USD 2.6979
EUR 3.1636
RUB 3.3780
თბილისი
«The Daily Telegraph»: „დასავლეთი მე-5 თაობის მხოლოდ ერთ ავიაგამანადგურებელს F-35-ს აწარმოებს, რუსეთს და ჩინეთს კი თავიანთი მე-5 თაობის თვითმფრინავები უკვე მწყობრში ჰყავთ“
თარიღი:  724

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „დასავლეთი მე-5 თაობის მხოლოდ ერთ ავიაგამანადგურებელს F-35-ს აწარმოებს, მაგრამ ისიც კრიზისულ მდგომარეობაშია, რუსეთს და ჩინეთს კი თავიანთი მე-5 თაობის თვითმფრინავები უკვე მწყობრში ჰყავთ“ (ავტორი - დევიდ ექსი), რომელშიც განხილულია ამერიკული F-35 Lightning II-ის წარმოებასთან დაკავშირებული პრობლემები. „დასავლეთს ჯერ კიდევ საკმაო დრო ჭირდება ვლადიმერ პუტინისეულ და სი ძინპინისეულ ავიაციასთან გასაჯიბრებლად“, - ასეთია პუბლიკაციის დედააზრი.

გთავაზობთ სტატიის შემოკლებულ ვესრიას:

ამერიკულმა „ლოქჰიდმა“ (Lockheed Martin), როგორც იქნა, თითქმის ერთწლიანი შეფერხებით, ისევ დაიწყო ახალი, მეხუთე თაობის უჩინარი ავიაგამანადგურებელის მიწოდება არმიისათვის, მაგრამ ამერიკული ავიაციის გულშემატკივრების სიხარული ნაადრევია - ახალ F-35-ებს მინიმუმ ნახევარი წელიწადი მაინც მოუწევთ სასწავლო ფრენების შესრულება და მხოლოდ მათი დასრულების შემდეგ დაიწყებენ სავარაუდო საბრძოლო დავალებების შესრულებას. თანაც ეს პრობლემა შეეხება როგორც აშშ-ის სამხედრო-საჰაერო ძალებს და საზღვაო ავიაციას, ასევე მოკავშირეებსაც. ეს ფაქტი საკმაოდ მნიშვნელოვან უარყოფით ფონს ქმნის ნატოს არმიებისათვის.

არადა, ამერიკული სამხედრო-საჰაერო ძალები იმედოვნებდნენ, რომ ზებგერითი უჩინარი ავიაგამანადგურებელი F-35 Lightning II („ელვა II”, ფასი - 80 მილიონი დოლარი) შეცვლიდა ამჟამად არსებული ავიაპარკის ძირითად ნაწილს - დაახლოებით ათას ცალ მოძველებულ A-10 Warthog-ებს („მეჭეჭიანებს“), F-15 Eagle-ებს  („არწივებს“) და ყველასათვის ცნობილ F-16 Falcon-ებს („შევარდნებს“).

გამორიცხული არ არის, რომ საკმაოდ გაჭიანურებული, მაგრამ ბოლომდე მიყვანილი F-35-ების პროექტი ჩაანაცვლებს ასევე გაჭიანურებულ F-22 Raptor („მტაცებელი“), რომელიც „ელვების“ მსგავსად, რადარებისათვის შეუმჩნეველია. თუ კიდევ რაიმე შეფერხება არ მოხდება, F-35 Lightning-ები დასავლეთისთვის ერთადერთი მე-5 თაობის თანამედროვე გამანადგურებელი იქნება. მაგრამ საქმე ისაა, რომ სამწუხაროდ, შეფერხებები, სავარაუდოდ, კიდევ იქნება - F-35-ების [კომპიუტერული] პროგრამული უზრუნველყოფა არასახარბილოდ მუშაობს. არადა, თანამედროვე თვითმფრინავებისათვის პროგრამული უზრუნველყოფა ერთ-ერთ მთავარ როლს ასრულებს.

ისმება კითხვა: რატომ ვერ მოაბა თავი „ლოკჰიდმა“ F-35-ების ნორმალურ წარმოებას? გავიხსენოთ, რომ კომპანიამ ერთადგილიანი F-35 ჯერ კიდევ 1990-იან წლებში შეიმუშავა, საცდელი ნიმუში ჰაერში 2000 წელს აფრინდა, ხოლო საბრძოლო ვერსია - 2006 წელს. იმავე ხანებში პენტაგონი იმედიანად იყო განწყობილი, რომ პროექტი სწრაფად რეალიზდებოდა, მაგრამ... „ლოკჰიდმა“ სასწარფოს განაახლა საბორტო პროგრამა Technology Refresh 3 და ერთ-ერთ საცდელ „ელვას“ დაუყენა, თუმცა 2023 წლის იანვარში ჩატარებული გამოცდის შედეგებმა აშშ-ის სამხედრო-საჰაერო ძალები ვერ დააკმაყოფილა და უარი განაცხადა თვითმფრინავების მიღებაზე. სხვათა შორის, F-35-ები ჰაერივით ჭირდება ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის მეორე მთავარ წევრს - დიდ ბრიტანეთსაც, მაგრამ პროექტის სრული რეალიზება გვიანდება.

ამ დროს კი, რუსეთს და ჩინეთს უკვე ფაქტიურად მწყობრში (ექსპლოატაციაში) ჰყავთ თავიანთი მეხუთე თაობის ავიაგამანადგურებლები - SU-57 („სუხოი“) და Chengdu J-20 („ჩენდუ“ – „შავი არწივი“), დასავლეთი კი მხოლოდ ბოლომდე დაუმთავრებელი F-35-ის ამარა რჩება. აშშ-მა და მისმა მოკავშირეებმა თუნდაც დაცქარებული წესით რომ დაიწყონ ბრიტანულ-იტალიურ-იაპონური ავიაგამანადგურებლის Tempest-ის („ქარიშხალი“) პროექტის რეალიზება, მათ ათი წელი მაინც დაჭირდებათ ვლადიმერ პუტინისეულ და სი ძინპინისეულ ავიაციასთან გასაჯიბრებლად.

გულახდილად და ობიექტურად თუ ვიტყვით, დასავლური ავიაცია არასახარბიელო მდგომარეობაშია - ფსონების თამასა წარმოუდგენლად მაღლაა აწეული.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/07/30/f-35-lightning-stealth-5th-gen-fighter-software-problems/

თბილისი
კრწანისის რაიონის გამგებელმა, ლაშა ცაგურიამ მიმდინარე წელს განხორციელებული პროექტების შესახებ ანგარიში წარადგინა
კრწანისის რაიონის გამგებელმა, ლაშა ცაგურიამ მიმდინარე წელს განხორციელებული ინფრასტრუქტურული, სოციალური, საგანმანათლებლო, კულტურული და სპორტული პროექტების შესახებ ანგარიში წარადგინა.
 წლიური ანგარიშის პრეზენტაციას თბილისის მერის მოადგილე კახა აბულაძე დაესწრო.
 როგორც რაიონის გამგებელმა აღნიშნა, 2025 წელს კრწანისის რაიონში არაერთი მნიშვნელოვანი პროექტი დასრულდა, მათ შორის, სრულად განახლდა ზემო ფონიჭალის ცენტრალური ქუჩა, სადაც მოეწყო 1 372 გრძივი მეტრი დახურული სანიაღვრე ქსელი, გრუნტის დამჭერი კედელი, გასუფთავდა უკანონოდ შემოღობილი ტერიტორიები და მათ ნაცვლად გამწვანების თარგები მოეწყო. პროექტის განსახორციელებლად ადგილობრივი ბიუჯეტიდან 3 000 000 ლარზე მეტი დაიხარჯა.
სულ, საანგარიშო პერიოდში საგზაო ინფრასტრუქტურა 84 მისამართზე მოწესრიგდა.
რაც შეეხება მწვანე სივრცეებს, რაიონში 12 მისამართზე მოეწყო და რეაბილიტირდა სკვერები და მოსასვენებელი ზონები, ხოლო 98 მისამართზე მცირე სარემონტო სამუშაოები ჩატარდა.
 “ბინათმესაკუთრეთა ამხანაგობების განვითარების ხელშეწყობის“ პროგრამის ფარგლებში, 183 პროექტი განხორციელდა, კერძოდ რეაბილიტირდა სახურავები, ლიფტები, წყალარინების სისტემები და შეკეთდა სართულშუა ნაპრალები.
 როგორც პრეზენტაციაზე აღინიშნა, კრწანისში მცხოვრებ 8000-ზე მეტ განმცხადებელს სხვადასხვა სახის სოციალური დახმარება გაეწია.
ამასთან, გამგეობის ორგანიზებით, მოეწყო სხვადასხვა სპორტული, შემეცნებითი და გასართობი ღონისძიება.
 ანგარიშის პრეზენტაციას, თბილისის მერის მოადგილის გარდა, ესწრებოდნენ კრწანისის მაჟორიტარი დეპუტატი საკრებულოში ლევან ჯაფარიძე, თბილისის საკრებულოს განათლებისა და კულტურის კომისიის თავმჯდომარე ბექა ოდიშარია და თბილისის საკრებულოს ჯანმრთელობის დაცვისა და სოციალურ საკითხთა კომისიის თავმჯდომარე ბექა მიქაუტაძე.
სრულად
გამოკითხვა
სხვათა შორის