USD 2.7136
EUR 3.0211
RUB 2.9547
თბილისი
კულინარიის ისტორიიდან - ვახო ბაბუნაშვილის ბლოგი
თარიღი:  3142

ყველაფერს აქვს ისტორია, მაგრამ ისეთი მრავალფენოვანი, ყოველმხრივი და სახიერი (ფერები, სუნები, გემოები, ტრაგედიები თუ სიხარულები), როგორიც კულინარიის ისტორიაა, მე სხვა არ ვიცი. შეიძლება ამ სიტყვების შემდეგ ისტორიკოსების მოსისხლე მტერი გავხდე, შეიძლება რელიგიის ისტორიის შემსწავლელებმა ანათემას გადამცენ ან კიდევ სამეფო ოჯახების ისტორიის მოტრფიალეებმა თავიანთი „რაინდები”“ გამოგზავნონ ჩემს დასასჯელად, მაგრამ მე მაინც გავიმეორებ: კულინარიის ისტორია არის კაცობრიობის ისტორია!
ის მოიცავს ყველაფერს – პოლიტიკას, ხელოვნებას, რელიგიას, სამეფო თუ მდაბიოთა ოჯახებს, მეომრებს, მკვლელებს თუ ინტრიგანებს, მეცნიერებს, ქვეყნებს თუ მათ ეკონომიკას …

კულინარია ყველგანაა!
ამიტომ მინდა მოგიყვე კულინარიის შესახებ, მინდა ერთად ვიმოგზაუროთ დროში, აღმოვაჩინოთ ძველი რეცეპტები და ცოტა ხნით მაინც ვიგრძნოთ ის, თუ რას გრძნობდნენ ძველები.
ადამიანი, მისი სხეული, ჩასახვიდან იწყებს კვებას, მართალია გაუაზრებელს, მაგრამ ესეც კვებაა, რადგან დედის ორგანიზმიდან ვღებულობთ საკვებს. ემოციურ, შეგრძნებებზე დამყარებულ კვებას ვიწყებთ დაბადებიდან და მხოლოდ მას შემდეგ რაც ვიწყებთ აზროვნებას, ვიწყებთ გააზრებულ კვებასაც.


მოკლედ ჩვენ ვიკვებებით, ვჭამთ, ვსვამთ, ამით დიდ სიამოვნებას ვიღებთ და ამ სიამოვნებისთვის შესაბამის საკვებს ვეძებთ.
ჩვენი საკვები ასახავს უძველესი დროიდან ადამიანსა და მის გარშემო ბუნებას შორის ურთიერთობას.
კულინარიამ, ალბათ სანამ საბოლოოდ გადაიქცა დახვეწილ ხელოვნებად, მისი განვითარების გრძელი და რთული გზა დაიწყო ერთი მარტივი კერძით – კოცონზე შემწვარი ნანადირევით. ალბათ მას შემდეგ მილიონობით კერძი შეიქმნა, ათასობით გემოების ვარიაციები და კომბინაციები გაჩნდა. საზოგადოების დამოკიდებულება კულინარიის მიმართ სხვადასხვა პერიოდში სხვადასხვა იყო – ზოგჯერ თვლიდნენ, რომ ეს იყო უბრალო აუცილებლობა, ზოგჯერ რელიგიური რიტუალი, ბოლოს კი დახვეწილ ხელოვნებად ჩამოყალიბდა.
ერთი და იგივე პერიოდშიც კი სხვადასხვა კულტურაში საკვებს ზოგან ღმერთების წილხვედრს უწოდებდნენ და უდიდეს სიამოვნებად თვლიდნენ, ზოგან კი მასზე საუბარიც კი უღირს საქციელად ითვლებოდა.


მაგალითად, სპარტაში საკვებთან თავშეკავებული დამოკიდებულება ჰქონდათ, თვლიდნენ რომ ცხოვრებაში, სამხედრო ლაშქრობაში და ომში საკვები მარტივი უნდა ყოფილიყო. იქვე, გვერდზე, ათენში კი – კულინარიულ-რელიგიური სარიტუალო დღესასწაულები ჰქონდათ: მაგ. ზეთის ხილის მარცვლებს დებდნენ მტრედში, მტრედს – ბეკეკაში, ბეკეკას – ცხვარში, ცხვარს – ხარში, ამ უკანასკნელს კი – დიდ შამფურზე წვავდნენ ღია ცეცხლზე. საბოლოოდ, ყველაზე პატივსაცემ სტუმარს სწორედ ის ჩათუშული ზეთის ხილი ხვდებოდა, რომელიც ამ კერძის საწყისი იყო.               

ძველი ბერძნები მზარეულობაშიც ნამდვილი ვირტუოზები იყვნენ. მათი ქმნილებები ხშირად პოეტების მუზა იყო და ზოგჯერ მზარეულები პოეტებზე მეტადაც კი ფასობდნენ. მაგალითად, ტირან ნიკომედს მიაწერენ სიტყვებს: - „მზარეული პოეტის თანასწორია“


თამამად შეიძლება ითქვას, რომ ფილოსოფიის და ასტრონომიის გარდა ბერძნებმა კულინარიაც აჩუქეს კაცობრიობას. კულინარია თანამედროვე გაგებით, ანუ საკვების მომზადების გამართული სისტემა, კულინარია, როგორც ხელოვნება. ბერძენმა მზარეულებმა შეძლეს ის, რაც ვერ შეძლეს ბერძენმა მეომრებმა, კერძოდ მათ დაიპყრეს რომი, მსოფლიოს დედაქალაქი. მათ რომაელებს ასწავლეს მზარეულის ხელოვნება.
რომში მზარეულები პატივში ჰყავდათ. ხშირად მათზე იყო დამოკიდებული ამა თუ იმ დიდგვაროვანთა სახლის პრესტიჟი. თავად სიტყვა „კულინარიაც“ ლათინური „კულინა“-დან მოდის, რაც სამზარეულოს ნიშნავს.


პირველი კულინარიული სკოლებიც რომში დააარსეს იმპერატორ აუგუსტუსის და ტიბერიუსის დროს. ამ სკოლებს ხელმძღვანელობდა სამზარეულოს ჯადოქარი, დიდი მზარეული და გურმანი მარკუს გაბიუს აპიციი. დიდი უცნაური კაცი იყო ეს აპიციი. მთელი თავისი სიმდიდრე კულინარიულ გამაბრუებელ თავგადასვლებში და ეგზოტიკურ კერძებში დახარჯა და ბოლოს, როცა მიხვდა, რომ ფული მხოლოდ ჩვეულებრივი საკვებისთვის დარჩა, შიშისგან თავი მოიკლა.


დიდი გურმანები იყვენენ რომის იმპერატორებიც, მაგ. იმპერატორი ვიტელიუსი, მიუხედავად თავისი ხანმოკლე მართველობისა (მან მხოლოდ 8 თვე მართა იმპერია), ისტორიაში თავისი უმდიდრესი სუფრებითაც შევიდა. მისი მმართველობის დროს ზოგი კერძი მთელი ქონება ღირდა: კერძი, რომლესაც ამზადებდნენ ხოხბის და ფარშევანგის ტვინისგან, ფლამინგოს ენისა და იმ დროისთვისაც კი უიშვიათესი სახეობის თევზების ღვიძლისგან, ნამდვილად მხოლოდ რჩეულების ხვედრი იყო. ალბათ ასეთივე ღორმუცელა და ხარბი იყო პოლიტიკაშიც: ვიტელიუსმა მის მტერთან მისთვისვე სარფიანი შეთანხმება დაარღვია, რის გამოც მას სასტიკად გაუსწორდნენ, თავი მოკვეთეს და მთელი რომი შემოატარეს

კარგი, ცუდი ამბები ვიტელიუსს გავაყოლოთ …
რომი სავსე იყო „თერმოპოლიუმებით“, პატარა ტავერნის მსგავსი ადგილებით, სადაც სთავაზობდნენ ცხელ საჭმელს და სუნელებიან ღვინოს. სახელწოდებაც თავისი შინაარსიდან მოდის: ეს არის ადგილი, სადაც ყოველთვის შემოგთავაზებენ ცხელ საჭმელს. თერმოპოლიუმ ბერძნულად ნიშნავს – „ცხელს ვყიდი." თერმოპოლიუმი“ პატარა ოთახი იყო, რომელიც დახლით პირდაპირ ქუჩაზე გამოდიოდა. მასიურ დახლზე ნახვრეტებში თიხის ქვაბები იყო ჩაშენებული, რომლებიცქვედა ნაწილით წყალში იყო მოთავსებული, რაც თავის მხრივ ქვევიდან ცეცხლით ცხელდებოდა. ამის გამო საჭმელი მუდამ ცხელი იყო. დღესაც, მთელს მსოფლიოში ზუსტად ამავე პრინციპით მუშაობს სასადილოებში და სწრაფი კვების ობიექტებში „ცხელი ხაზის“ სისტემა. ოთახის შიგნით ცეცხლზე მზადდებოდა საკმაოდ მარტივი კერძები: სხვადასხვა ჯიშის ბარდა, ცხელ წყალთან გაზავებული სუნელებიანი ღვინო. კლიენტები ძირითადად ფეხზე მდგომარე იკვებებოდნენ. „თერმოპოლიუმები“ რაღაცით ჩვენს ძველ სახინკლეებს წააგავდნენ. ვისაც არ გახსოვთ, ბევრიც დაგიკარგავთ.


პური და ცომეული უძველესი მსოფლიოს კვების ძირითადი პროდუქტი იყო. მისგან ამზადებდნენ სუპებს, ფაფებს. მაგალითად: ფქვილის, თაფლის, მარილის, ზეითუნის ზეთის და წყლის ნაზავი ან ფქვილი, გახეხილი ყველი და თაფლი – დამეთანხმებით, არც ისე არქაულად ჟღერს ეს რეცეპტები და არც ქართული სამზარეულოსთვისაა ეს სურსათი და მათი ერთმანეთთან ნაზავი უცხო.
რომში უკვე ჰქონდათ ქერის ფქვილი და მისგან გამომცხვარი პურიც, რომელიც დღეს ჩვეულებრივ ხორბლის პურზე უფრო ძვირია და არც მთლად იოლია მისი შოვნა, არადა რომში ქერის პური ღარიბი ხალხის საჭმელი იყო.

