USD 2.7087
EUR 2.9406
RUB 3.1634
თბილისი
ბექა კობახიძის პასუხი აფხაზეთის საკითხზე - აფხაზებმა, რუსეთის დახმარებით, ჩაატარეს ეთნოწმენდა, დაიტაცეს ჩვენი თანამოქალაქეების ქონება, დახოცეს მშვიდობიანი მოსახლეობა, გალში არის აპარტეიდი
თარიღი:  1035
"ჩემი უფროსი კოლეგა მიშა ბახტაძის კედელზე, კომენტარებში (იხ. სტატუსი), შეიკრიბა ყრილობა: სოხუმის უნივერსიტეტის, თსუ-ის, წმინდა თამარ მეფის სახელობის უნივერსიტეტის, მწერალთა კავშირის პროფესორთა და წევრთა შემადგენლობით.
განსახილველი საკითხია ამხ. კობახიძის ბლოგის კოლექტიური დაგმობა.
ამხანაგები შეთანხმდნენ, რომ საიდანღაც ვფინანსდები და სიტყვებით გამოვიდნენ მათი ეპოქისთვის დამახასიათებელი მძიმე ტერმინოლოგიის გამოყენებით.
ჩემი პოსტის პირველი ნაწილი არ ეხება აფხაზეთის საკითხს. მე მინდა მოკლედ მოგიყვეთ ბოლო ნახევარი საუკუნის ქართული ისტორიოგრაფიის ისტორია.
საბჭოთა საქართველოში საქართველოს ისტორიის კვლევის ორი მთავარი კერა არსებობდა: თსუ-ის ისტორიის ფაკულტეტი და მეცნიერებათა აკადემიასთან არსებული ისტორიის ინსტიტუტი. აწ განსვენებული მარიკა ლორთქიფანიძისა და როინ მეტრეველის შემდეგ, საქართველოს ისტორიის კათედრა არ განახლებულა 1990-იანი წლების მიწურულამდე. ეს განსაკუთრებით ეხება ქართულ მედიევისტიკას/შუა საუკუნეებს (თუ მარიკა ლორთქიფანიძის ვაჟს, ასევე აწ განსვენებულ გიორგი ოთხმეზურს არ ჩავთვლით). თაობებს შორის იყო რამდენიმე ათწლეულის წყვეტა.
რატომ? იმიტომ რომ იქ ჩაიბუდა ხალხმა და ნიჭიერი ახალგაზრდების გამოჩენას ცეცხლითა და მახვილით ებრძოდნენ. ბევრი ადამიანი დაიკარგა, რადგან საქმეს არ გააკარეს.
ერთი ჩემი უფროსი კოლეგა მიყვებოდა, სანამ ადამიანის ხელმძღვანელი ცოცხალი იყო, მას ვინ მიუშვებდა კათედრაზეო. უნდა დალოდებოდა სიკვდილს, შანსი რომ გასჩენოდაო. ზოგის ხელმძღვანელის ხელმძღვანელი იყო ცოცხალი და დიდხანს მოუწევდა ლოდინი. ეს არის ფეოდალიზმი, ეს ყველამ იცის, მაგრამ ხმას არავინ იღებს, რადგან ესაა მათთვის ქართველობა, დედაუნივერსიტეტი და ასე შემდეგ.
მერე ამათ 2000-იანი წლებიდან დაევალათ კონკურსების ჩატარება. იქიდან დღემდე არის წივილ-კივილი, ფიზიკური შეხლა-შემოხლა ამ კონკურსებზე. არ გეგონოთ ამას მეცნიერებასთან აქვს რამე კავშირი - შეჯიბრი არის იმაზე თუ ვისი კლანი უფრო ძლიერია.
და აი, მოხდა ბედნიერება, თსუ-ის საქართველოს ისტორიის კათედრა და ისტორიის ინსტიტუტი არათუ აღარ არის ერთადერთი ადგილი, სადაც ადამიანი შეიძლება ისტორიკოსი გახდეს (მხოლოდ ამ ორ ადგილას ხდებოდა დისერტაციების დაცვა), არამედ ხალხი გარბის იქიდან. როგორც მწერალს აღარ სჭირდება მწერალთა კავშირის წევრობა თავისი შემოქმედებისთვის, ისეა ახლა მომავალი თაობის ისტორიკოსი - მას შეუძლია სხვაგან, პატივცემული გვამებისა და დინოზავრებისგან დამოუკიდებლად შექმნას თავისი კარიერა.
ამას ესენი ვერ ეგუებიან. ჩვენო, ისევ ჩვენო, სულ ჩვენ უნდა ვიყოთო...
