USD 2.7136
EUR 3.0211
RUB 2.9547
თბილისი
კბილის ტკივილი - უძველესი ეპოქიდან დღემდე
თარიღი:  4854

როგორ ვიქცევით, როდესაც კბილი გვტკივა? ამ კითხვას ერთადერთი ლოგიკური პასუხი აქვს: რა თქმა უნდა, კბილის ექიმთან მივდივართ. თუმცა დღესაც კი, როდესაც კბილის უმტკივნეულო მკურნალობა ჩვეულებრივი ამბავია, დანტისტებისა ბევრს ეშინია. ტკივილის დასაამებლად ათასგვარ შინაურ, მეზობლებში გაკითხულ თუ ინტერნეტში ამოკითხულ მეთოდს მიმართავენ და სტომატოლოგთან მაშინღა მიდიან, როცა კბილი უკვე ამოსაღებია. წარმოიდგინეთ, რა იქნებოდა მაშინ, როდესაც საანესთეზიო საშუალებები არ არსებობდა...

როგორ მკურნალობდნენ ავადმყოფ კბილებს საუკუნეების წინ? ამჯერად სწორედ კბილების მკურნალობის არქაულ მეთოდებზე მოგიყვებით.

უხსოვარი დროიდან შუა საუკუნეებამდე

დაუჯერებელია, მაგრამ არქეოლოგთა ბოლოდროინდელი აღმოჩენები მოწმობს, რომ კბილის გაბურღვა ჯერ კიდევ ნეოლითის ეპოქაში იცოდნენ. თანამედროვე პაკისტანის ტერიტორიაზე ნაპოვნია ცხრა ათასი წლის წინ მცხოვრები ადამიანის ყბა, რომელზეც კბილებს სიმეტრიული, აშკარად ხელოვნური ნახვრეტები აქვს. თუმცა ჯერჯერობით დაუდგენელია, რით ავსებდნენ ნახვრეტებს, რას იყენებდნენ ბჟენის დანიშნულებით.

შუამდინარეთში კბილებს, ისევე როგორც ბევრ სხვა დაავადებას, ქურუმები და შამანები მკურნალობდნენ. მტკივან კბილზე ლენცოფასა და სხვა მცენარეული კომპონენტებისგან დამზადებულ მალამოს ადებდნენ ავადმყოფს და თან კბილის ტკივილის საწინააღმდეგო შელოცვას აყოლებდნენ. სხვათა შორის, სამკურნალო შელოცვები იმ ეპოქის პოეზიის შესანიშნავი ნიმუშებია.

კბილის მკურნალის პროფესია პრესტიჟულად მიიჩნეოდა ძველ ეგვიპტეშიც. პაპირუსებმა შემოინახა ცნობები იმის შესახებ, რა იცოდნენ ეგვიპტელებმა ამა თუ იმ მცენარის ანთების საწინააღმდეგო თუ ტკივილგამაყუჩებელ თვისებებზე, როგორ მკურნალობდნენ გინგივიტს (ღრძილების დაავადებას), მინანქრის ეროზიას და პულპიტს (კბილის რბილობის ანთებას), რა საშუალებებს იყენებდნენ კბილების დასაბჟენად, როგორ ამზადებდნენ კბილის პასტას და სახეხ ფხვნილს კვერცხის დაფქული ნაჭუჭის, პემზისა და ფერფლისგან და ა.შ.

მუმიების კბილების შესწავლამ ცხადყო, რომ ძველ ეგვიპტეში სტომატოლოგებს კბილის არა მხოლოდ დაბჟენა, არამედ ამოღება და საღით შეცვლაც კი შეეძლოთ. ყბის ძვალს ხვრეტდნენ და ახალ კბილს მასზე ოქროს მავთულით ამაგრებდნენ.

პირველი სტომატოლოგი, რომლის სახელმაც ჩვენამდე მოაღწია, გახლდათ ჰესი-რე. ის ჩვენს წელთაღრიცხვამდე 2500 წლით ადრე, ფარაონ ჯოსერის (მესამე დინასტია) ზეობის ხანაში ცხოვრობდა ეგვიპტეში და ოფიციალურად ატარებდა “კბილის მკურნალთა შორის უდიდესის” ტიტულს.

არქეოლოგიური აღმოჩენები მოწმობს, რომ კბილის გახვრეტის ტექნოლოგია არც მაიას ცივილიზაციისთვის ყოფილა უცხო, თუმცა კბილებს უფრო მეტად ესთეტიკური მიზნით იხვრეტდნენ – ზედ სამშვენისებს იმაგრებდნენ.

კბილების მკურნალობის უფრო და უფრო უკეთესი მეთოდების მიგნებას ცდილობდნენ ძველ საბერძნეთში, თუმცა მათი მიგნებების უმეტესობა საკმაოდ მტკივნეული იყო. მაგალითად, მწვავე ტკივილის დროს ნერვს რკინის გავარვარებული წკირით წვავდნენ.

ძველი ბერძნების სასახელოდ უნდა ითქვას, რომ ექიმები მტკივანი კბილის ამოღებას არ ჩქარობდნენ – ყველაფერს აკეთებდნენ მის გადასარჩენად. ძველ საბერძნეთში შემუშავებული მკურნალობის ზოგიერთი მეთოდი, მაგალითად, გატეხილი კბილის შინირება, – რა თქმა უნდა, უფრო დახვეწილი და გაუმჯობესებული ფორმით, – თანამედროვე სტომატოლოგიაშიც გამოიყენება.

ძველ რომში კბილის ტკივილს მცენარეული ნახარშებით და, რაღა თქმა უნდა, შელოცვებით მკურნალობდნენ. ვერ გეტყვით, რომაელი ღმერთები იყვნენ ასეთი გულქვები თუ შელოცვა ვერ აღწევდა ადრესატამდე, მაგრამ საქმე უმეტესად მაინც მტკივანი კბილის ამოღებით მთავრდებოდა.

