საფონდო ბირჟაზე ელექტრომობილების მწარმოებელი Tesla-ს კაპიტალიზაცია რეკორდული ტემპით ეცემა - გასულ 24 საათში კომპანიის აქციები დამატებით 11.4%-ით დაეცა; ერთთვიან ჭრილში კი ვარდნის მაჩვენებელი 40%-ს აღწევს.
საერთო ჯამში, ერთ წელში Tesla-ს კაპიტალიზაცია $1.23 ტრილიონიდან 340 მილიარდ დოლარამდეა შემცირებული, რაც ვარდნის 72%-იანი მაჩვენებელია. თითქმის $900-მილიარდიანი დანაკარგის გამო, Tesla მსოფლიოს ყველაზე ძვირად ღირებული კომპანიების ათეულს გამოეთიშა და ამჟამად ის რეიტინგში მე-20 ადგილს იკავებს.
გასულ 24 საათში დაფიქსირებული ვარდნის მკვეთრი ტენდენცია პირდაპირ კავშირშია ჩინეთში კოვიდინფიცირების შემთხვევების რეკორდულ ზრდასთან, რის გამოც Tesla-ს შანხაის ქარხანა დაიხურა და, შესაძლოა, შეზღუდვა რამდენიმე კვირის განმავლობაშიც გაგრძელდეს, რასაც, ბუნებრივია, ნეგატიური გავლენა ექნება კომპანიის საწარმოო შესაძლებლობებსა და შემოსავლებზე.
Twitter-ის შეძენის შემდეგ, მასკი უმეტეს დროსა და ენერგიას სოციალურ ქსელს უთმობს და არა Tesla-ს, რასაც, ბუნებრივია, ინვესტორები ნეგატიურად იღებენ. გარდა ამისა, Twitter-ის გამო მასკი სულ უფრო მეტ საერთაშორისო სკანდალში ეხვევა, მათ შორის, ევროკავშირი მას სანქციების დაწესებითაც კი ემუქრება, რასაც Tesla-ს რეპუტაციაზეც ნეგატიურ გავლენა აქვს.
თავად კომპანიის ხელმძღვანელის, ილონ მასკის განმარტებით, არასახარბიელო შედეგები აშშ-ის ფედერალური რეზერვის გადაწყვეტილებებითაა განპირობებული, კერძოდ, ერთ წელში FED-მა ძირითადი რეფინანსირების განაკვეთი 0%-იანი ნიშნულიდან თითქმის 4%-მდე გაზარდა, რაც ინვესტორებს უბიძგებს, საინვესტიციო პორტფელში სარისკო პოზიციები შეამცირონ, პოტენციურ კლიენტებს კი - ახალი შენაძენისგან და დამატებითი საბანკო ვალდებულებების აღებისგან თავი შეიკავონ. ორივე გარემოება, ბუნებრივია, Tesla-ს აქციებზე ნეგატიურად აისახება, თუმცა გასათვალისწინებელია, რომ მონეტარული პოლიტიკის გამკაცრების პრობლემის წინაშე არა მარტო Tesla, არამედ მსოფლიოს ყველა სხვა კომპანიაც დგას, მიუხედავად ინდუსტრიისა და საქმიანობის პროფილისა.
ყველაზე მნიშვნელოვანი ფაქტორი მაინც ისაა, რომ ელექტრომობილების ბაზარზე 65%-იანი წილით ისევ Tesla დომინირებს, თუმცა ის დროთა განმავლობაში პოზიციას კარგავს, რადგან, შედარებისთვის, 2020 წელს ილონ მასკის კომპანია ბაზრის თითქმის 80%-ს აკონტროლებდა.
მომხმარებლის პრეფერენციების ცვლილება ძირითადად ორი ფაქტორითაა განპირობებული, პირველ რიგში ეს კონკურენციის გაძლიერებას უკავშირდება, რაც მოსალოდნელიც იყო, მერე საკითხი კი უშუალოდ კომპანია Tesla-სთანაა დაკავშირებული, რომელიც დინამიკურ ბაზართან ადაპტირებას აგვიანებს და 30,000 დოლარზე იაფიანი ელექტრომობილის გამოშვებას აჭიანურებს, რაც Chevrolet-ის მსგავს კომპანიებს ბაზრის ამ სეგმენტის ათვისების საშუალებას აძლევს.