USD 2.7288
EUR 3.1602
RUB 3.4651
თბილისი
«The New York Times» (აშშ): „საქართველოს ოდესღაც სამრეწველო, ახლა კი დეპრესიული რეგიონები საბჭოთა წარსულზე ნოსტალგიას განიცდიან“ (შთაბეჭდილებები კაზრეთისა და ჭიათურის შესახებ)
თარიღი:  

აშშ-ის გაზეთის „ნიუ-იორკ თაიმსის“ (The New York Times) 23 ივლისის ნომერში დაბეჭდილია სტატია სათაურით „საქართველოს ოდესღაც სამრეწველო, ახლა კი დეპრესიული რეგიონები საბჭოთა წარსულზე ნოსტალგიას განიცდიან“ (ავტორი - ივან ნეჩეპურენკო), რომელშიც გადმოცემულია კაზრეთისა და ჭიათურის მოსახლეობის დღევანდელი ყოფა-ცხოვრება, მათი პრობლემები, ფიქრები და განცდები.

გთავაზობთ პუბლიკაციას შემოკლებით:

საქართველოს პატარა ქალაქი კაზრეთი სომხეთის საზღვართან ახლოს, თვალწარმტაც მთებში მდებარეობს და ოდესღაც კეთილმოწყობილი ინფრასტრუქტურით ამაყობდა - აქ იყო კინოთეატრი, ბანკი, კულტურისა და დასვენების პარკი, ცენტრალური მოედანი მუსიკალური შადრევნებით, ორი საშუალო სკოლა და საბავშვო ბაღები. კაზრეთში ხშირად ჩამოდიოდნენ სიმღერისა და ცეკვის ანსამბლები, სპორტული გუნდები და მთელი საბჭოტა კავშირის მასშტაბით ტურნირები ტარდებოდა. რა თქმა უნდა, ცენტრალური გათბობა, წყალმომარაგება და ელექტროენერგია პრაქტიკულად უფასო იყო. „აქ ნამდვილი კომუნისტური ოაზისი იყო“, - ამბობს 52 წლის დავით ჯაყელი, რომელიც ადრე სახელმწიფო პროფესიულ-ტექნიკურ სასწავლებელში დურგლად მუშაობდა.

დღეს კაზრეთში, რომელიც თბილისიდან 80 კილომეტრში მდებარეობს, თითქმის 5500 ადამიანი ცხოვრობს. საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ, 1990-იან წლებში, კაზრეთის ინფრასტრუქტურა დაინგრა: საბჭოთა გეგმიური ეკონომიკის გაქრობისთანავე ადგილობრივი ოქროსა და სპილენძის საბადოს ბაზაზე მოქმედი სახელმწიფოს კუთვნილი სამთო-გამამდიდრებელი ქარხანა ფინანსური მხარდაჭერის გარეშე დარჩა, წამგებიანი გახდა და დაიხურა, ასობით ადამიანმა კი სამუშაო დაკარგა. წლების შემდეგ საბადოები და ქარხანა ისევ ამუშავდნენ, მაგრამ უკვე კერძო საკუთრების სახით და საკმაოდ მოკრძალებული მასშტაბით.

ამჟამად ქალაქში მხოლოდ ერთი სკოლა მოქმედებს, კინოთეატრი და ბანკი აღარ არის, შადრევანი, რომლებიც ქალაქის ცენტრალური მოედანს ამკობდა, დაშრა და დიდი ხანია გაქრა. ბათქაშმოცვენილ საცხოვრებელ კორპუსებს შორის მდებარე ორმოებით სავსე ქუჩებში ძაღლები დაწანწალებენ.

„ის, რაც ჩვენ დაგვემართა - ძალიან დიდი უსამართლობას წარმოადგენს“, - თვლის დავით ჯაყელი, რომელიც ახლა იმით არის დაკავებული, რომ თავის სახლთან ახლოს ჯართს აგროვებს და ჰყიდის.

