USD 2.7775
EUR 3.0186
RUB 3.2174
Tbilisi
«The Daily Telegraph» : „მშვიდობა ახლა უკვე ტრამპისა და პუტინის ხელშია: ბრიტანეთმა ეს რეალობა უნდა გაითვალისწინოს“
Date:  326

ბრიტანული გაზეთის „დეილი ტელეგრაფის“ (The Daily Telegraph) 13 თებერვლის ნომერში გამოქვეყნებულია სტატია სათაურით „მშვიდობა ახლა უკვე ტრამპისა და პუტინის ხელშია: ბრიტანეთმა ეს რეალობა უნდა გაითვალისწინოს“ (ავტორი - როლანდ ოლიფანტი), რომელშიც გაანალიზებულია უკრაინის პერსპექტივა, დონალდ ტრამპისა და მისი ადმინისტრაციის წევრების მიერ ბოლო დროს გაკეთებული განცხადებების   ფონზე.

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

გახსოვთ აშშ-ის დაპირება - „არაფერი უკრაინაზე უკრაინის გარეშე“? რუსეთის არმიის უკრაინაში შეჭრის დროიდან ეს იყო ვაშინგტონის მანტრა, რომ მონაწილეობა არ მიეღო ნებისმიერ მოლაპარაკებასა და დიპლომატიურ თამაშებში ორ ზესახელმწიფოს შორის მესამის დანაწილების მიზნით.

მაგრამ მანტრა დღეს უკვე აღარ არსებობს.

ვლადიმერ პუტინთან იმ სატელეფონოს საუბრის შედეგად, რომელსაც დონალდ ტრამპმა „ძალზე პროდუქტიული“ უწოდა, აშშ-ისა და  რუსეთის პრეზიდენტები შეთანხმდნენ, რომ „ჩვენი შესაბამისი გუნდები დაუყონებლივ შეუდგებიან მოლაპარაკებას“.

თუ ეს მართლაც ასე იქნება, მაშინ მომხდარი ფაქტი ვლადიმერ პუტინის მსოფლმხედველობის გამარჯვებას ნიშნავს.

რუსეთის პრეზიდენტი ყოველთვის თვლიდა, რომ მხოლოდ ის ქვეყნები არიან ნამდვილად სუვერენულები, რომლებიც სხვების ბედს განსაზღვრავენ და წყვეტენ. იგი ყოველთვის დარწმუნებული იყო, რომ რუსეთი გახდება ერთ-ერთი ისეთი ქვეყანა (აშშ-სთან და ჩინეთთან ერთად), რომელსაც მსოფლიოს გადანაწილების უფლება და უნარი ექნება. აი, სწორედ ამიტომ სურდა მას ყოველთვის, რომ უკრაინის ბედზე ელაპარაკა მხოლოდ ვაშინგტონთან და არა კიევთან. ყველა დანარჩენთან ამ თემის განხილვა კრემლს საკუთარი თავის დამცირებად მიაჩნდა.

მაგრამ პუტინის თავმოყვარეობის გამარჯვება ომში [რუსეთის] გამარჯვებას არ ნიშნავს. ყოველ შემთხვევაში, ასე არ უნდა იყოს.

პიტ ჰეგსეთმა, დონალდ ტრამპის ადმინისტრაციის თავდაცვის მინისტრმა, ძალიან მკვეთრად და მკაცრად გამოხატა აშშ-ის პრეზიდენტის მიერ დანახული მსოფლიოს კონტურები ოთხშაბათს ბრიუსელში გამართულ „რამშტეინის“ საკონტქტო ჯგუფისა და ნატოს თავდაცვის მინისტრების შეხვედრაზე.

რუსეთის მიერ ოკუპირებული ტერიტორიები უკრაინას არ დაუბრუნდება, - თქვა მან, რაც გულისხმობს საომარი მოქმედებების გაყინვას ფრონტის ამჟამინდელი ხაზის გასწვრივ. უკრაინა ვერ გახდება ნატოს წევრი - შესაბამისად, კიევს არ ექნება უსაფრთხოების გარანტიები ალიანსის ხელშეკრულების მე-5 პუნქტის მიხედვით. უკრაინაში აბსოლუტურად არ იქნება არანაირი ამერიკული სამხედრო ქვედანაყოფი გაგზავნილი - საერთაშორისო სამშვიდობო კონტინგენტის ჩარჩოებში.