რომს ეკუთვნის კომბოსტოს პოპულარიაზციაც მთელს მსოფლიოში. კომბოსტოს და ჭარხლის სუპი (უკრაინული „ბორშის“ წინაპარი) უხეში, უამრავი სიკვდილის და უბედურების მნახველი ჯარისკაცისთვის ყველაზე თბილ და ახლობელ მეგობრად იქცა. სწორედ ამ ჯარიცკაცებმა გააცნეს მსოფლიოს კომბოსტო და შესაბამისად „ბორში“.

რომიდან იწყება სალათების თავბრუსდამხვევი ისტორიაც. თავიდან დაჭრილი მწვანილების და ხახვის კომბინაციას თაფლს, ძმარს და მარილს უმატებდნენ, ზოგჯერ ზეითუნის ზეთითაც ალამაზებდნენ ამ პირველყოფილი სალათის გემოს. ასე რომ, სალათას 2500 წლიანი ისტორია აქვს, მაგრამ მიუხედავად ასეთი ასაკისა, იგი ევროპაში მხოლოდ მე-16 საუკუნის ბოლოდან გახდა ცნობილი მას შემდეგ, რაც საფრანგეთში შევიდა, თავდაპირველად როგორც სამეფო წვეულებებზე შემწვარი ხორცის ლამაზი და გამაცოცხლებელი საკაზმი და მხოლოდ იმის შემდეგ, რაც დამოუკიდებელი კერძის სახე მიიღო, გამდიდრდა ფრანგული შტრიხებით, თავმომწონე სალათმა დაიპყრო მთელი მსოფლიო. აღმოსავლეთში კიდევ უფრო გვიან, მაგალითად ჩინეთში, სალათები მხოლოდ მე-19 საუკუნიდან გამოჩნდა. მოკლედ, მიუხედავად დიდი ისტორიისა, სალათი მაინც ახალგაზრდა კერძია, მას კიდევ ბევრი აქვს გასავლელი და შეიძლება შენც გახდე ერთ-ერთი მისი ნათლია.

დღეს მინდა შემოგთავაზოთ ერთ-ერთი უძველესი და მარტივი რეცეპტი, რომელიც ძველ რომში გამოგზაურებთ. როგორც ამბობენ, ამ საკმაზს, რომელსაც მორეტუმი (Moretum) ერქვა, რომის მოქალაქეები საუზმეზე უსვამდნენ პურზე. რეცეპტმა ჩვენამდე მოაღწია ამავე სახელწოდების ლექსის – Moretum სახით, რომელსაც აქ, რა თქმა უნდა, არ მოვიყვან, მაგრამ შევეცდები მისი გათანამედროვებული ვარიანტი შემოგთავაზოთ:

დაგჭირდებათ:
* 300 გრ. ყველი
* 20-30 გრ. ნიახური (მხოლოდ ფოთლები)
* 4 კბილი ნიორი
* 1.5 ს.კ. ზეითუნის ზეთი
* 1 ჩ.კ. ძმარი „ბალზამიკო“
* მარილი – გემოვნებით
(თუ მოგესურვებათ, ცოტათი ქართული გემოც მისცეთ, დაამატეთ 2-3 ღერო ტარხუნა)

მომზადების წესი:
დახეხეთ ყველი, ნიორი და მწვანილი კი დაკეპეთ. ეს ყველაფერი სანაყში კარგად დანაყეთ ან „ბლენდერში“ ათქვიფეთ ერთიანი მასის მიღებამდე. თქვეფისას დაამატეთ ზეთი და ძმარი და საკმაზიც მზადაა. შეგიძლიათ შეინახოთ თავდახურული ჭურჭლით მაცივარში და 1 კვირის მანძილზე მიირთვათ.
რომში „მორეტუმს“ ტრადიციულად პურზე უსვამდნენ. შეგიძლიათ იგი გახუხული პურის ნაჭერზე წაუსვათ, ან, მაგალითად, „პასტაში“ გაურიოთ ან შემწვარ კარტოფილს მოასხათ… მიენდეთ თქვენს ფანტაზიას და ბევრ საინტერესო რამეს აღმოაჩენ.
ისიამოვნეთ!

http://culinartmagazine.com/

უცნობი ნაცნობი
მიხეილ რამიშვილი: მამას სიმღერები აკრძალული იყო, მახსოვს, როგორ ჩამოხსნეს მისი კონცერტის აფიშები

ადვოკატ  მიხეილ რამიშვილს საზოგადოება გახმაურებული საქმეებით იცნობს,  რომელთა  შორის განსაკუთრებით რეზონანსული სანდრო გირგვლიანის, თამარ ბაჩალეიშვილის და ე.წ, ცინიდის საქმეები იყო. ყველა ამ საქმემი მიხეილ რამიშვილი, როგორც ადვოკატი, დაზარალებულთა ინტერესებს იცავდა, თუმცა მის მიერ გაკეთებული თამამი სამოქალაქო განცხადებებით, მისი გზა  ადვოკატობიდან პოლიტიკამდე მივიდა. ახლახან ის პოლიტიკური პარტიის „ჩვენ“ წევრი გახდა და  საკუთარ ძალებს უკვე  პოლიტიკურ ასპარეზზე მოსინჯავს.  

