USD 2.6984
EUR 2.9939
RUB 2.9708
Тбилиси
ილიას სახლი – ევროპული საქართველოს მეტაფორა
дата:  

ივანე ჯავახიშვილის 7 – ამ მისამართს თბილისის ერთ-ერთი სავიზიტო ბარათისაკენ – ილია ჭავჭავაძის ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმისაკენ მიჰყავხართ. აქ ცოტა ხნის წინ დასრულდა სარეაბილიტაციო სამუშაოები და განახლებული მუზეუმი ყოველდღიურად უამრავ სტუმარს მასპინძლობს.

მისი დათვალიერების შემდეგ ყველა რწმუნდება იმაში, რომ ეს სივრცე მუზეუმზე მეტია. ის, ერთი მხრივ, ინარჩუნებს უნიკალურ ისტორიას და მეორე მხრივ, ამ ისტორიის ფონზე წარმოაჩენს უმთავრეს კონცეფციას – ესაა სახლი-სიმბოლო იმისა, თუ როგორია (როგორი უნდა იყოს) ქვეყნის მოწყობის ევროპული მოდელი.

700 DSC 6616 museum  - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

ეს ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმი მისივე დიდი მასპინძლის – ილია ჭავჭავაძის სიმბოლოცაა. ილიაც ხომ, არც მხოლოდ მწერალი იყო, არც მხოლოდ საზოგადო მოღვაწე, არც მხოლოდ მეცნიერი, პოლიტიკოსი, ბანკირი თუ მოსამართლე. მისი ძალა ამ ყველაფრის ერთობლიობაში იყო, ეს ძალა აქცია მან იდეად და ეს იდეა დღესაც ისეთივე ამაღელვებელია, როგორც ორი საუკუნის წინ.

ილია ევროპული ყაიდის მოღვაწეა – მისთვის ისტორიაც და კულტურაც არა ლოკალური სუბსტანცია, არამედ ცხოვრებისეულ გამოცდილებათა, ტრადიციათა, სულიერ აქტთა უწყვეტი დინამიკაა. მისთვის მთავარი არამხოლოდ ისტორიის შენახვა, არამედ მისი გა(და)ცემაა, მისი აწმყოში გაცოცხლება და მომავლისთვის მომზადება.

ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმი, რომელიც ექვთიმე თაყაიშვილის, იონა მეუნარგიას, ეკატერინე გაბაშვილის, გიორგი ჟურულისა და სხვა თანამედროვეთა მოგონებების მიხედვითაა აღდგენილი, ილიას იდეალებს ამ მხრივაც ირეკლავს.

ნიკოლოზის ქუჩა – ასე ერქვა მე-19 საუკუნის ბოლოს დღევანდელი ჯავახიშვილის ქუჩას, სადაც საქვრივოდ მიღებული 40 000 მანეთით, სამსართულიანი საცხოვრებელი სახლი შეიძინა ელისაბედ საგინაშვილმა და ძმასთან – ილია ჭავჭავაძესთან ერთად, 1889 წელს დასახლდა.

ეს ის დროა (მე-19 საუკუნის მიწურული), როცა თბილისი მკაფიოდ ევროპულ იერს იძენს არქიტექტურული და კულტურული თვალსაზრისით – ორივე სანაპიროზე არნახული მშენებლობებია გაჩაღებული; მაცხოვრებლები ახალ ტერიტორიებს ითვისებენ; უკვე დასახლებული პუნქტები კი (მათ შორის: მიმდებარე სოფლები, ჩუღურეთი, დიდუბე, კუკია, გერმანელთა კოლონია) ქალაქის შემადგენლობაში შემოდის. თბილისის მარჯვენა სანაპირო – მდინარე ვერედან ორთაჭალის ბაღებამდე, მარცხენა კი – დიდუბიდან ნავთლუღამდეა გადაჭიმული.

ქალაქში ახალი სამრეწველო, სამეცნიერო და სახელოვნებო დაწესებულებები ჩნდება – რკინიგზა, საოპერო და დრამატული თეატრები, ობსერვატორია, მუზეუმები, ბიბლიოთეკა, გიმნაზია, საავადმყოფო, მეფისნაცვლის სასახლე.

ახალი უბნების არქიტექტურული სტილი, ევროპის მსგავსად, თბილისშიც ეკლექტურია; დიდ ნაგებობებს ორ და სამსართულიანი საცხოვრებელი სახლები ენაცვლება, მარცხენა სანაპიროს მშვენებად კი ჯერაც რჩება „საზაფხულო ბაღები“ – „გერმანული კოლონიების“ სახსოვარი ქალაქისათვის.

მეუღლის – გენერალ ალექსანდრე საგინაშვილის გარდაცვალების შემდეგ, ელისაბედმა ნიკოლოზის ქუჩა #21-ში მდებარე სახლი ბაგრატიონ-გრუზინსკებისაგან შეიძინა. ეს სახლი მე-19 საუკუნის 50-იან წლებში აშენდა და ტიპური ქართული აივნიანი ნაგებობა გახლდათ.