ეს კრემლსა და თეთრ სახლს შორის დადებული ძალიან შავ-ბნელი გარიგებაა, რომელიც რუსეთს მიტაცებული მიწებს უნარჩუნებს და უკრაინას მოწყვლადს გახდის რუსეთის მეორე თავდასხმისათვის უახლოეს წლებში.

ამასთან, პიტ ჰეგსეთმა უკრაინას ერთგვარი უსაფრთხოების გარანტიაც მისცა და განაცხადა, რომ არ განმეორდება ე.წ. „მინსკის შეთანხმებები“, ანუ წინა ორი შეთანხმება, რომლის პირობებს მოსკოვი თავისი ძალების გადაჯგუფებისათვის იყენებდა უკრაინაზე თავდასხმის მზადებისათვის. თუ ეს დაპირება შესრულდება და უკრაინა შეინარჩუნებს კიევს, ხარკოვს, ოდესას, ხერსონს და დნეპრს, თუ უკრაინა დარჩება თავისუფალი და მას აყვავების შესაძლებლობა მიეცემა, მაშინ შეიძლება ითქვას, რომ უკრაინელმა ხალხმა გაიმარჯვა.

დიახ, საშინელი ფასით და არასრული მშვიდობის პირობებში, მაგრამ მაინც გამარჯვება და იმის იმედი, რომ უკრაინას მომავალი ექნება. ბრიტანეთს და სხვა მოკავშირეებს, რომლებიც მხარს უჭერდნენ უკრაინას რუსეთის თავდასხმის დღიდან, ასევე შეუძლიათ პრეტენზია ჰქონდეთ თავიანთ წვლილზე ამ გამარჯვებაში.

მაგრამ არის ერთი გასაჭირი: მისტერ პიტ ჰეგსეთმა ძალზე ზუსტად და ნათლად გადმოსცა მისტერ დონალდ ტრამპის პოზიცია - ისე, რომ ამას ბავშვიც კარგად გაიგებდა: ამერიკა არ არის დაინტერესებული არც უკრაინის და არც ევროპის უსაფრთხოების უზრუნველყოფით.

ამრიგად, მშვიდობის შენარჩუნების ფორმა დამოკიდებული იქნება თვითონ ევროპის მიდგომებზე, დიდი ბრიტანეთის ჩათვლით. მოკლედ, „თქვენს თავს თქვენვე მიხედეთ“.

ბრიტანეთის პრემიერ-მინისტრმა კირ სტარმერმა და მისმა კოლეგებმა ლა-მანშის იქითა ნაპირზე უნდა გადაწყვიტონ, სურთ მათ ევროპის კონტინენტის ბედის განსაზღვრა თუ ეს საქმე, რომელიც მათ უნდა გააკეთონ, მოსკოვსა და ვაშინგტონს დაუტოვონ გადასაწყვეტად.

რასაკვირველია, თუ ევროპაზე თვითონ ევროპელები იზრუნებენ, ეს ნიშნავს მასშტაბურ ინვესტიციების ჩადებას შეიარაღებულ ძალების განვითარებისათვის, სამხედრო მრეწველობის გაფართოებას - რუსეთის სამომავლო თავდასხმის შესაკავებლად, არამარტო უკრაინაზე, არამედ ნატოს ევროპულ ნაწილზეც. 

ეს ნიშნავს იმას, რომ საჭირო იქნება ხისტი კომპრომისებისა და პოლიტიკურად რთული გადაწყვეტილებების მიღება ფინანსების ხარჯვასთან დაკავშირებით, მაგრამ ეს შეიძლება მოგვარდეს.

უკრაინას ამჟამად ევროპაში ყველაზე მრავალრიცხოვანი, საომარ ოპერაციებში გამოწრთობილი და ბრძოლისუნარიანი არმია ჰყავს.

თუ დიდი ბრიტანეთი და სხვა მოკავშირეები თავიანთ დაპირებას შეასრულებენ, მათ შეუძლიათ კონტინენტის საიმედო თავდაცვა უზრუნველყონ - ბარენცის ზღვიდან და ხარკოვიდან კერის საგრაფომდე. ირლანდიის ნეიტრალიტეტიც დამოკიდებული იქნება იმაზე, იმუშავებს თუ არა შეკავების ევროპული ფაქტორი აშშ-ის მონაწილეობის გარეშე.