მიხეილ რამიშვილი ცნობილი ქართველი მომღერლის ოთარ რამიშვილის შვილია. მუსიკა მის ცხოვრებაშიც მთავარი ისტორია  იყო, თუმცა ადვოკატის საქმემ, რომელიც 25 წლის ასაკში დაიწყო, პროფესიულ მუსიკას მაინც ჩამოაშორა. დღეს   რამიშვილების დინასტიას აგრძელებს მიხეილ რამიშვილის შვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც ძალიან ცნობილი ჩელისტია და წარმატებული მუსიკალური კარიერა აქვს.  

საყვარელი საქმის, მუსიკის და ოჯახური ისტორიებით მიხეილ რამიშვილი  „თბილისი პოსტის“ სტუმარია.    

მიხეილ რამიშვილი: გარემო, რომელშიც გავიზარდე, იყო ძალიან ტრადიციული. ეს ტრადიციები  მოგვყვებოდა ჩემი ბებია -ბაბუადან,  რომელთაც გამორჩეული ოჯახი ჰქონდათ. ბაბუა მიხეილ რამიშვილი იყო კარგი პოეტი, ბებია იყო მარი მაისურაძე. დიდი ბებია მაშო მაყაშვილი და ქაქუცა ჩოლოყაშვილი ალალი ბიძაშვილ-მამიდაშვილი იყვნენ. ბებია ულამაზესი ქალი იყო, ძალიან დახვეწილი, ჩვენს ოჯახში იმ პერიოდიდან არსებობდა სიმღერა, პოეზია. ბაბუა კომუნისტებმა 17 წლის ასაკში გადაასახლეს, მან გადასახლებაში შეისწავლა ვოკალი, როცა თბილისში დაბრუნდა, ისეთი მონაცემები ჰქონდა ოპერის მომღერლობა შესთავაზეს, თუმცა ბაბუა ამაზე არ დათანხმდათ. ის წლები იყო მთავარი ბანკის რევიზორი.  კავსაძეზე, სახლში  სადაც დაიბადნენ მამა და მამიდა, ყოველდღე იმართებოდა პოეზიის, მუსიკის საღამოები.  მათთან იკრიბებოდნენ ინტელიგენციის წარმომადგენლები, რომლებიც ქალაქში ურთიერთობების, გემოვნების, ქცევის წესებს ამკვიდრებდნენ.   ეს ყველაფერი ძალიან აისახა მამაჩემზე და მამიდაჩემზე. მამა ძალიან ცელქი ყოფილა, პატარა იყო,  დაავლებდა თურმე ხელს მამამისის გიტარას და ვაკის ქუჩებში, ეზოდან ეზოში გიტარით დადიოდა, მთელი უბანი მას ეძებდა თურმე.  როდესაც  სამამულო ომი  დაიწყო,  ძმებმა მამაჩემი  და ბაბუას ერთ-ერთი ძმისშვილი გურიაში გაუშვეს, თითო -თითო შვილი კი  აქ, თბილისში დაიტოვეს. მამა ჩოხატაურის რაიონის სოფელ ზემო ფარცხმაში იზრდებოდა. იქ დაწერა თავისი პირველი სიმღერა“ მითხარ რად ხარ მოწყენილი“, სიმღერა მიუძღვნა გოგოს, რომელიც იქ ძალიან შეჰყვარებია. ომის დასრულების შემდეგ  ბიჭები დაბრუნდნენ თბილისში, მამამ, ცელქი ხასიათის გამო გურიიდან წამოიღო მეტსახელი „კვაჭიჭო“ ასე დააარქვა ბიოლოგიის მასწავლებელმა, რომელიც თურმე ვერ აჩერებდა გაკვეთილებზე (იცინის)

- რა გავლენა მოახდინა მამამ თქვენს ცხოვრებაზე და რა განსაზღვრა იმან, რომ პოპულარული მომღერლის შვილი იყავით?