700 DSC 6692 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

ქალაქის სამმართველოსადმი მიწერილ განცხადებაში, ელისაბედ საგინაშვილმა სახლის ფასადის რესტავრაცია და ფლიგელების მიშენება, უფრო მარტივად რომ ვთქვათ, სახლის ევროპულ ყაიდაზე გამართვა ითხოვა. ილია ჭავჭავაძე თავად ხელმძღვანელობდა სარემონტო სამუშაოებს; მან ეს შენობა, დასთან და თანამოაზრეებთან ერთად, ერთგვარ საგანმანათლებლო-კულტურულ და სოციალურ სივრცედ აქცია: მეორე სართულზე გაზეთ „ივერიის“ რედაქცია განათავსეს, სარდაფში კი, 1891 წლიდან – მაქსიმე შარაძისა და ამხანაგობის სტამბა, სადაც „ივერიის“ გარდა სხვა პერიოდული გამოცემები და სხვადასხვა სახის ლიტერატურა იბეჭდებოდა. საქართველოში, პირველად სწორედ „ივერიის“ სტამბაში დაიბეჭდა ნოტებზე გადაღებული ქართული საგალობლები. სტამბის დაარსების ისტორია ცალკე ფურცელია მუზეუმის ისედაც ამაღელვებელ თავგადასავალში. აქ მოისმენთ საქმის სიყვარულით და ერთგულებით გამსჭვალული ადამიანების დიდი თავგანწირვის ამბავს, აქ გიამბობენ ისეთ მაგალითებზე, რომლებიც ყოველთვის, ჩვენი ისტორიული ბედისწერის ნებისმიერ მომენტში, ქართული საქმის იდეას განსაზღვრავდა და გადამდები ძალით ზემოქმედებდა საზოგადოებაზე…

„ივერიის“ რედაქციას კი, რომელიც იმდროინდელი ქართველი ინტელექტუალური საზოგადოების მთავარი მიზიდულობის ცენტრი იყო, ასე აღწერს იონა მეუნარგია:

„…რომ ახვიდოდით მეორე სართულზე, მარცხენა კარებს შეყავდით თქვენ გაზეთის რედაქციაში და მარჯვენას ილიას სადგომში. სადგომის ყურაში, შესვლისთანავე, მარცხნივ იყო რედაქტორის კაბინეტი – პატარა ტანის ოთახი – სწორედ ისე იყო მოწყობილი, როგორც ეს შეეფერებოდა მის პატრონს – პოეტს და მამულის მოყვარე რედაქტორს… მთავარი მაგიდა კაბინეტში სავსეა რაგინდარათი: წიგნებით, გაზეთებით, სამწერლო იარაღებით… აი გლობუსი, საანგარიშე, სათვალე, გაზეთის ორიგინალები, ვეებერთელა წითელი ყარანდაში… თუ საღამოა, ამ მაგიდასთან თვითონ რედაქტორი ზის და აქ ამ ვიწრო ქარხანაში მზადდება დღეს ის აზრი, რომელიც ხვალ შეიძლება სახელმძღვანელოდ გახდეს ყველა ქართველისათვის ბაქოდან დაწყებული სოხუმამდის და კავკასიის გარეთაც.“  

700 DSC 6576 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

იონა მეუნარგია რომ „პატარა ტანის ოთახს“ ეძახის, იმ სამუშაო კაბინეტის ჭერი მოხატული იყო. მის მიერ ჩამოთვლილ ნივთთაგან რამდენიმე დღესაც ამშვენებს ამ სივრცეს – მწვანე ხავერდის მაგიდაზე ილიას სამელნე დგას,  აქვეა პარიზის მსოფლიო გამოფენის საჩუქრები – დათვის პატარა ქანდაკებები; კედლებზე „ივერიის“ ნიმუშებია გამოკრული…

700 DSC 6481 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

კაბინეტს ორად გაყოფილი მისაღები ოთახი მოსდევდა – ერთი ნაწილი კაცებისათვის, მეორე – ქალებისთვის. ეს კონტექსტი დღესაც დაცულია – ოთახს ორ სიმბოლურ სივრცედ ფარდის ტიხარი ყოფს. ეს ნიუანსი, ზოგადად, იმდროინდელი ყოფის აღმოსავლურ-დასავლური ესთეტიკის სინთეზზეც მეტყველებს. ამ ოჯახში იყო ტრადიციები – წარსულისა და თანადროულობის იერით გამსჭვალული, ეს ანიჭებდა ხიბლს სტუმარ-მასპინძლებსაც, ურთიერთობებსაც, ცხოვრებასაც; კედლებზე განთავსებული ფოტოებიდან ეს ხალხი გვიცქერს – ზოგი ჩიხტიკოპით დამშვენებული, ზოგიც – შლაპით და ცილინდრით; მათ ყველას მთავარი ფასეულობები აერთიანებს, დიდი იდეები და საქმეები, და რაც მთავარია, სიყვარული… პირუთვნელი სიყვარული, რომელიც თავად იქცა ტრადიციად!

700 DSC 6527 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

ქართველი თუ უცხოელი საზოგადო მოღვაწეები, მწერლები, მეცნიერები, პოლიტიკოსები, ფილოსოფოსები – საქმიანი და პირადი ვიზიტებით, ნიკოლოზის ქუჩა #21-ის ხშირი და საპატიო სტუმრები იყვნენ.

განსაკუთრებით მას შემდეგ, რაც ილიამ აქ ხუთშაბათობების ტრადიცია დაამკვიდრა. სიმბოლურად, საწყის თარიღად 1886 წლის 1 იანვარი დასახელდა – დღე, როცა „ივერია“ ყოველდღიურ გაზეთად გადაკეთდა. ხუთშაბათობებზე თავს ბევრი სტუმარი იყრიდა, საუბრობდნენ, ბჭობდნენ, კითხულობდნენ, ილხენდნენ კიდეც და რაც მთავარია, ეს ხუთშაბათობები იყო ერთგვარი „ინტელექტუალური დრო“, რომელშიც ქვეყნის საჭირბოროტო საკითხები წყდებოდა, ეროვნული იდეები იბადებოდა და მკაფიოვდებოდა, საქართველოს თავგადასავალი იწერებოდა… ეს ტრადიცია, ილიას მუზეუმში, დღესაც ცოცხალია – ყოველ მესამე ხუთშაბათს აქ ისევ იკრიბება საზოგადოება ფიქრისა და მსჯელობისათვის.

