდამის ფილარმონიურ ორკესტრთან ერთად, ბედნიერი ვარ, რომ დღემდე ამ დარბაზის ხშირი სტუმარი ვარ. მალევე ფრანგი პიანისტის, ჟან ივ ტიბოდეს რეკომენდაციით, სააგენტოში ამიყვანეს და ასე დაიწყო ჩემი საკონცერტო ცხოვრება.
 
მიხარია, რომ ვუკრავ სოლო კონცერტებს, კონცერტებს ორკესტრთან ერთად და კამერულ მუსიკას. ჩვენი პროფესიიდან გამომდინარე დიდ დროს ვატარებ მოგზაურობაში, რაც ძალიან მიყვარს. ასევე ვასწავლი როტერდამის კონსერვატორიაში და გახლავართ ორი ფესტივალის, Naarden International Piano Festival და Delft Chamber Music Festival -ის სამხატვრო ხელმძღვანელი.
 
ორივე ფესტივალზე ყოველთვის ადგილს ვუთმობ ქართველ შემსრულებლებს და ქართულ მუსიკას. ნაარდენში ყოველ წელს ჩამოგვყავს სტუდენტი საქართველოდან, რომელსაც საშუალება ეძლევა , წარსდგეს მენეჯერების და საკონცერტო დარბაზების ორგანიზატორების წინაშე, გაიცნოს ისეთი დიდი პიანისტები, როგორებიც არიან ალფრედ ბრენდელი, იმოჯენ ქუუფერი, ალექსანდრე გავრილიუკი და მრავალი სხვა.
დელფტში, ქართველი შემსრულებლების გარდა, დიდ ადგილს ვუთმობთ ქართულ მუსიკასაც. ბოლო ორი წლის განმავლობაში შევასრულეთ ნოდარ გაბუნიას, გია ყანჩელის, ეკა ჭაბაშვილის და ალექსნდრე კორძაიას ნაწარმოებები. განსაკუთრებით მეამაყება კამერული ნაწარმოები მარო მაყაშვილზე - მონო დრამა “მარო”, რომელიც დელფტის ფესტივალის დაკვეთით შეიქმნა, მუსიკა ჰოლანდიელ კომპოზიტორ თომას ბაიერს ეკუთვნის, ლიბრეტო კი სალომე ბენიძეს.
 
ყველა პროფესია ითხოვს დიდ სიყვარულს, შრომას და თავდადებას. პიანისტის დანიშნულება შეიცვალა ჩვენს რეალობაში, აღარ არის საკმარისი მხოლოდ კარგად დაკვრა, რადგან ძალიან ბევრი ნიჭიერი მუსიკოსია ჩვენ გარშემო. მნიშვნელოვანია მრავალფეროვანი რეპერტუარი, მსმენელთან სიახლოვე და რეალობის შეგრძნება, რადგან გარშემო მიმდინარე მოვლენები, ყოველთვის აირეკლება ჩვენს პროფესიაზე. მუსიკა ხომ აზრის გადმოცემის საუკეთესო და უნივერსალური საშუალებაა. ახალგაზრდა მუსიკოსებს ვურჩევდი, ისმინეთ ბევრი, იკითხეთ ბევრი, იყავით ცნობისმოყვარენი, არ დაგეზაროთ შრომა და არ დანებდეთ წარუმატებლობის შემთხვევაში, გადადგით ახალი ნაბიჯი. უსმინეთ კრიტიკას, ყველაზე სასაცილოსაც კი, რადგან სიმართლის მარცვალი ყველაგან შეიძლება იყოს მიმალული, მიიღეთ რჩევა და ბოლოს, აუცილებლად ენდეთ საკუთარ თავს.
კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.