USD 2.7102
EUR 3.1127
RUB 3.3361
Тбилиси
«Financial Times» : „არის თუ არა რუსეთ-უკრაინის მოლაპარაკების რაიმე პერსპექტივა? “
дата:  1137

ბრიტანული გაზეთის „ფაინენშელ თაიმსის“ (Financial Times) დღევანდელ, 18 აგვისტოს ნომერში გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „არის თუ არა რუსეთ-უკრაინის მოლაპარაკების რაიმე პერსპექტივა? // მოსკოვისათვის ზელენსკის სამშვიდობო გეგმაზე თანხმობა უსიტყვო კაპიტულაციას ნიშნავს“, რომლის ავტორია დომიტილა საგრამოსო - ლონდონის სამეფო კოლეჯის უფროსი მეცნიერ-თანამშრომელი, რუსეთ-უკრაინის ურთიერთობის სპეციალისტი.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

ჯიდაში (საუდის არაბეთში) ამას წინათ ჩატარებული კონფერენცია, რომელზეც უკრაინის პრეზიდენტის ვოლოდიმირ ზელენსკის მიერ შედგენილი ათპუნქტიანი სამშვიდობო გეგმა განიხილეს, საერთაშორისო საზოგადოების კიდევ ერთ მცდელობას წარმოადგენდა რუსეთ-უკრაინის დამანგრეველი ომის დასრულების მიზნით, მოლაპარაკების საფუძველზე. როგორც ცნობილია, კიევის წინადადება გულისხმობს რუსეთის ჯარების სრულ გაყვანას უკრაინის მთელი ტერიტორიიდან და უკრაინის კონტროლის აღდგენას. ეს ფორმულა მოწონებული უნდა იქნეს მსოფლიოს ლიდერების მიერ და ბოლოს, განხორციელდება ძლიერი ზეწოლა რუსეთზე, რათა კრემლი იძულებული გახდეს ომის შეწყვიტოს. სხვათა შორის, ჯიდაში ჩატარებულ შეხვედრაზე რუსეთი მიწვეული არ ყოფილა.

ზოგიერთი მკვლევარი ფიქრობს, რომ უკრაინისა და მისი მოკავშირეების ამ ახალ მიდგომასაც იგივე ბედი შეიძლება ელოდებოდეს, რომელიც მანამდე ჩინურ, ბრაზილიურ და სამხრეთაფრიკულ პროექტებს ჰქონდა. თუმცა, რადგანაც, ჯიდაში ჩატარებულ შეხვედრაში ინდოეთისა და ჩინეთის წარმომადგენლებიც მონაწილეობდნენ (ორივე რუსეთის უდიდეს სტრატეგიულ სავაჭრო პარტნიორებს წარმოადგენენ), უნდა ვივარაუდოთ, რომ საბოლოოდ იქმნება და ყალიბდება გარკვეული გლობალური კონსენსუსი იმ პრინციპების ირგვლივ, რომლებიც კონფლიქტის მოგვარებისათვის არის აუცილებელი.

ჩინეთის ჯიდაში ყოფნა შესაძლოა იმის ნიშანი იყოს, რომ კრემლის ყველაზე მნიშვნელოვანმა ეკონომიკურმა მოკავშირემ, როგორც იქნა, გადაწყვიტა, რომ ომის შეწყვეტისათვის საჭიროა მოსკოვზე ზეწოლა განახორციელოს. მაგრამ უფრო მეტად ის უნდა ვივარაუდოთ, რომ პეკინი მოქმედებს საკუთარი როლის განმტკიცებისათვის სამომავლო მოლაპარაკებების დროს. იმიტომ, რომ რუსეთზე ზეწოლა ომისადმი მიდგომის შეცვლის მიზნით ძალიან სახიფათო თამაშს წარმოადგენს: თუ ვლადიმერ პუტინი უკან დაიხევს (რაც მისი ხელისუფლების სისუსტე იქნება), ჩინეთი სტრატეგიულ პარტნიორს დაკარგავს. უფრო მეტიც: უკრაინის ომის ნებისმიერი დარეგულირება პეკინზე მოსკოვის ეკონომიკური და დიპლომატიური დამოკიდებულების შესუსტების ტოლფასი იქნება, რაც დიდ რისკებთანაა დაკავშირებული. ფსონის დადება იმაზე, რომ ჩინელები მიზნებს შეცვლიან და დასავლეთს შეუთანხმდებიან, არაგონივრული იქნება. პეკინს თავისი მუდმივი ინტერესები აქვს.   

უფრო მნიშვნელოვანია საკითხი - დათანხმდება თუ არა კრემლი (რომელიც ჯიდაში მიწვეული არ იყო და ეს მისთვის დამამცირებელია) „მნიშვნელოვან“ დათმობებზე? კრემლის ოფიციალური დუმილის მიუხედავად, არის ვარაუდი, რომ ვაშინგტონი, როგორც ჩანს, მოსკოვთან საიდუმლო მოლაპარაკებებს აწარმოებს. არ არის გამორიცხული, რომ ვლადიმერ პუტინი გარკვეულ კომპრომისებზე წავიდეს, თუმცა, თუ გავითვალისწინებთ, რომ კრემლმა სამხედრო ხარჯები მომავალი წლისათვის გააორმაგა და ჯარში გაწვევის ასაკი მაქსიმალურად მოამატა, რამდენად გამართლდება პუტინის მხრიდან კომპრომისის მომლოდინეთა იმედი, ძნელი სათქმელია.

ძირითადი პრობლემა იმაშია, თუ რას ნიშნავს და რით უნდა იყოს გამოხატული „მნიშვნელოვანი დათმობები“. კრემლის მხრიდან ვოლოდიმირ ზელენსკის გეგმაზე თანხმობა აღიქმება როგორც „უსიტყვო კაპიტულაცია“ - იმის მიუხედავად, რომ რუსეთი კი არ იქნა ოკუპირებული უკრაინის არმიის მიერ, არამედ პირიქით - რუსეთის არმია შეიჭრა უკრაინის ტერიტორიაზე და მისი ოკუპირება განახორციელა.  ანუ ამ შემთხვევაში დასავლეთი და უკრაინა  რუსული ოდინდელი ტერიტორიის მიერთებას („წართმევას“) ან დემარკაციული ხაზის გავლებას კი არ ითხოვს, არამედ უკრაინის 1991 წლის საერთაშორისო საზღვრების აღდგენას (რაც, სხვათა შორის, მოსკოვსაც ჰქონდა აღიარებული ომამდე).

უკრაინის ტერიტორიული მთლიანობის სრული აღდგენა და მოსახლეობის უსაფრთხოების დაცვა კიევის მიერ განიხილება სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვან აუცილებელ ფაქტორებად - როგორც მორალური თვალსაზრისით, ასევე პრაგმატული მოსაზრებით. და მაინც, რუსეთისათვის იმ ტერიტორიების ნაწილობრივი ან სრული დატოვება, რომელიც კრემლს 2022 წლის თებერვლიდან აქვს დაკავებული, განსაკუთრებით ყირიმი, უმძიმესი დანაკარგი იქნება და რუსეთის კრახს ნიშნავს.

იმიტომ, რომ ის ომი, რომელიც დაიწყო აღნიშნული ტერიტორიების „რუსული სამყაროსადმი“ მიკუთვნებით, დღეს ეგზისტენციურ ბრძოლად გადაიქცა არამარტო ვლადიმერ პუტინისათვის, არამედ თვით რუსეთისთვისაც, რუსული სახელმწიფოსათვის. კრემლმა ნატოს აღმოსავლეთით გაფართოება უკრაინაში თავისი შეჭრის გამამართლებლად გამოიყენა, თუმცა არანაირი კონკრეტული გეგმა არ არსებობდა, რომ უკრაინა ჩრდილოატლანტიკურ ალიანსში მართლაც გაწევრიანდებოდა. უკრაინაში შეჭრამ კრემლისათვის უკუეფექტი გამოიღო: რუსეთისთვის დღეს დასავლეთის მიერ შეიარაღებული და აღჭურვილი უკრაინის არმია რეალურ საფრთხეს წარმოადგენს. მართლაცდა, უკრაინელი ჯარისკაცები თავიანთ ეფექტურობას ბრძოლის ველზე აჩვენებენ და ამით მოსკოვი შეშფოთებულია - ვაითუ კიევმა რუსეთის მიერ კონტროლირებული ტერიტორიის სიღრმეში შეაღწიოს, მაგალითად, ყირიმში - და იქიდან მისი ჯარები გააძევოს.