ბოლო სამი ათეული წლის განმავლობაში საქართველო, სადაც 3,5 მილიონი ადამიანი ცხოვრობს, ყოფილ მოკავშირე საბჭოთა რესპუბლიკებს შორის ერთ-ერთ ყველაზე პროდასავლურ ქვეყნად გადაიქცა. გამოკითხვები რეგულარულად აჩვენებს, რომ მოსახლეობის 60%-ზე მეტს ევროკავშირში და ნატოში გაწევრიანება სურს. იმავდროულად შენარჩუნებულია დაძაბულობა მათ შორის, ვინც საქართველოს მომავალს დასავლეთთან ინტეგრაციაში ხედავს და ვისაც ნოსტალგია აქვთ ქვეყნის საბჭოთა წარსულზე (ძირითადად ღარიბ რეგიონებში) - იმდროინდელი სტაბილური შემოსავლებისა და ყველასათვის ხელმისაწვდომი განვითარებული სოციალური ინფრასტრუქტურის გამო.

მიმდინარე წლის დასაწყისში თბილისის ქუჩებში ათასობით ადამიანი გმოვიდა საპროტესტო აქციებზე, რომელიც მიმართული იყო ხელისუფლების მიერ შემუშავებული იმ კანონპროექტის წინააღმდეგ, რომელიც დასავლეთის მიერ დაფინანსებული არასამთავრობო ორგანიზაცების გავლენას ზღუდავდა. კრიტიკოსების მტკიცებით, პარლამენტის მიერ მაისში მიღებული კანონი საქართველოს წარსულისაკენ ეწევა და ისევ რუსეთის ხელში აგდებს, ხოლო ბრიუსელი ხაზს უსვამს, რომ აღნიშნული საკანონმდებლო აქტი საქართველოს ევროატლანტიკურ ბლოკებში გაწევრიანებას გაართულებს.

ეს დაძაბულობა გაღრმავებულია უკრაინაში მიმდინარე ომითაც: ერთი მხრივ, რუსეთთან ომმა ქართული პროდასავლური ოპოზიციის გააქტიურება გამოიწვია, რომლისთვისაც ქვეყნის მთავრობის მიერ დასავლეთის მიერ მირებული ანტირუსული სანქციების მიმართ დაკავებული ნეიტრალური პოზიცია პრორუსლობას (რუსეთუმეობას) ნიშნავს, ხოლო მეორე მხრივ - ბევრ ქართველს არ სურს რუსეთის პროვოცირება და შიშობენ - ვაითუ უკრაინის ტრაგიკული მოვლენები მათ სამშობლოშიც განმეორდეს.

მაგრამ კაზრეთში და სხვა პროვინციულ სამრეწველო ქალაქებში, სადაც ათეულობით წლებია უმუშევრობის მაღალი დონეა შენარჩუნებული, დემონსტრანტების პროსადავლური მოთხოვნები და მათი პროგნოზები - საქართველო ისევ რუსეთის ხელში ჩავარდებაო, საკმაოდ არადამაჯერებლად ითვლება.

ბევრი მოქალაქე საბჭოთა პერიოდს ოკუპაციისა და პოლიტიკური რეპრესიების ეპოქად მიიჩნევს, მაგრამ ასევე ბევრი თვლის (განსაკუთრებით სასოფლო რეგიონებში), რომ საბჭოთა პერიოდი სიუხვისა და აყვავების წლებს წარმოადგენდა და ყველას სამუშაო ჰქონდა. დღეს კი თბილისის მიღმა უმუშევრობა, ლოთობა და ნარკომანია არის გავრცელებული.

62 წლის დათუნა ყაფლანიშვილი, რომელიც კაზრეთის სამთო-გამამდიდრებელი კომბინატში ჯერ კიდევ იმ დროს მუშაობდა, როცა ქარხანა სახელმწიფოს ეკუთვნოდა, თვლის, რომ საბჭოთა პერიოდი მის ცხოვრებაში ყველაზე საუკეთესო დრო იყო. „ისინი ვერაფერს ვერ აცნობიერებენ“, - ამბობს დათუნა თბილისური საპროტესტო აქციების მონაწილეებზე, - რუსეთის გარეშე აქ არაფერი არ იქნება“.

ნახევრადმიტოვებულ სოფლებში და ქალაქებში, რომლებიც ათეული წლების განმავლობაში დავიწყებულნი არიან, ევროპული მომავლის პერსპექტივა ბევრისთვის მირაჟს წარმოადგენს.

