USD 2.6966
EUR 3.1777
RUB 3.4686
თბილისი
«The Daily Telegraph»: „დასავლეთი მე-5 თაობის მხოლოდ ერთ ავიაგამანადგურებელს F-35-ს აწარმოებს, რუსეთს და ჩინეთს კი თავიანთი მე-5 თაობის თვითმფრინავები უკვე მწყობრში ჰყავთ“
თარიღი:  743

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „დასავლეთი მე-5 თაობის მხოლოდ ერთ ავიაგამანადგურებელს F-35-ს აწარმოებს, მაგრამ ისიც კრიზისულ მდგომარეობაშია, რუსეთს და ჩინეთს კი თავიანთი მე-5 თაობის თვითმფრინავები უკვე მწყობრში ჰყავთ“ (ავტორი - დევიდ ექსი), რომელშიც განხილულია ამერიკული F-35 Lightning II-ის წარმოებასთან დაკავშირებული პრობლემები. „დასავლეთს ჯერ კიდევ საკმაო დრო ჭირდება ვლადიმერ პუტინისეულ და სი ძინპინისეულ ავიაციასთან გასაჯიბრებლად“, - ასეთია პუბლიკაციის დედააზრი.

გთავაზობთ სტატიის შემოკლებულ ვესრიას:

ამერიკულმა „ლოქჰიდმა“ (Lockheed Martin), როგორც იქნა, თითქმის ერთწლიანი შეფერხებით, ისევ დაიწყო ახალი, მეხუთე თაობის უჩინარი ავიაგამანადგურებელის მიწოდება არმიისათვის, მაგრამ ამერიკული ავიაციის გულშემატკივრების სიხარული ნაადრევია - ახალ F-35-ებს მინიმუმ ნახევარი წელიწადი მაინც მოუწევთ სასწავლო ფრენების შესრულება და მხოლოდ მათი დასრულების შემდეგ დაიწყებენ სავარაუდო საბრძოლო დავალებების შესრულებას. თანაც ეს პრობლემა შეეხება როგორც აშშ-ის სამხედრო-საჰაერო ძალებს და საზღვაო ავიაციას, ასევე მოკავშირეებსაც. ეს ფაქტი საკმაოდ მნიშვნელოვან უარყოფით ფონს ქმნის ნატოს არმიებისათვის.

არადა, ამერიკული სამხედრო-საჰაერო ძალები იმედოვნებდნენ, რომ ზებგერითი უჩინარი ავიაგამანადგურებელი F-35 Lightning II („ელვა II”, ფასი - 80 მილიონი დოლარი) შეცვლიდა ამჟამად არსებული ავიაპარკის ძირითად ნაწილს - დაახლოებით ათას ცალ მოძველებულ A-10 Warthog-ებს („მეჭეჭიანებს“), F-15 Eagle-ებს  („არწივებს“) და ყველასათვის ცნობილ F-16 Falcon-ებს („შევარდნებს“).

გამორიცხული არ არის, რომ საკმაოდ გაჭიანურებული, მაგრამ ბოლომდე მიყვანილი F-35-ების პროექტი ჩაანაცვლებს ასევე გაჭიანურებულ F-22 Raptor („მტაცებელი“), რომელიც „ელვების“ მსგავსად, რადარებისათვის შეუმჩნეველია. თუ კიდევ რაიმე შეფერხება არ მოხდება, F-35 Lightning-ები დასავლეთისთვის ერთადერთი მე-5 თაობის თანამედროვე გამანადგურებელი იქნება. მაგრამ საქმე ისაა, რომ სამწუხაროდ, შეფერხებები, სავარაუდოდ, კიდევ იქნება - F-35-ების [კომპიუტერული] პროგრამული უზრუნველყოფა არასახარბილოდ მუშაობს. არადა, თანამედროვე თვითმფრინავებისათვის პროგრამული უზრუნველყოფა ერთ-ერთ მთავარ როლს ასრულებს.

