USD 2.7433
EUR 2.8862
RUB 2.7214
Tbilisi
ლეგენდა ქაშუეთის ტაძარზე
Date:  8097

ერთ-ერთი ასურელი მამათაგანის, დავით გარეჯელის შესახებ არსებობს საინტერესო ლეგენდა, რომელიც მის თბილისის მიდამოებში მოღვაწეობას უკავშირდება. ეს ლეგენდა მოღწეულია, მხოლოდ ზეპირგადმოცემების სახით, რომელიც პირველად მხოლოდ მეცხრამეტე საუკუნის შუა ხანებში იქნა ჩაწერილი. ის დღევანდელი თბილისის ტერიტორიაზე არსებული სხვადასხვა ადგილისა თუ ნაგებობის სახელწოდებათა დაბადებას გვაუწყებს. გარდა დავით გარეჯელის საინტერესო თავგადასავლისა, ამ ინტერვიუში ზეპირსიტყვიერების ნიმუშის ისტორიული პარალელების მოძებნას შევეცდებით. ჩვენი რესპონდენტია ისტორიის მეცნიერებათა დოქტორი, პროფესორი დავით მერკვილაძე.

დავით მერკვილაძე: ჩვენ მოგვეპოვება დავით გარეჯელის ცხოვრების სხვადასხვა რედაქციები და არც ერთ მათგანში ამ ლეგენდის სიუჟეტი ასახული არ არის.

რას მოგვითხრობს ეს ლეგენდა?

– თავისი მოძღვრის, იოანე ზედაზნელის სავანეს დატოვების შემდეგ, ამ თქმულების თანახმად, წმიდა დავითს თბილისის მიდამოებისკენ აუღია გეზი და მის მახლობლად, ერთი მთის ფერდზე, მცირე ზომის გამოქვაბულში დამკვიდრებულა. ეს არის დღევანდელი მთაწმინდა, რომელსაც მეორენაირად მამა დავითის მთას უწოდებენ, რაც სწორედ ამ ლეგენდაში ასახული ამბის გამოძახილია.

ამის შემდეგ როგორ გაგრძელდა მამა დავითის ცხოვრება?

– მამა დავითი კვირაში ერთხელ ჩამოდიოდა მთიდან და თბილისელებში ქრისტიანობასა და ქრისტიანულ მორალს ქადაგებდა. თბილისში იმხანად გაძლიერებული ყოფილა ცეცხლთაყვანისმცემელთა სარწმუნოება. წმიდა დავითის გულში ჩამწვდომი ქადაგებები დიდ დაბრკოლებას უქმნიდა ცეცხლთაყვანისმცემელთა რელიგიურ წარმატებას. ამიტომ, მათ გადაწყვიტეს, რადაც არ უნდა დაჯდომოდათ, თავიდან მოეცილებინათ წმიდა დავითი. ვინაიდან, ამ განდეგილ ბერს, თბილისელთა შორის უდიდესი ავტორიტეტი გააჩნდა, ცეცხლის მსახურებმა, მოინდომეს, იმდაგვარად გაეტეხათ მისთვის სახელი, რომ მის ქადაგებასაც ძალა დაჰკარგვოდა.

კერძოდ?

– ცეცხლთაყვანისმცემლებმა მოისყიდეს ერთი უკანონოდ დაფეხმძიმებული თბილისელი მეძავი დიაცი და მამა დავითის მორიგი ქადაგების ჟამს, სახალხოდ სიძვის ცოდვაში დასდეს ბრალი წმიდანს. ამის დასტურად ხალხს სწორედ ის, ფეხმძიმე დედაკაცი წარუდგინეს, მანაც ყოველივე დაამოწმა და ხელი წმიდანს დაადო, როგორც მის თანამცოდველს. ამან ხალხში დიდი გაოგნება და აღშფოთება გამოიწვია.

როგორ მოიქცა ასეთ სიტუაციაში მამა დავითი?

– თქვენ, წარმოიდგინეთ, სულაც არ შეეცადა თავის მართლებას. ის, როგორც ეს ღვთისმოსავ ქრისტიან ბერს შეეფერებოდა, მზად იყო უდრტვინველად მიეღო დაუმსახურებელი ბრალდება და ყოველი ლანძღვა-ყვედრება ასევე მოთმინებით აეტანა. ამიტომ, მან მოგვებს, არც არაფერი უპასუხა, მაგრამ მეორე მხრივ, ეს გამოიწვევდა დიდ დაბრკოლებას სარწმუნოების გზაზე თბილისელ ქრისტიანთა შორის, ვინაიდან მათ თვალში მამა დავითი ზოგადად ქრისტიანის იდეალს წარმოადგენდა და ამრიგად უზარმაზარი პასუხისმგებლობის ტვირთი იგრძნო თავის თავზე. ამიტომ, საჭირო გახდა, ხალხის წინაშე სიმართლე განცხადებულიყო. როგორც თქმულება მოგვითხრობს: წმიდა დავითმა აიღო თავისი კვერთხი, დაადო იგი ორსულის მუცელს და ხმამაღლა შესძახა: „ყრმაო ღაღად ყავ, ნუთუ მე ვარ მამა შენი?“ უცებ, ყველასგან მოულოდნელად, ცილის მწამებელი დედაკაცის წიაღიდან მოისმა ხმამაღალი ამოძახილი: „არა, არა...“ ეს უკვე ნამდვილი სასწაული იყო, რამაც გარს შემოკრებილ მრევლზე უდიდესი შთაბეჭდილება მოახდინა. ხოლო, ბერის დაუძინებელი მტრები ცეცხლმსახური მოგვნი სახტად დატოვა.

თქმულების ერთი ვერსიით, მოგვებს ქვა აუღიათ და თავად დაუწყიათ მათ მიერ შეცდენილი ფეხმძიმის ჩაქოლვა, რასაც დანარჩენი იქ მყოფნიც აჰყოლიან. ჩაქოლილი ცილისმწამებელი ისევე დაუტოვებიათ ქვათა შუა. აქედან წარმოდგა სახელწოდება ქვათაშუეთი ანუ ქაშუეთი.

მეორე ვერსიით, ამ მძიმე ცოდვის გამო, ცილისმწამებელ დედაკაცზე ღვთის რისხვა მოწეულა და მას ბავშვის ნაცვლად ქვა უშვია. აქედან მიღებულა სახელი ქვაშვეთი.

რა კავშირი აქვს ამ სახელწოდებასა და დღევანდელ ქაშუეთის ტაძარს?

– პირდაპირი კავშირი. გადმოცემის თანახმად, წმიდა დავითი სწორედ ამ ადგილას, ანუ მაშინდელი თბილისის გარეუბანში ჩამოდიოდა ყოველ კვირას, თავისი სამკვიდრებელი მთიდან და ეწეოდა ღვთივსულიერ ქადაგებებს. ეს ტერიტორია მართლაც უშუალოდ მამა დავითის მთის ძირას მდებარეობს და ლოგიკურია, რომ ყოველკვირეულ ქადაგებებსაც აქ ჰქონოდა ადგილი. სასწაულიც ამ ადგილას აღსრულებულა და სწორედ ამ ამბის აღსანიშნავად აუგიათ აქ ტაძარი.

კი მაგრამ, ქაშუეთის ტაძარი, ხომ გაცილებით გვიან პერიოდშია აგებული იმ ეპოქასთან შედარებით, როცა დავით გარეჯელი მოღვაწეობდა?

– რასაკვირველია, ქაშუეთის წმიდა გიორგის ტაძრის დღევანდელი ნაგებობა მეოცე საუკუნის დასაწყისში აიგო სამთავისის ტაძრის გეგმარების მიხედვით. მაგრამ, იმ ადგილას, მანამდე არსებობდა უფრო ადრინდელი ტაძარი, რომელიც ჟამთასვლისგან ძლიერ დაზიანებული ყოფილა. მის დაზიანებას განსაკუთრებით შეუწყო ხელი იმან, რომ მეცხრამეტე საუკუნეში, იქვე, იმპერატორ ალექსანდრეს სახელობის ბაღის ტერიტორიაზე, როგორც შემდგომში ხალხმა მას ალექსანდროვის ბაღი უწოდა, იდგა რუსის ზარბაზანი და დროის აღსანიშნავად ყოველ საათში ისროდა. ამ სროლებით გამოწვეულმა ვიბრაციამ კი დროთა განმავლობაში ძველი ქაშუეთის ტაძრის კედლების დაბზარვა და დახეთქვა გამოიწვია. ამიტომ, საჭიროდ ჩათვალეს მის ადგილას ახალი, თანამედროვე ტაძარი აგებულიყო.