- ყველაზე მძაფრად რაც მახსოვს ადრეული ბავშვობიდან, არის სტუმრები ჩვენს ოჯახში. დღე-ღამის რა დროც არ უნდა ყოფილიყო, ჩვენთან სულ იყო სტუმარი, სიმღერა, ქეიფი. მამასთან  მოდიოდნენ საოცარი ადამიანები. მათგან ვსწავლობდი, როგორ უნდა გყვარებოდა ქვეყანა, როგორ  უნდა მოქცეულიყავი ქალთან, როგორი უნდა ყოფილიყავი მტერთან, როგორ უნდა გეცხოვრა თბილისში, როგორი უნდა ყოფილიყავი  რაიონში, თუ სტუმრად ჩახვიდოდი, როგორ უნდა გამოგეხატა პატივისცემა ადამიანების მიმართ. ეს იყო  ნამდვილი აკადემია, შესაძლებლობა  - მესწავლა  ყველაფერი, რაც აუცილებელი იყო ცხოვრებაში. იმის მიუხედავად, რომ მამა აკრძალული იყო ანტისაბჭოური  სიმღერების გამო, ჩვენთან  სახლში  იკრიბებოდნენ სხვადასხვა რანგის ადამიანები, ცეკას მდივნები, კანონიერი ქურდები, მეცნიერები, ხელოვანები, ზოგი არც იცნობდნენ ერთმანეთს,   ყველას ერთმანეთი პროფესორი ეგონათ (იცინის) კაგებეს ერთ-ერთი პოლკოვნიკი მოგვიანებით თავის მოგონებებში წერდა, რომ უშიშროების თანამშრომელს ინაურისთვის შეუტანია მამას სიმღერების კასეტა, რომელიც  არალეგალურად ვრცელდებოდა. უკითხავს ინაურისთვის, რა მოვუხერხოთ ამ კაცსო. ინაურს მოუსმენია კასეტა, მერე მაგიდის უჯრაში ჩაუდია და უთქვამს: რას ერჩით ამ კაცს, დაანებეთ თავიო. მამას სიმღერები დიდხანს იყო აკრძალული. პირველად კონცერტზე იმღერა 1982 წელს, როდესაც გიზო ნიშნიანიძის საღამო  „პაემანი ვერაზე“  გაიმართა, რაზედაც ძალიან იბრძოლეს თავად გიზო ნიშნიანიძემ და დორიან კიტიამ. კომუნისტების ლიდერები, თურმე თავს იკლავდნენ, ოთარის ასე საჯაროდ სცენაზე გამოყვანა  არ შეიძლებაო. მაგრამ მათ მაინც თავისი გაიტანეს.  მამას მაინც იცნობდა მთელი ქვეყანა. მამიდაჩემი მღეროდა ტრიოში, სადაც მათ გიტარით აკომპანიმენტს მამა უწევდათ, დადიოდნენ გასტროლებზე საბჭოთა კავშირის მასშტაბით.  1985 წელს დაგეგმილი იყო მამას სოლო კონცერტი, მაგრამ არც ეს კონცერტი არ შედგა. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი, როგორ ჩამოხსნეს მამას კონცერტის  აფიშები.   

იმ დროს მე და ჩემი ორივე  ძმა პატარები ვიყავით, მაგრამ მაინც  ვგრძნობდით, რომ მამა განსხვავებული იყო, ხანდახან საუბრებსაც მოვკრავდით ხოლმე ყურს. მამას ცხოვრების გამო ყველასთვის მისაღებები არ ვიყავით, მაგრამ ეს არ იყო ჩვენთვის პრობლემა. ჩვენ ვაკეში გავიზარდეთ, სადაც მძიმე 90 იან წლებშიც კი, რომელიც გავიარეთ, სრულიად სხვა წესები იყო. ერთმანეთზე მტრად გადაკიდებული ადამიანებიც კი მარტივ წესებს იცადნენ, არ გაუსწორდებოდნენ დაპირისპირებულ ადამიანს, თუ ის ქალთან,  ბავშვთან, ოჯახთან  ერთად იყო. ეს არაა ლეგენდა. ეს იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც ქმნიდნენ ქართლოს კასრაძე, ნიაზ დიასამიძე, სხვები და სხვები. მამაც დიდი დამცველი იყო ამ წესების, რომელიც მაშინ ახასიათებდა თბილისს, მაგრამ სამწუხაროდ, დღეს აღარ არსებობს. მაშინ არ არსებობდა ჭორაობა, არ უნდა დაგეჩაგრა ადამიანი, არ უნდა გაგეყიდა მეგობარი. ადამიანებს არ ჰქონდათ დაუსჯელობის სინდრომი, ყველამ იცოდა, რომ თუ არასწორად მოიქცეოდა და რამეს დააშავებდა,  ჯერ ერთი მარტო რჩებოდა და მეორეც, აუცილებლად მიიღებდა  პასუხს  ადამიანებისგან, რომელთაც სიტყვაც ეთქმოდათ და ავტორიტეტი ჰქონდათ. ყველამ იცოდა, რომ თავისი ქცევით იყო პასუხისმგებელი  თავის  ღირსებაზე და  მომავალზე.  

ოთარი პედაგოგიურ საქმიანობასაც ეწეოდა, მოდიოდნენ  ბავშვები ჩვენთან  მამებთან ერთად, თუმცა შემდეგ გაირკვეოდა ხოლმე  რომ ეს „ყურადღებიანი“  მამები ჩვენს სახლში მამაჩემის ცხოვრების შესასწავლად დადიოდნენ კაგებეს დავალებით, ზოგი თვითონაც კაგებეს თანამშრომელი იყო. მიდიოდა შესწავლა, თუ როგორ ვცხოვრობდით, როგორები ვიყავით, რაზე ველაპარაკებოდით ბავშვებს. წლები რომ გადიოდა ალალად გვიყვებოდნენ  რაც ხდებოდა. მამას ეს წინააღმდეგობები ვერ აჩერებდა. ვერ იტანდა უსამართლობას და სასტიკად ებრძოდა, უსამართლოდ დაჩაგრული ადამიანის დასაცავად ცხრა მთას გადაივლიდა, ყველაფერს გააკეთებდა, ყველას შეაწუხებდა და მაინც დაეხმარებოდა. პირდაპირ შემიძლია ვთქვა, რომ უსამართლობასთან შეუგუებლობა და ბრძოლა მამაჩემისგან გადმომეცა „მემკვიდრეობით“  

228083213_4639187999447956_8272943878168240914_n

- როდესაც პროფესიული არჩევანი იურისტის პროფესიაზე გააკეთეთ, მამას როგორი რეაქცია ჰქონდა?   

- მე თავიდან  ნიჭიერთა ათწლედში ვსწავლობდი. ეს რა თქმა უნდა მამის გავლენაც იყო. ვიცოდი, რომ უნდა ვყოფილიყავი მუსიკოსი და შინაგანად დღესაც მუსიკოსი ვარ. ვწერ სიმღერებს, ლექსებსაც. 5 წლის ვიყავი, როდესაც უკვე გიტარაზე ვუკრავდი,  ფილარმონიაში გამიყვანეს კონცერტზე, რომელშიც მონაწილეობდნენ გიტარისტები საბჭოთა კავშირის სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან.  შემდეგ ჩავაბარე კონსერვატორიაში, საკმაოდ კარგი პოტენციალი მქონდა, ალტისტი ვიყავი. 90 იან წლებში კონსერვატორიაში  გამოცდაზე ჩელოს ფუტლიარით რომ მივდიოდი, პოლიცია  მაჩერებდა და იწყებდა გამოკითხვას, რა მედო ჩელოს ფუტლიარში. ვეუბნებოდი, კაცო ალტი დევს, გამოცდაზე მივდივარ, რა ალტი,  სად შენ და სად  კონსერვატორია, ავტომატი ხომ არ გიდევსო, არ მანებებდნენ თავს (იცინის)   ცუდი დრო იყო. პირადად მეც მეგობრებთან მიმართებაში ბევრ უსამართლობას წავაწყდი, იყო უკანონო დაკავებები და ადამიანის უფლებების  დარღვევები.  იმის მიუხედავად, რომ სულ ვმალავდი ჩემს სახელ-გვარს და არ მინდოდა, რომ მამაჩემის სახელით მესარგებლა,  ხან რას ვიგონებდი, ხან -რას, რომ ჩემი  ვინაობა არ გამემჟრავნებინა, დადგა დრო, რომ უნდა მეთქვა ვინ ვიყავი. ვიფიქრე, რომ  უსამართლობასთან ბრძოლა უფრო კარგად შემეძლო, თუ გავხდებოდი იურისტი. ჩავაბარე უნივერსიტეტში, იურდიულზე. იქამდე  ვუკრავდი ვასო გოძიაშვილის  სახელობის გალა - ორკესტრში, ტელევიზიის ორკესტრში, კვარტეტში, მაგრამ დავანებე ყველაფერს თავი და გავხდი იურისტი. მამა მიხვდა, რატომ მივიღე ასეთი  გადაწყვეტილება და  რატომ გავაკეთე ეს არჩევანი. 2000 წლიდან დავიწყე მუშაობა ადვოკატად. მამას მოწონდა ჩემი საქმიანობა, ხშირად მეუბნებოდა ხოლმე ხუმრობით, დათესე თხილი ამოვა თხილი, რაც მამა არის, ის არის შვილიო, თუმცა მამაჩემი ბევრად მაგარი კაცი იყო, მე მისნაირი ვერასდროს ვერ ვიქნები (იცინის)

-კარიერის განმავლობაში რამდენიმე გახმაურებულ საქმეზე მოგიწიათ მუშაობა, პროფესიულად რას ნიშნავდა თქვენთვის სანდრო გირგვლიანის და თამარ ბაჩალეიშვილის საქმეებზე, ასევე ე.წ. ციანიდის საქმეზე მუშაობა? 

- ყველა ეს საქმე იყო უმძიმესი,  როგორც პირადად  ჩემთვის, ასევე - საზოგადოებისთვის. პირველი იყო, სანდრო გირგვლიანის საქმე,  მე პირველი ადვოკატი ვიყავი, ვინც ამ საქმეზე მუშაობა დაიწყო, ვიცავდი ირინა ენუქიძის ინტერესებს. როდესაც სტრასბურგიდან ჩამოვიდა გადაწყვეტილება, რომელმაც მთელი სისტემა ამხილა სანდრო გირგვლიანის სიკვდილის ჩაფარცხვაში, ეს აღმოჩნდა წინა ხელისუფლების დასასრული. ამ საქმის გამო აღმოვჩნდი დაპირისპირებული ხელისუფლებასთან, რომელმაც 2011 წელს დამაკავა, პროვოკაცია მომიწყვეს და გამიშვეს ციხეში. მამაჩემი ისე გარდაიცვალა და ისე  დაკრძალეს, პანაშვიდზეც კი არ გამომიყვანეს, რომ  მამას დავმშვიდობებოდი. დიდი ბრძოლის შემდეგ გამოვედი ციხიდან. მოვიდა ახალი ხელისუფლება, მერე იყო ციანიდის საქმე, რომლის გამოც  დავუპირისპირდი სუსს, გოგაშვილს. მთელი სისტემა იყო ჩართული ამ საქმეში, მათ შორის საპატრიარქო. დეკანოზს უსამართლოდ მიუსაჯეს  ცხრა წელი და დააინვალიდეს. ამის შემდეგ იყო თამარ ბაჩალეიშვილის ამბავი, ყოველთვის ვამბობ,  რომ  ის მოკლეს და ყველაფერი გააკეთეს, რომ  საქმე  არ გახსნილიყო. სტატისტიკურად იმხელა რესურსი ჩადეს ამ საქმის არგახსნაში, რომ არც ერთ საქმეში არ ყოფილა ჩადებული ამხელა რესურსი, რაც კი საქართველოში საგამოძიებო სისტემა არსებობს. ერთხელ ვუთხარი ირაკლი შოთაძეს, მე არ გელაპარაკებით როგორც ადვოკატი, გელაპარაკებით, როგორც მამობილი, რომელსაც შვილობილი მოუკალით-მეთქი. მართლაც ამ საქმის მიმართ განსაკუთრებული ემოციები მქონდა. მე არ ვიცნობდი ამ ოჯახს, როგორც კი მშობლებმა  მოაწყვეს აქცია, სადაც განაცხადეს, რომ  დაკარგულ შვილს ეძებდნენ, წავედი  აქციაზე, როგორც 27 წლის გოგოს და 18 წლის ბიჭის მშობელი. ბაჩალეიშვილებმა მთხოვეს დახმარება, როგორც კი მოხდა ამ საქმეში ჩემი ჩართვა, მეორე დღესვე  მიიყვანეს მანქანა იმ ადგილზე. თამარ ბაჩალეიშვილის საქმე იმდენად რეზონანსული გახდა, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებდა, რომ ჩემი დისკრედიტაცია მომხდარიყო. თვალთვალს და მიყურადებას მარტო ჩემზე კი არა, ჩემი ოჯახის წევრებზე, მეუღლეზე, შვილებზე, ძმებზეც კი  ახორციელებდნენ. ერთხელ ჩემმა შვილმა, ლიზიკომ მითხრა: მამა თეთრი „შკოდა“ მომაშორე, 5 დღეა დამდევსო, თუმცა არც ერთ ჩემი ოჯახის წევრს  თვალთვალის არ შეშინებია, ერთი საყვედური არ უთქვამთ ჩემთვის, პირიქით, ლიზა სულ მეუბნებოდა, მიდი მამა მიაწექიო (იცინის) საბოლოდ ისე გამოვიდა, არც ერთი ხელისუფლებისთვის არ აღმოვჩნდი  მისაღები ჩემი პოზიციის გამო.   

435211472_7782050445140472_7456057324438343252_n

- ცოტა ხნის წინ პოლიტიკური პარტიის წევრი გახდით. საბოლოოდ გადაწყვიტეთ პოლიტიკაში ჩართვა? როგორც მახსოვს, წლების წინ   თბილისის მერის არჩევნებშიც აპირებდით კენჭისყრას.

- 2017 წელს, როდესაც თბილისის მერის არჩევნები ტარდებოდა, მე შევხვდი შალვა ნათელაშვილს, სადაც  ოპოზიციური სპექტრიც იყო შეკრებილი. მითხრეს, რომ თუ  ჩემი სურვილიც იქნებოდა, ოპოზიცია  წამოაყენებდა ჩემს  კანდიდატურას და მე  მექნებოდა მათი მხარდაჭერა თბილისის მერის არჩევნებში. მაშინ „ციანიდის საქმეში“ ისე  ვიყავი ჩართული, საქმეს ვერ მივატოვებდი და უარი ვთქვი. ძალიან კარგად ვიცი ქართული პოლიტიკის კულისები. სულ ვამბობ,  რა ღირსებითაც ვცხოვრობ საჯარო სივრცეში, იგივენაირად ვიცხოვრებდი, პოლიტიკაში რომ ვიყო. ვერაფერი შემიცვლიდა ღირებულებებს. არის წესები, რომელსაც მე არ ვემორჩილები. რომ ამბობენ, პოლიტიკა ბინძურიაო, სიბინძურე ყველგან შეიძლება იყოს, მათ შორის პოლიტიკაშიც, მაგრამ პოლიტიკაც შეიძლება აკეთო სიბინძურის გარეშე. გააჩნია, შენ როგორ უდგები შენს  ცხოვრებას და შენს საქმეს. მამაჩემს ჰქონდა ერთი კარგი ნათქვამი, სანამ ქართველები მარტო საკუთარ თავზე ფიქრს და ზრუნვას  და თხასავით „ მეე მეეს“ ძახილს არ გადავეჩვევით, მანამდე  ჩვენი საშველი არ იქნებაო. მართლაც ასეა.

პარტიაში „ჩვენ“ რომლის წევრიც ცოტა ხნის წინ გავხდი პატიოსანი, წესიერი, ქვეყნის მოყვარული  ადამიანები შედიან. მრავალი  წელია,  დავით ქაცარავა დიდ საქვეყნო საქმეს აკეთებს  საოკუპაციო ხაზთან. ამისი არდანახვა  შეუძლებელია.  მინდა ჩემი მსოფლმხედველობა, გამოცდილება გამოვიყენო  ჩემი ქვეყანის სასიკეთოდ. ძალიან მინდა, რომ ჩემი ქვეყანა იყო  ძლიერი, მდიდარი, სამართლიანი,  ვხედავდე  ისეთ საქართველოს,  როგორიც იყო  წარსულში, როცა ადამიანებს ჰქონდათ ბედნიერი, გაღიმებული  სახეები, უხაროდათ სახლში სტუმარი და არ ეშინოდათ მასპინძლობის. მე ასეთი საქართველო მინდა და არა გაღორებული, კორუმპირებული ადამიანების მიერ გაღატაკებული ქვეყანა,  რომლებსაც მხოლოდ    საკუთარი  ოჯახები აინტერესებთ და ატყუებენ  საკუთარ ხალხს. ცდილობენ, დაამონონ, „დააჩმორონ“ ადამიანები,  წაართვან  ღირსება და თავმოყვარეობა. მათ არ იციან, რომ ყველაფერი არ იყიდება, მით უმეტეს სამშობლო არ იყიდება. დღეს არჩევანი დგას ასე - ან თავისუფლება, ან 1921 წელი. რომ გაიძახის ხელისუფლება ომი, ომიო, ვის უნდა ომი?  ომი არავის არ უნდა. ომი მხოლოდ იარაღით ხომ არ ხდება, ავტობანიდან რამდენ მეტრით არის დაშორებული ოკუპანტი, ხელისუფლების რომელიმე წევრი ჩასულა იქ და  უნახავს როგორ ცხოვრობს ხალხი საოკუპაციო ხალხთან?!  სამწუხაროდ, ასეთ მძიმე სიტუაციაში ვართ. არის წითელი ხაზები, რომელიც არ უნდა გადალახო - არც საქმეში და არც ცხოვრებაში, ეს წითელი ხაზები, სამწუხაროდ  ჩვენს ქვეყანაში ბევრმა გადალახა.

-  ოჯახზე მინდა გკითხოთ, თქვენი ქალიშვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც თქვენი ოჯახური ტრადიციის გამგრძელებელია.  

- როდესაც ოთარმა პატარა ლიზას მოუსმინა, მითხრა, დაიმახსოვრე, ლიზა ისეთი მუსიკოსი  დადგება, ყველა რამიშვილს გადაგვიჯოკრავსო. მაშინ ლიზას ახალი დაწყებული ჰქონდა ჩელოზე დაკვრა.15 წლის იყო ლიზა როდესაც გავუშვით  კრონბერგის  აკადემიაში და დამოუკიდებლად ავიდა იმ მწვერვალებზე. გერმანიიდან შვეიცარიაში გადავიდა, როდესაც ჟენევის კონსერვატორიიდან მიიღო მოწვევა. წლები იყო ესპანეთში, დღეს საქართველოში ცხოვრობს, აქედან დადის მოწვევით  კონცერტებზე და ფესტივალებზე  მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყნებში. ლიზას  ისე უყვარს თავისი სამშობლო, სხვაგან  დიდხანს ცხოვრება,  ალბათ  გაუჭირდება. ჩვენი ოჯახის ყველა სიკეთე ლიზაზე  გადავიდა. ერთხელ გამომიცხადა, შენ აღარ ჩაერიო, ბაბუას შემოქმედებას მე მივხედავო და ყველაფერი გადაიბარა. მამაჩემის  90 წლისთავის გადახდას ვაპირებდით, მაგრამ როგორც ხდება ხოლმე, ვერ მოვიძიეთ კონცერტისთვის საჭირო რესურსები. დარწმუნებული ვარ, ლიზა მაინც მოაწყობს საოცარ საღამოს,  ეს არ იქნება მხოლოდ კონცერტი, ეს  იქნება ოთარის  საღამო და გახსენება, თუ  როგორ უნდა იცხოვრო სწორად და ღირსებით.   

თამუნა ნიჟარაძე   

1488687_770856473007661_3753533640783965303_n

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.