700 DSC 6567 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

700 DSC 6552 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

ილია მხოლოდ საგანმანათლებლო მისიას არ დასჯერდა და, სახლის სივრცე დიდად კეთილშობილურ საქმეს – მედიცინასაც დაუთმო. სწორედ ამ შენობის პირველ სართულზე განთავსდა 1899 წლის 1 სექტემბრიდან მთელ ამიერკავკასიაში პირველი რენტგენისა და ელექტროთერაპიული კაბინეტი, რომელიც ცნობილმა ექიმმა და საზოგადო მოღვაწემ მიხეილ გედევანიშვილმა, პარიზიდან თავისი ხარჯებით ჩამოიტანა. პროფესიონალ ექიმთა გუნდში, რომელიც მოსახლეობას ამ კაბინეტში ემსახურებოდა, იყო პირველი ქართველი პროფესიონალი ექიმი ქალი, მწერალ შიო არაგვისპირელის მეუღლე, პედიატრი მარიამ ბაქრაძე. აქ ღარიბებს უფასოდ ემსახურებოდნენ. გაზეთი „ივერია“ კი პერმანენტულად აქვეყნებდა სარეკლამო განცხადებებს და მკითხველს სამედიცინო მომსახურების შესახებ ინფორმაციას აწვდიდა.

ამავე სახლში ცხოვრობდა მიხეილ გედევანიშვილი მეუღლესთან ერთად 1902 წლამდე, სანამ თბილისში საკუთარ სახლს შეიძენდა. თუმცა  ნიკოლოზის ქუჩაზე მდებარე სახლში გახსნილი კლინიკა ილიას გარდაცვალების შემდეგაც დიდხანს განაგრძობდა ფუნქციონირებას ძველ მისამართზე.

მიხეილ გედევანიშვილმა, ილიას მიმართ მადლიერება და პატივისცემა, მისი მკვლელობის შემდეგ არაერთხელ გამოხატა. 1914 წელს მან საკუთარი ხარჯებით გამოსცა პოლონელი მხატვრის, ჰენრიკ ჰრინევსკის მიერ ილუსტრირებული და მხატვრულად გაფორმებული ილია ჭავჭავაძის თხზულებათა პირველი აკადემიური გამოცემა. ეს გამოცემა დღესდღეობით ბიბლიოგრაფიული იშვიათობაა. წიგნზე თავადვე წაუწერია: „ეს წიგნი – ილია ჭავჭავაძის ნაწარმოებების სრული კრებულის 1 ტომი – არის ოცნება საქმედ ქცეული, დიდი ხნის ნაფიქრ-ნააზრევი“. მიხეილ გედევანიშვილს უდიდესი წვლილი მიუძღვის ილია ჭავჭავაძის გარდაცვალების შემდეგ მის სახელთან დაკავშირებული მემორიალური ნივთების, ფოტოების, ავტოგრაფების, წერილების, ბიოგრაფიული ცნობებისა თუ სხვა მნიშვნელოვანი დოკუმენტების შეგროვების საქმეში. მთელი ეს კოლექცია გედევანიშვილის ვაჟმა, პროფ. დიმიტრი გედევანიშვილმა 1931 წელს უსასყიდლოდ გადასცა ლიტერატურის მუზეუმს. რამდენიმე უნიკალური ნივთი დღესაც ინახება გედევანიშვილების ოჯახში, მათ შორის, ილია ჭავჭავაძის ფაქსიმილე.

ხოლო რაც შეეხება ჰენრიკ ჰრინევსკის – პოლონური წარმოშობის მხატვარ-ილუსტრატორს, არქიტექტორს, თბილისის სამხატვრო აკადემიის ერთ-ერთ დამფუძნებელს და საზოგადო მოღვაწეს – მისი ილუსტრაციების საგამოფენო ექსპოზიცია დღეს ილია ჭავჭავაძის ლიტერატურულ-მემორიალური მუზეუმის ერთ-ერთი მშვენებაა.

ამ სახლის ყოველი სივრცე დიდი კონტექსტის მნიშვნელოვანი ნაწილია – მემორიალური თუ ავთენტური ოთახები, ნივთები, ვირტუალური თუ ციფრული გზამკვლევები: გულგრილად ვერ ჩაუვლით ოლღა გურამიშვილის ოთახს, რეაბილიტაციის შემდეგ აღმოჩენილს თავისი მწვანე, მცენარიული ორნამენტის კანტიანი კედლით; ის ოლღას ერთგვარი პორტრეტიცაა – მისი ესთეტიკით, სადა და ფაქიზი ტონებით გაწყობილი; გულს აგიფორიაქებთ სასადილო ოთახში სტუმრობა – მუდმივად გაშლილი სუფრა და ილიას საყვარელი ხალხური სიმღერების ჰანგები; თავად ამ ოთახის გადარჩენა ერთი თავგადასავალია. ეს საშვილიშვილო საქმე გარკვეული პერიოდის მანძილზე ამ სახლში მცხოვრები ქალბატონის – ნიცა ახვლედიანის და მისი მემკვიდრეების დამსახურებაა. ისინი რუდუნებით იცავდნენ და უვლიდნენ ოთახის ყველა კუნჭულს, წლების მანძილზე კედლებზე ქაღალდები ჰქონდათ აკრული, რათა უხარვეზოდ შეენარჩუნებინათ უნიკალური შპალერი, თავის დროზე ევროპული შპალერის მაღაზიიდან გამოწერილი…

700 DSC 6540 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

700 DSC 6534 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

მეორე სართულზე განთავსებულ სივრცეებს შორისაა ელისაბედ საგინაშვილის საძინებელიც – ფარდაგიანი ტახტითა და მუთაქებით; კედლებზე განთავსებული ფოტოები კი  იმდროინდელ თბილისურ ყოფაზე, საწესჩვეულებო რიტუალებზე, ტრადიციებზე გიამბობენ;

