USD 2.6816
EUR 2.8521
RUB 2.7819
თბილისი
გიორგი თავდგირიძე - რატომ არ სჭირდება საქართველოს სამხედრო სავალდებულო სამსახური
თარიღი:  447
საქართველოს თავდაცვას, საქართველოს თავდაცვის ძალებს, საქართველოს, ქართველებს და 18 დან 27 წლამდე ქართველ მამაკაცებს სამხედრო სავალდებულო სამსახური არ სჭირდება.
საქართველოს თავდაცვა 1999 წლიდან ახორციელებს პოლიტიკას, რომელიც მიმართულია პროფესიული ჯარის ჩამოსაყალიბებისკენ. ანუ 1999 წელს ამერიკელებმა ჩაატარეს საქართველოს შეიარაღებული ძალების ყოველმხრივი და ყოვლისმომცველი შეფასება, დადეს შესაბამისი დოკუმენტი და რეკომენდაციები. ქართველმა პოლიტიკოსებმა მიიღეს ჯარის პროფესულ რელსებზე გადაყვანის გადაწყვეტილება და ეს გადაწყვეტილება ეჭვ ქვეშ არ დამდგარა არასდროს ( სამხედროების რეაქციული ფრთის გარდა ). ჯარის პროფესიონალიზაციის „ეკლიან“ გზაზე არ არსებობს არც ერთი დოკუმენტი, არც ერთი ფარატინა ქაღალდი, რომელზიც ეჭვის ქვეშ დააყენებდა ან ჯარის პროფესიონალიზაციის მიზანშეწონილობას ან დაასაბუთებდა პროფესიული ჯარისთვის სამხედრო სავალდებულო სამსახურის პარალელურ არსებობის აუცილებლობას. დასკვნა: საქართველოს თავდაცვის პოლიტიკა არ აღწერს, არ ასაბუთებს და მიზნად არ ისახავს სამხედრო სავალდებულო სამსახურის განვითარებას, ანუ არ ჭირდება.
საქართველოს თავდაცვის ძალებს, ომის სცენარებში ძალების ფორმირებისას სჭირდება სამხედრო მოსამსახურეების დამატებითი რიცხოვნობა. მაგრამ 2018 წლამდე ამ პრობლემას „ოპერატიულ დაგეგმარებაში“ ვერ წყვიტავდა და ან აიგნორებდა, ან 100 ათასიანი რეზერვის, ან დაიცავი შენი სოფელის მსგავსი ბოლომდე გაუაზრებელი პროექტებით ცდილობდა ხარვეზების შევსებას. 2018 წელს, მე და ჩემი ორი მეგობრის „აქტიური რეზერვის კონცეფცია“ მხარდაჭერილი იქნა აკია ბარბაქაძის აქტიურობით პრეზიდენტის მიერ, ხოლო თავდაცვის სამინისტროში მინისტრის იმჟამინდელი მოადგილის ნუკრი გელაშვილის აქტიურობით მინისტრის მიერ. პროექტს მხარი დაუჭირა თავდაცვის ძალების მეთაურმა გენერალმა ჩაჩიბაიამ. 2018 წელს შემუშავდა და პარლამენტის მიერ დამტკიცდა კანონი რეზერვისა და სარეზერვო ძალების შესახებ, რომელმაც კანონის დონეზე დაამტკიცა ქართული არმიისთვის ახალი ძალის აქტიური რეზერვის შექმნა. 2018 წელს გენერალური შტაბის სკეპტიკური დამოკიდებულების გამო ახალ ძალის მიმართ სავალდებულო სამხედრო სამსახურის გაუქმების წინადადება არ დაგვიყენებია, მაგრამ ვგულისხმობდით, თუ აქტიური რეზერვი გაამართლებდა, სავალდებულო სამხედრო სამსახურის აუცილებლობა თავისით გაუქმდებოდა. 