სხვათა შორის, პროთეზირების ხელოვნება ძველ რომში საკმაოდ მაღალ დონეზე იდგა. მდიდარი რომაელებისთვის პროთეზებს ძვირფასი ლითონებისგან და ცხოველებისა თუ ღარიბი ადამიანების ჯანსაღი კბილებისგან ამზადებდნენ. თუმცა ეს პროთეზები დიდი პრაქტიკულობით არ გამოირჩეოდა. კბილების გასაწმენდად რომაელები სპეციალურ ფხვნილს იყენებდნენ, რომლის ერთ-ერთი კომპონენტი იყო შარდოვანა.

სტომატოლოგიის ისტორიაში ახალი სიტყვა თქვა იმპერატორ ტრაიანეს პირადმა ექიმმა არქიგენმა, რომელმაც კბილი სპეციალური ბურღით გაბურღა. თუმცა ეს გამონაკლის შემთხვევად დარჩა და კიდევ მრავალი საუკუნე გავიდა, სანამ კბილის გაბურღვა სტომატოლოგიის ტრადიციულ ინსტრუმენტად იქცეოდა.

კბილების მოვლის საკითხში კი პირველობა ჩინელებს ეკუთვნით. სწორედ მათ შექმნეს პირველი კბილის ჯაგრისი ცხოველის ჯაგრისგან. შემორჩენილია არაერთი ჩინური მანუსკრიპტიც, რომლებიც კბილების დაავადებებს და მათი მკურნალობის მეთოდებს აღწერს. მაგალითად, ჩინელი სწავლული სუ-კუნგი, რომელიც VII საუკუნეში მოღვაწეობდა, კბილის დასაბჟენად გამდნარ ვერცხლს იყენებდა.

კბილის ტკივილის მიზეზებსა და მკურნალობაზე თავიანთი წარმოდგენები ჰქონდათ ახლო აღმოსავლეთშიც. X-XI საუკუნეების ცნობილი ფილოსოფოსი, ექიმი და პოეტი იბნ სინა (რომელსაც ევროპაში ავიცენად იცნობდნენ) ტრაქტატში “სამკურნალო მეცნიერების კანონი” აღწერს კბილის ამოღების ჩვენებებსა და უკუჩვენებებს, კბილის მკურნალობის მეთოდებს და იძლევა რეკომენდაციებს პირის ღრუს სიჯანსაღის შესანარჩუნებლად.

პირველი ათასწლეულის ბოლოს ახლო აღმოსავლეთის ექიმებმა კბილის ტკივილის სამკურნალოდ დარიშხანის გამოყენება დაიწყეს. ცნობილია, რომ ეს შხამი კბილის ნერვს კლავს და, შესაბამისად, ტკივილისგან ათავისუფლებს ავადმყოფს. მოგვიანებით ეს მეთოდი ევროპაშიც დაინერგა და XX საუკუნის ბოლომდე წარმატებითაც იყენებდნენ.

ბნელი შუა საუკუნეები

შუა საუკუნეებში ევროპულ მედიცინას მძიმე დრო დაუდგა. ეკლესიამ, რომელმაც უდიდესი გავლენა მოიპოვა, ყოველგვარ სამეცნიერო საქმიანობაზე მკაცრი ზედამხედველობა დააწესა. მრავალი სამედიცინო მანიპულაცია, მათ შორის – კბილების მკურნალობაც, “ქრისტიანი ექიმისთვის” უღირს საქმიანობად შეირაცხა. სტომატოლოგია ხელოსნების ხელში აღმოჩნდა. საქმე იქამდე მივიდა, რომ კბილების მკურნალობა მტკივანი კბილის ამოღებით შემოიფარგლებოდა.

კბილის ტკივილის მიზეზებზე შუასაუკუნეობრივი წარმოდგენები არალოგიკური, მცდარი და ხშირად სასაცილოც კი იყო. მაგალითად, ბევრს მიაჩნდა, რომ კბილის ტკივილს იწვევდა ე.წ. კბილის ჭია, რომელიც კბილში ცხოვრობდა და შიგნიდან ხრავდა მას. ასევე ფართოდ იყო გავრცელებული მოსაზრება, რომ კბილის ტკივილი ცოდვებისთვის ზეგარდმო მოვლენილი სასჯელი იყო, შესაბამისად, მისი მკუნალობა ღვთის ნებისადმი ურჩობას ნიშნავდა. თუმცა, როგორც ჩანს, ყველა ქრისტიანს არ ჰყოფნიდა რწმენის ძალა, რომ იობივით უდრტვინველად მიეღო “ღვთით მოვლენილი სასჯელი” – ტკივილის გაძლებას ბევრი კბილის ამოღებას ამჯობინებდა. ამ სამსახურს კი მათ დალაქები და მჭედლები უწევდნენ. რა თქმა უნდა, ყოველგვარი გაუტკივარების გარეშე (საუკეთესო შემთხვევაში – ალკოჰოლით გაბრუებულებს). პროცედურა ხშირად სამჭედლოში, სადალაქოში, ბაზარში, აბანოში, ქალაქის მოედანზე ტარდებოდა. და სახალხო სანახაობად იქცეოდა ხოლმე, უამრავი გულშემატკივრის შეძახილების თანხლებით. ჰიგიენაზე, ბუნებრივია, არავინ ფიქრობდა და კბილის ამოღებას ხშირად ინფექცია მოჰყვებოდა ხოლმე.

ლოგიკურია, რომ ბევრი, სრულიად ახალგაზრდა, უკბილოდ რჩებოდა, ამიტომ გაიზარდა მოთხოვნა კბილის პროთეზებზე. თუმცა პროთეზი დიდი ფუფუნება იყო, რადგან იმხანად მას ძვირფასი ლითონებისა და სპილოს ძვლისაგან ამზადებდნენ. ასე რომ, მასზე დიდგვაროვნებს მიუწვდებოდათ ხელი. თუმცა ღარიბებს ეს პროთეზები დიდად არც გამოადგებოდათ – ისინი იმდენად მოუხერხებელი იყო, რომ მხოლოდ კოსმეტიკურ დანიშნულებას თუ შეასრულებდა, ღარიბები კი არ დადიოდნენ ისეთ ადგილებში, სადაც პროთეზით მოიწონებდნენ თავს.

