USD 2.7428
EUR 2.8772
RUB 2.6387
Тбилиси
გიორგი კობერიძე - რა ვითარებაა ამ დროისთვის უკრაინაში
дата:  347
19.11.2023 - არსებული მდგომარეობის შეჯამება უკრაინაში:
- საკმაოდ საინტერესო, მაგრამ მეტ-ნაკლებად ბუნდოვანი ვითარებაა მდინარე დნეპრის აღმოსავლეთ ნაპირზე, კრინკის სიახლოვეს, სადაც ბოლო რამდენიმე კვირაა უკრაინელები ნელ, მაგრამ მეთოდურ შეტევას აწარმოებენ. მდინარე დნეპრისა და მისი შენაკად კონკას სიახლოვეს, სანაპიროსთან მომიჯნავედ, ძალიან აქტიურობს უკრაინული არტილერია, რის მეშვეობითაც ერთგვარი ფარი იქმნება უკრაინელი მედესანტეებისათვის, რომლებიც უმეტესად ჭაობიან ზონაში ქმნიან პლაცდარმს. ამასთან, კრინკი-კოზაჩი ლაჰერის გზის გასწვრივ რუსებს ეფექტური კონტროლი, სავარაუდოდ, აღარ აქვთ. ამ სექტორში მიმდინარეობს საბრძოლო მოქმედებები. ჯერჯერობით არ დასტურდება უკრაინული მძიმე ან მსუბუქი ტექნიკის გადაყვანა მდინარის აღმოსავლეთ ნაპირზე (რაზეც თავად რუსები წერდნენ), მაგრამ რუსები შიშობენ, რომ თუკი პლაცდარმის შენარჩუნება უკრაინელებმა შეძლეს, არაა გამორიცხული მსგავსი რამ მართლაც ვიხილოთ. ამჟამად ყველაზე დიდი პრობლემა რუსებისათვის უკრაინული საარტილერიო დარტყმები და აქტიურად მოქმედი მცირე ჯგუფებია, რის ფონზეც რუსულ სამხედრო ნაწილებს ბევრი არჩევანი არ აქვთ - ან უნდა დაიხიონ უკან ან პირიქით დამატებითი ძალები გადაისროლონ ამ მიმართულებით და ჩაებან არამხოლოდ აქტიურ საარტილერიო დუელში, არამედ მოსპონ ყოველგვარი პლაცდარმის შექმნის მცდელობა. ამის მისაღწევად კი რუსების ცოცხალი ძალის სხვა ადგილას მოკლება გახდება საჭირო, ხოლო უკრაინულ არტილერიას სამიზნეები გაუმრავლდება. ასეა თუ ისე უკრაინელებს ჯერჯერობით ნელი, მაგრამ ზეწოლის სტრატეგია აქვთ არჩეული.
- დონეცკის ოლქში, ავდიივკასთან სიტუაცია შედარებით დასტაბილურებულია. უკრაინელებმა დიდი რაოდენობით ტექნიკისა და ცოცხალი ძალის გადასროლით რუსული შეტევა და წინსვლა შეანელეს, მაგრამ შეტევა არ შეჩერებულა. როგორც ჩანს რუსები ავდიივკას აღებას იანვრამდე ცდილობენ, მაგრამ თავდაპირველი ის ტემპი, რომელიც მათ წინა კვირებში ჰქონდათ - დაეცა. შეტევაზე მყოფი ცოცხალი ძალის მნიშვნელოვანი ნაწილი კი უბრალოდ განადგურდა. ზოგიერთი შეფასებით, ავდიივკაზე დაწყებული შეტევის შემდეგ მარტო მოკლულების სახით რუსებმა 5000 სამხედრო დაკარგეს, ხოლო სამჯერ მეტი დაჭრილების მხრივ ჰყავთ. ეს კი უმნიშვნელო ციფრი არაა, მაგრამ იმ ფონზე, რომ აღმოსავლეთის ფრონტზე რუსული დანაყოფების რაოდენობა დაახლოებით 150 ათასია, ჯერჯერობით შეტევის საბოლოო მოგერიება არ მომხდარა. სიტუაციას ართულებს ისიც, რომ მთელი დონბასის საომარ ზონაში ძალიან აქტიურია რუსული ავიაცია.
- ხარკივის ოლქში, კუპიანსკის მიმართულებით სიტუაცია სტაბილურია. რუსების მცდელობა რომ კვლავ შეინარჩუნონ ინიციატივა დიდი მსხვერპლისა და დანაკარგის ფასად უჯდებათ. ამ ფონზე წინსვლა პრაქტიკულად აღარ აქვთ.
- აშშ-ს კონგრესის მხრიდან უკრაინისათვის გამოსაყოფი დახმარება სავარაუდოდ დეკემბრის ბოლომდე დამტკიცდება ან ჩავარდება. თუმცა დრო ახლა კრიტიკულად მნიშვნელოვანია. არაა გამორიცხული როგორც უკრაინელთა ისე რუსების მხრიდან ზამთრის ოპერაცია ვიხილოთ.
მიყევით ბმულს - გიორგი კობერიძე
мир
«The Daily Telegraph» (დიდი ბრიტანეთი): „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“

ბრიტანული გაზეთი „დეილი ტელეგრაფი“ (The Daily Telegraph) აქვეყნებს სტატიას სათაურით „ტრამპმა ისეთი ამერიკა მიიღო, რომელიც რომის იმპერიას ჰგავს დაცემის პერიოდში“ (ავტორი - ტიმ სტენლი, ისტორიკოსი, პოლიტიკური მიმომხილველი).

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

კემბრიჯის უნივერსიტეტის ლექტორი ასეთ ისტორიას ჰყვება: ერთხელ სტუდენტ ქალიშვილისთვის გასაუბრება ჩაუტარებია რომაელ კლასიკოსებზე და, როგორც ხდება ხოლმე, გოგონას ვერაფერი ვერ უთქვამს. ბევრს ეცადა პროფესორი - ხან აქედან მიუდგა, ხან იქიდან, ხან მიანიშნა, მაგრამ ამაოდ. ბოლოს ლექტორი შეევედრა - „მითხარი, საერთოდ რაიმე თუ იცი რომაული სამყაროდან, არაფერმა არ დაგაინტერესა?“. პაუზა. სტუდენტი ფიქრობს და ბოლოს გახარებული ამბობს: „გლადიატორი“. ლექტორს იმედი მიეცა, იქნებ რაიმე ვრცლად იცის გლადიატორებზეო და ჰკითხა: „და რამ დაგაინტერესა „გლადიატორში“ - რომის პოლიტიკამ, კულტურამ, საზოგადოებამ?“. „რასელ ქროუმ“, - უპასუხა გოგონამ. ლექტორს უკანასკნელი იმედი გაუქრა...

გასულ კვირას ლონდონში, კინოთეატრ Imax-ში „გლადიატორი II“-ს ვუყურე. ვფიქრობ, მასში რასელ ქროუ რომ არ თამაშობს, ფილმისთვის ძალიან დიდი დანაკლისია, თუმცა რიდლი სკოტმა თავის ქმნილებაში საკუთარი სათქმელი მაინც თქვა.

კრიტიკოსების ნაწილი აღნიშნავს, რომ სიქველი უფრო ნიჰილისტურია, ვიდრე ორიგინალი, რომელიც ეკრანზე 2000 წელს გამოვიდა. პირველ ფილმში ნათქვამი იყო, რომ მარკ ავრელიუსის - იმპერატორისა და ფილოსოფოსის - რომის იმპერიის გარდაქმნის იდეა იმედიანად გამოიყურებოდა, მაგრამ მისი ვაჟის, იმპერატორ კომოდუსის მმართველობის დროს ყველაფერი წყალში ჩაიყარა. მართალია, გენერალ მაქსიმუს დეციმუს მირიდის მსგავს კარგ ადამიანებს სიტუაციის გამოსწორება შეეძლოთ, მაგრამ, სამწუხაროდ, ვერ მოხერხდა.

ამერიკა, როგორიც 2000 წლის 11 სექტემბრამდე [იგულისხმება მომხდარი ტერაქტების თარიღი] არსებობდა, შეიძლება იმდროინდელ რომად ჩავთვალოთ, როცა იმპერიის ხელისუფლების გეგმები „დიდი იმედების მომცემი“ იყო. ფილმში მარკ ავრელიუსის მმართველობიდან ორი ათეული წლის შემდეგ „გლადიატორი II“-ის სლოგანი გახდა „რომი უნდა დაეცეს“ - იმიტომ, რომ იმპერია შიგნიდან დალპა და გარდაქმნას საჭიროებდა. რომს მართავენ ტყუპი ძმები - იმპერატორები სეპტიმიუს გეტა და სეპტიმუს კარაკალა, ისინი გაუთავებლად ომობენ ბარბაროსებთან და რომის მოსახლეობას სპორტის სასტიკი სახეობით ართობენ, კონსულად კი მაიმუნს ნიშნავენ. იმპერატორების გარემოცვა, თანამედროვე გაგებით, ზელიბერალურია...

დღევანდელი ამერიკელი კონსერვატორები (ჩათვალე - რესპუბლიკელები) თვლიან, რომ ამერიკა ბოლო წლებში ლიბერალური რომის მიერ დაშვებულ შეცდომებს იმეორებს.

ნაციონალისტები მიუთითებენ, რომ ლიბერალურმა რომმა თავშესაფარი მისცა გოთებს (ბარბაროსებს), რომლებმაც საბოლოო ჯამში იმპერია გაძარცვეს და დაანგრიეს; ქრისტიანები რომაელ ლიბერალებს სექსუალურ თავაშვებულობაში ადანაშაულებენ, ხოლო მკაცრი ინდივიდუალისტები - საომარი სულის დაკარგვაში. „რომი დაეცა იმიტომ, რომ რომაელებმა რომაელების გაჩენა და აღზრდა შეწყვიტეს“, - თქვა ამას წინათ ილონ მასკმა ინტერვიუში. ტრადიციულად, მდიდრულ საზოგადოებაში უფრო ცოტა ბავშვი იბადება, რაც ამ საზოგადოების ელიტას აიძულებს სამუშაო ძალის იმპორტი განახორციელოს და დაქირავებულების იმედად იყოს. ამგვარ საზოგადოებაში ცენტრალური ადგილი უჭირავს კულტურული თვითმკვლელობის იდეას. ყველა დროის საზოგადოებებში ხდება ომები და ეპიდემიები, მაგრამ ძლიერებს ყველაფერს უძლებენ, სუსტები კი კრახს განიცდიან.

ამერიკას ერთი მუჭა არისტოკრატიული ოჯახები მართავენ. დონალდ ტრამპს, ისევე როგორც იულიუს კეისარს (ცეზარს), ხელისუფლებაში მოსვლა დიდწილად იმიტომაც სურდა, რომ თავისი ხელშეუხებლობა შეენარჩუნებინა და პატიმრობა თავიდან აეცილებინა. ერთი შეხედვით, თითქოსდა არაკეთილშობილური ქცევაა, მაგრამ ასე აკეთებდნენ ხალხები და პოლიტიკოსები ყველა დროში.

დონალდ ტრამპის ლოზუნგი - „დავუბრუნოთ ამერიკას ძველი დიდება“ - ეხმიანება როგორც მარკ ავრელიუსისა და გენერალ მაქსიმუს დეციმუსის („გლადიატორი - I“) ოცნებას, ასევე მაქსიმუსის ვაჟის ლუციუსის („გლადიატორი II“) სურვილს - რომისათვის ძველი დიდების დაბრუნების შესახებ.

საბოლოო ჯამში, „გლადიატორი II“ არ იძლევა პასუხებს იმ პრობლემებზე, რომლებიც მასშია ნაჩვენები. მართალია, დაგმობილია კოლიზეუმის არენაზე მიმდინარე ბრძოლები, მაგრამ ახლო რაკურსით ვხედავთ გლადიატორების ყველა ტრამვას, შეტაკებაში მიღებულს. რიდლი სკოტი სიქველში კვლავ იმეორებს ინგლისურ-ამერიკულ რწმენას ღმერთივით პიროვნების მიმართ, მაგრამ ხალხის ცხოვრება ნაკლებად არის წარმოჩენილი. ფილმში არსად არავინ ლაპარაკობს მონების მდგომარეობაზე, დევნილ ებრაელებზე თუ ქრისტიანებზე, მთავარ გმირს ლუციუსს არ აქვს შედგენილი გეგმა რომში რესპუბლიკური მმართველობის აღსადგენად. ლუციუსი მხოლოდ დადებითი გმირის როლს ასრულებს, მას ხალხი მაინცდამაინც არ აინტერესებს - იმიტომ, რომ იგი იმპერატორის შთამომავალია.

წყარო: https://www.telegraph.co.uk/news/2024/11/24/trump-america-rome-gladiator-lawfare-concubines/

более
голосование
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
голосование
Кстати