USD 2.7227
EUR 3.1910
RUB 3.4642
Tbilisi
ასლან ბჟანია- დიალოგი აფხაზურ და ქართულ მხარეებს შორის უნდა იყოს, მაგრამ, არის თემები, რომლებშიც მონაწილეობა რუსულმა მხარემაც უნდა მიიღოს
Date:  1136

გუშინ „პრეზიდენტობის“ კანდიდატმა ასლან ბჟანიამ აფხაზური ტელევიზიისთვის მიცემულ ინტერვიუში ქართულ-აფხაზურ ურთიერთობებზე ისაუბრა და განმარტა თუ რატომ ისაუბრა რამოდენიმე დღის წინ საქართველოს მედიასტან თბილისთან დიალოგის აუცილებლობაზე.

"დიალოგი აფხაზურ და ქართულ მხარეებს შორის უნდა იყოს, მაგრამ, არის თემები, რომლებშიც მონაწილეობა რუსულმა მხარემაც უნდა მიიღოს და მისი ინტერესი უნდა იქნას გათვალისწინებული" - თქვა ასლან ბჟანიამ.

ასლან ბჟანიამ აფხაზეთის პირველი დე ფაქტო პრეზიდენტის, ვლადისლავ არძინბას მიერ 1999 წელს გაკეთებული განცხადებაც გაიხსენა იმის თაობაზე, რომ ქართველებს მტრად არასდროს თვლიდა და მზადაა ქართულ მხარესთან დიალოგისთვის და როგორც აღნიშნა, „არძინბას ეს სიტყვები ყველა აფხაზი პოლიტიკოსისთვის დავალებადაც კი შეიძლება იყოს მიჩნეული“, ხოლო მათ, ვინც თბილისთან ყოველგვარი დიალოგის წინააღმდეგია, ბჟენია ურჩევს, უკეთ იცოდნენ საკუთარი ქვეყნის გეოგრაფია, ასევე შეახსენებს მათ, რომ საქართველო აფხაზეთის „მეზობელი ქვეყანაა და მდინარე ენგურს გაღმა საქართველოა“.

„მე არავისთან ვაპირებ აფხაზეთის დამოუკიდებლობის, სუვერენიტეტისა და ტერიტორიული მთლიანობის საკითხების განხილვას. ეს საკითხი ერთხელ და სამუდამოდ გადაწყვეტილია“, - განაცხადა მან.

მისივე თქმით, აფხაზეთს საქართველოსთან დღესაც აქვს სხვადასხვა სახის, მათ შორის ეკონომიკური კონტაქტები და ურთიერთობები. აფხაზური მხარე ქართულთან აქტიურად თანამშრომლობს ენგურჰესის გამართულად მუშაობის საკითხებში, ასევე იმაში, რომ აფხაზეთში დამზადებული 10 ათას ტონაზე მეტი თხილიდან მხოლოდ ათასი ტონა გადის რუსეთში, ხოლო დანარჩენი 9 ათასი ტონა ექსპორტირებულ უნდა იქნას საქართველოში.

ბჟანიას მტკიცებით, იმისთვის, რომ ეს საკითხები იქნას მოწესრიგებული და თან ისე, რომ აფხაზურმა სახელმწიფომ ამისგან სარგებელი მიიღოს, აუცილებელია ქართულ მხარესთან დიალოგის რეჟიმში ყოფნა და არა ისე როგორც ახლაა, როცა თხილის ექსპორტით სარგებელს მხოლოდ რამოდენიმე ჩინოვნიკი იღებს.

მისივე მტკიცებით, „საქართველოდან აფხაზეთში ყოველწლიურად მხოლოდ 100 მილიონი რუბლის ბოსტნეული შედის“. გარდა ამისა, როგორც ბჟენიამ აღნიშნა, იმის გამო, რომ გახშირებულია ტრანსსასაზღვრო დანაშაულების რიცხვი, აუცილებელია აფხაზმა სამართალდამცავებმა ითანამშრომლონ თავის ქართველ კოლეგებთან.