მიუხედავად იმისა, რომ ეკლესიის დიქტატურამ სტომატოლოგიისა და, საზოგადოდ, მედიცინის განვითარება საგრძნობლად შეაფერხა, დროდადრო მაინც გამოჩნდებოდნენ ხოლმე გამბედავი ადამანები, რომლებიც ცდილობდნენ, თავიანთი საქმიანობით ახალი სიტყვა ეთქვათ მეცნიერების ამ დარგში. ერთი მათგანი გახლდათ ბოლონიის უნივერსიტეტის პროფესორი ჯოვანი არკოლანი, რომელიც ჯერ კიდევ XV საუკუნეში მკურნალობდა კბილებს გახვრეტის მეთოდით. კბილის რბილობს წვავდა და ოქროთი აბჟენდა.

პირველი ხელის ბურღი 1684 წელს ქირურგმა კორნელიუს ზოლინგენმა გამოიყენა, თუმცა ამ ინსტრუმენტს, რბილად რომ ვთქვათ, ბევრი აკლდა სრულყოფილებამდე.

შუა საუკუნეების ზოგიერთი სტომატოლოგი დაავადებულ პულპას ადუღებული ზეთით და გოგირდმჟავათი წვავდა. დიდგვაროვანთათვის არცთუ იაფ და იოლად საშოვნელ დარიშხანსაც იყენებდნენ. ალბათ წარმოგიდგენიათ, რა მტკივნეული იყო ეს მეთოდები, მაგრამ იმის გათვალისწინებით, რომ ეკლესია კბილის ტკივილით გატანჯულ მრევლს მოთმინებას ურჩევდნენ და თან ამუნათებდნა, თქვენივე ცოდვებისთვის ისჯებითო, კბილის ღრუში მდუღარე ზეთის ჩასხმა არც ისე დიდ სისასტიკედ მოგეჩვენებათ.

თანამედროვე სტომატოლოგიის სათავეებთან

XVIII საუკუნის დასაწყისი შეგვიძლია სტომატოლოგიის გაფურჩქვნის ხანად მივიჩნიოთ. კბილის მკურნალობას ამ პერიოდში უკვე მედიცინის ცალკე დარგად განიხილავდნენ და ეს დიდი მიღწევა იყო – წინათ ხომ კბილების მკურნალობა უღირს საქმიანობად ითვლებოდა, რომელსაც მჭედლებს და დალაქებს ანდობდნენ.

სტომატოლოგიის განვითარებაში უდიდესი წვლილი შეიტანა ფრანგმა ექიმმა პიერ ფოშარმა და ის დამსახურებულად მიიჩნევა თანამედროვე სტომატოლოგიის ფუძემდებლად. ფოშარი მკურნალობდა იმდროინდელი ელიტის ისეთ წარმომადგენლებს, როგორებიც იყვნენ ფილოსოფოსი და განმანათლებელი დენი დიდრო, კარდინალი დე ფლერი და თვით მეფე ლუდოვიკო XV. ფოშარის ნაშრომი “დანტისტი-ქირურგი ანუ ტრაქტატი კბილების შესახებ”, რომელიც 1728 წელს გამოქვეყნდა, ნამდვილი გარღვევა აღმოჩნდა სტომატოლოგიაში. მასში აღწერილი იყო ასზე მეტი სტომატოლოგიური დაავადება და მათი მკურნალობის მეთოდები.

ფოშარი არაერთ გენიალური იდეის ავტორი გახლავთ. ის დაუღალავად ეძებდა საუკეთესო მასალას კბილის დასაბჟენად, იგონებდა ახალ-ახალ სამედიცინო ინსტრუმენტებს. მაგალითად, სწორედ მან გამოიგონა მთელი ყბის მოსახსნელი პროთეზი, რომელიც უკბილო პირის ღრუში ზამბარებით მაგრდებოდა. მანვე გამოიყენა პირველად თანკბილვის გასაუმჯობესებელი ფირფიტები და ოქროს გვირგვინი, რომელიც ბუნებრივი ელფერის მისანიჭებლად ფაიფურით დაფარა.

პიერ ფოშარი პირველი ექიმი გახლდათ საფრანგეთში, რომელსაც ქირურგი-დანტისტის წოდება მიენიჭა. მის მომსახურებაზე მოთხოვნა იმდენად დიდი იყო, რომ ფოშარმა გადაწყვიტა, კბილების პროთეზების საწარმო გაეხსნა. სამუშაოდ ის მხოლოდ იუველირებს იღებდა და მათ მინიმალურ ცოდნას აძლევდა მედიცინაში. ანატომიისა და სტომატოლოგიის მოკლე კურსის დასასრულების შემდეგ ისინი თავად ფოშარს აბარებდნენ გამოცდას და მერეღა იწყებდნენ კბილის პროთეზების დამზადებას.

XIX საუკუნეში სტომატოლოგიამ სულ უფრო სწრაფად იწყო განვითარება. 1864 წელს ბრიტანელმა სტომატოლოგმა ჯორჯ ჰარინგტონმა შექმნა პირველი ძრავიანი საბურღი მანქანა, რომელიც იქოქებოდა და ორი წუთის განმავლობაში მუშაობდა, თუმცა მეტისმეტად ხმაურიანი და მოუხერხებელი იყო. ჰარინგტონის გამოგონება ამერიკელმა დანტისტმა ჯეიმს ბეალ მორისონმა გააუმჯობესა 1871 წელს – მან საბურღ მანქანას ფეხის პედალი გაუკეთა, რომ უფრო იოლად მოსახმარი ყოფილიყო. 1880-იან წლებში ექიმმა დიუბუა დე შემანმა ფაიფურისგან ხელოვნური კბილები დაამზადა, რომლებსაც ნამდვილისგან ვერ გაარჩევდი. ამავე პერიოდში გამოიგონეს სტომატოლოგიური ჰიდრავლიკური სავარძელიც, რამაც როგორც სტომატოლოგებისთვის, ისე მათი პაციენტებისთვისაც გაცილებით კომფორტული გახადა მკურნალობის პროცესი.

