ავტორი: კონსტანტინე გამსახურდია
დღეს რუსული "რბილი ძალა" (ჯერჯერობით "რბილი", თორემ ვიცით, გამოგვიცდია მათი ხისტი მეთოდებიც) რომელიც მოსინჯვის რეპეტიციებს ატარებს ქართული სახელმწიფოს ჩამოსაშლელად - და ახლახანს განვითარებული მოვლენები კიდევ ერთ ასეთ მცდელობად უნდა შეფასდეს - ცდილობს დაამკვიდროს აზრი, რომ ეროვნულ-ინდეპენდისტური მოძრაობა არ ღირდა. რამდენ შარს და გაჭირვებას, რამდენ უსიამოვნებას აცდებოდით ქართველებო? თითქოს ცინიკურად გვეკითხებიან ისინი და იგივე აზრს უფრო მძიმე და შეურაცხმყოფელი ფორმით აწერინებენ თავიანთ ტროლებს.
როდესაც საქართველოს სტატუსზე და მის მდგომარეობაზე მსჯელობენ ჯერ ცარისტულ ეპოქაში, 1801-1917 წლებში, ასევე საბჭოთა სოციალიზმის დროს, 1921-1990 წლებში, ხშირად იყენებენ ტერმინს "კოლონიალიზმი". ეს ტერმინი ძირშივე მცდარია და უვარგისია რუსეთი იმპერიასთან - მის როგორც ცარისტულ, ისე ბოლშევიკურ სახესხვაობასთან მიმართებაში. ის არც პოსტოკომუნისტურ ანუ დღევანდელი რუსეთის ფორმაციასთან მიმართებაში ივარგებს.
კოლონიებში არც ბრიტანელები, არც ფრანგები, არც პორტუგალიელები, არც ჰოლანდიელები, არც გერმანელები არ ცდილობდნენ იმ ხალხების ასიმილირებას და მათი ტერიტორიების საბოლოო მიერთებას, რომლებიც ცხოვრობდნენ კოლონიებში. კოლონიზატორმა იცოდა, რომ კოლონიის დატოვება ადრე თუ გვიან მოუწევს. ის დადებითი თუ უარყოფითი კვალი, რომელიც კოლონისტებმა თავიანთი ადმინისტრირების ქვეშ მყოფ კოლონიებში დატოვეს, მოგვიანებით აღმოჩნდა ტრიგერი მიგრანტების უზარმაზარი ნაკადების გადასვლისთვის ევროპულ ქვეყნებში. დღეს გასაკვირი არ არის ბრიტანეთში ინდოელების, პაკისტანელების, აფრიკელების თუ სხვა ქვეყნებიდან წამოსული მიგრანტების დიდი რაოდენობა. საფრანგეთში ასევე ცხოვრობენ არაბული მაღრიბიდან, აფრიკიდან წამოსული ადამიანები და ა.შ.
რუსეთთან მიმართებაში სულ სხვა სიტუაციაა. რუსეთი კოლონიას არ ქმნიდა, იგი უბრალოდ ფართოვდებოდა. რუსეთი ან სრულ ასიმილაციას სთავაზობდა დაპყრობილ ტერიტორიებზე მცხოვრებ ხალხებს, ან გარკვეულ შეზღუდულ, უვნებელ ნაციონალიზმსაც კი დაუშვებდა, რომელიც რუსეთის გეოპოლიტიკურ ინტერესებს და ადგილობრივ სამხედრო-პოლიტიკურ ადმინისტრაციას საფრთხეს არ შეუქმნიდა. რა თქმა უნდა ასეთი კასტრირებული ნაციონალიზმი ადრე თუ გვიან სულს დაღაფავდა და ასიმილაციით დაგვირგვინდებოდა. და რა იყო ამ ასიმილაციის მიზანი? ამას პირდაპირ გვასწავლიდნენ: "საბჭოთა ხალხი, როგორც ახალი ისტორიული ერთობა", რაც სინამდვილეში რუსი, რუსულენოვანი ხალხი იყო.