ბჟანია ასევე შეეხო „საქართველოში აფხაზეთის მოქალაქეების სამედიცინო მიზნით“ გამგზავრების თემას. მისი თქით, იმის გამო, რომ აფხაზეთში არაა იმ ხარისხის სამეციცინო მომსახურება, როგორც საქართველოში, იგი ვერ საყვედურობს აფხაზეთის მოქალაქეებს, რომლებიც ხარისხიანი სამედიცინო მომსახურების მისაღებად საქართველოში დადიან.

„მაგრამ, აფხაზური მხარისთვის მიუღებელია ის, რომ საქართველოში ჩასულ პაციენტებს საქართველოს მოქალაქეობის მიღებას სთხოვენ“, - აღნიშნა ბჟანიამ.

მისი თქმით, ამ საკითხში ქართული მხარის ამგვარი დამოკიდებულება ხელს არ უწყობს მხარეებს შორის ნდობის აღდენას და თუნდაც ამ თემებზე მხარეებმა ერთმანეთთან უნდა ისაუბრონ და ამისთვის საჭიროა დიალოგის სხვადასხვა ფორმატები.

ბჟანიას აზრით, მის მიერ ჩამოთვლილი საკითხების განხილვა ჟენევის ფორმატში კი არ უნდა ხდებოდეს, არამედ თუნდაც მდინარე ენგურის საზღვართან, თან იმ ადამიანებთან, რომლებიც ჩართული არიან ორმხრივ ურთიერთობებში.

გარდა ამისა, აფხაზური ოპოზიციის ლიდერი ასლან ბჟანია შეეხო აფხაზურ-ქართულ დიალოგში რუსული მხარის მონაწილეობის საკითხსაც.

„რასაც ახლა ვიტყვი, უფრო საქართველოს მოქალაქეების გასაგონად ვამბობ და იმედია, თქვენი საშუალებით ისინი გაიგებენ ჩემს ნათქვამს. რამოდენიმე საუკუნეა რუსეთს აქვს თავისი ინტერესები კავკასიაში. მთელი ამიერკავკასია შედიოდა რუსეთის იმპერიაში. აფხაზურ-ქართულ დიალოგში არის თემები, რომელთა განხილვაშიც რუსეთმაც უნდა მიიღოს მონაწილეობა და მისი ინტერესები აუცილებლად უნდა იქნას გათვალისწინებული“, - დასძინა ასლან ბჟანიამ.

მისივე თქმით, რუსეთისაგან განსხვავებით ევროპელები კავკასიიდან შორს არიან, ამერიკელები მითუმეტეს კიდევ უფრო შორს და ამ თემებზე იმიტომ ამახვილებს ყურადღებას, რომ „ქართველ ჟურნალისტთან ინტერვიუში სრულად არ უთქვამს, მაგრამ ახლა სათქმელს აკონკრეტებს“.

analytics
«The Guardian»: „ პლანეტაზე მშვიდობის ბედი სასტიკი და დაუნდობელი პატრიარქების ხელშია, რომლებიც მომავალ თაობას მსოფლიო წესრიგის ნანგრევებს უტოვებენ“

„სწორედ იმ დროს, როცა მსოფლიოს უაღრესად ჭირდება ბრძენი უხუცესები, პლანეტაზე მშვიდობის ბედი სასტიკი და დაუნდობელი პატრიარქების ხელშია, რომლებიც მომავალ თაობას მსოფლიო წესრიგის ნანგრევებს უტოვებენ“ - ასეთი სათაური აქვს ბრიტანულ გაზეთ „გარდიანში“ (The Guardian) გამოქვეყნებულ სტატიას, რომლის ავტორია დევიდ ვან რეიბრუკი, ნობელის პრემიის ლაურეატი ფილოსოფიაში ნიდერლანდებიდან.