ისმება კითხვა: რატომ ვერ მოაბა თავი „ლოკჰიდმა“ F-35-ების ნორმალურ წარმოებას? გავიხსენოთ, რომ კომპანიამ ერთადგილიანი F-35 ჯერ კიდევ 1990-იან წლებში შეიმუშავა, საცდელი ნიმუში ჰაერში 2000 წელს აფრინდა, ხოლო საბრძოლო ვერსია - 2006 წელს. იმავე ხანებში პენტაგონი იმედიანად იყო განწყობილი, რომ პროექტი სწრაფად რეალიზდებოდა, მაგრამ... „ლოკჰიდმა“ სასწარფოს განაახლა საბორტო პროგრამა Technology Refresh 3 და ერთ-ერთ საცდელ „ელვას“ დაუყენა, თუმცა 2023 წლის იანვარში ჩატარებული გამოცდის შედეგებმა აშშ-ის სამხედრო-საჰაერო ძალები ვერ დააკმაყოფილა და უარი განაცხადა თვითმფრინავების მიღებაზე. სხვათა შორის, F-35-ები ჰაერივით ჭირდება ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის მეორე მთავარ წევრს - დიდ ბრიტანეთსაც, მაგრამ პროექტის სრული რეალიზება გვიანდება.

ამ დროს კი, რუსეთს და ჩინეთს უკვე ფაქტიურად მწყობრში (ექსპლოატაციაში) ჰყავთ თავიანთი მეხუთე თაობის ავიაგამანადგურებლები - SU-57 („სუხოი“) და Chengdu J-20 („ჩენდუ“ – „შავი არწივი“), დასავლეთი კი მხოლოდ ბოლომდე დაუმთავრებელი F-35-ის ამარა რჩება. აშშ-მა და მისმა მოკავშირეებმა თუნდაც დაცქარებული წესით რომ დაიწყონ ბრიტანულ-იტალიურ-იაპონური ავიაგამანადგურებლის Tempest-ის („ქარიშხალი“) პროექტის რეალიზება, მათ ათი წელი მაინც დაჭირდებათ ვლადიმერ პუტინისეულ და სი ძინპინისეულ ავიაციასთან გასაჯიბრებლად.

გულახდილად და ობიექტურად თუ ვიტყვით, დასავლური ავიაცია არასახარბიელო მდგომარეობაშია - ფსონების თამასა წარმოუდგენლად მაღლაა აწეული.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/07/30/f-35-lightning-stealth-5th-gen-fighter-software-problems/

თბილისი
კახა კალაძის განცხადებები 24 დეკემბრის თბილისის მთავრობის სხდომაზე

თბილისის მერიაში დედაქალაქის მთავრობის მორიგი სხდომა გაიმართა. დღის წესრიგით გათვალისწინებული საკითხების განხილვამდე, თბილისის მერმა კახა კალაძემ რამდენიმე განცხადება გააკეთა და 2026 წლის ბიუჯეტის პარამეტრებზე კიდევ ერთხელ გაამახვილა ყურადღება.

მისი თქმით, მომავალ წელს ფინანსები მიემართება იმ პროექტებისკენ, რომლებიც მოქალაქეების კეთილდღეობასა და კომფორტს ეხება, მთავარი პრიორიტეტები კი კვლავ ინფრასტრუქტურის განვითარება და ჯანდაცვის მიმართულება იქნება.

„გუშინ თბილისის საკრებულომ ქალაქის მთავარი ფინანსური დოკუმენტი - 2026 წლის ბიუჯეტი დაამტკიცა. ვისაც გახსოვთ, 2017 წელს, როდესაც ხელისუფლებაში მოვედით, ბიუჯეტის მოცულობა, დაახლოებით, 861 მლნ ლარს შეადგენდა. ამის შემდეგ თანდათანობით, დედაქალაქის ბიუჯეტი იზრდებოდა, რაც საშუალებას გვაძლევდა, ქალაქში ხელშესახები ცვლილებები განხორციელებულიყო. გამონაკლისი არ იქნება მომავალი წელიც. 2026 წლის ბიუჯეტის საერთო მოცულობა შეადგენს 2 193 388 700 ლარს, რომელიც 210 210 700 ლარით მეტია 2025 წლის დამტკიცებულ ბიუჯეტთან შედარებით“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

მისივე თქმით, ბიუჯეტის შემოსავლების სტრუქტურა შემდეგნაირია: საკუთარი შემოსულობები – 1 533 357 600 ლარი; სახელმწიფო ბიუჯეტიდან მისაღები კაპიტალური სპეციალური ტრანსფერი – 630 000 000 ლარი; სხვა კაპიტალური გრანტები (სესხის ფარგლებში დასაფარი დღგ-ის ჩათვლით) – 25 480 000 ლარი; მიზნობრივი ტრანსფერი, დელეგირებული უფლებამოსილების განსახორციელებლად – 4 551 100 ლარი.

„მომავალ წელსაც პრიორიტეტული მიმართულება იქნება ინფრასტრუქტურის განვითარება, რადგან მიგვაჩნია, რომ ქალაქის ინფრასტრუქტურული ნაწილი - გზები, ხიდები, სკვერები, მუნიციპალური ტრანსპორტის მოწესრიგება და ა.შ., მნიშვნელოვანია. ყველაზე მეტ თანხას კი, რა თქმა უნდა, სოციალური და ჯანდაცვის მიმართულებით დავხარჯავთ, რადგან ჩვენთვის ამოსავალი წერტილი ადამიანი და მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობაა, მით უმეტეს, თუ გავითვალისწინებთ იმას, რომ ყველაფერი, რაც ქალაქში კეთდება, კეთდება ჩვენი მოქალაქეების კეთილდღეობისა და კომფორტისთვის“, - აღნიშნა თბილისის მერმა.

ამასთან, კახა კალაძემ ყურადღება კიდევ ერთხელ გაამახვილა იმ მნიშვნელოვან და მასშტაბურ პროექტებზე, რომლებსაც მუნიციპალიტეტი 2026 წელს განახორციელებს.

„გუშინაც დეტალურად ვისაუბრეთ ბიუჯეტის პროექტის მიხედვით დაგეგმილ მსხვილ და ახალ პროექტებზე, თუმცა კიდევ ერთხელ გავიმეორებ, რომ მომავალი წელი აუცილებლად იქნება მნიშვნელოვანი ცვლილებების დასაწყისი, რადგან განხორციელდება: სადგურის მოედნისა და დადიანის ქუჩის დამაკავშირებელი საავტომობილო ხიდის პროექტირება/მშენებლობა; სკვერების მოწყობა/რეაბილიტაცია (მათ შორის დიღმის ჭალები, პირველი რესპუბლიკის პარკის რეაბილიტაცია); ე.წ. სამხედრო ქალაქის პარკის მოწყობა; ვაკის პარკის შადრევნების კასკადის რეაბილიტაცია; ოთხი საბავშვო ბაღის მშენებლობა; ავარიული სახლების ჩანაცვლება; ჭადრაკის სასახლის რეაბილიტაცია; სულხან-საბასა და ინგოროყვას ქუჩების რეაბილიტაცია (კომუნიკაციების ჩათვლით) და ბევრი სხვა პროექტი“, - აღნიშნა თბილისის მერმა.

კახა კალაძემ დღევანდელ სხდომაზე მხარდაჭერისთვის მადლობა გადაუხადა თბილისის საკრებულოს წარმომადგენლებს, ცენტრალურ ხელისუფლებას და უწყების თითოეულ თანამშრომელს.

„აქვე მინდა, ვისარგებლო შემთხვევით და მადლობა გადავუხადო თბილისის საკრებულოს წევრებს მხარდაჭერისთვის. დიდი მადლობა ცენტრალურ ხელისუფლებას, პრემიერ-მინისტრს, ფინასთა მინისტრს, რადგან მათი თანადგომის გარეშე შეუძლებელი იქნებოდა უკვე განხორციელებული თუ დაგეგმილი პროექტების ბოლომდე მიყვანა. მადლობას ასევე იმსახურებენ ჩვენი უწყების თანამშრომლები, რადგან მათი დაუღალავი შრომისა და ერთგულების გარეშე, წარმატებაზე საუბარი წარმოუდგენელია.

მუნიციპალიტეტის თითოეული თანამშრომელი საკუთარ აგურს დებს ქალაქის აღმშენებლობის საქმეში, რაც მე, როგორც თბილისის მერს და როგორც ამ ქალაქში მცხოვრებს, მეამაყება. ბედნიერი ვარ, რომ მყავს ძლიერი, პროფესიონალი, საქმესა და ქალაქზე შეყვარებული, ერთგული ადამიანები. ყველაფერი, რაც ბოლო წლებში გაკეთდა და რაც დაგეგმილია, ჩვენი თითოეული თანამშრომლის დიდი დამსახურებაა. ამ გაკეთებულ საქმეებში უზარმაზარი შრომაა ჩადებული. დარწმუნებული ვარ, ერთად დგომითა და სხვა სახელმწიფო უწყებების მხარდაჭერით, ქალაქი მომავალი წლების განმავლობაში იქნება უფრო მწვანე, მოწესრიგებული და თანამედროვე“, - განაცხადა დედაქალაქის მერმა.

თბილისის მერმა აქვე აღნიშნა, რომ მოქალაქეებთან ყოველკვირეული, პირისპირი შეხვედრები 25 დეკემბრიდან 13 იანვრის პერიოდში არ გაიმართება, 2026 წლის 14 იანვრიდან კი მოქალაქეების მიღებას ჩვეულ რეჟიმში შეძლებს.

„ყოველ ოთხშაბათს, 16:00-დან 18:00 საათამდე გვაქვს მოქალაქეების მიღება, სადაც პირისპირ ვხვდებით მათ. ვისმენთ პრობლემურ საკითხებს, ვიღებთ გადაწყვეტილებებს. დღესაც გვექნება აღნიშნული შეხვედრა, თუმცა მომდევნო კვირიდან, საახალწლო დღესასწაულების პერიოდში, აღარ გაიმართება, 14 იანვრიდან კი ჩვეულ რეჟიმში გაგრძელდება“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

დედაქალაქის მერმა ყურადღება რეკრეაციულ სივრცეებზეც გაამახვილა და აღნიშნა, რომ თბილისის მერიის გარემოს დაცვის საქალაქო სამსახურმა ისნის რაიონში ოთხი სკვერის რეაბილიტაცია განახორციელა.

მისი თქმით, ვაზისუბანში რეაბილიტირდა N8 კორპუსის მიმდებარედ არსებული სკვერი, ხოლო N7 კორპუსის მიმდებარედ მოეწყო სრულიად ახალი რეკრეაციული ზონა, მანამდე კი, ამავე ტერიტორიაზე რეაბილიტაცია ჩაუტარდა შაქარაშვილის სახელობის სკვერს და სრულად განახლდა 90-ე სკოლის მიმდებარედ არსებული მარტიაშვილის სახელობის სკვერი.

„სამუშაოების ფარგლებში რეკრეაციულ სივრცეებში მოეწყო საფეხმავლო ბილიკები, საბავშვო და სავარჯიშო მოედნები, სასმელი წყლის შადრევნები, ძაღლების გასასეირნებელი ზონა, ხოლო ტერიტორიაზე განთავსდა თანამედროვე საპარკო ავეჯი. მარტიაშვილის სახელობის სკვერში მოეწყო შადრევანიც. განსაკუთრებული ყურადღება დაეთმო გამწვანებას - მოეწყო სარწყავი სისტემა, დაირგო ხე-მცენარეები“, - განაცხადა თბილისის მერმა.

მისივე თქმით, ამჟამად განხორციელებულმა პროექტებმა ხელი შეუწყო რეკრეაციული ზონების ერთმანეთთან ინტეგრაციას და ერთიანი სარეკრეაციო სივრცის შექმნას, რომელიც თითქმის 3 ჰექტარს მოიცავს.

გარდა ამისა, მთავრობის დღევანდელ სხდომაზე აღინიშნა, რომ მიკრო და მცირე ბიზნესის ხელშეწყობის პროექტის ფარგლებში, დაფინანსებას მიიღებს 46 ბიზნესსუბიექტი, რომელიც გამარჯვებულად შესაბამისმა კომისიამ გამოავლინა.

კახა კალაძის ინფორმაციით, აღნიშნული ბიზნესსუბიექტების დასაფინანსებლად მერიამ ნახევარ მილიონ ლარზე მეტი გამოყო.

„გამოცხადებული გვქონდა განაცხადების მიღება მიკრო და მცირე ბიზნესის ხელშეწყობის პროექტზე. შესაბამისმა კომისიამ მუშაობა დაასრულა და გამარჯვებულად გამოავლინა 46 ბიზნესსუბიექტი. თავდაპირველად გამოყოფილი იყო 300 000 ლარი, თუმცა გავზარდეთ ბიუჯეტი და საბოლოო ჯამში, 523 000 ლარი იქნება განაწილებული აღნიშნულ ბიზნესსუბიექტებზე. ადგილობრივი წარმოების გაძლიერება ჩვენი ერთ-ერთი მთავარი პრიორიტეტი და მდგრადი ეკონომიკური განვითარების განუყოფელი ნაწილია. ვულოცავ გამარჯვებულებს და ვუსურვებ წარმატებებს. მსგავსი პროექტების დაფინანსებას მომავალშიც აქტიურად განვაგრძობთ, უფრო გაზრდილი ბიუჯეტით და მეტი შესაძლებლობებით“, - განაცხადა კახა კალაძემ.

სრულად
გამოკითხვა
სხვათა შორის