ამ ნივთებს, ფოტოებს, ქრონიკებს, ნაცნობ და უცნობ ამბებს ილიას და მთელი იმდროინდელი ეპოქის ცხოვრების ნიუანსებში შეჰყავხარ – თავზარდამცემად მონუმენტურ და დრამატულ ეპოპეაში, სადაც ყოველი ყოფითი და უმცირესი ნაბიჯიც კი რაღაც დიდს და მნიშვნელოვანს ემსახურება; ილია და აჭარა, ილია და აფხაზეთი, ილია და თეატრი, წერა-კითხვის გამავრცელებელი საზოგადოება, ავტოკეფალია, ადამიანთა უფლებების დაცვა თუ საბანკო საქმე… და ბოლოს, ტრაგიკული აღსასრულის ანაბეჭდი – წიწამურის ნიში – ადგილი, სადაც უნდა განმარტოვდე და იმაზე დაფიქრდე, თუ როგორ დაუშვა საქართველომ ეს (თვით)მკვლელობა…

700 DSC 6557 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

700 DSC 6562 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

700 DSC 6591 27jul ilia - ილიას სახლი - ევროპული საქართველოს მეტაფორა

ილიას გარდაცვალების შემდეგ, ამ სახლის ისტორიაც დრამატულად განვითარდა. მას შემდეგ, რაც ის ელისაბედ საგინაშვილმა საქართველოს მწერალთა კავშირს უანდერძა, მასში მწერლები შესახლდნენ. საზოგადოების ლიკვიდაციის მერე კი იქ სხვა ოჯახებიც ცხოვრობდნენ, რის გამოც დროთა განმავლობაში მემორიალური სივრცე, სასადილო ოთახის გარდა, სრულიად განადგურდა. სხვადასხვა პირის ხელში აღმოჩნდა ილიასეული ნივთებიც. ახალი მუზეუმი აქ მხოლოდ 1987 წელს, ილია ჭავჭავაძის დაბადებიდან 150 წლისთავის აღსანიშნავად გაიხსნა.

დღეს ეს სახლი თბილისის მერიის მუზეუმების გაერთიანების მნიშვნელოვანი ნაწილია. 2016 წლიდან მიმდინარეობდა არქიტექტურული ნაგებობების რესტავრაცია-რეაბილიტაციის პროცესი. დღეისათვის მუზეუმი სრულად მოდერნიზებულია.

ილიას სახლი, ივანე ჯავახიშვილის #7-ში, კვლავ მიზიდულობის ცენტრია თბილისში: აქ წარსული არამხოლოდ დამახსოვრებული და დაცულია, არამედ – ცოცხალი და განახლებული. ზუსტად იმ იდეალებით და პრინციპებით, როგორითაც ამ სახლის თავდაპირველი მასპინძლები ცხოვრობდნენ და ემსახურებოდნენ ქვეყანასაც და მთელ კაცობრიობასაც.

ავტორი: ნინია სადღობელაშვილი

ფოტო: ნატა აბაშიძე-რომანოვსკაია

წყარო:https://tbilisimuseumsunion.ge/

Неизвестный Известный
მიხეილ რამიშვილი: მამას სიმღერები აკრძალული იყო, მახსოვს, როგორ ჩამოხსნეს მისი კონცერტის აფიშები

ადვოკატ  მიხეილ რამიშვილს საზოგადოება გახმაურებული საქმეებით იცნობს,  რომელთა  შორის განსაკუთრებით რეზონანსული სანდრო გირგვლიანის, თამარ ბაჩალეიშვილის და ე.წ, ცინიდის საქმეები იყო. ყველა ამ საქმემი მიხეილ რამიშვილი, როგორც ადვოკატი, დაზარალებულთა ინტერესებს იცავდა, თუმცა მის მიერ გაკეთებული თამამი სამოქალაქო განცხადებებით, მისი გზა  ადვოკატობიდან პოლიტიკამდე მივიდა. ახლახან ის პოლიტიკური პარტიის „ჩვენ“ წევრი გახდა და  საკუთარ ძალებს უკვე  პოლიტიკურ ასპარეზზე მოსინჯავს.  

მიხეილ რამიშვილი ცნობილი ქართველი მომღერლის ოთარ რამიშვილის შვილია. მუსიკა მის ცხოვრებაშიც მთავარი ისტორია  იყო, თუმცა ადვოკატის საქმემ, რომელიც 25 წლის ასაკში დაიწყო, პროფესიულ მუსიკას მაინც ჩამოაშორა. დღეს   რამიშვილების დინასტიას აგრძელებს მიხეილ რამიშვილის შვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც ძალიან ცნობილი ჩელისტია და წარმატებული მუსიკალური კარიერა აქვს.  

საყვარელი საქმის, მუსიკის და ოჯახური ისტორიებით მიხეილ რამიშვილი  „თბილისი პოსტის“ სტუმარია.    