გთავაზობთ პუბლიკაციას მცირე შემოკლებით:

მოდით ერთ დელიკატურ საკითხზე მსჯელობას შევეცადოთ: ვისაუბროთ ასაკზე ისე, რომ ეიჯიზმში - ასაკობრივ დისკრიმინაციაში - არ გადავვარდეთ.

არასოდეს არ მომხდარა ისეთი პრეცედენტი პლანეტის თანამედროვე ისტორიაში, როგორიც დღეს არის: მსოფლიოში მშვიდობის ბედი ისეთი ადამიანების ხელშია, რომლებიც საკმაოდ ხანდაზმულები არიან. ვლადიმერ პუტინს და სი ძინპინს 72 წელი შეუსრულდათ, ნარენდრა მოდი - 74 წლისაა, ბენიამინ ნეთანიაჰუ - 75-ის, დონალდ ტრამპი - 79-ის, ალი ჰამენეი - 86-ის.

რასაკვირველია, მედიცინის განვითარების წყალობით, ადამიანები სულ უფრო მეტ ხანს ცოხლობენ და შეუძლიათ აქტიური ცხოვრებით იცხოვრონ, მაგრამ ამის მიუხედავად, დრეს ცვენ მოწმენი ვართ იმ პოლიტიკური ლიდერების რაოდენობის ზრდისა, რომლებიც ასაკის კვალობაზე სულ უფრო ამკაცრებენ საკუთარ ხელისუფლებას, ხშირად თავიანთი ახალგაზრდა კოლეგების ხარჯზე.

გასულ კვირაში ჰააგაში ნატოს ყოველწლიურ სამიტზე ალიანსის ლიდერები, ემანუელ მაკრონის და მეტე ფრედერიქსონის (ორივე 47-47 წლისაა), ჯორჯა მელონის (48 წლის), პედრო სანჩესის (53 წლის) ჩათვლით, იძულებულნი იყვნენ დათანხმებულიყვნენ დონალდ ტრამპის მოთხოვნას სამხედრო ბიუჯეტის გაზრდის შესახებ. ნატოს წევრი ქვეყნების მეთაურების საშუალო ასაკი 60 წელს შეადგენს: გერმანიის კანცლერი 69-ისაა, ხოლო თურქეთის პრეზიდენტი რეჯეფ ერდოღანი - 71 წლის.

ყველა დაეთანხმა სამხედრო ასიგნებათა 5%-იან ზრდას, თუმცა აშკარაა, რომ ეს ციფრო თვითნებურად არის დადგენილი - მისი განხილვა სერიოზული დებატებით არ მომხდარა არც ნატოში და არც წევრი ქვეყნების შიგნით. ამ დროს უფრო მეტად სამხედრო-პოლიტიკური რეალობას კი არ მიექცა ყურადღება, არამედ ჭირვეული ამერიკელი პატრიარქის პატივისცემას და მის აკვიატებულ მოთხოვნას. ნატოს გენერალური მდივანი მარკ რიუტე, რომელიც მხოლოდ 58 წლისაა, ისე შორს წავიდა აშშ-ის პრეზიდენტისადმი მოწიწებაში, რომ დონალდს „მამიკოთი“ (Daddy) მიმართა. ეს დიპლომატია არ არის. ეს მორჩილებაა.

თაობათა კონფლიქტი სხვა არენებზეც ხდება: უკრაინის 47 წლის პრეზიდენტი ვოლოდიმირ ზელენსკი უპირისპირდება მასზე ბევრად უფროსი ასაკის კოლეგას - რუსეთის 72 წლის პრეზიდენტ ვლადიმერ პუტინს. იმავე ასაკის მქონე სი ძინპინი მტრული თვალით უყურებს ტაივანის  პრეზიდენტს, რომელიც კომუნისტ ბელადზე 7 წლით უმცროსია. ბენიამინ ნეთანიაჰუ, რომლის წლოვანება საუკუნის სამ მეოთხედს შეადგენს, აუღელვებლად უყურებს ღაზას სექტორის განადგურებას, რომლის მოსახლეობის საშუალო ასაკი 18-20 წელია. ირანში 86 წლის ლიდერი მართავს ქვეყნის 80-მილიონიან მოსახლეობას, რომელთა საშუალო ასაკი 32 წელია. კამერუნელი 92 წლის პრეზიდენტი პოლ ბია 1982 წლიდან იმყოფება იმ ქვეყნის სათავეში, რომლის მცხოვრებლების საშუალო ასაკს 18 წელი შეადგენს, ხოლო სიცოცხლის საშუალო ხანგრძლივობა - 62 წელს.

რასაკვირველია, ჩვენ არ ვდგავართ გერონტოკრატიული შეთქმულების წინაშე. ჯერ-ჯერობით არც მოხუცი მოქმედი ლიდერების კლუბი არ არსებობს, რომლებიც მსოფლიოს ბატონობას სიცოცხლის ბოლომდე ესწრაფვიან... მაგრამ არის რაღაც შემაშფოთებელი იმაში, რომ  მშვიდობა ინგრევა სწორედ იმ ადამიანების მიერ, რომელთა ცხოვრება მეორე მსოფლიო ომის შემდომი არქიტექტურით განისაზღვრა. ალი ჰამენეი 6 წლისა იყო, როცა ჯერ გერმანიამ, შემდეგ კი იაპონიამ ხელი უსიტყვო კაპიტულაციას მოაწერეს.

დონალდ ტრამპი 1946 წელს დაიბადა, როცა გაერომ თავისი პირველი გენერალური ასამბლეის სხდომა ჩაატარა. ბენიამინ ნეთანიაჰუ  დაიბადა ისრაელის სახელმწიფოს შექმნიდან ერთი წლის შემდეგ. ნარენდრა მოდი დაიბადა 1950 წელს, როცა ინდოეთი საპარლამენტო რესპუბლიკად გამოცხადდა და ქვეყნის კონსტიტუცია მიიღეს. ვლადიმერ პუტინი ქვეყანას 1952 წლის ოქტომბერში მოევლინა, იოსებ სტალინის სიკვდილამდე რამდენიმე თვით ადრე. ამხანაგი სი ძინპინი - 1953 წლის ივნისში დაიბადა, სტალინის სიკვდილის შემდეგ. რეჯეფ ერდოღანი გაჩნდა 1954 წელს, თურქეთის ნატოში შესვლიდან ორი წლის შემდეგ. ყველა ჩამოთვლილი პირები ომისშემდგომი ეპოქის ბავშვები არიან და ახლა, როცა თავიანთი სიცოცხლის მიჯნას უახლოვდებიან, ისინი, როგორც ჩანს, მზად არიან იმ მსოფლიოს დასანგრევად, რომლებშიც თვითონ დაიბადნენ. ასთი მოქმედება შურისძიებას ჰგავს.

დიახ, საერთაშორისო წესრიგი, რომელიც თეორიულად გარკვეულ წესებს ემყარებოდა, პრაქტიკაში ყოველთვის არეულ-დარეული იყო, ვიდრე ეს ქაღალდზე ჩანდა. მაგრამ, ნებისმიერ შემთხვევაში რაღაც იდეალი არსებობდა, რომლის მიღწევას ყველა თავისებურად ცდილობდა. არსებობდა საერთო მორალური პრინციპები - დიახ, მყიფე, მაგრამ გულწრფელი, რომელიც იმ რწმენას ემყარებოდა, რომლის მიხედვით, კაცობრიობას აღარ უნდა გაემეორებინა მე-20 საუკუნის პირველი ნახევრის მხეცობები და რომ უმჯობესია უთანხმოებები დიალოგისა და დიპლომატიის მეშვეობით მოგვარდეს. დღეს ეს რწმენები აორთქლდა, გაქრა და უმეტესად იმ ადამიანთა გონებასა და სულში, რომლებისთვისაც ყველაზე ძვირფასი უნდა ყოფილიყო და რომელებიც სიკეთის რწმენას ყველაზე მეტად უნდა გაფრთხილებოდნენ.

დღეს უპრეცედენტო მომენტია. წინა მსოფლიო მართლწესრიგის არქიტექტორები - ადოლფ ჰიტლერი, ბენიტო მუსოლინი, იოსებ სტალინი და მაო ძედუნი სულ რაღაც 30-40 წლისანი იყვნენ, როცა ხელისუფლებაში მოვიდნენ. ახალმა თაობამ ახალი მსოფლიო ააშენა, მაგრამ წინა მართლწესრიგის შედეგებს შეეჯახნენ. დრეს ახალი მსოფლიოც ინგრევა იმ ძველი თაობის ადამიანების მიერ, რომლებიც ვერ იცოცხლებენ იმ დრომდე, რათა დაინახონ, როგორი ნანგრევები დარჩება მათი მოქმედებით.

ჩვენ შეიძლებოდა გვქონოდა იმის იმედი, რომ თაობა, რომელსაც ბედმა გაუღიმა და სიცოცხლის ხანგრძლივობა გაუგრძელდა, თავიანთი სიკვდილის შემდეგ სიკეთის, პტივისცემის და გლობალური პოზიტიური ხელმძღვანელობის მემკვიდრეობას დატოვებდა. ამის ნაცვლად ჩვენ მოწმენი ვართ ბოლო ათწლეულებში მომხდარი ყველაზე უარესი რეპრესიების, ძალადობის, გენოციდების, ეკოციდების და საერთაშორისო სამართლის მიმართ უპატივცემლო დამოკიდებულებისა, რომლებსაც ყველაზე მეტად ულმობელი 70-80 წლის მოხუცები სჩადიან და რომლებიც, როგორც ჩანს, უფრო მეტად იმით არიან დაინტერესებული, რომ თავი აარიდონ სამართლებრივ პასუხისმგებლობას, ვიდრე მშვიდობის შენარჩუნებაზე იზრუნონ.

მაგრამ ასე არ უნდა იყოს.

როცა ნელსონ მანდელამ 1999 წელს სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკის პრეზიდენტის პოსტი დატოვა, მან ჩამოაყალიბა ორგანიზაცია „უხუცესები“, რომელიც ყოფილ მსოფლიო ლიდერებს აერთიანებდა. ისინი მუშაობდნენ მშვიდობის, სამართლიანობისა და ადამიანის უფლებების მხარდასაჭერად. დღეს, მოქმედებენ რა კონსენსუსის ტრადიციებით და წინა თაობების პოლიტიკოსთა საუკეთესო გამოცდილებით, „უხუცესების“ წევრები ითვლებიან იმის მაგალითად, თუ როგორ შეუძლიათ ასაკოვან ადამიანებს კაცობრიობას მოუტანონ მეტი სინათლე, გამოხატონ თანაზიარობა, იმოქმედონ სინდისით და არა მარტო გავლენითა და ძალით.

პრობლემა მოხუცებულობაში არ არის. პრობლემა იმაშია, თუ როგორი მიზნის მიღწევა სურთ მისი სარგებლობით და რას აძლევენ უპირატესობას. მსოფლიოს არ სურს ისეთი ახალი მოხუცი ძალოვანი პირები, რომლებსაც მმართველის საჭისა და ტახტის დატოვება არ სურთ. მსოფლიოსათვის უკეტესია ის მოხუცი ლიდერები, ის უხუცესები, რომლებიც მზად არიან კომპრომისებისათვის და ადამიანთა ენერგიის სასიკეთოდ წარმართვისათვის. ისინი, ვინც მემკვიდრეობაზე ფიქრობენ არა როგორც პირად დიდებაზე, არამედ როგორც მშვიდობაზე, რომელსაც ისინი თავიათი სიცოცხლის შემდეგ დატოვებენ. ჩვენს დროში გვჭირდება არა ბატონობა, არამედ სიბრძნის გამოვლენა. და ეს, საბოლოო ჯამში, არის ის, რაც მმართველს ლიდერისაგან განასხვავებს.

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way