ალტერნატივა, სავარაუდოდ, ასეთი სახით შეიძლება გამოიხატოს:

რამდენიმე წლის შემდეგ ვლადიმერ პუტინი უკრაინაში კვლავ დაბრუნდება და ხარკოვს და კიევს დაიპყრობს, შემდეგ, იქნება რა დარწმუნებული იმაში, რომ ალიანსის წევრები კოლექტიური უსაფრთხოების პრინციპს (მე-5 პუნქტს) დაარღვევენ, შეიჭრება ნატოს ქვეყნებში

სრულიად დასაშვებია, რომ ევროპაში ვლადიმერ პუტინის გავლენა გავრცელდება და ბრიტანეთიც და ევროპაც ისეთ პირობებში იცხოვრებენ, როგორც რუს დიპლომატებს უყვართ ხოლმე თქმა - „ევროპული უსაფრთხოების ახალი არქიტექტურის პირობებში“. ევროპაში უპირატესობა ვლადიმერ პუტინის ხედვებს ექნება - „ძლიერებმა სუსტებზე უნდა იბატონონ“.

ეს არავის არ უნდა გაუკვირდეს.

მისტერ დონალდ ტრამპის რიტორიკა თანმიმდევრულია: აშშ-ის ინტერესების აქცენტის გადახრა ევროპიდან წყნარი ოკეანის რეგიონისაკენ ჯერ კიდევ ბარაკ ობამას პრეზიდენტობის დროს დაიწყო. ამერიკელებს გაღიზიანება ევროპელთა პოზიციის გამო - მუდამ აშშ-ის იმედზე ყოფნით - დონალდ ტრამპამდე გაუჩნდათ.

ამჟამად ამერიკელების გაღიზიანება ევროპელთა მიმართ რუსეთ-აშშ-ის ურთიერთობის დათბობითაც ღრმავდება. დონალდ ტრამპმა განაცხადა, რომ მან და პუტინმა ერთმანეთთან ვიზიტების თაობაზე მოილაპარაკეს. ანუ ის სანიტარული კორდონი, რომელიც დასავლეთის ქვეყნებმა მოსკოვის გარშემო შექმნეს ვლადიმერ პუტინის იზოლირების მიზნით, უშედეგო გამოდგა.

დღემდე საგარეო საკითხებში ერთიანობა ნატოს ერთ-ერთ ყველაზე ძლიერ მხარეს წარმოადგენდა, მაგრამ ერთი საათიც არ იყო გასული აშშ-ის თავდაცვის მინისტრის ნათქვამიდან უკრაინის შესახებ, რომ ალიანსის გენერალურმა მდივანმა მარკ რიუტემ [ევროპელმა] პიტ ჰეგსეთი [ამერიკელი] ფაქტიურად გააკრიტიკა და მოუწოდა ამერიკას სიფრთხილე გამოიჩინოს პუტინთან მოლაპარაკების დროს: „ჩვენ შეგვიძლია ბევრი ვილაპარაკოთ წინსვლისა [და პრობლემების მოგვარების] უკეთეს გზებზე... მაგრამ მოდით ამ გზის ძიებისას თავს იმაზე უფრო ბრძენად ნუ წარმოვიდგენთ, ვიდრე ვართ“, - განაცხადა მან პრეს-კონფერენციაზე.

სხვათა შორის, ნატოს რამდენიმე წევრი ქვეყანა გახარებულია ზოგიერთი იმ განცხადებით, რომლებიც პიტ ჰეგსეთმა გააჟღერა უკრაინის მიმართ. გერმანელი დიპლომატები უკვე დიდი ხანია გამოხატავენ სკეპტიციზმს უკრაინის მიერ ოკუპირებული მიწების დაბრუნების საკითხში, არაფერი რომ ვთქვათ მათ ნეგატიურ დამოკიდებულებაზე ქვეყნის ნატოში წევრად მიღების მიმართ.

ვოლოდიმირ ზელენსკისათვის ასეთი სიტუაცია, შეიძლება ითქვას, ანაზდეულ-მოულოდნელი არ ყოფილა. ამ დღეებში უკრაინის პრეზიდენტი შიშობდა, რომ მას აშშ-რუსეთის მოლაპარაკებიდან „გამორთავდნენ“.

ომი ჯერ დასრულებული არ არის. იმედია, ვოლოდიმირ ზელენსკი როგორც უნარიანი და მოტივირებული სახელმწიფო მოღვაწე, ყველა შესაძლებლობას გამოიყენებს, რომ გარიგება უკრაინისათვის მომგებიანი აღმოჩნდეს.

წინ კიდევ ბევრი საკითხის მოგვარება მოგვიწევს, მით უმეტეს, რომ ცეცხლის შეწყვეტის მოლოდინში ფრონტზე საომარი მოქმედებები უფრო გამძაფრდება. ამასობაში დიდი ბრიტანეთი და ევროპა საკუთარ თავს კითხვა უნდა დაუსვან - უნდათ თუ არა მათ მოლაპარაკების მაგიდაზე დასხდომა თუ მხოლოდ მენიუს სიაში ყოფნას ამჯობინებენ.

დადგა გადაწყვეტილების მიღების დრო.

 

culture
„მამის მეგარმუნე ქალი“ – ლელა თათარაიძე

თუშური სიმღერებისა და მელოდიების განუმეორებელ ავტორ-შემსრულებელთან, ლელა თათარაიძესთან ინტერვიუს ჩაწერის იდეა მის 75 წლის იუბილეს უკავშირდება.

ალბათ ინტერვიუზე დათანხმება გაგვიჭირდებოდა, რომ არა ეთერ (ეთერო) თათარაიძე – პოეტი, ფოლკლორისტი, ლელა თათარაიძის და. იგი ესწრებოდა ინტერვიუს ჩაწერის პროცესსაც. ამიტომ, ვფიქრობთ, მკითხველისთვის საინტერესო იქნება მისი ჩართვებისა და კომენტარების გაცნობა.

ლელა თათარაიძის საიუბილეო საღამო 24 ოქტომბერს რუსთაველის თეატრის დიდ სცენაზე გაიმართება. აღსანიშნავია, რომ იუბილეს მიეძღვნა ფოლკლორის ცენტრის ფოტოპროექტიც „ლელა და ეთერო“.

– ვეცადე, თქვენთან ინტერვიუსთვის მაქსიმალურად მოვმზადებულიყავი, თუმცა თქვენი სხვა ინტერვიუ ვერსად ვიპოვე, არ იძებნება. ალბათ, შეიძლება ითქვას, ეს ექსკლუზიური ინტერვიუა, რისთვისაც, რა თქმა უნდა, დიდ მადლობას გიხდით.

– დიახ, შეიძლება ასეც ითქვას, რადგან არასოდეს არაფერზე არ ვლაპარაკობ.

– გვიამბეთ, როგორ ცხოვრობთ ახლა? როგორია თქვენი ყოველდღიურობა?

– ასაკი, ჯანმრთელობა – ყველაფერი წარმავალია, ასაკს მოაქვს ან ეს, ან – ის.

– მალე თქვენი 75 წლის იუბილეა. საინტერესოა, როგორ აფასებთ თქვენს განვლილ ცხოვრებას? წარსულზე როცა ფიქრობთ, პირველად რა გახსენდებათ? სად გაიმარჯვეთ და სად დამარცხდით?

– გამარჯვებისა და მარცხისა რა მოგახსენოთ, არაფერი მახსოვს, არც ჩავეძიები ხოლმე, როდის რა იყო, როდის რა შევქმენი და გავაკეთე. რაღაც სულ სხვანაირი განწყობა მაქვს ხოლმე. არც მილაპარაკია, არც მიყვირია, როდის რა გავაკეთე და რა ვერ გავაკეთე. რით მეტკინა გული და გამიხარდა. უფრო მდუმარება მიყვარს, ვიდრე ლაპარაკი. ფიქრი მიყვარს, ფიქრი ნისლია მთებისა...

– გაიხსენეთ, როდის იგრძენით პირველად სიმღერასთან კავშირი.

– სიმღერასთან ბავშვობიდან მქონდა შეხება, მაგრამ არასოდეს მიფიქრია, რომ პროფესიად გავიხდიდი, გავყვებოდი და გამოვჩნდებოდი. ასეთი სურვილი არასოდეს მქონია. სულ სხვა პროფესია მინდოდა, არ გამიშვეს და ამიტომ...

– რა პროფესია გინდოდათ?

– მფრინავობა, ფრენა მინდოდა და დედაჩემმა გაიგიჟა თავი, არაო. მამა ბევრს არ იტყოდა, ან ჰო, ან არა. დედამ, არაო. ვკითხე, რატომ-მეთქი? ახლა მე იქ შენ სად გისაგონოო (სად ვიფიქრო, შენ სად ხარ ცაშიო – რ.კ.), რაღაც რომ მოხდესო?! მე ვუთხარი, მიწაზე არა კვდებიან-მეთქი? არაო და გამზადებული საბუთებით დამტოვა ასე.

– პირველად როდის იმღერეთ?

– საშუალო სკოლა რომ დავამთავრე, გიორგი (ბუხუტი) დარახველიძე ჩამოვიდა ალვანში. ანსამბლი ჩამოაყალიბა. იქ წამყვანი სოლისტი ვიყავი, სხვათა შორის, ეს აზრიც ბუხუტისგან იყო, მან მითხრა, შენ ამ საქმეს უნდა გაჰყვე და ისწავლოო. რამდენიმე მეგარმონე ქალი იყო ბუხუტისთან. ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა იმართებოდა იმ დროს (იგულისხმება 1958 წელს მოსკოვში ჩატარებული ქართული ხელოვნებისა და ლიტერატურის დეკადა – რ.კ.). ბუხუტი ჩამოვიდა ახმეტის რაიონში, რომ სასწრაფოდ ჩამოეყალიბებინა ანსამბლი. ძალიან ნიჭიერი კაცი იყო, უნიჭიერესი ქორეოგრაფი. მოიფიქრა, რომ ფოლკლორი ყოფილიყო წინა ხაზზე, 65 გარმონიანი ქალი შეგვკრიბა, თან ვცეკვავდით. ცეკვის ნახაზი ისე იყო გაკეთებული, რომ 65 მეგარმონე ქალი ციფრ 50-ს ვწერდით. მოსკოვში, ყრილობათა სასახლის დარბაზში, ვიცეკვეთ. სამი ფერი ეცვათ შემსრულებლებს, თეთრი მარტო მე მეცვა, წამყვანი სოლისტი ვიყავი იმ ანსამბლისა.

– ეს იყო თქვენი დებიუტი დიდ სცენაზე?

– ქვეყნის გარეთ პირველი გასვლა იყო, ისე რაიონულ ოლიმპიადებზე, სკოლაში სულ ვმღეროდი გარმონით.

– თქვენს ბავშვობას რომ დავუბრუნდეთ, რა გახსენდებათ ყველაზე ხშირად?

– ალვანში და, მით უმეტეს, თუშეთში სხვა რა გასართობი გვქონდა, შევიკრიბებოდით ბავშვები, ვდგამდით რაღაცა ლხინს, ცეკვას, ნოველებს; მგელსა და კრავს და რაღაცებს ვასახიერებდით დეკორაციებით. სახლში ხომ ყველა ვმღეროდით. სულ მუსიკის ხმა ისმოდა ჩვენი სახლიდან.

საუბარში ერთვება ლელას და, ეთერო თათარაიძე:

– ჩავერთვები, რა. არ მამღერებდნენ. როგორც კი ამათთან სიმღერას ვიწყებდი, წკუპ და ჩემი სამივე და-ძმა წკაპუნით გაჩერდებოდა. დედა ეკითხებოდა, რად არ ამღერებთო. სამივე ერთდროულად წამოიძახებდა: „ურევს!“

– გარმონი თქვენს ცხოვრებაში რუსეთში წასვლის შემდეგ შემოვიდა?

– არა, იქამდეც. სკოლაში სულ ჩემი გარმონი იყო. ოლიმპიადებზე, სკოლის და რაიონის ღონისძიებებზე – ყველგან გარმონით სულ მე ვიყავი. თავიდან გარმონი არ მქონდა და თუშეთში თხელ ფიქალს (სიპი ქვა) გავხვრეტდი, კლავიატურას ნახშირით დავუხატავდი, ბაწარს გავუყრიდი და ვითომ გარმონზე ვუკრავდი, მელოდიას ხმით ვასრულებდი.

კვლავ ერთვება ეთერო:

– ეს ფიქალი ხომ ჭრიდა ბაწარს, ბაწარი არის თუშური დართული საქსოვი ძაფი. დედამ, სულ ფეხები ჰქონდა დალურჯებული და გაჭრილი, ის უცებ გაუწყდებოდა და ზედ ეცემოდა სიპი ქვა, მაგრამ არ ადარდებდაო. სახლს რომ ვაშენებდით, მეორე სართულზე ფანჯრები არ გვქონდაო; ლელა გადაყოფდა ფეხებს და ეს სიპი ქვა „გარმონი“ ეჭირა, დილიდან საღამომდე რომ არ ჩამოგეყვანა, საჭმელიც კი არ ახსოვდა, მღეროდა ამვლელ-ჩამვლელისთვისო. ვინ გამოხვალო, რომ ეკითხებოდა, მამის მეგარმუნე ქალიო.

– სხვა საგნებს როგორ სწავლობდით სკოლაში?

– ტექნიკური საგნები შორს ჩემგან, უფრო ჰუმანიტარული – ქართული, ისტორია. მასწავლებლებს გარმონისთვის ვუყვარდი და მიწერდნენ ნიშნებს.

– ბავშვობის სიმღერა რომელია? ყველაზე ხშირად რომელ სიმღერას ღიღინებდით?

– მაგალითად, მამასა და ბიძებისგან გვესმოდა „შირაქში ერთმა მეცხვარემ სიზმარი ნახა ზიანი, ადგა და ბიძას უამბო...“ (მღერის).

ისევ ეთერო საუბრობს:

– ისეთი ხმა ჰქონდა, ღამე სოფელი რომ ჩუმდებოდა, ნიავს მიჰქონდა ლელას სიმღერა, წარმოუდგენელი ხმა იყო.

– ბავშვობაში ოჯახში როგორი ურთიერთობა გქონდათ მშობლებთან?

– ბავშვობაში და შემდეგ ახალგაზრდობაშიც მშობლების ხათრი და რიდი გვქონდა ყველაფერში, დიდად არც შევეწინააღმდეგებოდით, მე ეს მინდა, ან არ მინდა. ამას ვერც გავბედავდით და ვიკადრებდით. ჩვენ სხვა მენტალიტეტით ვიზრდებოდით, მით უმეტეს, მთის ხალხი. მამა უფრო დამთმობი იყო. ჩვენს ახალგაზრდობაში არტისტი როგორ შეიძლებოდა ყოფილიყავი. სცენა, არტისტი – არ შეიძლებოდა, მით უფრო, სოფელში. არ მახსოვს, მამაჩემს ეთქვა, რომ არ წახვალ მაგ პროფესიაშიო. კონცერტები გვქონდა, ღამით გვიან ან გამთენიისას მოვიდოდი სახლში. არ მახსოვს, მამას ეთქვას, სად იყავი ამდენ ხანსო. დედა დიდად არ იტყოდა, მაგრამ იჯდა და ათენებდა ღამეს, მით უფრო, როცა ჩემი მანქანა მყავდა. დედას არასოდეს არ დაუძინია, სანამ არ მივიდოდი, თუნდაც გამთენიისას. რომ მოვიდოდი, დამშვიდდებოდა.

– ალვანის სკოლასა და ბაღში მუშაობდით მასწავლებლად და გუნდის ხელმძღვანელად. როგორც ლოტბარი და პედაგოგი, როგორი იყო თქვენი მიდგომა ბავშვებისა და სწავლების მიმართ?

– დიპლომი დავიცავი ოჟიოს სკოლაში, ახმეტის რაიონია. ერთი წელი იმ სკოლაში ვმუშაობდი, გაკვეთილებიც იქ მქონდა, გუნდიც და ყველაფერი. იმ დროს ახალგაზრდა ხარ და არ აქცევ ყურადღებას, მაგრამ წლები გადიოდა და შემხვდებოდნენ მოწაფეები ან მასწავლებლები. არც ვიცნობდი ბევრს, „ლელა მასწავლებელო!“ და „ლელა მასწავლებელო!“ – მხვდებოდნენ თბილად. დასკვნა გამოვიტანე, რომ სიყვარული დავტოვე იქ. გაკვეთილზე რომ შევდიოდი, ზარი რომ დაირეკებოდა, სადაც არ უნდა ყოფილიყვნენ, არცერთი გარეთ არ იყო, კლასში მელოდებოდნენ. ჩვენს მასწავლებლებს უკვირდათ, ჩვენ ვერაფრით მოვიხელთეთ ეს ბავშვები, გადარეული არიან, ნახევარი გაკვეთილის მერე შემოხსნიან კარებს ან ხმაურობენ, შენ როგორ ახერხებო. რომ მეკითხებოდნენ, ამას როგორ ვაკეთებდი, არ ვიცი, ეტყობა, სულ სხვა მიდგომა მქონდა. ამ სიმღერებზე, ტრადიციებზე ველაპარაკებოდი, ინტერესს ვუღვივებდი, მარტო სიმღერას არ ვასწავლიდი.

– ბავშვების ამბავი ერთია, მეორე კი უკვე ზრდასრულებთან რომ გიწევს მუშაობა და ანსამბლის, გუნდის ხელმძღვანელობა. თქვენი აზრით, რა გამოწვევებსა და სირთულეებთან არის დაკავშირებული ანსამბლის ხელმძღვანელობა?

– ტრიო, კვარტეტები, ანსამბლები... რა ვიცი, რთულია. უბრალოდ, დაგვიანებას ვერ ვეგუები. ერთი საათით რომ დააგვიანებს და მოვა, ვითომ არაფერი, აქ კი ამდენი ადამიანი ელოდება, არ ვიცი, ეს ჩემთვის რა არის. გარმონთან ძირითადად მეხით მოძრაობა მაქვს, პირველი მე შემოვიტანე ეს მოძრაობა. ჩარჩოში არაფერი მაქვს; სიმღერაა თუ ინსტრუმენტია, რა ხასიათზეც ვარ, ორთვლიანს ზოგჯერ რვაზე გავუშვებ და პირიქით.

– 1992 წლიდან მუშაობდით მერაბ კოსტავას სახელობის ეროვნულ თეატრში, იყავით მუსიკალური გამფორმებელი და მსახიობიც. ეს ახალი სფეროა. გვიამბეთ თქვენი ცხოვრების ამ ეპიზოდზეც, რამდენად საინტერესო იყო თქვენთვის, როგორც მსახიობისა და როგორც მუსიკალური გამფორმებლისათვის, თეატრის ეს მიმართულება?

– ეგ თეატრშიც მქონდა, კინოშიც და ყველგან. გოდერძი ჩოხელის ფილმები, იურა კვაჭაძის ფილმები. ვთამაშობდი კიდეც ორივე ფილმის ეპიზოდებში. ბევრი ფილმი მაქვს მუსიკალურად გახმოვანებული. „სურამის ციხისთვის“ ზურაბის დედის ტირილი მე ჩავუწერე. ფარაჯანოვი და დოდო აბაშიძე იყვნენ მაშინ.

– კოსტავას ეროვნულ თეატრში ვთამაშობდი სპექტაკლში „ნურც რა მოგშლია, არწივო, ბუდეი“, თუშების ცხოვრებაზე იყო. ნინუა, თეატრის ხელმძღვანელი, ერთი წელი მითვლიდა, მიბარებდა, ჩვენთან უნდა მოხვიდეო. კინო არ არის იმდენი სალაპარაკო, რა მაქვს ისეთი, არაფერი. „ადამიანთა სევდა“, „ექვსი თოვლიანი დღე“, „წიგნი ფიცისა“ – ამ ფილმებში ჩემი სიმღერაა გამოყენებული. „წიგნი ფიცისა“ რომ გადაიღეს, ბიძინამ (კომპოზიტორი ბიძინა კვერნაძე – რ.კ.) სიმღერა გააკეთა, გიგა ლორთქიფანიძე იყო რეჟისორი. მითხრეს, რომ იქ უნდა მემღერა ინგილო ქალის „ნანა“. ვუთხარი, ვიმღერებ, მაგრამ ისე, როგორი განწყობაც მოვა, მელიზმები, ჩახვევები უნდა ყოფილიყო ჩემი. მერე მითხრეს, რომ „დალაი“ – თუშური „ზარი“ გვჭირდებაო. ვუთხარი, რომ ეს კაცების „ზარი“ იყო და ამას თავისი განუყოფელი მელოდია ჰქონდა. იქვე შევასრულე, ძალიან მოეწონათ და მითხრეს, რომ ესეც მე უნდა შემესრულებინა. უარი ვუთხარი, რადგან ქალები არ ასრულებდნენ „ზარს“. მოიყვანეს ჰამლეტ გონაშვილი. ჰამლეტი სიმღერის დას მეძახდა, სახელით არ მომმართავდა. საოცარი ადამიანი იყო, ბუნების, მთების მოყვარული. ისწავლა, მაგრამ ხმის ტემბრი არ მიესადაგა, თვითონაც ასე ფიქრობდა. მოიყვანეს თემურ ქევხიშვილი და ჩაწერეს თემური.

ყველა ლექსს თავისი ისტორია აქვს, თუ ეს ისტორია არ იცი და შენს გულში არ ჯდება, შეიძლება ტკივილით, სიხარულით, იმას მე ვერ მივიღებ. მეუბნებიან, როგორ ძლიერ ლექსებს იღებ და ძლიერ ლექსებზე აკეთებო.