მიხეილ რამიშვილი: გარემო, რომელშიც გავიზარდე, იყო ძალიან ტრადიციული. ეს ტრადიციები  მოგვყვებოდა ჩემი ბებია -ბაბუადან,  რომელთაც გამორჩეული ოჯახი ჰქონდათ. ბაბუა მიხეილ რამიშვილი იყო კარგი პოეტი, ბებია იყო მარი მაისურაძე. დიდი ბებია მაშო მაყაშვილი და ქაქუცა ჩოლოყაშვილი ალალი ბიძაშვილ-მამიდაშვილი იყვნენ. ბებია ულამაზესი ქალი იყო, ძალიან დახვეწილი, ჩვენს ოჯახში იმ პერიოდიდან არსებობდა სიმღერა, პოეზია. ბაბუა კომუნისტებმა 17 წლის ასაკში გადაასახლეს, მან გადასახლებაში შეისწავლა ვოკალი, როცა თბილისში დაბრუნდა, ისეთი მონაცემები ჰქონდა ოპერის მომღერლობა შესთავაზეს, თუმცა ბაბუა ამაზე არ დათანხმდათ. ის წლები იყო მთავარი ბანკის რევიზორი.  კავსაძეზე, სახლში  სადაც დაიბადნენ მამა და მამიდა, ყოველდღე იმართებოდა პოეზიის, მუსიკის საღამოები.  მათთან იკრიბებოდნენ ინტელიგენციის წარმომადგენლები, რომლებიც ქალაქში ურთიერთობების, გემოვნების, ქცევის წესებს ამკვიდრებდნენ.   ეს ყველაფერი ძალიან აისახა მამაჩემზე და მამიდაჩემზე. მამა ძალიან ცელქი ყოფილა, პატარა იყო,  დაავლებდა თურმე ხელს მამამისის გიტარას და ვაკის ქუჩებში, ეზოდან ეზოში გიტარით დადიოდა, მთელი უბანი მას ეძებდა თურმე.  როდესაც  სამამულო ომი  დაიწყო,  ძმებმა მამაჩემი  და ბაბუას ერთ-ერთი ძმისშვილი გურიაში გაუშვეს, თითო -თითო შვილი კი  აქ, თბილისში დაიტოვეს. მამა ჩოხატაურის რაიონის სოფელ ზემო ფარცხმაში იზრდებოდა. იქ დაწერა თავისი პირველი სიმღერა“ მითხარ რად ხარ მოწყენილი“, სიმღერა მიუძღვნა გოგოს, რომელიც იქ ძალიან შეჰყვარებია. ომის დასრულების შემდეგ  ბიჭები დაბრუნდნენ თბილისში, მამამ, ცელქი ხასიათის გამო გურიიდან წამოიღო მეტსახელი „კვაჭიჭო“ ასე დააარქვა ბიოლოგიის მასწავლებელმა, რომელიც თურმე ვერ აჩერებდა გაკვეთილებზე (იცინის)

- რა გავლენა მოახდინა მამამ თქვენს ცხოვრებაზე და რა განსაზღვრა იმან, რომ პოპულარული მომღერლის შვილი იყავით?

- ყველაზე მძაფრად რაც მახსოვს ადრეული ბავშვობიდან, არის სტუმრები ჩვენს ოჯახში. დღე-ღამის რა დროც არ უნდა ყოფილიყო, ჩვენთან სულ იყო სტუმარი, სიმღერა, ქეიფი. მამასთან  მოდიოდნენ საოცარი ადამიანები. მათგან ვსწავლობდი, როგორ უნდა გყვარებოდა ქვეყანა, როგორ  უნდა მოქცეულიყავი ქალთან, როგორი უნდა ყოფილიყავი მტერთან, როგორ უნდა გეცხოვრა თბილისში, როგორი უნდა ყოფილიყავი  რაიონში, თუ სტუმრად ჩახვიდოდი, როგორ უნდა გამოგეხატა პატივისცემა ადამიანების მიმართ. ეს იყო  ნამდვილი აკადემია, შესაძლებლობა  - მესწავლა  ყველაფერი, რაც აუცილებელი იყო ცხოვრებაში. იმის მიუხედავად, რომ მამა აკრძალული იყო ანტისაბჭოური  სიმღერების გამო, ჩვენთან  სახლში  იკრიბებოდნენ სხვადასხვა რანგის ადამიანები, ცეკას მდივნები, კანონიერი ქურდები, მეცნიერები, ხელოვანები, ზოგი არც იცნობდნენ ერთმანეთს,   ყველას ერთმანეთი პროფესორი ეგონათ (იცინის) კაგებეს ერთ-ერთი პოლკოვნიკი მოგვიანებით თავის მოგონებებში წერდა, რომ უშიშროების თანამშრომელს ინაურისთვის შეუტანია მამას სიმღერების კასეტა, რომელიც  არალეგალურად ვრცელდებოდა. უკითხავს ინაურისთვის, რა მოვუხერხოთ ამ კაცსო. ინაურს მოუსმენია კასეტა, მერე მაგიდის უჯრაში ჩაუდია და უთქვამს: რას ერჩით ამ კაცს, დაანებეთ თავიო. მამას სიმღერები დიდხანს იყო აკრძალული. პირველად კონცერტზე იმღერა 1982 წელს, როდესაც გიზო ნიშნიანიძის საღამო  „პაემანი ვერაზე“  გაიმართა, რაზედაც ძალიან იბრძოლეს თავად გიზო ნიშნიანიძემ და დორიან კიტიამ. კომუნისტების ლიდერები, თურმე თავს იკლავდნენ, ოთარის ასე საჯაროდ სცენაზე გამოყვანა  არ შეიძლებაო. მაგრამ მათ მაინც თავისი გაიტანეს.  მამას მაინც იცნობდა მთელი ქვეყანა. მამიდაჩემი მღეროდა ტრიოში, სადაც მათ გიტარით აკომპანიმენტს მამა უწევდათ, დადიოდნენ გასტროლებზე საბჭოთა კავშირის მასშტაბით.  1985 წელს დაგეგმილი იყო მამას სოლო კონცერტი, მაგრამ არც ეს კონცერტი არ შედგა. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი, როგორ ჩამოხსნეს მამას კონცერტის  აფიშები.   