სიმართლე კარიესის შესახებ

მართალია, კბილების მკურნალობის ისტორია უკვე საუკუნეებს ითვლიდა, მაგრამ არავინ იცოდა, რა აზიანებდა მათ. რწმენა, რომ კბილს ჭია ხრავდა ან კბილის ტკივილი ღვთისგან მოვლენილი სასჯელი იყო, დიდი ხანია წარსულს ჩაბარდა. მაშ, რა აფუჭებდა კბილებს და რა იწვევდა მწვავე ტკივილს, რომელსაც ვერავინ უძლებდა?

1890 წელს ამერიკელმა სტომატოლოგმა უილობი მილერმა, რომელიც ბერლინის უნივერსიტეტში მუშაობდა, კარიესის მიზეზს მიაგნო. მისი კვლევის თანახმად, კბილებს აზიანებდა გარკვეული ტიპის ბაქტერია, რომელიც შაქრით იკვებებოდა და მჟავებს წარმოქმნიდა.

ამრიგად, პრობლემის სათავეს მიაკვლიეს, მაგრამ არავინ იცოდა, როგორ დაეცვათ კბილები დაზიანებისაგან. ამ კითხვას სრულიად შემთხვევით გაეცა პასუხი.

კოლორადოელმა სტომატოლოგებმა გადაწყვიტეს გამოეკვლიათ, რატომ ჰქონდათ შტატის მცხოვრებლებს კბილებზე ლაქები და საბოლოოდ აღმოაჩინეს, რომ იქ, სადაც სასმელი წყალი ფთორით ღარიბი იყო, ადამიანები უფრო ხშირად უჩიოდნენ კარიესს. დღეს უკვე დადგენილია, რომ ფთორი, რომელსაც წყალი შეიცავს, კბილის მინანქრის შემადგენელი ნაწილია და თუ ის საკმარისი რაოდენობით მივიღეთ (და კბილებსაც სათანადოდ მოვუარეთ), კარიესის გაჩენის ალბათობა 65%-ით შემცირდება.

კბილის ტკივილი და გვირგვინოსნები

კბილის ტკივილისთვის ადამიანის სოციალურ სტატუსს არავითარი მნიშვნელობა არ ჰქონდა. ის არც არისტოკრატებს ინდობდა და, თქვენ წარმოიდგინეთ, არც ძლევამოსილ მონარქებს. ცნობილია, რომ კბილის ტკივილი ინგლისის დედოფალ ელიზაბეტ პირველსაც ტანჯავდა. 1578 წლის დეკემბერში გვირგვინოსანს კბილი აუტანლად ასტკივდა. კარისკაცები მას დაჟინებით ურჩევდნენ, ამოეღო მტკივანი კბილი, მაგრამ დედოფალმა კიდევ უფრო დიდი ტკივილის შიშით სასტიკი უარი განაცხადა. მაშინ ლონდონის ეპისკოპოსმა ჯოლ ეილმერმა გადაწყვიტა, თავად მიეცა მაგალითი მონარქისთვის და მის თვალწინ ამოაღებინა კბილი დალაქს, რითაც დედოფალს გადაწყვეტილების მიღებაში დაეხმარა. თუ გავითვალისწინებთ, რომ არცთუ ახალგაზრდა ეპისკოპოსს არც ისე ბევრი კბილი ჰქონდა დარჩენილი, მისი საქციელი შეიძლება უდიდეს კეთილშობილებად ჩავთვალოთ.

მონარქთა სტომატოლოგიური პრობლემები ხშირად მათ ქვეშევრდომებზეც მტკივნეულად აისახებოდა ხოლმე. საფრანგეთის მეფეს ლუდოვიკო XIV-ს (მეფე-მზეს), რომელიც ელიზაბეტ პირველზე საუკუნით გვიან მეფობდა, სასტიკად ტანჯავდა კბილების ტკივილი. ისტორიული წყაროების თანახმად, 1685 წლისთვის ზედა მარცხენა ყბაზე მას უკვე საერთოდ აღარ ჰქონდა კბილები. ამბობენ, რომ სწორედ კბილის აუტანელი ტკივილის დროს მოაწერა ხელი ლუდოვიკო XIV-მ განკარგულებას რელიგიური თავისუფლების აკრძალვის შესახებ, რამაც საფრანგეთში რელიგიურ უმცირესობათა დევნის ტალღა გამოიწვია.

აი, რუსეთის იმპერიის ქვეშევრდომებზე კი მტკივნეულად არა მონარქის კბილის ტკივილი, არამედ მისი სტომატოლოგიით გატაცება აისახა. კბილების მკურნალობა პეტრე პირველის ჰობი გახლდათ. ევროპაში მოგზაურობის დროს მან თავად გადაწყვიტა დანტისტის სპეციალობის შესწავლა და მოგვიანებით თავის ცოდნას რიგით მოქალაქეებზე ცდიდა ხოლმე. რამდენად კარგი სტომატოლოგი იყო იმპერატორი, ვერ გეტყვით, მაგრამ ის კი ცნობილია, რომ მასთან კბილის ტკივილის თაობაზე დაჩივლებას ვერავინ ბედავდა.

საბედნიეროდ, თანამედროვე სტომატოლოგია, როგორც სტატიის დასაწყისში აღვნიშნეთ, ჰუმანური, დახვეწილი და სრულიად უმტკივნეულოა. დანტისტები და ორთოდონტები სასწაულებს ახდენენ. ასე რომ, ნუ შეგეშინდებათ კბილის ექიმის, გაუფრთხილდით და მოუარეთ კბილებს, რომ მათმა ტკივილმა არასოდეს შეგაწუხოთ.

ნინო ბაზერაშვილი

უცნობი ნაცნობი
მიხეილ რამიშვილი: მამას სიმღერები აკრძალული იყო, მახსოვს, როგორ ჩამოხსნეს მისი კონცერტის აფიშები

ადვოკატ  მიხეილ რამიშვილს საზოგადოება გახმაურებული საქმეებით იცნობს,  რომელთა  შორის განსაკუთრებით რეზონანსული სანდრო გირგვლიანის, თამარ ბაჩალეიშვილის და ე.წ, ცინიდის საქმეები იყო. ყველა ამ საქმემი მიხეილ რამიშვილი, როგორც ადვოკატი, დაზარალებულთა ინტერესებს იცავდა, თუმცა მის მიერ გაკეთებული თამამი სამოქალაქო განცხადებებით, მისი გზა  ადვოკატობიდან პოლიტიკამდე მივიდა. ახლახან ის პოლიტიკური პარტიის „ჩვენ“ წევრი გახდა და  საკუთარ ძალებს უკვე  პოლიტიკურ ასპარეზზე მოსინჯავს.  

