USD 2.7117
EUR 3.1231
RUB 3.3487
Tbilisi
ახალი თბილისი ძველ კოლორიტებს ებრძვის – „ოტენის აფთიაქში“ კაფე-ბარი გაიხსნება
Date:  1007

ახალი დროება ახლებურ მოთხოვნებს აჩენს. სიძველის კვალი ხან ქრება და იშლება, ხანაც ახლებური ძალით იფეთქებს ხოლმე. საქართველოს დედაქალაქი თბილისი ერთი დიდი წიგნია ძველი ისტორიებითა და ლეგენდებით, ულამაზესი შენობებითა და კოლორიტით. ეს ისტორიები ხან ცოცხლდება, ხანაც ცივილიზაცია მათ კვალს დაუნდობლად ანადგურებს.

საქართველო ოდითგანვე განთქმული იყო სამკურნალო მცენარეებით. მარტო კოლხი მედეას შესახებ ლეგენდა რად ღირს. თუმცა, სააფთიაქო ბიზნესი თბილისში XIX საუკუნიდან იწყება. ამ საქმიანობით ძირითადად გერმანელები იყვნენ დაკავებულები: ევგენი ზემელი, ფერდინანდ ოტენი, ფლორა შენბერგი, ფრიც გლეზერი, ენგელბრეჰტ შენგარდი და სხვები.

1912 წლისთვის თბილისში 23 აფთიაქი და 30 სააფთიაქო მაღაზია ფუნქციონირებდა. ცნობილი ფაქტია, რომ ზემელი ფულს უხდიდა ტრამვაის ვატმანებს, რათა გაჩერებისას ხმამაღლა დაეძახათ: “ზემელის აფთიაქი!”. XX საუკუნის 70-იან წლებში, სარეკონსტრუქციო სამუშაოების გამო, ზემელის აფთიაქი დაანგრიეს, თუმცა საბჭოთა ნგრევას გადაურჩა „ოტენის აფთიაქი“.

ფერდინანდ ოტენმა, დღევანდელი ლეონიძის ქუჩაზე დიდი აფთიაქი 1902 წელს გახსნა. მართალია დროსთან ერთად ბევრი რამ შეიცვალა, მაგრამ ოტენის სახლის პირველ სართულზე სააფთიაქო ბიზნესი განაგრძობდა არსებობას. დღეს კი, ოტენის აფთიაქის ადგილას კაფე-ბარის გახსნას აპირებენ.

ოტენის აფთიაქი უკანასკნელი ისტორიული აფთიაქი იყო მას შემდეგ, რაც თავისუფლების მოედანზე, დედაქალაქის ძველი მერიის შენობის პირველ სართულზე, თბილისელებისთვის ასეთივე ცნობილი აფთიაქი გააუქმეს. იქ ახლა, ძვირადღირებული მაღაზიებია გახსნილი. ერთი სიტყვით, ის, რაც საბჭოთა პერიოდს გადაურჩა, თანამედროვეობამ შთანთქა.

შენობაში, სადაც “ოტენის აფთიაქმა” საუკუნეზე მეტ ხანს იარსება, ღამისა და დღის ბარები უკვე მრავლად არის. ახლა იქ, კაფე “ბატონიც” დაიდებს ბინას, რომლის გახსნა იანვარში იგეგმება. აქ, სასწაულებრივად შენარჩუნებული უნიკალური ინტერიერი საბოლოოდ კერძო პირის საკუთრება გახდა, მაგრამ არა ოტენის შთამომავლების, მიუხედავად იმისა, რომ სამართლებრივი გზით სცადეს ისტორიული სამართლიანობის აღდგენა და დიდი ბაბუის მიერ აშენებული სახლის უკან დაბრუნება.

ახალი მფლობელები გვპირდებიან, რომ შეძლებისდაგვარად შეინარჩუნებენ ყველაფერს, თავისი ელეგანტური, მოჩუქურთმებული მუხის კარადებითურთ, რომლებიც მედიკამენტების შესანახად იყო დამზადებული, მაგრამ ეს აღარ იქნება ძველი აფთიაქი.

როგორც გავარკვიეთ, აფთიაქი ძმები ჯაფარიძეების საკუთრებაა. 2021 წლამდე, ამ ფართში, ერთ-ერთი ფარმაცევტული კომპანიის აფთიაქი ფუნქციონირებდა, მაგრამ პროფილი შეიცვალა და ახლა აქ, კვების ობიექტი განთავსდება.

რემონტის დროს, ნალესის ქვეშ კედლისა და ჭერის მხატვრობა აღმოაჩინეს. მესაკუთრის მიმართვიანობის საფუძველზე, მათ აღდგენაზე კულტურის სამინისტროს ძეგლთა დაცვის დეპარტამენტმა იზრუნა.

“დავით და რეზო ჯაფარიძეები აფთიაქარები არიან. ერთ-ერთი ძმა, დავით ჯაფარიძე ამ აფთიაქის დირექტორი იყო. შემდგომ ჯანდაცვის სამინისტროში დაიწყო მუშაობა, თუმცა აფთიაქი ფუნქციონირებას განაგრძობდა. ახლა, როგორც აცხადებენ, აფთიაქი აღარ არის შემოსავლიანი და რესტორნის გახსნა გადაწყვიტეს”, – განუცხადა Dalma News-ს ლეონიძის N8-ის მცხოვრებმა, გაზეთ “განმათავისუფლებლის” მთავარმა რედაქტორმა, ლეილა ცომაიამ.

ოტენის ძველი აფთიაქის მიმდებარედ რესტორნები ბევრია, ამ მხრივ კონკურენცია ახალი რესტორნისთვისაც მაღალი იქნება. ჩვენს მიერ მოპოვებული ინფორმაციით, რესტორნის მოწილეა მოსკოვში მოღვაწე ერთ-ერთი ქართველი ბიზნესმენი და გათვლა, სწორედ, რუსეთიდან ჩამოსულ ტურისტებზეა.

„თბილისის ცენტრალურ ნაწილში რა რესტორნები და მაღაზიებიც არის, ყველას ხელისუფლების მაღალჩინოსნები ხსნიან. უბრალო ხალხს ასეთ ბიზნესზე ხელი არ მიგვიწვდება, თუ არ იქნება სახელმწიფო დაცვის სამსახურის, უშიშროებისა და შსს-ს მაღალჩინოსნების ინტერესი“, – ამბობს ლეილა ცომაია.

მან მესაკუთრეებს, აფთიაქის ცენტრალურ ნაწილში კულტურული დატვირთვის მქონე ფართის გაკეთება ურჩია, მაგალითად, სადისკუსიო დარბაზის. ლეილა ცომაიას თქმით, შესანიშნავი სივრცე მოეწყობოდა უცხოელი სტუმრების მისაღებად, კონფერენციების გასამართად. ხოლო მეორე ნაწილში მოწყობილი რესტორანი, ერთობლიობაში შესანიშნავ სივრცეს შექმნიდა.

„რემონტის დასრულებამდე არ ამხელდნენ, რესტორნის გახსნას რომ აპირებდნენ. ძალიან დიდ წინააღმდეგობას ვუწევდი. რემონტის დროს გამოჩნდა ჭერის მხატვრობა და ვთხოვე დაკიდებული ჭერი მოეხსნათ და ჭერის მხატვრობა აღედგინათ. ქალაქის ისტორია ყოველ ნაბიჯზე ასე თუ წავშალეთ, მომავალ თაობებს რას ვუტოვებთ? როგორც იქცა, საბოლოოდ მიიღეს გადაწყვეტილება და ჭერის მხატვრობა შეინარჩუნეს. შენობაც გამაგრდა, ამისთვის მადლობელი ვარ ჯაფარიძეების, მაგრამ შენობის პროფილის შეცვლას არ ვეთანხმები“, – ამბობს ლეილა ცომაია.

ნალესის ქვეშ უნიკალური მხატვრობა ძველი თბილისის ძალიან ბევრ შენობაშია აღმოჩენილი. მიუხედავად იმისა, რომ 21-ე საუკუნე, მაღალი ტექნოლოგიების საუკუნეა, გასულ საუკუნეში შექმნილი საღებავების კვალი დრომ ვერ წაშალა.

“დიდი ბედნიერებაა, რომ ასეთი ნახატები საერთოდ არ გაანადგურეს და მხოლოდ ნალესის ქვეშ მოაქციეს”, – ამბობს ლეილა ცომაია.

შენობაში კედლისა და ჭერის მხატვრობის გარდა შენარჩუნებულია ძველი ავეჯი. წამლებისთვის განკუთვნილი კარადები, თაროები და ანტიკვარული მაგიდები. რაც, შესაძლოა, რესტორნის ინტერიერს მოარგონ.

მარია ოტენი

ფარმაცევტ ფერდინანდ ოტენის შვილთაშვილი მარია ოტენი თბილისში ცხოვრობს. მისი ბაბუა ოტენების დიდი ოჯახიდან ერთადერთი იყო, რომელიც საბჭოთა რეპრესიებს მცირეწლოვნების გამო გადაურჩა. მარიას ბავშვურ მოგონებებში, ფრაგმენტულად ახსოვს, ადამიანისთვის სიკეთის მომტანი, კედლებზე დახატული მცენარეები ახალი საღებავის თუ ნალესის ქვეშ როგორ იმალებოდნენ.

“1920-30-იან წლებში ბაბუას აფთიაქი ჩამოართვეს, მოგვიანებით კი სახლი. ჯერ კაპიტალური რემონტი გააკეთებინეს, იმ პირობით, რომ თუ სახლი იქნებოდა შესაბამის მდგომარეობაში, არ ჩამოართმევდნენ. მას და მის ცოლს მოსამსახურის ოთახში მიუჩინეს ბინა, აქვე დაასრულა სიცოცხლეც“, – იხსენებს მარია ოტენი.

ფერდინანდ ოტენი ინსულტით გარდაიცვალა. ისე, რომ ვერ მოესწრო მისი შვილების მძიმე წლებს, ზოგი გადაასახლეს, ზოგი დახვრიტეს.

ფერდინანდ ოტენი და მისი ოჯაი

ეთნიკური გერმანელი ფერდინად კარლოვიჩ ოტენი 1850 წელს ესტონეთში დაიბადა. მსახურობდა ჯარში სამხედრო მედიკოსად და მონაწილეობდა 1877-1878 წლების რუსეთ-თურქეთის ომში. ომიდან დაბრუნებული თბილისში შეჩერდა და სამუდამოდ აქ დარჩა. აღმოაჩინა, რომ საქართველოში ფარმაცევტული ბიზნესის განსავითარებლად შესანიშნავი გარემო-პირობები არსებობდა.

თბილისში, სოლოლაკში, ამჟამინდელ ლეონიძის ქუჩაზე, ოტენმა მიწის ნაკვეთი იყიდა და სამსართულიანი სახლი აიშენა. დიდი სახლის მესამე და მეორე სართულის ნაწილში მთლიანად ოჯახი ცხოვრობდა. სახლის ნაწილი გაქირავებული ჰქონდათ, ხოლო სახლის მთელი პირველი სართული აფთიაქს ეთმობოდა. აქ იყო, სავაჭრო დარბაზი, რეცეპტის მისაღები განყოფილება. ლაბორატორიები. ყველა წამალი ადგილზე მზადდებოდა ან ექიმის რეცეპტის მიხედვით, ან თავად ოტენი ამზადებდა პაციენტის საჭიროების მიხედვით. მას საამისო განათლება ჰქონდა. აფთიაქში მზა სახით მხოლოდ სააფთიაქო ნივთები ან ხელსაწყოები იყიდებოდა.

აფთიაქს ჰქონდა 2-დონიანი სარდაფი, სადაც იყო საწყობი და ხელოვნური ყინულის კონტეინერები. სახლს ჰქონდა დიდი, კეთილმოწყობილი სხვენი, სადაც სამკურნალო მცენარეები მოჰყავდათ.

თბილისელმა აქტივისტებმა დიდხანს იბრძოლეს ძველი ქალაქის ამ კოლორიტის შესანარჩუნებლად, მაგრამ ამაოდ. შარშან, ან საკითხზე, სოციალურ ქსელში თბილისის მერ კახა კალაძესაც მიმართეს და მუნიციპალური აფთიაქ-მუზეუმის გაკეთება მოითხოვეს.

“ფარმაციის მაგისტრის, ფერდინანდ ოტენის აფთიაქში წამლის გარდა, უშურველ დახმარებასაც იღებდნენ ქალაქელები. ეხმარებოდა ყველას, განურჩევლად წოდებისა და სარწმუნოებისა, ამიტომაც, დააფასეს ტფილისელებმა. შეიყვარეს და ტფილისის საპატიო მოქალაქის უმაღლესი წოდება ერთხმად, მთელი გულით მიანიჭეს. მერე, საქართველოს ბედი, მის ბედში გადაიხლართა. მისმა ოჯახმა, საკუთარ თავზე გამოცადა რა გრძნობაა, სიცივეში რომ დაგაყენებენ და ცხვრებივით დაგითვლიან, ან გულაგების სიბნელესა და უიმედობაში ყოფნა რას ნიშნავს, როცა, სიკვდილი, ხშირად ღვთის წყალობასავით გევლინება. მისი სახელი კი, დღემდე დარჩა. დრომ საჩუქარივით შემოგვინახა მისეული აფთიაქიც”, – წერდნენ მოქალაქეები.

ისინი კალაძეს მოუწოდებდნენ, მსოფლიოს იმ ქალაქების გამოცდილების გაზიარებას, სადაც არსებობს მუნიციპალური აფთიაქი-მუზეუმები, – „რით არის თბილისი, ფანასკერტელ-ციციშვილისა და მედეას ქვეყანა, სხვაზე ნაკლები? ზემელი, ჰაინე, ოტენი… განა ეს სახელები თბილისის სააფთიაქო ისტორიისთვის ცოტას ნიშნავს?!“

როგორც ვხედავთ, არაფერი იცვლება, ცივილიზაციის მთავარი ღირებულება ფულია და არა წარსულის ხსოვნა. ასე გაქრა რუსთაველის გამზირიდან “ლაღიძის წყლები”, ახლა უკვე – “ოტენის აფთიაქიც”.

შორენა პაპაშვილი

society
მეუფე შიო - განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება

მხოლოდ გულმოწყალე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი, - ამის შესახებ საპატრიარქო ტახტის მოსაყდრემ, სენაკისა და ჩხოროწყუს მიტროპოლიტმა შიომ (მუჯირი)სულთმოფენობიდან ოცდამეერთე კვირას, ღირსი გაბრიელ აღმსარებლისა და სალოსის ხსენების დღეს ქადაგების დროს განაცხადა.

მიტროპოლიტის თქმით, ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს...

მისივე განცხადებით, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო და არც არასდროს მოაკლდება“.

„სახელითა მამისათა და ძისათა და სულისა წმინდისათა.

ძვირფასო მამებო, დედებო, ძმებო და დებო, გილოცავთ დღევანდელ კვირა დღეს, რომელიც დაემთხვა ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენებას. შეგვეწიოს მისი მადლი და ლოცვა ჩვენ და სრულიად საქართველოს.

გადმოგცემთ მისი უწმინდესობის და უნეტარესობის, კათოლიკოს-პატრიარქ ილია II-ის მოლოცვას და კურთხევას.

დღეს წაკითხული იყო იგავი სახარებიდან მდიდარსა და ლაზარეზე. ეს ორი ადამიანია, ორი სახეა წარმოდგენილი ჩვენ წინაშე. მდიდარს საერთოდ არ ენაღვლებოდა, რომ მის კართან იწვა მძიმე ავადმყოფი და გლახაკი, სრულიად გულგრილი იყო მისი ბედისადმი. ლაზარე კი ძალიან მოკრძალებული იყო. მას ის კი არ უნდოდა, რომ მდიდრის სუფრიდან ლანგრით მიეტანათ მისთვის საჭმელი, არამედ იმას ნატრობდა, რომ ძირს დაცვენილი ნამცეცი მაინც შეხვედროდა. იმდენად ავად იყო, რომ სიარულიც კი არ შეეძლო. ამ მდიდარს ეს ამბავი სრულიად არ აღელვებდა, ის იმდენად გართული იყო თავისი ნადიმებით და ფუფუნებით. გარდაცვალების შემდეგ ყველაფერი შეიცვალა, ღარიბი აღმოჩნდა აბრაამის წიაღში, მდიდარი კი - ცეცხლოვან გეენიაში, ჯოჯოხეთში.

რატომ მოხდა ასე? რაზეა ეს იგავი, საერთოდ?

ეს იგავი არის მოწყალებაზე. ასე იმიტომ მოხდა, ძვირფასო ძმებო და დებო, რომ ღმერთი არის მოწყალე. მხოლოდ გულმოწყალე, მოწყალე გულის მქონე ადამიანმა შეიძლება დაიმკვიდროს სასუფეველი. ვერცერთი ულმობელი, ვერცერთი უსიყვარულო, სასტიკი, ბოროტი ადამიანი სასუფეველს ვერ დაიმკვიდრებს, რაგინდ ბევრი დამსახურება ჰქონდეს ამ დედამიწაზე, იმიტომ რომ ცათა სასუფეველი არ არის ის, რაც გაიცემა რაღაც დამსახურებების სანაცვლოდ, არამედ ცათა სასუფევლის დამკვიდრებისთვის საჭიროა, ისე მოვალბოთ ჩვენი გული, რომ მასში შემოვიდეს სულიწმინდის მადლი, რომელიც ფერს უცვლის ადამიანს და ხარბიდან გადააქცევს ხელგაშლილად, ამპარტავნიდან - თავმდაბლად, შურიანიდან - მოსიყვარულედ, ნაყროვანიდან - მმარხველად და ა. შ. არცერთი ულმობელი ადამიანისთვის, ვინც არ არის მოწყალე გულის მქონე, ეს ფერისცვალება შესაძლებელი არ არის. ვერ მოხდება ეს სასწაული მის სულში. ვიმეორებ: რატომ? - იმიტომ, რომ ასეთი ადამიანის სულში სულიწმინდის მადლი ვერ შემოდის.

ამიტომ მთელი ცხოვრება უნდა იღვაწოს ადამიანმა ქმედით სიყვარულში, რომ ეს ლმობიერება და მოწყალება ისწავლოს. სწორედ ამაზეა დღევანდელი იგავი, რომ ვისწავლოთ ეს თვისებები, ეს სათნოებები და ჩვენი ცხოვრების შედეგად ამ მდიდრის მსგავსად არ აღმოვჩნდეთ ცეცხლოვან გეენიაში, არამედ მოვემზადოთ მარადისობასთან შესახვედრად. ეს ცხოვრება იმისთვის გვაქვს მოცემული, რომ ღირსეულად მოვემზადოთ მარადისობაში გადასვლისთვის, როცა იქნება სამსჯავრო ჩვენი, როცა წარვდგებით სამსჯავროზე. თუმცა სამსჯავრო არის მთელი ცხოვრება, ადამიანი ამ ცხოვრებაშივე გამოუტანს განაჩენს თავის თავს და აკეთებს არჩევანს, თუ სად იქნება მარადისობაში.

თუ ამ ცხოვრებაში შეიძინე შური, უმოწყალობა, სიძვა, ვერცხლისმოყვარეობა, ამპარტავნება და სხვა ასეთი ვნებები, მარადისობაშიც თან წაგყვება ეს თვისებები, იქაც ასეთი იქნები. მაგრამ უფალს უნდა, რომ შეიძინო სიმდაბლე, სიყვარული, ლოცვა, მოთმინება, სულგრძელება, მოწყალება. რატომ? - იმიტომ, რომ თვითონ არის ასეთი უფალი ჩვენი იესო ქრისტე; და თუ ეს თვისებები გექნება, მაშინ ის თავისთან წაგიყვანს და გაცხონებს.

ძვირფასო ძმებო და დებო, მაგრამ ეს ადამიანის დახმარების გარეშე შეუძლებელია. თუ ადამიანს ეს არ უნდა, ყველაფერი ამაო იქნება, ხოლო თუ უნდა და იღვწის ამისთვის, მაშინ უფალი აუცილებლად შეეწევა მას, განკურნავს ამ ვნებებისგან და აცხონებს.

ასე რომ, დავფიქრდეთ ამ იგავზე: ვინ ვართ ჩვენ - მდიდარი თუ ლაზარე? და თუ ჩვენს თავში ჯერ კიდევ ვხედავთ ამ უმოწყალო მდიდრის თვისებებს, გონს მოვიდეთ, სანამ კიდევ გვაქვს ფიზიკური და სულიერი ძალები, რომ ფერი ვიცვალოთ და გამოვსწორდეთ.

დღეს არის ღირსი გაბრიელ სალოსისა და აღმსარებლის ხსენება. საოცარი სიხარული სუფევს დღეს ჩვენს მსახურებაზე, ძალიან ბევრი ხალხია შეკრებილი. გილოცავთ ამ დღესასწაულს. შეგვეწიოს მამა გაბრიელის ლოცვა და მადლი.

იგი იყო სრულიად გამორჩეული ადამიანი და მოღვაწე ჩვენი ეკლესიის უახლეს ისტორიაში. მოგეხსენებათ, ის მოღვაწეობდა ათეისტურ პერიოდში და მრავალ ადამიანს გაუნათა გზა უფლისკენ, რისთვისაც იგი მრავალჯერ ტანჯეს, დევნეს, გვემეს და დააპატიმრეს. ის ამ თავის დიდ სულიერებას ფარავდა სალოსობის ღვაწლით. ამის გამო, მრავალჯერ შეშლილი ეგონათ, მაგრამ, როგორც ამბობს პავლე მოციქული: „სულელი იგი ღვთისა უბრძენეს არს კაცთა“ (1 კორ. 25). თავისივე სიცოცხლეში ის მრავალ სასწაულს აღასრულებდა და მისი გარდაცვალების შემდეგ კიდევ უფრო მეტი სასწაული სრულდება, ადამიანები მოდიან არამხოლოდ საქართველოს სხვადასხვა კუთხიდან, არამედ მსოფლიოს სხვადასხვა მხარიდან და წმინდა გაბრიელის ლოცვით უფალი მათ უსრულებს თხოვნას და ანიჭებს სულიერ და ხორციელ კურნებებს.

დღეს, დღევანდელ მსოფლიოში, როდესაც ასეთი სულიერი ძნელბედობაა, ჩვენ განსაკუთრებით გვამხნევებს ღირსი გაბრიელის სიტყვები, რომ სულიწმინდის მადლს არასდროს დაუტოვებია საქართველო, საქართველოს არასდროს მოჰკლებია სულიწმინდის მადლი და არც არასდროს მოაკლდება.

მაშ, დღეს, მისი ხსენების დღეს, განსაკუთრებით ვევედროთ ღირს გაბრიელს, აღმსარებელსა და სალოსს, რომ მისი ლოცვით უფალმა დაიფაროს და გააძლიეროს ჩვენი ქვეყანა, ჩვენი ეკლესია, გააძლიეროს და ადღეგრძელოს სრულიად საქართველოს კათოლიკოს-პატრიარქი ილია II და შეგვეწიოს ღირსი მამა გაბრიელი, რომ ამ ლაზარეს მსგავსად, უფალმა დაგვამკვიდროს აბრაამის წიაღში, რათა დავტკბეთ იმ გამოუთქმელი სიკეთეებით, რომლებიც „თვალს არ უნახავს და ყურს არ სმენია“ (1 კორ. 2,9), რისი ღირსიც დაე, გავმხდარიყავით მადლითა და კაცთმოყვარებითა უფლისა ჩვენისა იესო ქრისტესითა, რომელსაც შვენის ყოველი დიდება, პატივი და თაყვანისცემა, თანა მამით და სულიწმინდითურთ, აწ და მარადის და უკუნითი უკუნისამდე. ამინ.

ჩვენთან არს ღმერთი!“, - განაცხადა მეუფე შიომ.

See all
Survey
ვინ გაიმარჯვებს რუსეთ - უკრაინის ომში?
Vote
By the way