იმ დროს მე და ჩემი ორივე  ძმა პატარები ვიყავით, მაგრამ მაინც  ვგრძნობდით, რომ მამა განსხვავებული იყო, ხანდახან საუბრებსაც მოვკრავდით ხოლმე ყურს. მამას ცხოვრების გამო ყველასთვის მისაღებები არ ვიყავით, მაგრამ ეს არ იყო ჩვენთვის პრობლემა. ჩვენ ვაკეში გავიზარდეთ, სადაც მძიმე 90 იან წლებშიც კი, რომელიც გავიარეთ, სრულიად სხვა წესები იყო. ერთმანეთზე მტრად გადაკიდებული ადამიანებიც კი მარტივ წესებს იცადნენ, არ გაუსწორდებოდნენ დაპირისპირებულ ადამიანს, თუ ის ქალთან,  ბავშვთან, ოჯახთან  ერთად იყო. ეს არაა ლეგენდა. ეს იყო ცხოვრების წესი, რომელსაც ქმნიდნენ ქართლოს კასრაძე, ნიაზ დიასამიძე, სხვები და სხვები. მამაც დიდი დამცველი იყო ამ წესების, რომელიც მაშინ ახასიათებდა თბილისს, მაგრამ სამწუხაროდ, დღეს აღარ არსებობს. მაშინ არ არსებობდა ჭორაობა, არ უნდა დაგეჩაგრა ადამიანი, არ უნდა გაგეყიდა მეგობარი. ადამიანებს არ ჰქონდათ დაუსჯელობის სინდრომი, ყველამ იცოდა, რომ თუ არასწორად მოიქცეოდა და რამეს დააშავებდა,  ჯერ ერთი მარტო რჩებოდა და მეორეც, აუცილებლად მიიღებდა  პასუხს  ადამიანებისგან, რომელთაც სიტყვაც ეთქმოდათ და ავტორიტეტი ჰქონდათ. ყველამ იცოდა, რომ თავისი ქცევით იყო პასუხისმგებელი  თავის  ღირსებაზე და  მომავალზე.  

ოთარი პედაგოგიურ საქმიანობასაც ეწეოდა, მოდიოდნენ  ბავშვები ჩვენთან  მამებთან ერთად, თუმცა შემდეგ გაირკვეოდა ხოლმე  რომ ეს „ყურადღებიანი“  მამები ჩვენს სახლში მამაჩემის ცხოვრების შესასწავლად დადიოდნენ კაგებეს დავალებით, ზოგი თვითონაც კაგებეს თანამშრომელი იყო. მიდიოდა შესწავლა, თუ როგორ ვცხოვრობდით, როგორები ვიყავით, რაზე ველაპარაკებოდით ბავშვებს. წლები რომ გადიოდა ალალად გვიყვებოდნენ  რაც ხდებოდა. მამას ეს წინააღმდეგობები ვერ აჩერებდა. ვერ იტანდა უსამართლობას და სასტიკად ებრძოდა, უსამართლოდ დაჩაგრული ადამიანის დასაცავად ცხრა მთას გადაივლიდა, ყველაფერს გააკეთებდა, ყველას შეაწუხებდა და მაინც დაეხმარებოდა. პირდაპირ შემიძლია ვთქვა, რომ უსამართლობასთან შეუგუებლობა და ბრძოლა მამაჩემისგან გადმომეცა „მემკვიდრეობით“  

228083213_4639187999447956_8272943878168240914_n

- როდესაც პროფესიული არჩევანი იურისტის პროფესიაზე გააკეთეთ, მამას როგორი რეაქცია ჰქონდა?   

- მე თავიდან  ნიჭიერთა ათწლედში ვსწავლობდი. ეს რა თქმა უნდა მამის გავლენაც იყო. ვიცოდი, რომ უნდა ვყოფილიყავი მუსიკოსი და შინაგანად დღესაც მუსიკოსი ვარ. ვწერ სიმღერებს, ლექსებსაც. 5 წლის ვიყავი, როდესაც უკვე გიტარაზე ვუკრავდი,  ფილარმონიაში გამიყვანეს კონცერტზე, რომელშიც მონაწილეობდნენ გიტარისტები საბჭოთა კავშირის სხვადასხვა რესპუბლიკებიდან.  შემდეგ ჩავაბარე კონსერვატორიაში, საკმაოდ კარგი პოტენციალი მქონდა, ალტისტი ვიყავი. 90 იან წლებში კონსერვატორიაში  გამოცდაზე ჩელოს ფუტლიარით რომ მივდიოდი, პოლიცია  მაჩერებდა და იწყებდა გამოკითხვას, რა მედო ჩელოს ფუტლიარში. ვეუბნებოდი, კაცო ალტი დევს, გამოცდაზე მივდივარ, რა ალტი,  სად შენ და სად  კონსერვატორია, ავტომატი ხომ არ გიდევსო, არ მანებებდნენ თავს (იცინის)   ცუდი დრო იყო. პირადად მეც მეგობრებთან მიმართებაში ბევრ უსამართლობას წავაწყდი, იყო უკანონო დაკავებები და ადამიანის უფლებების  დარღვევები.  იმის მიუხედავად, რომ სულ ვმალავდი ჩემს სახელ-გვარს და არ მინდოდა, რომ მამაჩემის სახელით მესარგებლა,  ხან რას ვიგონებდი, ხან -რას, რომ ჩემი  ვინაობა არ გამემჟრავნებინა, დადგა დრო, რომ უნდა მეთქვა ვინ ვიყავი. ვიფიქრე, რომ  უსამართლობასთან ბრძოლა უფრო კარგად შემეძლო, თუ გავხდებოდი იურისტი. ჩავაბარე უნივერსიტეტში, იურდიულზე. იქამდე  ვუკრავდი ვასო გოძიაშვილის  სახელობის გალა - ორკესტრში, ტელევიზიის ორკესტრში, კვარტეტში, მაგრამ დავანებე ყველაფერს თავი და გავხდი იურისტი. მამა მიხვდა, რატომ მივიღე ასეთი  გადაწყვეტილება და  რატომ გავაკეთე ეს არჩევანი. 2000 წლიდან დავიწყე მუშაობა ადვოკატად. მამას მოწონდა ჩემი საქმიანობა, ხშირად მეუბნებოდა ხოლმე ხუმრობით, დათესე თხილი ამოვა თხილი, რაც მამა არის, ის არის შვილიო, თუმცა მამაჩემი ბევრად მაგარი კაცი იყო, მე მისნაირი ვერასდროს ვერ ვიქნები (იცინის)