დარწმუნებული ვარ, საქართველო რომელიმე აღნიშნული ევროპული ქვეყნის კოლონია რომ ყოფილიყო და არა რუსეთის ნადავლი ქვეყანა, მისი დეკოლონიზაცია დიდხანს გაგრძელდებოდა და წარმატებით დასრულდებოდა. მიჭირს თქმა როგორი იქნებოდა ორ გუბერნიად ქცეული საქართველოს ბედი იმ შემთხვევაში, თუკი რუსეთის იმპერია გადალახავდა 1917 წლის კრიზისს და შედარებით დემოკრატიულ რელსებზე გადავიდოდა - რახან ისტორია სხვაგვარად განვითარდა და ჩვენ მხოლოდ ჰიპოთეტიკაში ვართ, აქაც ყველაფერი ღიაა. სრულიად შესაძლებელია, ეტაპობრივად მომხდარიყო ქართული სახელმწიფოს რესტავრაცია, თუმცა საპირისპირო ოფციაც შესაძლებელია.
საბჭოთა სინამდვილეს ჰქონდა თავისი მშვიდი და სტაბილური მხარე, თავისი ე.წ. წესრიგი. ასე თუ ისე ფუნქციონირებადი ერთპარტიული მმართველობითი სისტემა, მკაცრად ცენტრალიზებული, გეგმიური ეკონომიკა, სოცქვეყნების საერთო ბაზარი, ვარშავის ხელშეკრულებაზე დაფუძნებული თავდაცვის ორგანიზაცია. ის, რასაც "სოციალისტური სისტემა ერქვა" სინამდვილეში იყო ფეოდალიზმის დეკადენტური ფორმების და სახელმწიფო კაპიტალიზმის ცალკეული ელემენტების უცნაური სინთეზი, დაფუძნებული ტოტალურ მორჩილებაზე და იდეოლოგიზირებულ სიცრუეზე. ცხოვრების სტანდარტი დაახლოებით იყო განვითარებულ ევროპა-ამერიკა-იაპონიასა და აზია-აფრიკის "მესამე სამყაროს" ქვეყნებს შორის. ამიტომაც სსრკ-ს და სოცქვეყნებს "მეორე სამყარო" ერქვათ.
ამ ყოველივესთან ერთად პარალელურ სივრცეში არსებულ საბჭოურ კოშმარს არ ახსენებენ. საბჭოთა უსაფრთხოების და საზოგადოებრივი წესრიგის დამცველი ორგანოები არეულობების, როგორც მოცემულობის ძირშივე პრევენციის და აღმოფხვრის მიზნით ხშირად მიმართავდნენ დრაკონულ ზომებს. ესვე იყო საზოგადოებრივი წესრიგის ანუ რეჟიმის ძირითადი მატრიცა. (როგორც ანეგდოტშია, მოლა ნასრედინი ბავშვს მხოლოდ იმიტომ სცემს, რომ ხეზე არ ავიდეს) ამასთან მათი ამოცანა იყო ადამიანების იმდენად იდეოლოგიზება, რომ მათში საერთოდ ჩაკლულიყო უნარი რაიმე აზრის ან შეხედულების წამოქმნისა. კულტურაში მოქმედებდა მკაცრი ცენზურა და ვისაც ამის უფლებას მიეცემოდა ზემოდან, მასვე შეეძლო რამდენადმე გასცდენოდა ცენზურის ჩარჩოს. თუკი ამას უნებართვოდ თავზე აიღებდა, მერე უკვე დაისჯებოდა. გაყალბებული იყო ისტორია, ტოტალურად მოთვინიერებული მწერლობა. რელიგიურ ინსტიტუციებში შეგზავნილი იყო აგენტურა და ისინი გამოიყენებოდა სსრკ-ს საგარეო-პოლიტიკური მიზნებისთვის.
ამის სიტუაციის შესახებ ზ. გამსახურდიას და მ. კოსტავას თვითგამოცემაში დაბეჭდილი აქვთ ვინმე დიდებულიძის (აშკარად ფსევდონიმია) ლექსი "ჩემი თაობა". ეს ტექსტი, რომელიც ბოლო ხანებში პეტრე გრუზინსკისაც კი მიეწერა, კარგად მოგვითხრობს საბჭოეთის ცხოვრებაზე და არა ისე, როგოროც "სოვკოების" ნარატივშია: იქ ყველაფერი კარგად იყო.
"ჩემი თაობა".
შიშში აღზრდილი,
უნდობლობით დაკაცებული,
ციხის მუქარით გამწარებული
მე მეცოდება კასტრირებული ჩემი თაობა,
ვისაც ღალატად უთვლიდნენ სინდისს
და უმეცრებად გამბედაობას.
სხვისი ბრძანებით ნამღერი ჰიმნით,
სხვისი კარნახით წაკითხულ წიგნით,
დობერმანივით ერთნაირი გარეთ თუ შიგნით
მე მეცოდება კასტრირებული ჩემი თაობა.
ან გაყიდული სულით ხორცამდე,
ან ციხე-ციხე ნათრევ-ნაცემი,
ან დარდით ღვინის კასრში ჩამხრჩვალი,
ან ჩინ-მედლებით სავსე, გამცემი.
რაც ჰქონდა წმინდა -
ყველაფერი ხალხში დაობდა,
თან მეზიზღება, თან მეცოდება
ჩემი თავიც და ჩემი თაობაც.
რა გააჩნია, რა დატოვოს, რა გაიხსენოს,
პირუტყვის შიში, გადამდები სენი - საზარი,
თუ თავის ლანდი ცისფერ ქუდით, რუხი მაზარით
და სასაკლაო უზარმაზარი,
თუ თავის ყოფის სირცხვილი და არარაობა?!
მე მეცოდება კასტრირებული ჩემი თაობა.
დღეს თამაშია ვნებათა ღელვის,
მხოლოდ თამაში,
გრძელი, გაბმული,
სურვილი იმის, რაც სულს აკლია,
ეს სპექტაკლია
ცუდად დადგმული
და ყალბი ასლი სინამდვილისა.
სომხეთში არსებულ მდგომარეობასთან დაკავშირებით გთავაზობთ «Московский комсомолец» (რუსეთი)-ის ინტერვიუს რუსეთის სახელმწიფო დუმის დსთ-ს საქმეთა, ევრაზიული ინტეგრაციისა და თანამემამულეებთან ურთიერთობის კომიტეტის პირველი მოადგილე კონსტანტინ ზატულინთან.
– სომხეთი, როგორც ჩანს, პოლიტიკური რეპრესიებისა და შპიონომანიის ბნელ ეპოქაში შედის.
სამართალდამცავი სტრუქტურები აცხადებენ, რომ გამოვლენილია ფართომასშტაბიანი შეთქმულება, რომლის მიზანი იყო ფაშინიანის ხელისუფლებიდან ჩამოშორება. ამ შეთქმულებაში, ოპოზიციური პოლიტიკოსებისა და ყოფილი პრეზიდენტების გარდა, თითქოს მონაწილეობდნენ ეკლესიის მაღალი იერარქები და მსხვილი ბიზნესმენები. საქმე იქამდე მივიდა, რომ ფაშინიანის მმართველობამ შეეცადა აიკრა ეტჩმიაძინის კათოლიკოსის რეზიდენცია, რათა დაეპატიმრებინათ არქიეპისკოპოსი, რომელიც, გავრცელებული ინფორმაციით, ასევე ფიგურირებდა ამ საქმეში. – რატომ სჭირდება ფაშინიანს ეს ყველაფერი?
– ფაშინიანმა იგრძნო, რომ იმ ჩიხში, რომელშიც ის მიაქანებს სომხეთსა და სომეხ ხალხს, უკვე საჭიროა ახალი მსხვერპლი.