რა იყო ამათი ისტორიოგრაფია: პოზიტივისტური, შავ და თეთრ ფერებში, თარიღებზე, სახელებზე, გმირებზე და ანტიგმირებზე აგებული, შავი და თეთრი ფერის ეპოსური თხრობა, სადაც ქართველი სულ მართალია, ყველა გარშემო მტერია, ქართველი სულ მსხვერპლია და არის მუდმივი ბრძოლა დავითსა და გოლიათს შორის. ეს იყო ეთნონაციონალისტური ისტორია. გმირები და ანტიგმირები ეპოქების მიხედვით განისაზღვრებოდა: საბჭოთა დროს გმირი იყო მუშა, პარტია, გლეხი; ანტიგმირი იყო დასავლეთი, კაპიტალიზმი, ბატონი და 19-20 საუკუნეების პოლიტიკური ნაციონალისტები.
დაემხო საბჭოთა წყობა და იგივე ხალხმა მუშას, პარტიას, გლეხს გადაუსვა ხაზი და მთლიანად ეთნონაციონალიზმს მიაწვა, აი იმ სტილში, ათეიზმის კათედრები თეოლოგიის კათედრებად რომ გადაკეთდა.
1943 წელს, გაქანებული სტალინიზმის ეპოქაში, ჯავახიშვილის, ჯანაშიას და ბერძენიშვილის მიერ დაიწერა "საქართველოს ისტორია უძველესი დროიდან მეცხრამეტე საუკუნემდე", რომელიც პირადად დაარედაქტირა და მას მსვლელობა მისცა სტალინმა.
წაიკითხეთ ეს წიგნი და თქვენ ვერ იპოვით განსხვავებას მასსა და ქართველთა კოლექტიურ მეხსიერებას შორის, მის ნარატივს ვერ განასხვავებთ იმისგან, როგორც დღემდე ვსწავლობთ ისტორიას.
საქართველოში გაგიჭირდებათ იპოვოთ 10 ისტორიკოსი, რომელიც კითხულობს და წერს რომელიმე დასავლურ ენაზე. ესე იგი, ჩვენში თანამედროვე სამეცნიერო ცოდნა ვერც შემოდის და ვერც გადის. საქართველოს ისტორიის შესახებ დაწერილი ხარისხიანი ინგლისურენოვანი წიგნებით ერთ თაროს ვერ გაავსებთ და რაც დაიწერა, უდიდესწილად, უცხოელმა ქართველოლოგებმა დაწერეს. ეს ხალხი მოწყვეტილია გარესამყაროს, ეპოქას და ჩვენც ისევ და ისევ გვასწავლიან ეთნონაციონალისტურ ისტორიას, სადაც სულ კარგები და გმირები ვართ.
ესენი თავს თვლიან მამულის მცველებად, კალმიან ჯარისკაცებად, მაგრამ ეს საყველპუროდ, თორემ კონკურსის ინტერესებს და პოლიტიკურ კონიუქტურას რომ დასჭირდება, როგორც უქნიათ ისე იზამენ.
და ვისგან იცავენ მამულს? საქართველოს გარეთ რა იწერება ისინი ვერ კითხულობენ და ვერც ეპასუხებიან (10 წელია ჯორჯ ჰიუიტის უკიდეგანოდ მდარე და ანტიქართული წიგნი უშედეგოდ უცდის რეცენზიას), მაქსიმუმ სოხუმელ სტანისლავ ლაკობას გამოეპასუხონ, მაგრამ მათი მთავარი როლი არის ქართული საზოგადოების გაგიჟება.
კონკრეტულად, აფხაზეთთან მიმართებით მუშაობს ორი ფაბულა:
1. ინგოროყვისტული - აფხაზები ჩამოთესლებულები არიან და ნოე რომ კიდობნიდან გადმოვიდა მას შემდეგ იქ მხოლოდ ქართველები ცხოვრობდნენ;
2. აფხაზებიც კი ცხოვრობდნენ იქ, მაგრამ სულ ისე ვიყავით, როგორც ყველი და პური. არასდროს არაფერი არ მომხდარა, რასაკვირველია, არავითარი შეცდომა არავის არ დაუშვია.
აქ ფაქტების უგულებელყოფა, გადაკეთება, დამახინჯება საყვარელი სპორტია, რადგან მამულს ასე სჭირდება.
ხმაურის გამომწვევ პოსტში დავწერე, რომ სოხუმის უნივერსიტეტის ორი პროფესორი კედელზე შეთანხმდა - ელარჯი კი არის აფხაზური სიტყვაო, მაგრამ აფხაზებმა რომ არ წაგვართვან ამიტომ ფრანგულად ჩავთვალოთო.
აფხაზურად სწავლა არ აუკრძალავთ სტალინის დროს. ოთხი კლასი რომ აფხაზურად სწავლობდნენ და მერე ეს აიკრძალა, აბა ეგ რა მოსატანია, ოთხი წელი რა არისო...
ასეთებზე არათუ პრეტენზია არ აქვთ ერთმანეთთან, არამედ აგულიენებენ ერთურთს - "მიდი-მიდი, მიაწექი, მაგარია"-ს ჟანრში. შედეგად ვიღებთ გამოლაყებულ საზოგადოებას.
შორს რომ არ წავიდე, აგერ ჩემს თვალწინ, გუშინ და დღეს მოხდა: წმინდა თამარ მეფის უნივერსიტეტის პროფესორმა, ბატონმა წურწუმიამ მოიგონა, თითქოს მე დავწერე რომ აფხაზეთი დამოუკიდებელი საკავშირო რესპუბლიკა იყო სსრკ-ში და დამგმო, "ამაზრზენი" მიწოდა. დღისით, მზისით ქნა ეს ამბავი. რომ ვერაფერი ნახა დასაგმობი, თავად მოიგონა.
თსუ-ის პროფესორმა, როლანდ თოფჩიშვილმა მოიგონა თითქოს მე მეთქვას, რომ აფხაზეთში ქართული ტოპონიმები საერთოდ არ არისო. მანაც დამგმო და ვიღაცის ინტერესების გამტარებელი მიწოდა.
კიდევ მრავალი და მრავალი სხვა...
ხვდებით თქვენ ესენი ისტორიას როგორ ექცევიან? ისტორიულ დოკუმენტებს როგორ ატრიალებენ?
ჩემს პოსტში ჩამოვთვალე უკიდურესად საყურადღებო საკითხები, რომლებიც მიფუჩეჩებული აქვს ქართულ ისტორიოგრაფიას, თვალები აქვს მასზე დახუჭული, არ აწყობს მათზე საუბარი, რადგან ეთნონაციონალისტურ ჩარჩოს არ ერგება ისინი. ხმამაღალი დუმილია!
რატომ ჩნდება მეთვრამეტე საუკუნის ევროპულ რუკებზე "დამოუკიდებელი აფხაზები"?; რატომ არ მოაწერა შარვაშიძემ ხელი 1790 წლის ივერიელ მეფე-მთავართა ტრაქტატს? მუჰაჯირობის შემდეგ, რატომ ინიშნებოდნენ აფხაზეთში ეპისკოპოსებად ქართველი ნაციონალისტი მღვდელმთავრები? რა როლი ჰქონდათ ქართველებს იმპერიის მიერ დაარსებული მართლმადიდებლური ქრისტიანობის აღმდგენი საზოგადოების მუშაობაში აფხაზეთის ტერიტორიაზე? ბატონ-ყმობის გაუქმების შემდეგ, რა მიმართულებებით ხდებოდა აფხაზეთის მოსახლეობის შრომითი მიგრაცია? 1897 წლის საყოველთაო აღწერის ანალიზი სად არის? და მრავალი სხვა, რომელთა პასუხგაუცემლად ვერ დაიწერება აფხაზეთის ისტორია.
მაგრამ ეს ყველაფერი გვერდზე გადადეს, როგორც აქამდე ჰქონდათ გადადებული, და ჩააბჟირდნენ ჩემს რეპლიკას - ლეონ აფხაზთა მეფე ბერძნულენოვანი იყო თუ ქართულენოვანი. ჯერესერთი, თვითონაც ვერაფერს ამტკიცებენ რა ენაზე საუბრობდა ლეონი, მხოლოდ ვარაუდებია, მაგრამ მათი ვარაუდიც რომ იყოს სწორი, ლეონი გამოიყენეს ზემოხსენებულ მთავარ კითხვებზე პასუხებისგან თავის ასარიდებლად.
ელარჯის ისტორია და ერთმანეთის მიერ ისტორიის პროფანიზაციაზე ყველაფერი რომ იციან, ხმას რომ არ იღებენ, მაგრამ აგერ უცებ ლეონზე აენთნენ, ბექა კობახიძემ არასწორი ფაქტი დაწერაო. ფაქტი კი არ აღელვებთ მაგათ, ის აღელვებთ რომ ბექა კობახიძე მათ ეთნონაციონალისტურ ჩარჩოს გასცდა. ახალგაზრდა კაცია, რამდენს ბედავს და ა.შ.
აღარ გამოვა, ბატონებო, აღარ გადაწყდება კოლექტიური მეხსიერების საკითხები თქვენს ვიწრო წრეში და წამოვა ახალგაზრდა თაობა, რომელიც ისე დაწერს ისტორიას, როგორც განვითარებულ ქვეყნებში წერენ. თქვენ ამას აღარავინ შეგეკითხებათ.
საერთაშორისო ლიტერატურაში აფხაზეთის და ცხინვალის მიმართულებით მდგომარეობა ძალიან მძიმეა. გადაჭარბების გარეშე ვიტყვი, სამწუხაროდ, გლობალური ისტორიოგრაფია მთლიანად აცდენილია იმას, რასაც ეს ქართველი ისტორიკოსები წერენ და საუბრობენ.
წერენ ბევრს. ზემოხსენებულმა როლანდ თოფჩიშვილმა მომიწოდა, ისტორიკოსმა ბევრი უნდა იკითხოს და ცოტა უნდა წეროსო. მე თექვსმეტი წელია ერთ წიგნზე ვმუშაობ და თავად 266 სამეცნიერო ნაშრომის ავტორი ყოფილა (თან ამ ასეულებით რომ ამაყობენ). მაგრამ არც ერთ ავტორიტეტული ავტორი ამათ ნაშრომებს არ ეყრდნობა. მკაფიო სიგიჟეებს რომ წერ, სერიოზული ხალხი შენს ნაწერს არ წაიკითხავს და მათი დამოწმებით თავს არ გაიბანძებს.
აფხაზეთის ისტორიაზე საერთაშორისო დისკურსი მიმდინარეობს ქართველი ისტორიკოსების მონაწილეობის გარეშე. ეს არის ფაქტი.
აქ მე რომ მეყელყელავებიან, მე შედეგები ვიცი რა ხდება! წამოვზრდით თაობას, რომელიც საერთაშორისო აუდიტორიისთვის გასაგებ მეცნიერულ ენაზე ისაუბრებს მსოფლიოსთან და იქ თქვენი ადგილი არ იქნება.
წარმოიდგინეთ, ესენი რომელიმე სოლიდურ საერთაშორისო სამეცნიერო კონფერენციაზე რომ გამოიყვანო (თარჯიმნით), თავიანთი უხამსი საბჭოთა ლექსიკით, "კალმიანი ჯარისკაცის" პათოსით და 266 ნაშრომით, ხალხს თავი ზოოპარკში ეგონება. სირცხვილია და ამ სირცხვილში ფულსაც ვიხდით, ჩვენს შვილებსაც მათ ვანდობთ.
ამ ხალხის ნაშრომები ჩვენი და ჩვენი შვილების გასაგიჟებლად გამოიყენება. ამ ეთნონაციონალისტურმა ნარატივებმა შვა კონფლიქტის ფესვები, რომლებიც შემდეგ რუსეთმა გამოიყენა. ამ ეთნონაციონალიზმს აქვს პოტენციალი სხვა კონფლიქტებშიც ჩაგვითრიოს. სულ მინიმუმ, საარჩევნო ყუთთან მიგვიყვანოს და "გარეჯი საქართველოა!" ლოზუნგებზე მიგვაცემინოს ხმა.
ასე გაზრდის ეს ხალხი თქვენს შვილებსაც და იქნება ამ სავოკის კვლავწარმოება. ან ეს უნდა შევცვალოთ ან ჩვენი დეგრადაცია გაგრძელდება და შვილები ამ ქვეყანაში აღარ იცხოვრებენ.
რამდენიც არ უნდა იწივლოთ და იკივლოთ, მე იმდენს მაინც გავაკეთებ, რომ საკუთარ თავზე სასაყვედურო არ მქონდეს, რამე დავაკელითქო.
ნაყალბევთაგან კიდევ ერთი ბრალდებაა ის, თითქოს, მე ისტორიის გამოყენებით ვცდილობ კონფლიქტის გამოსავლის პოვნას.
მე ისტორიკოსი ვარ და ამიტომ ვწერ ისტორიაზე. ისტორიის იმ კუთხეებზე, რომლებიც მიფუჩეჩებული აქვს ამ ხალხს.
ისტორია უნდა ვიცოდეთ. აუცილებელია. როცა აფხაზეთზე საუბრობ, უნდა იცოდე რას ფიქრობს იქ მცხოვრები ხალხი, უნდა იცოდე რა აძლევს მათ მოტივაციას, თუნდაც ეს დიდი სისულელეც იყოს. მათი ნარატივი აუცილებლად უნდა იცოდე.
მაგრამ! ცივილიზებული კაცობრიობა შეთანხმდა, რომ 1991 წლის საზღვრებში უნდა დარჩეს ყველა. ეს არის 2*2=4.
აფხაზებმა, რუსეთის დახმარებით, ჩაატარეს ეთნოწმენდა, დაიტაცეს ჩვენი თანამოქალაქეების ქონება, დახოცეს მშვიდობიანი მოსახლეობა, გალში არის აპარტეიდი.
ბოლო 30 წლის ისტორია მათ დამნაშავეებად აქცევს და აკისრებს კოლექტიურ პასუხისმგებლობას, კაცობრიობის წინაშე ჩადენილი დანაშაულებებისთვის. დღეს ჩვენი ტერიტორია ოკუპირებულია, ასევე კაცობრიობის წინაშე დამნაშავე რუსეთის მიერ.
ამასთანავე, ბოლო 30 წლის ისტორია სულაც არ ნიშნავს იმას, რომ ჩვენ ინგოროყვას თეორია გავამართლოთ და წარსულში კონფლიქტის ფესვები არ ვეძიოთ.
ამასთანავე, საფიქრალია, რას ვშვებით მას შემდეგ, როცა და თუ რუსეთი ჩამოიშლება? ამ ნაგიჟრებს თუ დავუჯერებთ, მგონი ეთნოწმენდამდე მივალთ და ამას არც ვინმე გაგვიტარებს, არც ჩვენ გვჭირდება. ზოგი იმდენად გულუბრყვილოც არის, რომ ჰგონია ურუსეთოდ დარჩენილი აფხაზები გულზე ხელებს დაიკრეფენ ან ჩაგვეხუტებიან.
გიჟებთან ერთად ამ გეგმებზე სერიოზულად ვერ ვილაპარაკებთ. ამიტომ, გიჟები გვერდზე უნდა გავწიოთ.
ცხადია, როცა ქართული ისტორიოგრაფიის ისტორიაზე ვსაუბრობ, იქ ყველა ერთ ქვაბში არ იხარშება. საკუთარი მამასავით მიყვარს ჩემი სამეცნიერო ხელმძღვანელი - ბატონი დიმიტრი შველიძე. ოთარ ჯანელიძეს აქვს დაუვიწყარი ისტორია, როცა ის 1990-იან წლებში საკუთარი "დვიჟოკით" და ბენზინით დადიოდა არქივში სამუშაოდ. კიდევ არაერთი საყვარელი ადამიანია, რომელთა ხსენებას მოვერიდები, რადგან მერე გიჟები მათ არ გაუნაწყენდნენ.
ღმერთმა ხელი მოგვიმართოს ამ საგიჟეთში..."
მიყევით ბმულს - ბექა კობახიძე
ბლოგი
1918 წლის აპრილი - ბრძოლა მდინარე ჩოლოქთან და ქართველების ბრწყინვალე გამარჯვება გენერალ მაზნიაშვილის სარდლობით!
1918 წლის 3 მარტს საბჭოთა რუსეთსა და გერმანიას, ავსტრია-უნგრეთს, ოსმალეთსა და ბულგარეთს შორის დაიდო ბრესტ-ლიტოვსკის საზავო შეთანხმება, რომლის მიხედვით, რუსეთი გამოეთიშა პირველ მსოფლიო ომს. ზავის მიხედვით რუსეთს ოსმალეთის იმპერიისთვის უნდა დაეთმო ბათუმისა და ყარსის ოლქები. ამ დროს ამიერკავკასია ფაქტობრივად დამოუკიდებელი იყო რსფსრ-სგან და იმართებოდა ამიერკავკასიის სეიმის და ამიერკავკასიის კომისარიატის მიერ, თუმცა დამოუკიდებლობა გამოცხადებული არ ჰქონდა. ოსმალეთის იმპერია ითხოვდა ბრესტ-ლიტოვსკის ზავით კუთვნილი ტერიტორიების დათმობას ამიერკავკასიის მთავრობისგანაც. სეიმი ცდილობდა ოსმალეთთან პრობლემის მოგვარებას დიპლომატიური გზებით. ამ მიზნით 1918 წლის 12 მარტს დაიწყო ტრაპიზონის სამშვიდობო კონფერენცია. მოლაპარაკებას დადებითი შედეგი არ მოჰყოლია. მოლაპარაკების პარალელურად, ოსმალეთის არმიამ სადავო ტერიტორიების დასაკავებლად საომარი მოქმედებები დაიწყო.
საბრძოლო მოქმედებები 6 აპრილამდე:
მარტში ოსმალეთის მე-9, მე-6 და მე-3 არმიებმა მეჰმედ ვეჰიბ-ფაშას სარდლობით კავკასიას შეუტიეს. 1918 წლის 31 მარტს ოსმალებმა აიღეს ბათუმი. ქალაქში მდგარი მე-4 ქვეითი ლეგიონი (სარდალი წერეთელი) გაიქცა ოზურგეთში, მე-2 ქვეითი ლეგიონი კი (სარდალი პოლკოვნიკი ყარალაშვილი) ჩაქვში. საქართველოს ეროვნული საბჭოს თავმჯდომარემ, ნოე ჟორდანიამ დაავალა გიორგი მაზნიაშვილს დაუყოვნებლივ წასულიყო სადგურ ნატანებში და არ დაეშვა ოსმალების წინსვლა მდინარე ჩოლოქს აქეთ. მაზნიაშვილმა შტაბის უფროსობა ჩაიბარა 1 აპრილს.
2 აპრილს მაზნიაშვილმა ჯავშნოსანი მატარებელი გაგზავნა ჩაქვში ალყაში მოქცეული მე-2 ქვეითი ლეგიონის გამოსახსნელად, რომელსაც ოსმალებმა გზა მოუჭრეს და ტყვეობა ელოდა. ოსმალების ქვეითი ჯარი გამაგრებული იყო ქობულეთის აღმოსავლეთით, რკინიგზის გასწვრივ, ხოლო ჩაქვის სადგურზე იდგა მათი ცხენოსანი ათასეული. ჯავშნოსანი დილის 9 საათზე ჩაქვის სადგურზე ჩავიდა და ტყვიისმფრქვევის ცეცხლით გაანადგურა სადგურზე გამაგრებული ოსმალები. ამით ყარალაშვილის ლეგიონმა ისარგებლა და მცირე მსხვერპლით დაიხია უკან. ეს ლეგიონი, რომელიც 500 ჯარისკაცისგან შედგებოდა, დემორალიზებული იყო და მაზნიაშვლმა გაუშვა ლანჩხუთში, რეზერვში, რომელიც უნდა შევსებულიყო ისიდორე რამიშვილის მიერ შეკრებილი მოხალისეებით. მე-4 ქვეითი ლეგიონი მაზნიაშვილმა ოთხ ათასეულად დაჰყო და გაანაწილა ლიხაურში, შემოქმედში, ვაშნარსა და ოზურგეთში. სადგურ სუფსაზე იდგა ცხენოსანი ბატარეა პორუჩიკი ყარაევის მეთაურობით. მაზნიაშვილის განკარგულებაში იყო 4 ტყვიამფრქვევი, 6 ზარბაზანი, ჯავშნოსანი მატარებელი 90 ჯარისკაცით და 400 სახალხო გვარდიელი.
ფრონტის ხაზი იწყებოდა შეკვეთილის ნავსადგურიდან და გრძელდებოდა სოფელ შემოქმედამდე. მას საზღვრავდა მარჯვნიდან შავი ზღვა, მარცხნიდან კი აჭარა-გურიის მთები. მთელ სიგრძეზე, ზღვიდან ოზურგეთამდე მდინარეების ჩოლოქისა და ნატანების ნაპირები იყო თითქმის გაუვალი ჯარისთვის. იქ გავლა შეეძლოთ მხოლოდ ადგილობრივებს, რომლებმაც იცოდნენ ბილიკები. ამ მონაკვეთს ჰქონდა მხოლოდ ორი გასასვლელი: სარკინიგზო ხიდები ნატანებზე და ჩოლოქზე და შარაგზა ლიხაურის გავლით ოზურგეთზე. მაზნიაშვილმა დაიწყო ჯარის შევსება ადგილობრივი მოხალისეებით. ამაში მას ეხმარებოდა ისიდორე რამიშვილი. სოფლად იარაღი თითქმის ყველას ჰქონდა და ცოტა თოფი იყო საჭირო დასარიგებლად.
3 აპრილს ჯავშნოსანი მატარებელი ჩოლოქის სამხრეთით ლიანდაგიდან გადავარდა. გზა ადილობრივებს ჰქონდათ გაფუჭებული. ლიანდაგზე შეყენების დროს ქართულ მხარეს ცეეცხლი გაუხსნეს, რასაც ქართველ მზვერავთა მოწინავე რაზმმა ცეცხლითვე უპასუხა, მოწინააღმდეგეს ორი კაცი მოუკლა და ხელთ რამდენიმე თოფი იგდო.4 აპრილს ოსმალებმა აიღეს ქობულეთი, 5 აპრილს მოხდა მცირე შეტაკება, სადაც ქართულ მხარეს მოუკლეს ორი ადამიანი, მათ შორის ერთი ოფიცერი და დაჭრეს რამდენიმე. ოსმალებმა შემდეგ უკან დაიხიეს.
ნატანებში მებრძოლების გასამხნეველად ჩავიდნენ ნოე ჟორდანია, ირაკლი წერეთელი, ვლასა მგელაძე და სხვები და წარმოთქვეს სიტყვები. 5 აპრილს, საღამოს რვა საათზე ქართულმა მხარემ მიიღო დაზვერვის ცნობა, რომ ოსმალეთის გალიპოლის მე-2 დივიზიის შედარებით მცირე ნაწილი მიდიოდა ოზურგეთისკენ, შარაგზით და უფრო დიდი ნაწილი, 7000 ჯარისკაცი, რკინიგზის გასწვრივ ნატანებისკენ. ოსმალებმა აჰყარეს ლინდაგი მდინარე ოჩხამურის ხიდზე, რაც ადასტურებდა რომ მთავარ იერიშს სწორედ ნატანების მხრიდან აპირებდნენ. ლიანდაგის აყრით ისინი იმედოვნებნენ ქართული ჯავშნოსანი მატარებლის უფუნქციოდ დატოვებას. მაზნიაშვილმა ერთ დღეში ააგებინა ჩოლოქის ხიდიდან ტყეში შემავალი ლიანდაგი. 6 აპრილის საღამოს ოსმალებმა საარტილერიო ცეცხლი გახსნეს.
ბრძოლა ჩოლოქის ხიდთან:
8 აპრილს ოსმალეთის ჯარი გასცდა ოჩხამურს, მაგრამ არ გადიოდა ველზე და თავს აფარებდა ტყეს ოჩხამურს და ჩოლოქს შორის. მაზნიაშვილმა ჯავშნოსანი მატარებლის უკან დახევა ბრძანა. ჯავშნოსანი არიერგარდში უნდა ყოფილიყო, მაგრამ შემდეგ მან გაიზიარა ჯავშნოსანის ხელმძღვანელის ვლადიმერ გოგუაძის გეგმა: მტრის პოზიციებში შეჭრა და ბრძოლის გამართვა. ბრძოლა 7 აპრილს დილის ხუთ საათზე დაიწყო. ჯავშნოსანი მატარებელი შეიჭრა მოწინააღმდეგის რიგებში. მაგრამ ქართული მხარე არ ხსნიდა ცეცხლს არც მატარებლიდან და არც სანგრებიდან, რადგან ასეთი ბრძანება ჰქონდა მიღებული. მოწინააღმდეგეს ცეცხლს უხსნიდა მხოლოდ არტილერია, რომელიც კარგარეთელს ჰქონდა ჩაბარებული.
ოსმალები მიაუხლოვდნენ თუ არა მატარებელს, გაიხსნა ცეცხლი. ქართველებმა ცეცხლი გახსნეს როგორც მატარებლიდან, ასევე თხრილებიდან და სანგრებიდან. გაშლილ ველზე აღმოჩენილი ოსმალო ასკერები მრავლად დაიხოცნენ. 11 საათვისთვის, ბრძოლიდან ექვსი საათის შემდეგ ოსმალების დრეზინა დაეჯახა ჯავშნოსანს და მატარებლის პირველი ვაგონი ლიანდაგიდან გადაეგდოთ და დასავლეთიდან წამოსული ახალი ათასეულით კიდევ ერთი იერიში მიიტანეს ჯავშნოსანზე. გოგუაძეს იმედი გადაწურული ჰქონდა და ხელი დააჭირა ღილაკს, რომლითაც ჯავშნოსანი უნდა აფეთქებულიყო, რატა მტერს მხოლოდ რკინის ნამსხვრევები შერჩენოდა, მაგრამ პულტიდან ნაღმამდე მიმავალი მავთული გაწყვეტილი ყოფილიყო და ნაღმი მოქმედებაში არ მოვიდა. ამასობაში მაზნიაშვილთან მივიდა დამატებითი დახმარების სათხოვნელად გაგზავნილი აკაკი ურუშაძე და ბრძოლაში ჩაერთო გორის გვარდიის 400 კაციანი რაზმი. ოსმალები საბოლოოდ გატყდნენ და დაიწყეს უკანდახევა. ქართველები ამოვიდნენ საგრებიდან და დღის 4 საათამდე მისდიეს გაქცეულ მტერს ოჩხამურის ხიდამდე.
„7 აპრილს გენერალმა მაზნიაშვილმა უკან დახევა ბრძანა. უკან დახევის დროს ჯავშნიანით არიერგარდში ვყოფილიყავი და მტრის თავდასხმისგან იგი დამეცვა, ბოლოს ამეფეთქებინა რკინის გზის ხიდები და სუფსაში მივსულიყავი. მე მას ჩემი გეგმა მოვახსენე: მტრის პოზიციებში შევიჭრები და ბრძოლას გავუმართავ-მეთქი. გენერალმა ეს განზრახვა არ გაიზიარა და ამიკრძალა კიდეც: ტყუილა-უბრალოდ დაიღუპებითო. მე თუ არიერგარდში უმოქმედოდ ვიქნებოდი, მაშინ მტრის არტილერია დამაზიანებდა. გენერალმა ბოლოს მითხრა და დამლოცა: ნახე! როგორც სჯობდეს, ისე მოიქეციო. ჯავშნოსანის მხედრებს არ ეძინათ. უკვე ორი საათი იყო. მებრძოლები შევკრიბე და მათ მდგომარეობა განვუმარტე, ჩემი გადაწყვეტილებაც გავაცანი...დილით ხუთ საათზე ჩოლოქის ხიდს მივადექით. ოსმალო გუშაგები დავიჭირეთ, მტრის ბანაკში შევედით და შუა ადგილი დავიპყრეთ. ოსმალების ჯარს იქაურობა აევსო. რკინის გზის აღმოსავლეთით ნაყანევი ადგილები მტრის ჯარებით იყო გავსებული. მე სროლა არ ავტეხე. მტერს ვაგრძნობინე, რომ მე შეცდომით მოვხვდი მტრის ბანაკში და ვნებდები. უკვე გათენდა და ოსმალნი ჩვენი ჯავშნოსანისაკენ გამოიქცნენ. ახლოს მოვიდნენ. მატარებლის საფეხურებზეც ამოცოცდნენ, ზარბაზნებისა და ტყვიამფრქვეველების ლულებს ჩამოეკიდნენ. ჯავშნიანი მატარებელი ჩაკეტილი იყო, შიგ შემოსვლა არავის შეეძლო. ოსმალთა იქ მყოფი ჯარი შეგროვდა რკინის გზასთან. როცა აქ ყველამ მოიყარა თავი, მაშინ გავეცი ბრძანება ცეცხლი გაეხსნათ. შეიქნა სასტიკი ბრძოლა. მოწინააღმდეგე მამაცად იბრძოდა. ერთი საათის ბრძოლის დროს ბევრი ოსმალო დაიღუპა. შემდეგ ოსმალებმა მიაშურეს საფარს და იქიდან დაგვიწყეს სროლა. მე დავიწყე მანევრების კეთება და სადაც ოსმალოებს უფრო მეტი ჯარი ჰყავდათ, სწორედ იქითკენ გავხსენი მომაკვდინებელი ცეცხლი. მტრის უმთავრესი ძალა უკვე განადგურებული იყო“
(ვლადიმერ გოგუაძე)
ოსმალეთის ჯარმა 4 კილომეტრით უკან დაიხია. ბრძოლაში ქართულ მხარეს მოკვდა 3, დაიჭრა 25 ადამიანი. ოსმალების მხარეს, მაზნიაშვილის შეფასებით დაიღუპა 500-მდე ადამიანი, ხოლო სხვა ქართველი სახმედრო ლიდერების შეფასებით - 1000 მდე ადამიანი. ექიმ ვახტანგ ღამბაშიძის მონაცემებით ოსმალებს ბათუმში გადაჰყავდათ 600 დაჭრილი ჯარისკაცი. გაზეთ „საქართველოს“ ცნობით ოსმალეთის მხარეს დაიღუპა 80, ტყვედ ჩავარდა 2 ასკერი. ქართველებმა ხელში ჩაიგდეს 20 თოფი.
ბრძოლაში გმირობა ბევრმა ადგილობრივმა გამოიჩინა: ლიხაურელი პორფილე და ალექსანდრე გორგოშიძეები გიორგის ჯვრით დაჯილდოვდნენ ბრძოლაში გამოჩენილი გმირობისთვის; გმირობა გამოიჩინა ობერკონდუქტორმა სიმონ სკამკოჩაიშვილმა, გადმოცემის მიხედვით დაზვერვაზე გასულმა ჯარისკაცმა ბოლქვაძემ, რომელსაც მოულოდნელად ოსმალო ასკერების ჯგუფი შეეჩეხა, 4 მოკლა და 4 ტყვედ აიყვანა. 1918 წლის 13 აპრილს ვლადიმერ გოგუაძე გახდა პირველი ქართველი, რომელმაც ეროვნული გმირის წოდება მიიღო. პირველი რესპუბლიკის არსებობის განმავლობაში ეს წოდება აღარავის მიუღია. გმირულად იბრძოდა მისი მოადგილე იუსტინე სიხარულიძე, მზვერავთა რაზმის უფროსი გობრონიძე, ელიზბარ გაგნიძე, ნოე გოგუაძე, აკაკი ურუშაძე, დავით შარაშიძე.
შედეგები: 
ჩოლოქის ხიდთან მიღწეულ წარმატებას ხაზი გადაუსვა ქართული ჯარის სხვა შენაერთებმა. ოზურგეთისკენ დაძრულ ოსმალების მცირერიცხოვან ჯარს (ერთი ბრიგადა არტილერიით) ლიხაურში დაბანაკებულმა ათასეულმა არ გაუწია წინააღმდეგობა, დატოვა პოზიციები და უკან დაიხია ქალაქისკენ. ამან გამოიწვია პანიკა, ოზურგეთი მიატოვა ჯარმა, სახელმწიფო დაწესებულებებმა და დაიწყო უკან დახევა ჩოხატაურისკენ. მთელი ქალაქი გაიხიზნა ჩოხატაურში და ოსმალებმა თავისუფლად დაიკავეს მიტოვებული ქალაქი. გარდა ოზურგეთისა, ოსმალებმა აიღეს ჭანიეთი, ლიხაური, მაკვანეთი, წითელმთა, მელექედურის ნაწილი, წინ წაიწიეს ვაშნარის მიმართულებით. გაკირულიდან შეუტიეს შემოქმედს, მაგრამ შემოქმედში ვერ შევიდნენ მოსახლეობის წინააღმდეგობის გამო. მაზნიაშვილმა მოასწრო ლანჩხუთში მყოფი სათადარიგო ჯარის დაყენება ნასაკირალის უღელტეხილზე და ჩოხატაურის გზის ჩაკეტვა. 11 აპრილს მაზნიაშვილმა სცადა ოზურგეთზე შეტევა და გაიმართა ვაშნარის ბრძოლა, თუმცა საბოლოოდ სამხედრო მოქედებები შეაჩერა გერმანიის დიპლომატიურმა ჩარევამ და დროებითმა ზავმა. ოსმალები ოზურგეთიდან ზავის პირობების მიხედვით 7 ივნისს გავიდნენ.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.