მიხეილ რამიშვილი ცნობილი ქართველი მომღერლის ოთარ რამიშვილის შვილია. მუსიკა მის ცხოვრებაშიც მთავარი ისტორია  იყო, თუმცა ადვოკატის საქმემ, რომელიც 25 წლის ასაკში დაიწყო, პროფესიულ მუსიკას მაინც ჩამოაშორა. დღეს   რამიშვილების დინასტიას აგრძელებს მიხეილ რამიშვილის შვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც ძალიან ცნობილი ჩელისტია და წარმატებული მუსიკალური კარიერა აქვს.  

საყვარელი საქმის, მუსიკის და ოჯახური ისტორიებით მიხეილ რამიშვილი  „თბილისი პოსტის“ სტუმარია.    

მიხეილ რამიშვილი: გარემო, რომელშიც გავიზარდე, იყო ძალიან ტრადიციული. ეს ტრადიციები  მოგვყვებოდა ჩემი ბებია -ბაბუადან,  რომელთაც გამორჩეული ოჯახი ჰქონდათ. ბაბუა მიხეილ რამიშვილი იყო კარგი პოეტი, ბებია იყო მარი მაისურაძე. დიდი ბებია მაშო მაყაშვილი და ქაქუცა ჩოლოყაშვილი ალალი ბიძაშვილ-მამიდაშვილი იყვნენ. ბებია ულამაზესი ქალი იყო, ძალიან დახვეწილი, ჩვენს ოჯახში იმ პერიოდიდან არსებობდა სიმღერა, პოეზია. ბაბუა კომუნისტებმა 17 წლის ასაკში გადაასახლეს, მან გადასახლებაში შეისწავლა ვოკალი, როცა თბილისში დაბრუნდა, ისეთი მონაცემები ჰქონდა ოპერის მომღერლობა შესთავაზეს, თუმცა ბაბუა ამაზე არ დათანხმდათ. ის წლები იყო მთავარი ბანკის რევიზორი.  კავსაძეზე, სახლში  სადაც დაიბადნენ მამა და მამიდა, ყოველდღე იმართებოდა პოეზიის, მუსიკის საღამოები.  მათთან იკრიბებოდნენ ინტელიგენციის წარმომადგენლები, რომლებიც ქალაქში ურთიერთობების, გემოვნების, ქცევის წესებს ამკვიდრებდნენ.   ეს ყველაფერი ძალიან აისახა მამაჩემზე და მამიდაჩემზე. მამა ძალიან ცელქი ყოფილა, პატარა იყო,  დაავლებდა თურმე ხელს მამამისის გიტარას და ვაკის ქუჩებში, ეზოდან ეზოში გიტარით დადიოდა, მთელი უბანი მას ეძებდა თურმე.  როდესაც  სამამულო ომი  დაიწყო,  ძმებმა მამაჩემი  და ბაბუას ერთ-ერთი ძმისშვილი გურიაში გაუშვეს, თითო -თითო შვილი კი  აქ, თბილისში დაიტოვეს. მამა ჩოხატაურის რაიონის სოფელ ზემო ფარცხმაში იზრდებოდა. იქ დაწერა თავისი პირველი სიმღერა“ მითხარ რად ხარ მოწყენილი“, სიმღერა მიუძღვნა გოგოს, რომელიც იქ ძალიან შეჰყვარებია. ომის დასრულების შემდეგ  ბიჭები დაბრუნდნენ თბილისში, მამამ, ცელქი ხასიათის გამო გურიიდან წამოიღო მეტსახელი „კვაჭიჭო“ ასე დააარქვა ბიოლოგიის მასწავლებელმა, რომელიც თურმე ვერ აჩერებდა გაკვეთილებზე (იცინის)

- რა გავლენა მოახდინა მამამ თქვენს ცხოვრებაზე და რა განსაზღვრა იმან, რომ პოპულარული მომღერლის შვილი იყავით?

- ყველაზე მძაფრად რაც მახსოვს ადრეული ბავშვობიდან, არის სტუმრები ჩვენს ოჯახში. დღე-ღამის რა დროც არ უნდა ყოფილიყო, ჩვენთან სულ იყო სტუმარი, სიმღერა, ქეიფი. მამასთან  მოდიოდნენ საოცარი ადამიანები. მათგან ვსწავლობდი, როგორ უნდა გყვარებოდა ქვეყანა, როგორ  უნდა მოქცეულიყავი ქალთან, როგორი უნდა ყოფილიყავი მტერთან, როგორ უნდა გეცხოვრა თბილისში, როგორი უნდა ყოფილიყავი  რაიონში, თუ სტუმრად ჩახვიდოდი, როგორ უნდა გამოგეხატა პატივისცემა ადამიანების მიმართ. ეს იყო  ნამდვილი აკადემია, შესაძლებლობა  - მესწავლა  ყველაფერი, რაც აუცილებელი იყო ცხოვრებაში. იმის მიუხედავად, რომ მამა აკრძალული იყო ანტისაბჭოური  სიმღერების გამო, ჩვენთან  სახლში  იკრიბებოდნენ სხვადასხვა რანგის ადამიანები, ცეკას მდივნები, კანონიერი ქურდები, მეცნიერები, ხელოვანები, ზოგი არც იცნობდნენ ერთმანეთს,   ყველას ერთმანეთი პროფესორი ეგონათ (იცინის) კაგებეს ერთ-ერთი პოლკოვნიკი მოგვიანებით თავის მოგონებებში წერდა, რომ უშიშროების თანამშრომელს ინაურისთვის შეუტანია მამას სიმღერების კასეტა, რომელიც  არალეგალურად ვრცელდებოდა. უკითხავს ინაურისთვის, რა მოვუხერხოთ ამ კაცსო. ინაურს მოუსმენია კასეტა, მერე მაგიდის უჯრაში ჩაუდია და უთქვამს: რას ერჩით ამ კაცს, დაანებეთ თავიო. მამას სიმღერები დიდხანს იყო აკრძალული. პირველად კონცერტზე იმღერა 1982 წელს, როდესაც გიზო ნიშნიანიძის საღამო  „პაემანი ვერაზე“  გაიმართა, რაზედაც ძალიან იბრძოლეს თავად გიზო ნიშნიანიძემ და დორიან კიტიამ. კომუნისტების ლიდერები, თურმე თავს იკლავდნენ, ოთარის ასე საჯაროდ სცენაზე გამოყვანა  არ შეიძლებაო. მაგრამ მათ მაინც თავისი გაიტანეს.  მამას მაინც იცნობდა მთელი ქვეყანა. მამიდაჩემი მღეროდა ტრიოში, სადაც მათ გიტარით აკომპანიმენტს მამა უწევდათ, დადიოდნენ გასტროლებზე საბჭოთა კავშირის მასშტაბით.  1985 წელს დაგეგმილი იყო მამას სოლო კონცერტი, მაგრამ არც ეს კონცერტი არ შედგა. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი, როგორ ჩამოხსნეს მამას კონცერტის  აფიშები.   