თუშური მელოდიები, რაც ბავშვობაში, ახალგაზრდობაში მესმოდა, რაც ჩემს მეხსიერებას შემორჩა, ყველაფერი ზეპირად ვიცი. ამ მელოდიებზე ტექსტებს მე ვადებ და მე ვარგებ, ყველაფერი ჩემი გაკეთებულია, რამდენიმეს გარდა. ლექსი არის ფშავ-ხევსურების, მით უმეტეს, ხევსურების. მელოდია-მუსიკა არის თუშების.

– თქვენი და თქვენი დის ვარსკვლავი ერთად გაიხსნა. თქვენს შემოქმედებაშიც არის ეთეროს პოეზია. საერთო ისტორია გაქვთ, ერთი ამბავი გადაგხდენიათ, ერთი გაგხარებიათ და გწყენიათ. როცა თქვენი დის ლექსს არჩევთ, მის ტექსტში თუ ხედავთ ხოლმე თქვენი ბავშვობის ემოციებს? აკავშირებთ საერთო მოგონებებს?

– ის, რაც ჩემია, ამისია... ტირილიც ერთია, სიხარულიც, ტკივილიც და ყველაფერი. ის ჩემში ისეთ ემოციებს იწვევს, რომ სხვებისგან შეიძლება ისე ვერ აღვიქვა და ვერ შევისისხლხორცო. ზოგჯერ მეუფლება განცდა, რომ არც ეს არის ლექსის ავტორი და არც მე ვარ სიმღერის ავტორი, თუშეთია ყველაფერი თავისი სილამაზით, თავისი ბრძოლებით, ემოციებით, სიხარულით, ყველაფრით, რაც ჰქონდათ და იყვნენ ჩვენი წინაპრები.

ადრე თუშეთში რომ სატვირთო მანქანებით დავდიოდით, ბარგზე ვისხედით ხოლმე მთელი ოჯახი. გამაძლიერებლები ედგათ ბიჭებს, ჩემი სიმღერები იყო ჩართული... მაშინაც კი ვფიქრობდი, რომ ის მე არ ვიყავი, მე არ ვმღეროდი. სულ სხვა სამყაროა იქ, თუშეთში.

კვლავ ეთერო ერთვება:

– ბოლო საღამოს ვიყავით დანოს (ეთეროს და ლელას სოფელი თუშეთში – რ.კ.) გორზე. ვისხედით და ხან მე მაკითხებდნენ ლექსს და ხან შენ გამღერებდნენ. ქალებმა თქვეს: „ვაიმე, არ გებრალებათა თუშეთ, ხვალ რო წახვალთად, ვეღარც თქვენ ლექსს გიგონებსად ვეღარც თქვენ ნამღერს?!“ – ეს ფრაზა ძალიან მოქმედებს ჩემზე, ეს დროც ხომ მოვა, სულ რომ წავალთ (საუბრისას თვალზე ცრემლი მოადგა).
– ბავშვობის წყენა? რა გაწყენინათ ეთერომ ბავშვობაში?

– არაფერი. დედას გაეკიდებოდა ხოლმე ხშირად, დედა თუ მიდიოდა საქმეზე, დედა მობრუნდებოდა. „ლელა!“ – დამიძახებდა და აბა, ნუ მოხვალ შინ! მობრუნდებოდა ეგრევე. სიმღერის და სიყვარულის მეტი, სხვა არაფერი გვქონია სახლში. სხვათა შორის, მამაც და დედაც მღეროდნენ, მაგრამ ვერ გამოჩნდნენ იმდროინდელი ცხოვრების გამო. მუსიკოსობა, კაცის სიმღერა სირცხვილი იყო და დამალულად მღეროდნენ ხოლმე.

– რას ურჩევდით ახალგაზრდებს?

– უყვარდეთ სამშობლო, ქართული, ეროვნული, წარსული... იფიქრონ მომავალზე და იყვნენ ისეთი ადამიანები, რომ უყვარდეს ყველას, თავის ერსა და სამშობლოს.

– რომ არა სიმღერა, რა იქნებოდა?

– რომ არა სიმღერა, იქნებოდა მფრინავობა.

ინტერვიუ დაიბეჭდა ფოლკლორის ცენტრის ელექტრონულ ჟურნალში და მიეძღვნა ლელა თათარაიძის 75 წლის იუბილეს.

ფოტო - ლაშა ღუღუნიშვილი

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way