სომეხი ერის ცნობიერების გადატრიალება, თანამშრომლობა აზერბაიჯანთან და თურქეთთან, რუსეთის უარყოფა და სომხეთის დასავლეთზე ორიენტაცია – ამ ყველაფერს ძალიან მაღალი ფასი აქვს და ის თანდათან იზრდება. ამისთვის საჭიროა დათმო ტრადიციული ურთიერთობები რუსეთთან – როგორც სომეხთა ისტორიულ მფარველთან, დათმო სომხეთის გმირული წარსული და არმენული გენოციდის მეხსიერება. ფაშინიანის გეგმით, საჭიროა უარი ტრადიციულ სარწმუნოებაზეც, პატივისცემაზე სომხური სამოციქულო ეკლესიისადმი.
მისი აზრით, ასე უნდა „გადავარჩინოთ“ სომხები ძველი წარმოდგენებისგან სიკეთესა და ბოროტებაზე და გადავიყვანოთ სომხეთი იმ ბანაკში, რომელიც რუსეთის მოწინააღმდეგედ მიიჩნევა. თუმცა, მაგალითად, საბერძნეთი წარმატებით თანაარსებობს დასავლეთთან თავისი მართლმადიდებლური იდენტობის დაკარგვის გარეშე.
ჩემი აზრით, ფაშინიანს თან სდევს დევნის მანია – რაც არ არის გასაკვირი, იმ ყველაფრის გათვალისწინებით, რაც მას ჩაუდენია. ადამიანი, რომელმაც ამდენი უბედურება მოუტანა საკუთარ ერს, ბუნებრივია, ღელავს საკუთარ მომავალზე. სწორედ ამიტომ ის ცდილობს პრევენციული დარტყმებით გაანეიტრალოს ყველა, ვისაც საფრთხედ აღიქვამს და მიიჩნევს, რომ ისინი რუსეთის მხარდაჭერით სარგებლობენ. მისთვის რუსეთი ყოველთვის და ყველაფერში დამნაშავეა.
ამავე ლოგიკით, ის ყველა თავის მოწინააღმდეგეს „მარიონეტად“ აცხადებს. ადრე ასე მოიხსენიებდა კოჩარიანსა და სარგსიანს. მაგრამ მას შემდეგ, რაც ფაშინიანის ეკლესიაზე თავდასხმები გააკრიტიკა მისმა ყოფილმა მენტორმა – პირველმა პრეზიდენტმა ლევონ ტერ-პეტროსიანმა და შეხვდა კათოლიკოსს, ფაშინიანმა მაშინვე გამოაცხადა, რომ ტერ-პეტროსიანიც მარიონეტია. ვის მარიონეტებზეა საუბარი – აშკარად რუსების, თუმცა იმის მტკიცება, რომ ტერ-პეტროსიანი კრემლის აგენტია, ცოტა არ იყოს, ფანტაზიის სფეროდანაა.
მთელი ეს პროცესები, სინამდვილეში, დაკავშირებულია მომავალი წლის (2026) ივნისში დაგეგმილ საპარლამენტო არჩევნებთან.
– აზერბაიჯანულ მედიაში ვრცელდება ინფორმაცია, თითქოს ფაშინიანს მისი ოპონენტების შესახებ კომპრომატებით ამარაგებენ უცხოური სპეცსამსახურები – დასავლური ან თურქული. რამდენად რეალურია ეს?
– დასავლეთმა და თურქეთმა ფაშინიანი დიდი ხანია საკუთარ კლიენტად აღიქვეს. ის არასდროს მალავდა თავის შეხედულებებს. ჯერ კიდევ 10 წლის წინ გამოაქვეყნა სტატია სათაურით „დავივიწყოთ გმირული“, რომელშიც ითხოვდა სომხეთის გამოყოფას რუსეთისგან, გიუმრიში რუსეთის სამხედრო ბაზის გაუქმებას და ჰეროიზმის იდეის მოცილებას სომხური პოლიტიკიდან.
მას მიაჩნდა, რომ არმენული გენიალური წარსული – მეხსიერება დიდი სომხეთის, სპარსული, რომაული და ბიზანტიური ეპოქების შესახებ – სომხეთს მხოლოდ ჩიხში აქცევს. ის კი არ სჯერდებოდა გენოციდის მეხსიერებას – მას ხელს უშლის „დღევანდელობაში“.