იმ დროს მე და ჩემი ორივე  ძმა პატარები ვიყავით, მაგრამ მაინც  ვგრძნობდით, რომ მამა განსხვავებული იყო, ხანდახან საუბრებსაც მოვკრავდით ხოლმე ყურს. მამას ცხოვრების გამო ყველასთვის მისაღებები არ ვიყავით, მაგრამ ეს არ იყო ჩვენთვის პრობლემა. ჩვენ ვაკეში გავიზარდეთ, სადაც მძიმე 90 იან წლებშიც კი, რომელიც გავიარეთ, სრულიად სხვა წესები იყო. ერთმანეთზე მტრად გადაკიდებული ადამიანებიც კი მარტივ წესებს იცადნენ, არ გაუსწორდებოდნენ დაპირისპირებულ ადამიანს, თუ ის ქალთან,  ბავშვთან, ოჯახთან  ერთად იყო. ეს არაა ლეგენდა. ეს იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც ქმნიდნენ ქართლოს კასრაძე, ნიაზ დიასამიძე, სხვები და სხვები. მამაც დიდი დამცველი იყო ამ წესების, რომელიც მაშინ ახასიათებდა თბილისს, მაგრამ სამწუხაროდ, დღეს აღარ არსებობს. მაშინ არ არსებობდა ჭორაობა, არ უნდა დაგეჩაგრა ადამიანი, არ უნდა გაგეყიდა მეგობარი. ადამიანებს არ ჰქონდათ დაუსჯელობის სინდრომი, ყველამ იცოდა, რომ თუ არასწორად მოიქცეოდა და რამეს დააშავებდა,  ჯერ ერთი მარტო რჩებოდა და მეორეც, აუცილებლად მიიღებდა  პასუხს  ადამიანებისგან, რომელთაც სიტყვაც ეთქმოდათ და ავტორიტეტი ჰქონდათ. ყველამ იცოდა, რომ თავისი ქცევით იყო პასუხისმგებელი  თავის  ღირსებაზე და  მომავალზე.  

ოთარი პედაგოგიურ საქმიანობასაც ეწეოდა, მოდიოდნენ  ბავშვები ჩვენთან  მამებთან ერთად, თუმცა შემდეგ გაირკვეოდა ხოლმე  რომ ეს „ყურადღებიანი“  მამები ჩვენს სახლში მამაჩემის ცხოვრების შესასწავლად დადიოდნენ კაგებეს დავალებით, ზოგი თვითონაც კაგებეს თანამშრომელი იყო. მიდიოდა შესწავლა, თუ როგორ ვცხოვრობდით, როგორები ვიყავით, რაზე ველაპარაკებოდით ბავშვებს. წლები რომ გადიოდა ალალად გვიყვებოდნენ  რაც ხდებოდა. მამას ეს წინააღმდეგობები ვერ აჩერებდა. ვერ იტანდა უსამართლობას და სასტიკად ებრძოდა, უსამართლოდ დაჩაგრული ადამიანის დასაცავად ცხრა მთას გადაივლიდა, ყველაფერს გააკეთებდა, ყველას შეაწუხებდა და მაინც დაეხმარებოდა. პირდაპირ შემიძლია ვთქვა, რომ უსამართლობასთან შეუგუებლობა და ბრძოლა მამაჩემისგან გადმომეცა „მემკვიდრეობით“  

228083213_4639187999447956_8272943878168240914_n

- როდესაც პროფესიული არჩევანი იურისტის პროფესიაზე გააკეთეთ, მამას როგორი რეაქცია ჰქონდა?   

- მე თავიდან  ნიჭიერთა ათწლედში ვსწავლობდი. ეს რა თქმა უნდა მამის გავლენაც იყო. ვიცოდი, რომ უნდა ვყოფილიყავი მუსიკოსი და შინაგანად დღესაც მუსიკოსი ვარ. ვწერ სიმღერებს, ლექსებსაც. 5 წლის ვიყავი, როდესაც უკვე გიტარაზე ვუკრავდი,  ფილარმონიაში გამიყვანეს კონცერტზე, რომელშიც მონაწილეობდნენ გიტარისტები საბჭოთა კავშირის სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან.  შემდეგ ჩავაბარე კონსერვატორიაში, საკმაოდ კარგი პოტენციალი მქონდა, ალტისტი ვიყავი. 90 იან წლებში კონსერვატორიაში  გამოცდაზე ჩელოს ფუტლიარით რომ მივდიოდი, პოლიცია  მაჩერებდა და იწყებდა გამოკითხვას, რა მედო ჩელოს ფუტლიარში. ვეუბნებოდი, კაცო ალტი დევს, გამოცდაზე მივდივარ, რა ალტი,  სად შენ და სად  კონსერვატორია, ავტომატი ხომ არ გიდევსო, არ მანებებდნენ თავს (იცინის)   ცუდი დრო იყო. პირადად მეც მეგობრებთან მიმართებაში ბევრ უსამართლობას წავაწყდი, იყო უკანონო დაკავებები და ადამიანის უფლებების  დარღვევები.  იმის მიუხედავად, რომ სულ ვმალავდი ჩემს სახელ-გვარს და არ მინდოდა, რომ მამაჩემის სახელით მესარგებლა,  ხან რას ვიგონებდი, ხან -რას, რომ ჩემი  ვინაობა არ გამემჟრავნებინა, დადგა დრო, რომ უნდა მეთქვა ვინ ვიყავი. ვიფიქრე, რომ  უსამართლობასთან ბრძოლა უფრო კარგად შემეძლო, თუ გავხდებოდი იურისტი. ჩავაბარე უნივერსიტეტში, იურდიულზე. იქამდე  ვუკრავდი ვასო გოძიაშვილის  სახელობის გალა - ორკესტრში, ტელევიზიის ორკესტრში, კვარტეტში, მაგრამ დავანებე ყველაფერს თავი და გავხდი იურისტი. მამა მიხვდა, რატომ მივიღე ასეთი  გადაწყვეტილება და  რატომ გავაკეთე ეს არჩევანი. 2000 წლიდან დავიწყე მუშაობა ადვოკატად. მამას მოწონდა ჩემი საქმიანობა, ხშირად მეუბნებოდა ხოლმე ხუმრობით, დათესე თხილი ამოვა თხილი, რაც მამა არის, ის არის შვილიო, თუმცა მამაჩემი ბევრად მაგარი კაცი იყო, მე მისნაირი ვერასდროს ვერ ვიქნები (იცინის)

-კარიერის განმავლობაში რამდენიმე გახმაურებულ საქმეზე მოგიწიათ მუშაობა, პროფესიულად რას ნიშნავდა თქვენთვის სანდრო გირგვლიანის და თამარ ბაჩალეიშვილის საქმეებზე, ასევე ე.წ. ციანიდის საქმეზე მუშაობა? 

- ყველა ეს საქმე იყო უმძიმესი,  როგორც პირადად  ჩემთვის, ასევე - საზოგადოებისთვის. პირველი იყო, სანდრო გირგვლიანის საქმე,  მე პირველი ადვოკატი ვიყავი, ვინც ამ საქმეზე მუშაობა დაიწყო, ვიცავდი ირინა ენუქიძის ინტერესებს. როდესაც სტრასბურგიდან ჩამოვიდა გადაწყვეტილება, რომელმაც მთელი სისტემა ამხილა სანდრო გირგვლიანის სიკვდილის ჩაფარცხვაში, ეს აღმოჩნდა წინა ხელისუფლების დასასრული. ამ საქმის გამო აღმოვჩნდი დაპირისპირებული ხელისუფლებასთან, რომელმაც 2011 წელს დამაკავა, პროვოკაცია მომიწყვეს და გამიშვეს ციხეში. მამაჩემი ისე გარდაიცვალა და ისე  დაკრძალეს, პანაშვიდზეც კი არ გამომიყვანეს, რომ  მამას დავმშვიდობებოდი. დიდი ბრძოლის შემდეგ გამოვედი ციხიდან. მოვიდა ახალი ხელისუფლება, მერე იყო ციანიდის საქმე, რომლის გამოც  დავუპირისპირდი სუსს, გოგაშვილს. მთელი სისტემა იყო ჩართული ამ საქმეში, მათ შორის საპატრიარქო. დეკანოზს უსამართლოდ მიუსაჯეს  ცხრა წელი და დააინვალიდეს. ამის შემდეგ იყო თამარ ბაჩალეიშვილის ამბავი, ყოველთვის ვამბობ,  რომ  ის მოკლეს და ყველაფერი გააკეთეს, რომ  საქმე  არ გახსნილიყო. სტატისტიკურად იმხელა რესურსი ჩადეს ამ საქმის არგახსნაში, რომ არც ერთ საქმეში არ ყოფილა ჩადებული ამხელა რესურსი, რაც კი საქართველოში საგამოძიებო სისტემა არსებობს. ერთხელ ვუთხარი ირაკლი შოთაძეს, მე არ გელაპარაკებით როგორც ადვოკატი, გელაპარაკებით, როგორც მამობილი, რომელსაც შვილობილი მოუკალით-მეთქი. მართლაც ამ საქმის მიმართ განსაკუთრებული ემოციები მქონდა. მე არ ვიცნობდი ამ ოჯახს, როგორც კი მშობლებმა  მოაწყვეს აქცია, სადაც განაცხადეს, რომ  დაკარგულ შვილს ეძებდნენ, წავედი  აქციაზე, როგორც 27 წლის გოგოს და 18 წლის ბიჭის მშობელი. ბაჩალეიშვილებმა მთხოვეს დახმარება, როგორც კი მოხდა ამ საქმეში ჩემი ჩართვა, მეორე დღესვე  მიიყვანეს მანქანა იმ ადგილზე. თამარ ბაჩალეიშვილის საქმე იმდენად რეზონანსული გახდა, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებდა, რომ ჩემი დისკრედიტაცია მომხდარიყო. თვალთვალს და მიყურადებას მარტო ჩემზე კი არა, ჩემი ოჯახის წევრებზე, მეუღლეზე, შვილებზე, ძმებზეც კი  ახორციელებდნენ. ერთხელ ჩემმა შვილმა, ლიზიკომ მითხრა: მამა თეთრი „შკოდა“ მომაშორე, 5 დღეა დამდევსო, თუმცა არც ერთ ჩემი ოჯახის წევრს  თვალთვალის არ შეშინებია, ერთი საყვედური არ უთქვამთ ჩემთვის, პირიქით, ლიზა სულ მეუბნებოდა, მიდი მამა მიაწექიო (იცინის) საბოლოდ ისე გამოვიდა, არც ერთი ხელისუფლებისთვის არ აღმოვჩნდი  მისაღები ჩემი პოზიციის გამო.   

435211472_7782050445140472_7456057324438343252_n

- ცოტა ხნის წინ პოლიტიკური პარტიის წევრი გახდით. საბოლოოდ გადაწყვიტეთ პოლიტიკაში ჩართვა? როგორც მახსოვს, წლების წინ   თბილისის მერის არჩევნებშიც აპირებდით კენჭისყრას.

- 2017 წელს, როდესაც თბილისის მერის არჩევნები ტარდებოდა, მე შევხვდი შალვა ნათელაშვილს, სადაც  ოპოზიციური სპექტრიც იყო შეკრებილი. მითხრეს, რომ თუ  ჩემი სურვილიც იქნებოდა, ოპოზიცია  წამოაყენებდა ჩემს  კანდიდატურას და მე  მექნებოდა მათი მხარდაჭერა თბილისის მერის არჩევნებში. მაშინ „ციანიდის საქმეში“ ისე  ვიყავი ჩართული, საქმეს ვერ მივატოვებდი და უარი ვთქვი. ძალიან კარგად ვიცი ქართული პოლიტიკის კულისები. სულ ვამბობ,  რა ღირსებითაც ვცხოვრობ საჯარო სივრცეში, იგივენაირად ვიცხოვრებდი, პოლიტიკაში რომ ვიყო. ვერაფერი შემიცვლიდა ღირებულებებს. არის წესები, რომელსაც მე არ ვემორჩილები. რომ ამბობენ, პოლიტიკა ბინძურიაო, სიბინძურე ყველგან შეიძლება იყოს, მათ შორის პოლიტიკაშიც, მაგრამ პოლიტიკაც შეიძლება აკეთო სიბინძურის გარეშე. გააჩნია, შენ როგორ უდგები შენს  ცხოვრებას და შენს საქმეს. მამაჩემს ჰქონდა ერთი კარგი ნათქვამი, სანამ ქართველები მარტო საკუთარ თავზე ფიქრს და ზრუნვას  და თხასავით „ მეე მეეს“ ძახილს არ გადავეჩვევით, მანამდე  ჩვენი საშველი არ იქნებაო. მართლაც ასეა.

პარტიაში „ჩვენ“ რომლის წევრიც ცოტა ხნის წინ გავხდი პატიოსანი, წესიერი, ქვეყნის მოყვარული  ადამიანები შედიან. მრავალი  წელია,  დავით ქაცარავა დიდ საქვეყნო საქმეს აკეთებს  საოკუპაციო ხაზთან. ამისი არდანახვა  შეუძლებელია.  მინდა ჩემი მსოფლმხედველობა, გამოცდილება გამოვიყენო  ჩემი ქვეყანის სასიკეთოდ. ძალიან მინდა, რომ ჩემი ქვეყანა იყო  ძლიერი, მდიდარი, სამართლიანი,  ვხედავდე  ისეთ საქართველოს,  როგორიც იყო  წარსულში, როცა ადამიანებს ჰქონდათ ბედნიერი, გაღიმებული  სახეები, უხაროდათ სახლში სტუმარი და არ ეშინოდათ მასპინძლობის. მე ასეთი საქართველო მინდა და არა გაღორებული, კორუმპირებული ადამიანების მიერ გაღატაკებული ქვეყანა,  რომლებსაც მხოლოდ    საკუთარი  ოჯახები აინტერესებთ და ატყუებენ  საკუთარ ხალხს. ცდილობენ, დაამონონ, „დააჩმორონ“ ადამიანები,  წაართვან  ღირსება და თავმოყვარეობა. მათ არ იციან, რომ ყველაფერი არ იყიდება, მით უმეტეს სამშობლო არ იყიდება. დღეს არჩევანი დგას ასე - ან თავისუფლება, ან 1921 წელი. რომ გაიძახის ხელისუფლება ომი, ომიო, ვის უნდა ომი?  ომი არავის არ უნდა. ომი მხოლოდ იარაღით ხომ არ ხდება, ავტობანიდან რამდენ მეტრით არის დაშორებული ოკუპანტი, ხელისუფლების რომელიმე წევრი ჩასულა იქ და  უნახავს როგორ ცხოვრობს ხალხი საოკუპაციო ხალხთან?!  სამწუხაროდ, ასეთ მძიმე სიტუაციაში ვართ. არის წითელი ხაზები, რომელიც არ უნდა გადალახო - არც საქმეში და არც ცხოვრებაში, ეს წითელი ხაზები, სამწუხაროდ  ჩვენს ქვეყანაში ბევრმა გადალახა.

-  ოჯახზე მინდა გკითხოთ, თქვენი ქალიშვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც თქვენი ოჯახური ტრადიციის გამგრძელებელია.  

- როდესაც ოთარმა პატარა ლიზას მოუსმინა, მითხრა, დაიმახსოვრე, ლიზა ისეთი მუსიკოსი  დადგება, ყველა რამიშვილს გადაგვიჯოკრავსო. მაშინ ლიზას ახალი დაწყებული ჰქონდა ჩელოზე დაკვრა.15 წლის იყო ლიზა როდესაც გავუშვით  კრონბერგის  აკადემიაში და დამოუკიდებლად ავიდა იმ მწვერვალებზე. გერმანიიდან შვეიცარიაში გადავიდა, როდესაც ჟენევის კონსერვატორიიდან მიიღო მოწვევა. წლები იყო ესპანეთში, დღეს საქართველოში ცხოვრობს, აქედან დადის მოწვევით  კონცერტებზე და ფესტივალებზე  მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყნებში. ლიზას  ისე უყვარს თავისი სამშობლო, სხვაგან  დიდხანს ცხოვრება,  ალბათ  გაუჭირდება. ჩვენი ოჯახის ყველა სიკეთე ლიზაზე  გადავიდა. ერთხელ გამომიცხადა, შენ აღარ ჩაერიო, ბაბუას შემოქმედებას მე მივხედავო და ყველაფერი გადაიბარა. მამაჩემის  90 წლისთავის გადახდას ვაპირებდით, მაგრამ როგორც ხდება ხოლმე, ვერ მოვიძიეთ კონცერტისთვის საჭირო რესურსები. დარწმუნებული ვარ, ლიზა მაინც მოაწყობს საოცარ საღამოს,  ეს არ იქნება მხოლოდ კონცერტი, ეს  იქნება ოთარის  საღამო და გახსენება, თუ  როგორ უნდა იცხოვრო სწორად და ღირსებით.   

თამუნა ნიჟარაძე   

1488687_770856473007661_3753533640783965303_n

სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.