-კარიერის განმავლობაში რამდენიმე გახმაურებულ საქმეზე მოგიწიათ მუშაობა, პროფესიულად რას ნიშნავდა თქვენთვის სანდრო გირგვლიანის და თამარ ბაჩალეიშვილის საქმეებზე, ასევე ე.წ. ციანიდის საქმეზე მუშაობა? 

- ყველა ეს საქმე იყო უმძიმესი,  როგორც პირადად  ჩემთვის, ასევე - საზოგადოებისთვის. პირველი იყო, სანდრო გირგვლიანის საქმე,  მე პირველი ადვოკატი ვიყავი, ვინც ამ საქმეზე მუშაობა დაიწყო, ვიცავდი ირინა ენუქიძის ინტერესებს. როდესაც სტრასბურგიდან ჩამოვიდა გადაწყვეტილება, რომელმაც მთელი სისტემა ამხილა სანდრო გირგვლიანის სიკვდილის ჩაფარცხვაში, ეს აღმოჩნდა წინა ხელისუფლების დასასრული. ამ საქმის გამო აღმოვჩნდი დაპირისპირებული ხელისუფლებასთან, რომელმაც 2011 წელს დამაკავა, პროვოკაცია მომიწყვეს და გამიშვეს ციხეში. მამაჩემი ისე გარდაიცვალა და ისე  დაკრძალეს, პანაშვიდზეც კი არ გამომიყვანეს, რომ  მამას დავმშვიდობებოდი. დიდი ბრძოლის შემდეგ გამოვედი ციხიდან. მოვიდა ახალი ხელისუფლება, მერე იყო ციანიდის საქმე, რომლის გამოც  დავუპირისპირდი სუსს, გოგაშვილს. მთელი სისტემა იყო ჩართული ამ საქმეში, მათ შორის საპატრიარქო. დეკანოზს უსამართლოდ მიუსაჯეს  ცხრა წელი და დააინვალიდეს. ამის შემდეგ იყო თამარ ბაჩალეიშვილის ამბავი, ყოველთვის ვამბობ,  რომ  ის მოკლეს და ყველაფერი გააკეთეს, რომ  საქმე  არ გახსნილიყო. სტატისტიკურად იმხელა რესურსი ჩადეს ამ საქმის არგახსნაში, რომ არც ერთ საქმეში არ ყოფილა ჩადებული ამხელა რესურსი, რაც კი საქართველოში საგამოძიებო სისტემა არსებობს. ერთხელ ვუთხარი ირაკლი შოთაძეს, მე არ გელაპარაკებით როგორც ადვოკატი, გელაპარაკებით, როგორც მამობილი, რომელსაც შვილობილი მოუკალით-მეთქი. მართლაც ამ საქმის მიმართ განსაკუთრებული ემოციები მქონდა. მე არ ვიცნობდი ამ ოჯახს, როგორც კი მშობლებმა  მოაწყვეს აქცია, სადაც განაცხადეს, რომ  დაკარგულ შვილს ეძებდნენ, წავედი  აქციაზე, როგორც 27 წლის გოგოს და 18 წლის ბიჭის მშობელი. ბაჩალეიშვილებმა მთხოვეს დახმარება, როგორც კი მოხდა ამ საქმეში ჩემი ჩართვა, მეორე დღესვე  მიიყვანეს მანქანა იმ ადგილზე. თამარ ბაჩალეიშვილის საქმე იმდენად რეზონანსული გახდა, ხელისუფლება ყველაფერს აკეთებდა, რომ ჩემი დისკრედიტაცია მომხდარიყო. თვალთვალს და მიყურადებას მარტო ჩემზე კი არა, ჩემი ოჯახის წევრებზე, მეუღლეზე, შვილებზე, ძმებზეც კი  ახორციელებდნენ. ერთხელ ჩემმა შვილმა, ლიზიკომ მითხრა: მამა თეთრი „შკოდა“ მომაშორე, 5 დღეა დამდევსო, თუმცა არც ერთ ჩემი ოჯახის წევრს  თვალთვალის არ შეშინებია, ერთი საყვედური არ უთქვამთ ჩემთვის, პირიქით, ლიზა სულ მეუბნებოდა, მიდი მამა მიაწექიო (იცინის) საბოლოდ ისე გამოვიდა, არც ერთი ხელისუფლებისთვის არ აღმოვჩნდი  მისაღები ჩემი პოზიციის გამო.   

435211472_7782050445140472_7456057324438343252_n

- ცოტა ხნის წინ პოლიტიკური პარტიის წევრი გახდით. საბოლოოდ გადაწყვიტეთ პოლიტიკაში ჩართვა? როგორც მახსოვს, წლების წინ   თბილისის მერის არჩევნებშიც აპირებდით კენჭისყრას.