გარდა ამისა, ნატო გეგმავს 300 ათასი ჯარისკაცი იყოლიოს სრულ მზადყოფნაში - აღმოსავლეთის ფლანგზე სწრაფი განთავსებისათვის, საჭიროების შემთხვევაში. ალბათ, ამის გათვალისწინებით, რუსეთი უკვე აღარ მიიჩნევს 2022 წლის თებერვლის შემდეგ დაკავებულ ტერიტორიებს „რუსული სამყაროს“ ნაწილებად, არამედ მათ თვლის როგორც ბუფერულ ზონად, მაგრამ უკრაინისა და ნატოს წინააღმდეგ.

კრემლი სულ უფრო ურიგდება იმ ფაქტს, რომ უკრაინა არ იქნება „დენაციფირებული“ (კიევში არ იქნება პრორუსული მარიონეტული მთავრობა), არც მისი დემილიტარიზება არ მოხდება და არც ნეიტრალური სახელმწიფო არ იქნება. დღეს მოსკოვისათვის ნათელია, რომ უკრაინა, დიდი ალბათობით, ევროკავშირის წევრი გახდება და მიბმული იქნება ევროატლანტიკური უსართხოების სტრუქტურებზე. კაცმა რომ თქვას, ამ რეალობების აღიარება კრემლის მხრიდან უკვე კომპრომისად ითვლება. ამჟამად მოსკოვის პრიორიტეტებს წარმოადგენს უკრაინისაგან (ნატოსაგან) თავდაცვა და იმ მიწების შენარჩუნება (ნაწილობრივ მაინც), რომელსაც კრემლი 2014 წლიდან აკონტროლებს (განსაკუთრებით ყირიმი და ალბათ, დონბასიც). ასევე მოსკოვის პრიორიტეტია ისიც, რომ ვლადიმერ პუტინმა სავარაუდო კომპრომისის შემდეგ თავისი პოლიტიკური სახე შეინარჩუნოს.

და მაინც, რუსეთის პირობების მიღება დასავლეთის მიერ, რომელთა თანახმად, კრემლი დაკავებული ტერიტორიების ნაწილს შეინარჩუნებს, ომის შეწყვეტის სანაცვლოდ და დუმილით დაეთანხმება უკრაინის ევროატლანტიკურ ინტეგრირებას, უკრაინისათვის უკიდურესად სარისკო იქნება. ეს არა მარტო დაარღვევს კიევის პოზიციებს, არამედ გაამართლებს რუსეთის აგრესიას და შეიძლება ახალი თავდასხმის პროვიცირებაც კი გამოიწვიოს. არანაირი გარანტია არ არის იმისა, რომ რუსეთი არ გადააჯგუფებს თავის ძალებს ამგვარი სამშვიდობო შეთანხმების შემდეგ და უკრაინას ისევ საფრთხეს არ შეუქმნის.

ამრიგად, ჯიდაში შეთანხმებული შედეგი შეუსრულებელი იქნება. იმდენად, რამდენადაც მეომარი მხარეების ძალების გამოცდა-შემოწმება ბრძოლის ველზე ხდება, მათი პოზიციები ერთმანეთისაგან ძალიან დაშორებული რჩება. სიტუაცია შეიძლება მხოლოდ იმ შემთხვევაში შეიცვალოს, თუ ვერცერთი მხარე ვერ მოიპოვებს სამხედრო უპირატესობას და ზამთრის ცივი პატური მდგომარეობა დადგება.

წყარო: https://www.ft.com/content/d7ba0831-eed3-49d2-a017-b324a1122970

 

общество
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати