USD 2.6711
EUR 2.8453
RUB 2.8623
თბილისი
ბექა ჭიჭინაძე: მიანიშნებდა თუ არა გიორგი რუსის მიმართ ,,საწოლის სიწმინდის შერყვნის“ ბრალდება იმას, რომ ის ჰომოსექსუალი იყო?
თარიღი:  441

გიორგი რუსის მინიატურა ყოფილა შემონახული ამ რუსულ ხელნაწერში - ახალგაზრდა უფლისწული შედის ნოვგოროდში

აქვე, მის ფსიქოლოგიურ პორტრეტზე გაგიზირებთ რამდენიმე დაკვირვებას

ისტორიკოსის შენიშვნით, გიორგი ყველაზე საშინელი ცოდვით - სოდომიით იყო დაცემული. საერთოდ, შუა საუკუნეებში, ჰომოსექსუალური აქტების შემთხვევები გაცილებით მაღალი უნდა ყოფილიყო, იმ მარტივი მიზეზის გამო რომ ქალი, ჩვეულებრივ, ამ დროს ძალიან რთულად ხელმისაწვდომია. ამ ხანის საეკლესიო ძეგლები, რაც ყველაზე გამაოგნებელია, ასკეტურიც კი, სავსეა ჰომოსექსუალური აქტებისთვის განწესებული სასჯელებით (მაგ. იოანე მმარხველთან)

თურმე, მთელი გრადაციები არსებობდა, ყველაზე სასტიკად ისჯებოდა ორალური და ანალური ჰომოსექსუალური სექსი, აქაც დიფერენცირებით, პასიური ანალური სექსი უფრო მომაკვდინებელ ცოდვად მიიჩნეოდა და წლობით უზიარებლობით ისჯებოდა, ამის თავიდან ასაცილებლად ზოგი თესლდათხევისთვის მხოლოდ ბარძაყებს და მუცელს იყენებდა, რადგანაც ეკლესია ასეთ შემთხვევებს ნაკლები სიმკაცრით სჯიდა, გავოგნდი ამ კანონებს რომ ვეცნობოდი, ეს დიდი თემაა, აქ ვერ განევრცობა, ისევ გიორგი რუსს დავუბრუნდეთ

რა მოხდა თამართან ქორწინების შემდეგ, სამეფო სანთიობოში, ამას ვერც ახლა და ვერც მაშინ დანამდვილებით ვერავინ იტყოდა, მაგრამ ყველასთვის ცხადი იყო, რომ ტახტის მემკვიდრე მეორე წლის თავზეც არ იბადებოდა, რაც თავისთავად დიდი დრო არ არის, მაგრამ გიორგის გახმაურებული ჰომოსექსუალური ცხოვრების გამო ეს უძეობა სრულებით სხვაგვარ, ავისმომასწავებელ ჟღერადობას იძენდა

ჰომოსექსუალიზმის შესახებ ყველანაირ დავებში შესვლის გარეშე, გავიხსენებ ერთი ფსიქოლოგის დაკვირვებას, რომ ზოგჯერ ჰომოსექსუალური ლტოლვის ქვეცნობიერი საფუძველი არის დაკარგული მამის/საყრდენის ძიება, ამ მხრივ გიორგის ბიოგრაფია ნიშნეულია, იგი ჯერაც მცირეწლოვანი იყო, როცა მამამისის სიკვდილის შემდეგ ბიძამისმა ქვეყნიდან განდევნა და ცხოვრებას დევნილობაში - საყრდენის ძებნაში ატარებდა.

შესაძლოა, მოხსენებულ მიზეზებთან ერთად, გიორგის ჰომოსექსუალობისკენ გადახრის ხელშემწყობ გარემოებებზე საუბრისას გარკვეული როლი ეთამაშა მის გარეგნობასაც, ისტორიკოსები მას შემდეგნაირად აღწერენ, ,,მოყმე სახეკეკლუცი" და ტანადი... ,,საჩენი გუარისშუილად", ქართველ დიდებულებსაც პირველივე დანახვისას იგი ერთბაშად ,,სთნდათ".

ყველაზე მნიშვნელოვანია თუ რას ასახელებს გიორგისთან გაყრის მთავარ მიზეზად თავად თამარი ?

- ,,საწოლის სიწმინდის შერყვნას", უფრო კონკრეტულად თამარი აქ უნდა გულისხმობდეს გიორგის ჰომოსექსუალობას, რაც იქიდანაც ჩანს, რომ თავის ქმარს ამ ,,სენისგან" განსაკურნავად მან გამოუყო ტრადიციული მკურნალები - ,,სარწმუნონი მონაზონნი"

თამარის ფსიქოტიპს დიდი ხანია ვსწავლობ სხვადასხვა წყაროთა შუქზე და მისი იდეალიზების გარეშე, დარწმუნებით შემიძლია ვთქვა, რომ სახარების სულისკვეთების, ღრმად, ზოგჯერ კი გულუბრყვილოდ მორწმუნე ქალი იყო, ამ შემთხვევაშიც, ჩანს, ყმაწვილი ქალი ფიქრობდა, რომ მისი სარწმუნო ბერები სულიერი შეგონებებით გიორგის ჰეტეროსექსუალად აქცევდნენ. თამარის ერთ-ერთი ისტორიკოსი, რომელიც ბერი უნდა იყოს და იქნებ სწორედ იმ ,,სარწმუნო მონაზონთაგან" ერთ-ერთი, ვისაც გიორგი უნდა გამოესწორებინა, ციტაციით შენიშნავს: ვკურნებდით და არა იკურნებოდაო...

ამგვარად, თამარის და მისი ,,სარწმუნო მონაზვნების" გეგმა განეკურნათ სოდომური წყევლა, ჩავარდა, გიორგი ისევ აგრძელებდა თამარის საწოლის შებღალვას, 25 წლის გამორჩეული გარეგნობის მქონე მეფეს პარტნიორების ჩამოყვანა სხვა სამეფოებიდან არ უნდა დასჭირვებოდა (მწვალებელ ფრანგებამდე ხმელეთის გზას მუსლიმები კეტავდნენ) ხელის შორს გაწვართნა რა საჭირო იყო, ჯერაც რუის-ურბნისის კრების მამები ჩიოდნენ, რომ საქართველოს ერშიც და ბერშიც მრავალი იყო ამ ,,სამეფოთა დამაქცევარი და ამომწყვეტელი" ცოდვით დასნებოვნებული

,,მამათმავლობის მკურნალი ბერების" მიჩენა და მხილება თავმომწონე უფლისწულისთვის, ცხადია, ძალიან დამამცირებელი უნდა ყოფილიყო, ამიტომ ფსიქოლოგიურად და ლოგიკურად კარგად გასაგებია მემატიანის შემდეგი ცნობა, რომ ამის მერე გიორგი კიდევ უფრო ,,განძვინდა" და  ,,არა თუ ოდენ არა შეიგონა, არამედ უძვირესთა მიმართ იწყო და შერაცხილნიცა კაცნი უბრალოდ გუემნა და ასოთა აღმოგდებითა ტანჯნა"

ასოში შესაძლოა სხეულის დაუკონკრეტებული ნაწილიც იგულისხმებოდეს და უფრო კონკრეტულად, სასქესო ორგანო, თუკი გავითვალისწინებთ, რომ გიორგის მამაკაცური ღირსება უკვე სერიოზულადაა დაყენებული კითხვის ნიშნის ქვეშ და მის ,,განკურნებაზე" ბერების კომისია ზრუნავს, მეორე გაგება უფრო ახლო ჩანს სინამდვილესთან, შესაბამისად, ასეთი სურათი იხატება: საკუთარი მამაკაცური ღირსების შეურაცხყოფას იგი პასუხობს იმ დიდგვაროვანთა დასაჭურისებით, რომლებიც მის შეურაცხყოფაში მონაწილეობდნენ, ან, გიორგი ფიქრობდა, რომ მონაწილეობდნენ

ეს სისასტიკე სინამდვილეში მეტყველებს ფსიქიურად გაუწონასწორებელი ახალგაზრდა კაცის ტანჯვასა და ტრაგედიაზე. თავისი ქვეყნიდან განდევნილ უფლისწულს ბედმა გაუღიმა, კი არა გადაუკისკისა და ეპოქის ყველაზე ძლიერი, მდიდარი და მშვენიერი ქალის ქმრად და თანამეფედ აქცია, ქართველი ისტორიკოსები არ მალავენ, რომ განსაკუთრებული გარეგნობის გარდა გიორგი გამოირჩეოდა მაღალი საბრძოლო უნარებითაც, მისი უნარიანობა და ჟინიანობა კარგად გამოჩნდა მერეც, როცა განდევნილი ორჯერ დაბრუნდა და პირველად დიდ წარმატებასაც მოაღწია, მთელი დასავლეთ საქართველო მიემხრო, იოლი წარმოსადგენია ამ დროს თამარის განცდები, მისგან გაძევებული ქმარი მობრუნდა და სამეფოს ნახევარი წაართვა, დღედღეზე კი მის თავისუფლებასაც ხელყოფდა... მაგრამ დავუბრუნდეთ პირვანდელი თხრობას, მიუხედავად ყველა იმ უპირატესობისა, რაც გიორგის აქვს, იგი თავის ფუნქციას ვერ ასრულებს, რამდენადაც ქალები არ იზიდავს, არადა, თამარის სასწრაფო წესით დაქორწინება სწორედ იმ მიზნით მოხდა, რომ როგორმე ტახტის მემკვიდრე დაბადებულიყო, ბაგრატიონთა სამეფო შტო გაქრობის რეალური საფრთხის წინაშე იდგა, რასაც ფეოდალურ საქართველოში უდიდესი შიშით უყურებდნენ, ეს შიში იმდენად დიდი და ერთსულოვანი იყო, რომ თამარის ,,სულსა შეაიწრებდეს და უშვილოებასა მოახსენებდეს", იოლი მისახვედრია რამდენად უფრო ძლიერი იქნებოდა ეს წნეხი გიორგიზე, იქამდე, რომ ამას იგი ფსიქიკური აშლილობის ზღვრამდე უნდა მიეყვანა, რის ნიშნებსაც ისტორიკოსები წვრილად აღწერენ.

თავმოყვარე და ჟინიანი გიორგის მამაკაცური ღირსება ნაცარტუტად იქცა, მის საწინააღმდეგოდ გამოყენებული ბრალდებების რეკონსტრუქცია არც ისე რთულია, საკმარისია უბრალოდ თამარის ხელის მთხოვნელთა აღწერების მოტანა მემატიანესთან: აკი თამარის ხელს ეძებდნენ პირ-მზე და ტან-ლომი ჭაბუკნი - ჰრომნი, ფრანგნი, ასურნი, ოვსნი თუ შარვანელნი, არჩევანი მათგან ერთ-ერთზე უნდა შეჩერებულიყო და არა ამ მამაკაცურად უძლურზე, რადგანაც მათი მამაკაცური ღირსება საკმარისი იქნებოდა ტახტის მემკვიდრის მოსავლინებლად, იქნებ არც არის გვიან მათში საუკეთესოსთვის დასტურის მიცემის,  რადგანაც ჰომოსექსუალი გიორგის იმპოტენცია ქართველთა სამეფოზე უმემკვიდრობის კატასტროფას მოაწევს. გიორგის პასუხი წნეხზე იყო შეუპოვარი - სკეპტიკოსთა და კრიტიკოსთა დასახიჩრება ან დასაჭურისება, მეფური პასუხი მათ, ვისაც ეჭვი შეაქვს დიდგვაროვანი ახალგაზრდა კაცის მამაკაცურ ღირსებაში

ტრაგედიის ფინალური ეტაპი დადგა ორი წლის თავზე, როცა, უეჭველად წინასწარ დაგეგმილად, დარბაზის სხდომაზე თამარმა განაცხადა, რომ ის მისგან იფერთხავდა მტვერს, რომელიც რუსისგან აეკრო... ერთი ისტორიკოსი წერს, რომ ამ დროს თამარი ტიროდა, მეორე კი მას ამ გადაწყვეტილების მიღებისას უფრო გულცივ და ძლიერ პიროვნებად წარმოაჩენს

რუსუდან დედოფალმა და დიდებულებმა გიორგი ,,საწყალობელად განაძეს", თუმცაკი ხელუხვად - ხომალდი ძვირფასეულობით დაუტვირთეს და კონსტანტინეპოლში ექსორიაქმნეს.

გიორგი და თამარი ამ დროს 25-26 წლისანი იყვნენ.

ბექა ჭიჭინაძე

კულტურა
პარიზის წიგნის ფესტივალზე საქართველოს მწერალთა სახლი ეროვნული სტენდით პირველად არის წარმოდგენილი
კულტურის სამინისტროს მხარდაჭერით 12-14 აპრილს საქართველოს მწერალთა სახლი 2024 წლის პარიზის წიგნის ფესტივალზე ეროვნული სტენდით პირველად მონაწილეობს.
Grand Palais Éphémère–ში ფესტივალისა და საქართველოს ეროვნული სტენდის გახსნას მწერალთა სახლის დირექტორი ქეთევან დუმბაძე, საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანი ელჩი საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილი და ლიტერატურული სფეროს წარმომადგენლები ესწრებოდნენ.
საქართველოს ეროვნული სტენდის პრეზენტაცია გაიმართა ღონისძიებით - „ჰაგიოგრაფიიდან პოსტმოდერნიზმამდე“. მწერალთა სახლის სტენდის სტუმრებს, ქართული მწერლობის გაცნობასთან ერთად, საინტერესო კალიგრაფიულ აქტივობაში ჩართვის შესაძლებლობა ჰქონდათ. კალიგრაფმა გიორგი სისაურმა მათ ქართული ანბანით დაუწერა სასურველი სიტყვები, გამონათქვამები, ფრაზები, სახელები და ა. შ. ასევე გაიმართა ღონისძიება, სახელწოდებით, „თექვსმეტსაუკუნოვანი უწყვეტი ლიტერატურული პროცესი“, რომელიც განიხილავს ქართულ ლიტერატურას, ქართულ-ფრანგულ ლიტერატურულ ურთიერთობებსა და ქართული და ევროპული ლიტერატურის კავშირს.
პირველ საფესტივალო დღეს გამართულ პანელ-დისკუსიაში მონაწილეობა მიიღეს საქართველოს საგანგებო და სრულუფლებიანმა ელჩმა საფრანგეთის რესპუბლიკაში გოჩა ჯავახიშვილმა და ფრანგული ფილოლოგიის დოქტორმა, პროფესორმა, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის რომანული ფილოლოგიის ფაკულტეტის ხელმძღვანელმა ბელა ხაბეიშვილმა. შეხვედრას ასევე ესწრებოდნენ უცხოელი გამომცემლები, ლიტერატურული აგენტები, მედიის წარმომადგენლები და ქართული სათვისტომოს საპატიო წევრები.
ფესტივალის მსვლელობისას ქართულ სტენდზე დაგეგმილია არაერთი აქტივობა და საქმიანი შეხვედრა - PUBLISHERS MATCHMAKING. შეხვედრის მონაწილეები იქნებიან საქართველოს მწერალთა სახლი, ქართული გამომცემლობები: „სეზან ფაბლიშინგი“, „მედუზა,“ „ბაკმი“ და მთარგმნელები - მაია ვარსიმაშვილი და მაია გიორხელიძე. შეხვედრაზე განიხილავენ ქართული ლიტერატურის კატალოგს. მთარგმნელი დალი იაშვილი წარადგენს მიხეილ ჯავახიშვილის მოთხრობას - „ლამბალო და ყაშა“ და მოთხრობების კრებულს. მთავარ სცენაზე გაიმართება წიგნის - „მზე, მთვარე და პურის ყანა“ წარდგენა. წიგნს წარადგენენ ავტორი - მწერალი და კინორეჟისორი თემურ ბაბლუანი და ეროვნული კინოცენტრის წარმომადგენელი ევროპაში სოფიო ბაბლუანი. ქართველ გამომცემლებთან ერთად საქართველოს სტენდთან იქნებიან ფრანგული გამომცემლობები: LE CHERCHE MIDI, GINGKO, EDITIONS DES CARNETS DU DESSERT DE LUNE, MEDUZA, და იტალიური გამომცემლობა MODERN TIMES, რომლებიც წარმოადგენენ ფრანგულად თარგმნილ კლასიკურ და თანამედროვე ქართულ პროზასა და პოეზიას.
საქართველოს ეროვნულ სტენდზე წარმოდგენილი იქნება ბუკლეტი ქართველი ავტორების 50-ამდე ნამუშევრის სინოპსისითა და ამონაბეჭდებით ისეთი ცნობილი ნაწარმოებებიდან, როგორიც არის „შუშანიკის წამება“, „ვეფხისტყაოსანი“ და სხვა.
აღსანიშნავია, რომ პარიზის წიგნის ბაზრობა ევროპის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი კულტურული მოვლენაა, რომელიც ყოველწლიურად გაზაფხულზე იმართება და მასში მონაწილეობას 1 200 გამომცემელი და 2 000 ავტორი იღებს. საქართველოს წელს პირველად მიეცა საშუალება, საკუთარი სტენდით ჩაერთოს საფესტივალო აქტივობებში.
ფესტივალში ეროვნული სტენდით მონაწილეობა საქართველოსთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.
საფესტივალო აქტივობები მწერალთა სახლს, ქართველ მწერლებსა თუ გამომცემლებს დაეხმარება ლიტერატურული ურთიერთობების წარმართვაში, ქართული მწერლობის პოპულარიზაციაში, ახალი კონტაქტების მოძიებასა და მთარგმნელობითი საქმიანობის ხელშეწყობაში.
სრულად
გამოკითხვა
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
ხმის მიცემა
სხვათა შორის

მსოფლიოს ისტორიაში, უდიდესი იმპერიები ტერიტორიით(მლნ კვ. კმ): ბრიტანეთი - 35.5 მონღოლეთი - 24.0 რუსეთი - 22.8 ქინგის დინასტია (ჩინეთი) - 14.7 ესპანეთი - 13.7 ხანის დინასტია (ჩინეთი) - 12.5 საფრანგეთი - 11.5 არაბეთი - 11.1 იუანების დინასტია (ჩინეთი) - 11.0 ხიონგნუ - 9.0 ბრაზილია - 8.337 იაპონია - ~8.0 იბერიული კავშირი - 7.1 მინგის დინასტია (ჩინეთი) - 6.5 რაშიდუნების ხალიფატი (არაბეთი) - 6.4 პირველი თურქული სახანო - 6.0 ოქროს ურდო - 6.0 აქემენიანთა ირანი - 5.5 პორტუგალია - 5.5 ტანგის დინასტია (ჩინეთი) - 5.4 მაკედონია - 5.2 ოსმალეთი - 5.2 ჩრდილო იუანის დინასტია (მონღოლეთი) - 5.0 რომის იმპერია - 5.0

Ford, საავტომობილო ბაზრის დომინანტი მაშინ, როდესაც საავტომობილო ბაზარი ჯერ კიდევ ჩამოყალიბების პროცესში იყო, Ford Model T იყო დომინანტი მანქანა. 1916 წლის მონაცემებით, ის მსოფლიოში ყველა ავტომობილის 55%-ს შეადგენდა.

ილია ჭავჭავაძე: "როცა პრუსიამ წაართვა საფრანგეთს ელზასი და ლოტარინგია და პარლამენტში ჩამოვარდა საუბარი მასზედ, თუ რაგვარი მმართველობა მივცეთო ამ ახლად დაჭერილს ქვეყნებს, ბისმარკმა აი, რა სთქვა: ,,ჩვენი საქმე ელზასსა და ლოტარინგიაში თვითმმართველობის განძლიერება უნდა იყოსო. ადგილობრივნი საზოგადოების კრებანი უნდა დავაწყოთო ადგილობრივის მმართველობისთვისაო. ამ კრებათაგან უფრო უკეთ გვეცოდინება იმ ქვეყნების საჭიროება, ვიდრე პრუსიის მოხელეთაგანა. ადგილობრივთა მცხოვრებთაგან ამორჩეულნი და დაყენებულნი მოხელენი ჩვენთვის არავითარს შიშს არ მოასწავებენ. ჩვენგან დანიშნული მოხელე კი მათთვის უცხო კაცი იქნება და ერთი ურიგო რამ ქცევა უცხო კაცისა უკმაყოფილებას ჩამოაგდებს და ეგ მთავრობის განზრახვასა და სურვილს არ ეთანხმება. მე უფრო ისა მგონია, რომ მათგან ამორჩეულნი მოხელენი უფრო ცოტას გვავნებენ, ვიდრე ჩვენივე პრუსიის მოხელენი”. თუ იმისთანა კაცი, როგორც ბისმარკი, რომელიც თავისუფლების დიდი მომხრე მაინდამაინც არ არის, ისე იღვწოდა თვითმმართველობისათვის, მერე იმ ქვეყნების შესახებ, რომელთაც გერმანიის მორჩილება არამც თუ უნდოდათ, არამედ ეთაკილებოდათ, თუ ამისთანა რკინის გულისა და მარჯვენის კაცი, როგორც ბისმარკი, სხვა გზით ვერ ახერხებდა ურჩის ხალხის გულის მოგებას, თუ არ თვითმმართველობის მინიჭებითა, სხვას რაღა ეთქმის."

დედამიწაზე არსებული ცოცხალი არსებებიდან მხოლოდ ადამიანს და კოალას აქვთ თითის ანაბეჭდი

ინდოელი დიასახლისები მსოფლიო ოქროს მარაგის 11% ფლობენ. ეს უფრო მეტია, ვიდრე აშშ-ს, სავალუტო ფონდის, შვეიცარიის და გერმანიის მფლობელობაში არსებული ოქრო, ერთად აღებული.

დადგენილია, რომ სასოფლო-სამეურნეო კულტურათა მოსავლიანობის განმსაზღვრელ კომპლექსურ პირობათა შორის, ერთ-ერთი თესლის ხარისხია. მაღალხარისხოვანი ჯიშიანი თესლი ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსავლიანობის გასადიდებლად, რაც აგრეთვე დასაბუთებულია ხალხური სიბრძნით "რასაც დასთეს, იმას მოიმკი". - ქართული გენეტიკისა და სელექცია–მეთესლეობის სკოლის ერთ-ერთი ფუძემდებელი, მეცნიერებათა დოქტორი, აკადემიკოსი პეტრე ნასყიდაშვილი

ებოლა, SARS-ი, ცოფი, MERS-ი, დიდი ალბათობით ახალი კორონავირუსი COVID-19-იც, ყველა ამ ვირუსული დაავადების გავრცელება ღამურას უკავშირდება.

ყველაზე დიდი ეპიდემია კაცობრიობის ისტორიაში იყო ე.წ. "ესპანკა" (H1N1), რომელსაც 1918-1919 წლებში მიახლოებით 100 მილიონი ადამიანის სიცოცხლე შეეწირა, ანუ დედამიწის მოსახლეობის 5,3 %.

იცით თუ არა, რომ მონაკოს ნაციონალური ორკესტრი უფრო დიდია, ვიდრე ქვეყნის არმია.