აქვს თუ არა თქვენს მიერ მოთხრობილ ლეგენდას რაიმე გაგრძელება?

– მიუხედავად იმისა, რომ წმიდა დავითის სასწაულებრივი გამართლება ყველამ იხილა, მას მაინც აღარ ჩაუთვლია მიზანშეწონილად გაეგრძელებინა მოღვაწეობა ძველებური ფორმით. შესაძლებელია, გრძელდებოდა ზეწოლა მასზე ცეცხლთაყვანისმცემელთა (მაზდეანთა) მხრიდან და ამის გამოც, წმიდა დავითს სურდა, თავისი შემდგომი მოღვაწეობა სრულ სიმყუდროვეში განეგრძო, რაც შეიძლება შორს საერო ცხოვრების ალიაქოთისგან. ამიტომ, თავის მოწაფე ლუკიანესთან ერთად გაემართა აღმოსავლეთისკენ და გარეჯის მრავალმთის დაუსახლებელ და უდაბნო ადგილას ჰპოვა სამუდამო თავშესაფარი. ასე ჩაეყარა საფუძველი დავით გარეჯის შემდეგში ცნობილ სამონასტრო კომპლექსს.

დასაშვებია რომ, ამ ლეგენდას კავშირი ჰქონდეს ისტორიულ სინამდვილესთან?

– რა უცნაურიც არ უნდა იყოს, ლეგენდაში ასახულ ამბავში, ზუსტად არის არეკლილი იმ ეპოქის, ანუ მეექვსე საუკუნის შუა ხანების ისტორიული რეალიები.

კერძოდ, ეს არის ცეცხლთაყვანისმცემელთა თავისუფალი და თავგასული ქმედებები თბილისში. აღსანიშნავია, რომ ეს ზუსტად ის დროა, როდესაც, გაძლიერებული ირანი ახერხებს ქართლის სამეფოში, რომელიც მთელ აღმოსავლეთ საქართველოს მოიცავდა, მეფობის გაუქმებას და აქ თავის მოხელეს, – მარზპანს ნიშნავს ქვეყნის მმართველად. შესაბამისად, ძლიერდება მისი მხრიდან რელიგიურ-იდეოლოგიური ზეწოლაც – ცდილობენ ირანის სახელმწიფო რელიგიის – მაზდეანობის გაძლიერებას შეუწყონ ხელი და ამით, ქართველთა შორის მაზდეანობის მიმდევრები გაამრავლონ.

მაზდეანთათვის ასეთი ხელსაყრელი პოლიტიკური ვითარების ფონზე, პირდაპირ რატომ არ ცდილობდნენ დავით გარეჯელის დასჯას და 

რაში სჭირდებოდათ მის წინააღმდეგ ამგვარი ინტრიგების ხლართვა?

– ამ კითხვის დასმა მით უფრო აქტუალური გახდება, თუ გავიხსენებთ, რომ დავით გარეჯელის ძველი თანამოღვაწე სხვა ასურელი მამათაგანი – აბიბოს ნეკრესელი, სწორედ მაზდეანებმა დასაჯეს სიკვდილით. ამავე ხანებში (მეექვსე საუკუნის 40-იანი წლები) სიკვდილით იქნა დასჯილი, ასევე, წმიდა ევსტათი მცხეთელიც. სიცხადისთვის ცოტა უკეთ გავერკვეთ დეტალებში: აბიბოსი იყო ნეკრესის ეპისკოპოსი, რომელმაც ვერ აიტანა თავის ეპარქიაში ცეცხლის მსახურების გაძლიერება, შევიდა მათ მთავარ სალოცავში და წყლის დასხმით ჩააქრო მაზდეანთა „წმიდა, ღვთაებრივი“ ცეცხლი, ხოლო ევსტათი მცხეთელი, წარმოშობით სპარსელი იყო და სხვათა შორის, მოგვის შვილი, რომელიც მცხეთაში დამკვიდრებულა და ქრისტიანობა უღიარებია. ეს სპარსელ მაზდეანთა მხრიდან მამა-პაპური რჯულის ღალატად იქნა მიჩნეული. ამიტომაც, გამოუტანეს ასეთი მძიმე განაჩენი. ამავე დროს, ქრისტიანობის ქადაგება და ქრისტიანული ღვთისმსახურება არ ისჯებოდა სპარსული კანონმდებლობითაც კი. შესაბამისად, წმიდა დავითი არანაირ კანონსაწინააღმდეგო ქმედებას არ სჩადიოდა. ამიტომ, მისმა რელიგიურმა მოწინააღმდეგეებმა ზემოთ დასახელებულ ხერხს მიმართეს, ანუ, თბილისელთა შორის ზნეობრივი შერცხვენისა და წმიდა სახელის შებღალვის გზით, შეეცადნენ ძალა დაეკარგათ მისი სულიერი მოღვაწეობისთვის და ძლიერი მეტოქე საბოლოოდ დაემარცხებინათ. მაგრამ, როგორ დამთავრდა მათი ეს მცდელობა, ჩვენ უკვე ვნახეთ.

დავით გარეჯელის ცხოვრების ეს ეპიზოდი თბილისელთა შორის თაობიდან თაობას გადაეცემოდა, გამოიარა საუკუნეები და ასე მოაღწია ჩვენამდე. ეს ლეგენდა რომ ცოცხლად შემოინახა მეხსიერებამ, ადასტურებს თბილისური ტოპონიმიკაც: მამა დავითის მთა, ქაშუეთი. იმის მიუხედავად, რომ ტაძარი წმიდა გიორგის სახელს ატარებს ყველა თბილისელისთვის ის ქაშუეთის სახელით არის ცნობილი. გარდა ამისა, თვით მეოცე საუკუნის დასაწყისშიც კი (საქართველოს ეგრეთ წოდებულ გასაბჭოებამდე) ყოველ წელიწადს ამაღლების სწორ ხუთშაბათს – წმიდა დავით გარეჯელის ხსენების დღეს, შესაძლებელი იყო ხილვა მთაწმინდის ციცაბო ფერდზე, ხვეულ ბილიკზე მიმავალი ფეხშიშველა თბილისელი მანდილოსნებისა, რომელთაც წესად ჰქონდათ, ამ დღეს დავით გარეჯელის ძველი სამკვიდრებლის მოლოცვა. გადმოცემის თანახმად, ხსენებული სასწაულის შემდეგ, წმიდა დავითის ლოცვის შედეგად, მისი საცხოვრებლის სიახლოვეს საკურნებელი წყარო აღმოცენებულა, რომელსაც განსაკუთრებით უშვილო ქალები ესწრაფვოდნენ, როგორც შვილიერების მადლის მიმცემს. ეს წყარო დღემდე, ანუ ოცდამეერთე საუკუნეშიც, ამჟამინდელი მთაწმინდის პანთეონის ტერიტორიაზე მოედინება.

analytics
«Lauterbacher Anzeiger» (გერმანია): „საქართველო პუტინის ორბიტაზე გადადის: უშვებს თუ არა „შეცდომას“ ევროკავშირი?“

გერმანული გაზეთი „ლაუთერბახერ ანცეიგერი“ (Lauterbacher Anzeiger - იბეჭდება ჰესენის მხარეში) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „საქართველო პუტინის ორბიტაზე გადადის: უშვებს თუ არა „შეცდომას“ ევროკავშირი?“ (ავტორი - ფლორიან ნაუმანი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

საქართველოში ჩატარებული არჩევნებიდან სამ კვირაზე მეტი გავიდა, მაგრამ ევროკავშირს ჯერ კიდევ არ აქვს გამოხატული მკაფიო პოზიცია და ამ ეტაპზე მხოლოდ განმარტებებს ითხოვს. ბრიუსელს ამისათვის საკმაო მიზეზები აქვ: არცევნებში რატომღაც მოულოდნელად გაიმარჯვა სულ უფრო ავტორიტარმა და პრორუსულად განწყობილმა პარტიამ „ქართულმა ოცნებამ“, რაც ბევრ კითხვას იწვევს. ოქტომბრის ბოლოდან ოპოზიცია არჩევნების დროს მომხდარი დარღვევების ფაქტებს აგროვებს, მაგრამ მნიშვნელოვანი კანონდარღვევების რაოდენობა, როგორც ჩანს, საკმარისი არ არის.