2018 წელსვე დაიწყო ახალ სამხედრო კოდექსზე მუშაობა და იგივე ნუკრი გელაშვილის, ზვიად ოქროპირიძის, პაატა ტურავას და ზურა ზერეკიძის დამსახურებით და მე ჩემი რეფორმატორი თანამოაზრეების თანამონაწილეობით კოდექსის თავდაპირველ ვარიანტში იყო პრინციპულად სხვა დამოკიდებულება სამხედრო საქმისა და სამხედრო სამსახურის მიმართ, რომელიც ადგილს აღარ უტოვებდა რუსულ კერზის ჩექმის გავლენას შეიარაღებულ ძალებზე. სამწუხაროდ კოდექსმა 5 წლიანი ტრანსფორმაციის შემდეგ საერთოდა სხვა მიმართულება მიიღო, თუმცა დავუბრუნდები სამხედრო სავალდებულო სამსახურს. კოდექსის იმ ვარიანტში, იგულისხმებოდა 4 თვეს ( ან უფრო ნაკლებს) პლიუს 10 წლის განმავლობაში სამ წელიწადში ერთხელ ორკვირიანი შეკრებებით შვეიცარიის მსგავსი სამხედრო სავალდებულო სამხედრო სამსახურის შემოღება. თუმცა დებატები ღია იყო და შეიძლებოდა უფრო მოქნილი ვარიანტის დამტკიცებაც. რაც შეეხება დღევანდელ რეალობას, სკეპსისის მიუხედავად აქტიურმა რეზერვმა გაამართლა და ქართულ არმიას, შესაძლებლობა აქვს გაცილებით მცირე თანხებით, შექმნას იმდენი საბრძოლო ერთეული, რამდენის საკმარისი იქნება 4 პროფესიული ბრიგადის მხარდასაჭერად. ანუ საქართველოს თავდაცვის ძალებს ყავს დამტკიცებული კონცეფციის საფუძველზე შექმნილი, დაკანონებული და პრაქტიკაში აპრობირებული აქტიური რეზერვი, რომელსა მთლიანად შეუძლია უზრუნველყოს არმიის რიცხოვნობის ზრდა. სამხედრო სავალდებულო სამსახურის რეფორმის კონცეპტუალური საფუძველი, რეფორმირების შემდეგ მიღებული პრაქტიკული შედეგების პროგნოზირება და საჭიროება დასაბუთებული არ არის.
დასკვნა: შეიარაღებულ ძალებს სამხედრო სავალდებულო სამსახური არ სჭირდება;
საქართველოს სახელმწიფოს არც 2025 წლამდე, არც 2023 წლამდე და არც ადრე სამხედრო სავალდებულო სამსახური იმ ფორმით რომლითაც არსებობდა არ სჭირდებოდა, მარტივად იმიტომ რომ ნებისმიერი ანალიზი აჩვენებს, რომ ეს არის ახალგაზრდების შრომის უფასოდ ან დისკრიმინაციული ანაზღაურებით გამოყენება, ეს კი არ შეესაბამება დემოკრატიული სახელმწიფოში ადამიანის უფლებების სტანდარტებს.
რაც შეეხება ახალგაზრდებს, მათვის ძალიან დიდი დისკომფორტი იქნება ხისტი, მოუქნელი გაწვევის სისტემა, რომელიც მუდამ დამოკლეს მახვილივით იქნება მათ თავზე ჩამოკიდებული და საშუალებას არ მისცემს მათ დაგეგმონ და ააწყონ თავისი მომავალი ისე, რომ დამოკიდებული არ იყვნენ ვიღაც ჩინოვნიკის სწორხაზოვან გადაწყვეტილებებზე.
საბოლოოდ: თუ კი საშუალება გვაქვს მოვუხსნათ ახალგაზრდებს წნეხი ისე რომ ამით არ დავაზარალოთ თავდაცვის შესაძლებლობები, რატომ ვჯიუტობთ და რატომ ვიკავებთ გაუგებარ პოზიციას? საკუთარ მომავალს ვუდგებით ჯიბრში?
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.