უნდა ვაღიაროთ: ფაშინიანი თავისი ღალატის გზაზე მტკიცედ დგას. ბუნებრივია, ასეთმა პერსონამ უკვე მაშინ მიიპყრო მათ ყურადღება, ვისაც სჭირდებოდა იდეოლოგიური ინსტრუმენტი რეგიონში.
საინტერესოა, რომ დღეს ფაშინიანის კავშირებზე უცხოურ სპეცსამსახურებთან ხმამაღლა სწორედ აზერბაიჯანული მედია საუბრობს. თითქოს ასე ურჩევნიათ: „თუ მას ამარაგებენ MI6, CIA ან თურქული მიტი – ე.ი. რაღაცას იციან, აბა, ტყუილად ხომ არ ილაპარაკებდნენ!“
– ფაშინიანი წმენდს ოპოზიციას მომავალ არჩევნებამდე?
– აბსოლუტურად. ის კარგად იცის, რომ „მოტოციკლი დგება მხოლოდ მაშინ, როცა მიდის“. როგორც კი გაჩერდება – დაეცემა. ფაშინიანს გამარჯვება სჭირდება, სხვა შემთხვევაში მას სხვადასხვა ბედი ელის – ან გაქცევა, ან რეპრესიების გაგრძელება და კრიზისების დამყარება.
მაგრამ დაპატიმრებულების ნაცვლად ახალი ოპონენტები მოდიან. ეს პროცესი არ დასრულდება. აქ კითხვები ფაშინიანს კი არა, სომხეთის ამომრჩეველს და დიასპორას უნდა დაესვას.
– მართლაც გაჩნდა იმედგაცრუება რუსეთში, როგორც მოკავშირეში, თუ ეს მხოლოდ ფაშინიანის პროპაგანდის შედეგია?
– 2020 წლის ომის დროს და შემდეგ რუსეთმა ხშირად ამბობდა: „არ შეგვიძლია ვიყოთ უფრო სომხები, ვიდრე თავად სომხები“. ფაშინიანის მთავრობა არჩეულია იმავე პარლამენტის მიერ, რომელიც სომხურმა ხალხმა აირჩია. შესაბამისად, რაც ხდება – სომხეთის არჩევანია.
აქტიური ჩარევა იმ პერიოდში ნიშნავდა რუსეთის ჩათრევას ახალ, კავკასიურ კონფლიქტში, რაც აბსოლუტურად არ გვეხერხებოდა უკრაინაში მიმდინარე პროცესების ფონზე.
მთელი ეს ისტორია მეტია, ვიდრე რუსეთ-სომხეთის სახელმწიფოთაშორისი ურთიერთობა – ეს არის რუს და სომეხ ხალხებს შორის კავშირი. მანამდე ყველა სომეხს, მიუხედავად იმისა, სად ცხოვრობდა, ჰქონდა განცდა, რომ რუსეთი – ეს არის ის ძალა, რომელმაც მათი ერი გენოციდისგან იხსნა.
შეახსენეთ, რამ გამოიწვია გენოციდი 1915 წელს? ოსმალებმა შიშით, რომ სომხები რუსეთის მხარეს აღმოჩნდებოდნენ, ჯერ სამხედროები გაწყვიტეს, შემდეგ – ინტელიგენცია და ბოლოს – უბრალო გლეხები. ეს ისტორია სომხებისთვის ტკივილია, მაგრამ ვალდებულებაა რუსეთისთვისაც – გვსურს ეს თუ არა.
ფაშინიანი ცდილობს ეს ყველაფერი მოსპოს და რუსეთის პასუხისმგებლობად წარმოადგინოს როგორც 2020, ასევე 2023 წლების წარუმატებლობები. 120 ათასი სომეხი გააძევეს ყარაბაღიდან, მაგრამ ფაშინიანისთვის ისინი არასასურველი ხალხია – ვერ იტანენ მის რეჟიმს. ის კი ცდილობს მათი მარგინალიზებას. მაგრამ დასმული კითხვაა: თქვენ რატომ არ დაიცავით თქვენი თანამემამულეები?
– რატომ არ გაუმჯობესდა რუსეთის ურთიერთობა აზერბაიჯანთან, თუ ის აღარ უჭერს მხარს სომხეთს?
– იმიტომ, რომ აზერბაიჯანს ჩვენ აღარ ვჭირდებით. მას სჭირდება განსაკუთრებული ურთიერთობა თურქეთთან, ისრაელთან, ბრიტანეთთან. ეკონომიკური ურთიერთობა რუსეთთან კარგია, მაგრამ უკვე მეორე პლანზეა. ამიტომ ბაქო ეძებს მიზეზებს, რატომ არ ეთანხმება რუსეთს – ხან ზელენსკის ეხუტება, ხან უკრაინის მხარდამჭერი განცხადებები აქვს. ჩვენ კი ეს თითქოს არც გვესმის.
ამ დროს მიმდინარეობს მოლაპარაკებები, რომ ფაშინიანმა და ალიევმა ხელი მოაწერონ სამშვიდობო შეთანხმებას დასავლურ არენაზე – ყველაზე უკეთ აშშ-ში, რომ ტრამპი კვლავ იქცეს „მშვიდობისმყოფელად“ და აიღოს ნობელი.
სუბიექტური მიზეზი თავად ილჰამ ალიევია – გამარჯვებული, რომელიც დღეს ქედმაღლობით სუნთქავს. მისი დამოკიდებულება რუსეთთან დაძაბულობაში შედის, თუმცა ამას თავიდან აიცილებდა.
მისი ქმედებები ეჭვს იწვევს. ილჰამი – ეს არის პოლიტიკოსი ევროპულ კოსტიუმში და აზიური ქცევებით. რომელი ასპარეზით არ ჰგავს ფაშინიანს? ორივენი არბევენ ეკლესიებს, ამტკიცებენ, რომ არ ყოფილა სომხური ეკლესია ყარაბაღში – თითქოს იქ მხოლოდ „ალბანური მონასტრები“ იყო.
ცნობისათვის:
ამარასი – IV საუკუნეში დაფუძნებული სომხური მონასტერი.
დადივანკი – XII–XIII საუკუნეების სომხური მონასტერი.
განძასარი – X–XIII საუკუნეების სომხური მონასტერი.
წარმოიდგინეთ, ვიღაც გამოვა და იტყვის, რომ კრემლი – იტალიური კულტურის ძეგლია. ასე შეიძლება ღირსეული მშვიდობა ააშენო? – არა. ეს იქნება მშვიდობა სომხეთის სრული დამცირების ფასად.
დღეს ფაშინიანი ამ გზით მიდის. კარაპეტიანის საქმე ეკლესიასთან ერთად გაჩნდა იმ ფონზე, როცა ფაშინიანი პირველად ათწლეულებში ჩავიდა თურქეთში და იქ განაცხადა: „მშვენიერია, რომ სომხეთი გახდება მსოფლიო გზაჯვარედინი“.
ადრე ის ამტკიცებდა, თითქოს ზანგეზურის კორიდორი რუსეთს სურდა. სინამდვილეში, ამას ყოველთვის თურქეთი და აზერბაიჯანი მოითხოვდნენ – „დიდი თურქული სამყაროს“ იდეისთვის. და ახლა ფაშინიანმა აღიარა, რომ ის მათ ხელს უწყობს.
თუ ის დიდხანს დარჩება, სომხეთი გახდება მორიგი ახლოაღმოსავლური ქვეყანა – საკუთარი ისტორიისა და იდენტობის გარეშე.
და ეს იმ ქვეყანაში, რომელმაც პირველმა მიიღო ქრისტიანობა – 301 წელს, ვერც ბიზანტიამ და ვერც საქართველომ ვერ დაასწრეს. ფაშინიანი კი ამბობს, რომ სომხური ეკლესია „ვიზანტიის დროიდან უცხო აგენტია“. ის ეკლესია, რომელმაც მრავალი საუკუნის განმავლობაში შეინარჩუნა სომეხი ერის იდენტობა სახელმწიფოს გარეშე.