ერთ-ერთი ასეთი ქალაქია ჭიათურა, რომელიც ოდესღაც საბჭოთა სამრეწველო სამოთხედ იყო ცნობილი. ჭიათურა განთქმული იყო საბჭოთა კავშირში უდიდესი მარგანეცის საბადოთი, სამთო-გამამდიდრებელი კომბინატით და შექმნილი ინფრასტრუქტურით -  საბაგირო გზებით, რომლითაც მუშა-მოსამსახურეები მაღაროებში სამუშაოდ მიდიოდნენ და მთების კალთებზე შეფენილი საცხოვრებელი მიკრორაიონებით.

საბჭოთა პერიოდთან შედარებით ჭიათურის მოსახლეობის რაოდენობა თითქმის ორჯერ შემცირდა. ამჟამად მაღაროები მუშაობენ, მაგრამ მუსახელის მცირე რაოდენობით. ქალაქის ამჟამინდელი სოციალური ინსფრასტრუქტურა დაკნინებულია და საბჭოთადროინდელს ვერ შეედრება.

დღეს ჭიათურის სამრეწველო ცენტრისაგან მხოლოდ აჩრდილიღა დარჩა - საწარმოები და გასართობი დაწესებულებები არ მუშაობენ, ხოლო ცნობილი საბაგირო გზები, მინებჩამსხვრეული ვაგონებით, მხოლოდ მცირერიცხოვან მოსახლეობასღა ემსახურება.

საბჭოთა პერიოდში  ჭიათურიდან თბილისში ყოველდღიურად მატარებელი დადიოდა, თვით ქალაქში კი მდინარე ყვირილას ნაპირებზე სატრანსპორტო მარშრუტები მოქმედებდნენ - ტროლეიბუსები მოძრაობდნენ. დღეს ნახევრად დანგრეული სარკინიგზო სადგურის შენობა ცარიელია, თბილისის მატარებელი გაუქმებულია, ტროლეიბუსები კი ჯართად გადაიქცნენ და დაჭრეს. „ადრე, კომუნისტების მმართველობის დროს, ჩვენ კარგად ვცხოვრობდით“, - ამბობს 68 წლის მამია გაბესკელიანი ზოდიდან, ჭიათურასთან მდებარე მაღაროელთა დასახლებიდან, - „მაგრამ 1990-იანი წლებიდან მოყოლებული, ჩვენი მდგომარეობა სულ უარესდება“.

მამია გაბესკელიანი არ ენდობა არც თბილისელ დემონსტრანტ-მომიტინგეებს და არც ქვეყნის მთავრობას: „არის ერთი სიმართლე და ასი ტყუილი. მათ ერთმანეთისაგან ძნელად თუ გაარჩევ, - ამბობს იგი, - ყველა ამტკიცებს, რომ თვითონ მართალია, სხვები კი მატყუარები და თავს გახვევს საკუთარ პოზიციას“.

ჭიათურის მცხოვრებთა სასოწარკვეთილ ყოფას ამძიმებს გარემოს არასახარბიელო მდგომარეობაც: მიტოვებული კარიერები, გაჩეხილი ტყეები და სამთო-მომპოვებელი საქმიანობის შედეგად დატოვებული ნარჩენების გიგანტური გროვებით. ბუნებისადმი მიყენებული ზარალის ნაწილი საბჭოთადროინდელია, მაგრამ როგორც ადგილობრივი მცხოვრებლები ამბობენ, მთავრობას იმ პერიოდიდან მოყოლებული თითიც არ გაუნძრევია სიტუაციის გამოსასწორებლად და სამთო-მომპოვებელი კომპანიების მტაცებლური საქმიანობის აღსაკვეთად. ყოფილი სამრეწველო ცენტრის ბევრი მცხოვრებისათვის არ არსებობს რაიმე პრინციპული განსხვავება პროდასავლურ მთავრობასა (რომელიც საქართველოს 2000-იანი წლებიდან მართავს) და დღევანდელს შორის (რომელსაც რუსეთის მიმართ უფრო ნეიტრალური პოზიცია აქვს დაკავებული).

დაპირებული აყვავება, რომელიც აუცილებლად უნდა მომხდარიყო დამოუკიდებლობის პირობებში, ჯერ-ჯერობით არ მომხდარა, ხოლო საზღვრების გახსნამ და უვიზო რეჟიმმა ხელი შეუწყო მოსახლეობის საზღვარგარეთ წასვლას რაიმე სამსახურის პოვნის მიზნით. მიგრაციის შედეგად პროვინციული ქალაქები კიდევ უფრო დაცარიელდა.

თუმცა ისიც უნდა ითქვას, რომ საქართველოს გაპარტახებული სამრეწველო პროვინციების ზოგიერთი მცხოვრები სხვაგვარად ფიქრობს. 35 წლის კინორეჟისორი კოტე აბდუშელიშვილი, რომელიც თბილისსა და ზოდს შორის ხშირად დადის, ცდილობს ადგილობრივი მოსახლეობა დაარწმუნოს, რომ საქართველოს დასავლეთის ნაწილი უნდა გახდეს: „ადამიანები დასავლეთის მიმართ სკეპტკურად არიან განწყობილნი“, - სევდიანად ამბობს კოტე, - 30 წელი გავიდა დამოუკიდებლობის აღდგენიდან, სიტუაცია კი სულ უფრო უარესდება“. მისი თქმით, არსებობს უდიდესი განსხვავება მოდურ კაფეების, თანამედროვე უნივერსიტეტებისა და ტექნოკლუბების  მქონე თბილისის ახალგაზრდობის პოზიციებსა და ზოდის მოსახლეობის თვალსაზრისებს შორის. ეს ქვეყნის სხვა ასობით ქალაქსა და სოფელშიც შეინიშნება. „საქართველოს პროვინციების მოსახლეობისათვის დასავლეთი ის არის, სადაც მათი შვილები და ახლობლები „გასტარბაიტერების“ სახით სამუშაოდ მიდიან“, - ამბობს კოტე, რომელიც თანაუგრძნობს თბილისელ დემონსტრანტებს და მათ სწრაფვას დასავლეთთან უფრო მჭიდრო კავშირების დასამყარებლად. ამავე დროს იგი თვლის, რომ თანამემამულეების დარწმუნება დასავლეთის უპირატესობაში იოლი საქმე არ არის: „მოსახლეობის უმრავლესობა სოფლის რეგიონებში კონსერვატიულადაა განწყობილი. მათ ეუბნებიან - „არავითარი რუსეთი არ იქნება, მივდივართ დასავლეთისაკენ“,  მაგრამ მათთვის დასავლური მიმართულება არაფერს ნიშნავს“.

ვალერი ჩიტაძეს სურს, რომ თავისი მშობლიური სოფელი ცირკვალი ტურისტულ მექად გადააქციოს. იგი მიწასაც ამუშავებს და ადგილობრივ ექსკურსიებს აწყობს. ვალერი ჩივის, რომ მათთვის, ვინც სოფლებშია დარჩენილი, ცხოვრება მძიმეა. „მარგანეცის მაღაროებში შრომის პირობები საშინელი და აუტანელია, გართობა-დასვენების დაწესებულებები არ არის, კლუბები და კინო-თეატრები დახურულია და აღარ არსებობს... კბილების მკურნალობა რომ დაჭირდეს ადამიანს, იმასაც კი ვერ შეძლებს“, - აღნიშნავს 36 წლის ვალერი. თუმცა იგი ძველებურად დარწმუნებულია, რომ საქართველოს მომავალი დასავლეთზეა დამოკიდებული: „რაც უფრო დავშორდებით დასავლეთს, მით უფრო ღრმად ჩავცვივდებით „შავ ხვრელში“, - ამბობს ვალერი ჩიტაძე.

თბილისელი აქტივისტი, რომელიც მშრომელთა უფლებებს იცავს - სოფო ჯაფარიძე ამერიკაში სწავლობდა. იგი ამბობს, რომ საქართველოს საბჭოური წარსული ღრმად უნდა იქნას შესწავლილი და ყოველმხრივად განხილული. მისი თქმით, დასავლური ორგანიზაციები და მასმედია ძალიან დიდ დროს უთმობენ საქართველოს საბჭოთა პერიოდის ჩრდილოვან მომენტებს, კერძოდ, ხელოვნების მუშაკებისა და ინტელიგენციის წარმომადგენელების მიმართ განხორციელებულ რეპრესიებს, მაგრამ პარალელურად, ისიც ფაქტია, რომ საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ საქართველოს ცხოვრებამ მართლაც ყველა სფეროში დეგრადირება განიცადა. „ბევრი ალკოჰოლს მიეძალა, გაფართოვდა ნარკომანია... აუცილებელია ჩვენ მხედველობაში მივიღოთ საბჭოთა ხელისუფლების საქმიანობის ზოგიერთი ნათელი მომენტიც.  „ცხოვრება იმ დროს უფრო [ხალისიანი] და ბევრად სტაბილური იყო“, - აღნიშნავს სოფო ჯაფარიძე, - არა იმდენად ფულისა და შემოსავლების, არამედ მრავალფეროვნების თვალსაზრისით.. ცხოვრება არ იყო ისეთი მონოტონური, როგორიც დღესაა“.

წყარო: https://www.nytimes.com/2024/07/23/world/europe/georgia-heartland-soviet-union.html

 

თბილისი
კალაძის განცხადებები 17 ივნისის თბილისის მთავრობის სხდომაზე

თბილისის მერიაში დედაქალაქის მთავრობის მორიგი სხდომა გაიმართა. დღის წესრიგით გათვალისწინებული საკითხების განხილვამდე, დედაქალაქის მერმა კახა კალაძემ რამდენიმე განცხადება გააკეთა და აღნიშნა, რომ გმირთა მოედანზე მდებარე ესტაკადას გეგმური გამოკვლევა-გამოცდის სამუშაოები ჩაუტარდება.

მისივე განმარტებით, აღნიშნული პროცესი ესტაკადის კონსტრუქციული ელემენტების ტექნიკურ შემოწმებას, მათი გამძლეობისა და ფუნქციონალურობის შეფასებას მოიცავს.

„სატრანსპორტო პოლიტიკა ბევრი მნიშვნელოვანი კომპონენტისგან შედგება. განსაკუთრებული ადგილი ინფრასტრუქტურის მოწყობას, ქუჩების განახლება-რეაბილიტაციას უჭირავს. ასევე, ყურადღებას ვუთმობთ მიწისქვეშა კომუნიკაციების მოწყობას, შეცვლას. კრიტიკას ვერ უძლებს სხვადასხვა უბანში, ქუჩაზე არსებული მიწისქვეშა კომუნიკაციები. ამიტომ, სადაც შევდივართ სამუშაოებით, პირველ რიგში, მას ვაწესრიგებთ. განსაკუთრებული მნიშვნელობა აქვს ხიდების უსაფრთხოების საკითხსაც, რაც შესაბამისი სამსახურების მიერ პერიოდულად მოწმდება. მონიტორინგის მიზანია დედაქალაქში სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურის უსაფრთხო და გამართულად ფუნქციონირების უზრუნველყოფა“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

მისი თქმით, გმირთა მოედანზე არსებული ესტაკადის გამოკვლევა-გამოცდის სამუშაოები 19 ივნისს დაიწყება და 7 ივლისს დასრულდება.

„დაგეგმილი სამუშაოების გამო, აღნიშნულ პერიოდში, ღამის საათებში (02:00-დან 06:00-მდე) გმირთა მოედნის ესტაკადაზე საავტომობილო მოძრაობა დღეგამოშვებით, სრულად შეიზღუდება. მსგავსი პროფილაქტიკური ღონისძიებები ხელს უწყობს პოტენციური საფრთხეების თავიდან არიდებას“, - აღნიშნა კახა კალაძემ.

მთავრობის დღევანდელ სხდომაზე თბილისის მერმა განაცხადა, რომ ვაკის რაიონში უნივერსიტეტისა და პეტრე ქავთარაძის ქუჩების დამაკავშირებელი საავტომობილო გვირაბის მშენებლობის პროექტის ბოლო ეტაპით გათვალისწინებული სამუშაოები დასრულდა.

მისი თქმით, ახალი გვირაბის მიმდებარედ განხორციელდა უკუშევსების სამუშაოები და უნივერსიტეტის ე.წ. მაღლივ კორპუსთან მისასვლელი საავტომობილო გზაც მოეწყო.

„ჩვენ რამდენიმე კვირის წინ ვაკის რაიონში დავასრულეთ უნივერსიტეტისა და ქავთარაძის ქუჩების დამაკავშირებელი გვირაბის სამშენებლო სამუშაოები. მოძრაობა გახსნილია, ავტომობილები თავისუფლად გადაადგილდებიან. როდესაც ახალ გვირაბს ვხსნიდით, აღვნიშნეთ, რომ ერთადერთი, რაც დარჩენილია, ეს არის გვირაბის მიმდებარედ უკუშევსების სამუშაოები. აღნიშნული სამუშაოები უკვე დასრულებულია. გვირაბის თავზე მოეწყო უნივერსიტეტის ე.წ. მაღლივ კორპუსთან მისასვლელი საავტომობილო გზაც, ტერიტორია აღდგა პირვანდელი სახით და არსებული სივრცე სრულად განახლდა. გარდა ამისა, უახლოეს დღეებში ტერიტორიაზე დავიწყებთ გამწვანების სამუშაოებს“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

ამასთანავე, დედაქალაქის მერმა პროექტის მიზანზე ისაუბრა და აღნიშნა, რომ ის ხელს უწყობს დედაქალაქში თანამედროვე და ფუნქციური ინფრასტრუქტურის შექმნას.

„აღნიშნული პროექტი მიზნად ისახავს უფრო უსაფრთხო, თანამედროვე და ფუნქციური ინფრასტრუქტურის შექმნას. ასევე, სატრანსპორტო გადაადგილების გაუმჯობესებასთან ერთად, საზოგადოებისთვის საცხოვრებელი გარემოს ხარისხის ამაღლებასაც ემსახურება“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

დედაქალაქის მერმა აქვე, მოქალაქეებს მოუწოდა, დასამუხტი მოწყობილობებით სპეციალურად აღჭურვილი პარკირების ადგილები მხოლოდ და მხოლოდ შესაბამისი მიზნით გამოიყენონ.

მისივე განმარტებით, გახშირდა შემთხვევები, როდესაც საპარკინგე ადგილებს, რომლებიც ელექტრომობილების დასამუხტად არის განკუთვნილი, აღნიშნული საჭიროების არმქონე ავტომობილების მძღოლები იყენებენ, რაც კანონდარღვევაა და შესაბამისი რეაგირება მოჰყვება.

„გარემოზე, მათ შორის, ჰაერის სისუფთავეზე ზრუნვა ჩვენთვის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი მიმართულება და ამ მიზნის მისაღწევად მუნიციპალიტეტმა არაერთი ნაბიჯი გადადგა, თუმცა გამოწვევები ჯერ კიდევ გვრჩება. თბილისის მერიამ დედაქალაქის მასშტაბით მოაწყო ელექტროდამტენები - დასამუხტი მოწყობილობებით სპეციალურად აღჭურვილი პარკირების 100-მდე ადგილი, რომელიც განკუთვნილია ელექტროძრავიანი ავტომობილებისთვის. აღნიშნული ადგილები წარმოადგენს მნიშვნელოვან სერვისს ელექტროტრანსპორტის მფლობელთათვის და მათი მიზნობრივი გამოყენება აუცილებელია ამ ინიციატივის წარმატებით განხორციელებისთვის, თუმცა, მიუხედავად პერმანენტული მონიტორინგისა და დაჯარიმებებისა, ხშირია შემთხვევები, როდესაც აღნიშნულ პარკირების ადგილებს, რომლებიც ასევე შესაბამისად მონიშნულია, იკავებენ ავტომობილები, რომელთაც ბენზინზე ან დიზელზე მუშაობენ, რაც დარღვევაა და პრობლემას წარმოადგენს“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

მისი თქმით, დარღვევას მოჰყვება რეაგირება კანონის ფარგლებში და შესაბამისი სამსახური ავტომობილებს საჯარიმო ავტოსადგომზე გადაიყვანს.

„მინდა, ვთხოვო დედაქალაქის მოსახლეობას, გამოვიჩინოთ პასუხისმგებლობა, პატივი ვცეთ ერთმანეთის უფლებებს და ერთად ვიზრუნოთ იმაზე, რომ თბილისი კიდევ უფრო სუფთა, ცოცხალი და ეკომეგობრული ქალაქი გახდეს. თქვენი მხარდაჭერა და ჩართულობა ძალიან მნიშვნელოვანია. ხელი შევუწყოთ ერთმანეთს. ჩვენ ასეთ შემთხვევებზე ვიმოქმედებთ, გვექნება ძალიან პრინციპული დამოკიდებულება“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

როგორც დედაქალაქის მერმა აღნიშნა, ხელისუფლება ახალისებს ელექტრომობილების შემოყვანას ქვეყანაში. კერძოდ, აღნიშნული პოლიტიკის ფარგლებში, ელექტრომობილების განბაჟება, საპარკინგე ადგილები და დამუხტვა უფასოა.

გარდა ამისა, თბილისის მერმა აღნიშნა, რომ ცაგარელის ქ. N5-ში არსებული ტერიტორია, მესაკუთრესთან მოლაპარაკების შედეგად, ქალაქს დაუბრუნდა და მრავალსართულიანი კორპუსის ნაცვლად, იქ რეკრეაციული სივრცე მოეწყობა.

მისივე თქმით, იქ, სადაც არსებობს მწვანე სივრცეების შენარჩუნების შესაძლებლობა, მუნიციპალიტეტი მათ დასაბრუნებლად ყველაფერს გააკეთებს.

„ერთ-ერთი ბოლო მონაცვლეობა, რომელიც რეკრეაციული სივრცის მოსაწყობად განხორციელდა, საბურთალოს რაიონში, არჩილ ცაგარელის ქ. N5-ში არსებული მიწის ნაკვეთია, სადაც, ასევე, მრავალსართულიანი კორპუსის მშენებლობა იყო დაგეგმილი. მესაკუთრესთან მოლაპარაკებების შედეგად, აღნიშნული ტერიტორიაც დაუბრუნდა ქალაქს და ახლა იქ რეკრეაციული სივრცე მოეწყობა. აქვე მინდა, დავავალო საბურთალოს რაიონის გამგებელს, ამ ტერიტორიაზე მწვანე სივრცის მოწყობის სამუშაოები დაიწყოს, სადაც ადგილობრივი მოსახლეობა ვარჯიშს და განტვირთვას შეძლებს“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

დედაქალაქის მერის თქმით, რეკრეაციული სივრცეების დაცვა-შენარჩუნება ადგილობრივი ხელისუფლების პრიორიტეტია.

„არაერთხელ მითქვამს, რომ ყველაზე მეტად, რაც ჩვენს დედაქალაქს უხდება, რეკრეაციული სივრცეებია. მათი დაცვა-შენარჩუნება პრინციპულად მნიშვნელოვანია. ეს ჩვენი პოლიტიკის მთავარი მიმართულებაა. ჯერ კიდევ 2019 წელს, როცა დედაქალაქის გენერალური გეგმა დავამტკიცეთ, ათეულობით ჰექტარ სამშენებლო ტერიტორიას მიენიჭა ისეთი სტატუსი, სადაც მშენებლობა დაუშვებელია და იქ მხოლოდ მწვანე საფარი, ტყეები, პარკები, სკვერები, სპორტული მოედნები და სხვა რეკრეაციული სივრცეები უნდა მოეწყოს. ასევე, გავამკაცრეთ კანონმდებლობა ხე-ნარგავების უკანონო გაჩეხა-განადგურებისთვის, ატმოსფერული ჰაერის დაბინძურების შემსუბუქებისთვის კი გატარდა არაერთი რეფორმა“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

მანვე განმარტა, რომ მსგავსი ადგილმონაცვლეობის განხორციელება მუნიციპალიტეტისგან დიდ ძალისხმევას მოითხოვს.

„ისეთი არეალების გამოსყიდვა დავიწყეთ, რომელიც წლების წინ გასხვისებული იყო სხვადასხვა ტიპის სამშენებლო სამუშაოებისთვის. ეს გარკვეულ ხარჯებთანაა დაკავშირებული - მოგვიწია ადგილმონაცვლეობები იმისთვის, რომ მუნიციპალიტეტს დაებრუნებინა ტერიტორიები და მოეწყო მწვანე სივრცეები. ასეთი ტერიტორიებია: დიღმის ტყე-პარკის ნაწილი, კუს ტბის ასასვლელთან არსებული ტერიტორია, ვაკის პარკის ტერიტორიის ნაწილი, მეტროსადგურ „ავლაბრის“ მიმდებარედ არსებული სკვერის ნაწილი და ა.შ. მომდევნო წლებში მსგავს არაერთ მნიშვნელოვან პროექტს განვახორციელებთ. თბილისს აქვს უდიდესი რესურსი იმისა, რომ მეტი მწვანე სივრცე გაჩნდეს უბნებში. გვახსოვს მავნე პრაქტიკა - რამდენი სპორტული მოედანი, პარკი, სკვერი გასხვისდა სამშენებლო სამუშაოებისთვის. 2017 წლიდან დავამთავრეთ ეს პრაქტიკა და დავიწყეთ ასეთი სივრცეების დაბრუნება“, - აღნიშნა კახა კალაძემ.

 
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.