USD 2.7227
EUR 3.1910
RUB 3.4642
თბილისი
კორონავირუსი და ლიტერატურა: ინტერვიუ სიბილე ბერგთან
თარიღი:  1584

(დაიბ.  02.06.1962 ვაიმარში) გერმანელ-შვეიცარელი მწერალი და დრამატურგი. წერს რომანებს, ესსეებს, მცირე პროზას, თეატრალურ პიესებს და რადიოპიესებს. მიყავს აგრეთვე სხვადასხვა გამოცემის სვეტი. მიღებული აქვს მრავალი ლიტერატურული პრემია, მათ შორის უმნიშვნელოვანესია შვეიცარიის წიგნის პრემია რომანისათვის “GRM. Brainfuck” (2019).

https://www.derstandard.at 

ესაუბრა მია აიდჰუბერი Mia Eidlhuber

STANDARD:

თქვენი ბოლო რომანი „ახირებულები იხსნიან სამყაროს“ ესაა ინტერვიუ სამყაროს მდგომარეობის შესახებ, რომლებიც თქვენ ვითომ 17 სხვადასხვა მეცნიერთან ჩაწერეთ. ამ წიგნის პუბლიკაცია დაემთხვა კორონას კრიზისის გაჩენას. თითოეული ამ საუბართაგანი იწყება შეკითხვით: აბა, დღეს იფიქრეთ უკვე მსოფლიოს მდგომარეობაზე? მეც ეს მინდა გკითხოთ თავიდან!

Sibylle Berg:

დაფიქრებულობა უკვე კარგი მდგომარეობაა, რაც ადამიანს მზრუნველს ხდის. უბრალოდ, ყურადღება უნდა მიაქციო, რომ ამ ყველაფერმა არ დაგადამბლავოს ან პანიკაში არ ჩაგაგდოს, რადგან სამყაროს შენი შფოთვა არ ესმის, მისთვის სულ ერთია. ჯერ კიდევ პანდემიამდე გაოცებით ვაკვირდებოდი, რას უშვება კაცობრიობას კაპიტალიზმი, რომელსაც სამყარო მკლავებში მოუქცევია და ნეოლიბერალიზმში სულ უფრო და უფრო  მეტად გადავარდნილა. დღესაც არაფერი შეცვლილა. ამ მომენტისათვის არც ერთი ქვეყნის მდგომარეობა არ გამოირჩევა ორიგინალობით.  ყოველი მათგანი თავისთვის იკეტება და  გლობალური პრობლემის გადაწყვეტას ნაციონალურად ცდილობს. ხოლო ბანკები და მსხვილი კომპანიები, მილიარდერები და კორპორაციები – ყველანი მზად არიან, რომ საერთო მასიდან გამოეყვნენ და თავიანთი დივიდენდები პირველებმა გადაარჩინონ.   ასე რომ, ახალი არაფერია, უბრალოდ, ეს უამრავ მცირე მეწარმეს და თვითდასაქმებულს კრიზისის გამო ბაზრიდან გაქრობას უქადის, რაც, რა თქმა უნდა, ასევე გლობალიზაციის ნეგატიური შედეგია. ამავე დროს, ზოგიერთ დასავლურ ქვეყნებში ისმის დემოკრატიული საზოგადოების თვითკმაყოფილ-რომანტიკული  ღუღუნი.  ბევრს უხარია, რომ სახელმწიფო შესანიშნავად ფუნქციონირებს. თუმცა ამ სახელმწიფოს პოლიტიკა, რომელიც მაქსიმალურ დაზოგვასა და მინიმალურ წინდახედულობას ეფუძნებოდა, ხომ, სამწუხაროდ, ამ პრობლემის მხოლოდ ერთი ნაწილია,   რის გამოც ჩვენ ახლა  თავისუფლების უფლებათა სრული გაუქმება კმაყოფილებით უნდა ავიტანოთ.

STANDARD:

ამას წინათ ტვიტერში დაწერეთ: კიდევ რამდენ ხანს ავიტანთ ამას? თქვენ თვითონ გაქვთ პასუხი ამაზე?

Berg: 

ჰო, რა ვიცი, დიდი ხნით ალბათ ვეღარა. უკვე ერთ კვირაში ფრთები ჩამოყარა სოლიდარობამ, რომელიც გამოიხატებოდა აივნებზე კონცერტების გამართვასა და რისკის ჯგუფისათვის შესყიდვების სამსახურის მუშაობაში. ახლა უკვე საზოგადოება მთელი სერიოზულობით მსჯელობს ადამიანთა გადარჩევის შესახებ იმ შემთხვევებში, როცა ინტენსიურ მედიცინას ადგილები თვლით აქვს. ასე რომ, ეს პრობლემა მედიცინაში მათ მიერვე შეიქმნა რესურსების დაზოგვის ღონისძიებების, ნაწილობრივი პრივატიზაციის, უყაირათობის შედეგად, მერე ექთნებსა და ექიმებზე გადავიდა და 45 წლამდე ასაკის საზოგადოებისათვის  ისე ბუნებრივად ჩაითვალა, თითქოს სიცოცხლეთა შორის რაიმე თვისებრივი განსხვავება არსებობდეს.

STANDARD:

“Spiegel”-ის სვეტში თქვენ წერთ: კაპიტალიზმი და ანაზღაურების სისტემა დაპაუზდა.  თითქოს ჩვენი თავის ანაბარად მიგვაგდეს.“ საერთოდ არა ხართ მადლობელი იმისათვის, რომ შეგასვენეს?

Berg: 

მე მადლობელი ვარ, რომ პრივილიგირებულ მდგომარეობაში ვარ, მშვენიერ ბინაში ვცხოვრობ, ხეებს გავყურებ და ჭამა-სმის პრობლემა არა მაქვს. მაგრამ ვისი მადლობელი უნდა ვიყო? ჰო, სხვამხრივ ყველაფერი ცუდადა, თანაც ჩემს თავზე ლაპარაკი ისედაც არ მიყვარს. ჩემი ცხოვრება დიდად არ შეცვლილა, გარედან თუ შევხედავთ, ისედაც სულ მოსაწყენი იყო.

STANDARD:

ყველა ამბობს, რომ ბოლოს და ბოლოს მოიცალეს წიგნების წასაკითხად. ამ დროს ყველა თავის მობილურს ან ნოუტბუკს ჩაკირკიტებს, აწყობენ ვიდეოკონფერენციებს, ონლაინწვეულებებს ან უყურებენ ნეტფლიქსის სერიალებს. ამ კორონა-პანდემიამ საბოლოოდ ხომ არ გვაქცია სატელევიზიო თუ ციფრულ საზოგადოებად?

Berg: 

მე ამას მთლად ასე არ ვხედავ, რადგან ის ადამიანები, რომლებსაც სოციალურ მედიაში ვუყურებ – უდავოდ, რომ ეს მხოლოდ საზოგადოების მცირე ნაწილია – , გიჟებივით კითხულობენ. ამ საყოველთაო განსაცდელის ჟამს დიდი სიხარულით ეფლობიან ჩემს დიდტანიან წიგნში. მეორე კითხვაზე გპასუხობთ: დიახ, ჩვენ უკვე ციფრული საზოგადოება ვართ და ეს ნორმალურია.  არა მგონია, წიგნები გაქრეს და თუკი მათ  ნაკლებად კითხულობენ, მაშინ საჭიროა წიგნის ინდუსტრიის გააქტიურება. ამ  დროისათვის ყველა ხვდება, რა დაუჯერებელად სისულელე იყო გაყიდვის გზების მთლიანად ამაზონზე ჩამოკიდება, რომელიც ახლა წიგნებს აღარ ყიდის და მიტანაც გადაავადეს, რადგან სხვა პროდუქტებს ვეღარ აუდიან. ალბათ გერმანული ბაზარი აამუშავებს  ალტერნატიულ საზოგადოებრივ პლატფორმას.

STANDARD:

თქვენ ჩაბმული იყავით ევროკავშირის ფუნდამენტური ციფრული უფლებების ქარტიის კამპანიაში. ე.წ. ‘თვალყურის მიდევნების აპლიკაციები’ (Tracking-Apps), რაც ჩინეთში უკვე რეალობაა ( იხ. მოქალაქეთა შეფასება Citizen Score) და ჩვენთანაც დიდი მონდომებით განიხილება, არის თუ არა საფრთხე მონაცემთა დაცვისა და ჩვენი ფუნდამენტური უფლებებისათვის, თუ ეს არის  გზა ამ პანდემიური არეულობიდან გამოსასვლელად?

Berg: 

ერთი მხრივ, კონტროლი ევროპაში უკვე რეალობაა. არ ვიცი, რა მდგომარეობაა ავსტრიაში, მაგრამ ჩვენი დიდი ქალაქების უმეტესობას უკვე აკვირდებიან ბიომეტრიული კამერით, ამას ქვია სახის ამოცნობა. სმარტფონი თუ გაქვს, ეს ნიშნავს, რომ თან ატარებ პორტატულ სათვალთვალო აპარატს, ზოგიერთ ქვეყანაში კი ე.წ.  ‘ტროიანის’ სახელმწიფო პროგრამის ინსტალაცია ნებადართულია სასამართლოს გადაწყვეტილების გარეშეც. მოკლედ: ჩვენ უკვე კონტროლის ქვეშ ვართ და მე ნამდვილად ვერ ვხედავ  თავისუფლების შანსს  პირად სივრცეში – რაც ოდესღაც ადამიანის ფუნდამენტური უფლება იყო -, გარდა იმ შემთხვევისა, თუ უარს იტყვი ყველანაირი გაჯეტის მოხმარებაზე.  ამ პანიკასა და მკაფიო ინსტრუქციების სურვილში, რა თქმა უნდა, არსებობს დიდი საფრთხე დემოკრატიისათვის, რომელიც, ერთი მხრივ, კიდევ უფრო მეტ პოპულარობას იძენს, რადგან პოპულისტები და დიქტატორები ფარჩაკდებიან, და მათთან ერთად ნეოლიბერალიზმიც, რომელსაც ისინი წარმოადგენენ და რომელმაც  ამ  სიტუაციაში, რაც ახლა გვაქვს, თავად მოგვაქცია. მეორე მხრივ, მსოფლიოს არც ერთი მთავრობა არ იტყვის უარს  გაკონტროლების შესაძლებლობაზე, მით უმეტეს, თუ ამის განხორციელება კრიზისის დროს ასე ადვილია. „ჩვენი უსაფრთხოებისთვის“ სათვალთვალო ტექნოლოგია ბოლოს ხომ  ტერორიზმთან ბრძოლის სახელით გამოიყენეს. ვშიშობ, რომ გამოსავალი თითქმის არ არსებობს. აქტივისტებს არ გააჩნიათ ფინანსური რესურსები ხარისხიანი კოდირების პროგრამებისა და სხვა დაცული პროდუქტების შესაქმნელად, ხოლო რამდენად დაცული  ვართ ამჟამად ამ ვითომ ყველაზე მეგობრულ სისტემაში, ამას კი ვამჩნევთ. ალბათ, ამ სათვალთვალო აპლიკაციების გარეშე,  მალე სუპერმარკეტებშიც ვეღარ წავალთ. გამოსავალი მხოლოდ მაშინ შეიძლება მოინახოს, თუ ამ სათვალთვალო აპლიკაციების შექმნაში აქტივისტებიც ჩაერთვებიან.

STANDARD:

დააჩქარებს კორონა უნაღდო ანგარიშსწორებას?

Berg:

დიახ.

STANDARD:

წიგნში თქვენ საუბრობთ ბევრს „ნაგრძნობ მსოფლიოს დასასრულზე“, რადგან მსოფლიო არასდროს ყოფილა  de facto ისე კარგად, როგორც დღეს არის.  კორონასთან ერთად მოხდა რამდენიმე დისტოპიის კონკრეტიზაცია. არის კიდევ იმედი? 

Berg: 

სწორედაც, ნაგრძნობი. ვფიქრობ, ყოველი თაობა დარწმუნებული იყო, რომ ყველაზე საშინელ დროში ცხოვრობდა. ნეგატივი, შიში, სიბრაზე უბრალოდ უფრო დასამახსოვრებელი შეგრძნებაა, ვიდრე რაიმე მშვიდი, მაგალითად, კმაყოფილება. ყველაფერი იცვლება და ეს შემაშფოთებელია, რადგან ადამიანთა უმეტესობას არ სურს შეჩვეულთან გამოთხოვება. ჩვენ სწორედ ახლა ვიმყოფებით თითქმის ყველანაირი საზოგადოებრივი პროცესების ციფრული გადატრიალების საფეხურზე, პროცესები გიჟური სისწრაფით ჩქარდება, როგორც დადებითი, ისე უარყოფითი მიმართულებით. გადატვირთულობა ბევრ ადამიანს ავიწყებს, რომ გლობალურ ჩრდილოეთის მოსახლეობის უმეტესობა, ანუ ჩვენ, უზრუნელყოფილნი ვართ ბინით, საკვებით, ჯანმრთელობის პროფილაქტიკით და ვცხოვრობთ ისეთ დემოკრატიულ სისტემებში, რომლებშიც ყველას შეუძლია ჩართვა, თუკი მხოლოდ სიძულვილის დაპოსტვით არ იქნებიან დაკავებულნი.

STANDARD:

თქვენ საუბრობდით ინტერვიუს სარგებლიანობაზე ექსპერტთა ფართო სპექტრთან, მათ შორის  ნეიროფსიქოლოგიის, სისტემების ბიოლოგიის, საზღვაო ეკოლოგიის ან კონფლიქტისა და ძალადობის კვლევების სფეროებიდან. შეგიძლიათ სწრაფად გაიხსენოთ სამი შემოთავაზება  ამ საუბრებიდან, რასაც მსოფლიო ამ მომენტში გამოიყენებდა? მოკლედ, რა გამოდგება ახლა ყველაზე მეტად კაცობრიობის გადასარჩენად?

Berg: 

რაც ახლა უცბად აზრად მომდის: 1) აუცილებელი საბაზისო შემოსავალი; 2) უფრო   პირდაპირი ტიპის დემოკრატია, რომელიც იმდენად ძველი ტიპის მრავალრიცხოვან პარტიებს კი აღარ დაეყრდნობა, არამედ ექსპერტებსა და თემებში მოქალაქეთა მეტ თანამონაწილეობას.  3) ცენტრალიზირებული და რესურსების ღია წვდომაზე დაფუძნებული პლატფორმები ცოდნის გლობალურად გასაცვლელად და საშიშროების შესახებ გაფრთხილების გასავრცელებლად; საერთოდ, არსებობს არა მხოლოდ სამი კარგი კონცეფცია, არამედ ათასობით, რომლებიც ნამდვილად კარგია სხვადასხვა კრიზისების დროს  კაცობრიობის სამართავად. პრობლემა ის არის, რომ მთავრობები ძალიან იშვიათად უსმენენ მეცნიერებს, ხოლო ეკონომიკური ინტერესები სამეცნიერო ფაქტებზე უფრო მაღლა დგას.

STANDARD:

წიგნში საუბარია აგრეთვე სცენარებით აზროვნებაზე, ე.წ. scenario planning. მსგავსი სცენარი, რასაც ჩვენ ახლა კორონასთან დაკავშირებით ვუყურებთ, როდესმე გაგიხილავთ?

Berg:

რაც არ უნდა გასაოცარი იყოს, ჩემს ბოლო წიგნს (GRM Brainfuck) რომ ვწერდი, თავიდან ვფიქრობდი ვირუსის გამოგონებაზე, რომელიც ციფრული დიქტატურის შემოღებას მოემსახურებოდა. თუმცა, ეს სიუჟეტი ტრივიალური მეჩვენა და ‘მხეცი’ ვირუსიც სიუჟეტში ჩაიკარგა. უფრო საინტერესოდ მეჩვენა ხალხის მზადყოფნა  დამორჩილებოდა დიქტატურას  საბაზისო შემოსავლის მიღების პირობით.

STANDARD:

როგორ ატარებთ ახლა დღეებს?

Berg: 

ჩემი ყოველდღიური დღის წესრიგი თითქმის არ შეცვლილა. ყოველდღე ძალიან ადრე ვდგები და 10-11 საათი ვმუშაობ. რაც მიცდება, ესაა ჩემი შოუები ციურიხის დრამატულ თეატრში, ყოველ ორ თვეში ერთხელ რომ ვმართავდი და, რა თქმა უნდა,  ჩემი სპექტაკლები. იმაზე აღარაფერს ვამბობ, რომ ჩემი ახალი წიგნი ისეთ დროს გამოდის, როცა წიგნის მაღაზიები დაკეტილია და ამაზონმა წიგნების მიტანა თავისი ინტერესების ჩამონათვალში ბოლო საფეხურზე განათავსა. Fuck Amazon! მაგრამ ამ სიტუაციაში მარტო მე არა ვარ. და კიდევ,  ყოველდღიურად ვკარგავ თავის წამახალისებელ ისეთ საჩუქრებს, როგორებიცაა: გარეთ ჩაის დალევა, ადამიანების ყურება, ან სადმე საჭმელად წასვლა.  გამიმართლა, რომ დიდი ხანია ასე ვცხოვრობ, რომ კარგად ვარ და ცვლილებები დიდად არ შემხებია, თუ არ ჩავთვლით გამუდმებულ შოთიან  ზუზუნს, რაც თითქოს ჰაერიდან ისმის.

STANDARD:

უნდა გკითხოთ, თუმცა თქვენი წიგნიდან უკვე ვიცი, რომ ამ შეკითხვას ვერ იტანთ: რაზე მუშაობთ ამჟამად?

Berg: 

სწორედ ახლა ვამთავრებ პიესას გორკის სახელობის თეატრისთვის, რომელიც სეზონის გახსნას შემოდგომაზე – ყურადღება მიაქციეთ! – აპირებს. მერე დავჯდები და ცას ავაშტერდები, თუ კიდევ იარსებებს.

 

 

გერმანულიდან თარგმნა შორენა შამანაძემ

 

 

ანალიტიკა
«The Guardian»: „ პლანეტაზე მშვიდობის ბედი სასტიკი და დაუნდობელი პატრიარქების ხელშია, რომლებიც მომავალ თაობას მსოფლიო წესრიგის ნანგრევებს უტოვებენ“

„სწორედ იმ დროს, როცა მსოფლიოს უაღრესად ჭირდება ბრძენი უხუცესები, პლანეტაზე მშვიდობის ბედი სასტიკი და დაუნდობელი პატრიარქების ხელშია, რომლებიც მომავალ თაობას მსოფლიო წესრიგის ნანგრევებს უტოვებენ“ - ასეთი სათაური აქვს ბრიტანულ გაზეთ „გარდიანში“ (The Guardian) გამოქვეყნებულ სტატიას, რომლის ავტორია დევიდ ვან რეიბრუკი, ნობელის პრემიის ლაურეატი ფილოსოფიაში ნიდერლანდებიდან.

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

მოდით ერთ დელიკატურ საკითხზე მსჯელობას შევეცადოთ: ვისაუბროთ ასაკზე ისე, რომ ეიჯიზმში - ასაკობრივ დისკრიმინაციაში - არ გადავვარდეთ.

არასოდეს არ მომხდარა ისეთი პრეცედენტი პლანეტის თანამედროვე ისტორიაში, როგორიც დღეს არის: მსოფლიოში მშვიდობის ბედი ისეთი ადამიანების ხელშია, რომლებიც საკმაოდ ხანდაზმულები არიან. ვლადიმერ პუტინს და სი ძინპინს 72 წელი შეუსრულდათ, ნარენდრა მოდი - 74 წლისაა, ბენიამინ ნეთანიაჰუ - 75-ის, დონალდ ტრამპი - 79-ის, ალი ჰამენეი - 86-ის.

რასაკვირველია, მედიცინის განვითარების წყალობით, ადამიანები სულ უფრო მეტ ხანს ცოხლობენ და შეუძლიათ აქტიური ცხოვრებით იცხოვრონ, მაგრამ ამის მიუხედავად, დრეს ცვენ მოწმენი ვართ იმ პოლიტიკური ლიდერების რაოდენობის ზრდისა, რომლებიც ასაკის კვალობაზე სულ უფრო ამკაცრებენ საკუთარ ხელისუფლებას, ხშირად თავიანთი ახალგაზრდა კოლეგების ხარჯზე.

გასულ კვირაში ჰააგაში ნატოს ყოველწლიურ სამიტზე ალიანსის ლიდერები, ემანუელ მაკრონის და მეტე ფრედერიქსონის (ორივე 47-47 წლისაა), ჯორჯა მელონის (48 წლის), პედრო სანჩესის (53 წლის) ჩათვლით, იძულებულნი იყვნენ დათანხმებულიყვნენ დონალდ ტრამპის მოთხოვნას სამხედრო ბიუჯეტის გაზრდის შესახებ. ნატოს წევრი ქვეყნების მეთაურების საშუალო ასაკი 60 წელს შეადგენს: გერმანიის კანცლერი 69-ისაა, ხოლო თურქეთის პრეზიდენტი რეჯეფ ერდოღანი - 71 წლის.

ყველა დაეთანხმა სამხედრო ასიგნებათა 5%-იან ზრდას, თუმცა აშკარაა, რომ ეს ციფრო თვითნებურად არის დადგენილი - მისი განხილვა სერიოზული დებატებით არ მომხდარა არც ნატოში და არც წევრი ქვეყნების შიგნით. ამ დროს უფრო მეტად სამხედრო-პოლიტიკური რეალობას კი არ მიექცა ყურადღება, არამედ ჭირვეული ამერიკელი პატრიარქის პატივისცემას და მის აკვიატებულ მოთხოვნას. ნატოს გენერალური მდივანი მარკ რიუტე, რომელიც მხოლოდ 58 წლისაა, ისე შორს წავიდა აშშ-ის პრეზიდენტისადმი მოწიწებაში, რომ დონალდს „მამიკოთი“ (Daddy) მიმართა. ეს დიპლომატია არ არის. ეს მორჩილებაა.

თაობათა კონფლიქტი სხვა არენებზეც ხდება: უკრაინის 47 წლის პრეზიდენტი ვოლოდიმირ ზელენსკი უპირისპირდება მასზე ბევრად უფროსი ასაკის კოლეგას - რუსეთის 72 წლის პრეზიდენტ ვლადიმერ პუტინს. იმავე ასაკის მქონე სი ძინპინი მტრული თვალით უყურებს ტაივანის  პრეზიდენტს, რომელიც კომუნისტ ბელადზე 7 წლით უმცროსია. ბენიამინ ნეთანიაჰუ, რომლის წლოვანება საუკუნის სამ მეოთხედს შეადგენს, აუღელვებლად უყურებს ღაზას სექტორის განადგურებას, რომლის მოსახლეობის საშუალო ასაკი 18-20 წელია. ირანში 86 წლის ლიდერი მართავს ქვეყნის 80-მილიონიან მოსახლეობას, რომელთა საშუალო ასაკი 32 წელია. კამერუნელი 92 წლის პრეზიდენტი პოლ ბია 1982 წლიდან იმყოფება იმ ქვეყნის სათავეში, რომლის მცხოვრებლების საშუალო ასაკს 18 წელი შეადგენს, ხოლო სიცოცხლის საშუალო ხანგრძლივობა - 62 წელს.

რასაკვირველია, ჩვენ არ ვდგავართ გერონტოკრატიული შეთქმულების წინაშე. ჯერ-ჯერობით არც მოხუცი მოქმედი ლიდერების კლუბი არ არსებობს, რომლებიც მსოფლიოს ბატონობას სიცოცხლის ბოლომდე ესწრაფვიან... მაგრამ არის რაღაც შემაშფოთებელი იმაში, რომ  მშვიდობა ინგრევა სწორედ იმ ადამიანების მიერ, რომელთა ცხოვრება მეორე მსოფლიო ომის შემდომი არქიტექტურით განისაზღვრა. ალი ჰამენეი 6 წლისა იყო, როცა ჯერ გერმანიამ, შემდეგ კი იაპონიამ ხელი უსიტყვო კაპიტულაციას მოაწერეს.

დონალდ ტრამპი 1946 წელს დაიბადა, როცა გაერომ თავისი პირველი გენერალური ასამბლეის სხდომა ჩაატარა. ბენიამინ ნეთანიაჰუ  დაიბადა ისრაელის სახელმწიფოს შექმნიდან ერთი წლის შემდეგ. ნარენდრა მოდი დაიბადა 1950 წელს, როცა ინდოეთი საპარლამენტო რესპუბლიკად გამოცხადდა და ქვეყნის კონსტიტუცია მიიღეს. ვლადიმერ პუტინი ქვეყანას 1952 წლის ოქტომბერში მოევლინა, იოსებ სტალინის სიკვდილამდე რამდენიმე თვით ადრე. ამხანაგი სი ძინპინი - 1953 წლის ივნისში დაიბადა, სტალინის სიკვდილის შემდეგ. რეჯეფ ერდოღანი გაჩნდა 1954 წელს, თურქეთის ნატოში შესვლიდან ორი წლის შემდეგ. ყველა ჩამოთვლილი პირები ომისშემდგომი ეპოქის ბავშვები არიან და ახლა, როცა თავიანთი სიცოცხლის მიჯნას უახლოვდებიან, ისინი, როგორც ჩანს, მზად არიან იმ მსოფლიოს დასანგრევად, რომლებშიც თვითონ დაიბადნენ. ასთი მოქმედება შურისძიებას ჰგავს.

დიახ, საერთაშორისო წესრიგი, რომელიც თეორიულად გარკვეულ წესებს ემყარებოდა, პრაქტიკაში ყოველთვის არეულ-დარეული იყო, ვიდრე ეს ქაღალდზე ჩანდა. მაგრამ, ნებისმიერ შემთხვევაში რაღაც იდეალი არსებობდა, რომლის მიღწევას ყველა თავისებურად ცდილობდა. არსებობდა საერთო მორალური პრინციპები - დიახ, მყიფე, მაგრამ გულწრფელი, რომელიც იმ რწმენას ემყარებოდა, რომლის მიხედვით, კაცობრიობას აღარ უნდა გაემეორებინა მე-20 საუკუნის პირველი ნახევრის მხეცობები და რომ უმჯობესია უთანხმოებები დიალოგისა და დიპლომატიის მეშვეობით მოგვარდეს. დღეს ეს რწმენები აორთქლდა, გაქრა და უმეტესად იმ ადამიანთა გონებასა და სულში, რომლებისთვისაც ყველაზე ძვირფასი უნდა ყოფილიყო და რომელებიც სიკეთის რწმენას ყველაზე მეტად უნდა გაფრთხილებოდნენ.

დღეს უპრეცედენტო მომენტია. წინა მსოფლიო მართლწესრიგის არქიტექტორები - ადოლფ ჰიტლერი, ბენიტო მუსოლინი, იოსებ სტალინი და მაო ძედუნი სულ რაღაც 30-40 წლისანი იყვნენ, როცა ხელისუფლებაში მოვიდნენ. ახალმა თაობამ ახალი მსოფლიო ააშენა, მაგრამ წინა მართლწესრიგის შედეგებს შეეჯახნენ. დრეს ახალი მსოფლიოც ინგრევა იმ ძველი თაობის ადამიანების მიერ, რომლებიც ვერ იცოცხლებენ იმ დრომდე, რათა დაინახონ, როგორი ნანგრევები დარჩება მათი მოქმედებით.

ჩვენ შეიძლებოდა გვქონოდა იმის იმედი, რომ თაობა, რომელსაც ბედმა გაუღიმა და სიცოცხლის ხანგრძლივობა გაუგრძელდა, თავიანთი სიკვდილის შემდეგ სიკეთის, პტივისცემის და გლობალური პოზიტიური ხელმძღვანელობის მემკვიდრეობას დატოვებდა. ამის ნაცვლად ჩვენ მოწმენი ვართ ბოლო ათწლეულებში მომხდარი ყველაზე უარესი რეპრესიების, ძალადობის, გენოციდების, ეკოციდების და საერთაშორისო სამართლის მიმართ უპატივცემლო დამოკიდებულებისა, რომლებსაც ყველაზე მეტად ულმობელი 70-80 წლის მოხუცები სჩადიან და რომლებიც, როგორც ჩანს, უფრო მეტად იმით არიან დაინტერესებული, რომ თავი აარიდონ სამართლებრივ პასუხისმგებლობას, ვიდრე მშვიდობის შენარჩუნებაზე იზრუნონ.

მაგრამ ასე არ უნდა იყოს.

როცა ნელსონ მანდელამ 1999 წელს სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკის პრეზიდენტის პოსტი დატოვა, მან ჩამოაყალიბა ორგანიზაცია „უხუცესები“, რომელიც ყოფილ მსოფლიო ლიდერებს აერთიანებდა. ისინი მუშაობდნენ მშვიდობის, სამართლიანობისა და ადამიანის უფლებების მხარდასაჭერად. დღეს, მოქმედებენ რა კონსენსუსის ტრადიციებით და წინა თაობების პოლიტიკოსთა საუკეთესო გამოცდილებით, „უხუცესების“ წევრები ითვლებიან იმის მაგალითად, თუ როგორ შეუძლიათ ასაკოვან ადამიანებს კაცობრიობას მოუტანონ მეტი სინათლე, გამოხატონ თანაზიარობა, იმოქმედონ სინდისით და არა მარტო გავლენითა და ძალით.

პრობლემა მოხუცებულობაში არ არის. პრობლემა იმაშია, თუ როგორი მიზნის მიღწევა სურთ მისი სარგებლობით და რას აძლევენ უპირატესობას. მსოფლიოს არ სურს ისეთი ახალი მოხუცი ძალოვანი პირები, რომლებსაც მმართველის საჭისა და ტახტის დატოვება არ სურთ. მსოფლიოსათვის უკეტესია ის მოხუცი ლიდერები, ის უხუცესები, რომლებიც მზად არიან კომპრომისებისათვის და ადამიანთა ენერგიის სასიკეთოდ წარმართვისათვის. ისინი, ვინც მემკვიდრეობაზე ფიქრობენ არა როგორც პირად დიდებაზე, არამედ როგორც მშვიდობაზე, რომელსაც ისინი თავიათი სიცოცხლის შემდეგ დატოვებენ. ჩვენს დროში გვჭირდება არა ბატონობა, არამედ სიბრძნის გამოვლენა. და ეს, საბოლოო ჯამში, არის ის, რაც მმართველს ლიდერისაგან განასხვავებს.

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.