- 2017 წელს, როდესაც თბილისის მერის არჩევნები ტარდებოდა, მე შევხვდი შალვა ნათელაშვილს, სადაც  ოპოზიციური სპექტრიც იყო შეკრებილი. მითხრეს, რომ თუ  ჩემი სურვილიც იქნებოდა, ოპოზიცია  წამოაყენებდა ჩემს  კანდიდატურას და მე  მექნებოდა მათი მხარდაჭერა თბილისის მერის არჩევნებში. მაშინ „ციანიდის საქმეში“ ისე  ვიყავი ჩართული, საქმეს ვერ მივატოვებდი და უარი ვთქვი. ძალიან კარგად ვიცი ქართული პოლიტიკის კულისები. სულ ვამბობ,  რა ღირსებითაც ვცხოვრობ საჯარო სივრცეში, იგივენაირად ვიცხოვრებდი, პოლიტიკაში რომ ვიყო. ვერაფერი შემიცვლიდა ღირებულებებს. არის წესები, რომელსაც მე არ ვემორჩილები. რომ ამბობენ, პოლიტიკა ბინძურიაო, სიბინძურე ყველგან შეიძლება იყოს, მათ შორის პოლიტიკაშიც, მაგრამ პოლიტიკაც შეიძლება აკეთო სიბინძურის გარეშე. გააჩნია, შენ როგორ უდგები შენს  ცხოვრებას და შენს საქმეს. მამაჩემს ჰქონდა ერთი კარგი ნათქვამი, სანამ ქართველები მარტო საკუთარ თავზე ფიქრს და ზრუნვას  და თხასავით „ მეე მეეს“ ძახილს არ გადავეჩვევით, მანამდე  ჩვენი საშველი არ იქნებაო. მართლაც ასეა.

პარტიაში „ჩვენ“ რომლის წევრიც ცოტა ხნის წინ გავხდი პატიოსანი, წესიერი, ქვეყნის მოყვარული  ადამიანები შედიან. მრავალი  წელია,  დავით ქაცარავა დიდ საქვეყნო საქმეს აკეთებს  საოკუპაციო ხაზთან. ამისი არდანახვა  შეუძლებელია.  მინდა ჩემი მსოფლმხედველობა, გამოცდილება გამოვიყენო  ჩემი ქვეყანის სასიკეთოდ. ძალიან მინდა, რომ ჩემი ქვეყანა იყო  ძლიერი, მდიდარი, სამართლიანი,  ვხედავდე  ისეთ საქართველოს,  როგორიც იყო  წარსულში, როცა ადამიანებს ჰქონდათ ბედნიერი, გაღიმებული  სახეები, უხაროდათ სახლში სტუმარი და არ ეშინოდათ მასპინძლობის. მე ასეთი საქართველო მინდა და არა გაღორებული, კორუმპირებული ადამიანების მიერ გაღატაკებული ქვეყანა,  რომლებსაც მხოლოდ    საკუთარი  ოჯახები აინტერესებთ და ატყუებენ  საკუთარ ხალხს. ცდილობენ, დაამონონ, „დააჩმორონ“ ადამიანები,  წაართვან  ღირსება და თავმოყვარეობა. მათ არ იციან, რომ ყველაფერი არ იყიდება, მით უმეტეს სამშობლო არ იყიდება. დღეს არჩევანი დგას ასე - ან თავისუფლება, ან 1921 წელი. რომ გაიძახის ხელისუფლება ომი, ომიო, ვის უნდა ომი?  ომი არავის არ უნდა. ომი მხოლოდ იარაღით ხომ არ ხდება, ავტობანიდან რამდენ მეტრით არის დაშორებული ოკუპანტი, ხელისუფლების რომელიმე წევრი ჩასულა იქ და  უნახავს როგორ ცხოვრობს ხალხი საოკუპაციო ხალხთან?!  სამწუხაროდ, ასეთ მძიმე სიტუაციაში ვართ. არის წითელი ხაზები, რომელიც არ უნდა გადალახო - არც საქმეში და არც ცხოვრებაში, ეს წითელი ხაზები, სამწუხაროდ  ჩვენს ქვეყანაში ბევრმა გადალახა.

-  ოჯახზე მინდა გკითხოთ, თქვენი ქალიშვილი ლიზა რამიშვილი, რომელიც თქვენი ოჯახური ტრადიციის გამგრძელებელია.  

- როდესაც ოთარმა პატარა ლიზას მოუსმინა, მითხრა, დაიმახსოვრე, ლიზა ისეთი მუსიკოსი  დადგება, ყველა რამიშვილს გადაგვიჯოკრავსო. მაშინ ლიზას ახალი დაწყებული ჰქონდა ჩელოზე დაკვრა.15 წლის იყო ლიზა როდესაც გავუშვით  კრონბერგის  აკადემიაში და დამოუკიდებლად ავიდა იმ მწვერვალებზე. გერმანიიდან შვეიცარიაში გადავიდა, როდესაც ჟენევის კონსერვატორიიდან მიიღო მოწვევა. წლები იყო ესპანეთში, დღეს საქართველოში ცხოვრობს, აქედან დადის მოწვევით  კონცერტებზე და ფესტივალებზე  მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყნებში. ლიზას  ისე უყვარს თავისი სამშობლო, სხვაგან  დიდხანს ცხოვრება,  ალბათ  გაუჭირდება. ჩვენი ოჯახის ყველა სიკეთე ლიზაზე  გადავიდა. ერთხელ გამომიცხადა, შენ აღარ ჩაერიო, ბაბუას შემოქმედებას მე მივხედავო და ყველაფერი გადაიბარა. მამაჩემის  90 წლისთავის გადახდას ვაპირებდით, მაგრამ როგორც ხდება ხოლმე, ვერ მოვიძიეთ კონცერტისთვის საჭირო რესურსები. დარწმუნებული ვარ, ლიზა მაინც მოაწყობს საოცარ საღამოს,  ეს არ იქნება მხოლოდ კონცერტი, ეს  იქნება ოთარის  საღამო და გახსენება, თუ  როგორ უნდა იცხოვრო სწორად და ღირსებით.   

თამუნა ნიჟარაძე   

1488687_770856473007661_3753533640783965303_n

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати