USD 2.6975
EUR 3.1825
RUB 3.4401
თბილისი
გიორგი კობერიძე - 2023 წლის 30 ივნისის შეჯამება უკრაინაში
თარიღი:  852

- დღეს ბერდიანსკის აეროპორტის მიმართულებით ინტენსიური სარაკეტო დაბომბვა განხორციელდა. სავარაუდოა, რომ რუსულ არმიას იქ შვეულმფრენები ჰყავდა განთავსებული, რომლითაც ზაპორიჟიას მიმართულებით ახორციელებდა ფრენებს. იტყობინებიან, რომ 10-ზე მეტი აფეთქება განხორციელდა ამ მიმართულებით. გამოყენებული იყო Storm Shadow ტიპის რაკეტები. მიუხედავად იმისა, რომ ამ უკანასკნელს კასეტური თავი არ აქვს და აფეთქების მასშტაბი საკმაოდ წერტილოვანია, მაინც, უკრაინელთა მხრიდან ასეთი ინტენსიური სარაკეტო დაბომბვა იმაზე მიუთითებს, რომ სამიზნედ არაერთი ობიექტი იყო, რომელთა ნაწილი მაინც განადგურებული. ამასთან, როგორც ჩანს რუსებმა გაშვებული მრავალი ფრთოსანი რაკეტიდან ერთ-ერთის ჩამოგდება შეძლეს.

Storm Shadow-მ კიდევ უფრო მეტად შეცვალა არსებული წესრიგი: თუკი რუსებმა მელიტოპოლის აეროპორტის სარგებლობა ბერდიანსკის აეროპორტით ჩაანაცვლეს, იმის იმედად, რომ ის უკრაინელთა სამიზნე აღარ აღმოჩნდებოდა, ახლა რუსებს სხვა ადგილის მოძებნა მოუწევთ, კიდევ უფრო ღრმად, ყირიმის მიმართულებით. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მთელი ივნისის განმავლობაში განხორციელებული იერიშები იმაზე მიუთითებს, რომ უკრაინელთა მხრიდან ეს მხოლოდ დასაწყისია.

 - რუსებმა რამდენჯერმე სცადეს ხერსონის ოლქში, მდინარე დნეპრის აღმოსავლეთ სანაპიროზე, ანტონოვის ხიდის მიმართულებით დაჩების მონაკვეთის დაბრუნება, მაგრამ უშედეგოდ. შემტევ რუსულ ნაწილებში მსხვერპლი დიდია. მათ უკან დახევა მოუწიათ მდინარე კონკასაკენ, რომელშიც წყლის დონე თანდათან დაბლა იწევს (ის დნეპრისაგან იკვებება და შემდგომ დნეპრსვე უერთდება). ამასთან, რუსებმა ანტონოვის ხიდის საწყის წერტილს "ისკანდერის" ტიპის რაკეტები ესროლეს. სავარაუდოდ, მხოლოდ ორი. იწერება რომ ეს შეიძლება სხვა ტიპის რაკეტაც ყოფილიყო. მათი დარტყმის მიზანი, არამხოლოდ უკრაინელთა პოზიციების განადგურება, არამედ ხიდის ჩაქცევა იყო, რათა უკრაინელებს ვეღარ მოეხდინათ ხიდის კონსტრუქციის საფარად გამოყენება. და მიუხედავად ამ ყველაფრისა, რუსებმა ვერ შეძლეს პოზიციების აღდგენა და ახლა ცდილობენ ქალაქი ოლეშკის მიმართულებით, მდინარე კონკას სიახლოვეს პოზიციური ბრძოლების გამართვას.

საინტერესოა უკრაინელები, რომლებიც მდინარის ინტენსიურ გადალახვას აწარმოებენ ამ პლაცდარმის სწრაფ გაფართოებას შეეცდებიან, თუ ამ ეტაპზე მხოლოდ პოზიციის შენარჩუნებაზე იქნებიან ორიენტირებულნი.

 - უკრაინელი ოფიციალური პირები განსაკუთრებით ბოლო ორი კვირაა პერმანენტულად აპელირებენ ზაპორიჟიას (ენერჰოდარის) ატომური ელექტროსადგურის (მისი რომელიმე ნაწილის) შესაძლო აფეთქების შესახებ. რუსებს ელექტროსადგურის ნაწილი შემოდგომიდან აქვთ დანაღმული და მისი მიმართულებით სროლის ინციდენტებიც იყო, მაგრამ ახლა საფრთხე აშკარად მომატებულია. უკრაინელები ამ თემაზე ღიად საუბრით ერთის მხრივ რუსების პოტენციური ქმედების პრევენციას ცდილობენ, ხოლო მეორეს მხრივ დასავლეთის მობილიზაციას უწყობენ ხელს.

 დღეისათვის, უკრაინელთა ცნობით ირკვევა, რომ ატომური ელექტროსადგურის ტერიტორია როსატომის წევრებმა უკვე დატოვეს და რომ იმავეს ურჩევენ ისინი რუსეთთან თანამშრომლობაზე დათანხმებულ უკრაინელ მეცნიერებსაც. ეს შესაძლოა იმ მიზეზითაც ხდებოდეს, რომ უკრაინელების მხრიდან დნეპრის გადალახვა და ენერჰოდარის გათავისუფლება ან სადგურამდე სახმელეთო გზით მიღწევა სულაც არ წარმოადგენს წარმოუდგენელ სცენარს. მაგრამ არსებობს უფრო საშიში ვერსიაც, რომლის მიხედვითაც რუსებმა შეიძლება გარკვეული ინციდენტი მოაწყონ სადგურის მიმართულებით. უბრალოდ ეს ისეთი რამაა, რაც მსოფლიოს უქმნის საფრთხეს.

 იმის დაშვებით, რომ ატომური ელექტროსადგურის მიმართულებით ნებისმიერი ინციდენტის განხორციელების შემთხვევაში რუსეთის შეკავება მთელი მსოფლიოსათვის იქნება არამხოლოდ პოლიტიკური, არამედ ეგზისტენციალური მოვალეობა, დიდი ალბათობით კრემლი ვერ გაბედავს ასეთ ქმედებაზე წასვლას, მაგრამ ეს ყველაფერი ცეცხლთან თამაშს ჰგავს. რუსების მხრიდან ნებისმიერმა დაუდევარმა ნაბიჯმაც კი შეიძლება ცუდი სცენარით წაიყვანოს პროცესები.

 ამას ემატება ისიც, რომ პუტინი მშიშარა და პარანოიდია. ის კოვიდს ბუნკერში ემალებოდა თვეების განმავლობაში. შეიძლება მას მკვლელის ინსტინქტები აქვს, მაგრამ სავარაუდოა, რომ რაციონალურობა შერჩენილი აქვს და თვითმკვლელად გადაქცევას არ აპირებს თავისი წრის ჩათვლით.

 - დღეს რუსეთში პრიგოჟინთან და "ვაგნერთან" ასოცირებული საინფორმაციო ტროლების ფაბრიკის ნაწილი დაიხურა. როგორც ჩანს, მოსკოვში "ვაგნერული" პროპაგანდის თავად კრემლშიც შეეშინდათ.

ამასთან, BBC-ის ჰქონდა საინტერესო ანალიზი. ბელარუსში, სამხრეთით ძველი სამხედრო ბაზის ტერიტორიის ათვისება მიმდინარეობს - ახალი ნაგებობები ეწყობა და გარემო სუფთავდება. BBC არ გამორიცხავს, რომ ეს სწორედ "ვაგნერის" განთავსების ზონად იქცეს. ამასთან, პრიგოჟინთან დაკავშირებული თვითმფრინავი მინსკიდან პეტერბურგისა და მოსკოვის მიმართულებით იქნა გადაადგილებული.

არაა ცნობილი, თუ რამდენი "ვაგნერელი" შეიძლება განთავსდეს ბელარუსში, მაგრამ როგორც არ უნდა იყოს ეს ლუკაშენკასათვის ძალაუფლების შენარჩუნების ერთგვარ მცდელობადაც კი შეიძლება იყოს გამოყენებული. მას სჭირდება ადამიანები, რომლებიც ბრმად ესვრიან ბელარუს მოსახლეობასა თუ პარტიზანებს. ამას კი "ვაგნერელებზე" თამამად ცოტა ვინმე თუ გააკეთებს.

თუმცა "ვაგნერის" განთავსება უსაფრთხოების გამოწვევებს ზრდის პოლონეთის, ლიეტუვასა და ლატვიისათვისაც, რომელთაც სასაზღვრო კონტროლის გაძლიერება დამატებით დაიწყეს. განსაკუთრებით კი ვილნიუსის სამიტის მოახლოებასთან ერთად, უსაფრთხოება კრიტიკულად მნიშვნელოვანია.

 ყველაზე მცირეა იმის ალბათობა, რომ "ვაგნერი" კიევის ან დასავლეთ უკრაინის მიმართულებით იქნას გამოყენებული. ეს მათ სუიციდურ მისიაში გაშვებას მოასწავებს, საიდანაც დაბრუნება ძალიან ცოტას თუ შეეძლება. ზოგადად, გამორიცხული არაფერია, მით უფრო "ვაგნერის" განადგურების ამაზე სწრაფი გზა არ იარსებებს, მაგრამ უკრაინელებისათვის უსაფრთხოების ნებისმიერი გამოწვევა მნიშვნელოვანია. ამიტომაცაა რომ უკრაინელები გულხელდაკრეფილები არ სხედან და ბელარუსთან საზღვრის კიდევ უფრო მეტ კონტროლს ახორციელებენ.

 - მოლდოვას დედაქალაქში, აეროპორტში წარმოშობით ტაჯიკმა ხალხს ცეცხლი გაუხსნა. დაიღუპა ორი მშვიდობიანი მოქალაქე. არაა გამორიცხული აღნიშნული ინციდენტი რუსეთის მიერ იყოს ინიცირებული. მოკვლევა მიმდინარეობს.

 მიყევით ბმულს - გიორგი კობერიძე

თბილისი
გადასასვლელ ხიდთან 280-მეტრიანი საავტომობილო ესტაკადის მშენებლობაზე ₾100 მილიონი დაიხარჯება

თბილისის მერია გადასასვლელ ხიდთან, ცოტნე დადიანისა და სადგურის მოედნის დამაკავშირებელი ესტაკადის მშენებლობას გეგმავს. ახალი ინფრასტრუქტურული პროექტი 2026 წლის ბიუჯეტში უკვე გათვალისწინებულია და მასზე მომდევნო წელს 10 მილიონი ლარი დაიხარჯება, 2027 წელს კი დამატებით 87.5 მილიონი ლარი. მთლიანობაში 280-მეტრიანი ესტაკადის პროექტირება-მშენებლობის წინასწარი სავარაუდო ღირებულება 100 მილიონ ლარს შეადგენს. პროექტზე საგზაო მარშრუტის კვლევაზე 2025 წელს უკვე 2.5 მილიონი ლარი დაიხარჯა.

2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში მითითებულია, რომ სარკინიგზო მაგისტრალი ქალაქის ცენტრალურ მონაკვეთს ყოფს იმგვარად, რომ მოედნის პარალელურად არსებულ ქუჩებს შორის დაკავშირებადობა მინიმალურია და აუცილებელია საზოგადოებრივი ტრანსპორტისთვის ახალი ინფრასტრუქტურის შექმნით ქალაქის უბნების დაკავშირებადობა გაუმჯობესდეს.

"ქალაქ თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის კორიდორი და თანმდევი ინფრასტრუქტურა ქმნის 4-კილომეტრიან მონაკვეთს აღმოსავლეთ-დასავლეთ სატრანსპორტო კავშირის გარეშე, გარდა შეზღუდული რაოდენობის საფეხმავლო კავშირებისა. ეს ისტორიული დაბრკოლება ხელს უშლის თბილისის სატრანსპორტო გეგმის პრიორიტეტებისკენ მისწრაფებას. სადგურის მოედანი მდებარეობს აღნიშნულ ამ 4-კილომეტრიან მონაკვეთში. ის წარმოადგენს დედაქალაქის უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო „ჰაბს“, სადაც თავს იყრის 61 ავტობუსის მარშრუტი, მეტროს 2 ხაზი, ისევე როგორც საქართველოს რკინიგზის სერვისები. ტერიტორია ემსახურება საათში 330 ავტობუსის სერვისს, საიდანაც მომავალში 150 გამოიყენებს ხიდს. თბილისის სატრანსპორტო გეგმის თანახმად, სადგურის მოედანი ასევე იქნება თბილისის საგარეუბნო რკინიგზის სერვისების თავმოყრის წერტილი, რაც კიდევ უფრო მნიშვნელოვანს გახდის მისი, როგორც სატრანსპორტო ჰაბის ფუნქციას. ამჟამინდელი მდგომარეობით, აღმოსავლეთ-დასავლეთ კავშირის არარსებობა აფერხებს მაღალი ხარისხის ჰაბის განვითარებას, ხშირად 22 ავტობუსის მარშრუტის შეწყვეტა ხდება ვადაზე ადრე ან ახორციელებენ 1.5 კილომეტრიანი შემოვლითი მგზავრობას, რომელიც მნიშვნელოვნად ზრდის გადაადგილების დროს, ჰაერის დაბინძურებასა და ვიბრაციას, ისევე როგორც ამცირებს მარშრუტების ხარჯეფექტიანობას. თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევამ, რომელიც მსოფლიო ბანკის დახმარებით ჩატარდა, მულტიკრიტერიუმიანი ანალიზის საშუალებით, გამოავლინა თბილისის ცენტრში არსებული რკინიგზის ხაზის ორ მხარეს (აღმოსავლეთ და დასავლეთ) შორის ახალი კავშირის შექმნის საუკეთესო ალტერნატივა - საზოგადოებრივი ტრანსპორტის პრიორიტეტის მქონე საავტომობილო ხიდი, დადიანის ქუჩასა და სადგურის მოედანს შორის. ქ. თბილისის მუნიციპალიტეტის მერია ფლობს თბილისის სატრანსპორტო გეგმით გათვალისწინებულ აღმოსავლეთ-დასავლეთის შეკავშირებულობის ალტერნატივების ანალიზის კვლევის საფუძველზე შექმნილ ანგარიშს, კონცეფციას. პროექტის მიზანი არის, ამ კონცეფციით განსაზღვრული, საავტომობილო ხიდის მშენებლობა.

აღნიშნული ობიექტი წარმოადგენს საავტომობილო ხიდს ქალაქ თბილისში, რომელიც დააკავშირებს სადგურის მოედანს დადიანის ქუჩასთან და იქნება 280 მეტრი სიგრძის, 8.5 მეტრი სიგანის სწორ მონაკვეთში, ხოლო 15 მეტრი სიგანის მოხვევის მონაკვეთში (ე.წ. სპირალი, რომელიც ეშვება სადგურის მოედანზე). ხიდი იქნება ორზოლიანი და დასავლეთით, სადგურის მოედანზე დაშვებისას, რამპას ექნება მარჯვნივ ჩამხვევი ზოლი. რკინიგზის დერეფნის კვეთისას აუცილებელია 7 მეტრიანი სხვაობა რკინიგზის ლიანდაგსა და ხიდის სტრუქტურას შორის. საავტომობილო ხიდი ითვალისწინებს 18 მეტრიანი ავტობუსების მართვის ტრაექტორიებს, მისი მაქსიმალური გრძივი ქანობი - 10.7%, ხოლო მინიმალური რადიუსი - 12 მეტრი. საავტომობილო ხიდის გამტარობა შერეული ნაკადების პირობაში იქნება 800 ავტომობილი ერთ საათში ერთი მიმართულებით", - ნათქვამია 2026 წლის ბიუჯეტის განმარტებით ბარათში.

წყარო: https://bm.ge

sadguris-moedani_o_h

სრულად
გამოკითხვა
სხვათა შორის