დებატები ევროპარლამენტში: საით მიდის საქართველო?

ამ კვირაში ევროპის პარლამენტში მიმდინარე დებატების დროს ორი მომენტი აშკარად გამოიკვეთა: პარლამენტართა ერთმა ნაწილმა ევროკავშირი ორმაგი პოლიტიკის გატარებაში  და არჩევნების შედეგების მხოლოდ პოლიტიკური ნიშნით შეფასებაში დაადანაშაულა, ხოლო მეორე ნაწილმა საქართველოს მთავრობის მიმართ უფრო ხისტი ზემოქმედება მოითხოვა. გადაწყვეტილება (ალბათ, სიმბოლური მნიშვნელობის მქონე) ჯერ მიღებული არ არის.

საბოლოო ჯამში, როგორც ჩანს, ამჟამად საკითხის აქტუალობა იმაშია, გადავა თუ არა  საქართველო რუსეთის ორბიტაზე და გახდება თუ არა მისი თანამგზავრი - მიუხედავად იმისა, რომ მოსახლეობას ევროპული ორიენტაცია აქვს. ასევე მნიშვნელოვანია დადგინდეს - იყო თუ არა არჩევნები დემოკრატიული და სამართლიანი.

გერმანიის „მწვანეთა“ პარტიის წარმომადგენელი სერგეი ლაგოდინსკი და ესტონელი სოციალ-დემოკრატი მარინა კალიურანდი ჯერ კიდევ არ არიან დარწმუნებულები იმაში, რომ საქართველოში არჩევნები გაყალბდა. ყოველ შემთხვევაში, ისინი დამადასტურებელ ფაქტებს ვერ ხედავენ. ორივე პოლიტიკოსი ევროპარლამენტის დელეგაციის - „ევრონესტის“ წევრები არიან, რომელთა მოვალებაშია ურთიერთობა და აზრთა გაცვლა-გამოცვლა ჰქონდეთ ისეთ ქვეყნებთან, როგორებიცაა საქართველო, მოლდოვა, უკრაინა და სომხეთი. სერგეი ლაგოდინსკი, თავის მხრივ, „ევრონესტის“ თავმჯდომარეა.

თბილისი მოსკოვსა და ბრიუსელს შორის

„საქართველო და მოლდოვა ჭადრაკის ფიგურები არ არიან, რომ ჩვენ ისინი დაფაზე გადავაადგილოთ. ისინი სახელმწიფოებს წარმოადგენენ და მათ თავიანთი მომავალი აქვთ“, - ამბობს სერგეი ლაგოდინსკი, რომელსაც მხედველობაში აქვს ორივე ქვეყანაში ჩატარებული არჩევნები. თუმცა იგი ყურადღება ასევე ამახვილებს სავარაუდო გაყალბებაზეც და აღნიშნავს, რომ არსებობს არგუმენტები განმეორებითი არჩევნების ჩასატარებლად.

 „პირადად ჩემთვის საკითხი ასე გამოიხატება: რა უნდა ვუქნათ იმ პარტიას, რომელიც ანტიკონსტიტუციურ პოლიტიკას ატარებს? საქართველოს ძირითად კანონში ჩაწერილია, რომ ქვეყნის მიზანს ევროკავშირთან ინტეგრაცია წარმოადგენს“, - აცხადებს სერგეი ლაგოდინსკი. მმართველი პარტია „ქართული ოცნება“ სიტყვით ოფიციალურად ადასტურებს, რომ მისი მიზანი 2030 წლისათვის ევროკავშირში გაწევრიანებაა, მაგრამ საქმით მთავრობამ უკვე დიდი ხნის გადაუხვია ევროკავშირისაკენ მიმავალი გზიდან, როცა პრორუსული კანონები მიიღო, ბრიუსელის გაფრთხილებისა და საპროტესტო აქციების მიუხედავად. „ვფიქრობ, მართლაც გონივრული იქნებოდა არჩევნების განმეორებით ჩატარება - უბრალოდ, საზოგადოება რომ სიმართლეში დარწმუნდეს“, - ამბობს სერგეი ლაგოდინსკი, - ნებისმიერ შემთხვევაში, თუ დამტკიცდება, რომ მანიპულაციები მართლაც მოხდა, ახალი არჩევნების ჩატარება აუცილებელია, თანაც საერთაშორისო კონტროლით“.

მარინა კალიურანდსაც ასეთივე თავალსაზრისი აქვს: „უნდა დაველოდოთ განმარტებებს [და სასამართლოს გადაწყვეტილებებს], სპეკულირება არ უნდა მოხდეს... მაგრამ თუ დამტკიცდება, რომ არჩევნები იმაზე უარესად ჩატარდა, როგორც ამას ეუთოს დამკვირვებლები აღწერენ, მაშინ ჩვენ მკაფიო რეაგირება უნდა მოვახდინოთ“. აღსანიშნავია, რომ ეუთოს მისიამ დაგმო ცალკეული დარღვევები, მიუთითა მთავრობისა და ოპოზიციის არათანაბარ პირობებზე, მაგრამ არჩევნებში მასშტაბური ფალსიფიცირება არ დაუფიქსირებია.

„ეუთოს მისიამ 2020 წლის არჩევნებიც დაახასიათა როგორც კონკურენტული და კარგად ორგანიზებული“, - ამბობს მარინა კალიურანდი, რომელიც ადრე ესტონეთის საგარეო საქმეთა მინისტრი იყო, მანამდე კი ესტონეთის ელჩი რუსეთში, - „თუმცა ასეთი დახასიათება დემოკრატიული ქვეყნისათვის საკმარისი არ არის. ჩვენ ყველას გვსურს, რომ არჩევნები გამჭვირვალე და პატიოსნად ჩატარდეს“. მისი თქმით, საქართველოსთვის კანდიდატის სტატუსის გაუქმება ლოგიკური იქნება, თუ ქვეყანა თამაშის წესებს არ დაიცავს.

განხეთქილება ევროპარლამენტის მემარჯვენეთა ბანაკში

სერგეი ლაგოდინსკის თქმით, საქართველოს ახალგაზრდა იურისთა ასოციაცია თვლის, რომ არჩევნებში მრავალი დარღვევა მოხდა. „თუ გავითვალისწინებთ იმას, რომ ასოციაციის წევრები ობიექტურად აფქსირებდნენ დარღვევებს მიხეილ სააკაშვილის მმართველობის დროსაც, მაშინ მათი პოზიცია პოლიტიკურად მიუკერძოებლად  უნდა ჩაითვალოს. ეს სერიოზული არგუმენტია“, - ამბობს მწვანეთა პარტიის წარმომადგენელი.

დღემდე ევროკავშირს თავისი მტკიცე პოზიცია დაფიქსირებული არ აქვს. „ალბათ, ეს იმას უკავშირდება, რომ ჯერ-ჯერობით მოსმენები კომისიებში ისევ მიმდინარეობს... საბოლოო ჯამში გადაწყვეტილების მიღება ევროკავშირის წევრი ქვეყნების ნებაზეა დამოკიდებული. ამჟამად რაიმე კონფრონტაცია არ შეიმჩნევა“, - აცხადებს სერგეი ლაგოდინსკი.

ევროპარლამენტში 13 ნოემბერს დებატების დროს აზრდტა სხვადასხვაობა დაფიქსირდა აღმოსავლეთევროპელ მემარჯვენეთა შორის. უნგრელი პოლიტიკოსის ანდრაშ ლასლოს აზრით, საქართველოს მთავრობა ევროკავშირის კურსის ერთგულია და რომ არჩევნების შედეგები ევროკავშირმა უნდა აღიაროს. პოლონელმა მალგოჟატა ჰოსევსკამ ყოფილი მმართველი პარტიიდან „კანონი და სამართლიანობა“, პირიქით, განაცხადა, რომ „საქართველოს ხელისუფლებაში არის პიროვნება, რომელსაც [რუსეთთან] გაურკვეველი კავშირები აქვს“ (იგულისხმება ბიძინა ივანიშვილი). პოლონელმა დეპუტატმა ევროკავშირს მოუწოდა, რომ „საქართველოს მმართველი რეჟიმის ირგვლივ სანიტარული კორდონი უნდა შეიქმნას“.

წყარო: https://www.lauterbacher-anzeiger.de/politik/georgien-rueckt-in-putins-umlaufbahn-begehen-die-eu-einen-error-zr-93415845.html

 

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way